Demokrati
mot monarki Per Anderssons
texter om att utse statschef genom arv |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Monarkins optimala sluttillstŒnd Monarkin i Sverige har
nŒtt nŒgot av ett optimalt tillstŒnd fšr kungen och hans hus. Han har befriats
frŒn inte bara den egentliga uppgiften fšr en kung, att regera landet, utan i
praktiken alla funktioner i det politiska systemet. DŠrmed undgŒr han ocksŒ
den granskning och kritik av maktutšvningen som nu i stŠllet riktas mot dem
som gšr det svŒra och utsatta jobbet Œt honom, statsministern och talmannen.
Samtidigt uppbŠr kungen ofšrminskat arvode och andra fšrmŒner. Befattningen
som monark Šr avlšvad men vŠl avlšnad. Den treenighet
bestŒende av kungen, talmannen och statsministern, som ytterst har riket i
sina hŠnder, Šr en uppsplittring av kungens funktion att "allena styra
riket", som det stod i regeringsformen Šnda fram till 1969. Kungen var
den som regerade, med hjŠlp av sina rŒdgivare i statsrŒdet, som han sjŠlv
utsŒg. Vid parlamentarismens genombrott 1917 blev i stŠllet – utan att
grundlagen Šndrades – den frŠmste i statsrŒdet, statsministern, landets
hšgsta politiska ledare i spetsen fšr en regering som kungen tillsatte
utifrŒn den politiska stŠllningen i riksdagen. 1975 infšrdes den nuvarande
regeringsformen och kungen beršvades Šven sin formella roll i sŒvŠl
regeringsarbetet som regeringsbildningen. Uppgiften att leda processen fram
till en regering som kan tolereras av riksdagen švergick till talmannen. FrŒn att en gŒng ha varit
envŠldig hŠrskare šver Sverige reducerades kungen alltsŒ 1917 informellt till
en formalitet, fšr att 1975 bli enbart en symbol eller historisk reminiscens
utan en enda nšdvŠndig uppgift enligt grundlagen. Om kungen Šr fšrhindrad att
utfšra nŒgon av sina tre dŠri reglerade plikter intrŠder helt enkelt nŒgon
annan: vid regeringsskifte och riksdagens šppnande talmannen och vid
sammantrŠde med utrikesnŠmnden statsministern. €ven i švrigt dŒ kungen eller
hans Šttlingar i tronfšljden inte Šr tillgŠngliga kan regeringen fšrordna
talmannen eller nŒgon annan som riksdagen vŠljer att i stŠllet vara Sveriges
statschef. Den svenske kungens
svaga stŠllning framtrŠder ocksŒ genom att han Šr den enda av EU:s alla
statschefer som inte tecknar sitt lands firma vid ingŒende av unionens
fšrdrag. Det gšr i stŠllet statsministern pŒ regeringens vŠgnar. Man kan fšrestŠlla sig
hur politiken och samhŠllslivet i Sverige hade gestaltat sig om kungen
fortfarande styrt landet, lett regeringens arbete och valt statsrŒd eller
Œtminstone axlat talmannens uppgift att fŒ riksdagen att utse en
statsminister – och Šven varit rikets hšgsta domare, šverbefŠlhavare
och kyrkans šverhuvud, vilket tidigare var uppgifter fšr kungen. Nu ŒterstŒr egentligen
bara en reell funktion fšr kungen: att bevara monarkin och dŠrmed sina och
sin familjs privilegier. Fšljaktligen antar statschefskapet formen av ett
PR-projekt, dŠr kungen och hans hus med till buds stŒende medel marknadsfšr
sig infšr media, makthavare och medborgare fšr att upprŠtthŒlla nšdvŠndig
sympati. Man skulle kunna karaktŠrisera tillstŒndet som en
underhŒllningsmonarki. t den frŒn utšvande
av statsmakten befriade kungen har man ordnat en retrŠttpost med uteslutande
representativa och ceremoniella sysslor. Aktiebolaget Sverige har organiserats
med tvŒ verkstŠllande direktšrer, kallade statsminister respektive kung. Den
fšrre skšter verksamheten och den senare representationen. Trots detta upptrŠder
kungen, kanske mer Šn nŒgonsin, som om han fortfarande styrde riket. Han
reser runt i landet och avlŠgger besšk hos myndigheter, organisationer och
fšretag fšr att "informera sig". I samma syfte beviljar han audiens
och ger "fšretrŠde" Œt, det vill sŠga kallar till sig,
betydelsefulla personer. Om kungen fortfarande hade regerat Sverige skulle
det ha gett utmŠrkt input i det politiska beslutsfattandet, men nu fŒr
befattningshavare Šgna tid Œt att fšrbereda och genomfšra mšten vars innehŒll
faller pŒ hŠlleberget. Kungen hšrs ibland motivera sina aktiviteter med att
han vill uppmŠrksamma vissa frŒgor och fšreteelser i samhŠllet, i likhet med
hur han vŠljer innehŒll till sina anfšranden vid riksdagens šppnande. Med
tanke pŒ hur politiskt avgšrande makten šver samhŠllets dagordning Šr finns
en uppenbar risk att kungen hŠrigenom šverskrider den opolitiska statschefens
befogenheter. Kungens exploatering
av praktfulla statsceremonier Šr ett annat uttryck fšr tondšvhet infšr den
konstitutionella begrŠnsning av monarkens roll som Œstadkommits pŒ
demokratisk vŠg. Kungens hela tillvaro prŠglas av maktmarkšrer, trots att han
fšrlorat all formell makt. Kvar stŒr en fasad av historiska kulisser, som i
sin glans appellerar till ŒskŒdare som kantar hans vŠg. Det mest
išgonenfallande – och symptomatiska fšr den problematiska relationen
mellan monarki och demokrati – Šr den Œrliga fšrflyttningen frŒn
Slottet till Riksdagshuset fšr riksmštets šppnande i september. I stŠllet fšr
att promenera strŠckan pŒ drygt hundra meter transporteras kungen och andra
medlemmar av kungahuset militŠrt inramade i hŠstdragen galavagn med beriden
eskort ur Livgardets livbataljon och med Livgardets livkompani paraderande
och ArmŽns musikkŒr spelande vid framkomsten till Riksplan. I denna šgon- och
šronbedšvande grannlŒt fšrsvinner de huvudpersoner som hela evenemanget i
Riksdagshuset Šr till fšr, de 349 ombud som folket valt fšr att bŠra den
svenska demokratin under mandatperioden. Det Šr svŒrt att fšrestŠlla sig en
mer massiv antidemokratisk demonstration fšr att kvŠva folkviljans
manifestation pŒ demokratins hšgtidsdag. Varfšr tŒgar inte i stŠllet alla de
valda riksdagsledamšterna in till hšgtidlig musik i valkretsordning med
talmannen i spetsen, sŒ att medborgarna i hela landet kan fšlja nŠr deras
representanter intar folkstyrets hšgborg? Kungafamiljen kan dŒ redan ha tagit
plats i kammaren, precis som nŠr Nobelpristagarna vid prisutdelningen i
Konserthuset anlŠnder efter de kungliga. €ven om talmannen
numera orkestrerar regeringsbildningen finns kungen alltid med pŒ ett hšrn.
Exempelvis begav sig talmannen den 21 juni 2021 ut till Drottningholm fšr att
informera kungen om att riksdagen just fšrklarat misstroende mot
statsministern. En vecka senare, pŒ morgonen den 28 juni, tog sig denne
statsminister upp till Slottet i Stockholm fšr att meddela kungen sin avsikt
att begŠra entledigande hos talmannen. Slutligen samlades alla de tre
herrarna den 9 juli till konselj pŒ Slottet fšr regeringsskifte, dŒ samme
statsminister eftertrŠdde sig sjŠlv. Mšjligen har kungen en
stšrre roll nŠr en statsminister ska utses Šn hittills kŠnt. NŠr regeringsbildningen
efter valet 2018 till sist var slutfšrd och talmannen i januari 2019
redogjorde infšr media fšr sina gšranden under den rekordlŒnga processen,
kvantifierade han olika typer av mšten som han haft, bland annat sex med
kungen. PŒ den givna journalistfrŒgan om kungen medverkat med rŒd om
regeringsbildningen svarade talmannen undvikande – och avfŠrdade dŠrmed
inte att en viss ŒtergŒng till ordningen fšre 1917 eller Œtminstone 1975 hade
skett. Det Šr alltsŒ en šppen frŒga om kungen pŒ nytt intrŠtt som aktšr nŠr
regering ska bildas i Sverige. |
|
slekt.se/monarki Start Demokrati mot monarki ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|