Demokrati
mot monarki Per Anderssons
texter om att utse statschef genom arv |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Kungens grundlagskorrigering 2019 NŠr riksdagen sent
omsider fŒtt upp šgonen fšr successionsreformens effekter, lyckades den samla
en stor majoritet fšr att i maj 2018 begŠra att regeringen skulle tillsŠtta
en utredning syftande till att "det Kungliga Husets officiella Œtaganden
frŠmst utfšrs av ett begrŠnsat antal av dess medlemmar". NŠrmare ett och
ett halvt Œr senare vŠntade riksdagen fortfarande pŒ att regeringen skulle
besluta om utredningens direktiv och ledamšter. I mitten av september
2019 blev frŒgan om kungahusets storlek pŒ nytt uppmŠrksammad i och med
utgivningen av mitt bokverk Sveriges kungaslŠkt. Genom redovisningen dŠr av
Šttlingarna till arvmonarkins grundare Gustav Vasa fram till i dag gavs fšr
fšrsta gŒngen en konkret bild av hur stort kungahuset kommer att bli med de
nu gŠllande tronfšljdsreglerna: "Om den nuvarande principen utan
begrŠnsningar tillŠmpades pŒ den svenska arvmonarkins ursprungliga stamfader
Gustav Vasa, skulle alla hans minst 275 000 efterkommande vara prinsar och
prinsessor av Sverige. €ven om riksdagen inte Šr beredd att genomfšra detta
retroaktivt, sŒ kan ett lika stort kungahus hŠrstammande frŒn Carl XVI Gustaf
fšrvŠntas efter ca 450 Œr om dagens successionsordning bestŒr. Den nya
ordningen medfšr en tydlig tudelning av svenskarna i dels den allt talrikare
kungliga bšrdsšverklassen vars medlemmar har privilegiet att kunna bli
Sveriges statschef och utmŠrks med titeln prins eller prinsessa, dels švriga
medborgare utan mšjlighet att nŒ landets hšgsta Šmbete." Tolv personer Šr nu
behšriga till Sverige tron. Antalet har aldrig varit stšrre och bara en gŒng tidigare
lika stort: under knappt tvŒ Œr frŒn prins Carl Johans fšdelse den 31 oktober
1916 till prins Eriks dšd den 20 september 1918. Under denna korta tid
fšrlorade fšr švrigt kungen sin politiska makt till riksdagen genom
parlamentarismens infšrande 1917. Den springande punkten
Šr vad man ska gšra med alla de medlemmar av ett kungahus som inte behšvs fšr
att sŠkra tronfšljden. Borta Šr sedan 1980 den traditionella lšsningen att
diskvalificera alla pŒ kvinnolinjen och de mŠn som gifter sig icke-furstligt. Den 7 oktober 2019
skred kungen till handling och beslutade Šndra kungahusets omfattning sŒ att
Carl Philips och Madeleines barn inte lŠngre tillhšr det. De frŒntogs ocksŒ
stŠllningen som kungliga hšgheter. Samtidigt fick de behŒlla sina prins- och
prinsesstitlar, men dessa kommer inte att kunna fšras vidare till deras barn
och inte heller till dem som de gifter sig med. Fem av kungens barnbarn och
deras efterkommande beršvades, eller befriades frŒn, rŠtten och skyldigheten
att representera Sverige och kommer inte att kunna rŠkna med att bli
fšrsšrjda av apanaget till kungahuset. Det finns ett
avgšrande problem med kungens kraftfulla beslut: Han har knappast rŠtt att
gšra det han gjorde, det vill sŠga begrŠnsa kungahusets omfattning och neka
nŒgon i tronfšljden titeln prins eller prinsessa. Det Šr riksdagen som har
den makten genom att stifta grundlag i form av successionsordningen. I bŒde
sjŠlva lagtexten och fšrarbetena framgŒr tydligt vilka personer som ingŒr i
tronfšljden – "SuccessionsrŠtt till Sveriges tron tillkommer
manliga och kvinnliga efterkommande till Konung Carl XVI Gustaf" (¤ 1
successionsordningen) – och att de Šr "prins och prinsessa av det
kungl. huset" (¤¤ 4, 5 och 8 samt regeringens proposition 1977/78:71
sidan 11 om prins och prinsessa och utredningens betŠnkande SOU 1977:5 sidan
29 om det kungliga huset). Det finns alltsŒ en
grundlagsfŠst šverensstŠmmelse mellan att ha tronfšljdsrŠtt, tillhšra
kungahuset och ha titeln prins respektive prinsessa. Men kungen har pŒ egen
hand upphŠvt det sambandet, trots att det enligt regeringsformen krŠvs tvŒ
beslut av riksdagen med mellanliggande val. Alla beršrda personer har
samtidigt ofšrŠndrat kvar sin tronfšljdsrŠtt, sŒ kungens beslut kommer inte
till rŠtta med det stora och vŠxande antalet kungliga personer. Med sitt šverraskande
beslut fšrekom kungen bŒde riksdagen och regeringen och inte minst en
besvŠrande debatt, som hade kunnat leda till minskat stšd fšr monarkin. De
mest brŠnnande frŒgorna hade varit dels att kungahuset Šr fšr stort och
dŠrmed dyrt, dels att Madeleines barn inte som grundlagen krŠver har uppfštts
inom riket och dŠrfšr ska fšrlora sŒvŠl tronfšljdsrŠtten som prins- och
hertigtitlarna, inte bara medlemskapet i kungahuset och rangen av kunglig
hšghet. Sverige saknar en
fšrfattningsdomstol som kan avgšra om kungens agerande strider mot
grundlagen, men regeringen och riksdagen kunde fšrutses ta stŠllning till det
i samband med den utredning om kungahusets omfattning som riksdagen begŠrt
och regeringen till sist tillsatte. Kungens straffimmunitet skulle i alla
hŠndelser rŠdda honom frŒn juridiska konsekvenser men inte politiska och
opinionsmŠssiga. Mšjligen skulle de Šttlingar som frŒntagits en del av sina
rŠttigheter kunna vŠcka talan mot svenska staten, i likhet med Carl Philips gren
av kungahuset som riksdagen retroaktivt 1980 frŒntog fšrstaplatsen i
tronfšljden. Den statliga utredningen lŠmnade 2021 sitt betŠnkande –
och duckade fšr frŒgan med ett konstaterande av vad kungen hade beslutat. Kungens lšsning Šr
inte generell utan fordrar nya avgrŠnsningsbeslut i framtiden, nŠrmast fšr
barnen till Victorias son Oscar nŠr han hamnar i samma stŠllning som nu Carl
Philip och Madeleine. Enligt kungens nyordning skulle dessutom de barn som
fšds i fortsŠttningen bli helt utan titel, trots att de har tronfšljdsrŠtt.
Detta kan fšrefalla mŠrkligt nŠr grenar av Štten Bernadotte som inte ingŒr i
tronfšljden har tilldelats titeln greve af Wisborg. Vidare saknar kungliga
personer efternamn, och frŒgan Šr vad de som av kungen uteslutits ur
kungahuset ska heta nŠr de i framtiden ska leva vanliga liv och fšrsšrja sig
som privatpersoner. De har fšrmodligen inte rŠtt till namnet Bernadotte
enligt personnamnslagen, Šven om exempelvis prinsessan Madeleine anvŠnder det
som fšrfattare utan att det fšrekommer i folkbokfšringen. Det finns alltsŒ mŒnga
kungliga problem att ta itu med fšr regering och riksdag. Verkligheten har
hunnit ikapp statsminister Thorbjšrn FŠlldins ord dŒ han i regeringens
proposition 1977 om Šndring av successionsordningen skšt frŒgor av detta slag
kring tronfšljden pŒ framtiden med motiveringen att de "inte kan vŠntas
fŒ aktualitet inom šverskŒdlig tid". Framfšr allt kvarstŒr
grundproblemet, att tronfšljdsbestŠmmelserna leder till en kraftigt vŠxande
mŠngd personer med privilegiet att kunna bli Sveriges statschef och att det
inte finns nŒgra mekanismer fšr att upprŠtthŒlla kretsens avgrŠnsning. Detta
krŠver grundlagsŠndringar. Om inget gšrs fšr att
radikalt minska omfattningen av det gynnade och vŠxande befolkningsskikt som
har ensamrŠtt till Sveriges hšgsta Šmbete, blir monarkins konflikt med
demokratins ideal sŒ uppenbar att den enda utvŠg som ŒterstŒr Šr att alla
medborgare ges samma chans att bŒde vŠlja och bli valda till statschef, det
vill sŠga att Sverige blir republik. Kungens beslut den 7
oktober 2019 att inskrŠnka vilka personer med successionsrŠtt till Sveriges
tron som ska ingŒ i det kungliga huset och vara prins respektive prinsessa
aktualiserade ytterligare juridiska omstŠndigheter. Enligt den mest
grundlŠggande av Sveriges grundlagar, regeringsformen, ska "Den
offentliga makten utšvas under lagarna" (1 kap 1 ¤). "Riksdagen
stiftar lag", "Riksdagen Šr folket frŠmsta fšretrŠdare" (4 ¤)
och "All offentlig makt i Sverige utgŒr frŒn folket" (1 ¤). SŒ
fastslŒs att Sverige ska vara en demokrati och rŠttsstat. Kungen Šr rikets
statschef (5 ¤) och dŠrmed det offentliga Sveriges hšgsta befattningshavare.
Fšrvaltningslagen reglerar hur den offentliga verksamheten ska bedrivas och
stadgar fšljande om beslut som fattas (32 ¤): "Ett beslut som kan antas
pŒverka nŒgons situation pŒ ett inte obetydligt sŠtt ska innehŒlla en
klargšrande motivering, om det inte Šr uppenbart obehšvligt. En sŒdan
motivering ska innehŒlla uppgifter om vilka fšreskrifter som har tillŠmpats
och vilka omstŠndigheter som har varit avgšrande fšr myndighetens
stŠllningstagande." Till skillnad frŒn den offentliga verksamheten i
allmŠnhet gŠller detta krav dock inte kungens beslutsfattande, lagtekniskt
genom att han och hans fšrvaltning inte anses vara en fšrvaltningsmyndighet. Kungen har inte heller
angett nŒgot lagrum som hans beslut grundar sig pŒ. Hans hšgste tjŠnsteman,
riksmarskalken, har dock meddelat att kungen anser sig ha rŠtt att fatta
beslutet pŒ grund av att han som chef fšr det kungliga huset av hŠvd, det
vill sŠga inte genom lagstiftning, har sŒ kallad husmakt att gšra det. Av en annan grundlag,
successionsordningen, framgŒr alltsŒ šverensstŠmmelsen mellan att ha
tronfšljdsrŠtt, tillhšra det kungliga huset och ha titeln prins respektive
prinsessa. Grundlag kan Šndras endast av riksdagen genom tvŒ likalydande
beslut med mellanliggande val till riksdagen (8 kap 14 ¤ regeringsformen). Enligt kungens
fšrhŒllningssŠtt existerar det sŒledes oskrivna rŠttsnormer som stŒr šver
Sveriges grundlagar och innebŠr att kungen Šr šverordnad bŒde riksdagen och
folket. Det stŠmmer inte med den citerade regleringen av Sverige som en
demokrati och rŠttsstat i regeringsformens portalparagraf. Fšrarbetena till
successionsordningen stšder grundlagens bokstav. Vilka som ingŒr det kungliga
huset behandlas i det betŠnkande som avgavs av utredningen om kvinnlig
tronfšljd. Varken utredningen, regeringen eller riksdagen Šndrade pŒ det
rŒdande fšrhŒllandet, att det kungliga huset bestŒr av dem som har behšrighet
till tronen samt – som ett uttryck fšr det traditionella synsŠttet att
kvinnor fšljer sin faders respektive makes stŒnd – deras gemŒler och
deras dšttrar utan tronfšljdsrŠtt (enligt gŠllande rŠtt fšre 1980) om de Šr
ogifta eller har ingŒtt ett godkŠnt furstligt gifte. En person med tronfšljdsrŠtt
var enligt 1810 Œrs successionsordning "prins av det kungl. huset".
Utredningen om kvinnlig tronfšljd fšreslog i stŠllet de nya titlarna
"arvprins" respektive "arvprinsessa" fšr att beteckna dem
med successionsrŠtt och skilja dem frŒn ingifta medlemmar av kungahuset,
vilka ju saknar arvsrŠtt till tronen och dŠrfšr fšreslogs bli titulerade
enbart prins respektive prinsessa (SOU 1977:5, sidan 51). Regeringen, som
vŠgleddes av att gšra sŒ fŒ Šndringar i lagtexten som mšjligt, valde i
stŠllet att endast anpassa successionsordningens befintliga formulering till
den nya kšnsneutrala successionen och infšrde i sin proposition "prins
och prinsessa av det kungl. huset" (proposition 1977/78:71, sidan 11).
Riksdagen fšljde regeringen och faststŠllde genom sina bŒda grundlagsbeslut
att den som har successionsrŠtt Šr prins respektive prinsessa och tillhšr det
kungliga huset. BŒde regeringen och
riksdagen har alltsŒ aktivt švervŠgt dessa fšrhŒllanden och deras
stŠllningstagande har slagits fast i grundlag. Kungen har inte nŒgon rŠtt
enligt svensk lag att šverpršva och Šndra ett grundlagsbeslut fattat av
riksdagen. Sveriges kungar har
ocksŒ fram till nu fšljt grundlagens bestŠmmelse att de som har
successionsrŠtt tillhšr det kungliga huset och har titeln prins eller prinsessa.
Kungarna har dŠrvid ocksŒ varit konsekventa med att frŒnta dem som fšrlorat
sin tronfšljdsrŠtt bŒde husmedlemskap och prinstitel, liksom stŠllningen som
kunglig hšghet, men hittills aldrig gjort det fšr nŒgon som har kvar
tronfšljdsrŠtten. Det saknas alltsŒ stšd
fšr att det skulle finnas en hŠvdvunnen kunglig husmakt som švertrumfar
grundlagen. Den husmakt som kungen har finns grundlagsreglerad i
successionsordningen och innefattar att godkŠnna tronfšljdsberŠttigades
giften (¤ 5) och regentskap i utlŠndsk stat (¤ 8) samt tronfšljarens utrikes
resor (¤ 7). Det anses dŠrutšver att kungen i fšljd av hŠvd kan dela ut
titulŠra hertigdšmen i form av svenska landskap till medlemmar av kungahuset
som ingŒr i tronfšljden. Kungens beslut att
utesluta personer med tronfšljdsrŠtt ur kungahuset och fšrneka dem prins- och
prinsesstitlar innebŠr ocksŒ en pŒverkan pŒ sjŠlva tronfšljden, Šven om det
inte ingick i kungens uttalade avsikt. Den som har tronfšljdsrŠtt kan enligt
successionsordningen fšrlora den om inte vissa behšrighetsvillkor Šr
uppfyllda. I ¤¤ 4, 5 respektive 8 uppstŠlls ett antal krav pŒ den som ingŒr i
tronfšljden: han eller hon ska bekŠnna sig till den rena evangeliska lŠran,
ska uppfšdas inom riket, fŒr inte gifta sig utan kungens och regeringens godkŠnnande
och fŒr inte blir regent i utlŠndsk stat utan kungens och riksdagens
samtycke. Eftersom successionsordningen omtalar de tronfšljdsberŠttigade som
prinsar och prinsessor av det kungliga huset, sŒ trŠffar dessa grundlagskrav
inte lŠngre dem blivit fšremŒl fšr kungens beslut. De tillhšr inte, enligt
kungens uppfattning, det kungliga huset och en del av dem Šr dessutom inte
prins eller prinsessa. Personer som fšre kungens Šndring skulle ha fšrlorat
sin tronfšljdsrŠtt fšr att de inte uppfyllt behšrighetskraven kommer nu att
stŒ kvar i tronfšljden. Denna konsekvens visar att grundlagens
šverensstŠmmelse mellan tronfšljdsrŠtt, husmedlemskap och prins- respektive
prinsesstitel Šr avgšrande, liksom att riksdagen inte har avsett att kungen
skulle kunna Šndra vad som regleras i successionsordningen och dŠrmed upphŠva
vŠsentliga delar av denna grundlag. Syftet med kungens
beslut var att minska antalet prinsar och prinsessor och medlemmar av
kungahuset, men paradoxalt nog kan alltsŒ Šndringen innebŠra fler personer i
tronfšljden. Med sitt beslut
frŒntog kungen ocksŒ en del av de tronfšljdsberŠttigade predikatet kunglig
hšghet. Detta Šr inte lagreglerat men har hittills fšljt tronfšljdsrŠtten och
medlemskapet i det kungliga huset. Det Šr ett naturligt samband, eftersom det
Šr just genom tronfšljdsrŠtten som en person fšrvŠrvar kunglig status. Emot
uppfattningen att kungen enligt hŠvd skulle ha makt att fšrfoga Šven šver vem
som Šr kunglig hšghet talar att det senaste jŠmfšrbara beslutet i stŠllet
fattades av riksdagen, som 1723 utnŠmnde hertig Karl Fredrik av
Holstein-Gottorp (1702–1739), Karl XII:s och Ulrika Eleonoras
systerson, till kunglig hšghet. Genom sin egenhŠndiga
omdefiniering av kungahuset har kungen ocksŒ gjort ingrepp i regeringsformen,
med konsekvenser fšr vem som kan tjŠnstgšra som Sveriges riksfšrestŒndare. I
5 kap 4 ¤ stadgas att "Om konungen eller drottning som Šr statschef Šr
fšrhindrad att fullgšra sina uppgifter, intrŠder enligt gŠllande tronfšljd
medlem av konungahuset, som inte Šr fšrhindrad, fšr att som tillfŠllig
riksfšrestŒndare fullgšra statschefens uppgifter." Kungens beslut
begrŠnsar alltsŒ denna krets till att omfatta endast vissa i tronfšljden,
trots att han inte har nŒgot mandat att fšrŠndra vad riksdagen grundlagsfŠst. Ett efterspel till
kungens beslut den 7 oktober 2019 om minskning av kungahuset fšljde den 14
augusti 2021. DŒ bršt han sjŠlv mot sina nyinfšrda regler nŠr han delade ut
Serafimerorden till sin sonson prins Julian vid dennes dop. Det hade kungen
inte rŠtt att gšra enligt regeringens fšrordning 1995:1025, den sŒ kallade
ordenskungšrelsen. DŠr stadgas i 1 ¤ att "Inom Kungl. Serafimerorden kan
utmŠrkelser tilldelas statschefer och dŠrmed jŠmstŠllda personer samt
medlemmar av det svenska konungahuset". Men Julian tillhšr inte
kungahuset, vilket enligt kungens eget beslut inte omfattar Carl Philips och
Madeleines barn. Kungen fšljde inte heller principen att hertigdšmen endast
fšrlŠnas medlemmar av kungahuset utan gjorde Julian till hertig av Halland. Att monarken stŒr šver
landets lagar och inte behšver tillŠmpa och fšlja dem, karaktŠriserar en
absolut monarki. Sverige Šr dŒ kanske inte blott en representativ eller ens
konstitutionell monarki. Redan i 5 kap 8 ¤ regeringsformen slŒs fast
statschefens Œtalsimmunitet: "Konungen eller drottning som Šr statschef
kan inte Œtalas fšr sina gŠrningar. En riksfšrestŒndare kan inte Œtalas fšr
sina gŠrningar som statschef." Ett annat avsteg frŒn principen om alla
mŠnniskors likhet infšr lagen Šr bestŠmmelserna i 18 kap 2 ¤ brottsbalken om
sŠrskilt hšgt straff nŠr ett brott begŒs mot "Konungen eller annan
medlem av konungahuset eller mot den som i egenskap av riksfšrestŒndare
fullgšr statschefens uppgifter". Denna orŠttvisa har dock kungen mildrat
nŒgot genom att i och med sin husexkludering frŒnta vissa i tronfšljden detta
hšgmŒlsprivilegium, om nu allmŠnna domstolar i sŒdana mŒl kommer att
acceptera kungens ensidiga grundlagsjustering. Samtidigt som kungen i
tveksam šverensstŠmmelse med grundlagen har uteslutit medlemmar ur kungahuset
har han underlŒtit att dra in den statsrŠttsliga statusen fšr tre personer i
tronfšljden som uppenbart inte uppfyller successionsordningens krav.
Prinsessan Madeleines tre barn har inte bott och uppfostrats "inom
riket", som det stadgas i ¤ 4, utan i Amerika. DŠrmed vore det logiskt
att kungen Œtertog deras titlar prins respektive prinsessa av Sverige och
deras hertigdšmen Gotland, ngermanland och Blekinge, dŠr invŒnarna
fšrmodligen Šr mŒttfullt intresserade av att feodalstyras frŒn Florida.
Madeleine fšrlorade 2013 sjŠlv sin plats i den brittiska tronfšljden pŒ grund
av sitt Šktenskap med en katolik. |
|
slekt.se/monarki Start Demokrati mot monarki ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|