Demokrati
mot monarki Per Anderssons
texter om att utse statschef genom arv |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
51 skŠl att sŠtta punkt fšr monarkin Monarki betyder att
staten har gett en utvald familj Šrftliga privilegier – politiska, juridiska,
ekonomiska och sociala – innebŠrande monopol pŒ rikets hšgsta Šmbete
som statschef och lyxliv pŒ medborgarnas bekostnad. Detta Šr sjŠlvklart
odemokratiskt. 1. Monarki strider mot
grundlŠggande demokratiska vŠrderingar om alla mŠnniskors lika vŠrde och
rŠttigheter. 2. Folket fŒr inte i
val utse vem som ska vara landets frŠmsta fšretrŠdare, statschef, utan det
sker genom arv. 3. Medborgarna fŒr
inte kandidera till posten som landets frŠmsta fšretrŠdare, utan endast medlemmar
av en bestŠmd slŠkt har behšrighet att bli statschef. 4. Arv Šr inte en
ŠndamŒlsenlig metod fšr att utse den mest kompetenta och lŠmpliga till
statschef. 5. Det Šr olŠmpligt
att en stat med ansprŒk pŒ att vara en demokrati har som frŠmsta fšretrŠdare
en person som Šr en symbol fšr demokratins motsats och motstŒndare, prŠglad
av mŠnniskors šver- och underordning, fšrtryck och eršvringskrig. Det Šr
fšrkastligt att fšrankra statschefskapet i historiens illdŒd, sŒsom att
nuvarande kungens farfars farfars far Oscar I 1848 beordrade ut militŠr mot
stockholmare som demonstrerade fšr demokrati och republik, varvid 18 personer
dšdades. 6. En monark
fšretrŠder endast en del av folket, eftersom en betydande andel av
medborgarna Šr emot monarki. Samtidigt Šr nŠstan alla fšr demokrati och
skulle dŠrmed acceptera resultatet av ett demokratiskt statschefsval. Fšr
kungahuset noterades ett sŒ lŒgt stšd som 35 procent 2011 medan Islands
president Vigd’s Finnbogad—ttir valdes med 94 procent av ršsterna 1988. 7. Under en stor del
av de senaste hundra Œren har svenska folket uttryckt sitt motstŒnd mot
monarkin genom att till riksdagen vŠlja en majoritet av partier som gŒtt till
val pŒ att avskaffa monarkin. 8. Samtliga
riksdagspartier utom SD har ledamšter som Œterkommande motionerar om att
avskaffa monarkin. 9. Det Šr
odemokratiskt att riksdagen inte har avskaffat monarkin nŠr vŠljarna har valt
en riksdagsmajoritet av partier som gŒtt till val pŒ att gšra det, senast
1994–2006. 10. Om folket fick ta
stŠllning till monarkin som en demokratifrŒga, skulle stšdet sannolikt vara
litet fšr monarkin men stort fšr demokratin och dŠrmed rŠtten fšr alla
medborgare att kandidera och ršsta i ett fritt val av statschef. Kungahusets
propaganda, kommersiella medieintressen, inflytelserika personer som har egen
fšrdel av monarkin, partiernas taktiska švervŠganden, bristande journalistisk
maktgranskning och frŒnvaro av demokratidebatt medverkar dock till att
monarkins ofšrenlighet med demokratin undandras bilden av kungahuset. 11. De allra flesta
lŠnder i vŠrlden har avskaffat monarkin. I Europa Šr 37 stater utan
arvmonarki medan den finns kvar i tio, varav tvŒ Šr mycket smŒ furstendšmen. 12. I lŠnder som har
avskaffat monarkin, sŒsom Finland och Island, Šr stšdet fšr monarki sŒ gott
som obefintligt. 13. Om mer Šn 50
procent av svenskarna skulle vara fšr monarki – vilket pŒstŒs i vissa
mŠtningar dŠr det dock Šr oklart vad som egentligen mŠtts – innebŠr det
inte att monarki Šr demokratiskt, utan bara att medborgarnas fŒfŠnga Šr
stšrre Šn deras demokratipatos. Lika litet skulle ršstrŠtt enbart fšr mŠn
vara demokratiskt om mŠnnen lyckades genomdriva det genom att mobilisera
nŒgot šver hŠlften av ršsterna. Ofšrenligheten med demokratins kŠrnvŠrden Šr
i bŒda fallen orubbad. 14. Tradition, som
monarkister gŠrna framhŒller som argument fšr bevarad monarki, kan i en
demokrati inte švertrumfa de grundlŠggande principerna om alla mŠnniskors
lika vŠrde och alla medborgares rŠtt att fritt vŠlja sina politiska
fšretrŠdare och att sjŠlva kandidera. Alla traditioner bšr sjŠlvfallet inte
bevaras – adelns privilegier och dšdsstraffet Šr exempel pŒ andra
mŒnghundraŒriga samhŠllsfšreteelser som har avskaffats, i stor
šverensstŠmmelse med svenska folkets demokratiska vŠrderingar. 15. PŒ motsvarande
sŠtt som Sveriges statschef Šnnu tillsŠtts genom arv inom en privilegierad
slŠkt tillsattes tidigare varje ledamot i den ena av riksdagens dŒ fyra
kammare – adelsstŒndet – och dessa adliga slŠkter hade ocksŒ
Šrftliga politiska, juridiska, ekonomiska och sociala privilegier. Fšr
riksdagen ersattes arv med val 1866 och de sista adelsprivilegierna
avskaffades 2003, men fšr statschefen gŠller fortfarande arv och privilegier. 16. Efter det
demokratiska genombrottet fšr drygt hundra Œr sedan fortsatte
demokratiutvecklingen till den stora fšrfattningsreform som genomfšrdes
stegvis under nŒgra Œr fram till 1975, men fortfarande har inte infšrandet av
demokrati fullbordats med val ocksŒ till befattningen som statschef. 17. Genom sin Šndring
1980 av grundlagsbestŠmmelserna om behšrighet till Sveriges tron hindrade
riksdagen monarkin frŒn att avskaffas genom kungahusets utslocknande, vilket
enligt de tidigare reglerna skulle ha beseglats genom den dŒ siste
tronarvingen Carl Philips Šktenskap 2015. 18. Den bevarade
monarkin innebŠr statsrŠttslig oklarhet genom att Sverige har tvŒ suverŠner,
dels kungen som Šr statschef, dels riksdagen som Šr hšgsta statsorgan, och
dessutom en konstruktion med tvŒ "verkstŠllande direktšrer", en
reell regeringschef och en formell regent i form av en statsminister
respektive en kung, varav den fšrre skšter verksamheten och den senare
representationen. 19. Sedan 1975 har
kungen inte en enda nšdvŠndig uppgift enligt grundlagen. Om han Šr fšrhindrad
att utfšra nŒgon av sina tre dŠri reglerade plikter intrŠder helt enkelt
nŒgon annan: vid regeringsskifte och riksdagens šppnande talmannen och vid
sammantrŠde med utrikesnŠmnden statsministern. €ven i švrigt dŒ kungen eller
hans Šttlingar i tronfšljden inte Šr tillgŠngliga kan regeringen fšrordna
talmannen eller nŒgon annan som riksdagen vŠljer att i stŠllet vara
statschef. 20. Att kungen har
frŒntagits alla befogenheter i rikets styrelse innebŠr inte att han Šr
opolitisk. Fšrutom att han som statschef Šr chef fšr ett politiskt system Šr
han inte heller i partipolitisk mening opolitisk. Omkring hŠlften av vŠljarna
har ršstat pŒ ett parti som Šr motstŒndare till existensen av en monark som
