Demokrati
mot monarki Per Anderssons
texter om att utse statschef genom arv |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Monarkins metoder I monarkins
ursprungliga metodarsenal fšr att nŒ hŠrskarens syften Šr vŒld framtrŠdande, med
fšrebud om statens vŒldsmonopol. Monarkiers tillkomst, fortbestŒnd och
expansion Œtfšljs i historien ofta av vŒldsutšvning, fšr att tvinga den egna
befolkningen till lydnad, eliminera konkurrenter om makten och besegra andra
stater i krig. DŠrutšver har monarkens position allt sedan landskapslagarna
befŠsts genom lagstiftning, bland annat om befogenheter, privilegier och
kronans Šrftlighet. Fšr att motivera den
upphšjda sŠrstŠllning i fšrhŒllande till andra mŠnniskor som Šr
grundkonceptet fšr en monark, fšrutsŠtts en mytbildning. Fšr den som ska vara
suverŠn hŠrskare šver ett land fšrslŒr inget mindre Šn gudomlighet. Att vara
kung "av Guds nŒde", som i Sverige Šnda till 1973, innebŠr att vara
utsedd av och ansvarig infšr Gud, inte folket. OcksŒ pŒ ett praktiskt plan
har religionen och kyrkan varit avgšrande fšr kungamaktens etablering, sŒsom
de nordiska kungarikena Danmarks, Norges och Sveriges framvŠxt i nŠra
anslutning till pŒvekyrkans tre nordiska ŠrkebiskopssŠten i Lund, Trondheim
respektive Uppsala. €ven om kršning som varande en religišs ceremoni numera
avskaffats i Sverige och kungen sedan millennieskiftet inte lŠngre Šr Svenska
kyrkans šverhuvud, Šr kungahuset angelŠget om att upprŠtthŒlla den kristna
dimensionen hos kungadšmet. SŒ har nuvarande kungen motsatt sig avskaffandet
av religionstvŒnget i successionsordningen, och kungliga dop, bršllop och
begravningar i kyrkans regi Šr centrala i monarkins ceremoniella repertoar.
Samtidigt Šr monarkins historia en illustrativ exempelsamling pŒ tillŠmpning
av alla de sju dšdssynder som kyrkan kŠmpar emot. De kungliga personerna
sjŠlva ges i mytbildningen stŠllning som ett slags halvgudar. De Šr av annan
art Šn vanliga mŠnniskor och Šktenskap med sŒdana har uteslutits, som om det vore
biologiskt omšjligt fšr dem att fŒ avkomma. Detta har dock med emfas
vederlagts av mŠngden kungliga frillobarn under Œrhundradena. Uppdelningen pŒ
kungliga och icke-kungliga mŠnniskor kommer fortfarande till uttryck genom
ett sŠrskilt bruk av titlar och pronomen fšr kungahusets medlemmar.
1960-talets du-reform har med decenniers marginal vunnit svenska folkets
gillande men i stŠllet fšr du fšrvŠntar sig kungen och hans husmedlemmar bli
tilltalade med Ers MajestŠt respektive Ers Kungliga Hšghet. Det Šr en
effektiv markering att alla mŠnniskor inte har lika vŠrde i monarkins vŠrld.
Tudelningen av vŠrldens befolkning hŠnfšr till den furstliga delen Šven de
ingifta, som numera inte Šr av furstlig bšrd och veterligen inte har
genomgŒtt nŒgon biologisk fšrŠndring vid sin fšrflyttning mellan arterna. Om
det inte funnes tvŒ slags mŠnniskor, kungliga och icke, skulle vem som helst
kunna utses till statschef, exempelvis den bŠst lŠmpade och genom att alla
medborgare fick vŠlja och kandidera. €rftligheten Šr central
fšr monarkin, inte bara i arvkungadšmets lagfŠsta succession utan redan som
hŒrt styrande i valkungadšmet, och den bygger pŒ en blodsmystik varmed
kungamaktens kvarhŒllande inom en viss slŠkt legitimeras. De fšr bŒde den
kungliga legitimiteten och den konkreta utrikespolitiken betydelsefulla
Šktenskapsallianserna mellan furstehus och dŠrmed stater har varit en av
monarkins grundpelare Šnda sedan tidig medeltid. €ven efter det demokratiska
genombrottet har Sveriges kungahus exporterat och importerat prinsessor fšr
att bli drottningar, senast Astrid till Belgien, MŠrtha till Norge, Ingrid
till Danmark och Louise frŒn Storbritannien. Men efter 1961 har inga
furstliga giften ingŒtts med det svenska huset. Utvecklingen Šr likartad i
andra monarkier, och slŠktskapen mellan Europas regenter blir nu alltmer
avlŠgsna fšr varje generation. En solitŠr som kung Šr
en omšjlighet. En monark Šr helt beroende av att omge sig med mŠnniskor som
pŒ olika sŠtt ger sitt stšd och gŠrna Šr betydelsefulla eller populŠra i
samhŠllet. Det gŠllde pŒ medeltiden och det gŠller i dag. En central funktion
inom monarkin Šr dŠrfšr kšp av lojalitet. Likviden bestŒr av nŒgon form av
faktiskt eller fšrestŠllt privilegium, sŒsom tilldelning av fšrr ett adelskap
och i dag en orden eller medalj, utnŠmning till kammarherre eller
hovleverantšr, upplŒtelse av bostad i det kungliga fastighetsbestŒndet eller
inbjudan till kungamiddag. Hos motparten fšrutsŠtts ett mŒtt av fŒfŠnga fšr
att acceptera dealen och lŒta sig enrolleras i den kungliga intressesfŠren.
Kungligt samršre ger škad prestige inom de flesta eliter i samhŠllet. Kungen
Šr trots allt toppen pŒ den svenska societetspyramiden. Till och med
politiker av liberalt, socialdemokratiskt och vŠnsterpartistiskt snitt tar
numera pŒ sig fracken fšr att med sin nŠrvaro understšdja kungliga evenemang
och kanske bli mindre benŠgna att fšra upp republikfrŒgan pŒ dagordningen. Trots att kungen sedan
1975 Šr helt frikopplad frŒn regeringen och inte Šr šverordnad statens
myndigheter, upprŠtthŒller han kanaler till flera sŒdana och tar i ansprŒk
deras tjŠnster, sŒsom fšrsvaret, lŠnsstyrelserna, regeringskansliet i
allmŠnhet och utrikesdepartementet i synnerhet, Statens fastighetsverk och
den numera privatiserade Svenska kyrkan. Det Šr givet att det Šr en utmaning
fšr beslutsfattare i dessa organ att behŒlla ovŠlden infšr monarkens
auktoritet. Kungen fšrfogar sjŠlv
šver en inte obetydlig fšrvaltning, vars stšrsta del utgšrs av de kungliga
hovstaterna under riksmarskalkens chefskap. DŠrtill kommer kungliga stiftelser,
dŠr kungen har makt šver stora ekonomiska tillgŒngar, och kungliga
beskyddarskap šver akademier, samfund och fšreningar. Ett exempel pŒ hur
kungen kan anvŠnda sina maktbefogenheter i en organisation Šr hans ingripande
i konflikterna inom Svenska Akademien 2018 genom att bland annat besluta om
Šndrade stadgar. Kungahuset drar inte
minst nytta av att framtrŠda i uppmŠrksammade privata sammanhang. SŒ
švertrŠffar Nobelfestligheterna till och med officiella hšjdpunkter som
nationaldagsfirandet och riksdagens šppnande. Och medverkan i allehanda
TV-sŠnda galor nŒr lŒngt utanfšr klassiska rojalistkretsar. Distans Šr en nyckel
fšr monarkin i flera avseenden. Vare sig medborgare eller media fŒr komma fšr
nŠra. Offentlighetsprincipen nŒr inte kungen, kungahuset och hovet. En mur av
hovfunktionŠrer, militŠra adjutanter och andra fšrbundna hŒller monarken
oŒtkomlig fšr att stŠllas till svars, i stark kontrast till vad som gŠller
fšr politiker och andra makthavare. Inte minst Šr monarkin
uppbyggd kring att skapa distans genom all tŠnkbar prakt. De kungliga
uppenbarar sig pŒ ett ouppnŒeligt plan ovanfšr vanliga mŠnniskor, boende i
storslagna slott med šverdŒdiga gemak, uppassade av underdŒniga lakejer i
livrŽ, transporterade i korteger med hŠstdragna kalescher och landŒer,
vaktade av beridna soldater i galauniform, hyllade med saluter, fanfarer och
parader, behŠngda med gyllene ordnar i vattrade band och bŠrande ypperliga
kreationer och ovŠrderliga juveler. Prakten Šr kopierad
frŒn en sedan lŠnge gŒngen tid och spelas upp som en historisk
teaterfšrestŠllning. Tradition Šr hŒrdvaluta fšr monarkin, bŒde genom att
tillhandahŒlla anrika imponerande manŽr och som rŠttskŠlla till allehanda
kungliga privilegier: kungen har rŠtt till detta eftersom det alltid har
varit sŒ – det Šr tradition. €ven den kvardršjande underdŒnigheten
infšr kungen och hans familj bygger pŒ minnet av fšrsvunna fšrhŒllanden, dŒ
kungen Œtminstone formellt deltog i att styra landet. Att Œberopa sŒdant som
fšrevarit i det fšrflutna fšr att legitimera fortsatt monarki kan vara
riskabelt om historieskrivningen skulle lyckas bli allsidig. Propaganda Šr en
tidlšs paradgren fšr monarkin och fortfarande stommen i kungahusets
bevarandestrategi. Dess centrala funktion Šr att hŒlla vid liv de myter som
bŠr upp det kungliga fšr att sŠkerstŠlla monarkins legitimitet. Monarki kan
karaktŠriseras som ett av vŠrldshistoriens mest framgŒngsrika och lŒnglivade
PR-koncept. Dess verkansformer har dock utvecklats sedan Gustav Vasa tog den
dŒ nya boktryckarkonsten i ansprŒk och skaffade sig mediemonopol. Detta Šr
ersatt med en symbios mellan kungahus och medier. Det stŠndigt pŒgŒende
kungliga skŒdespelet mŒste med medias hjŠlp nŒ ut till allmŠnheten fšr att
dŠr slŒ an fŒfŠngans strŠng. €ven om kungen och hans familj numera bara Šr kŠndisar
bland andra genererar de vad mediebolagen efterstrŠvar – lšsnummer,
klick och publiksiffror – Šven om det sker till priset av dagtingan med
journalistikens grundprinciper. Monarkins stšdtrupper
bestŒr av de som tillhšr kungens krets och de som tror att de gšr det, men i
sjŠlva verket bara Šr ŒskŒdare nŠr de andra frotterar sig. AdelsmŠn,
officerare, prŠster, domare, civila ŠmbetsmŠn och andra klassiska
kungaanhŠngare Šr numera bŒde fšr fŒ och fšr osŠkra supportrar fšr att trygga
monarkin, som har sitt starkaste stšd bland Šldre, kvinnor och hšgervŠljare.
DŠrfšr har kungahuset sškt sig till nya mŒlgrupper, tidigare obetrŠdda arenor
och sympatibringande samhŠllsfrŒgor. Den kungliga
propagandan mŒste sŠgas ha varit en succŽ. €ven om den lŒngsiktiga trenden Šr
ett tydligt minskat folkligt stšd, har monarkin det senaste halvseklet stŠrkt
sin stŠllning i flera avseenden. Vilhelm Mobergs ord i boken "DŠrfšr Šr
jag republikan" frŒn 1955 har fortfarande giltighet: "Kring
konungen med Guds nŒde och hans anfšrvanter har i alla tider uppblommat en
rik flora av servilitet och instŠllsamhet, kryperi och allskšns fjŠsk." |
|
slekt.se/monarki Start Demokrati mot monarki ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|