Demokrati mot monarki

Per Anderssons texter om att utse statschef genom arv

 

 

 

 

 

Monarkins expansion 1980

En kvantitativ och kvalitativ avgrŠnsning av kungahuset, fšr att upprŠtthŒlla dess exklusivitet i fšrhŒllande till vanliga medborgare, har genom historien varit fundamental fšr monarkin. Fram till 1980 tillgodosŒgs detta med tvŒ bŠrande grundlagskrav fšr arvsrŠtt till tronen: manligt kšn och furstligt gifte. I och med att alla dšttrar och de sšner som gifte sig med "enskild mans dotter" uteslšts ur tronfšljden bibehšlls ett litet kungahus. Men strŠvan att hŒlla nere antalet individer innebar ocksŒ en risk att kungahuset kunde dš ut, vilket man i Sverige mycket pŒtagligt brottades med frŒn 1930-talet fram till kronprins Carl Philips fšdelse 1979.

Den 1 januari 1980 skedde dock en radikal fšrŠndring av den svenska monarkin. Genom retroaktiv lagstiftning, det vill sŠga i strid med en av rŠttsstatens grundlŠggande principer, och utan att inse konsekvenserna avskaffade riksdagen dŒ kraven pŒ manligt kšn och furstligt gifte. DŠrmed infšrdes att i praktiken alla Šttlingar till kungen ska ingŒ i tronfšljden och kungahuset. Resultatet blir en enorm mŠngd prinsar och prinsessor. I fšljd av sin numerŠr kommer kungaŠttlingarna dessutom att vara utspridda i samhŠllet bland vanliga familjer – men utskilja sig genom att ha exklusiv rŠtt att kunna bli landets statschef, nŒgot som deras grannar med andra anor Šr uteslutna frŒn. Riksdagen har alltsŒ inrŠttat en ny bšrdsšverklass i Sverige, en ersŠttare till den gamla svenska adeln som riksdagen slutligen avskaffade 2003 genom upphŠvande av bŒde de sista adelsprivilegierna och riddarhusordningen som svensk fšrfattning.

Att kungahusets traditionella avgrŠnsning bryts innebŠr en underminering av monarkins stŠllning. Vid fšrsta anblicken kan det vŠcka demokratiskt fŠrgad sympati att de kungliga knyter Šktenskapsband med folket, men konflikten med folkstyrets ideal blir tydlig nŠr det stŒr klart att ett privilegierat befolkningsskikt har ensamrŠtt till rikets hšgsta Šmbete.

Genom att kungahusets medlemmar blir sŒ mŒnga kommer det att vara praktiskt omšjligt att sŠkerstŠlla att deras fšrehavanden inte kastar skuggor šver statschefens upphšjda position. Lockelsen bland alla de privilegierade och deras omgivningar att dra nytta av den kungliga sŠrstŠllningen blir svŒr att motstŒ. Massmedia kommer knappast att agera skyddsmur. Om inte alla i den vŠxande skaran tronfšljdsberŠttigade ska fŒ apanage ur statskassan, kommer deras fšrsšrjning dessutom att knyta affŠrsintressen till kungahuset, en privatisering av statschefsŠmbetet som definitivt omintetgšr det oberoende som ansetts vara en fšrutsŠttning fšr monarkin och ett av dess frŠmsta argument. Att statschefsŠmbetet efter det demokratiska genombrottet fortfarande Šrvs har fšrsvarats med att monarken avklŠtts sin politiska makt och att de som Šr behšriga till Šmbetet Šr en relikt frŒn historien som inga andra medborgare kan konkurrera om att Œterskapa. Kungahuset har dŒ framstŠllts som en trofŽ frŒn demokratins seger šver kungamakten, varvid riksdagen dikterar villkoren fšr en liten avgrŠnsad grupp som genom att vara ett uttryck fšr den nationella historien representerar hela folket, utan band till sŠrintressen. 1980 Œrs expansionsreform har rimligen stjŠlpt denna argumentation.

En utmaning i den revolutionerande omdaningen av kungahuset Šr hur de mŒnga kungliga ska kunna hŒllas utanfšr partipolitiken fšr att garantera statschefens politiska oberoende. En fšraning gavs av tvŒ historiska hŠndelser i valet 2006. DŒ kandiderade en Bernadotte i valet – till kommunfullmŠktige i Stockholm – och dŒ invaldes fšr fšrsta gŒngen en medlem av ett furstehus i Sveriges riksdag, en prinsessa med mŒnga slŠktskapsband till den nuvarande kungen. NŠr fšrdŠmningarna kring kungahuset brister stršmmar alltsŒ det in som de gamla tronfšljdskraven skulle skydda statschefsŠmbetet mot.

Tronfšljdsreformen bšrjade som en folkpartistisk jŠmstŠlldhetsmotion pŒ 1950-talet, švergick till att bli en borgerlig rŠddningsinsats fšr att hindra kungahuset att dš ut i brist pŒ prinsar och visade sig till sist bli ett škat hot mot bŒde demokratin och monarkins fortsatta existens.

Socialdemokraterna, som sedan mer Šn hundra Œr har krav pŒ republik i sitt partiprogram men har avstŒtt frŒn att fšrverkliga det, sŒg lŠnge en mšjlighet att monarkin skulle avskaffa sig sjŠlv genom att det inte lŠngre fanns nŒgon medlem av kungahuset kvar. 1965 genomfšrdes en hšjning av kungens myndighetsŒlder till 25 Œr, vilket škade chansen att kronprins Carl Gustaf inte skulle hinna uppnŒ den innan dŒvarande kungen Gustaf VI Adolf avled, men denne levde Šnda tills eftertrŠdaren fyllt 27.

De borgerliga partierna ville dŠremot bevara monarkin och dŠrfšr minska risken att kungahuset skulle utslockna. 1960- och 1970-talens tidsanda fick dem att driva sin strŠvan att utška kungahuset i form av en jŠmstŠlldhetskamp: tronen skulle kunna Šrvas Šven av och genom kvinnor. Socialdemokraterna kontrade med att "jŠmstŠlldhet nŒs inte genom en institution som i sig bygger pŒ ojŠmlikhet".

Till fšljd av misstag som Socialdemokraterna begick – en votering i riksdagen som de fšrlorade nŠr en ledamot tryckte pŒ fel ršstningsknapp – blev det en utredning om kvinnlig tronfšljd och sedan tvŒ riksdagsbeslut om grundlagsŠndring.

Vid den sista omršstningen i riksdagen, efter valet 1979, uppkom en partipolitiserad situation som ocksŒ indirekt blev en personfrŒga dŠr tvŒ alternativa tronfšljare stŠlldes mot varandra: de borgerliga stšdde Victoria och Socialdemokraterna Carl Philip.

Kungen ogillade i olika avseenden riksdagens beslut. Det framkom bŒde i riksmarskalkens remissyttrande šver tronfšljdsutredningen och i senare intervjuer med kungen sjŠlv. I riksdagen hade de borgerliga fŒtt majoritet och drev igenom reformen, medan Socialdemokraterna i en kŠnslig balansgŒng mellan jŠmstŠlldhetsstrŠvan och monarkimotstŒnd lade ned sina ršster. Mer uppseendevŠckande var vilken konstellation som ršstade emot: VŠnsterpartiet kommunisterna samt kungens fšrbundne, moderaten greve Hans Wachtmeister af Johannishus, och ytterligare en ledamot frŒn samma parti. €ven kungens livmedikus, den likaledes moderate Gunnar Bišrck, agerade i riksdagen fšr kungens uppfattning.

Riksdagsbeslutet blev en starkt ifrŒgasatt retroaktiv grundlagsŠndring, som bland andra Justitiekanslern invŠnde emot. Tronfšljden šppnades fšr kvinnor pŒ samma villkor som fšr mŠn, kravet pŒ furstligt gifte avskaffades, Carl XVI Gustaf utsŒgs till ny stamfader fšr kungahuset och Carl Philip avsattes som kronprins.

Riksdagen hade inte gjort nŒgon konsekvensanalys av sitt beslut, som nŠrmast skulle kunna betecknas som borgerlig successionspopulism. Fšljden blev framfšr allt ett snabbt vŠxande kungahus, som det fortfarande inte finns nŒgon lšsning pŒ hur det ska hanteras. Det visade sig vara en bjšrntjŠnst som den borgerliga riksdagsmajoriteten gjorde monarkin, vars stŠllning undergrŠvdes genom att den nšdvŠndiga avgrŠnsningen av kungahuset avskaffades till fšrmŒn fšr en okontrollerbar expansion.

Problematiken bšrjade visa sig i praktiken nŠr det blev tid fšr kungabarnen att gifta sig och fŒ barn. Jag uppmŠrksammade dŒ olika aspekter pŒ tronfšljdsreformens ofšrutsedda konsekvenser i tre artiklar pŒ DN Debatt, pŒ 190-Œrsdagen av Bernadottes val till tronfšljare den 21 augusti 2000, nationaldagen den 6 juni 2001 och kronprinsessans fšdelsedag den 14 juli 2007, samt i en annan artikel i DN den 6 oktober 2000.

 

 

 

 

slekt.se/monarki

Start Demokrati mot monarki

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson