Demokrati mot monarki

Per Anderssons texter om att utse statschef genom arv

 

 

 

 

 

Monarkins metoder

I monarkins ursprungliga metodarsenal fšr att nŒ hŠrskarens syften Šr vŒld framtrŠdande, med fšrebud om statens vŒldsmonopol. Monarkiers tillkomst, fortbestŒnd och expansion Œtfšljs i historien ofta av vŒldsutšvning, fšr att tvinga den egna befolkningen till lydnad, eliminera konkurrenter om makten och besegra andra stater i krig. DŠrutšver har monarkens position allt sedan landskapslagarna befŠsts genom lagstiftning, bland annat om befogenheter, privilegier och kronans Šrftlighet.

Fšr att motivera den upphšjda sŠrstŠllning i fšrhŒllande till andra mŠnniskor som Šr grundkonceptet fšr en monark, fšrutsŠtts en mytbildning. Fšr den som ska vara suverŠn hŠrskare šver ett land fšrslŒr inget mindre Šn gudomlighet. Att vara kung "av Guds nŒde", som i Sverige Šnda till 1973, innebŠr att vara utsedd av och ansvarig infšr Gud, inte folket. OcksŒ pŒ ett praktiskt plan har religionen och kyrkan varit avgšrande fšr kungamaktens etablering, sŒsom de nordiska kungarikena Danmarks, Norges och Sveriges framvŠxt i nŠra anslutning till pŒvekyrkans tre nordiska ŠrkebiskopssŠten i Lund, Trondheim respektive Uppsala. €ven om kršning som varande en religišs ceremoni numera avskaffats i Sverige och kungen sedan millennieskiftet inte lŠngre Šr Svenska kyrkans šverhuvud, Šr kungahuset angelŠget om att upprŠtthŒlla den kristna dimensionen hos kungadšmet. SŒ har nuvarande kungen motsatt sig avskaffandet av religionstvŒnget i successionsordningen, och kungliga dop, bršllop och begravningar i kyrkans regi Šr centrala i monarkins ceremoniella repertoar. Samtidigt Šr monarkins historia en illustrativ exempelsamling pŒ tillŠmpning av alla de sju dšdssynder som kyrkan kŠmpar emot.

De kungliga personerna sjŠlva ges i mytbildningen stŠllning som ett slags halvgudar. De Šr av annan art Šn vanliga mŠnniskor och Šktenskap med sŒdana har uteslutits, som om det vore biologiskt omšjligt fšr dem att fŒ avkomma. Detta har dock med emfas vederlagts av mŠngden kungliga frillobarn under Œrhundradena. Uppdelningen pŒ kungliga och icke-kungliga mŠnniskor kommer fortfarande till uttryck genom ett sŠrskilt bruk av titlar och pronomen fšr kungahusets medlemmar. 1960-talets du-reform har med decenniers marginal vunnit svenska folkets gillande men i stŠllet fšr du fšrvŠntar sig kungen och hans husmedlemmar bli tilltalade med Ers MajestŠt respektive Ers Kungliga Hšghet. Det Šr en effektiv markering att alla mŠnniskor inte har lika vŠrde i monarkins vŠrld. Tudelningen av vŠrldens befolkning hŠnfšr till den furstliga delen Šven de ingifta, som numera inte Šr av furstlig bšrd och veterligen inte har genomgŒtt nŒgon biologisk fšrŠndring vid sin fšrflyttning mellan arterna. Om det inte funnes tvŒ slags mŠnniskor, kungliga och icke, skulle vem som helst kunna utses till statschef, exempelvis den bŠst lŠmpade och genom att alla medborgare fick vŠlja och kandidera.

€rftligheten Šr central fšr monarkin, inte bara i arvkungadšmets lagfŠsta succession utan redan som hŒrt styrande i valkungadšmet, och den bygger pŒ en blodsmystik varmed kungamaktens kvarhŒllande inom en viss slŠkt legitimeras.

De fšr bŒde den kungliga legitimiteten och den konkreta utrikespolitiken betydelsefulla Šktenskapsallianserna mellan furstehus och dŠrmed stater har varit en av monarkins grundpelare Šnda sedan tidig medeltid. €ven efter det demokratiska genombrottet har Sveriges kungahus exporterat och importerat prinsessor fšr att bli drottningar, senast Astrid till Belgien, MŠrtha till Norge, Ingrid till Danmark och Louise frŒn Storbritannien. Men efter 1961 har inga furstliga giften ingŒtts med det svenska huset. Utvecklingen Šr likartad i andra monarkier, och slŠktskapen mellan Europas regenter blir nu alltmer avlŠgsna fšr varje generation.

En solitŠr som kung Šr en omšjlighet. En monark Šr helt beroende av att omge sig med mŠnniskor som pŒ olika sŠtt ger sitt stšd och gŠrna Šr betydelsefulla eller populŠra i samhŠllet. Det gŠllde pŒ medeltiden och det gŠller i dag. En central funktion inom monarkin Šr dŠrfšr kšp av lojalitet. Likviden bestŒr av nŒgon form av faktiskt eller fšrestŠllt privilegium, sŒsom tilldelning av fšrr ett adelskap och i dag en orden eller medalj, utnŠmning till kammarherre eller hovleverantšr, upplŒtelse av bostad i det kungliga fastighetsbestŒndet eller inbjudan till kungamiddag. Hos motparten fšrutsŠtts ett mŒtt av fŒfŠnga fšr att acceptera dealen och lŒta sig enrolleras i den kungliga intressesfŠren. Kungligt samršre ger škad prestige inom de flesta eliter i samhŠllet. Kungen Šr trots allt toppen pŒ den svenska societetspyramiden. Till och med politiker av liberalt, socialdemokratiskt och vŠnsterpartistiskt snitt tar numera pŒ sig fracken fšr att med sin nŠrvaro understšdja kungliga evenemang och kanske bli mindre benŠgna att fšra upp republikfrŒgan pŒ dagordningen.

Trots att kungen sedan 1975 Šr helt frikopplad frŒn regeringen och inte Šr šverordnad statens myndigheter, upprŠtthŒller han kanaler till flera sŒdana och tar i ansprŒk deras tjŠnster, sŒsom fšrsvaret, lŠnsstyrelserna, regeringskansliet i allmŠnhet och utrikesdepartementet i synnerhet, Statens fastighetsverk och den numera privatiserade Svenska kyrkan. Det Šr givet att det Šr en utmaning fšr beslutsfattare i dessa organ att behŒlla ovŠlden infšr monarkens auktoritet.

Kungen fšrfogar sjŠlv šver en inte obetydlig fšrvaltning, vars stšrsta del utgšrs av de kungliga hovstaterna under riksmarskalkens chefskap. DŠrtill kommer kungliga stiftelser, dŠr kungen har makt šver stora ekonomiska tillgŒngar, och kungliga beskyddarskap šver akademier, samfund och fšreningar. Ett exempel pŒ hur kungen kan anvŠnda sina maktbefogenheter i en organisation Šr hans ingripande i konflikterna inom Svenska Akademien 2018 genom att bland annat besluta om Šndrade stadgar.

Kungahuset drar inte minst nytta av att framtrŠda i uppmŠrksammade privata sammanhang. SŒ švertrŠffar Nobelfestligheterna till och med officiella hšjdpunkter som nationaldagsfirandet och riksdagens šppnande. Och medverkan i allehanda TV-sŠnda galor nŒr lŒngt utanfšr klassiska rojalistkretsar.

Distans Šr en nyckel fšr monarkin i flera avseenden. Vare sig medborgare eller media fŒr komma fšr nŠra. Offentlighetsprincipen nŒr inte kungen, kungahuset och hovet. En mur av hovfunktionŠrer, militŠra adjutanter och andra fšrbundna hŒller monarken oŒtkomlig fšr att stŠllas till svars, i stark kontrast till vad som gŠller fšr politiker och andra makthavare.

Inte minst Šr monarkin uppbyggd kring att skapa distans genom all tŠnkbar prakt. De kungliga uppenbarar sig pŒ ett ouppnŒeligt plan ovanfšr vanliga mŠnniskor, boende i storslagna slott med šverdŒdiga gemak, uppassade av underdŒniga lakejer i livrŽ, transporterade i korteger med hŠstdragna kalescher och landŒer, vaktade av beridna soldater i galauniform, hyllade med saluter, fanfarer och parader, behŠngda med gyllene ordnar i vattrade band och bŠrande ypperliga kreationer och ovŠrderliga juveler.

Prakten Šr kopierad frŒn en sedan lŠnge gŒngen tid och spelas upp som en historisk teaterfšrestŠllning. Tradition Šr hŒrdvaluta fšr monarkin, bŒde genom att tillhandahŒlla anrika imponerande manŽr och som rŠttskŠlla till allehanda kungliga privilegier: kungen har rŠtt till detta eftersom det alltid har varit sŒ – det Šr tradition. €ven den kvardršjande underdŒnigheten infšr kungen och hans familj bygger pŒ minnet av fšrsvunna fšrhŒllanden, dŒ kungen Œtminstone formellt deltog i att styra landet. Att Œberopa sŒdant som fšrevarit i det fšrflutna fšr att legitimera fortsatt monarki kan vara riskabelt om historieskrivningen skulle lyckas bli allsidig.

Propaganda Šr en tidlšs paradgren fšr monarkin och fortfarande stommen i kungahusets bevarandestrategi. Dess centrala funktion Šr att hŒlla vid liv de myter som bŠr upp det kungliga fšr att sŠkerstŠlla monarkins legitimitet. Monarki kan karaktŠriseras som ett av vŠrldshistoriens mest framgŒngsrika och lŒnglivade PR-koncept. Dess verkansformer har dock utvecklats sedan Gustav Vasa tog den dŒ nya boktryckarkonsten i ansprŒk och skaffade sig mediemonopol. Detta Šr ersatt med en symbios mellan kungahus och medier. Det stŠndigt pŒgŒende kungliga skŒdespelet mŒste med medias hjŠlp nŒ ut till allmŠnheten fšr att dŠr slŒ an fŒfŠngans strŠng. €ven om kungen och hans familj numera bara Šr kŠndisar bland andra genererar de vad mediebolagen efterstrŠvar – lšsnummer, klick och publiksiffror – Šven om det sker till priset av dagtingan med journalistikens grundprinciper.

Monarkins stšdtrupper bestŒr av de som tillhšr kungens krets och de som tror att de gšr det, men i sjŠlva verket bara Šr ŒskŒdare nŠr de andra frotterar sig. AdelsmŠn, officerare, prŠster, domare, civila ŠmbetsmŠn och andra klassiska kungaanhŠngare Šr numera bŒde fšr fŒ och fšr osŠkra supportrar fšr att trygga monarkin, som har sitt starkaste stšd bland Šldre, kvinnor och hšgervŠljare. DŠrfšr har kungahuset sškt sig till nya mŒlgrupper, tidigare obetrŠdda arenor och sympatibringande samhŠllsfrŒgor.

Den kungliga propagandan mŒste sŠgas ha varit en succŽ. €ven om den lŒngsiktiga trenden Šr ett tydligt minskat folkligt stšd, har monarkin det senaste halvseklet stŠrkt sin stŠllning i flera avseenden. Vilhelm Mobergs ord i boken "DŠrfšr Šr jag republikan" frŒn 1955 har fortfarande giltighet: "Kring konungen med Guds nŒde och hans anfšrvanter har i alla tider uppblommat en rik flora av servilitet och instŠllsamhet, kryperi och allskšns fjŠsk."

 

 

 

 

slekt.se/monarki

Start Demokrati mot monarki

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson