Demokrati
mot monarki Per Anderssons
texter om att utse statschef genom arv |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Monarkins konsekvenser Att monarki rŒder i
ett land har konsekvenser fšr invŒnarna och det samhŠlle de utgšr. Det mest
uppenbara Šr en stšrre eller mindre brist i uppsŠttningen demokratiska
rŠttigheter, allt ifrŒn massivt fšrtryck under en envŒldshŠrskare till att
medborgarna utanfšr kungahuset saknar mšjlighet att bli statschef i en
representativ monarki. Strider inom och
mellan familjer med ansprŒk pŒ tronen, eršvringskrig fšr att utvidga
monarkens maktomrŒde och vŒld mot den egna befolkningen fšr att kvŠsa
oppositionella har kostat mŒnga miljoner mŠnniskoliv genom vŠrldshistorien.
Det finns otaliga svenska exempel frŒn medeltiden, vasatiden, stormaktstiden
och gustavianska envŠldet men Šven frŒn senare tid. SŒ sent som 1848
beordrade nuvarande kungens farfars farfars far Oscar I ut militŠr mot
stockholmare som demonstrerade fšr demokrati och republik, och 18 personer
dšdades. De europeiska
monarkernas imperiebyggen har fŒtt enorma fšljder šver hela jorden, bŒde pŒ
den egna kontinenten och i resten av vŠrlden som de till stora delar
koloniserat. Fšrsta vŠrldskriget blev historiens stšrsta och sista stora drabbning
mellan monarkier. I spetsen fšr de tre krigande stormakterna Tyskland,
Ryssland och Storbritannien stod kusinerna kejsar Wilhelm II, kejsar Nikolaj
II och kung George V, som ocksŒ var kejsare av Indien. Tillsammans regerade
de šver nŠstan halva jordklotet. €ven om kriget ledde till att en stor del av
Europas furstar stšrtades har monarkernas maktprojekt Šven dŠrefter orsakat
smŠrtsamma efterskalv nŠr kvarlŒtenskapen tagits om hand. SŒ har fšljt
kommunismens och nazismens diktaturer, andra vŠrldskriget, kalla kriget och
senast en ny totalitŠr regim som ŒteruppvŠckt tsarimperiets maktansprŒk med
Šnnu ett krig i Europa, meningslšst lidande och dšd fšr sŒvŠl ukrainare som
utkommenderade ryska soldater och dŠrtill hotad sŠkerhet, frihet och
demokrati Šven fšr andra nationer. Monarkers drivkraft
att maximera sin makt, rikedom och prestige, utan hŠnsyn till vare sig egna
eller andras undersŒtar, har i Norden fŒtt ett pŒtagligt uttryck i sšndring
mellan lŠnder. Gustav Vasas privata hŠrskarambitioner slog sšnder
Kalmarunionen och orsakade bŒde en sŠkerhetspolitisk splittring som bestod i
500 Œr och sprŒklig separation sŒ att svenskar, danskar och norrmŠn nu har
svŒrt att fšrstŒ varandra. I Šnnu existerande
monarkier framtrŠder sŠttet att utse statschef som ett tydligt tecken pŒ att
švergŒngen till demokrati inte har fullbordats. Landets frŠmsta representant
Šr i sig sjŠlv en symbol fšr att principen om allas lika vŠrde och rŠtt inte
har omsatts i praktiken. Med en monarks informella normpŒverkande kraft kan
dŠrigenom vŠrderingar om mŠnniskors šver- och underordning i samhŠllet
legitimeras. Stšrst pŒverkan pŒ det
politiska systemet i de nutida europeiska monarkierna har fšrekomsten av en
Šrftlig statschefsbefattning genom att ha framkallat parlamentarismen som
metod fšr att utse regering. I Sverige skedde det slutligen 1917 infšr faran
att den ryska revolutionen skulle sprida sig ocksŒ hit. Svenska folkets lŒnga
kamp fšr folkstyre resulterade dŒ inte i avskaffande av monarkin utan i en
kompromiss och provisorisk lšsning i vŠntan pŒ fullfšljd demokratisering:
kungen fick vara kvar men hans rŒdgivare i regeringen švertog den styrande
makten och blev beroende av riksdagen. Det Šr innebšrden av parlamentarismen,
som alltsŒ Šr konstruerad fšr att bevara monarkin, demokratins motsats.
Provisoriet blev kvar eftersom partimakten, som avlšste kungamakten, insŒg
hur effektiv konstruktionen Šr fšr att i ett slag komma i besittning av hela
statsmakten. I Frankrike och USA,
som frigjorde sig frŒn monarkin fšr šver tvŒhundra Œr sedan och har byggt
sina politiska system frŒn grunden till de demokratier de Šr i dag, utser
folket en president och ett parlament. NŠr demokratin fšr drygt hundra Œr
sedan fick sitt genombrott i Sverige och andra nordvŠsteuropeiska lŠnder blev
Storbritannien en fšrebild fšr att inte avskaffa monarkin men flytta makten
šver regeringen frŒn monarken till parlamentet. Storbritannien var dock inte
nŒgot fullŠndat demokratiskt fšredšme utan hade ett parlament bestŒende av
monarken sjŠlv, ett adligt šverhus och ett underhus till vilket inte rŒdde
allmŠn och lika ršstrŠtt. €nnu i dag framstŒr den brittiske monarkens Šgande
av staten som mer pŒtagligt Šn i nŒgot annat europeiskt land, och alltjŠmt
spelar adeln en roll i det politiska systemet med en egen kammare i parlamentet
och pŒgŒende nyadlande, som Sverige satte punkt fšr 1866 respektive 1902. Demokratiseringen av
stater med monarki har medfšrt att bland annat Sverige har tvŒ suverŠner,
dels kungen som Šr statschef, dels riksdagen som Šr hšgsta statsorgan. Detta fšrsšk
till samexistens mellan monarki och demokrati innebŠr att kungen med sitt hus
och hov formerar ett slags stat i staten. Dit nŒr inte demokratins
sjŠlvklarheter sŒsom offentlighetsprincipen, rŠttsvŠsendet, kontrollmakten,
regeringen eller ens riksdagen, sŒvida den inte tillgriper grundlagsstiftning
med tvŒ likalydande beslut och mellanliggande val. Kungens uppgift Šr att
vara symbol fšr staten men stŒr samtidigt vid sidan av den. Som en
reminiscens av den absoluta furstemakten ingŒr i kungens egen maktsfŠr organ
fšr en rad funktioner till stšd fšr monarkin: hovfšrvaltning fšr ekonomi,
informationsavdelning fšr propaganda, hovstat fšr betjŠning, ceremonistat fšr
prakt, kleristat fšr kyrka, stab fšr militŠr, ordenskapitel fšr belšning,
stŒthŒllarŠmbete och slottsfšrvaltning fšr slott, DjurgŒrdsfšrvaltning fšr
andra fastigheter, husgerŒdskammare fšr lšsšre, slottsarkiv fšr dokument och
publikverksamhetsavdelning fšr kommers. Till detta kommer kungliga akademier
och stiftelser, dŠr kungen ocksŒ har maktbefogenheter. r 2018 framtrŠdde
Carl XVI Gustaf som handlingskraftig beslutsfattare och makthavare dŒ han
ingrep i konflikten inom Svenska Akademien och Šndrade dess stadgar. Det
visade prov pŒ att den nya regeringsform som trŠdde i kraft 1975 inte har
fšrt šver all offentlig makt frŒn kungen till den demokratiskt och
parlamentariskt grundade regeringen. 2019 akterseglade kungen sŒvŠl
regeringen som riksdagen genom beslut om att utesluta medlemmar ur det annars
grundlagsreglerade kungahuset. DŠrmed Œtertog han i praktiken en del av
riksdagens lagstiftningsmakt – fšr att hantera en situation som
riksdagen genom passivitet och bristande konsekvensanalys sjŠlv hade
fšrorsakat. Nšd kan alltsŒ gŒ fšre rŠtt Šven pŒ konstitutionell nivŒ, vilket
redan kungens farfars morfars morfars far Gustav III visade genom sin
statskupp 1772. |
|
slekt.se/monarki Start Demokrati mot monarki ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|