Demokrati mot monarki

Per Anderssons texter om att utse statschef genom arv

 

 

 

 

 

Monarki Šr demokratins motsats

Monarki och demokrati Šr varandras motsatser. De Šr vŠsensskilda och ofšrenliga typer av statsbildning.

Demokrati bygger pŒ alla mŠnniskors lika vŠrde och att alla medborgare fritt kan bŒde vŠlja sina politiska fšretrŠdare och kandidera sjŠlva. Monarki innebŠr tvŠrtom en šver- och underordning av mŠnniskor med olika vŠrde, dŠr vissa har exklusiva och Šrftliga privilegier, sŒsom att fŒ inneha regeringsmakten, vara statschef och till och med Šga ett land med dess invŒnare som undersŒtar. Fšr att utse den mest kompetenta till ett lands frŠmsta fšretrŠdare innebŠr arv inga garantier.

Som ord med ursprung i grekiskan betyder monark ensamhŠrskare och demokrati folkvŠlde eller folkstyre. Termen republik, ocksŒ motpol till monarki, Šr bildad av latinets utryck fšr allmŠn sak, det vill sŠga gemensam angelŠgenhet fšr mŠnniskorna i ett samhŠlle. Monarki Šr i allmŠnhet liktydigt med arvmonarki, och redan innan arvrike formellt infšrdes spelade slŠktskap en central roll fšr vem som blev monark.

Meningsutbyten kring monarkins vara eller inte vara reduceras ofta till en frŒga om kung eller president och vad som Šr praktfullast eller billigast. Men saken ršr nŒgot mycket djupare Šn tillsŠttning av en tjŠnst som galjonsfigur fšr landet: sjŠlva fundamentet fšr statsbildningen.

En stat kan tillkomma pŒ tvŒ principiellt helt olika sŠtt: ovanifrŒn eller underifrŒn, med monarki respektive demokrati som arketyper. I det fšrra fallet lŠgger en person eller slŠkt beslag pŒ ett territorium och fšrmŒr befolkningen att underkasta sig och betala tribut till hŠrskaren. I det senare fallet gŒr mŠnniskorna i ett omrŒde ihop som likvŠrdiga medlemmar och bildar en samhŠllsgemenskap fšr att hantera gemensamma angelŠgenheter och skapa mervŠrde fšr alla och envar.

Monarki har liknats vid maffia, bland annat med avseende pŒ uppkomst, syfte, organisation, metoder, hederskultur och relationer till utomstŒende. Samtidigt utskiljer sig monarkin med sin framgŒng i att skapa legitimitet Œt sin existens. Sedermera Nobelpristagaren Bob Dylan var saken pŒ spŒret med sina textrader frŒn 1983: "Steal a little and they throw you in jail, Steal a lot and they make you king".

En kung, som frontfiguren i en monarki oftast kallas, har som funktion att driva ett land, att regera. Kungen Šr en personifiering av staten, och mŒnga fler monarker Šn Ludvig XIV har varit ingjutna i sjŠlvuppfattningen att "staten, det Šr jag". Kunglig, exempelvis i namn pŒ offentliga institutioner, betyder helt enkelt statlig. Vid den nya regeringsformens ikrafttrŠdande 1975 sattes formellt punkt fšr den personliga kungamakten i Sverige, och namn pŒ statliga myndigheter, sŒsom Kungliga Dalregementet och Kungliga Postverket, avkungligades. Redan dessfšrinnan hade nya myndigheter bšrjat ges namn med statlig i stŠllet fšr kunglig markšr, exempelvis Statens naturvŒrdsverk. NŒgra myndigheter och Šven till aktiebolag ombildade sŒdana har Šnnu i dag kungliga benŠmningar, bland annat Kungliga Biblioteket, Kungliga Tekniska hšgskolan, Kungliga Musikhšgskolan och Kungliga Dramatiska teatern. AnmŠrkningsvŠrt Šr att Kungliga Konsthšgskolan tillkom fšrst 1978, tre Œr efter demokratins grundlagsfŠstning, liksom att Kungliga Teatern 1997 bytte till Šnnu ett kungligt namn, Kungliga Operan. Statsmakten har Šven gett privilegierande sanktion med kungligt namnepitet Œt vissa akademier, samfund och fšreningar, alltifrŒn Kungliga Vetenskapsakademien till Kungliga Automobilklubben. Trots den konstitutionella fšrŠndringen 1975 skŠnker dessa namn alltjŠmt prestigefylld illusion av kunglig utvaldhet i en tankemŠssig sammanblandning av staten och kungen personligen.

PŒ frŒgan hur den frŠmsta fšretrŠdaren fšr en stat ska utses Šr svaret givet fšr en demokrat: av medborgarna i allmŠnna val dŠr alla Šr fria att stŠlla upp pŒ lika villkor. Uppfattningen att befattningen i stŠllet ska fšrvŠrvas genom att Šrvas inom en privilegierad slŠkt kan omšjligen kategoriseras som demokratisk. Det Šr dŠrfšr remarkabelt att det i Sverige mer Šn hundra Œr efter demokratins genombrott fortfarande finns en stor, om Šn minskande, andel av befolkningen som stšder monarkin och dŠrmed inte accepterar den grundlŠggande premissen om alla mŠnniskors lika vŠrde och rŠtt. MŠnniskor som visar sympati fšr antidemokratiska samhŠllssystem och ideologier mšter skoningslšsa reaktioner. Men monarkister och rojalister Šr undantag som med flaggviftning, hurrarop och kungssŒng kan manifestera sitt avstŒndstagande frŒn demokratins elementa utan att vare sig allmŠnhet eller media bryr sig.

 

 

 

 

slekt.se/monarki

Start Demokrati mot monarki

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson