Demokrati
mot monarki Per Anderssons
texter om att utse statschef genom arv |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Monarkins argument Monarki, som innebr
att landets statschef tillstts genom arv inom en viss slkt, r
odemokratiskt eftersom demokrati bygger p alla mnniskors lika vrde och att
alla medborgare fritt kan bde vlja sina politiska fretrdare och kandidera
sjlva. Fr en demokrat r detta tillrckligt fr att ta stllning emot
monarki. Trots det finns i
Sverige alltjmt en betydande andel av befolkningen som r fr monarki.
Anhngarna anvnder en rad argument, som alla kan ifrgasttas i ett
demokratiskt perspektiv: "Monarkens
stllning r given av Gud – han r kung av Guds nde – och det
ska inte folket stta sig ver." Ett sdant synstt utesluter demokrati.
Och hur kan en troende vara sker p att ngon som folket vljer inte r ett
uttryck fr Guds vilja? "Kungen och hans
tt har rtt till kungariket, som skapades av hans frfder fr flera hundra
r sedan." Rtten att tillstta och avstta kung och kungahus har nda
sedan arvmonarkin infrdes tillhrt riksdagen, och riksbygget har alltid
bekostats av Sveriges folk. De villkor som uppstlldes fr den nya kungatten
1810 uppfylls inte av den nuvarande kungens efterkommande, som drmed inte
kan beropa ngon rtt till riket frn frdemokratisk tid. "Vissa mnniskor
r bttre skickade att leda ett land, och d r det bra att statschefsposten
gr i arv inom deras slkt." Frutom att ngon kungagen inte har
pvisats, ger historien otaliga exempel p dysfunktionella statsledare som
rvt sin position. "Att ha en
statschef som r av kunglig brd ger prestige t landet." I en verklig
demokrati har en statschef som valts av folket i fria val dr alla medborgare
har ftt kandidera en verlgsen legitimitet – och drmed prestige i
demokraters gon. Jmfr hur mttfull den folkliga uppslutningen r nr en
monark avlgger statsbesk i Sverige med uppstndelsen vid president Obamas
Stockholmsvisit 2013, som dessutom bara var ett officiellt besk p
statsministerns inbjudan. "De kungliga har
stark legitimitet genom sin hrstamning frn tidigare kungar och sitt
furstliga ursprung i vrigt." Kungahusets medlemmar r numera, till
fljd av att de gifter sig med vanliga mnniskor, inte exklusivt kungliga och
det furstliga ursprunget halveras fr varje generation. ven en tilltagande
mngd mnniskor utanfr kungahuset har kungar bland sina frfder, och vissa
har till och med mer kunglig hrkomst n de som ingr i tronfljden. "Landet har alltid
varit en monarki, i ver tusen r, och det r viktigt att sl vakt om
traditioner." Alla traditioner br sjlvfallet inte bevaras, srskilt
inte sdana som strider mot vr tids samhllssyn. Tradition vertrumfar inte
grundlggande demokratiska principer och folkvilja nr riksdagen ska avgra
vad som ska glla i landet. Adeln, statskyrkan, stadsprivilegierna och
ddsstraffet r exempel p andra mnghundrariga samhllsfreteelser som
avskaffats, i stor verensstmmelse med svenska folkets demokratiska vrderingar. "Genom att
statschefsmbetet rvs behlls samhllets frankring i historien." Den
svenska historien bestr av mycket mer n kungar och drottningar, inte minst
sdant som r mer relevant att knyta an till fr ett nutida demokratiskt
statschefskap. Frn medeltiden och framt finns mnga inslag av demokrati som
visar att allmogen hr har varit mer delaktig i samhllslivet genom
rhundradena n i de flesta andra lnder, bland annat p grund av en svag
kungamakt. "Kungen
personifierar den svenska historien." Att Sveriges historia r prglad
av kungars maktutvning med krig, frtryck och orttvisor r opassande att
konservera i dagens statschefsmbete. "Kungen r en
utmrkt symbol fr Sverige och behvs fr att skapa goodwill fr
landet." Att som frmsta fretrdare fr en demokrati anvnda sjlva
symbolen fr demokratins motsats, monarki, kan omjligt vara det bsta valet.
