Demokrati mot monarki

Per Anderssons texter om att utse statschef genom arv

 

 

 

 

 

51 skŠl att sŠtta punkt fšr monarkin

Monarki betyder att staten har gett en utvald familj Šrftliga privilegier – politiska, juridiska, ekonomiska och sociala – innebŠrande monopol pŒ rikets hšgsta Šmbete som statschef och lyxliv pŒ medborgarnas bekostnad. Detta Šr sjŠlvklart odemokratiskt.

1. Monarki strider mot grundlŠggande demokratiska vŠrderingar om alla mŠnniskors lika vŠrde och rŠttigheter.

2. Folket fŒr inte i val utse vem som ska vara landets frŠmsta fšretrŠdare, statschef, utan det sker genom arv.

3. Medborgarna fŒr inte kandidera till posten som landets frŠmsta fšretrŠdare, utan endast medlemmar av en bestŠmd slŠkt har behšrighet att bli statschef.

4. Arv Šr inte en ŠndamŒlsenlig metod fšr att utse den mest kompetenta och lŠmpliga till statschef.

5. Det Šr olŠmpligt att en stat med ansprŒk pŒ att vara en demokrati har som frŠmsta fšretrŠdare en person som Šr en symbol fšr demokratins motsats och motstŒndare, prŠglad av mŠnniskors šver- och underordning, fšrtryck och eršvringskrig. Det Šr fšrkastligt att fšrankra statschefskapet i historiens illdŒd, sŒsom att nuvarande kungens farfars farfars far Oscar I 1848 beordrade ut militŠr mot stockholmare som demonstrerade fšr demokrati och republik, varvid 18 personer dšdades.

6. En monark fšretrŠder endast en del av folket, eftersom en betydande andel av medborgarna Šr emot monarki. Samtidigt Šr nŠstan alla fšr demokrati och skulle dŠrmed acceptera resultatet av ett demokratiskt statschefsval. Fšr kungahuset noterades ett sŒ lŒgt stšd som 35 procent 2011 medan Islands president Vigd’s Finnbogad—ttir valdes med 94 procent av ršsterna 1988.

7. Under en stor del av de senaste hundra Œren har svenska folket uttryckt sitt motstŒnd mot monarkin genom att till riksdagen vŠlja en majoritet av partier som gŒtt till val pŒ att avskaffa monarkin.

8. Samtliga riksdagspartier utom SD har ledamšter som Œterkommande motionerar om att avskaffa monarkin.

9. Det Šr odemokratiskt att riksdagen inte har avskaffat monarkin nŠr vŠljarna har valt en riksdagsmajoritet av partier som gŒtt till val pŒ att gšra det, senast 1994–2006.

10. Om folket fick ta stŠllning till monarkin som en demokratifrŒga, skulle stšdet sannolikt vara litet fšr monarkin men stort fšr demokratin och dŠrmed rŠtten fšr alla medborgare att kandidera och ršsta i ett fritt val av statschef. Kungahusets propaganda, kommersiella medieintressen, inflytelserika personer som har egen fšrdel av monarkin, partiernas taktiska švervŠganden, bristande journalistisk maktgranskning och frŒnvaro av demokratidebatt medverkar dock till att monarkins ofšrenlighet med demokratin undandras bilden av kungahuset.

11. De allra flesta lŠnder i vŠrlden har avskaffat monarkin. I Europa Šr 37 stater utan arvmonarki medan den finns kvar i tio, varav tvŒ Šr mycket smŒ furstendšmen.

12. I lŠnder som har avskaffat monarkin, sŒsom Finland och Island, Šr stšdet fšr monarki sŒ gott som obefintligt.

13. Om mer Šn 50 procent av svenskarna skulle vara fšr monarki – vilket pŒstŒs i vissa mŠtningar dŠr det dock Šr oklart vad som egentligen mŠtts – innebŠr det inte att monarki Šr demokratiskt, utan bara att medborgarnas fŒfŠnga Šr stšrre Šn deras demokratipatos. Lika litet skulle ršstrŠtt enbart fšr mŠn vara demokratiskt om mŠnnen lyckades genomdriva det genom att mobilisera nŒgot šver hŠlften av ršsterna. Ofšrenligheten med demokratins kŠrnvŠrden Šr i bŒda fallen orubbad.

14. Tradition, som monarkister gŠrna framhŒller som argument fšr bevarad monarki, kan i en demokrati inte švertrumfa de grundlŠggande principerna om alla mŠnniskors lika vŠrde och alla medborgares rŠtt att fritt vŠlja sina politiska fšretrŠdare och att sjŠlva kandidera. Alla traditioner bšr sjŠlvfallet inte bevaras – adelns privilegier och dšdsstraffet Šr exempel pŒ andra mŒnghundraŒriga samhŠllsfšreteelser som har avskaffats, i stor šverensstŠmmelse med svenska folkets demokratiska vŠrderingar.

15. PŒ motsvarande sŠtt som Sveriges statschef Šnnu tillsŠtts genom arv inom en privilegierad slŠkt tillsattes tidigare varje ledamot i den ena av riksdagens dŒ fyra kammare – adelsstŒndet – och dessa adliga slŠkter hade ocksŒ Šrftliga politiska, juridiska, ekonomiska och sociala privilegier. Fšr riksdagen ersattes arv med val 1866 och de sista adelsprivilegierna avskaffades 2003, men fšr statschefen gŠller fortfarande arv och privilegier.

16. Efter det demokratiska genombrottet fšr drygt hundra Œr sedan fortsatte demokratiutvecklingen till den stora fšrfattningsreform som genomfšrdes stegvis under nŒgra Œr fram till 1975, men fortfarande har inte infšrandet av demokrati fullbordats med val ocksŒ till befattningen som statschef.

17. Genom sin Šndring 1980 av grundlagsbestŠmmelserna om behšrighet till Sveriges tron hindrade riksdagen monarkin frŒn att avskaffas genom kungahusets utslocknande, vilket enligt de tidigare reglerna skulle ha beseglats genom den dŒ siste tronarvingen Carl Philips Šktenskap 2015.

18. Den bevarade monarkin innebŠr statsrŠttslig oklarhet genom att Sverige har tvŒ suverŠner, dels kungen som Šr statschef, dels riksdagen som Šr hšgsta statsorgan, och dessutom en konstruktion med tvŒ "verkstŠllande direktšrer", en reell regeringschef och en formell regent i form av en statsminister respektive en kung, varav den fšrre skšter verksamheten och den senare representationen.

19. Sedan 1975 har kungen inte en enda nšdvŠndig uppgift enligt grundlagen. Om han Šr fšrhindrad att utfšra nŒgon av sina tre dŠri reglerade plikter intrŠder helt enkelt nŒgon annan: vid regeringsskifte och riksdagens šppnande talmannen och vid sammantrŠde med utrikesnŠmnden statsministern. €ven i švrigt dŒ kungen eller hans Šttlingar i tronfšljden inte Šr tillgŠngliga kan regeringen fšrordna talmannen eller nŒgon annan som riksdagen vŠljer att i stŠllet vara statschef.

20. Att kungen har frŒntagits alla befogenheter i rikets styrelse innebŠr inte att han Šr opolitisk. Fšrutom att han som statschef Šr chef fšr ett politiskt system Šr han inte heller i partipolitisk mening opolitisk. Omkring hŠlften av vŠljarna har ršstat pŒ ett parti som Šr motstŒndare till existensen av en monark som statschef, och den lŒnga och mšdosamma kampen fšr demokrati stod mellan just monarki och demokrati.

21. Trots avsikterna vid parlamentarismens genombrott 1917 och den nya regeringsformens infšrande 1975 har inte all makt šverfšrts frŒn kungen till regeringen. Makt Šr fšrmŒga att fŒ det man vill ha, och kungen har ofšrminskad kapacitet att tillgodose sina intressen – utan att behšva axla den tunga bšrdan att regera riket. Kungen har ocksŒ en betydande personlig maktsfŠr med bland annat en omfattande hovfšrvaltning, ett stort fastighetsbestŒnd, stiftelser med stora ekonomiska tillgŒngar och flera akademier, sŒsom Svenska Akademien dŠr han 2018 personligen ingrep genom att besluta om Šndrade stadgar.

22. Till den maktsfŠr av statliga och halvstatliga organ som kungen fšrfogar šver nŒr inte demokratins sjŠlvklarheter sŒsom offentlighetsprincipen, rŠttsvŠsendet, kontrollmakten, regeringen eller ens riksdagen, sŒvida den inte tillgriper grundlagsstiftning med tvŒ likalydande beslut och mellanliggande val – och kungen vŠljer att inte ŒsidosŠtta riksdagens grundlagsbeslut.

23. Efter att riksdagen steg fšr steg med bšrjan 1809 minskat kungens makt, beslutade riksdagen 2022 – samtidigt med firandet av hundraŒrsminnet av demokratins genombrott och seger šver kungamakten – att utška kungens makt genom att han Œterfick den befogenhet att till svenska medborgare dela ut ordnar – vilande pŒ religišs och militŠr grund – som han hade frŒntagits nŠr demokratin grundlagsfŠstes och den personliga kungamakten avskaffades 1975. Riksdagen har alltsŒ tilldelat kungen den hšgsta utvŠrderingsmakten i riket, varmed det Šr han som har att bedšma Sveriges invŒnare och avgšr vem som Šr fšrtjŠnt och vem som inte Šr det.

24. Kungen, som bygger sin position pŒ privilegier frŒn svenska staten, anvŠnder sjŠlv statens makt och resurser fšr att dela ut olika former av privilegier och dŠrmed knyta till sig lojaliteter, inte lŠngre adelskap men vŠl ordnar, medaljer, hovleverantšrskap, beskyddarskap, tjŠnsteutnŠmningar, stipendier, subventionerade bostŠder i det kungliga fastighetsbestŒndet, middagsinbjudningar med mera.

25. Trots att kungen saknar all delaktighet i rikets styrelse upptrŠder han som om han fortfarande styrde landet. Han tar i ansprŒk mŠnniskors tid genom att besška myndigheter, kommuner, organisationer och fšretag och kalla till sig betydelsefulla personer – fšr att "informera sig" utan att informationen kommer till nŒgon anvŠndning.

26. Enligt praxis sedan 1917 och enligt grundlag sedan 1975 Šr kungen fšrhindrad att yttra sig eller pŒ annat sŠtt agera i politiska frŒgor, vilket ocksŒ innefattar pŒverkan pŒ vad som fšrs upp pŒ den politiska dagordningen. €ndŒ hšrs kungen motivera sina aktiviteter och sitt val av innehŒll till anfšranden vid exempelvis riksdagens šppnande med att han vill uppmŠrksamma vissa frŒgor och fšreteelser i samhŠllet. Detta innebŠr att han šverskrider sina konstitutionella befogenheter.

27. Vid kris och krig har ett lands statschef en central roll, och det Šr dŒ olŠmpligt att ha en statschef som saknar befogenhet och erfarenhet att agera som statens ledare. En jŠmfšrelse av Sveriges kung och Ukrainas president vid ett angrepp frŒn Ryssland gšr detta uppenbart.

28. Att kungen anvŠnder sin stŠllning till att marknadsfšra vissa svenska fšretag utomlands innebŠr en otillbšrlig marknadspŒverkan genom ett nationellt offentligt stšd, som dessutom bara vissa svenska fšretag fŒr del av.

29. Skattebetalarnas kostnad fšr monarkin Šr mycket hšg, inte minst med hŠnsyn till att kungen saknar nšdvŠndiga arbetsuppgifter. Den totala kostnaden berŠknas uppgŒ till omkring 1,5 miljard kronor per Œr, alltsŒ betydligt mer Šn de uppemot 190 miljoner kronor som i statsbudgeten redovisas som apanage. Kostnaden fšr kungen och hans familj Šr ocksŒ oproportionerlig vid jŠmfšrelse med ersŠttningen till statsministern, som Šr den som utfšr kungens ursprungliga arbetsuppgift att regera landet.

30. Fšrutom de politiska, juridiska, ekonomiska och sociala privilegier som staten gett monarken och švriga medlemmar i kungahuset agerar dessa pŒ ett fšr demokratin kontraproduktivt sŠtt genom att befŠsta fšrdemokratisk tids šver- och underordning av mŠnniskor och pŒkalla sŠrbehandling som av ett slags halvgudar med exempelvis tilltalet "Ers MajestŠt" respektive "Ers Kungliga Hšghet" i stŠllet fšr det sedan decennier etablerade "du". De kungligas agerande stŒr i uppenbar strid med demokratins grundprinciper och regeringsformens bud om att "Den offentliga makten ska utšvas med respekt fšr alla mŠnniskors lika vŠrde".

31. Enligt mŒnghundraŒrig europeisk fursterŠtt och fram till 1980 svensk grundlag, har fšr att en person ska vara kunglig och ha behšrighet till tronen krŠvts inte bara en hŠrstamningslinje frŒn kungahusets stamfader utan furstligt ursprung pŒ bŒda fšrŠldrarnas sidor, fšr att upprŠtthŒlla den furstliga legitimiteten och fšr att ingen undersŒte ska vara slŠkt med kungahuset. Sedan medlemmarna av kungahuset numera gifter sig med vanliga medborgare Šr de inte lŠngre exklusivt kungliga, och det finns personer utanfšr kungahuset som har mer kungligt ursprung. Den kvalitativa avgrŠnsning som ansetts vara en fšrutsŠttning fšr kungahusets oberoende och monarkins fortbestŒnd har upphŠvts.

32. Att riksdagen 1980 – utan nŒgon konsekvensanalys – avskaffade successionsordningens krav pŒ manligt kšn och furstligt gifte, som hšll kungahusets storlek nere och nŒgorlunda konstant, medfšr ett snabbt vŠxande kungahus med otaliga prinsar och prinsessor av Sverige. Det innebŠr att riksdagen har infšrt en tydlig tudelning av svenskarna i dels en allt talrikare kunglig bšrdsšverklass vars medlemmar har privilegiet att kunna bli Sveriges statschef, dels švriga medborgare utan mšjlighet att nŒ landets hšgsta Šmbete. KšnsmŠssig och social jŠmstŠlldhet har fšrorsakat utbredd politisk ojŠmlikhet. Den kraftiga škningen av antalet personer i tronfšljden innebŠr ocksŒ škade kostnader fšr deras fšrsšrjning, sŠkerhet med mera och att de mŒnga kungliga riskerar att knytas till kommersiella och andra sŠrintressen.

33. Genom att numera inte ingŒ furstliga giften fullgšr kungahuset inte lŠngre den fšr en monarki centrala funktionen att pŒ sŒ sŠtt knyta band mellan stater.

34. Riksdagen upprŠtthŒller genom successionsordningen flera former av diskriminering, sŒsom att personer utesluts frŒn att kunna bli statschef pŒ grund av viss hŠrkomst, utomŠktenskaplig fšdsel, adoption, annan religion Šn protestantiskt kristen och avsaknad av politiskt godkŠnt Šktenskap.

35. Ofšrenligt med bŒde demokratins och rŠttsstatens grundprinciper Šr dels att kungen har straffrŠttslig immunitet och dŠrmed kan begŒ brott utan att riskera Œtal, dels att švriga som begŒr brott fŒr ett hŒrdare straff om brottet riktas mot kungen eller nŒgon annan medlem av kungahuset Šn mot en vanlig mŠnniska.

36. Kungen satte sig 2019 šver riksdagen genom att besluta Šndra kungahusets grundlagsreglerade omfattning sŒ att vissa personer i tronfšljden inte lŠngre ska tillhšra det och att en del av dessa inte heller ska ha rŠtt till prins- eller prinsesstitel. Denna Šndring, som har bŒde successionsrŠttsliga och straffrŠttsliga konsekvenser, strider mot den i successionsordningen grundlagsfŠsta šverensstŠmmelsen mellan att ha tronfšljdsrŠtt, tillhšra kungahuset och ha titeln prins respektive prinsessa. Enligt regeringsformen kan dessa grundlagsbestŠmmelser inte Šndras av kungen utan endast genom tvŒ beslut av riksdagen med mellanliggande val. Till stšd fšr sitt ingrepp i grundlagsregleringen Œberopade kungen hŠvd, varmed han alltsŒ anser sig ha rŠtt och makt som stŒr šver riksdagen som stiftare av grundlag. Det Šr innebšrden av absolut monarki, som det hittills ansetts att Sverige befriades frŒn genom statsvŠlvningen 1809.

37. Kungen bršt sjŠlv mot sina i strid med grundlagen nyinfšrda regler om kungahusets avgrŠnsning nŠr han 2021 delade ut Serafimerorden till sin nyfšdde sonson. Det hade kungen inte rŠtt att gšra enligt regeringens fšrordning om ordensvŠsendet, dŠr det stadgas att denna orden endast kan tilldelas statschefer och medlemmar av det svenska kungahuset, vilket sonsonen inte tillhšr enligt kungens avgrŠnsningsbeslut.

38. Med Šndringen av successionsordningen 1980 avsŒg riksdagen att nŒ full jŠmstŠlldhet mellan kvinnor och mŠn i tronfšljden, men kungen har valt att inte fullt ut realisera riksdagens jŠmstŠlldhetsreform. Den som gifter sig med nŒgon i tronfšljden har konsekvent fŒtt den personens titel i omvŠnd genusform; exempelvis blev dŒvarande kronprins Gustaf (VI) Adolfs hustru Louise kronprinsessa. Men kungen har inte lŒtit kronprinsessan Victoria som kvinnlig tronfšljare šverfšra sin titel till sin man Daniel, utan han tituleras endast prins.

39. Statliga myndigheter har visat sig kunna gšra avsteg frŒn rŠttsstatens principer och demokratiskt beslutade lagar fšr att tillgodose kungahuset. I midsommarhelgen 2010, dagarna efter bršllopet mellan kronprinsessan och Daniel Westling, hšll Skatteverket extrašppet och beslutade att den nyblivne prinsen fick anta efternamnet Bernadotte. Enligt den dŒ gŠllande namnlagen hade en man rŠtt ta sin hustrus namn, men eftersom Victoria som kunglig person saknar efternamn fanns inget sŒdant som Skatteverket kunde bevilja Daniel. Det skulle krŠvas att hon fšrst lade sig till med namnet Bernadotte, vilket i sŒ fall en annan myndighet, Patent- och registreringsverket, hade att besluta om. Men ocksŒ dŠr skulle det ha blivit avslag. Fšr att fŒ anta ett gammalt slŠktnamn mŒste det ha burits i rakt nedstigande led i minst tvŒ generationer och senast inom fyra generationer. I hennes fall Šr det hela sex generationer sedan nŒgon fšrfader till henne bar namnet.

40. Riksdagen Šndrade tronfšljdsbestŠmmelserna 1980 genom en starkt ifrŒgasatt retroaktiv grundlagsŠndring, i strid med en av rŠttsstatens grundlŠggande principer, varvid dŒvarande kronprinsen avsattes och det šppnades fšr framtida tvist om successionen.

41. GrundlagsfšrŠndringen 1980 som retroaktivt bytte ut kronprins Carl Philip mot Victoria innebar inte en kšnsneutral tronfšljd, som sades vara avsikten. Det Šr i stŠllet tack vare sin hŠrstamning pŒ obruten manslinje och att kvinnor saknat successionsrŠtt som hon har fŒtt sin position. Om reformen verkligen utformats med full likstŠlldhet mellan kvinnor och mŠn hade inte hon utan nŒgon annan varit tronfšljare i dag.

42. Det finns inte lŠngre kvar nŒgon i tronfšljden som uppfyller villkoren i det avtal som gav Štten Bernadotte tronen 1810. Enligt dessa skulle kungahuset utslockna med nuvarande kungen.

43. FšrutsŠttningarna fšr Torekovskompromissen 1971, som innebar att riksdagen beslutade behŒlla kungen nŠr demokratin skulle grundlagsfŠstas 1975, Šr nu šverspelade och det Šr fritt fram att fullborda infšrandet av demokrati och avskaffa monarkin.

44. Tronfšljdsreformen 1980, som rŠddade kungahuset frŒn att utslockna och medfšrde ett snabbt vŠxande antal personer i tronfšljden, genomfšrdes i strid med rŒdande riksdagsmajoritet genom att en ledamot tryckte pŒ fel knapp vid den omršstning 1975 som inledde processen fšr att Šndra grundlagen.

45. Riksdagens beslut att retroaktivt fšrŠndra tronfšljden skedde emot kungens vilja och med en partipolitisering av stšdet fšr tvŒ olika tronfšljarkandidater, sŒ att Carl Philip stšddes av Socialdemokraterna och Victoria av de borgerliga, med undantag fšr tvŒ moderata ledamšter som stod kungen nŠra och ršstade nej till reformen – tillsammans med VŠnsterpartiet kommunisterna.

46. Att kungahuset inte kommer att utslockna med den nuvarande kungen beror pŒ hans pŒverkan pŒ lagstiftningsprocessen 1977, dŒ han fšrmŒdde regeringen och riksdagen att gŒ emot tronfšljdsutredningens fšrslag och avskaffa kravet pŒ furstligt gifte.

47. Regeringen och riksdagen stŠllde sig 2023, nŠr dagen fšr kungens 50 Œr pŒ tronen gjordes till allmŠn flaggdag, bakom hans ifrŒgasatta pŒstŒende att han sjŠlv skulle vara den som varit kung lŠngst tid i Sverige. Samtidigt spred kungahuset i samband med jubileumsfirandet av Gustav Vasas tronbestigning 1523 den oriktiga informationen att Sverige dŒ fyllde 500 Œr och alltsŒ inte hade existerat under medeltiden, dŒ kungarna Magnus Eriksson och Erik av Pommern behŠrskade hela eller delar av Sverige under 55 respektive 60 Œr.

48. Riksdagen och kungen beslutade 1809 enhŠlligt om ett ovillkorligt och grundlagsfŠst fšrbud fšr den avsatte kungen Gustav IV Adolfs alla Šttlingar, "sŒ fšdde som ofšdde", att "fšr nu och ewerldeliga tider" inneha Sveriges krona. En sŒdan Šttling Šr hans dottersons dottersons sonson Carl XVI Gustaf. Denne och hans efterkommande Šr alltsŒ fšr all framtid uteslutna frŒn att vara monark i Sverige, och kungahuset skulle dŠrmed ha utslocknat.

49. BibehŒllandet av monarkin trots det demokratiska genombrottet fšr drygt hundra Œr sedan har medfšrt systemet med parlamentarism, innebŠrande att riksdagen i stŠllet fšr folket utser den hšgsta politiska ledaren i landet, vilket inte minst sedan 2014 visat sig ha brister i bŒde demokrati och effektivitet med bland annat oklar tolkning av valresultat och att landet stŠllts utan ordinarie regering under nŠrmare ett halvŒr.

50. Monarki och demokrati Šr varandras motsatser, och det Šr omšjligt att samtidigt vara monarkist och demokrat – antingen Šr man fšr alla mŠnniskors lika vŠrde och rŠttigheter eller sŒ Šr man det inte. Det stŒr var och en fritt att plŠdera fšr fortsatta politiska juridiska, ekonomiska och sociala privilegier fšr en utvald familj. Men man kan inte pŒstŒ att detta Šr demokrati.

51. StatschefsfrŒgan har en enkel, demokratisk och billig lšsning i att den som Šr landets verkliga politiska ledare, det vill sŠga regeringschef, ocksŒ Šr statschef. Han eller hon utses av folket i direkt personval, dŠr alla medborgare pŒ lika villkor fŒr sŒvŠl ršsta som kandidera, och kallas riksfšrestŒndare.

 

 

 

 

slekt.se/monarki

Start Demokrati mot monarki

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson