Demokrati
mot monarki Per Anderssons
texter om att utse statschef genom arv |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Monarki är demokratins motsats Monarki och demokrati
är varandras motsatser. De är väsensskilda och oförenliga typer av
statsbildning. Demokrati bygger på
alla människors lika värde och att alla medborgare fritt kan både välja sina
politiska företrädare och kandidera själva. Monarki innebär tvärtom en över-
och underordning av människor med olika värde, där vissa har exklusiva och
ärftliga privilegier, såsom att få inneha regeringsmakten, vara statschef och
till och med äga ett land med dess invånare som undersåtar. För att utse den
mest kompetenta till ett lands främsta företrädare innebär arv inga
garantier. Som ord med ursprung i
grekiskan betyder monark ensamhärskare och demokrati folkvälde eller
folkstyre. Termen republik, också motpol till monarki, är bildad av latinets
utryck för allmän sak, det vill säga gemensam angelägenhet för människorna i
ett samhälle. Monarki är i allmänhet liktydigt med arvmonarki, och redan
innan arvrike formellt infördes spelade släktskap en central roll för vem som
blev monark. Meningsutbyten kring
monarkins vara eller inte vara reduceras ofta till en fråga om kung eller
president och vad som är praktfullast eller billigast. Men saken rör något
mycket djupare än tillsättning av en tjänst som galjonsfigur för landet:
själva fundamentet för statsbildningen. En stat kan tillkomma
på två principiellt helt olika sätt: ovanifrån eller underifrån, med monarki
respektive demokrati som arketyper. I det förra fallet lägger en person eller
släkt beslag på ett territorium och förmår befolkningen att underkasta sig
och betala tribut till härskaren. I det senare fallet går människorna i ett
område ihop som likvärdiga medlemmar och bildar en samhällsgemenskap för att
hantera gemensamma angelägenheter och skapa mervärde för alla och envar. Monarki har liknats
vid maffia, bland annat med avseende på uppkomst, syfte, organisation,
metoder, hederskultur och relationer till utomstående. Samtidigt utskiljer
sig monarkin med sin framgång i att skapa legitimitet åt sin existens.
Sedermera Nobelpristagaren Bob Dylan var saken på spåret med sina textrader
från 1983: "Steal a little and they throw you in jail, Steal a lot and
they make you king". En kung, som
frontfiguren i en monarki oftast kallas, har som funktion att driva ett land,
att regera. Kungen är en personifiering av staten, och många fler monarker än
Ludvig XIV har varit ingjutna i självuppfattningen att "staten, det är
jag". Kunglig, exempelvis i namn på offentliga institutioner, betyder
helt enkelt statlig. Vid den nya regeringsformens ikraftträdande 1975 sattes
formellt punkt för den personliga kungamakten i Sverige, och namn på statliga
myndigheter, såsom Kungliga Dalregementet och Kungliga Postverket,
avkungligades. Redan dessförinnan hade nya myndigheter börjat ges namn med
statlig i stället för kunglig markör, exempelvis Statens naturvårdsverk.
Några myndigheter och även till aktiebolag ombildade sådana har ännu i dag kungliga
benämningar, bland annat Kungliga Biblioteket, Kungliga Tekniska högskolan,
Kungliga Musikhögskolan och Kungliga Dramatiska teatern. Anmärkningsvärt är
att Kungliga Konsthögskolan tillkom först 1978, tre år efter demokratins
grundlagsfästning, liksom att Kungliga Teatern 1997 bytte till ännu ett
kungligt namn, Kungliga Operan. Statsmakten har även gett privilegierande
sanktion med kungligt namnepitet åt vissa akademier, samfund och föreningar,
alltifrån Kungliga Vetenskapsakademien till Kungliga Automobilklubben. Trots
den konstitutionella förändringen 1975 skänker dessa namn alltjämt
prestigefylld illusion av kunglig utvaldhet i en tankemässig sammanblandning
av staten och kungen personligen. På frågan hur den
främsta företrädaren för en stat ska utses är svaret givet för en demokrat:
av medborgarna i allmänna val där alla är fria att ställa upp på lika
villkor. Uppfattningen att befattningen i stället ska förvärvas genom att
ärvas inom en privilegierad släkt kan omöjligen kategoriseras som demokratisk.
Det är därför remarkabelt att det i Sverige mer än hundra år efter
demokratins genombrott fortfarande finns en stor, om än minskande, andel av
befolkningen som stöder monarkin och därmed inte accepterar den grundläggande
premissen om alla människors lika värde och rätt. Människor som visar sympati
för antidemokratiska samhällssystem och ideologier möter skoningslösa
reaktioner. Men monarkister och rojalister är undantag som med flaggviftning,
hurrarop och kungssång kan manifestera sitt avståndstagande från demokratins
elementa utan att vare sig allmänhet eller media bryr sig. |
|
slekt.se/monarki Start Demokrati mot monarki ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|