Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om stŠrkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Avskaffa kommuner och regioner och
renodla staten Hur bšr den offentligt
finansierade verksamheten i Sverige organiseras? Den har till uppgift att
rŠttssŠkert, likvŠrdigt och effektivt genomfšra vad ytterst riksdag och
regering har beslutat i demokratisk ordning. Enkelhet, tydlighet och
transparens framstŒr som ideal, inte minst fšr mšjligheten att granska och
utkrŠva ansvar. Mest renodlat vore att
forma allt det allmŠnna som ett traditionellt fšretag: under en hšgsta chef
en linjeorganisation med en avdelning fšr varje verksamhetsgren och tydliga
order- och ansvarsvŠgar. SŒdan blev ocksŒ grundmodellen fšr det kungliga
statsbygget, som dock under Œrhundradena har modifierats av bland annat krav
pŒ medinflytande, maktdelning och rŠttssŠkerhet. Exempelvis har tillkommit
ett riksrŒd som utvecklats till dagens regering, en riksdag, sjŠlvstŠndighet
fšr domstolarna, tudelning mellan regeringen och fšrvaltningsmyndigheterna,
fšrbud mot ministerstyre samt kontrollorgan understŠllda riksdagen. Till
detta har lagts en vildvuxen kommunal organisation och omfattande
privatiseringar. Sammantaget har historien frambringat en svŒršverblickbar
och tršgstyrd skattebetald sektor. Om staten Sverige bildats i dag skulle den
helt klart inte ha organiserats sŒ som nu Šr fallet. Som statens
"avdelningschefer" under kungen etablerades under vasatiden de fem
hšga riksŠmbetsmŠnnen i riksrŒdet, var och en chef fšr ett kollegium:
riksdrots (rŠttsvŠsendet), riksmarsk (krigsmakten till lands), riksamiral,
rikskansler (kungliga kansliet och utrikes Šrenden) och riksskattmŠstare.
DŠrutšver var Šrkebiskopen frŠmste fšretrŠdare fšr den statliga kyrkan. Under
karolinska envŠldet avskildes den operativa ledningen av statens verksamhet
frŒn riksrŒdet och varje kollegium fick som chef en president, fšregŒngare
till ett Šmbetsverks generaldirektšr. Efter att riksrŒd avvecklats och 1809
efterfšljts av statsrŒd inrŠttades 1840 sju statsdepartement under ledning av
vardera en minister i regeringen: justitie-, utrikes-, lantfšrsvars-,
sjšfšrsvars-, civil- (nŠringsliv, infrastruktur, regional och lokal
fšrvaltning), finans- samt ecklesiastikdepartementet (kyrka, utbildning,
vŒrd). Antalet departement har sedan utškats, fšrst med
jordbruksdepartementet Œr 1900, och departementsindelningen har Šndrats
Œtskilliga gŒnger. Den nutida
fšrvaltningen Šr byggd pŒ en grund av fyra medeltida element, som Gustav Vasa
och hans efterfšljare exploaterade fšr sin maktutšvning: krigsmakten,
fogdevŠsendet, tingen och kyrkan, med militŠrer, ŠmbetsmŠn, domare respektive
prŠster som kungens fšrtroendemŠn. Geografiskt organiserades staten frŠmst
efter de urgamla enheterna landskap, hŠrad och socken, varutšver staden var
en priviligierad parallell till landsbygdens hŠrad. FrŒn det kungliga
kansliet, senare regeringskansliet, har avknoppats specialiserade Šmbetsverk,
fogdarna pŒ de kungliga slotten lever kvar som landshšvdingar i spetsen fšr
lŠnsstyrelser, och av menigheternas ting har blivit statliga domstolar.
