Demokrati mot monarki

Per Anderssons texter om att utse statschef genom arv

 

 

 

 

 

Monarkins konsekvenser

Att monarki rŒder i ett land har konsekvenser fšr invŒnarna och det samhŠlle de utgšr. Det mest uppenbara Šr en stšrre eller mindre brist i uppsŠttningen demokratiska rŠttigheter, allt ifrŒn massivt fšrtryck under en envŒldshŠrskare till att medborgarna utanfšr kungahuset saknar mšjlighet att bli statschef i en representativ monarki.

Strider inom och mellan familjer med ansprŒk pŒ tronen, eršvringskrig fšr att utvidga monarkens maktomrŒde och vŒld mot den egna befolkningen fšr att kvŠsa oppositionella har kostat mŒnga miljoner mŠnniskoliv genom vŠrldshistorien. Det finns otaliga svenska exempel frŒn medeltiden, vasatiden, stormaktstiden och gustavianska envŠldet men Šven frŒn senare tid. SŒ sent som 1848 beordrade nuvarande kungens farfars farfars far Oscar I ut militŠr mot stockholmare som demonstrerade fšr demokrati och republik, och 18 personer dšdades.

De europeiska monarkernas imperiebyggen har fŒtt enorma fšljder šver hela jorden, bŒde pŒ den egna kontinenten och i resten av vŠrlden som de till stora delar koloniserat. Fšrsta vŠrldskriget blev historiens stšrsta och sista stora drabbning mellan monarkier. I spetsen fšr de tre krigande stormakterna Tyskland, Ryssland och Storbritannien stod kusinerna kejsar Wilhelm II, kejsar Nikolaj II och kung George V, som ocksŒ var kejsare av Indien. Tillsammans regerade de šver nŠstan halva jordklotet. €ven om kriget ledde till att en stor del av Europas furstar stšrtades har monarkernas maktprojekt Šven dŠrefter orsakat smŠrtsamma efterskalv nŠr kvarlŒtenskapen tagits om hand. SŒ har fšljt kommunismens och nazismens diktaturer, andra vŠrldskriget, kalla kriget och senast en ny totalitŠr regim som ŒteruppvŠckt tsarimperiets maktansprŒk med Šnnu ett krig i Europa, meningslšst lidande och dšd fšr sŒvŠl ukrainare som utkommenderade ryska soldater och dŠrtill hotad sŠkerhet, frihet och demokrati Šven fšr andra nationer.

Monarkers drivkraft att maximera sin makt, rikedom och prestige, utan hŠnsyn till vare sig egna eller andras undersŒtar, har i Norden fŒtt ett pŒtagligt uttryck i sšndring mellan lŠnder. Gustav Vasas privata hŠrskarambitioner slog sšnder Kalmarunionen och orsakade bŒde en sŠkerhetspolitisk splittring som bestod i 500 Œr och sprŒklig separation sŒ att svenskar, danskar och norrmŠn nu har svŒrt att fšrstŒ varandra.

I Šnnu existerande monarkier framtrŠder sŠttet att utse statschef som ett tydligt tecken pŒ att švergŒngen till demokrati inte har fullbordats. Landets frŠmsta representant Šr i sig sjŠlv en symbol fšr att principen om allas lika vŠrde och rŠtt inte har omsatts i praktiken. Med en monarks informella normpŒverkande kraft kan dŠrigenom vŠrderingar om mŠnniskors šver- och underordning i samhŠllet legitimeras.

Stšrst pŒverkan pŒ det politiska systemet i de nutida europeiska monarkierna har fšrekomsten av en Šrftlig statschefsbefattning genom att ha framkallat parlamentarismen som metod fšr att utse regering. I Sverige skedde det slutligen 1917 infšr faran att den ryska revolutionen skulle sprida sig ocksŒ hit. Svenska folkets lŒnga kamp fšr folkstyre resulterade dŒ inte i avskaffande av monarkin utan i en kompromiss och provisorisk lšsning i vŠntan pŒ fullfšljd demokratisering: kungen fick vara kvar men hans rŒdgivare i regeringen švertog den styrande makten och blev beroende av riksdagen. Det Šr innebšrden av parlamentarismen, som alltsŒ Šr konstruerad fšr att bevara monarkin, demokratins motsats. Provisoriet blev kvar eftersom partimakten, som avlšste kungamakten, insŒg hur effektiv konstruktionen Šr fšr att i ett slag komma i besittning av hela statsmakten.

I Frankrike och USA, som frigjorde sig frŒn monarkin fšr šver tvŒhundra Œr sedan och har byggt sina politiska system frŒn grunden till de demokratier de Šr i dag, utser folket en president och ett parlament. NŠr demokratin fšr drygt hundra Œr sedan fick sitt genombrott i Sverige och andra nordvŠsteuropeiska lŠnder blev Storbritannien en fšrebild fšr att inte avskaffa monarkin men flytta makten šver regeringen frŒn monarken till parlamentet. Storbritannien var dock inte nŒgot fullŠndat demokratiskt fšredšme utan hade ett parlament bestŒende av monarken sjŠlv, ett adligt šverhus och ett underhus till vilket inte rŒdde allmŠn och lika ršstrŠtt. €nnu i dag framstŒr den brittiske monarkens Šgande av staten som mer pŒtagligt Šn i nŒgot annat europeiskt land, och alltjŠmt spelar adeln en roll i det politiska systemet med en egen kammare i parlamentet och pŒgŒende nyadlande, som Sverige satte punkt fšr 1866 respektive 1902.

Demokratiseringen av stater med monarki har medfšrt att bland annat Sverige har tvŒ suverŠner, dels kungen som Šr statschef, dels riksdagen som Šr hšgsta statsorgan. Detta fšrsšk till samexistens mellan monarki och demokrati innebŠr att kungen med sitt hus och hov formerar ett slags stat i staten. Dit nŒr inte demokratins sjŠlvklarheter sŒsom offentlighetsprincipen, rŠttsvŠsendet, kontrollmakten, regeringen eller ens riksdagen, sŒvida den inte tillgriper grundlagsstiftning med tvŒ likalydande beslut och mellanliggande val. Kungens uppgift Šr att vara symbol fšr staten men stŒr samtidigt vid sidan av den. Som en reminiscens av den absoluta furstemakten ingŒr i kungens egen maktsfŠr organ fšr en rad funktioner till stšd fšr monarkin: hovfšrvaltning fšr ekonomi, informationsavdelning fšr propaganda, hovstat fšr betjŠning, ceremonistat fšr prakt, kleristat fšr kyrka, stab fšr militŠr, ordenskapitel fšr belšning, stŒthŒllarŠmbete och slottsfšrvaltning fšr slott, DjurgŒrdsfšrvaltning fšr andra fastigheter, husgerŒdskammare fšr lšsšre, slottsarkiv fšr dokument och publikverksamhetsavdelning fšr kommers. Till detta kommer kungliga akademier och stiftelser, dŠr kungen ocksŒ har maktbefogenheter.

r 2018 framtrŠdde Carl XVI Gustaf som handlingskraftig beslutsfattare och makthavare dŒ han ingrep i konflikten inom Svenska Akademien och Šndrade dess stadgar. Det visade prov pŒ att den nya regeringsform som trŠdde i kraft 1975 inte har fšrt šver all offentlig makt frŒn kungen till den demokratiskt och parlamentariskt grundade regeringen. 2019 akterseglade kungen sŒvŠl regeringen som riksdagen genom beslut om att utesluta medlemmar ur det annars grundlagsreglerade kungahuset. DŠrmed Œtertog han i praktiken en del av riksdagens lagstiftningsmakt – fšr att hantera en situation som riksdagen genom passivitet och bristande konsekvensanalys sjŠlv hade fšrorsakat. Nšd kan alltsŒ gŒ fšre rŠtt Šven pŒ konstitutionell nivŒ, vilket redan kungens farfars morfars morfars far Gustav III visade genom sin statskupp 1772.

 

 

 

 

slekt.se/monarki

Start Demokrati mot monarki

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson