Demokrati
mot monarki Per Anderssons
texter om att utse statschef genom arv |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Monarki Šr demokratins motsats Demokrati bygger pŒ
alla mŠnniskors lika vŠrde och att alla medborgare fritt kan vŠlja sina politiska
fšretrŠdare och kandidera sjŠlva. Monarki innebŠr en šver- och underordning
av mŠnniskor med olika vŠrde och Šrftliga privilegier fšr ett fŒtal. ➤ Monarkins affŠrsidŽ Monarkin har som syfte
att skŠnka makt, rikedom och prestige Œt en utvald slŠkt – pŒ mŒnga
andras mŠnniskors bekostnad. Drivkraften Šr viljan att ha mer Šn andra. ➤ Arvmonarkins konstruktion Riket tillhšr en
slŠkt, ur vilken en medlem Œt gŒngen intar tronen. I kšn dit har Šldre
fšretrŠde framfšr yngre. De som har behšrighet till tronen fšrses med diverse
titlar och utgšr tillsammans kungahuset. ➤ Monarkins metoder VŒld har varit en
framtrŠdande metod fšr att upprŠtthŒlla monarkens position men behšvs inte
lŠngre. Men propaganda, mytbildning, gudomlig fšrankring, distanserande prakt
och kšp av lojaliteter Šr tidlšsa. ➤ Monarkins konsekvenser Monarkin inte bara
hindrar att medborgarna fŒr vŠlja och bli valda till landets statschef. €ven
parlamentarismen, som visat sig brista i bŒde demokrati och effektivitet som
metod fšr att utse landets regering, Šr orsakad av monarkin. ➤ Monarkins faser Kungliga envŠlden och
konstitutionella monarkier har med tiden i de flesta lŠnder ersatts med
republik. Av Europas lŠnder Šr nu 35 utan monarki medan statschefen
fortfarande utses genom arv i 10. ➤ Monarkins optimala sluttillstŒnd Kungen Šr numera
befriad frŒn att regera landet men uppbŠr ofšrminskat arvode och andra
fšrmŒner. Befattningen som monark Šr avlšvad men vŠl avlšnad. ➤ Monarkins osannolika šverlevnad Monarkin har rŠddats
kvar gŒng pŒ gŒng av Socialdemokraterna, som inte utnyttjat sin majoritet fšr
att avskaffa den enligt partiprogrammet. ➤ Monarkins expansion 1980 Totalt hade 66
personer varit behšriga till Sveriges tron frŒn arvmonarkins infšrande 1544
till 1980. Genom att tronfšljden dŒ utvidgades till kungens alla Šttlingar
kommer antalet under en lika lŒng kommande period att rŠknas i
hundratusental. ➤ Kungens grundlagskorrigering 2019 Fšr att inte monarkins
exklusivitet ska hotas av det vŠxande antalet prinsar och prinsessor, har
kungen uteslutit vissa av kungahusets medlemmar. DŠrmed har kungen satt sig
šver riksdagens makt att stifta grundlag. ➤ Diskutabla kungliga titlar Kungen har hindrat den
fulla jŠmstŠlldheten, som riksdagen infšrt i kungahuset, frŒn att fŒ fullt
genomslag i den kungliga titulaturen. Och hertigtitlarna hŒller pŒ att ta
slut nŠr kungahuset vŠxer. ➤ Icke-kungliga kungliga giften Sedan 1980 krŠvs inte
lŠngre tvŒ furstliga fšrŠldrar utan endast en fšr behšrighet till tronen.
DŠrmed halveras det kungliga ursprunget varje ny generation och de kungliga
blir slŠkt med vanliga medborgare. ➤ Vem Šr Sveriges rŠttmŠtiga monark? Den retroaktiva
grundlagsŠndringen 1980, dŒ Carl Philip avsattes som kronprins, har šppnat
fšr att ifrŒgasŠtta vem som har rŠtt till tronen. Och enligt en bestŠmmelse
frŒn 1809 kan alla Šttlingar till Gustaf V vara uteslutna. ➤ StŠrkt kungamakt efter hundra Œr av
demokrati 2022 beslutade
riksdagen att kungen skulle ŒterfŒ ett av sina gamla maktmedel: rŠtten att
dela ut ordnar till svenska medborgare och dŠrigenom fšrvŠrva deras
lojalitet. Kungen har alltsŒ tilldelats den hšgsta utvŠrderingsmakten i landet.
➤ Siste kungen historisk Carl XVI Gustaf
pŒstods vid sitt 50-Œriga tronjubileum vara den som varit kung i Sverige
lŠngst tid. BŒde Magnus Eriksson och Erik av Pommern rŠknar dock fler Œr. Men
nuvarande kungen kan bli historisk som den siste. ➤ Monarkins argument Att landets statschef
tillsŠtts genom arv och inte fritt val Šr tillrŠckligt fšr att en demokrat
ska ta stŠllning emot monarki. De argument som anfšrs till stšd fšr monarkin
kan alla avfŠrdas i ett demokratiskt perspektiv. ➤ Fritt fram att avskaffa monarkin Politiker som inte
vill ta debatten om monarkins ofšrenlighet med demokratin hŠnvisar ofta till
Torekovkompromissen, som fšr mer Šn ett halvsekel sedan lŠt kungen vara kvar.
Men kompromissens premisser Šr nu sedan lŠnge šverspelade. ➤ StatschefsfrŒgans enkla och
demokratiska lšsning Den som Šr landets
verkliga politiska ledare, det vill sŠga regeringschef, kan ocksŒ fungera som
statschef. Han eller hon kan kallas riksfšrestŒndare och utses av folket i
direkt personval, dŠr alla medborgare pŒ lika villkor fŒr sŒvŠl ršsta som
kandidera. ➤ 51 skŠl att sŠtta punkt fšr monarkin Monarki betyder att
staten har gett en utvald familj Šrftliga privilegier – politiska,
juridiska, ekonomiska och sociala – innebŠrande monopol pŒ rikets
hšgsta Šmbete som statschef och lyxliv pŒ medborgarnas bekostnad. Detta Šr
sjŠlvklart odemokratiskt. ➤ |
|
slekt.se/monarki Start Demokrati mot monarki ➤ Start
slekt.se ➤ Kontakt ➤ ©
2024 Per Andersson LŠs
boken Demokrati mot monarki hŠr Demokrati mot monarki av Per Andersson ➤ LŠs
ocksŒ Per Anderssons bok Maximal
demokrati ➤ Demokrati
mot monarki Monarki
och demokrati Šr varandras motsatser. De Šr vŠsensskilda och ofšrenliga typer
av statsbildning. Demokrati
bygger pŒ alla mŠnniskors lika vŠrde och att alla medborgare fritt kan bŒde
vŠlja sina politiska fšretrŠdare och kandidera sjŠlva. Monarki innebŠr
tvŠrtom en šver- och underordning av mŠnniskor med olika vŠrde, dŠr vissa har
exklusiva och Šrftliga privilegier, sŒsom att fŒ inneha regeringsmakten, vara
statschef och till och med Šga ett land med dess invŒnare som undersŒtar. Meningsutbyten
kring monarkins vara eller inte vara reduceras ofta till en frŒga om kung
eller president och vad som Šr praktfullast eller billigast. Men saken ršr
nŒgot mycket djupare Šn tillsŠttning av en tjŠnst som galjonsfigur fšr
landet, nŠmligen sjŠlva fundamentet fšr statsbildningen. HŠr
behandlar Per Andersson olika aspekter av monarkin, sŠrskilt den svenska, i
ett demokratiskt perspektiv. Maximal
demokrati Om
nŒgot kan gšras mer demokratiskt sŒ ska det. Per Andersson belyser det
svenska politiska systemet utifrŒn ett kompromisslšst demokratiideal och ger
en rad fšrslag till hur demokratin kan stŠrkas och utškas. ➤ |
|