Kommunerna har sitt ursprung i kyrkans socknar, som 1863 delades i en kyrklig
och en borgerlig kommun, samtidigt som Šven en stšrre kommuntyp, landsting,
infšrdes. Merparten av den
offentliga verksamhetens expansion har skett inom de bŒda sistnŠmnda, det
vill sŠga dagens kommuner och regioner. I en tid av bristfŠlliga kommunikationer
och lŒg utbildningsnivŒ var det inte enkelt att bygga upp landsomfattande
statliga myndigheter med anstŠllda ŠmbetsmŠn fšr alla nya
fšrvaltningsuppgifter. Lšsningen blev att lŒta lokalsamhŠllena sjŠlva ansvara
fšr att med kommunalskatt bekosta och med huvudsakligen lekmŠn utfšra det som
staten bestŠmt. De ursprungliga skŠlen till att bedriva statligt beslutade
verksamheter i form av kommuner och regioner Šr sedan lŠnge inaktuella. Att
modellen ŠndŒ lever kvar beror inte minst pŒ alla de politikeruppdrag som
skulle fšrsvinna om den ersattes med en professionell statlig fšrvaltning.
Samtidigt har det blivit allt svŒrare att rekrytera medborgare till
fšrtroendeposter. Det framstŒr som
slumpartat vilken huvudmannaform olika verksamheter har. Om det exempelvis
intrŠffar en svŒr olycka rycker kommunens rŠddningstjŠnst och statens polis
ut, medan den som blivit skadad fšrs till regionens sjukhus. Om personen
avlider intrŠder en privat begravningsbyrŒ och Svenska kyrkan svarar fšr
gravplats, oavsett vederbšrandes trosuppfattning eller avsaknad av sŒdan.
SjukvŒrden faller pŒ regionerna men Šldreomsorgen pŒ kommunerna. Polisen var
kommunal fram till 1965. FrŒn kyrkan flyttades skolan slutgiltigt pŒ
1950-talet och folkbokfšringen 1991. Fram till 1990-talet drev staten hotell
och restauranger. I dag Šr mŒnga kommuner fšr smŒ fšr att bedriva egen
rŠddningstjŠnst och har dŠrfšr gŒtt samman i kommunalfšrbund. Ineffektivitet
i den offentliga driften har šppnat fšr att laborera med privat utfšrande.
Till skillnad frŒn vad som nu gŠller fšr skolor tillŒts dock inte att
domstolar drivs av riskkapitalister, polisen av religišsa samfund eller
fšrsvaret av konkurrerande fšretag som varje medborgare erbjuds vŠlja bland
fšr att upprŠtthŒlla sin del av freden. Det finns anledning
att pŒminna sig om den avgšrande skillnaden mellan privat och offentligt,
Šven benŠmnt enskilt respektive allmŠnt eller gemensamt. I grunden ankommer
det pŒ varje vuxen individ att fšrsšrja sig sjŠlv. DŠrutšver kan mŠnniskor gŒ
ihop i en samhŠllsgemenskap fšr att Œstadkomma sŒdant som de inte klarar
bŠttre pŒ egen hand, till exempel fredliga relationer med omvŠrlden, inre
ordning och skydd, mšjlighet fšr alla att fšrsšrja sig, vŒrd och stšd till
dem som behšver, infrastruktur och utbildning. En underfšrstŒdd utgŒngspunkt
Šr att det som beslutas och finansieras offentligt, det vill sŠga av staten
inklusive regioner och kommuner, ocksŒ genomfšrs i offentlig regi. Enligt sŒvŠl
konservativt som kommunistiskt och socialistiskt synsŠtt Šr staten det
primŠra och undersŒten eller medborgaren det sekundŠra, medan det omvŠnda
gŠller fšr liberaler. SŒvŠl monarken som partidiktatorn fšrfogar šver staten,
och befolkningen lever pŒ hŠrskarens nŒd. Det lŒnga socialdemokratiska
maktinnehavet i Sverige med en kraftig expansion av den offentliga sektorn,
av sina belackare kallad den ofantliga, fšranledde de borgerliga partierna
att propagera fšr minskad omfattning och sŠnkta skatter. Efter att
icke-socialistiska regeringar bšrjat alternera vid makten fšrbyttes dock
volymkritiken i en massiv privatisering av statlig, regional och kommunal
verksamhet – med bibehŒllen offentlig finansiering. Det innebar sŒvŠl
ett radikalt avsteg frŒn den demokratimotiverade rŒgŒngen mellan enskilt och
allmŠnt som en ŒtergŒng till en monarkiliknande utdelning av privilegier fšr
att utfšra offentliga uppgifter. Den offentliga sektorn tillŒts vara stor fšr
att fšrse nŠringslivsoligopol med skattepengar och samtidigt kommunala och
regionala partipolitiker med befattningar fšr vŠlarvoderad maktutšvning. Privatiseringen av den
svenska staten har varit omfattande. Redan under medeltiden fšrekom att delar
av riket fšrlŠnades som hertigdšmen till kungens nŠra slŠktingar och som lŠn
till medlemmar av hšgfrŠlset. FrŒn vasatiden tillkom livgeding, grevskap, friherrskap
och mindre fšrlŠningar i form av socknar och gŒrdar. Till och med hela
statsbildningen i en monarki framstŒr som en privategendom, skapad eller
eršvrad av en sjŠlvhŠrskare och gjord Šrftlig bland hans Šttlingar. Med
konstitutionalism och demokratisering har den offentliga och allmŠnna
karaktŠren tilltagit i riktning mot en av medborgarna gemensamt Šgd stat.
Samtidigt har Šven riksdagen, som vŠxt fram som en motvikt till kungamakten,
genomgŒtt privatiseringar. Det gŠller stŒndsriksdagens alla fyra kamrar.
Ridderskapet och adeln Šr sedan 2003 en privat fšrening med adelsmštet som
beslutande fšrsamling. PrŠstestŒndet har kyrkomštet som efterfšljare i den
sedan Œr 2000 frŒn staten avsšndrade Svenska kyrkan. BorgarstŒndets ledamšter
representerade rikets stŠder, vilka 1971 ersattes med kommuner som i dag
fšretrŠds av den mŠktiga men privatrŠttsliga ideella fšreningen Sveriges
kommuner och regioner med en kongress som hšgsta beslutande organ.
BondestŒndets kammare var den enda nŒgorlunda folkvalda och kan ses som
nŠrmaste fšregŒngare till tvŒkammarriksdagens andra kammare och dagens
enkammarriksdag, som helt behŠrskas av de privata fšreningar som partierna
Šr. Efter den nya regeringsformens ikrafttrŠdande 1975, dŒ kungen frŒntogs
all delaktighet i rikets styrelse, har kungahuset och dess hov alltmer
framtrŠtt som en korporation av privat karaktŠr vid sidan av staten eller som
en stat fšr sig, dŠr demokratins och rŠttsstatens principer inte gŠller pŒ
samma sŠtt som i švriga Sverige, exempelvis avseende beslutsfattande,
domstolspršvning, konstitutionell kontroll, offentlighet, mŠnskliga fri- och
rŠttigheter och alla mŠnniskors lika vŠrde och likhet infšr lagen. En stor
šverfšring av verksamheter frŒn offentlig till privat regi tog sin bšrjan pŒ
1980-talet med utfšrsŠljning av statliga fšretag, och frŒn 1990-talet har
betydande delar av vŒrd, omsorg och skola flyttat frŒn regioner och kommuner
till privata utfšrare betalda med allmŠnna medel. Till detta kommer
offentliga organs omfattande upphandling av privata varor och tjŠnster. Kritik mot
offentligfinansierad verksamhet i sŒvŠl kommunal och regional som privat
regi, ršrande exempelvis lŒga skolresultat, lŒnga vŒrdkšer och vinstuttag
frŒn vŠlfŠrdsfšretag, har under 2000-talet lett till tilltagande krav pŒ
fšrstatligande. UndermŒlighet i hur det allmŠnna lšser sina uppgifter
tillskrivs ocksŒ brister i ledning, styrning och samordning nŠr flera aktšrer
– statliga, regionala, kommunala och privata – ska vara
involverade, sŒsom i krissituationer. UppsŠttningen statliga
myndigheter Šr en heterogen massa av verk, lŠnsstyrelser, kollegier,
ombudsmŠn, inspektioner, institut, anstalter, centra, nŠmnder, rŒd,
styrelser, Šmbeten, kanslier, kontor, sekretariat, beredningar, kommissioner,
delegationer, nationella samordnare, fonder, museer, hšgskolor, domstolar och
pŒ andra sŠtt benŠmnda myndigheter, vartill kommer statligt Šgda bolag med
mera. Att myndigheter har till uppgift att tjŠna medborgarna och med respekt
fšr dessa bšr ges informativa namn, utan behov av fšrkortning, synes med
enstaka undantag ha gŒtt riksdag och regering fšrbi i namngivningen. I
motsats till fšredšmliga Skatteverket stŒr svŒrbegripliga benŠmningar sŒsom
IVO, MSB och Vinnova, som vid fšrsta anblicken inte ens klart framstŒr som
myndigheter. Hellre kunde de heta VŒrdinspektionen, Skyddsverket respektive
Innovationsverket. Alla olika delar av en myndighets verksamhet kan omšjligt
framskymta i namnet, och inget vore vunnet om det koncisa myndighetsnamnet
komplicerades till Skatte-, avgifts- och folkbokfšringsverket, SAFV. Det finns tveklšst
anledning att rensa i sŒvŠl namngivningen som den talrika uppsŠttningen av
statliga myndigheter. Men den offentliga fšrvaltningens stšrsta problem Šr
fšrknippade med kommuner och regioner. Kommunal och regional
sjŠlvstyrelse och beskattningsrŠtt, som framhŒllits som en av den svenska
demokratins grundpelare, Šr en illusion och innebŠr i praktiken skyldighet
att utfšra statligt beslutade uppgifter och skyldighet att betala fšr det
genom att beskatta invŒnarna. Samtidigt prŠglas verksamheten av brister i
demokrati, rŠttssŠkerhet, likvŠrdighet, effektivitet, styrning och
finansiering. Varfšr leds fšrsvaret,
polisen, tullen och skattevŠsendet av professionella men rŠddningstjŠnsten,
Šldreomsorgen och skolan av lekmŠn i form av lokalpolitiker? Om det finns ett
demokratiskŠl ŒterstŒr att fšrklara varfšr det inte gŠller alla verksamheter
och varfšr politiker inte behšvs i de tre sistnŠmnda om de bedrivs i privat
regi. Den demokratiska
idealbilden av fšrtroendevalda som har personlig kontakt med sina vŠljare och
agerar som deras ombud hšr till historien och Šr ersatt av ett oligopol av
partier som det Šr svŒrt att se skillnad mellan och som snarast stŒr i
gemensam motsatsstŠllning till medborgarna. Den kommunala och regionala
demokratin fungerar dŒligt fšr medborgarnas pŒverkan sŒvŠl som
ansvarsutkrŠvande. Att kommun- och regionpolitiker deltar i genomfšrandet av
vad som beslutats politiskt pŒ nationell nivŒ kan dessutom komma pŒ
kollisionskurs med bŒde demokratins och rŠttsstatens principer. Det innebŠr
dels en politisk ompršvning av vad som redan reglerats i lag, dels att den
fšr rŠttstillŠmpningen fundamentala Œtskillnaden mellan politiker och
tjŠnstemŠn suddas ut. Organisatorisk vaghet finns bŒde i relationen mellan
nŠmnd och fšrvaltning och mellan kommun- respektive regionstyrelsen och
facknŠmnder, med konsekvenser Šven fšr hur effektivt verksamheten kan ledas
och genomfšras. Till detta kommer att kommun- och regionrevisorer sjŠlva Šr
politiker och knappast opartiskt kan granska sina kolleger. Ytterligare
oklarhet mellan roller fšljer av att politiker Šven Šr arbetsgivare fšr
vŠljare. Ett symboltyngt
exempel pŒ kommunal kompromiss med rŠttsstaten Šr att nŒgra av landets
kommuner sjŠlvsvŒldigt kallar sig fšr det fšrment finare stad, trots att det
saknas lagstšd fšr annat Šn att de Šr bara kommuner och jŠmstŠllda med alla
andra sŒdana. Rangskillnaden mellan rikets kommunala enheter – de olika
kommuntyperna stad, kšping och landskommun samt de inte sjŠlvstŠndiga
formerna municipalsamhŠlle och municipalkšping – avskaffades i och med
att en ny kommunallag trŠdde i kraft med ingŒngen av 1971. RŠtten att kalla
sig stad fšljde av uttryckligt givna stadsprivilegier, som inte lŠngre finns.
Trots detta betraktar sig i dag 14 kommuner som stad, nŠmligen de tre
storstadskommunerna och i švrigt, med ett undantag, kommuner i deras nŠrhet:
Stockholm med Lidingš, Solna, Sundbyberg, Vaxholm och VŠsterŒs, Gšteborg med
BorŒs, Mšlndal och TrollhŠttan, Malmš med Landskrona och Helsingborg samt
dŠrutšver Haparanda. Av dessa Šr det bara de fyra fšrsta och den sistnŠmnda
dŠr hela kommunen nŒgonsin haft stadsprivilegier, varmed de švriga inte ens
kan Œberopa nŒgot slags sedvanerŠtt fšr att upptrŠda som stad. Ett annat
uttryck fšr kommunal fŒfŠnga Šr att vissa kommuner, likaledes utan laglig
grund, har tilldelat en av sina politiker titeln borgmŠstare, oftast
kommunfullmŠktiges ordfšrande och i annat fall kommunstyrelsens ordfšrande.
NŠr riktiga borgmŠstare existerade var de ŠmbetsmŠn utnŠmnda av regeringen,
och deras funktion av domare och statens ombud i staden stŒr i full kontrast
till de i stŠllet av kommunmedlemmarna valda politiker som nu fšrsetts med
titeln. I synnerhet gŠller det ordfšranden i fullmŠktige, den folkrepresentation
som Šr statsmaktens motpol i kommunen. Politikers mšjlighet,
kanske till och med benŠgenhet, att anvŠnda offentliga medel till
prestigeprojekt eller reformer som kan generera vŠljarstšd riskerar
omotiverad expansion av verksamheten och stšrre skatteuttag Šn nšdvŠndigt. Dysfunktionell Šr inte
minst finansieringen av kommunal och regional verksamhet. Den egna
beskattningen Šr i mŒngt en fiktion. Ett komplext system fšr
kommunalekonomisk utjŠmning tar frŒn rika kommuner och regioner fšr att ge
till andra som Šr fattigare. Fšr att fŒ uppgifter utfšrda tillfšr Šven staten
stora summor, inte minst som generella bidrag med lŒg trŠffsŠkerhet. Trots
all intervention Šr det stora skillnader i den service som invŒnarna i olika
kommuner fŒr, bland annat mellan glesbygd och storstad. LikvŠrdighet och
rŠttssŠkerhet kan ocksŒ Šventyras av att politiker pŒ skilda hŒll i landet
fattar olika beslut om rŠttigheter fšr medborgarna. Att 290 kommuner
respektive 21 regioner ska finna var sin lšsning pŒ en stor mŠngd problem som
i grunden Šr desamma fšr alla, Šr uppenbart ineffektivt. Samtidigt Šr
samverkansorganisationen Sveriges kommuner och regioner demokratiskt
problematisk genom att den har stor makt šver medlemmarnas verksamhetsomrŒden
men Šr en privatrŠttslig fšrening som inte granskas pŒ samma sŠtt som
myndigheter. Det Šr hšg tid att
avskaffa kommunerna, regionerna och Šven lŠnsstyrelserna, som Šr ett slags
restmyndigheter som synes leva kvar fšr att de tillhandahŒller retrŠttposter
som landshšvding fšr avdankade politiker. I stŠllet bšr en
modern fšrvaltning byggas utifrŒn funktionen – inte traditionen –
med en enkel och tydlig organisation som lever upp till krav pŒ demokrati,
rŠttssŠkerhet, likvŠrdighet, effektivitet och ansvarsutkrŠvande. Riksdagen stiftar lag
om vad som ska gŠlla i landet, lika fšr alla. Processen fram till riksdagens
beslut kan gšras mer demokratisk genom att alla medborgare ges mšjlighet att
delta pŒ lika villkor med fšrslag och argument. Fšr att verkstŠlla det
som riksdagen beslutar kan inrŠttas ett rikstŠckande verk fšr varje
verksamhetsomrŒde. Sju nya sŒdana skulle šverta nŠstan all verksamhet frŒn
kommuner och regioner: VŒrdverket (vŒrd, Šldreomsorg), Fšrbindelseverket
(kollektivtrafik), Utbildningsverket (skola, bibliotek, fritidsverksamhet),
Stšdverket (socialtjŠnst, fšrsšrjningsstšd, socialfšrsŠkring,
arbetsfšrmedling, studiestšd, pension, konsumentvŠgledning, integration),
Skyddsverket (rŠddningstjŠnst, krisberedskap, civilfšrsvar, miljšskydd),
Markverket (fastighetsbildning, bygglov) och Husverket (offentligt Šgda
bostŠder och lokaler). Fšr tvŒ av statens
allra mest fundamentala funktioner, att bevara den yttre och inre friden, har
redan tvŒ riksomfattande myndigheter etablerats och deras namn kan modifieras
till Fšrsvarsverket respektive Polisverket. I andra delar av den statliga
organisationen kan beslŠktade sakomrŒden fšras samman i ett gemensamt verk
fšr ett bŠttre helhetsperspektiv, exempelvis Minnesverket med samlat ansvar
fšr kulturminnen, museer, arkiv och nationalbibliotek. Inom verken ska
verksamheten utfšras av opartiska tjŠnstemŠn som bšr ges stort professionellt
friutrymme under ansvar i tydligt avgrŠnsade resultatenheter. Alla tjŠnster
tillsŠtts pŒ saklig grund efter offentlig utlysning med tydlig
kravspecifikation. En ny och funktionell
geografisk indelning av riket pŒ tvŒ nivŒer genomfšrs. Den ska gŠlla
enhetligt fšr alla verk och Šr avgšrande fšr en effektiv samverkan mellan
dessa. Med ŒteranvŠndning av gamla benŠmningar kallas de nyformade
territorierna landskapsomrŒde respektive hŠradsomrŒde, i kontrast till det
feodala lŠn och de sprŒkfrŠmmande region och kommun. Den indelning i lŠn
som funnits sedan 1600-talet och som baserats pŒ de medeltida landskapen
stŠmmer inte šverens med det moderna samhŠllets geografi. I Gšteborgs och Malmšs
omland har de gamla enheterna ersatts, med VŠstra Gštalands respektive SkŒne
lŠn. Fšr resten av riket har flera statliga utredningar under lŒng tid utan
framgŒng fšrsškt att finna nya lšsningar. En ŠndamŒlsenlig ny
indelning av Sverige skulle kunna bestŒ av sju nŠringsgeografiskt betingade
landskapsomrŒden med sŒ lŒngt mšjligt en sammanhŒllande historisk identitet
och orienterade mot var sin naturlig centralort, oberoende av nuvarande
lŠnsgrŠnser, i en kompromiss mellan folkmŠngd och yta, dŠr var och en fŒr en
bit av rikets kust med innanfšrliggande land: 1. Svealand (Stockholm): MŠlardalens
landskap inklusive NŠrke samt Gotland 2. VŠstgštaland (Gšteborg): nuvarande
regionen utvidgas med VŠrmland (som fšrr rŠknades till Gšta rike) och norra
Halland (detta landskap var redan under 1200- och 1300-talen uppdelat pŒ
Nšrrehalland och Sšnderhalland) 3. SkŒneland (Malmš): resten av de forna
šstdanska provinserna (SkŒne, Blekinge och sšdra Halland) och delar av sšdra
SmŒland 4. …stgštaland (Linkšping): den šstgštska
sŒ kallade fjŠrde storstadsregionen och huvuddelen av SmŒland 5. Dalaland (GŠvle): GŠstrikland,
HŠlsingland och Dalarna 6. Medelland (Sundsvall): Medelpad,
ngermanland, HŠrjedalen och JŠmtland 7. Bottenland (UmeŒ): VŠsterbottens lŠn
och Norrbottens lŠn De fyra fšrsta har
Šven historisk identitet kring medeltida kulturcentra: biskopssŠtena
Uppsala-VŠsterŒs-StrŠngnŠs, Skara, Lund respektive Linkšping; stiften i sin
tidigmedeltida utbredning sammanfaller vŠl med de fšreslagna enheterna. Dessa
ansluter ocksŒ till de forna universitetsregionerna. Norr om DalŠlven rŠcker
invŒnarantalet inte till landskapsomrŒden av jŠmfšrbar storlek men med mer Šn
hŠlften av landets areal Šr det pŒkallat med tre dŠr. De bŒda nordligaste
motsvarar HŠrnšsands respektive LuleŒ stift. Var och en av de sju
landsdelarna kan ocksŒ samlas kring en dialektidentitet. Gotland har fšrvisso
historiska band till …stgštaland men numera bŠst kommunikationer med
Svealand. LandskapsomrŒdenas exakta avgrŠnsning bestŠms av de hŠradsomrŒden
som kommer att ingŒ. Namnen Šr viktiga och
bšr vara korta med fšrankring i geografi och historia. Med fšrebild i de
gamla landskapen, som under medeltiden konstituerade fšrbundsstaten Sverige,
Šr efterleden land passande. Som alla gemenskaper
behšver landskapsomrŒdena inte bara namn utan Šven visuella kŠnnetecken, som
en ny geografisk identitet hos invŒnarna kan knytas till. I Norden finns den
unika traditionen av bildsymboler fšr statsbildningar och regioner i form av
korsflaggor, till och med den gul-ršda fšr hela Norden. Med Dannebrogen som
fšrebild har det ena omrŒdet efter det andra skaffat sig en sŒdan som tecken
pŒ sin identitet och som fšrebud om sjŠlvbestŠmmande. Av svenska regioner var
SkŒneland fšrst ut med sin ršd-gula. Under senare delen av 1900-talet kom
korsflaggor i bruk fšr i tur och ordning Gštaland šster om VŠttern (gul-blŒ),
Norrland (vit-blŒ-gul) samt VŠstra Gštaland (gul-blŒ-vit). En svart-gul
flagga lanserades fšr HŠrjedalen och en blŒ-ršd-gul fšr HŠlsingland, och
dessa skulle kunna komma till anvŠndning fšr Medelland respektive Dalaland,
medan Norrlands tas i ansprŒk fšr Bottenland och de tvŒ švriga sjŠlvfallet
fšr …st- respektive VŠstgštaland. Svealands flagga blir fšrslagsvis den
svenska med tillŠgg av ett blŒtt innerkors. HŠradsomrŒdena som
efterfšljare till kommunerna formeras kring en fšr befolkningen naturlig
centralort och oberoende av tidigare kommun- och Šven sockengrŠnser. I varje hŠradsomrŒde
inrŠttas en samfŠllighet, kallad hŠrad, som omfattar alla invŒnare och har
till uppgift att svara fšr fysisk planering och skšta gemensamma anordningar
inom omrŒdet, sŒsom gator, parker, vatten, avlopp, avfall, miljšvŒrd och
begravningsplatser. I direkta personval vŠljs ett hŠradsting som beslutande
organ och en hŠradsfšrestŒndare som ledare fšr hŠradets verksamhet. TillŠmpning av den
lagstiftning som reglerar de statliga verkens uppdrag garanterar likvŠrdighet
i hela landet. I lŠmplighetsfrŒgor som beršr befolkningen i ett omrŒde,
exempelvis var en skola ska byggas eller busslinje dras, ska samrŒd ske med
hŠradet och sŒ lŒngt mšjligt dess šnskemŒl infrias. HŠradstinget formerar sig
i utskott efter de olika verken och har ocksŒ en kontrollerande funktion
gentemot dessa fšr att se till att deras verksamhet kommer medborgarna till
del enligt vad riksdagen beslutat. Fšr behandling av frŒgor pŒ landskapsnivŒ
vŠljer hŠradstingen bland sina ledamšter ett landskapsting och
hŠradsfšrestŒndarna inom sin krets en landskapsfšrestŒndare. Den generella
kontrollen av all offentlig verksamhet fšrstŠrks genom inrŠttande av
Rikskontrollen och kontrollombud (dŠrom nŠrmare lŠngre fram). All skatt blir
statlig. DŠrmed effektiviseras den ekonomiska styrningen av den offentliga
sektorn. Det fŒr kosta olika runtom i landet att ge alla medborgare likvŠrdig
service. Inkomstskatten kan gšras progressiv i sin helhet och dŠrmed bli ett
mer trŠffsŠkert finanspolitiskt instrument. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|