Demokrati mot monarki

Per Anderssons texter om att utse statschef genom arv

 

 

 

 

 

Monarkins argument

Monarki, som innebŠr att landets statschef tillsŠtts genom arv inom en viss slŠkt, Šr odemokratiskt eftersom demokrati bygger pŒ alla mŠnniskors lika vŠrde och att alla medborgare fritt kan bŒde vŠlja sina politiska fšretrŠdare och kandidera sjŠlva. Fšr en demokrat Šr detta tillrŠckligt fšr att ta stŠllning emot monarki.

Trots det finns i Sverige alltjŠmt en betydande andel av befolkningen som Šr fšr monarki. AnhŠngarna anvŠnder en rad argument, som alla kan ifrŒgasŠttas i ett demokratiskt perspektiv:

"Monarkens stŠllning Šr given av Gud – han Šr kung av Guds nŒde – och det ska inte folket sŠtta sig šver." Ett sŒdant synsŠtt utesluter demokrati. Och hur kan en troende vara sŠker pŒ att nŒgon som folket vŠljer inte Šr ett uttryck fšr Guds vilja?

"Kungen och hans Štt har rŠtt till kungariket, som skapades av hans fšrfŠder fšr flera hundra Œr sedan." RŠtten att tillsŠtta och avsŠtta kung och kungahus har Šnda sedan arvmonarkin infšrdes tillhšrt riksdagen, och riksbygget har alltid bekostats av Sveriges folk. De villkor som uppstŠlldes fšr den nya kungaŠtten 1810 uppfylls inte av den nuvarande kungens efterkommande, som dŠrmed inte kan Œberopa nŒgon rŠtt till riket frŒn fšrdemokratisk tid.

"Vissa mŠnniskor Šr bŠttre skickade att leda ett land, och dŒ Šr det bra att statschefsposten gŒr i arv inom deras slŠkt." Fšrutom att nŒgon kungagen inte har pŒvisats, ger historien otaliga exempel pŒ dysfunktionella statsledare som Šrvt sin position.

"Att ha en statschef som Šr av kunglig bšrd ger prestige Œt landet." I en verklig demokrati har en statschef som valts av folket i fria val dŠr alla medborgare har fŒtt kandidera en šverlŠgsen legitimitet – och dŠrmed prestige i demokraters šgon. JŠmfšr hur mŒttfull den folkliga uppslutningen Šr nŠr en monark avlŠgger statsbesšk i Sverige med uppstŒndelsen vid president Obamas Stockholmsvisit 2013, som dessutom bara var ett officiellt besšk pŒ statsministerns inbjudan.

"De kungliga har stark legitimitet genom sin hŠrstamning frŒn tidigare kungar och sitt furstliga ursprung i švrigt." Kungahusets medlemmar Šr numera, till fšljd av att de gifter sig med vanliga mŠnniskor, inte exklusivt kungliga och det furstliga ursprunget halveras fšr varje generation. €ven en tilltagande mŠngd mŠnniskor utanfšr kungahuset har kungar bland sina fšrfŠder, och vissa har till och med mer kunglig hŠrkomst Šn de som ingŒr i tronfšljden.

"Landet har alltid varit en monarki, i šver tusen Œr, och det Šr viktigt att slŒ vakt om traditioner." Alla traditioner bšr sjŠlvfallet inte bevaras, sŠrskilt inte sŒdana som strider mot vŒr tids samhŠllssyn. Tradition švertrumfar inte grundlŠggande demokratiska principer och folkvilja nŠr riksdagen ska avgšra vad som ska gŠlla i landet. Adeln, statskyrkan, stadsprivilegierna och dšdsstraffet Šr exempel pŒ andra mŒnghundraŒriga samhŠllsfšreteelser som avskaffats, i stor šverensstŠmmelse med svenska folkets demokratiska vŠrderingar.

"Genom att statschefsŠmbetet Šrvs behŒlls samhŠllets fšrankring i historien." Den svenska historien bestŒr av mycket mer Šn kungar och drottningar, inte minst sŒdant som Šr mer relevant att knyta an till fšr ett nutida demokratiskt statschefskap. FrŒn medeltiden och framŒt finns mŒnga inslag av demokrati som visar att allmogen hŠr har varit mer delaktig i samhŠllslivet genom Œrhundradena Šn i de flesta andra lŠnder, bland annat pŒ grund av en svag kungamakt.

"Kungen personifierar den svenska historien." Att Sveriges historia Šr prŠglad av kungars maktutšvning med krig, fšrtryck och orŠttvisor Šr opassande att konservera i dagens statschefsŠmbete.

"Kungen Šr en utmŠrkt symbol fšr Sverige och behšvs fšr att skapa goodwill fšr landet." Att som frŠmsta fšretrŠdare fšr en demokrati anvŠnda sjŠlva symbolen fšr demokratins motsats, monarki, kan omšjligt vara det bŠsta valet. Det kan knappast vara sŒ att ett demokratiskt Sverige internationellt vill fšrknippas med ett fšrdemokratiskt samhŠllssystem.

"NŠr rikets hšgsta Šmbete gŒr i arv undviks osŠkerhet och konflikt om vem som ska tilltrŠda." Den konflikt som ett val mellan flera kandidater innebŠr Šr en tillgŒng och syftar till att den som Šr bŠst skickad och har stšrst fšrtroende bland medborgarna ska utses. Genom den retroaktiva fšrŠndringen av tronfšljden har dessutom lagts grund till en stšrre ovisshet om vem som ska bli kung eller drottning Šn om vem som gŒr segrande ur ett lŠttrŠknat demokratiskt val.

"Kungen fšretrŠder alla svenskar, medan en vald statschef bara stšds av en del av folket." Det finns demokratiskt valda statschefer som har betydligt stšrre uppbackning Šn vad opinionsundersškningar har noterat fšr Sveriges kung. I Norden fick exempelvis Vigd’s Finnbogad—ttir 94 procent av ršsterna i det islŠndska presidentvalet 1988, medan det svenska kungahusets fšrtroendesiffror i Medieakademins fšrtroendebarometer var nere pŒ 35 procent 2011.

"En kung Šr oberoende av och stŒr šver sŠrintressen, eftersom Šmbetet Šrvs inom en familj som inte Šr slŠkt med vanliga medborgare." Sedan mer Šn ett halvsekel har kungahusets medlemmar undantagslšst gift sig med icke-furstliga personer och en tilltagande mŠngd mŠnniskor i samhŠllet har slŠktband till dem som har exklusiv behšrighet att kunna bli Sveriges statschef. Kungen och kungahuset har ocksŒ pŒ flera andra sŠtt anknytning till olika sŠrintressen.

"Endast den som fšds kunglig kan fšrbereda sig tillrŠckligt fšr att utfšra de kungliga uppgifterna." Varken fšdsel eller uppfostran garanterar lŠmplighet och skicklighet, vilket i stŠllet bŠttre framvaskas i ett fritt val bland 7,5 miljoner mšjliga alternativ inom det svenska folket. Historien Šr full av exempel pŒ olŠmpliga monarker som fštts till sin roll. Principen skulle ocksŒ utesluta att Silvia, Daniel och Sofia Šr skickade fšr sina kungliga uppgifter, eftersom de inte har kunglig bšrd.

"Genom att de olika monarkiernas kungafamiljer Šr slŠkt med varandra knyts vŠrdefulla band mellan lŠnderna." De kungliga gifter sig inte lŠngre med andra kungliga. DŠrmed uppkommer inte nŒgra nya dynastiska allianser, och slŠktskapen mellan kungahusen blir allt mer avlŠgsna fšr varje generation. Personerna i tronfšljden har i stŠllet betydligt nŠrmare slŠktfšrbindelser med familjer i den egna befolkningen.

"Ett bibehŒllet kungahus leder till demokrati, vilket visas av att flera av vŠrldens mest demokratiska lŠnder Šr monarkier." Nej, i stŠllet har i de flesta lŠnder monarkin avskaffats fšr att uppnŒ demokrati. DŠr monarkin fortfarande finns kvar kan detta fšrklaras med att demokratiseringen skett pŒ ett pragmatiskt sŠtt sŒ att ett Šrftligt statschefsŠmbete som frŒntagits politiska befogenheter har kunnat bibehŒllas och uppslitande konflikter om statsformen undvikits.

"Monarki Šr ett billigt statsskick och det skulle bli minst lika dyrt med en president, som det kostar att hŒlla val fšr att utse." Med ett demokratiskt system dŠr regeringschefen ocksŒ Šr statschef skulle kostnaden fšr statsledningen reduceras betydligt. De senaste Œren har anslaget i statsbudgeten till statschefen varit uppemot 190 miljoner kronor per Œr. I sjŠlva verket Šr kostnaderna fšr monarkin oerhšrt mycket hšgre, omkring 1,5 miljard om Œret, enligt Republikanska fšreningens berŠkningar. En jŠmfšrelse av arvode och andra fšrmŒner till kungen med motsvarande till statsministern, som Šr den som utfšr kungens ursprungliga arbetsuppgift att regera landet, saknar alla rimliga proportioner. Och om man ser uteblivna val som en besparingskŠlla skulle Šnnu bŠttre resultat kunna uppnŒs genom att avskaffa alla val.

"Monarki Šr praktfullare Šn republik." Den i nutid till stor del substanslšsa prakt, stundom grŠnsande till prŒl, som garnerar kungahuset Šr hŠmtad frŒn fšrdemokratisk tid och manifesterar den šver- och underordning som Šr monarkins kŠrna. Republiker som Finland, Frankrike och USA visar att det gŒr utmŠrkt att utforma vŠrdiga statsceremonier med lŠmpliga inslag hŠmtade frŒn historien.

"Om republik infšrs skulle vi fŒ nŒgon avdankad politiker som statschef, liknande dagens landshšvdingar." Om landets statschef Šr regeringschefen och denne utses i val av och bland alla medborgare, kommer han eller hon att vara den som folket anser allra bŠst lŠmpad fšr uppdraget.

"Kungen behšvs fšr att avlasta den politiska ledningen." Hur kan dŒ republiker som USA, 32 gŒnger stšrre Šn Sverige, alls styras nŠr de saknar en monark fšr att skšta representationen? I stŠllet framstŒr det som en fšrdel och hšgst naturligt att just den som Šr landets verkliga ledare ocksŒ Šr dess frŠmsta representant.

"Kungen Šr landets fasta punkt som folket inte minst i kris och krig kan sŠtta sin tillit till, medan politiker kommer och gŒr." Kungen saknar helt befogenheter fšr att ta ledningen om landet utsŠtts fšr fara. Det Šr inte heller givet att den som Šrvt statschefsŠmbetet har de egenskaper och den erfarenhet av politiskt ledarskap som fordras. JŠmfšr kung Carl Gustaf med president Zelenskyj som statschef vid ett angrepp frŒn Ryssland.

"Kungen Šr den hšgsta garanten fšr den svenska demokratin och rŠttsstaten." Detta innebŠr att man satt bocken till trŠdgŒrdsmŠstare. Kungen och kungahuset Šr den del av det offentliga Sverige som inte fullt ut fšljer vare sig demokratins eller rŠttsstatens principer.

"Kungen saknar makt och Šr dŠrfšr fšrenlig med demokrati." Kungen saknar ingalunda makt. Makt Šr fšrmŒga att fŒ det man vill ha, och hans bŒde sociala och ekonomiska behov tillgodoses i hšgsta grad i form av prestige och materiell standard utan motstycke. Det som kungen šnskar Šr det mycket sannolikt att hans omgivning levererar, genom att hovfunktionŠrer, politiker, myndighetsfšretrŠdare eller fšretagsledare stŒr till tjŠnst. Att kungen i dag inte lŒter fŠngsla sina motstŒndare beror mindre pŒ att han inte kan Šn att han inte behšver. Att kungen inte lŠngre har makt šver sakpolitiska frŒgor, med stŠndig utsatthet fšr motstŒndares kritik och medias granskning, ser han fšrmodligen som en befrielse. Genom sina besšk, tal och andra framtrŠdanden har kungen ocksŒ viss dagordningssŠttande makt genom att vŠlja vilka samhŠllsfenomen han vill rikta uppmŠrksamhet mot. Kungens och fŒfŠngans makt gŒr hand i hand – genom sin blotta nŠrvaro fŒr han vuxna, vŠlutbildade mŠnniskor att bete sig som skrŠmda barn och underdŒnigt krška sina ryggar.

"Kungen Šr opolitisk." TvŠrtom Šr kungen chef fšr just ett politiskt system, Sverige. Inte heller i partipolitisk mening Šr kungen opolitisk. Monarki Šr politik och en frŒga om demokrati. Kungens vara eller inte vara Šr i hšgsta grad en ideologisk konflikt mellan hšger och vŠnster – mellan monarki och demokrati.

"NŠr kungen inte ens formellt deltar i styrelsen av landet stšr han inte demokratin." Redan fšrekomsten av en kung i det politiska systemet pŒverkar demokratin. Fšrutom att det blockerar medborgarnas mšjlighet att pŒverka vem som Šr statschef, Šr en konsekvens att vi har parlamentarism, som inte minst de senaste Œren utmanat bŒde demokrati och effektivitet i samband med utdragna fšrsšk att bilda stabila regeringar.

"Kungen har inte lŠngre nŒgra uppgifter i det politiska systemet och dŒ gšr det inget att han finns kvar." Snarare blir dŒ slutsatsen att kungen inte lŠngre behšvs. Hans tjŠnst och dŠrmed arvode kan sparas in.

"Monarki Šr ett vŠl fungerande statsskick." Ja, fšr kungen och hans familj, med minimala plikter och maximal utdelning, men inte fšr demokratin. Det fungerar inte fšr ett land som vill vara ett av vŠrldens mest demokratiska att representeras av en symbol fšr demokratins motsats och att medborgarna fšrnekas mšjlighet att vŠlja och bli valda till den frŠmsta fšretrŠdaren fšr landet.

"Folket vill ha monarki och alla gillar kungahuset." Andelen av svenska folket som vill behŒlla monarkin har sjunkit šver en lŠngre period och har det senaste decenniet legat strax šver 50 procent. Samtidigt Šr stšdet fšr demokrati massivt. Mycket talar fšr att monarkins vara eller inte vara Šr en icke-frŒga fšr mŒnga och att stšdet skulle vara betydligt lŠgre om statsformen švervŠgdes mer ingŒende i ett demokratiskt perspektiv. Det kan noteras att andelen som vill ha monarki Šr sŒ gott som obefintlig i de tvŒ nordiska lŠnder som har švergŒtt till republik. Den positiva bild av kungahuset som framtrŠder i medier Šr snarare ett uttryck fšr monarkins kommersiella vŠrde som underhŒllningsgenre Šn ett utbrett aktivt stšd fšr monarki som statsform.

"Monarki Šr demokratiskt eftersom riksdagen har bestŠmt att vi ska ha en kung och ett kungahus." Det nuvarande kungahuset tillsattes av riksdagen 1810, mer Šn hundra Œr fšre demokratins genombrott. Det har i riksdagen under lŒng tid funnits majoritet fšr att avskaffa monarkin, men av partitaktiska skŠl har det Šnnu inte genomfšrts. Demokrati Šr dessutom inte bara en beslutsregel utan rymmer Šven grundlŠggande vŠrden som inte kan ŒsidosŠttas bara fšr att 51 procent vid tillfŠlle skulle vilja det, sŒsom alla mŠnniskors lika vŠrde och att alla medborgare fritt kan bŒde vŠlja sina politiska fšretrŠdare och kandidera sjŠlva.

"Kungen reser runt i landet och trŠffar mŒnga mŠnniskor, sŒ han har unik kunskap om Sverige." Det gšr ocksŒ statsministern och švriga statsrŒd, med den avgšrande skillnaden att det kungen erfar inte kommer till anvŠndning eftersom han inte lŠngre deltar i riksstyrelsen. Myndigheter, kommuner, organisationer och fšretag tvingas Šgna tid Œt att fšrbereda och genomfšra kungabesšk utan att erfarenheterna anvŠnds av det politiska systemet fšr att gšra landet bŠttre.

"De kungliga Šr sŒ vanliga och dŠrfšr bra representanter fšr Sveriges land och folk." Kungafamiljen Šr definitivt inte nŒgon genomsnittsfamilj utan lever under helt andra fšrhŒllanden Šn švriga medborgare. Att framstŒ som folkliga – men samtidigt upphšjda och oŒtkomliga – Šr ett sedan lŒng tid bepršvat PR-grepp. Om det Šr vanlighet som efterstrŠvas Šr en enklare lšsning pŒ statschefsfrŒgan att folket bland alla medborgare fŒr vŠlja den som Šr bŠst lŠmpad att leda och fšretrŠda landet.

"Numera fŒr de kungliga gifta sig med vanliga mŠnniskor och dŠrmed har kungahuset blivit modernt och demokratiskt." Detta Šr feltŠnkt. Fšr en plats i tronfšljden krŠvdes tidigare att bŒda fšrŠldrarna var av furstlig bšrd, men efter fšrŠndringen 1980 fordras nu endast att en av dem Šr det. Hur kan man hŠvda att det Šr otidsenligt med krav pŒ tvŒ furstliga fšrŠldrar men OK med krav pŒ en? Det naturliga vore att avskaffa bšrdsvillkoret fšr bŒda fšrŠldrarna och dŠrmed acceptera alla medborgare oavsett hŠrkomst som behšriga att utses till statschef. Att vanliga medborgare gifter in sig i kungahuset – och med rojalisternas retorik blir folkets prins eller prinsessa – Šr sjŠlvfallet inte en metod fšr att demokratisera statschefsŠmbetet. Det gšrs i stŠllet genom fria val.

"Numera fŒr bŒde kvinnor och mŠn Šrva tronen och dŠrmed har kungahuset blivit jŠmstŠllt och jŠmlikt." FšrŠndringen som retroaktivt bytte ur kronprins Carl Philip mot Victoria innebar inte en kšnsneutral tronfšljd. Victoria har Šrvt sin plats i tronfšljden pŒ grund av sin hŠrstamning pŒ obruten manslinje frŒn Karl XIV Johan. Om kvinnor helt hade jŠmstŠllts med mŠn skulle hans Šldsta nu levande Šttling pŒ den Šldsta slŠktlinjen, oavsett kšn, vara tronfšljare i stŠllet: drottning Margrethe II av Danmark och efter henne kung Frederik X. De hŠrstammar dessutom tvŒ gŒnger frŒn Karl Johan. Ett helt jŠmstŠllt och jŠmlikt statschefsŠmbete uppnŒs fšrst om alla medborgare har mšjlighet att bli valda.

"Kung Gustaf V godkŠnde att bŒde parlamentarism och allmŠn ršstrŠtt infšrdes i Sverige, vilket visar att monarkin Šr demokratisk." DŠrtill var kungen nšdd och tvungen fšr att han och monarkin šver huvud taget skulle kunna vara kvar.

"Kungen har i sitt anfšrande vid riksdagens šppnande talat om alla mŠnniskors lika vŠrde, vilket visar att han Šr demokratisk." Det Šr anmŠrkningsvŠrt att varken politiker eller media har reagerat pŒ denna paradoxala och utmanande retorik av nŒgon som fšrkroppsligar att mŠnniskor Šnnu pŒ 2020-talet har olika vŠrde och att detta till och med Šr fastslaget i svensk grundlag.

"Tack vare kungarna inom Štten Bernadotte har vi haft fred i šver 200 Œr." Den lŒnga perioden av fred Šr framfšr allt en funktion av geopolitisk tur och att det funnits kloka statsrŒd i regeringen som hindrat kungen frŒn att driva sin linje, som skulle kunnat stšrta Sverige i krig.

"Svenskarna ska vara tacksamma šver att kungen vill Šgna sitt liv Œt att vara landets statschef." Statschefskapet betingas inte enbart av uppoffrande plikttrohet utan Œtfšljs av betydande fšrdelar fšr kungen och hans familj, som ingen annan medborgare har mšjlighet till.

"Kungen Šr generšs genom att idka vŠlgšrenhet och gynna andra goda ŠndamŒl." Det Šr inte kungens privata medel som han delar ut, och denna typ av aktiviteter har inte minst funktionen att skŠnka utdelaren fšrdelar i form av sympati och prestige. Det Šr alltsŒ inte frŒga om kungliga klŠdda i sŠck och aska som ger sig ut bland gatubarn fšr att med kŠnnbar uppoffring frigšra sig frŒn en del av sin mŒngmiljonfšrmšgenhet – och inte sŠger ett knyst om det till nŒgon.

"Kungen Šr uppskattande genom att dela ut ordnar och medaljer och bjuda in till kungamiddagar." Den fšr monarkin centrala funktionen fšr detta Šr investering i lojalitetsband med personer av betydelse.

"Kungen och kungafamiljen gšr ett fantastiskt arbete och arbetar hŒrt." Enligt grundlagen finns det inte lŠngre i statsskicket kvar nŒgon nšdvŠndig uppgift som inte kan utfšras av nŒgon annan Šn kungen. Det han gšr, exempelvis representerar Sverige vid statsbesšk, sker plikttroget och med stor erfarenhet. Fšrutom mycket generšst arvode mottar kungen och hans familj hyllningar var de Šn framtrŠder och erkŠnsla fšr aktiviteter med osŠker effekt fšr landet. En jŠmfšrelse med švriga svenskars arbetsliv skulle inte med sŠkerhet utfalla i att kungafamiljen arbetar hŒrdare Šn vanliga lšntagare och fšretagare.

"Kungahuset Šr vŠldigt kompetent." Om man Šr fšdd till sitt uppdrag och Šgnar sig hela livet Œt att fšrst fšrbereda sig fšr det och sedan utfšra det, Šr det svŒrt att inte skaffa sig viss yrkesskicklighet. NŠr det egentliga uppdraget, att regera landet, har tagits ifrŒn kungen, ŒterstŒr inga mer kvalificerade arbetsuppgifter. Som det mest avancerade framstŒr att hŒlla tal, som Šven andra i samhŠllet har fšrvŠrvat minst likvŠrdig fŠrdighet i.

"Monarkin Šr en del av den svenska identiteten." Om dŠrmed menas en positiv del, fšrbises att motstŒndet mot monarkin hos svenska folket har varit betydande i historien, inte minst under den lŒnga kampen fšr folkmakt och mot kungamakt som resulterade i det demokratiska genombrottet fšr drygt hundra Œr sedan. I minst lika hšg grad Šr monarkins motsats, demokratin, en del av den svenska identiteten.

"Kungen behšvs fšr att marknadsfšra svenskt nŠringsliv i vŠrlden." Hur kan dŒ republiker som USA, Tyskland, Frankrike och Schweiz vara sŒ framgŒngsrika exportlŠnder, ekonomiskt starkare Šn de flesta? Om kungen skulle vara till nŒgon fšrdel fšr svenska fšretag framstŒr det som en otillbšrlig konkurrensfšrdel genom otillŒtet statligt stšd, som dessutom bara vissa fšretag fŒr del av. Snedvriden konkurrens pŒ grund av marknadsimperfektionen fŒfŠnga vid Œsyn av kungligheter innebŠr alltsŒ att kunder fšrmŒs kšpa produkter som de egentligen inte vill ha.

"Att vi ska behŒlla monarkin Šr en gŒng fšr alla avgjort genom Torekovskompromissen." SjŠlvfallet kan alla stŠllningstaganden ompršvas, inte minst om fšrutsŠttningarna har fšrŠndrats. Skulle slaveriet ha behŒllits fšr att det en gŒng var infšrt? Flera av monarkins premisser 1971 gŠller inte lŠngre, och i dag skulle en demokratisk lšsning pŒ statschefsfrŒgan kunna bli helt annorlunda.

"Det finns inget bra alternativ till monarkin." Jo, i stŠllet fšr att politikerna utser nŒgon avdankad ur de egna leden eller att statsskicket kompliceras med allmŠnna val av en president med enbart representativa uppgifter, finns den enkla och demokratiska lšsningen att den som Šr landets hšgsta politiska ledare, det vill sŠga regeringschef, ocksŒ Šr statschef – och utses av folket i direkt personval. Det tillgodoser krav pŒ bŒde tydlighet och sparsamhet.

 

 

 

 

slekt.se/monarki

Start Demokrati mot monarki

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson