Demokrati mot monarki

Per Anderssons texter om att utse statschef genom arv

 

 

 

 

 

Monarkins optimala sluttillstŒnd

Monarkin i Sverige har nŒtt nŒgot av ett optimalt tillstŒnd fšr kungen och hans hus. Han har befriats frŒn inte bara den egentliga uppgiften fšr en kung, att regera landet, utan i praktiken alla funktioner i det politiska systemet. DŠrmed undgŒr han ocksŒ den granskning och kritik av maktutšvningen som nu i stŠllet riktas mot dem som gšr det svŒra och utsatta jobbet Œt honom, statsministern och talmannen. Samtidigt uppbŠr kungen ofšrminskat arvode och andra fšrmŒner. Befattningen som monark Šr avlšvad men vŠl avlšnad.

Den treenighet bestŒende av kungen, talmannen och statsministern, som ytterst har riket i sina hŠnder, Šr en uppsplittring av kungens funktion att "allena styra riket", som det stod i regeringsformen Šnda fram till 1969. Kungen var den som regerade, med hjŠlp av sina rŒdgivare i statsrŒdet, som han sjŠlv utsŒg. Vid parlamentarismens genombrott 1917 blev i stŠllet – utan att grundlagen Šndrades – den frŠmste i statsrŒdet, statsministern, landets hšgsta politiska ledare i spetsen fšr en regering som kungen tillsatte utifrŒn den politiska stŠllningen i riksdagen. 1975 infšrdes den nuvarande regeringsformen och kungen beršvades Šven sin formella roll i sŒvŠl regeringsarbetet som regeringsbildningen. Uppgiften att leda processen fram till en regering som kan tolereras av riksdagen švergick till talmannen.

FrŒn att en gŒng ha varit envŠldig hŠrskare šver Sverige reducerades kungen alltsŒ 1917 informellt till en formalitet, fšr att 1975 bli enbart en symbol eller historisk reminiscens utan en enda nšdvŠndig uppgift enligt grundlagen. Om kungen Šr fšrhindrad att utfšra nŒgon av sina tre dŠri reglerade plikter intrŠder helt enkelt nŒgon annan: vid regeringsskifte och riksdagens šppnande talmannen och vid sammantrŠde med utrikesnŠmnden statsministern. €ven i švrigt dŒ kungen eller hans Šttlingar i tronfšljden inte Šr tillgŠngliga kan regeringen fšrordna talmannen eller nŒgon annan som riksdagen vŠljer att i stŠllet vara Sveriges statschef.

Den svenske kungens svaga stŠllning framtrŠder ocksŒ genom att han Šr den enda av EU:s alla statschefer som inte tecknar sitt lands firma vid ingŒende av unionens fšrdrag. Det gšr i stŠllet statsministern pŒ regeringens vŠgnar.

Man kan fšrestŠlla sig hur politiken och samhŠllslivet i Sverige hade gestaltat sig om kungen fortfarande styrt landet, lett regeringens arbete och valt statsrŒd eller Œtminstone axlat talmannens uppgift att fŒ riksdagen att utse en statsminister – och Šven varit rikets hšgsta domare, šverbefŠlhavare och kyrkans šverhuvud, vilket tidigare var uppgifter fšr kungen.

Nu ŒterstŒr egentligen bara en reell funktion fšr kungen: att bevara monarkin och dŠrmed sina och sin familjs privilegier. Fšljaktligen antar statschefskapet formen av ett PR-projekt, dŠr kungen och hans hus med till buds stŒende medel marknadsfšr sig infšr media, makthavare och medborgare fšr att upprŠtthŒlla nšdvŠndig sympati. Man skulle kunna karaktŠrisera tillstŒndet som en underhŒllningsmonarki.

t den frŒn utšvande av statsmakten befriade kungen har man ordnat en retrŠttpost med uteslutande representativa och ceremoniella sysslor. Aktiebolaget Sverige har organiserats med tvŒ verkstŠllande direktšrer, kallade statsminister respektive kung. Den fšrre skšter verksamheten och den senare representationen.

Trots detta upptrŠder kungen, kanske mer Šn nŒgonsin, som om han fortfarande styrde riket. Han reser runt i landet och avlŠgger besšk hos myndigheter, organisationer och fšretag fšr att "informera sig". I samma syfte beviljar han audiens och ger "fšretrŠde" Œt, det vill sŠga kallar till sig, betydelsefulla personer. Om kungen fortfarande hade regerat Sverige skulle det ha gett utmŠrkt input i det politiska beslutsfattandet, men nu fŒr befattningshavare Šgna tid Œt att fšrbereda och genomfšra mšten vars innehŒll faller pŒ hŠlleberget. Kungen hšrs ibland motivera sina aktiviteter med att han vill uppmŠrksamma vissa frŒgor och fšreteelser i samhŠllet, i likhet med hur han vŠljer innehŒll till sina anfšranden vid riksdagens šppnande. Med tanke pŒ hur politiskt avgšrande makten šver samhŠllets dagordning Šr finns en uppenbar risk att kungen hŠrigenom šverskrider den opolitiska statschefens befogenheter.

Kungens exploatering av praktfulla statsceremonier Šr ett annat uttryck fšr tondšvhet infšr den konstitutionella begrŠnsning av monarkens roll som Œstadkommits pŒ demokratisk vŠg. Kungens hela tillvaro prŠglas av maktmarkšrer, trots att han fšrlorat all formell makt. Kvar stŒr en fasad av historiska kulisser, som i sin glans appellerar till ŒskŒdare som kantar hans vŠg. Det mest išgonenfallande – och symptomatiska fšr den problematiska relationen mellan monarki och demokrati – Šr den Œrliga fšrflyttningen frŒn Slottet till Riksdagshuset fšr riksmštets šppnande i september. I stŠllet fšr att promenera strŠckan pŒ drygt hundra meter transporteras kungen och andra medlemmar av kungahuset militŠrt inramade i hŠstdragen galavagn med beriden eskort ur Livgardets livbataljon och med Livgardets livkompani paraderande och ArmŽns musikkŒr spelande vid framkomsten till Riksplan. I denna šgon- och šronbedšvande grannlŒt fšrsvinner de huvudpersoner som hela evenemanget i Riksdagshuset Šr till fšr, de 349 ombud som folket valt fšr att bŠra den svenska demokratin under mandatperioden. Det Šr svŒrt att fšrestŠlla sig en mer massiv antidemokratisk demonstration fšr att kvŠva folkviljans manifestation pŒ demokratins hšgtidsdag. Varfšr tŒgar inte i stŠllet alla de valda riksdagsledamšterna in till hšgtidlig musik i valkretsordning med talmannen i spetsen, sŒ att medborgarna i hela landet kan fšlja nŠr deras representanter intar folkstyrets hšgborg? Kungafamiljen kan dŒ redan ha tagit plats i kammaren, precis som nŠr Nobelpristagarna vid prisutdelningen i Konserthuset anlŠnder efter de kungliga.

€ven om talmannen numera orkestrerar regeringsbildningen finns kungen alltid med pŒ ett hšrn. Exempelvis begav sig talmannen den 21 juni 2021 ut till Drottningholm fšr att informera kungen om att riksdagen just fšrklarat misstroende mot statsministern. En vecka senare, pŒ morgonen den 28 juni, tog sig denne statsminister upp till Slottet i Stockholm fšr att meddela kungen sin avsikt att begŠra entledigande hos talmannen. Slutligen samlades alla de tre herrarna den 9 juli till konselj pŒ Slottet fšr regeringsskifte, dŒ samme statsminister eftertrŠdde sig sjŠlv.

Mšjligen har kungen en stšrre roll nŠr en statsminister ska utses Šn hittills kŠnt. NŠr regeringsbildningen efter valet 2018 till sist var slutfšrd och talmannen i januari 2019 redogjorde infšr media fšr sina gšranden under den rekordlŒnga processen, kvantifierade han olika typer av mšten som han haft, bland annat sex med kungen. PŒ den givna journalistfrŒgan om kungen medverkat med rŒd om regeringsbildningen svarade talmannen undvikande – och avfŠrdade dŠrmed inte att en viss ŒtergŒng till ordningen fšre 1917 eller Œtminstone 1975 hade skett. Det Šr alltsŒ en šppen frŒga om kungen pŒ nytt intrŠtt som aktšr nŠr regering ska bildas i Sverige.

 

 

 

 

 

slekt.se/monarki

Start Demokrati mot monarki

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson