Demokrati mot monarki

Per Anderssons texter om att utse statschef genom arv

 

 

 

 

 

Kungens grundlagskorrigering 2019

NŠr riksdagen sent omsider fŒtt upp šgonen fšr successionsreformens effekter, lyckades den samla en stor majoritet fšr att i maj 2018 begŠra att regeringen skulle tillsŠtta en utredning syftande till att "det Kungliga Husets officiella Œtaganden frŠmst utfšrs av ett begrŠnsat antal av dess medlemmar". NŠrmare ett och ett halvt Œr senare vŠntade riksdagen fortfarande pŒ att regeringen skulle besluta om utredningens direktiv och ledamšter.

I mitten av september 2019 blev frŒgan om kungahusets storlek pŒ nytt uppmŠrksammad i och med utgivningen av mitt bokverk Sveriges kungaslŠkt. Genom redovisningen dŠr av Šttlingarna till arvmonarkins grundare Gustav Vasa fram till i dag gavs fšr fšrsta gŒngen en konkret bild av hur stort kungahuset kommer att bli med de nu gŠllande tronfšljdsreglerna: "Om den nuvarande principen utan begrŠnsningar tillŠmpades pŒ den svenska arvmonarkins ursprungliga stamfader Gustav Vasa, skulle alla hans minst 275 000 efterkommande vara prinsar och prinsessor av Sverige. €ven om riksdagen inte Šr beredd att genomfšra detta retroaktivt, sŒ kan ett lika stort kungahus hŠrstammande frŒn Carl XVI Gustaf fšrvŠntas efter ca 450 Œr om dagens successionsordning bestŒr. Den nya ordningen medfšr en tydlig tudelning av svenskarna i dels den allt talrikare kungliga bšrdsšverklassen vars medlemmar har privilegiet att kunna bli Sveriges statschef och utmŠrks med titeln prins eller prinsessa, dels švriga medborgare utan mšjlighet att nŒ landets hšgsta Šmbete."

Tolv personer Šr nu behšriga till Sverige tron. Antalet har aldrig varit stšrre och bara en gŒng tidigare lika stort: under knappt tvŒ Œr frŒn prins Carl Johans fšdelse den 31 oktober 1916 till prins Eriks dšd den 20 september 1918. Under denna korta tid fšrlorade fšr švrigt kungen sin politiska makt till riksdagen genom parlamentarismens infšrande 1917.

Den springande punkten Šr vad man ska gšra med alla de medlemmar av ett kungahus som inte behšvs fšr att sŠkra tronfšljden. Borta Šr sedan 1980 den traditionella lšsningen att diskvalificera alla pŒ kvinnolinjen och de mŠn som gifter sig icke-furstligt.

Den 7 oktober 2019 skred kungen till handling och beslutade Šndra kungahusets omfattning sŒ att Carl Philips och Madeleines barn inte lŠngre tillhšr det. De frŒntogs ocksŒ stŠllningen som kungliga hšgheter. Samtidigt fick de behŒlla sina prins- och prinsesstitlar, men dessa kommer inte att kunna fšras vidare till deras barn och inte heller till dem som de gifter sig med. Fem av kungens barnbarn och deras efterkommande beršvades, eller befriades frŒn, rŠtten och skyldigheten att representera Sverige och kommer inte att kunna rŠkna med att bli fšrsšrjda av apanaget till kungahuset.

Det finns ett avgšrande problem med kungens kraftfulla beslut: Han har knappast rŠtt att gšra det han gjorde, det vill sŠga begrŠnsa kungahusets omfattning och neka nŒgon i tronfšljden titeln prins eller prinsessa. Det Šr riksdagen som har den makten genom att stifta grundlag i form av successionsordningen. I bŒde sjŠlva lagtexten och fšrarbetena framgŒr tydligt vilka personer som ingŒr i tronfšljden – "SuccessionsrŠtt till Sveriges tron tillkommer manliga och kvinnliga efterkommande till Konung Carl XVI Gustaf" (¤ 1 successionsordningen) – och att de Šr "prins och prinsessa av det kungl. huset" (¤¤ 4, 5 och 8 samt regeringens proposition 1977/78:71 sidan 11 om prins och prinsessa och utredningens betŠnkande SOU 1977:5 sidan 29 om det kungliga huset).

Det finns alltsŒ en grundlagsfŠst šverensstŠmmelse mellan att ha tronfšljdsrŠtt, tillhšra kungahuset och ha titeln prins respektive prinsessa. Men kungen har pŒ egen hand upphŠvt det sambandet, trots att det enligt regeringsformen krŠvs tvŒ beslut av riksdagen med mellanliggande val. Alla beršrda personer har samtidigt ofšrŠndrat kvar sin tronfšljdsrŠtt, sŒ kungens beslut kommer inte till rŠtta med det stora och vŠxande antalet kungliga personer.

Med sitt šverraskande beslut fšrekom kungen bŒde riksdagen och regeringen och inte minst en besvŠrande debatt, som hade kunnat leda till minskat stšd fšr monarkin. De mest brŠnnande frŒgorna hade varit dels att kungahuset Šr fšr stort och dŠrmed dyrt, dels att Madeleines barn inte som grundlagen krŠver har uppfštts inom riket och dŠrfšr ska fšrlora sŒvŠl tronfšljdsrŠtten som prins- och hertigtitlarna, inte bara medlemskapet i kungahuset och rangen av kunglig hšghet.

Sverige saknar en fšrfattningsdomstol som kan avgšra om kungens agerande strider mot grundlagen, men regeringen och riksdagen kunde fšrutses ta stŠllning till det i samband med den utredning om kungahusets omfattning som riksdagen begŠrt och regeringen till sist tillsatte. Kungens straffimmunitet skulle i alla hŠndelser rŠdda honom frŒn juridiska konsekvenser men inte politiska och opinionsmŠssiga. Mšjligen skulle de Šttlingar som frŒntagits en del av sina rŠttigheter kunna vŠcka talan mot svenska staten, i likhet med Carl Philips gren av kungahuset som riksdagen retroaktivt 1980 frŒntog fšrstaplatsen i tronfšljden. Den statliga utredningen lŠmnade 2021 sitt betŠnkande – och duckade fšr frŒgan med ett konstaterande av vad kungen hade beslutat.

Kungens lšsning Šr inte generell utan fordrar nya avgrŠnsningsbeslut i framtiden, nŠrmast fšr barnen till Victorias son Oscar nŠr han hamnar i samma stŠllning som nu Carl Philip och Madeleine. Enligt kungens nyordning skulle dessutom de barn som fšds i fortsŠttningen bli helt utan titel, trots att de har tronfšljdsrŠtt. Detta kan fšrefalla mŠrkligt nŠr grenar av Štten Bernadotte som inte ingŒr i tronfšljden har tilldelats titeln greve af Wisborg. Vidare saknar kungliga personer efternamn, och frŒgan Šr vad de som av kungen uteslutits ur kungahuset ska heta nŠr de i framtiden ska leva vanliga liv och fšrsšrja sig som privatpersoner. De har fšrmodligen inte rŠtt till namnet Bernadotte enligt personnamnslagen, Šven om exempelvis prinsessan Madeleine anvŠnder det som fšrfattare utan att det fšrekommer i folkbokfšringen.

Det finns alltsŒ mŒnga kungliga problem att ta itu med fšr regering och riksdag. Verkligheten har hunnit ikapp statsminister Thorbjšrn FŠlldins ord dŒ han i regeringens proposition 1977 om Šndring av successionsordningen skšt frŒgor av detta slag kring tronfšljden pŒ framtiden med motiveringen att de "inte kan vŠntas fŒ aktualitet inom šverskŒdlig tid".

Framfšr allt kvarstŒr grundproblemet, att tronfšljdsbestŠmmelserna leder till en kraftigt vŠxande mŠngd personer med privilegiet att kunna bli Sveriges statschef och att det inte finns nŒgra mekanismer fšr att upprŠtthŒlla kretsens avgrŠnsning. Detta krŠver grundlagsŠndringar.

Om inget gšrs fšr att radikalt minska omfattningen av det gynnade och vŠxande befolkningsskikt som har ensamrŠtt till Sveriges hšgsta Šmbete, blir monarkins konflikt med demokratins ideal sŒ uppenbar att den enda utvŠg som ŒterstŒr Šr att alla medborgare ges samma chans att bŒde vŠlja och bli valda till statschef, det vill sŠga att Sverige blir republik.

Kungens beslut den 7 oktober 2019 att inskrŠnka vilka personer med successionsrŠtt till Sveriges tron som ska ingŒ i det kungliga huset och vara prins respektive prinsessa aktualiserade ytterligare juridiska omstŠndigheter.

Enligt den mest grundlŠggande av Sveriges grundlagar, regeringsformen, ska "Den offentliga makten utšvas under lagarna" (1 kap 1 ¤). "Riksdagen stiftar lag", "Riksdagen Šr folket frŠmsta fšretrŠdare" (4 ¤) och "All offentlig makt i Sverige utgŒr frŒn folket" (1 ¤). SŒ fastslŒs att Sverige ska vara en demokrati och rŠttsstat.

Kungen Šr rikets statschef (5 ¤) och dŠrmed det offentliga Sveriges hšgsta befattningshavare. Fšrvaltningslagen reglerar hur den offentliga verksamheten ska bedrivas och stadgar fšljande om beslut som fattas (32 ¤): "Ett beslut som kan antas pŒverka nŒgons situation pŒ ett inte obetydligt sŠtt ska innehŒlla en klargšrande motivering, om det inte Šr uppenbart obehšvligt. En sŒdan motivering ska innehŒlla uppgifter om vilka fšreskrifter som har tillŠmpats och vilka omstŠndigheter som har varit avgšrande fšr myndighetens stŠllningstagande." Till skillnad frŒn den offentliga verksamheten i allmŠnhet gŠller detta krav dock inte kungens beslutsfattande, lagtekniskt genom att han och hans fšrvaltning inte anses vara en fšrvaltningsmyndighet.

Kungen har inte heller angett nŒgot lagrum som hans beslut grundar sig pŒ. Hans hšgste tjŠnsteman, riksmarskalken, har dock meddelat att kungen anser sig ha rŠtt att fatta beslutet pŒ grund av att han som chef fšr det kungliga huset av hŠvd, det vill sŠga inte genom lagstiftning, har sŒ kallad husmakt att gšra det.

Av en annan grundlag, successionsordningen, framgŒr alltsŒ šverensstŠmmelsen mellan att ha tronfšljdsrŠtt, tillhšra det kungliga huset och ha titeln prins respektive prinsessa. Grundlag kan Šndras endast av riksdagen genom tvŒ likalydande beslut med mellanliggande val till riksdagen (8 kap 14 ¤ regeringsformen).

Enligt kungens fšrhŒllningssŠtt existerar det sŒledes oskrivna rŠttsnormer som stŒr šver Sveriges grundlagar och innebŠr att kungen Šr šverordnad bŒde riksdagen och folket. Det stŠmmer inte med den citerade regleringen av Sverige som en demokrati och rŠttsstat i regeringsformens portalparagraf.

Fšrarbetena till successionsordningen stšder grundlagens bokstav. Vilka som ingŒr det kungliga huset behandlas i det betŠnkande som avgavs av utredningen om kvinnlig tronfšljd. Varken utredningen, regeringen eller riksdagen Šndrade pŒ det rŒdande fšrhŒllandet, att det kungliga huset bestŒr av dem som har behšrighet till tronen samt – som ett uttryck fšr det traditionella synsŠttet att kvinnor fšljer sin faders respektive makes stŒnd – deras gemŒler och deras dšttrar utan tronfšljdsrŠtt (enligt gŠllande rŠtt fšre 1980) om de Šr ogifta eller har ingŒtt ett godkŠnt furstligt gifte.

En person med tronfšljdsrŠtt var enligt 1810 Œrs successionsordning "prins av det kungl. huset". Utredningen om kvinnlig tronfšljd fšreslog i stŠllet de nya titlarna "arvprins" respektive "arvprinsessa" fšr att beteckna dem med successionsrŠtt och skilja dem frŒn ingifta medlemmar av kungahuset, vilka ju saknar arvsrŠtt till tronen och dŠrfšr fšreslogs bli titulerade enbart prins respektive prinsessa (SOU 1977:5, sidan 51). Regeringen, som vŠgleddes av att gšra sŒ fŒ Šndringar i lagtexten som mšjligt, valde i stŠllet att endast anpassa successionsordningens befintliga formulering till den nya kšnsneutrala successionen och infšrde i sin proposition "prins och prinsessa av det kungl. huset" (proposition 1977/78:71, sidan 11). Riksdagen fšljde regeringen och faststŠllde genom sina bŒda grundlagsbeslut att den som har successionsrŠtt Šr prins respektive prinsessa och tillhšr det kungliga huset.

BŒde regeringen och riksdagen har alltsŒ aktivt švervŠgt dessa fšrhŒllanden och deras stŠllningstagande har slagits fast i grundlag. Kungen har inte nŒgon rŠtt enligt svensk lag att šverpršva och Šndra ett grundlagsbeslut fattat av riksdagen.

Sveriges kungar har ocksŒ fram till nu fšljt grundlagens bestŠmmelse att de som har successionsrŠtt tillhšr det kungliga huset och har titeln prins eller prinsessa. Kungarna har dŠrvid ocksŒ varit konsekventa med att frŒnta dem som fšrlorat sin tronfšljdsrŠtt bŒde husmedlemskap och prinstitel, liksom stŠllningen som kunglig hšghet, men hittills aldrig gjort det fšr nŒgon som har kvar tronfšljdsrŠtten.

Det saknas alltsŒ stšd fšr att det skulle finnas en hŠvdvunnen kunglig husmakt som švertrumfar grundlagen. Den husmakt som kungen har finns grundlagsreglerad i successionsordningen och innefattar att godkŠnna tronfšljdsberŠttigades giften (¤ 5) och regentskap i utlŠndsk stat (¤ 8) samt tronfšljarens utrikes resor (¤ 7). Det anses dŠrutšver att kungen i fšljd av hŠvd kan dela ut titulŠra hertigdšmen i form av svenska landskap till medlemmar av kungahuset som ingŒr i tronfšljden.

Kungens beslut att utesluta personer med tronfšljdsrŠtt ur kungahuset och fšrneka dem prins- och prinsesstitlar innebŠr ocksŒ en pŒverkan pŒ sjŠlva tronfšljden, Šven om det inte ingick i kungens uttalade avsikt. Den som har tronfšljdsrŠtt kan enligt successionsordningen fšrlora den om inte vissa behšrighetsvillkor Šr uppfyllda. I ¤¤ 4, 5 respektive 8 uppstŠlls ett antal krav pŒ den som ingŒr i tronfšljden: han eller hon ska bekŠnna sig till den rena evangeliska lŠran, ska uppfšdas inom riket, fŒr inte gifta sig utan kungens och regeringens godkŠnnande och fŒr inte blir regent i utlŠndsk stat utan kungens och riksdagens samtycke. Eftersom successionsordningen omtalar de tronfšljdsberŠttigade som prinsar och prinsessor av det kungliga huset, sŒ trŠffar dessa grundlagskrav inte lŠngre dem blivit fšremŒl fšr kungens beslut. De tillhšr inte, enligt kungens uppfattning, det kungliga huset och en del av dem Šr dessutom inte prins eller prinsessa. Personer som fšre kungens Šndring skulle ha fšrlorat sin tronfšljdsrŠtt fšr att de inte uppfyllt behšrighetskraven kommer nu att stŒ kvar i tronfšljden. Denna konsekvens visar att grundlagens šverensstŠmmelse mellan tronfšljdsrŠtt, husmedlemskap och prins- respektive prinsesstitel Šr avgšrande, liksom att riksdagen inte har avsett att kungen skulle kunna Šndra vad som regleras i successionsordningen och dŠrmed upphŠva vŠsentliga delar av denna grundlag.

Syftet med kungens beslut var att minska antalet prinsar och prinsessor och medlemmar av kungahuset, men paradoxalt nog kan alltsŒ Šndringen innebŠra fler personer i tronfšljden.

Med sitt beslut frŒntog kungen ocksŒ en del av de tronfšljdsberŠttigade predikatet kunglig hšghet. Detta Šr inte lagreglerat men har hittills fšljt tronfšljdsrŠtten och medlemskapet i det kungliga huset. Det Šr ett naturligt samband, eftersom det Šr just genom tronfšljdsrŠtten som en person fšrvŠrvar kunglig status. Emot uppfattningen att kungen enligt hŠvd skulle ha makt att fšrfoga Šven šver vem som Šr kunglig hšghet talar att det senaste jŠmfšrbara beslutet i stŠllet fattades av riksdagen, som 1723 utnŠmnde hertig Karl Fredrik av Holstein-Gottorp (1702–1739), Karl XII:s och Ulrika Eleonoras systerson, till kunglig hšghet.

Genom sin egenhŠndiga omdefiniering av kungahuset har kungen ocksŒ gjort ingrepp i regeringsformen, med konsekvenser fšr vem som kan tjŠnstgšra som Sveriges riksfšrestŒndare. I 5 kap 4 ¤ stadgas att "Om konungen eller drottning som Šr statschef Šr fšrhindrad att fullgšra sina uppgifter, intrŠder enligt gŠllande tronfšljd medlem av konungahuset, som inte Šr fšrhindrad, fšr att som tillfŠllig riksfšrestŒndare fullgšra statschefens uppgifter." Kungens beslut begrŠnsar alltsŒ denna krets till att omfatta endast vissa i tronfšljden, trots att han inte har nŒgot mandat att fšrŠndra vad riksdagen grundlagsfŠst.

Ett efterspel till kungens beslut den 7 oktober 2019 om minskning av kungahuset fšljde den 14 augusti 2021. DŒ bršt han sjŠlv mot sina nyinfšrda regler nŠr han delade ut Serafimerorden till sin sonson prins Julian vid dennes dop. Det hade kungen inte rŠtt att gšra enligt regeringens fšrordning 1995:1025, den sŒ kallade ordenskungšrelsen. DŠr stadgas i 1 ¤ att "Inom Kungl. Serafimerorden kan utmŠrkelser tilldelas statschefer och dŠrmed jŠmstŠllda personer samt medlemmar av det svenska konungahuset". Men Julian tillhšr inte kungahuset, vilket enligt kungens eget beslut inte omfattar Carl Philips och Madeleines barn. Kungen fšljde inte heller principen att hertigdšmen endast fšrlŠnas medlemmar av kungahuset utan gjorde Julian till hertig av Halland.

Att monarken stŒr šver landets lagar och inte behšver tillŠmpa och fšlja dem, karaktŠriserar en absolut monarki. Sverige Šr dŒ kanske inte blott en representativ eller ens konstitutionell monarki. Redan i 5 kap 8 ¤ regeringsformen slŒs fast statschefens Œtalsimmunitet: "Konungen eller drottning som Šr statschef kan inte Œtalas fšr sina gŠrningar. En riksfšrestŒndare kan inte Œtalas fšr sina gŠrningar som statschef." Ett annat avsteg frŒn principen om alla mŠnniskors likhet infšr lagen Šr bestŠmmelserna i 18 kap 2 ¤ brottsbalken om sŠrskilt hšgt straff nŠr ett brott begŒs mot "Konungen eller annan medlem av konungahuset eller mot den som i egenskap av riksfšrestŒndare fullgšr statschefens uppgifter". Denna orŠttvisa har dock kungen mildrat nŒgot genom att i och med sin husexkludering frŒnta vissa i tronfšljden detta hšgmŒlsprivilegium, om nu allmŠnna domstolar i sŒdana mŒl kommer att acceptera kungens ensidiga grundlagsjustering.

Samtidigt som kungen i tveksam šverensstŠmmelse med grundlagen har uteslutit medlemmar ur kungahuset har han underlŒtit att dra in den statsrŠttsliga statusen fšr tre personer i tronfšljden som uppenbart inte uppfyller successionsordningens krav. Prinsessan Madeleines tre barn har inte bott och uppfostrats "inom riket", som det stadgas i ¤ 4, utan i Amerika. DŠrmed vore det logiskt att kungen Œtertog deras titlar prins respektive prinsessa av Sverige och deras hertigdšmen Gotland, ngermanland och Blekinge, dŠr invŒnarna fšrmodligen Šr mŒttfullt intresserade av att feodalstyras frŒn Florida. Madeleine fšrlorade 2013 sjŠlv sin plats i den brittiska tronfšljden pŒ grund av sitt Šktenskap med en katolik.

 

 

 

 

slekt.se/monarki

Start Demokrati mot monarki

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson