Demokrati mot monarki

Per Anderssons texter om att utse statschef genom arv

 

 

 

 

 

Diskutabla kungliga titlar

Med en flŠkt frŒn fšrra seklets bšrjan, dŒ Europas monarker satt i orubbade furstehus och varken parlamentarism eller allmŠn ršstrŠtt Šnnu fŒtt sina genombrott, seglade i bšrjan av 2000-talet kungliga titlar upp som en plštsligt hšgaktuell frŒga. Samtidigt som minst en utesluten medlem av kungahuset krŠvde att Œter fŒ bli prins, rŒdde ovisshet om vilken titel som kronprinsessans tillkommande skulle fŒ vid det giftermŒl som ryckte allt nŠrmare.

Saken borde egentligen vara mycket enkel: titeln prins respektive prinsessa utmŠrker dem som Šr arvsberŠttigade till statschefsŠmbetet samt deras gemŒler som enligt successionsordningen blivit godkŠnda. Det finns inget skŠl att nŒgon som inte har denna funktion i statsskicket ska kallas prins eller prinsessa. Svenska staten tillhandahŒller bšrdstitlar fšr grundlagsenliga befattningar, inte fšr sŠllskapslivet. Fšrleden "kron" reserveras fšr den som stŒr nŠrmast tronen – och inte kan bli "omsprungen" av nŒgon ny som fšds – och denna tronfšljares gemŒl.

En anledning till att titelfrŒgorna alls behšvde diskuteras var att riksdagen och regeringen Šnnu inte fullbordat det lagstiftningsarbete som genom nya regler i successionsordningen 1980 radikalt Šndrade monarkins spelregler och laguppstŠllning. Den kungliga titulaturen lŠmnades till stor del oreglerad och skšts pŒ framtiden. Mer fšrutseende har man varit i exempelvis Norge, dŠr grundloven uttryckligen anger vem som ska kallas prins, kronprins och sŒ vidare.

Fšrutom att titulaturen fšr kungahusets medlemmar Šr ofullstŠndigt lagreglerad, har det nŠrmast helt saknats en inhemsk praxis fšr de kšnsmŠssigt omvŠnda situationer som nu blir aktuella. NŒgon tronfšljdsberŠttigad med titeln kronprinsessa har aldrig tidigare funnits i Sverige, och en gemŒl till en regerande drottning har existerat vid endast ett tillfŠlle: Ulrika Eleonoras Fredrik. Han var i sig sjŠlv arvprins av Hessen men fick inte nŒgon sŠrskild titel som drottningens make, bortsett frŒn att riksdagen upphšjde honom till kunglig hšghet (och senare blev han ju utsedd till regerande kung). Utredaren av kvinnlig tronfšljd infšr 1980 Œrs grundlagsŠndring framfšrde att en regerande drottnings make borde fŒ titeln prins, men justitieministern avbšjde fšrslaget.

FrŒn dessa utgŒngspunkter lŒg det nŠrmast till hands att Victorias gemŒl skulle bli helt fri frŒn svensk rangtitel. Den reviderade successionsordningens anvŠndning av termerna prins och prinsessa innebŠr dessutom att de uteslutande avser personer som Šr fšdda inom kungahuset, varmed det inte Šr givet att sŒdana titlar alls kan tillŠggas ingifta.

Utan att det har rŠttslig betydelse fšr svenska fšrhŒllanden, har i NederlŠnderna och Danmark infšrts att den regerande drottningens man, sjŠlv utan furstlig bšrd, bŠr titeln prins av landet i frŒga. UtnŠmningen har skett i samband med att tronfšljaren, senast Beatrix respektive Margrethe, gift sig. GemŒler till švriga tronfšljdsberŠttigade kvinnor dŠr har inte motsvarande prinstitel, vilket dŠremot Šr fallet i Belgien sedan 1995. Storbritannien har sedan lŠnge kvinnor i tronfšljden men deras mŠn blir inte automatiskt prinsar; drottning Elizabeths gemŒl Philip gjordes till prins av riket fšrst sedan Šktenskapet varat i tio Œr och hon suttit en tid pŒ tronen.

Som ett uttryck fšr ett gemensamt europeiskt bruk kallas de mŠn, som pŒ grund av sin hŠrstamning har privilegiet att kunna bli Sveriges statschef, fšr prins, Šven om den officiella benŠmningen i Sverige av hŠvd har varit arvfurste. Prinsessa avser dels en motsvarande kvinnlig Šttling (fram till 1980 utan mšjlighet att Šrva kronan), dels hustrun till en prins, under fšrutsŠttning att gŠllande godkŠnnandekrav Šr uppfyllda. Titeln kronprins eller kronprinsessa tillkommer den som stŒr nŠrmast tronen, om han eller hon Šr Šttling i rakt nedstigande led till rikets ordinarie statschef. Denna bŠr titeln konung respektive drottning. Den sistnŠmnda betecknar ocksŒ en konungs gemŒl.

En traditionell princip Šr att kvinnor ingifta i det kungliga huset fšljer mannens rang och titel. En logisk fšljd av den fullstŠndiga jŠmstŠlldhet mellan kšnen som infšrdes i successionsordningen 1980 vore att manliga ingifta fŒr den maskulina formen av sin hustrus titel, naturligtvis utan nŒgon egen arvsrŠtt till tronen. PŒ motsvarande sŠtt som exempelvis nuvarande kungens mor Sibylla blev prinsessa av Sverige nŠr hon gifte in sig i det svenska kungahuset, skulle den som gifter sig med en kvinna i tronfšljden bli prins av Sverige. Innan Gustaf VI Adolf blev kung var han kronprins och hans hustru Louise fšljdriktigt kronprinsessa. Den som gifte sig med dagens tronfšljare, kronprinsessan Victoria, skulle analogt ha blivit kronprins. Men kungen valde att inte fullt ut realisera riksdagens jŠmstŠlldhetsreform utan utnŠmnde Daniel Westling till endast prins. NŠr hon uppstiger pŒ tronen som drottning skulle lojalitet med reformen krŠva att hennes man blir kung, sjŠlvfallet dock inte regerande.

BŒda stegen kan ljuda verklighetsfrŠmmande i ett traditionsprŠglat šra, men de šverensstŠmmer med successionsordningens grundsats om total jŠmstŠlldhet mellan kšnen, och det borde vara opinionsmŠssigt omšjligt att retirera frŒn positioner som eršvrats i jŠmstŠlldhetskampen. Lika nydanande men konsekvent blir det att en svensk prinsessa som gifter sig med en utlŠndsk kunglighet till honom fšrmedlar titeln prins av Sverige. Om sŒ inte sker har jŠmstŠlldhet mellan kšnen trots allt inte uppnŒtts fšr monarkin – och svenska staten riskerar mŒhŠnda en ny anmŠlan till Europadomstolen, som en exkluderad prins tillgrep fšr att fšrsška ŒterfŒ sin titel, eller Œtminstone till Diskrimineringsombudsmannen.

En riksdagsledamot Šr en person som i allmŠnna val utsetts att ingŒ i Sveriges lagstiftande fšrsamling. En medlem av den regering som enligt parlamentarismens princip styr riket kallas statsrŒd. Men motsvarande benŠmningar pŒ dem som genom bšrd eller Šktenskap knutits till statschefsŠmbetet Šr inte fixerade. Nu finns prinsar och prinsessor utanfšr kungahuset och politikerna har inte bestŠmt sig fšr hur de som Šr innanfšr ska fŒ njuta sŒdana etiketter.

Inte bara titlar utan Šven namn vŒllar komplikationer fšr kungliga personer. SŒdana har inget efternamn, vilket kungahuset sjŠlvt Šr angelŠget om att vidmakthŒlla som statusmarkšr. Samtidigt tillŒter inte namnlagstiftningen att den som gifter in sig i huset tar bort sitt efternamn. I prins Daniels fall tillskyndade namnmyndigheten Skatteverket med en alternativ lšsning, kreativ men knappast lagenlig. I midsommarhelgen 2010, dagarna efter hans och kronprinsessans bršllop, hšll myndigheten extrašppet fšr kungahuset och beslutade att han fick anta efternamnet Bernadotte, med sitt gamla Westling som mellannamn.

Enligt 9 och 10 €€ i den dŒ gŠllande namnlagen hade en man rŠtt ta sin hustrus namn. Men eftersom Victoria som kunglig person saknar efternamn fanns inget sŒdant som Skatteverket kunde bevilja Daniel. Det skulle krŠvas att hon fšrst lade sig till med namnet Bernadotte, vilket i sŒ fall en annan myndighet, Patent- och registreringsverket, hade att besluta om enligt 11 €.

Men ocksŒ dŠr skulle det ha blivit avslag. Fšr att fŒ anta ett gammalt slŠktnamn mŒste det ha burits i rakt nedstigande led i minst tvŒ generationer och senast inom fyra generationer, rŠknat frŒn och med Victorias fšrŠldrar. I hennes fall Šr det hela sex generationer sedan nŒgon fšrfader till henne bar namnet, blivande Oscar I som exakt 200 Œr tidigare blev svensk prins och fšrlorade namnet. Det finns mŒnga exempel pŒ svenskar som nekats att anta en fšrfaders namn pŒ grund av denna snŠva lagregel. Och lagar ska ju gŠlla lika fšr alla, ocksŒ i en kunglig rŠttsstat.

De prinsar som pŒ grund av otillŒtna giften straffats ut ur kungahuset har genom sŠrskilt regeringsbeslut fŒtt tillstŒnd att anta namnet Bernadotte, senast pŒ 1940-talet, men regeringen saknar i dag lagstšd fšr att bevilja vare sig Daniel eller Victoria detta. Det skulle krŠva lagstiftning av riksdagen. DŒ Šr det smidigt fšr kungliga medborgare med Skatteverkets legala, eller illegala, flexibilitet.

En fšljd av den kraftiga škningen av antalet personer i tronfšljden Šr att hertigdšmena i form av landskap kommer att ta slut. Sedan 1979 har kungen fšrlŠnat tio hertigdšmen, medan dessfšrinnan inget hertigdšme hade utdelats sedan 1916 fšrutom hans eget 1946. Av rikets 25 landskap Šr i dag 13 anvŠnda som hertigdšmen, kungens JŠmtland inrŠknat. Eftersom landshšvdingen fungerar som inte bara regeringens utan Šven kungahusets ombud i ett lŠn, har hertigdšmena med fšrdel anslutit till lŠnsindelningen. En tydlig sŒdan strŠvan visar prinsessan Madeleines hertigdšme omfattande tvŒ landskap, GŠstrikland och HŠlsingland, vilka i stora drag sammanfaller med GŠvleborgs lŠn. Hennes son blev dock hertig av enbart ngermanland, inte dŠrtill Medelpad som utgšr den andra hŠlften av VŠsternorrlands lŠn. De fem prinsar som fšrlorade prinstitel, hertigdšme och plats i bŒde tronfšljden och kungahuset pŒ grund av att de gifte sig icke-furstligt Šr nu alla dšda, och av deras landskap har …stergštland, Gotland och Dalarna tagits i ansprŒk, medan Uppland och SmŒland Šr lediga. Det Šr ocksŒ VŠstmanland och VŠsterbotten. Resterande sju landskap har aldrig fšrekommit som hertigdšmen, och alla saknar šverensstŠmmelse med ett helt lŠn. BohuslŠn och Dalsland ingŒr numera i VŠstra Gštalands lŠn, tillsammans med VŠstergštland, som innan storlŠnet bildades 1998 tilldelades kronprinsessan Victoria som hertigdšme. HŠrjedalen utgšr tillsammans med JŠmtland JŠmtlands lŠn, liksom nŠmnda Medelpad med ngermanland VŠsternorrlands lŠn. …land Šr en del av Kalmar lŠn, vars stšrsta del tillhšr SmŒland. Detta landskap Šr ocksŒ problematiskt genom att det rymmer tre lŠn med lika mŒnga landshšvdingar att involvera i de hertigliga gšrandena. Norrbotten har traditionellt rŠknats som en del av landskapet VŠsterbotten och utgšr dessutom endast en del av Norrbottens lŠn. Sveriges stšrsta landskap, Lappland, med en fjŠrdedel av landets yta Šr delat mellan VŠsterbottens och Norrbottens lŠn. TvŒ utomŠktenskapliga sšner till Oscar I kallades informellt fšr prinsarna av Lappland, och bŒde denna association och den opassande fšrleden i namnet pŒ detta landskap i Sameland gšr ett hertigdšme Lappland mindre sannolikt. NŠr jakten pŒ hertigdšmen har tšmt landskapsbanken Šr lšsningen kanske att tillgripa 288 av landets kommuner – det vill sŠga alla utom Gotland och HŠrjedalen som ocksŒ Šr landskap – och gšra dem till grevskap. Inom nŒgra fŒ Œr skulle kungen kunna fŒ glŠdja sig Œt barnbarns barn som Šr greve av NŠssjš och grevinna av Botkyrka. Men efter ytterligare tvŒ generationer, nŠr antalet i tronfšljden har nŒtt en god bit šver 300, Šr ocksŒ alla kommuner slut. Har Sverige dŒ blivit fšr litet fšr sitt kungahus?

 

 

 

 

slekt.se/monarki

Start Demokrati mot monarki

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson