Demokrati mot monarki

Per Anderssons texter om att utse statschef genom arv

 

 

 

 

 

Monarkins osannolika šverlevnad

Efter det karolinska envŠldets fall 1718 var Sverige under frihetstidens riksdagsvŠlde i praktiken nŠrmast en republik, dŠr tidvis en namnstŠmpel ersatte kungen. NŠr Šven det gustavianska envŠldet fallit 1809 tog riksdagen Œter tillfŠllet att tygla monarken genom en ny konstitution, denna gŒng byggd pŒ maktdelning. Den personliga kungamakten kom dock att vara pŒtaglig Šnnu i mer Šn hundra Œr.

I anslutning till fšrsta vŠrldskrigets slut fick demokratin sitt genombrott i bland annat Sverige, och den ena monarkin efter den andra i Europa avskaffades. Det var upplagt fšr att ocksŒ svenska folket skulle ersŠtta kungen med en demokratiskt vald statschef. Men sŒ blev det inte dŒ och sŒ har det Šnnu inte blivit, trots att politisk majoritet fšr det har funnits i riksdagen under lŒng tid och att Sverige aspirerat pŒ positionen som vŠrldens mest demokratiska land. I stŠllet har monarkin stŠrkts pŒ flera sŠtt de senaste decennierna.

Monarkin hade i det tidiga 1900-talet sina motstŒndare bland liberaler och socialdemokrater, medan hšgern stod pŒ kungens sida. Demokratin var pŒ frammarsch med en folkvald hšgsta ledare fšr landet som mŒl, men i stŠllet fšr att ta steget fullt ut och infšra republik efter franskt eller amerikanskt mšnster lotsade Socialdemokraternas ledare Hjalmar Branting, som varit klasskamrat med kungen i den privata Beskowska skolan pŒ 1870-talet, fram till en mindre konfliktfylld lšsning under de fšr kampen mellan monarki och demokrati dramatiska Œren 1917 och 1918. Kungen fick vara kvar men regeringen skulle utses utifrŒn maktfšrhŒllandena i riksdagen i stŠllet fšr kungens egen vilja.

Under en stor del av tiden dŠrefter har de maktŠgande Socialdemokraterna kunnat fŒ majoritet i riksdagen fšr att infšra republik men valt att avstŒ och i stŠllet permanenta kombinationen av parlamentarism och monarki. DŠrmed har de undvikit strid med monarkianhŠngare sŒvŠl inom borgerligheten som bland de egna vŠljarna. Samtidigt har socialdemokratins ledare tvingats hŒlla tillbaka en ibland hšgljudd republikkrŠvande del av partiet. Att behšva splittra partiets krafter pŒ att vinna inte bara riksdagsmajoriteten och regeringsmakten utan Šven nŒgon form av demokratisk statschefspost Šr inte givet en lockande fšrŠndring. Det šverordnade Šr att behŒlla den verkliga politiska makten.

Borgerliga vŠljares stšd fšr monarkin kan delvis sammanhŠnga med en uppfattning av kungen som motvikt till det under lŒng tid till synes eviga socialdemokratiska regeringsinnehavet, sŠrskilt som alternativet republik en stor del av 1900-talet fšrutsattes innebŠra en socialdemokratisk partifunktionŠr som president. Traditionens makt Šr sŠkert ocksŒ stor: Sverige har ju alltid varit monarki.

NŠr Sverige Šntligen stod infšr att fŒ en ny regeringsform med demokratin grundlagsfŠst, i stŠllet fšr den fšrŒldrade 1809 Œrs regeringsform, stŠlldes frŒgan om monarki eller republik pŒ sin spets. En kompromiss mellan Socialdemokraterna och de dŒ tre borgerliga partierna nŒddes i augusti 1971 vid ett mšte i Torekov inom ramen fšr den Œr 1966 tillsatta grundlagberedningen, som hade i uppgift att utarbeta den nya grundlagen. Kungen behšlls men hans roll inskrŠnktes till uteslutande representativa och ceremoniella uppgifter. Av hŠnsyn till den dŒvarande kungen, Gustaf VI Adolf, stiftades švergŒngsbestŠmmelser om att den nya ordningen inte skulle infšras fullt ut fšrrŠn efter hans dšd. Han avled dock innan den nya regeringsformen trŠdde i kraft den 1 januari 1975.

Den hšgt och brett respekterade Gustaf VI Adolf, som under sin regeringstid 1950–1973 med framgŒng vŠgleddes av sitt valsprŒk Plikten framfšr allt, spelade en stor roll fšr monarkins starka stšd hos befolkningen. Han hade ocksŒ en omvittnat god relation till Tage Erlander, som var socialdemokratisk statsminister 1946–1969, det vill sŠga under de fšrsta 19 av kungens 23 Œr pŒ tronen. Republikanen Erlander hade dock 1927 argumenterat fšr en stark regeringsmakt med folkvald president.

1980 infšrdes en mšjlighet till folkomršstning om grundlagsfrŒgor, bland annat med sikte pŒ att omšjliggšra infšrande av republik. En sŒdan fšrŠndring av statsskicket krŠver naturligtvis grundlagsŠndring. Om ett fšrslag att avskaffa monarkin skulle fŒ majoritet i riksdagen mŒste enligt de nya reglerna en folkomršstning hŒllas ifall minst 35 ledamšter begŠr det och minst 117 stšder det. Om folket ršstar nej blir det bindande och grundlagsfšrslaget har fallit. SŒ har man rŠknat med att monarkin alltid kommer att vara kvar, Šven om det finns majoritet i riksdagen fšr att avskaffa den. Hittills har mšjligheten till folkomršstning om en grundlagsfrŒga aldrig anvŠnts.

Av dagens Œtta riksdagspartier har S, V och MP avskaffande av monarkin inskrivet i partiprogrammet. Under Socialdemokraternas tolvŒriga regeringsinnehav 1994–2006 hade dessa partier tillsammans majoritet i riksdagen. Men den partitaktiska kalkylen har landat i att demokratifrŒgor i allmŠnhet och republikkrav i synnerhet nu fšr tiden inte Šr nŒgra ršstmagneter i vŠljarjakten.

SD Šr det enda av riksdagens Œtta partier som odelat stšder kungahuset. I alla švriga partier finns riksdagsledamšter som Œterkommande motionerar om att slopa monarkin. Motioner frŒn SD fšreslŒr i stŠllet att kungens makt ska stŠrkas genom att han tar šver talmannens roll vid regeringsbildningen.

Det enkla svaret pŒ frŒgan varfšr Sverige fortfarande har monarki Šr att svenska folket inte Šr tillrŠckligt demokratiskt. €ven om stšdet fšr monarkin har avtagit betydlig Šr det fortfarande fler som Šr fšr Šn emot. Kungahusets PR-projekt har levererat och gynnas nu av tidsandan, dŠr svenskarnas fŒfŠnga Šr starkare Šn deras demokratipatos.

 

 

 

 

slekt.se/monarki

Start Demokrati mot monarki

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson