Demokrati mot monarki

Per Anderssons texter om att utse statschef genom arv

 

 

 

 

 

Monarki Šr demokratins motsats

Demokrati bygger pŒ alla mŠnniskors lika vŠrde och att alla medborgare fritt kan vŠlja sina politiska fšretrŠdare och kandidera sjŠlva. Monarki innebŠr en šver- och underordning av mŠnniskor med olika vŠrde och Šrftliga privilegier fšr ett fŒtal.

Monarkins affŠrsidŽ

Monarkin har som syfte att skŠnka makt, rikedom och prestige Œt en utvald slŠkt – pŒ mŒnga andras mŠnniskors bekostnad. Drivkraften Šr viljan att ha mer Šn andra.

Arvmonarkins konstruktion

Riket tillhšr en slŠkt, ur vilken en medlem Œt gŒngen intar tronen. I kšn dit har Šldre fšretrŠde framfšr yngre. De som har behšrighet till tronen fšrses med diverse titlar och utgšr tillsammans kungahuset.

Monarkins metoder

VŒld har varit en framtrŠdande metod fšr att upprŠtthŒlla monarkens position men behšvs inte lŠngre. Men propaganda, mytbildning, gudomlig fšrankring, distanserande prakt och kšp av lojaliteter Šr tidlšsa.

Monarkins konsekvenser

Monarkin inte bara hindrar att medborgarna fŒr vŠlja och bli valda till landets statschef. €ven parlamentarismen, som visat sig brista i bŒde demokrati och effektivitet som metod fšr att utse landets regering, Šr orsakad av monarkin.

Monarkins faser

Kungliga envŠlden och konstitutionella monarkier har med tiden i de flesta lŠnder ersatts med republik. Av Europas lŠnder Šr nu 35 utan monarki medan statschefen fortfarande utses genom arv i 10.

Monarkins optimala sluttillstŒnd

Kungen Šr numera befriad frŒn att regera landet men uppbŠr ofšrminskat arvode och andra fšrmŒner. Befattningen som monark Šr avlšvad men vŠl avlšnad.

Monarkins osannolika šverlevnad

Monarkin har rŠddats kvar gŒng pŒ gŒng av Socialdemokraterna, som inte utnyttjat sin majoritet fšr att avskaffa den enligt partiprogrammet.

Monarkins expansion 1980

Totalt hade 66 personer varit behšriga till Sveriges tron frŒn arvmonarkins infšrande 1544 till 1980. Genom att tronfšljden dŒ utvidgades till kungens alla Šttlingar kommer antalet under en lika lŒng kommande period att rŠknas i hundratusental.

Kungens grundlagskorrigering 2019

Fšr att inte monarkins exklusivitet ska hotas av det vŠxande antalet prinsar och prinsessor, har kungen uteslutit vissa av kungahusets medlemmar. DŠrmed har kungen satt sig šver riksdagens makt att stifta grundlag.

Diskutabla kungliga titlar

Kungen har hindrat den fulla jŠmstŠlldheten, som riksdagen infšrt i kungahuset, frŒn att fŒ fullt genomslag i den kungliga titulaturen. Och hertigtitlarna hŒller pŒ att ta slut nŠr kungahuset vŠxer.

Icke-kungliga kungliga giften

Sedan 1980 krŠvs inte lŠngre tvŒ furstliga fšrŠldrar utan endast en fšr behšrighet till tronen. DŠrmed halveras det kungliga ursprunget varje ny generation och de kungliga blir slŠkt med vanliga medborgare.

Vem Šr Sveriges rŠttmŠtiga monark?

Den retroaktiva grundlagsŠndringen 1980, dŒ Carl Philip avsattes som kronprins, har šppnat fšr att ifrŒgasŠtta vem som har rŠtt till tronen. Och enligt en bestŠmmelse frŒn 1809 kan alla Šttlingar till Gustaf V vara uteslutna.

StŠrkt kungamakt efter hundra Œr av demokrati

2022 beslutade riksdagen att kungen skulle ŒterfŒ ett av sina gamla maktmedel: rŠtten att dela ut ordnar till svenska medborgare och dŠrigenom fšrvŠrva deras lojalitet. Kungen har alltsŒ tilldelats den hšgsta utvŠrderingsmakten i landet.

Siste kungen historisk

Carl XVI Gustaf pŒstods vid sitt 50-Œriga tronjubileum vara den som varit kung i Sverige lŠngst tid. BŒde Magnus Eriksson och Erik av Pommern rŠknar dock fler Œr. Men nuvarande kungen kan bli historisk som den siste.

Monarkins argument

Att landets statschef tillsŠtts genom arv och inte fritt val Šr tillrŠckligt fšr att en demokrat ska ta stŠllning emot monarki. De argument som anfšrs till stšd fšr monarkin kan alla avfŠrdas i ett demokratiskt perspektiv.

Fritt fram att avskaffa monarkin

Politiker som inte vill ta debatten om monarkins ofšrenlighet med demokratin hŠnvisar ofta till Torekovkompromissen, som fšr mer Šn ett halvsekel sedan lŠt kungen vara kvar. Men kompromissens premisser Šr nu sedan lŠnge šverspelade.

StatschefsfrŒgans enkla och demokratiska lšsning

Den som Šr landets verkliga politiska ledare, det vill sŠga regeringschef, kan ocksŒ fungera som statschef. Han eller hon kan kallas riksfšrestŒndare och utses av folket i direkt personval, dŠr alla medborgare pŒ lika villkor fŒr sŒvŠl ršsta som kandidera.

51 skŠl att sŠtta punkt fšr monarkin

Monarki betyder att staten har gett en utvald familj Šrftliga privilegier – politiska, juridiska, ekonomiska och sociala – innebŠrande monopol pŒ rikets hšgsta Šmbete som statschef och lyxliv pŒ medborgarnas bekostnad. Detta Šr sjŠlvklart odemokratiskt.

 

 

 

 

slekt.se/monarki

Start Demokrati mot monarki

Start slekt.se

Kontakt

© 2024 Per Andersson

 


 

 

LŠs boken Demokrati mot monarki hŠr

Demokrati mot monarki av Per Andersson

 

LŠs ocksŒ Per Anderssons bok Maximal demokrati

 

Demokrati mot monarki

Monarki och demokrati Šr varandras motsatser. De Šr vŠsensskilda och ofšrenliga typer av statsbildning.

Demokrati bygger pŒ alla mŠnniskors lika vŠrde och att alla medborgare fritt kan bŒde vŠlja sina politiska fšretrŠdare och kandidera sjŠlva. Monarki innebŠr tvŠrtom en šver- och underordning av mŠnniskor med olika vŠrde, dŠr vissa har exklusiva och Šrftliga privilegier, sŒsom att fŒ inneha regeringsmakten, vara statschef och till och med Šga ett land med dess invŒnare som undersŒtar.

Meningsutbyten kring monarkins vara eller inte vara reduceras ofta till en frŒga om kung eller president och vad som Šr praktfullast eller billigast. Men saken ršr nŒgot mycket djupare Šn tillsŠttning av en tjŠnst som galjonsfigur fšr landet, nŠmligen sjŠlva fundamentet fšr statsbildningen.

HŠr behandlar Per Andersson olika aspekter av monarkin, sŠrskilt den svenska, i ett demokratiskt perspektiv.

 

Maximal demokrati

Om nŒgot kan gšras mer demokratiskt sŒ ska det. Per Andersson belyser det svenska politiska systemet utifrŒn ett kompromisslšst demokratiideal och ger en rad fšrslag till hur demokratin kan stŠrkas och utškas.