Demokrati
mot monarki Per Anderssons
texter om att utse statschef genom arv |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Monarkins osannolika šverlevnad Efter det karolinska
envŠldets fall 1718 var Sverige under frihetstidens riksdagsvŠlde i praktiken
nŠrmast en republik, dŠr tidvis en namnstŠmpel ersatte kungen. NŠr Šven det
gustavianska envŠldet fallit 1809 tog riksdagen Œter tillfŠllet att tygla
monarken genom en ny konstitution, denna gŒng byggd pŒ maktdelning. Den
personliga kungamakten kom dock att vara pŒtaglig Šnnu i mer Šn hundra Œr. I anslutning till
fšrsta vŠrldskrigets slut fick demokratin sitt genombrott i bland annat
Sverige, och den ena monarkin efter den andra i Europa avskaffades. Det var
upplagt fšr att ocksŒ svenska folket skulle ersŠtta kungen med en
demokratiskt vald statschef. Men sŒ blev det inte dŒ och sŒ har det Šnnu inte
blivit, trots att politisk majoritet fšr det har funnits i riksdagen under
lŒng tid och att Sverige aspirerat pŒ positionen som vŠrldens mest
demokratiska land. I stŠllet har monarkin stŠrkts pŒ flera sŠtt de senaste
decennierna. Monarkin hade i det
tidiga 1900-talet sina motstŒndare bland liberaler och socialdemokrater,
medan hšgern stod pŒ kungens sida. Demokratin var pŒ frammarsch med en
folkvald hšgsta ledare fšr landet som mŒl, men i stŠllet fšr att ta steget
fullt ut och infšra republik efter franskt eller amerikanskt mšnster lotsade
Socialdemokraternas ledare Hjalmar Branting, som varit klasskamrat med kungen
i den privata Beskowska skolan pŒ 1870-talet, fram till en mindre
konfliktfylld lšsning under de fšr kampen mellan monarki och demokrati
dramatiska Œren 1917 och 1918. Kungen fick vara kvar men regeringen skulle
utses utifrŒn maktfšrhŒllandena i riksdagen i stŠllet fšr kungens egen vilja. Under en stor del av
tiden dŠrefter har de maktŠgande Socialdemokraterna kunnat fŒ majoritet i
riksdagen fšr att infšra republik men valt att avstŒ och i stŠllet permanenta
kombinationen av parlamentarism och monarki. DŠrmed har de undvikit strid med
monarkianhŠngare sŒvŠl inom borgerligheten som bland de egna vŠljarna.
Samtidigt har socialdemokratins ledare tvingats hŒlla tillbaka en ibland
hšgljudd republikkrŠvande del av partiet. Att behšva splittra partiets
krafter pŒ att vinna inte bara riksdagsmajoriteten och regeringsmakten utan
Šven nŒgon form av demokratisk statschefspost Šr inte givet en lockande
fšrŠndring. Det šverordnade Šr att behŒlla den verkliga politiska makten. Borgerliga vŠljares
stšd fšr monarkin kan delvis sammanhŠnga med en uppfattning av kungen som
motvikt till det under lŒng tid till synes eviga socialdemokratiska
regeringsinnehavet, sŠrskilt som alternativet republik en stor del av
1900-talet fšrutsattes innebŠra en socialdemokratisk partifunktionŠr som
president. Traditionens makt Šr sŠkert ocksŒ stor: Sverige har ju alltid
varit monarki. NŠr Sverige Šntligen
stod infšr att fŒ en ny regeringsform med demokratin grundlagsfŠst, i stŠllet
fšr den fšrŒldrade 1809 Œrs regeringsform, stŠlldes frŒgan om monarki eller
republik pŒ sin spets. En kompromiss mellan Socialdemokraterna och de dŒ tre
borgerliga partierna nŒddes i augusti 1971 vid ett mšte i Torekov inom ramen
fšr den Œr 1966 tillsatta grundlagberedningen, som hade i uppgift att
utarbeta den nya grundlagen. Kungen behšlls men hans roll inskrŠnktes till
uteslutande representativa och ceremoniella uppgifter. Av hŠnsyn till den
dŒvarande kungen, Gustaf VI Adolf, stiftades švergŒngsbestŠmmelser om att den
nya ordningen inte skulle infšras fullt ut fšrrŠn efter hans dšd. Han avled
dock innan den nya regeringsformen trŠdde i kraft den 1 januari 1975. Den hšgt och brett
respekterade Gustaf VI Adolf, som under sin regeringstid 1950–1973 med
framgŒng vŠgleddes av sitt valsprŒk Plikten framfšr allt, spelade en stor
roll fšr monarkins starka stšd hos befolkningen. Han hade ocksŒ en omvittnat
god relation till Tage Erlander, som var socialdemokratisk statsminister
1946–1969, det vill sŠga under de fšrsta 19 av kungens 23 Œr pŒ tronen.
Republikanen Erlander hade dock 1927 argumenterat fšr en stark regeringsmakt
med folkvald president. 1980 infšrdes en
mšjlighet till folkomršstning om grundlagsfrŒgor, bland annat med sikte pŒ
att omšjliggšra infšrande av republik. En sŒdan fšrŠndring av statsskicket
krŠver naturligtvis grundlagsŠndring. Om ett fšrslag att avskaffa monarkin
skulle fŒ majoritet i riksdagen mŒste enligt de nya reglerna en
folkomršstning hŒllas ifall minst 35 ledamšter begŠr det och minst 117 stšder
det. Om folket ršstar nej blir det bindande och grundlagsfšrslaget har
fallit. SŒ har man rŠknat med att monarkin alltid kommer att vara kvar, Šven
om det finns majoritet i riksdagen fšr att avskaffa den. Hittills har
mšjligheten till folkomršstning om en grundlagsfrŒga aldrig anvŠnts. Av dagens Œtta
riksdagspartier har S, V och MP avskaffande av monarkin inskrivet i
partiprogrammet. Under Socialdemokraternas tolvŒriga regeringsinnehav
1994–2006 hade dessa partier tillsammans majoritet i riksdagen. Men den
partitaktiska kalkylen har landat i att demokratifrŒgor i allmŠnhet och
republikkrav i synnerhet nu fšr tiden inte Šr nŒgra ršstmagneter i
vŠljarjakten. SD Šr det enda av
riksdagens Œtta partier som odelat stšder kungahuset. I alla švriga partier
finns riksdagsledamšter som Œterkommande motionerar om att slopa monarkin.
Motioner frŒn SD fšreslŒr i stŠllet att kungens makt ska stŠrkas genom att
han tar šver talmannens roll vid regeringsbildningen. Det enkla svaret pŒ
frŒgan varfšr Sverige fortfarande har monarki Šr att svenska folket inte Šr
tillrŠckligt demokratiskt. €ven om stšdet fšr monarkin har avtagit betydlig
Šr det fortfarande fler som Šr fšr Šn emot. Kungahusets PR-projekt har
levererat och gynnas nu av tidsandan, dŠr svenskarnas fŒfŠnga Šr starkare Šn
deras demokratipatos. |
|
slekt.se/monarki Start Demokrati mot monarki ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|