statschef, och den lŒnga och mšdosamma kampen fšr demokrati stod mellan just
monarki och demokrati. 21. Trots avsikterna
vid parlamentarismens genombrott 1917 och den nya regeringsformens infšrande
1975 har inte all makt šverfšrts frŒn kungen till regeringen. Makt Šr fšrmŒga
att fŒ det man vill ha, och kungen har ofšrminskad kapacitet att tillgodose
sina intressen – utan att behšva axla den tunga bšrdan att regera
riket. Kungen har ocksŒ en betydande personlig maktsfŠr med bland annat en
omfattande hovfšrvaltning, ett stort fastighetsbestŒnd, stiftelser med stora
ekonomiska tillgŒngar och flera akademier, sŒsom Svenska Akademien dŠr han
2018 personligen ingrep genom att besluta om Šndrade stadgar. 22. Till den maktsfŠr
av statliga och halvstatliga organ som kungen fšrfogar šver nŒr inte
demokratins sjŠlvklarheter sŒsom offentlighetsprincipen, rŠttsvŠsendet,
kontrollmakten, regeringen eller ens riksdagen, sŒvida den inte tillgriper
grundlagsstiftning med tvŒ likalydande beslut och mellanliggande val –
och kungen vŠljer att inte ŒsidosŠtta riksdagens grundlagsbeslut. 23. Efter att
riksdagen steg fšr steg med bšrjan 1809 minskat kungens makt, beslutade
riksdagen 2022 – samtidigt med firandet av hundraŒrsminnet av
demokratins genombrott och seger šver kungamakten – att utška kungens
makt genom att han Œterfick den befogenhet att till svenska medborgare dela
ut ordnar – vilande pŒ religišs och militŠr grund – som han hade
frŒntagits nŠr demokratin grundlagsfŠstes och den personliga kungamakten
avskaffades 1975. Riksdagen har alltsŒ tilldelat kungen den hšgsta
utvŠrderingsmakten i riket, varmed det Šr han som har att bedšma Sveriges
invŒnare och avgšr vem som Šr fšrtjŠnt och vem som inte Šr det. 24. Kungen, som bygger
sin position pŒ privilegier frŒn svenska staten, anvŠnder sjŠlv statens makt
och resurser fšr att dela ut olika former av privilegier och dŠrmed knyta
till sig lojaliteter, inte lŠngre adelskap men vŠl ordnar, medaljer,
hovleverantšrskap, beskyddarskap, tjŠnsteutnŠmningar, stipendier,
subventionerade bostŠder i det kungliga fastighetsbestŒndet,
middagsinbjudningar med mera. 25. Trots att kungen
saknar all delaktighet i rikets styrelse upptrŠder han som om han fortfarande
styrde landet. Han tar i ansprŒk mŠnniskors tid genom att besška myndigheter,
kommuner, organisationer och fšretag och kalla till sig betydelsefulla
personer – fšr att "informera sig" utan att informationen
kommer till nŒgon anvŠndning. 26. Enligt praxis
sedan 1917 och enligt grundlag sedan 1975 Šr kungen fšrhindrad att yttra sig
eller pŒ annat sŠtt agera i politiska frŒgor, vilket ocksŒ innefattar
pŒverkan pŒ vad som fšrs upp pŒ den politiska dagordningen. €ndŒ hšrs kungen
motivera sina aktiviteter och sitt val av innehŒll till anfšranden vid
exempelvis riksdagens šppnande med att han vill uppmŠrksamma vissa frŒgor och
fšreteelser i samhŠllet. Detta innebŠr att han šverskrider sina
konstitutionella befogenheter. 27. Vid kris och krig
har ett lands statschef en central roll, och det Šr dŒ olŠmpligt att ha en
statschef som saknar befogenhet och erfarenhet att agera som statens ledare.
En jŠmfšrelse av Sveriges kung och Ukrainas president vid ett angrepp frŒn
Ryssland gšr detta uppenbart. 28. Att kungen
anvŠnder sin stŠllning till att marknadsfšra vissa svenska fšretag utomlands
innebŠr en otillbšrlig marknadspŒverkan genom ett nationellt offentligt stšd,
som dessutom bara vissa svenska fšretag fŒr del av. 29. Skattebetalarnas
kostnad fšr monarkin Šr mycket hšg, inte minst med hŠnsyn till att kungen
saknar nšdvŠndiga arbetsuppgifter. Den totala kostnaden berŠknas uppgŒ till
omkring 1,5 miljard kronor per Œr, alltsŒ betydligt mer Šn de uppemot 190
miljoner kronor som i statsbudgeten redovisas som apanage. Kostnaden fšr
kungen och hans familj Šr ocksŒ oproportionerlig vid jŠmfšrelse med
ersŠttningen till statsministern, som Šr den som utfšr kungens ursprungliga
arbetsuppgift att regera landet. 30. Fšrutom de politiska,
juridiska, ekonomiska och sociala privilegier som staten gett monarken och
švriga medlemmar i kungahuset agerar dessa pŒ ett fšr demokratin
kontraproduktivt sŠtt genom att befŠsta fšrdemokratisk tids šver- och
underordning av mŠnniskor och pŒkalla sŠrbehandling som av ett slags
halvgudar med exempelvis tilltalet "Ers MajestŠt" respektive
"Ers Kungliga Hšghet" i stŠllet fšr det sedan decennier etablerade
"du". De kungligas agerande stŒr i uppenbar strid med demokratins
grundprinciper och regeringsformens bud om att "Den offentliga makten
ska utšvas med respekt fšr alla mŠnniskors lika vŠrde". 31. Enligt
mŒnghundraŒrig europeisk fursterŠtt och fram till 1980 svensk grundlag, har
fšr att en person ska vara kunglig och ha behšrighet till tronen krŠvts inte
bara en hŠrstamningslinje frŒn kungahusets stamfader utan furstligt ursprung
pŒ bŒda fšrŠldrarnas sidor, fšr att upprŠtthŒlla den furstliga legitimiteten
och fšr att ingen undersŒte ska vara slŠkt med kungahuset. Sedan medlemmarna
av kungahuset numera gifter sig med vanliga medborgare Šr de inte lŠngre
exklusivt kungliga, och det finns personer utanfšr kungahuset som har mer
kungligt ursprung. Den kvalitativa avgrŠnsning som ansetts vara en
fšrutsŠttning fšr kungahusets oberoende och monarkins fortbestŒnd har
upphŠvts. 32. Att riksdagen 1980
– utan nŒgon konsekvensanalys – avskaffade successionsordningens
krav pŒ manligt kšn och furstligt gifte, som hšll kungahusets storlek nere
och nŒgorlunda konstant, medfšr ett snabbt vŠxande kungahus med otaliga prinsar
och prinsessor av Sverige. Det innebŠr att riksdagen har infšrt en tydlig
tudelning av svenskarna i dels en allt talrikare kunglig bšrdsšverklass vars
medlemmar har privilegiet att kunna bli Sveriges statschef, dels švriga
medborgare utan mšjlighet att nŒ landets hšgsta Šmbete. KšnsmŠssig och social
jŠmstŠlldhet har fšrorsakat utbredd politisk ojŠmlikhet. Den kraftiga
škningen av antalet personer i tronfšljden innebŠr ocksŒ škade kostnader fšr
deras fšrsšrjning, sŠkerhet med mera och att de mŒnga kungliga riskerar att
knytas till kommersiella och andra sŠrintressen. 33. Genom att numera
inte ingŒ furstliga giften fullgšr kungahuset inte lŠngre den fšr en monarki
centrala funktionen att pŒ sŒ sŠtt knyta band mellan stater. 34. Riksdagen
upprŠtthŒller genom successionsordningen flera former av diskriminering,
sŒsom att personer utesluts frŒn att kunna bli statschef pŒ grund av viss
hŠrkomst, utomŠktenskaplig fšdsel, adoption, annan religion Šn protestantiskt
kristen och avsaknad av politiskt godkŠnt Šktenskap. 35. Ofšrenligt med
bŒde demokratins och rŠttsstatens grundprinciper Šr dels att kungen har
straffrŠttslig immunitet och dŠrmed kan begŒ brott utan att riskera Œtal,
dels att švriga som begŒr brott fŒr ett hŒrdare straff om brottet riktas mot
kungen eller nŒgon annan medlem av kungahuset Šn mot en vanlig mŠnniska. 36. Kungen satte sig
2019 šver riksdagen genom att besluta Šndra kungahusets grundlagsreglerade
omfattning sŒ att vissa personer i tronfšljden inte lŠngre ska tillhšra det
och att en del av dessa inte heller ska ha rŠtt till prins- eller
prinsesstitel. Denna Šndring, som har bŒde successionsrŠttsliga och
straffrŠttsliga konsekvenser, strider mot den i successionsordningen
grundlagsfŠsta šverensstŠmmelsen mellan att ha tronfšljdsrŠtt, tillhšra kungahuset
och ha titeln prins respektive prinsessa. Enligt regeringsformen kan dessa
grundlagsbestŠmmelser inte Šndras av kungen utan endast genom tvŒ beslut av
riksdagen med mellanliggande val. Till stšd fšr sitt ingrepp i
grundlagsregleringen Œberopade kungen hŠvd, varmed han alltsŒ anser sig ha
rŠtt och makt som stŒr šver riksdagen som stiftare av grundlag. Det Šr
innebšrden av absolut monarki, som det hittills ansetts att Sverige befriades
frŒn genom statsvŠlvningen 1809. 37. Kungen bršt sjŠlv
mot sina i strid med grundlagen nyinfšrda regler om kungahusets avgrŠnsning
nŠr han 2021 delade ut Serafimerorden till sin nyfšdde sonson. Det hade
kungen inte rŠtt att gšra enligt regeringens fšrordning om ordensvŠsendet,
dŠr det stadgas att denna orden endast kan tilldelas statschefer och
medlemmar av det svenska kungahuset, vilket sonsonen inte tillhšr enligt
kungens avgrŠnsningsbeslut. 38. Med Šndringen av
successionsordningen 1980 avsŒg riksdagen att nŒ full jŠmstŠlldhet mellan
kvinnor och mŠn i tronfšljden, men kungen har valt att inte fullt ut
realisera riksdagens jŠmstŠlldhetsreform. Den som gifter sig med nŒgon i
tronfšljden har konsekvent fŒtt den personens titel i omvŠnd genusform;
exempelvis blev dŒvarande kronprins Gustaf (VI) Adolfs hustru Louise kronprinsessa.
Men kungen har inte lŒtit kronprinsessan Victoria som kvinnlig tronfšljare
šverfšra sin titel till sin man Daniel, utan han tituleras endast prins. 39. Statliga
myndigheter har visat sig kunna gšra avsteg frŒn rŠttsstatens principer och
demokratiskt beslutade lagar fšr att tillgodose kungahuset. I midsommarhelgen
2010, dagarna efter bršllopet mellan kronprinsessan och Daniel Westling, hšll
Skatteverket extrašppet och beslutade att den nyblivne prinsen fick anta
efternamnet Bernadotte. Enligt den dŒ gŠllande namnlagen hade en man rŠtt ta
sin hustrus namn, men eftersom Victoria som kunglig person saknar efternamn
fanns inget sŒdant som Skatteverket kunde bevilja Daniel. Det skulle krŠvas
att hon fšrst lade sig till med namnet Bernadotte, vilket i sŒ fall en annan
myndighet, Patent- och registreringsverket, hade att besluta om. Men ocksŒ
dŠr skulle det ha blivit avslag. Fšr att fŒ anta ett gammalt slŠktnamn mŒste
det ha burits i rakt nedstigande led i minst tvŒ generationer och senast inom
fyra generationer. I hennes fall Šr det hela sex generationer sedan nŒgon
fšrfader till henne bar namnet. 40. Riksdagen Šndrade
tronfšljdsbestŠmmelserna 1980 genom en starkt ifrŒgasatt retroaktiv
grundlagsŠndring, i strid med en av rŠttsstatens grundlŠggande principer, varvid
dŒvarande kronprinsen avsattes och det šppnades fšr framtida tvist om
successionen. 41.
