Demokrati mot monarki

Per Anderssons texter om att utse statschef genom arv

 

 

 

 

 

Icke-kungliga kungliga giften

Sedan 1980 krŠver successionsordningen fšr behšrighet till Sveriges tron inte lŠngre tvŒ furstliga fšrŠldrar utan endast en. NŠr personer i tronfšljden inte gifter sig jŠmbšrdigt halveras det furstliga ursprunget varje ny generation. Det har medfšrt att det utanfšr kungahuset finns Šttlingar till tidigare kungar som har mer furstligt ursprung och Šven fler hŠrstamningar frŒn arvmonarkins utgŒngpunkt Gustav Vasa Šn de som ingŒr i tronfšljden. De statschefsbehšrigas legitimitet riskerar att ifrŒgasŠttas nŠr skillnaden mellan deras och vanliga medborgares ursprung suddas ut. NŠr kravet fšr att kunna bli statschef inte lŠngre Šr ett helt furstligt ursprung utan bara en enda kunglig hŠrstamningslinje, finns otaliga medborgare utanfšr kungahuset som uppfyller ett sŒdant villkor men utan mšjlighet att nŒ statschefsposten, exempelvis Šttlingar i hundratusental till Gustav Vasa. Steget Šr dŒ kort till att alla medborgare ska kunna komma ifrŒga fšr landets hšgsta Šmbete – genom att pŒ lika villkor fŒ stŠlla upp i regelbundet Œterkommande demokratiska val av statschef.

NŠr de kungliga gifter sig med vanliga medborgare bryts den Œtskillnad mellan kungahuset och folket som framhŒllits vara ett villkor fšr monarkens oberoende och mšjlighet att representera hela nationen. Till statschefens slŠktskapskrets knyts ocksŒ en stšrre mŠngd utomstŒende personer, fšrutom de ingifta sjŠlva Šven deras syskon, kusiner och sysslingar, som kan ha svŒrt att bortse frŒn fšrdelarna med att ha slŠktingar i kungahuset. Redan de fšrsta vasarna pŒ tronen fick erfara problematiken i sin tids tappning, sŒsom Gustav Vasas hantering av de sŒ kallade kungafrŠnderna och Erik XIV:s avsŠttning efter att han gift sig med en undersŒte.

En sŠrskild utmaning fšr upprŠtthŒllandet av den grundlŠggande monarkiska mytbildningen om tvŒ artskilda slag av mŠnniskor, furstliga och icke-furstliga, Šr att fšrklara hur vanliga mŠnniskor numera i ett slag kan fšrvandlas till prinsar och prinsessor – kanske med trollspš eller genmanipulation.

Reformeringen av successionsordningen 1980 syftade till att likstŠlla mŠn och kvinnor i tronfšljden. Att dessutom avskaffa kravet pŒ jŠmbšrdigt gifte nŠmndes šver huvud taget inte i den socialdemokratiska regeringens direktiv i december 1975 till det som skulle bli Utredningen om kvinnlig tronfšljd. Juristen Ingvar Lindell, som varit socialdemokratisk justitieminister 1957–1959 och landshšvding i Hallands lŠn 1959–1971, utsŒgs till enmansutredare. Inte heller i det utredningsbetŠnkande, Kvinnlig tronfšljd (SOU 1977:5), som han i januari 1977 lŠmnade till den sedan valet 1976 borgerliga regeringen, framfšrdes nŒgot fšrslag i ŠktenskapsfrŒgan. TvŠrtom tillŠt sig Lindell "pŒpeka att en uppmjukning av det ifrŒgavarande absoluta fšrbudet fšr tronarvingarna att gifta in sig i svenska privatfamiljer kan synas tveksam utifrŒn dynastiskt betraktelsesŠtt. FšrbudsbestŠmmelsen avser nŠmligen att fšrekomma slŠktskapsfšrbindelser mellan kungahuset och 'folket'. Ett alltmera utškat antal Šktenskap mellan tronarvingarna och vanliga svenska medborgare kan leda till att det 'kungliga blodet' blir allt mera urvattnat med pŒfšljd att det blir allt svŒrare, biologiskt och socialt, att upprŠtthŒlla fšrestŠllningen om kungahusets sŠrart och dŠrmed ocksŒ att motivera den Šrftliga monarkin." Men nŠr den nya regeringen lade fram sin proposition (1977/78:71) om kvinnlig tronfšljd i december 1977 innehšll fšrslaget om grundlagsŠndring plštsligt ocksŒ upphŠvande av fšrbudet mot icke-furstliga giften. PŒdrivande fšr denna fšrŠndring var RiksmarskalksŠmbetet genom sitt remissyttrande šver utredningens betŠnkande. €mbetet Šr kungens eget organ och det var sŒledes kungens egen uppfattning som framfšrdes – och segrade. Varken regeringen eller riksdagen redovisade nŒgon konsekvensanalys, och regeringens fšrslag antogs bŒde av riksdagen 1978 och av den nyvalda riksdagen 1979.

Kung Carl XVI Gustaf hade sjŠlv brutit traditionen och gift sig med icke-furstliga Silvia Sommerlath. Det hade han kunnat gšra genom att utnyttja vad som mŒste betraktas som ett kryphŒl i grundlagen. Medan 1810 Œrs successionsordning tydligt reglerade kravet pŒ furstligt gifte fšr bŒde prinsar och prinsessor har dŠr inte funnits nŒgon uttrycklig bestŠmmelse fšr den medlem av kungahuset som hunnit bli kung. Lagstiftaren fšrutsatte rimligen att en kung, som i normalfallet tilltrŠder ganska hšgt upp i Œren vid sin fars dšd, har gift sig lŒngt fšre sitt trontilltrŠde medan han Šnnu var prins. SŒ var ocksŒ den blivande kungen Karl XIV Johan redan gift nŠr 1810 Œrs successionsordning antogs. Det hade dŒ varit nŠrmast omšjligt att ta in ett jŠmbšrdighetskrav fšr kungen, eftersom hans hustru inte var av furstlig bšrd och han dŠrmed skulle kunna hŠvdas vara obehšrig till tronen. Intentionen att inte acceptera nŒgot annat Šn jŠmbšrdiga giften i kungahuset var i alla hŠndelser kompromisslšs, vilket inte minst demonstrerats genom alla de exkluderingar utan pardon av prinsar som under Œren gift sig i strid med normen. Att kungen sjŠlv skulle bryta mot det fundamentala kravet pŒ furstligt gifte vore naturligtvis Šnnu allvarligare, dels symboliskt, dels dynastiskt fšr efterfšljande kungar bland hans Šttlingar som dŒ inte skulle ha den legitimitet som ett odelat furstligt ursprung fšrutsattes medfšra.

Den fšregŒende successionsordningen, antagen av kungen och riksdagen den 18 december 1809, utsŒg den ogifte prins Kristian August till kronprins. DŒ framhšlls redan i 1 € krav pŒ furstligt gifte fšr honom som blivande kung: "Riksens StŠnder uttryckligen sig fšrebehŒlla, at til GemŒl ej mŒ tagas enskild Swensk eller UtlŠndsk Mans Dotter". Han dog redan den 28 maj 1810 och Bernadotte engagerades i hans stŠlle, med en ny successionsordning dŠr motsvarande bestŠmmelse alltsŒ tagits bort.

Subtiliteten i jŠmbšrdighetskravet aktualiserades nŠr Gustaf VI Adolf skulle ingŒ sitt andra Šktenskap. DŒ ifrŒgasattes om hans tillkommande, sedermera drottning Louise, var furstlig pŒ det sŠtt som successionsordningen fšrutsatte. Hon hade ett ursprung pŒ sina olika ansidor som var dynastiskt lika "fint" som hans. InvŠndningarna mot hennes bšrd var inte primŠrt att hon vid tiden fšr giftet var Lady Mountbatten. Hon var fšdd prinsessa von Battenberg, men hennes slŠkt hade vŠxlat till engelska namn och titlar 1917 till fšljd av antityska stŠmningar under fšrsta vŠrldskriget, samtidigt som den regerande kungaslŠkten bytte frŒn Sachsen-Coburg und Gotha till Windsor. Problemet var i stŠllet att hon inte var fšdd i ett suverŠnt furstehus utan i en adelsŠtt som tilldelats prins- och prinsesstitlar pŒ grund av att hennes far var son till storhertigen av Hessen i ett morganatiskt Šktenskap. Samtidigt var drottning Victoria av Storbritannien mormors mor till Louise, som dŠrmed ingick i den brittiska tronfšljden och fšr švrigt var nŠra slŠkt med sin blivande mans fšrsta gemŒl. Vigseln rŠddades slutligen av den kognatiska tronfšljden i Storbritannien och hovet dŠr betygade att Louise var en del av det brittiska kungahuset.

En annan konsekvens av de nya tronfšljdsprinciper som infšrdes 1980 Šr att det Šr numera Šr mšjligt att ha dubbel behšrighet till tronen, om man Šr Šttling till kungahusets stamfader pŒ mer Šn ett sŠtt. Den situationen uppstŒr om exempelvis bŒda fšrŠldrarna Šr barnbarns barn till kungen och dŠrigenom sysslingar som gift sig med varandra.

 

 

 

 

slekt.se/monarki

Start Demokrati mot monarki

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson