Demokrati
mot monarki Per Anderssons
texter om att utse statschef genom arv |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Monarkins expansion 1980 En kvantitativ och
kvalitativ avgrnsning av kungahuset, fr att upprtthlla dess exklusivitet i
frhllande till vanliga medborgare, har genom historien varit fundamental
fr monarkin. Fram till 1980 tillgodosgs detta med tv brande grundlagskrav
fr arvsrtt till tronen: manligt kn och furstligt gifte. I och med att alla
dttrar och de sner som gifte sig med "enskild mans dotter"
uteslts ur tronfljden bibehlls ett litet kungahus. Men strvan att hlla
nere antalet individer innebar ocks en risk att kungahuset kunde d ut,
vilket man i Sverige mycket ptagligt brottades med frn 1930-talet fram till
kronprins Carl Philips fdelse 1979. Den 1 januari 1980
skedde dock en radikal frndring av den svenska monarkin. Genom retroaktiv
lagstiftning, det vill sga i strid med en av rttsstatens grundlggande
principer, och utan att inse konsekvenserna avskaffade riksdagen d kraven p
manligt kn och furstligt gifte. Drmed infrdes att i praktiken alla
ttlingar till kungen ska ing i tronfljden och kungahuset. Resultatet blir
en enorm mngd prinsar och prinsessor. I fljd av sin numerr kommer kungattlingarna
dessutom att vara utspridda i samhllet bland vanliga familjer – men
utskilja sig genom att ha exklusiv rtt att kunna bli landets statschef,
ngot som deras grannar med andra anor r uteslutna frn. Riksdagen har
allts inrttat en ny brdsverklass i Sverige, en ersttare till den gamla
svenska adeln som riksdagen slutligen avskaffade 2003 genom upphvande av
bde de sista adelsprivilegierna och riddarhusordningen som svensk
frfattning. Att kungahusets traditionella
avgrnsning bryts innebr en underminering av monarkins stllning. Vid frsta
anblicken kan det vcka demokratiskt frgad sympati att de kungliga knyter
ktenskapsband med folket, men konflikten med folkstyrets ideal blir tydlig
nr det str klart att ett privilegierat befolkningsskikt har ensamrtt till
rikets hgsta mbete. Genom att kungahusets
medlemmar blir s mnga kommer det att vara praktiskt omjligt att
skerstlla att deras frehavanden inte kastar skuggor ver statschefens
upphjda position. Lockelsen bland alla de privilegierade och deras
omgivningar att dra nytta av den kungliga srstllningen blir svr att
motst. Massmedia kommer knappast att agera skyddsmur. Om inte alla i den
vxande skaran tronfljdsberttigade ska f apanage ur statskassan, kommer
deras frsrjning dessutom att knyta affrsintressen till kungahuset, en
privatisering av statschefsmbetet som definitivt omintetgr det oberoende
som ansetts vara en frutsttning fr monarkin och ett av dess frmsta
argument. Att statschefsmbetet efter det demokratiska genombrottet
fortfarande rvs har frsvarats med att monarken avkltts sin politiska makt
och att de som r behriga till mbetet r en relikt frn historien som inga
andra medborgare kan konkurrera om att terskapa. Kungahuset har d
framstllts som en trof frn demokratins seger ver kungamakten, varvid
riksdagen dikterar villkoren fr en liten avgrnsad grupp som genom att vara
ett uttryck fr den nationella historien representerar hela folket, utan band
till srintressen. 1980 rs expansionsreform har rimligen stjlpt denna
argumentation. En utmaning i den
revolutionerande omdaningen av kungahuset r hur de mnga kungliga ska kunna
hllas utanfr partipolitiken fr att garantera statschefens politiska
oberoende. En franing gavs av tv historiska hndelser i valet 2006. D
kandiderade en Bernadotte i valet – till kommunfullmktige i Stockholm
– och d invaldes fr frsta gngen en medlem av ett furstehus i
Sveriges riksdag, en prinsessa med mnga slktskapsband till den nuvarande
kungen. Nr frdmningarna kring kungahuset brister strmmar allts det in
som de gamla tronfljdskraven skulle skydda statschefsmbetet mot. Tronfljdsreformen
brjade som en folkpartistisk jmstlldhetsmotion p 1950-talet, vergick till
att bli en borgerlig rddningsinsats fr att hindra kungahuset att d ut i
brist p prinsar och visade sig till sist bli ett kat hot mot bde
demokratin och monarkins fortsatta existens. Socialdemokraterna,
som sedan mer n hundra r har krav p republik i sitt partiprogram men har
avsttt frn att frverkliga det, sg lnge en mjlighet att monarkin skulle
avskaffa sig sjlv genom att det inte lngre fanns ngon medlem av kungahuset
kvar. 1965 genomfrdes en hjning av kungens myndighetslder till 25 r,
vilket kade chansen att kronprins Carl Gustaf inte skulle hinna uppn den
innan dvarande kungen Gustaf VI Adolf avled, men denne levde nda tills
eftertrdaren fyllt 27. De borgerliga
partierna ville dremot bevara monarkin och drfr minska risken att
kungahuset skulle utslockna. 1960- och 1970-talens tidsanda fick dem att
driva sin strvan att utka kungahuset i form av en jmstlldhetskamp: tronen
skulle kunna rvas ven av och genom kvinnor. Socialdemokraterna kontrade med
att "jmstlldhet ns inte genom en institution som i sig bygger p
ojmlikhet". Till fljd av misstag
som Socialdemokraterna begick – en votering i riksdagen som de
frlorade nr en ledamot tryckte p fel rstningsknapp – blev det en
utredning om kvinnlig tronfljd och sedan tv riksdagsbeslut om
grundlagsndring. Vid den sista
omrstningen i riksdagen, efter valet 1979, uppkom en partipolitiserad
situation som ocks indirekt blev en personfrga dr tv alternativa
tronfljare stlldes mot varandra: de borgerliga stdde Victoria och
Socialdemokraterna Carl Philip. Kungen ogillade i
olika avseenden riksdagens beslut. Det framkom bde i riksmarskalkens
remissyttrande ver tronfljdsutredningen och i senare intervjuer med kungen
sjlv. I riksdagen hade de borgerliga ftt majoritet och drev igenom
reformen, medan Socialdemokraterna i en knslig balansgng mellan
jmstlldhetsstrvan och monarkimotstnd lade ned sina rster. Mer
uppseendevckande var vilken konstellation som rstade emot: Vnsterpartiet
kommunisterna samt kungens frbundne, moderaten greve Hans Wachtmeister af
Johannishus, och ytterligare en ledamot frn samma parti. ven kungens
livmedikus, den likaledes moderate Gunnar Birck, agerade i riksdagen fr
kungens uppfattning. Riksdagsbeslutet blev
en starkt ifrgasatt retroaktiv grundlagsndring, som bland andra
Justitiekanslern invnde emot. Tronfljden ppnades fr kvinnor p samma
villkor som fr mn, kravet p furstligt gifte avskaffades, Carl XVI Gustaf
utsgs till ny stamfader fr kungahuset och Carl Philip avsattes som
kronprins. Riksdagen hade inte
gjort ngon konsekvensanalys av sitt beslut, som nrmast skulle kunna
betecknas som borgerlig successionspopulism. Fljden blev framfr allt ett
snabbt vxande kungahus, som det fortfarande inte finns ngon lsning p hur
det ska hanteras. Det visade sig vara en bjrntjnst som den borgerliga
riksdagsmajoriteten gjorde monarkin, vars stllning undergrvdes genom att
den ndvndiga avgrnsningen av kungahuset avskaffades till frmn fr en
okontrollerbar expansion. Problematiken brjade
visa sig i praktiken nr det blev tid fr kungabarnen att gifta sig och f
barn. Jag uppmrksammade d olika aspekter p tronfljdsreformens ofrutsedda
konsekvenser i tre artiklar p DN Debatt, p 190-rsdagen av Bernadottes val
till tronfljare den 21 augusti 2000, nationaldagen den 6 juni 2001 och
kronprinsessans fdelsedag den 14 juli 2007, samt i en annan artikel i DN den
6 oktober 2000. |
|
slekt.se/monarki Start Demokrati mot monarki ➤ Start slekt.se
➤ ©
2024 Per Andersson |
|