Det kan knappast vara s att ett demokratiskt Sverige internationellt vill
frknippas med ett frdemokratiskt samhllssystem. "Nr rikets
hgsta mbete gr i arv undviks oskerhet och konflikt om vem som ska
tilltrda." Den konflikt som ett val mellan flera kandidater innebr r
en tillgng och syftar till att den som r bst skickad och har strst
frtroende bland medborgarna ska utses. Genom den retroaktiva frndringen av
tronfljden har dessutom lagts grund till en strre ovisshet om vem som ska
bli kung eller drottning n om vem som gr segrande ur ett lttrknat
demokratiskt val. "Kungen
fretrder alla svenskar, medan en vald statschef bara stds av en del av
folket." Det finns demokratiskt valda statschefer som har betydligt
strre uppbackning n vad opinionsunderskningar har noterat fr Sveriges
kung. I Norden fick exempelvis Vigds Finnbogadttir 94 procent av rsterna i
det islndska presidentvalet 1988, medan det svenska kungahusets frtroendesiffror
i Medieakademins frtroendebarometer var nere p 35 procent 2011. "En kung r
oberoende av och str ver srintressen, eftersom mbetet rvs inom en familj
som inte r slkt med vanliga medborgare." Sedan mer n ett halvsekel
har kungahusets medlemmar undantagslst gift sig med icke-furstliga personer
och en tilltagande mngd mnniskor i samhllet har slktband till dem som har
exklusiv behrighet att kunna bli Sveriges statschef. Kungen och kungahuset
har ocks p flera andra stt anknytning till olika srintressen. "Endast den som
fds kunglig kan frbereda sig tillrckligt fr att utfra de kungliga
uppgifterna." Varken fdsel eller uppfostran garanterar lmplighet och
skicklighet, vilket i stllet bttre framvaskas i ett fritt val bland 7,5
miljoner mjliga alternativ inom det svenska folket. Historien r full av
exempel p olmpliga monarker som ftts till sin roll. Principen skulle ocks
utesluta att Silvia, Daniel och Sofia r skickade fr sina kungliga
uppgifter, eftersom de inte har kunglig brd. "Genom att de
olika monarkiernas kungafamiljer r slkt med varandra knyts vrdefulla band
mellan lnderna." De kungliga gifter sig inte lngre med andra kungliga.
Drmed uppkommer inte ngra nya dynastiska allianser, och slktskapen mellan
kungahusen blir allt mer avlgsna fr varje generation. Personerna i
tronfljden har i stllet betydligt nrmare slktfrbindelser med familjer i
den egna befolkningen. "Ett bibehllet
kungahus leder till demokrati, vilket visas av att flera av vrldens mest
demokratiska lnder r monarkier." Nej, i stllet har i de flesta lnder
monarkin avskaffats fr att uppn demokrati. Dr monarkin fortfarande finns
kvar kan detta frklaras med att demokratiseringen skett p ett pragmatiskt
stt s att ett rftligt statschefsmbete som frntagits politiska
befogenheter har kunnat bibehllas och uppslitande konflikter om statsformen
undvikits. "Monarki r ett
billigt statsskick och det skulle bli minst lika dyrt med en president, som
det kostar att hlla val fr att utse." Med ett demokratiskt system dr
regeringschefen ocks r statschef skulle kostnaden fr statsledningen
reduceras betydligt. De senaste ren har anslaget i statsbudgeten till
statschefen varit uppemot 190 miljoner kronor per r. I sjlva verket r
kostnaderna fr monarkin oerhrt mycket hgre, omkring 1,5 miljard om ret,
enligt Republikanska freningens berkningar. En jmfrelse av arvode och
andra frmner till kungen med motsvarande till statsministern, som r den
som utfr kungens ursprungliga arbetsuppgift att regera landet, saknar alla
rimliga proportioner. Och om man ser uteblivna val som en besparingsklla
skulle nnu bttre resultat kunna uppns genom att avskaffa alla val. "Monarki r praktfullare
n republik." Den i nutid till stor del substanslsa prakt, stundom
grnsande till prl, som garnerar kungahuset r hmtad frn frdemokratisk
tid och manifesterar den ver- och underordning som r monarkins krna.
Republiker som Finland, Frankrike och USA visar att det gr utmrkt att
utforma vrdiga statsceremonier med lmpliga inslag hmtade frn historien. "Om republik
infrs skulle vi f ngon avdankad politiker som statschef, liknande dagens
landshvdingar." Om landets statschef r regeringschefen och denne utses
i val av och bland alla medborgare, kommer han eller hon att vara den som
folket anser allra bst lmpad fr uppdraget. "Kungen behvs
fr att avlasta den politiska ledningen." Hur kan d republiker som USA,
32 gnger strre n Sverige, alls styras nr de saknar en monark fr att
skta representationen? I stllet framstr det som en frdel och hgst
naturligt att just den som r landets verkliga ledare ocks r dess frmsta
representant. "Kungen r
landets fasta punkt som folket inte minst i kris och krig kan stta sin
tillit till, medan politiker kommer och gr." Kungen saknar helt
befogenheter fr att ta ledningen om landet utstts fr fara. Det r inte
heller givet att den som rvt statschefsmbetet har de egenskaper och den
erfarenhet av politiskt ledarskap som fordras. Jmfr kung Carl Gustaf med
president Zelenskyj som statschef vid ett angrepp frn Ryssland. "Kungen r den
hgsta garanten fr den svenska demokratin och rttsstaten." Detta
innebr att man satt bocken till trdgrdsmstare. Kungen och kungahuset r
den del av det offentliga Sverige som inte fullt ut fljer vare sig
demokratins eller rttsstatens principer. "Kungen saknar
makt och r drfr frenlig med demokrati." Kungen saknar ingalunda
makt. Makt r frmga att f det man vill ha, och hans bde sociala och
ekonomiska behov tillgodoses i hgsta grad i form av prestige och materiell
standard utan motstycke. Det som kungen nskar r det mycket sannolikt att
hans omgivning levererar, genom att hovfunktionrer, politiker,
myndighetsfretrdare eller fretagsledare str till tjnst. Att kungen i dag
inte lter fngsla sina motstndare beror mindre p att han inte kan n att
han inte behver. Att kungen inte lngre har makt ver sakpolitiska frgor,
med stndig utsatthet fr motstndares kritik och medias granskning, ser han
frmodligen som en befrielse. Genom sina besk, tal och andra framtrdanden
har kungen ocks viss dagordningssttande makt genom att vlja vilka
samhllsfenomen han vill rikta uppmrksamhet mot. Kungens och ffngans makt
gr hand i hand – genom sin blotta nrvaro fr han vuxna, vlutbildade
mnniskor att bete sig som skrmda barn och underdnigt krka sina ryggar. "Kungen r
opolitisk." Tvrtom r kungen chef fr just ett politiskt system,
Sverige. Inte heller i partipolitisk mening r kungen opolitisk. Monarki r
politik och en frga om demokrati. Kungens vara eller inte vara r i hgsta
grad en ideologisk konflikt mellan hger och vnster – mellan monarki
och demokrati. "Nr kungen inte
ens formellt deltar i styrelsen av landet str han inte demokratin."
Redan frekomsten av en kung i det politiska systemet pverkar demokratin.
Frutom att det blockerar medborgarnas mjlighet att pverka vem som r
statschef, r en konsekvens att vi har parlamentarism, som inte minst de
senaste ren utmanat bde demokrati och effektivitet i samband med utdragna
frsk att bilda stabila regeringar. "Kungen har inte
lngre ngra uppgifter i det politiska systemet och d gr det inget att han
finns kvar." Snarare blir d slutsatsen att kungen inte lngre behvs.
Hans tjnst och drmed arvode kan sparas in. "Monarki r ett
vl fungerande statsskick." Ja, fr kungen och hans familj, med minimala
plikter och maximal utdelning, men inte fr demokratin. Det fungerar inte fr
ett land som vill vara ett av vrldens mest demokratiska att representeras av
en symbol fr demokratins motsats och att medborgarna frnekas mjlighet att
vlja och bli valda till den frmsta fretrdaren fr landet. "Folket vill ha
monarki och alla gillar kungahuset." Andelen av svenska folket som vill
behlla monarkin har sjunkit ver en lngre period och har det senaste
decenniet legat strax ver 50 procent. Samtidigt r stdet fr demokrati
massivt. Mycket talar fr att monarkins vara eller inte vara r en icke-frga
fr mnga och att stdet skulle vara betydligt lgre om statsformen
vervgdes mer ingende i ett demokratiskt perspektiv. Det kan noteras att
andelen som vill ha monarki r s gott som obefintlig i de tv nordiska
lnder som har vergtt till republik. Den positiva bild av kungahuset som
framtrder i medier r snarare ett uttryck fr monarkins kommersiella vrde
som underhllningsgenre n ett utbrett aktivt std fr monarki som statsform. "Monarki r demokratiskt
eftersom riksdagen har bestmt att vi ska ha en kung och ett kungahus."
Det nuvarande kungahuset tillsattes av riksdagen 1810, mer n hundra r fre
demokratins genombrott. Det har i riksdagen under lng tid funnits majoritet
fr att avskaffa monarkin, men av partitaktiska skl har det nnu inte
genomfrts. Demokrati r dessutom inte bara en beslutsregel utan rymmer ven
grundlggande vrden som inte kan sidosttas bara fr att 51 procent vid
tillflle skulle vilja det, ssom alla mnniskors lika vrde och att alla
medborgare fritt kan bde vlja sina politiska fretrdare och kandidera
sjlva. "Kungen reser
runt i landet och trffar mnga mnniskor, s han har unik kunskap om
Sverige." Det gr ocks statsministern och vriga statsrd, med den avgrande
skillnaden att det kungen erfar inte kommer till anvndning eftersom han inte
lngre deltar i riksstyrelsen. Myndigheter, kommuner, organisationer och
fretag tvingas gna tid t att frbereda och genomfra kungabesk utan att
erfarenheterna anvnds av det politiska systemet fr att gra landet bttre. "De kungliga r
s vanliga och drfr bra representanter fr Sveriges land och folk."
Kungafamiljen r definitivt inte ngon genomsnittsfamilj utan lever under
helt andra frhllanden n vriga medborgare. Att framst som folkliga
– men samtidigt upphjda och otkomliga – r ett sedan lng tid
beprvat PR-grepp. Om det r vanlighet som efterstrvas r en enklare lsning
p statschefsfrgan att folket bland alla medborgare fr vlja den som r
bst lmpad att leda och fretrda landet. "Numera fr de
kungliga gifta sig med vanliga mnniskor och drmed har kungahuset blivit
modernt och demokratiskt." Detta r feltnkt. Fr en plats i tronfljden
krvdes tidigare att bda frldrarna var av furstlig brd, men efter
frndringen 1980 fordras nu endast att en av dem r det. Hur kan man hvda
att det r otidsenligt med krav p tv furstliga frldrar men OK med krav p
en? Det naturliga vore att avskaffa brdsvillkoret fr bda frldrarna och
drmed acceptera alla medborgare oavsett hrkomst som behriga att utses till
statschef. Att vanliga medborgare gifter in sig i kungahuset – och med
rojalisternas retorik blir folkets prins eller prinsessa – r
sjlvfallet inte en metod fr att demokratisera statschefsmbetet. Det grs i
stllet genom fria val. "Numera fr bde
kvinnor och mn rva tronen och drmed har kungahuset blivit jmstllt och
jmlikt." Frndringen som retroaktivt bytte ur kronprins Carl Philip
mot Victoria innebar inte en knsneutral tronfljd. Victoria har rvt sin
plats i tronfljden p grund av sin hrstamning p obruten manslinje frn
Karl XIV Johan. Om kvinnor helt hade jmstllts med mn skulle hans ldsta nu
levande ttling p den ldsta slktlinjen, oavsett kn, vara tronfljare i
stllet: drottning Margrethe II av Danmark och efter henne kung Frederik X.
De hrstammar dessutom tv gnger frn Karl Johan. Ett helt jmstllt och
jmlikt statschefsmbete uppns frst om alla medborgare har mjlighet att
bli valda. "Kung Gustaf V
godknde att bde parlamentarism och allmn rstrtt infrdes i Sverige,
vilket visar att monarkin r demokratisk." Drtill var kungen ndd och
tvungen fr att han och monarkin ver huvud taget skulle kunna vara kvar. "Kungen har i
sitt anfrande vid riksdagens ppnande talat om alla mnniskors lika vrde,
vilket visar att han r demokratisk." Det r anmrkningsvrt att varken
politiker eller media har reagerat p denna paradoxala och utmanande retorik
av ngon som frkroppsligar att mnniskor nnu p 2020-talet har olika vrde
och att detta till och med r fastslaget i svensk grundlag. "Tack vare
kungarna inom tten Bernadotte har vi haft fred i ver 200 r." Den
lnga perioden av fred r framfr allt en funktion av geopolitisk tur och att
det funnits kloka statsrd i regeringen som hindrat kungen frn att driva sin
linje, som skulle kunnat strta Sverige i krig. "Svenskarna ska
vara tacksamma ver att kungen vill gna sitt liv t att vara landets
statschef." Statschefskapet betingas inte enbart av uppoffrande plikttrohet
utan tfljs av betydande frdelar fr kungen och hans familj, som ingen
annan medborgare har mjlighet till. "Kungen r
geners genom att idka vlgrenhet och gynna andra goda ndaml." Det r
inte kungens privata medel som han delar ut, och denna typ av aktiviteter har
inte minst funktionen att sknka utdelaren frdelar i form av sympati och
prestige. Det r allts inte frga om kungliga kldda i sck och aska som ger
sig ut bland gatubarn fr att med knnbar uppoffring frigra sig frn en del
av sin mngmiljonfrmgenhet – och inte sger ett knyst om det till
ngon. "Kungen r
uppskattande genom att dela ut ordnar och medaljer och bjuda in till
kungamiddagar." Den fr monarkin centrala funktionen fr detta r
investering i lojalitetsband med personer av betydelse. "Kungen och
kungafamiljen gr ett fantastiskt arbete och arbetar hrt." Enligt
grundlagen finns det inte lngre i statsskicket kvar ngon ndvndig uppgift
som inte kan utfras av ngon annan n kungen. Det han gr, exempelvis
representerar Sverige vid statsbesk, sker plikttroget och med stor
erfarenhet. Frutom mycket generst arvode mottar kungen och hans familj
hyllningar var de n framtrder och erknsla fr aktiviteter med osker
effekt fr landet. En jmfrelse med vriga svenskars arbetsliv skulle inte
med skerhet utfalla i att kungafamiljen arbetar hrdare n vanliga lntagare
och fretagare. "Kungahuset r
vldigt kompetent." Om man r fdd till sitt uppdrag och gnar sig hela
livet t att frst frbereda sig fr det och sedan utfra det, r det svrt
att inte skaffa sig viss yrkesskicklighet. Nr det egentliga uppdraget, att
regera landet, har tagits ifrn kungen, terstr inga mer kvalificerade
arbetsuppgifter. Som det mest avancerade framstr att hlla tal, som ven
andra i samhllet har frvrvat minst likvrdig frdighet i. "Monarkin r en
del av den svenska identiteten." Om drmed menas en positiv del,
frbises att motstndet mot monarkin hos svenska folket har varit betydande i
historien, inte minst under den lnga kampen fr folkmakt och mot kungamakt
som resulterade i det demokratiska genombrottet fr drygt hundra r sedan. I
minst lika hg grad r monarkins motsats, demokratin, en del av den svenska
identiteten. "Kungen behvs
fr att marknadsfra svenskt nringsliv i vrlden." Hur kan d
republiker som USA, Tyskland, Frankrike och Schweiz vara s framgngsrika
exportlnder, ekonomiskt starkare n de flesta? Om kungen skulle vara till
ngon frdel fr svenska fretag framstr det som en otillbrlig
konkurrensfrdel genom otilltet statligt std, som dessutom bara vissa
fretag fr del av. Snedvriden konkurrens p grund av marknadsimperfektionen
ffnga vid syn av kungligheter innebr allts att kunder frms kpa
produkter som de egentligen inte vill ha. "Att vi ska
behlla monarkin r en gng fr alla avgjort genom
Torekovskompromissen." Sjlvfallet kan alla stllningstaganden omprvas,
inte minst om frutsttningarna har frndrats. Skulle slaveriet ha behllits
fr att det en gng var infrt? Flera av monarkins premisser 1971 gller inte
lngre, och i dag skulle en demokratisk lsning p statschefsfrgan kunna bli
helt annorlunda. "Det finns inget
bra alternativ till monarkin." Jo, i stllet fr att politikerna utser
ngon avdankad ur de egna leden eller att statsskicket kompliceras med
allmnna val av en president med enbart representativa uppgifter, finns den
enkla och demokratiska lsningen att den som r landets hgsta politiska
ledare, det vill sga regeringschef, ocks r statschef – och utses av
folket i direkt personval. Det tillgodoser krav p bde tydlighet och
sparsamhet. |
|
slekt.se/monarki Start Demokrati mot monarki ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|