GrundlagsfšrŠndringen 1980 som retroaktivt bytte ut kronprins Carl Philip mot
Victoria innebar inte en kšnsneutral tronfšljd, som sades vara avsikten. Det
Šr i stŠllet tack vare sin hŠrstamning pŒ obruten manslinje och att kvinnor
saknat successionsrŠtt som hon har fŒtt sin position. Om reformen verkligen
utformats med full likstŠlldhet mellan kvinnor och mŠn hade inte hon utan
nŒgon annan varit tronfšljare i dag. 42. Det finns inte
lŠngre kvar nŒgon i tronfšljden som uppfyller villkoren i det avtal som gav
Štten Bernadotte tronen 1810. Enligt dessa skulle kungahuset utslockna med
nuvarande kungen. 43. FšrutsŠttningarna
fšr Torekovskompromissen 1971, som innebar att riksdagen beslutade behŒlla
kungen nŠr demokratin skulle grundlagsfŠstas 1975, Šr nu šverspelade och det
Šr fritt fram att fullborda infšrandet av demokrati och avskaffa monarkin. 44. Tronfšljdsreformen
1980, som rŠddade kungahuset frŒn att utslockna och medfšrde ett snabbt
vŠxande antal personer i tronfšljden, genomfšrdes i strid med rŒdande
riksdagsmajoritet genom att en ledamot tryckte pŒ fel knapp vid den
omršstning 1975 som inledde processen fšr att Šndra grundlagen. 45. Riksdagens beslut
att retroaktivt fšrŠndra tronfšljden skedde emot kungens vilja och med en
partipolitisering av stšdet fšr tvŒ olika tronfšljarkandidater, sŒ att Carl
Philip stšddes av Socialdemokraterna och Victoria av de borgerliga, med
undantag fšr tvŒ moderata ledamšter som stod kungen nŠra och ršstade nej till
reformen – tillsammans med VŠnsterpartiet kommunisterna. 46. Att kungahuset
inte kommer att utslockna med den nuvarande kungen beror pŒ hans pŒverkan pŒ
lagstiftningsprocessen 1977, dŒ han fšrmŒdde regeringen och riksdagen att gŒ
emot tronfšljdsutredningens fšrslag och avskaffa kravet pŒ furstligt gifte. 47. Regeringen och
riksdagen stŠllde sig 2023, nŠr dagen fšr kungens 50 Œr pŒ tronen gjordes
till allmŠn flaggdag, bakom hans ifrŒgasatta pŒstŒende att han sjŠlv skulle
vara den som varit kung lŠngst tid i Sverige. Samtidigt spred kungahuset i
samband med jubileumsfirandet av Gustav Vasas tronbestigning 1523 den
oriktiga informationen att Sverige dŒ fyllde 500 Œr och alltsŒ inte hade
existerat under medeltiden, dŒ kungarna Magnus Eriksson och Erik av Pommern
behŠrskade hela eller delar av Sverige under 55 respektive 60 Œr. 48. Riksdagen och
kungen beslutade 1809 enhŠlligt om ett ovillkorligt och grundlagsfŠst fšrbud
fšr den avsatte kungen Gustav IV Adolfs alla Šttlingar, "sŒ fšdde som
ofšdde", att "fšr nu och ewerldeliga tider" inneha Sveriges
krona. En sŒdan Šttling Šr hans dottersons dottersons sonson Carl XVI Gustaf.
Denne och hans efterkommande Šr alltsŒ fšr all framtid uteslutna frŒn att
vara monark i Sverige, och kungahuset skulle dŠrmed ha utslocknat. 49. BibehŒllandet av
monarkin trots det demokratiska genombrottet fšr drygt hundra Œr sedan har
medfšrt systemet med parlamentarism, innebŠrande att riksdagen i stŠllet fšr
folket utser den hšgsta politiska ledaren i landet, vilket inte minst sedan
2014 visat sig ha brister i bŒde demokrati och effektivitet med bland annat
oklar tolkning av valresultat och att landet stŠllts utan ordinarie regering
under nŠrmare ett halvŒr. 50. Monarki och
demokrati Šr varandras motsatser, och det Šr omšjligt att samtidigt vara
monarkist och demokrat – antingen Šr man fšr alla mŠnniskors lika vŠrde
och rŠttigheter eller sŒ Šr man det inte. Det stŒr var och en fritt att
plŠdera fšr fortsatta politiska juridiska, ekonomiska och sociala privilegier
fšr en utvald familj. Men man kan inte pŒstŒ att detta Šr demokrati. 51. StatschefsfrŒgan
har en enkel, demokratisk och billig lšsning i att den som Šr landets
verkliga politiska ledare, det vill sŠga regeringschef, ocksŒ Šr statschef.
Han eller hon utses av folket i direkt personval, dŠr alla medborgare pŒ lika
villkor fŒr sŒvŠl ršsta som kandidera, och kallas riksfšrestŒndare. |
|
slekt.se/monarki Start Demokrati mot monarki ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|