Demokrati
mot monarki Per Anderssons
texter om att utse statschef genom arv |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Icke-kungliga kungliga giften Sedan 1980 krver
successionsordningen fr behrighet till Sveriges tron inte lngre tv
furstliga frldrar utan endast en. Nr personer i tronfljden inte gifter
sig jmbrdigt halveras det furstliga ursprunget varje ny generation. Det har
medfrt att det utanfr kungahuset finns ttlingar till tidigare kungar som
har mer furstligt ursprung och ven fler hrstamningar frn arvmonarkins
utgngpunkt Gustav Vasa n de som ingr i tronfljden. De statschefsbehrigas
legitimitet riskerar att ifrgasttas nr skillnaden mellan deras och vanliga
medborgares ursprung suddas ut. Nr kravet fr att kunna bli statschef inte
lngre r ett helt furstligt ursprung utan bara en enda kunglig
hrstamningslinje, finns otaliga medborgare utanfr kungahuset som uppfyller
ett sdant villkor men utan mjlighet att n statschefsposten, exempelvis
ttlingar i hundratusental till Gustav Vasa. Steget r d kort till att alla
medborgare ska kunna komma ifrga fr landets hgsta mbete – genom att
p lika villkor f stlla upp i regelbundet terkommande demokratiska val av
statschef. Nr de kungliga gifter
sig med vanliga medborgare bryts den tskillnad mellan kungahuset och folket
som framhllits vara ett villkor fr monarkens oberoende och mjlighet att
representera hela nationen. Till statschefens slktskapskrets knyts ocks en
strre mngd utomstende personer, frutom de ingifta sjlva ven deras
syskon, kusiner och sysslingar, som kan ha svrt att bortse frn frdelarna
med att ha slktingar i kungahuset. Redan de frsta vasarna p tronen fick
erfara problematiken i sin tids tappning, ssom Gustav Vasas hantering av de
s kallade kungafrnderna och Erik XIV:s avsttning efter att han gift sig
med en underste. En srskild utmaning
fr upprtthllandet av den grundlggande monarkiska mytbildningen om tv
artskilda slag av mnniskor, furstliga och icke-furstliga, r att frklara
hur vanliga mnniskor numera i ett slag kan frvandlas till prinsar och
prinsessor – kanske med trollsp eller genmanipulation. Reformeringen av
successionsordningen 1980 syftade till att likstlla mn och kvinnor i
tronfljden. Att dessutom avskaffa kravet p jmbrdigt gifte nmndes ver
huvud taget inte i den socialdemokratiska regeringens direktiv i december
1975 till det som skulle bli Utredningen om kvinnlig tronfljd. Juristen
Ingvar Lindell, som varit socialdemokratisk justitieminister 1957–1959
och landshvding i Hallands ln 1959–1971, utsgs till enmansutredare.
Inte heller i det utredningsbetnkande, Kvinnlig tronfljd (SOU 1977:5), som
han i januari 1977 lmnade till den sedan valet 1976 borgerliga regeringen,
framfrdes ngot frslag i ktenskapsfrgan. Tvrtom tillt sig Lindell
"ppeka att en uppmjukning av det ifrgavarande absoluta frbudet fr
tronarvingarna att gifta in sig i svenska privatfamiljer kan synas tveksam
utifrn dynastiskt betraktelsestt. Frbudsbestmmelsen avser nmligen att
frekomma slktskapsfrbindelser mellan kungahuset och 'folket'. Ett alltmera
utkat antal ktenskap mellan tronarvingarna och vanliga svenska medborgare kan
leda till att det 'kungliga blodet' blir allt mera urvattnat med pfljd att
det blir allt svrare, biologiskt och socialt, att upprtthlla
frestllningen om kungahusets srart och drmed ocks att motivera den
rftliga monarkin." Men nr den nya regeringen lade fram sin proposition
(1977/78:71) om kvinnlig tronfljd i december 1977 innehll frslaget om
grundlagsndring pltsligt ocks upphvande av frbudet mot icke-furstliga
giften. Pdrivande fr denna frndring var Riksmarskalksmbetet genom sitt remissyttrande
ver utredningens betnkande. mbetet r kungens eget organ och det var
sledes kungens egen uppfattning som framfrdes – och segrade. Varken
regeringen eller riksdagen redovisade ngon konsekvensanalys, och regeringens
frslag antogs bde av riksdagen 1978 och av den nyvalda riksdagen 1979. Kung Carl XVI Gustaf
hade sjlv brutit traditionen och gift sig med icke-furstliga Silvia
Sommerlath. Det hade han kunnat gra genom att utnyttja vad som mste
betraktas som ett kryphl i grundlagen. Medan 1810 rs successionsordning
tydligt reglerade kravet p furstligt gifte fr bde prinsar och prinsessor
har dr inte funnits ngon uttrycklig bestmmelse fr den medlem av
kungahuset som hunnit bli kung. Lagstiftaren frutsatte rimligen att en kung,
som i normalfallet tilltrder ganska hgt upp i ren vid sin fars dd, har
gift sig lngt fre sitt trontilltrde medan han nnu var prins. S var ocks
den blivande kungen Karl XIV Johan redan gift nr 1810 rs successionsordning
antogs. Det hade d varit nrmast omjligt att ta in ett jmbrdighetskrav
fr kungen, eftersom hans hustru inte var av furstlig brd och han drmed
skulle kunna hvdas vara obehrig till tronen. Intentionen att inte acceptera
ngot annat n jmbrdiga giften i kungahuset var i alla hndelser
kompromissls, vilket inte minst demonstrerats genom alla de exkluderingar
utan pardon av prinsar som under ren gift sig i strid med normen. Att kungen
sjlv skulle bryta mot det fundamentala kravet p furstligt gifte vore
naturligtvis nnu allvarligare, dels symboliskt, dels dynastiskt fr
efterfljande kungar bland hans ttlingar som d inte skulle ha den
legitimitet som ett odelat furstligt ursprung frutsattes medfra. Den fregende
successionsordningen, antagen av kungen och riksdagen den 18 december 1809,
utsg den ogifte prins Kristian August till kronprins. D framhlls redan i 1
€ krav p furstligt gifte fr honom som blivande kung: "Riksens Stnder
uttryckligen sig frebehlla, at til Geml ej m tagas enskild Swensk eller
Utlndsk Mans Dotter". Han dog redan den 28 maj 1810 och Bernadotte
engagerades i hans stlle, med en ny successionsordning dr motsvarande
bestmmelse allts tagits bort. Subtiliteten i
jmbrdighetskravet aktualiserades nr Gustaf VI Adolf skulle ing sitt andra
ktenskap. D ifrgasattes om hans tillkommande, sedermera drottning Louise,
var furstlig p det stt som successionsordningen frutsatte. Hon hade ett
ursprung p sina olika ansidor som var dynastiskt lika "fint" som
hans. Invndningarna mot hennes brd var inte primrt att hon vid tiden fr
giftet var Lady Mountbatten. Hon var fdd prinsessa von Battenberg, men
hennes slkt hade vxlat till engelska namn och titlar 1917 till fljd av
antityska stmningar under frsta vrldskriget, samtidigt som den regerande kungaslkten
bytte frn Sachsen-Coburg und Gotha till Windsor. Problemet var i stllet att
hon inte var fdd i ett suvernt furstehus utan i en adelstt som tilldelats
prins- och prinsesstitlar p grund av att hennes far var son till
storhertigen av Hessen i ett morganatiskt ktenskap. Samtidigt var drottning
Victoria av Storbritannien mormors mor till Louise, som drmed ingick i den
brittiska tronfljden och fr vrigt var nra slkt med sin blivande mans
frsta geml. Vigseln rddades slutligen av den kognatiska tronfljden i
Storbritannien och hovet dr betygade att Louise var en del av det brittiska
kungahuset. En annan konsekvens av
de nya tronfljdsprinciper som infrdes 1980 r att det r numera r mjligt
att ha dubbel behrighet till tronen, om man r ttling till kungahusets
stamfader p mer n ett stt. Den situationen uppstr om exempelvis bda
frldrarna r barnbarns barn till kungen och drigenom sysslingar som gift
sig med varandra. |
|
slekt.se/monarki Start Demokrati mot monarki ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|