Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Avskaffa kommuner och regioner och renodla staten

Hur bšr den offentligt finansierade verksamheten i Sverige organiseras? Den har till uppgift att rŠttssŠkert, likvŠrdigt och effektivt genomfšra vad ytterst riksdag och regering har beslutat i demokratisk ordning. Enkelhet, tydlighet och transparens framstŒr som ideal, inte minst fšr mšjligheten att granska och utkrŠva ansvar.

Mest renodlat vore att forma allt det allmŠnna som ett traditionellt fšretag: under en hšgsta chef en linjeorganisation med en avdelning fšr varje verksamhetsgren och tydliga order- och ansvarsvŠgar. SŒdan blev ocksŒ grundmodellen fšr det kungliga statsbygget, som dock under Œrhundradena har modifierats av bland annat krav pŒ medinflytande, maktdelning och rŠttssŠkerhet. Exempelvis har tillkommit ett riksrŒd som utvecklats till dagens regering, en riksdag, sjŠlvstŠndighet fšr domstolarna, tudelning mellan regeringen och fšrvaltningsmyndigheterna, fšrbud mot ministerstyre samt kontrollorgan understŠllda riksdagen. Till detta har lagts en vildvuxen kommunal organisation och omfattande privatiseringar. Sammantaget har historien frambringat en svŒršverblickbar och tršgstyrd skattebetald sektor. Om staten Sverige bildats i dag skulle den helt klart inte ha organiserats sŒ som nu Šr fallet.

Som statens "avdelningschefer" under kungen etablerades under vasatiden de fem hšga riksŠmbetsmŠnnen i riksrŒdet, var och en chef fšr ett kollegium: riksdrots (rŠttsvŠsendet), riksmarsk (krigsmakten till lands), riksamiral, rikskansler (kungliga kansliet och utrikes Šrenden) och riksskattmŠstare. DŠrutšver var Šrkebiskopen frŠmste fšretrŠdare fšr den statliga kyrkan. Under karolinska envŠldet avskildes den operativa ledningen av statens verksamhet frŒn riksrŒdet och varje kollegium fick som chef en president, fšregŒngare till ett Šmbetsverks generaldirektšr. Efter att riksrŒd avvecklats och 1809 efterfšljts av statsrŒd inrŠttades 1840 sju statsdepartement under ledning av vardera en minister i regeringen: justitie-, utrikes-, lantfšrsvars-, sjšfšrsvars-, civil- (nŠringsliv, infrastruktur, regional och lokal fšrvaltning), finans- samt ecklesiastikdepartementet (kyrka, utbildning, vŒrd). Antalet departement har sedan utškats, fšrst med jordbruksdepartementet Œr 1900, och departementsindelningen har Šndrats Œtskilliga gŒnger.

Den nutida fšrvaltningen Šr byggd pŒ en grund av fyra medeltida element, som Gustav Vasa och hans efterfšljare exploaterade fšr sin maktutšvning: krigsmakten, fogdevŠsendet, tingen och kyrkan, med militŠrer, ŠmbetsmŠn, domare respektive prŠster som kungens fšrtroendemŠn. Geografiskt organiserades staten frŠmst efter de urgamla enheterna landskap, hŠrad och socken, varutšver staden var en priviligierad parallell till landsbygdens hŠrad. FrŒn det kungliga kansliet, senare regeringskansliet, har avknoppats specialiserade Šmbetsverk, fogdarna pŒ de kungliga slotten lever kvar som landshšvdingar i spetsen fšr lŠnsstyrelser, och av menigheternas ting har blivit statliga domstolar. Kommunerna har sitt ursprung i kyrkans socknar, som 1863 delades i en kyrklig och en borgerlig kommun, samtidigt som Šven en stšrre kommuntyp, landsting, infšrdes.

Merparten av den offentliga verksamhetens expansion har skett inom de bŒda sistnŠmnda, det vill sŠga dagens kommuner och regioner. I en tid av bristfŠlliga kommunikationer och lŒg utbildningsnivŒ var det inte enkelt att bygga upp landsomfattande statliga myndigheter med anstŠllda ŠmbetsmŠn fšr alla nya fšrvaltningsuppgifter. Lšsningen blev att lŒta lokalsamhŠllena sjŠlva ansvara fšr att med kommunalskatt bekosta och med huvudsakligen lekmŠn utfšra det som staten bestŠmt. De ursprungliga skŠlen till att bedriva statligt beslutade verksamheter i form av kommuner och regioner Šr sedan lŠnge inaktuella. Att modellen ŠndŒ lever kvar beror inte minst pŒ alla de politikeruppdrag som skulle fšrsvinna om den ersattes med en professionell statlig fšrvaltning. Samtidigt har det blivit allt svŒrare att rekrytera medborgare till fšrtroendeposter.

Det framstŒr som slumpartat vilken huvudmannaform olika verksamheter har. Om det exempelvis intrŠffar en svŒr olycka rycker kommunens rŠddningstjŠnst och statens polis ut, medan den som blivit skadad fšrs till regionens sjukhus. Om personen avlider intrŠder en privat begravningsbyrŒ och Svenska kyrkan svarar fšr gravplats, oavsett vederbšrandes trosuppfattning eller avsaknad av sŒdan. SjukvŒrden faller pŒ regionerna men Šldreomsorgen pŒ kommunerna. Polisen var kommunal fram till 1965. FrŒn kyrkan flyttades skolan slutgiltigt pŒ 1950-talet och folkbokfšringen 1991. Fram till 1990-talet drev staten hotell och restauranger. I dag Šr mŒnga kommuner fšr smŒ fšr att bedriva egen rŠddningstjŠnst och har dŠrfšr gŒtt samman i kommunalfšrbund. Ineffektivitet i den offentliga driften har šppnat fšr att laborera med privat utfšrande. Till skillnad frŒn vad som nu gŠller fšr skolor tillŒts dock inte att domstolar drivs av riskkapitalister, polisen av religišsa samfund eller fšrsvaret av konkurrerande fšretag som varje medborgare erbjuds vŠlja bland fšr att upprŠtthŒlla sin del av freden.

Det finns anledning att pŒminna sig om den avgšrande skillnaden mellan privat och offentligt, Šven benŠmnt enskilt respektive allmŠnt eller gemensamt. I grunden ankommer det pŒ varje vuxen individ att fšrsšrja sig sjŠlv. DŠrutšver kan mŠnniskor gŒ ihop i en samhŠllsgemenskap fšr att Œstadkomma sŒdant som de inte klarar bŠttre pŒ egen hand, till exempel fredliga relationer med omvŠrlden, inre ordning och skydd, mšjlighet fšr alla att fšrsšrja sig, vŒrd och stšd till dem som behšver, infrastruktur och utbildning. En underfšrstŒdd utgŒngspunkt Šr att det som beslutas och finansieras offentligt, det vill sŠga av staten inklusive regioner och kommuner, ocksŒ genomfšrs i offentlig regi.

Enligt sŒvŠl konservativt som kommunistiskt och socialistiskt synsŠtt Šr staten det primŠra och undersŒten eller medborgaren det sekundŠra, medan det omvŠnda gŠller fšr liberaler. SŒvŠl monarken som partidiktatorn fšrfogar šver staten, och befolkningen lever pŒ hŠrskarens nŒd. Det lŒnga socialdemokratiska maktinnehavet i Sverige med en kraftig expansion av den offentliga sektorn, av sina belackare kallad den ofantliga, fšranledde de borgerliga partierna att propagera fšr minskad omfattning och sŠnkta skatter. Efter att icke-socialistiska regeringar bšrjat alternera vid makten fšrbyttes dock volymkritiken i en massiv privatisering av statlig, regional och kommunal verksamhet – med bibehŒllen offentlig finansiering. Det innebar sŒvŠl ett radikalt avsteg frŒn den demokratimotiverade rŒgŒngen mellan enskilt och allmŠnt som en ŒtergŒng till en monarkiliknande utdelning av privilegier fšr att utfšra offentliga uppgifter. Den offentliga sektorn tillŒts vara stor fšr att fšrse nŠringslivsoligopol med skattepengar och samtidigt kommunala och regionala partipolitiker med befattningar fšr vŠlarvoderad maktutšvning.

Privatiseringen av den svenska staten har varit omfattande. Redan under medeltiden fšrekom att delar av riket fšrlŠnades som hertigdšmen till kungens nŠra slŠktingar och som lŠn till medlemmar av hšgfrŠlset. FrŒn vasatiden tillkom livgeding, grevskap, friherrskap och mindre fšrlŠningar i form av socknar och gŒrdar. Till och med hela statsbildningen i en monarki framstŒr som en privategendom, skapad eller eršvrad av en sjŠlvhŠrskare och gjord Šrftlig bland hans Šttlingar. Med konstitutionalism och demokratisering har den offentliga och allmŠnna karaktŠren tilltagit i riktning mot en av medborgarna gemensamt Šgd stat. Samtidigt har Šven riksdagen, som vŠxt fram som en motvikt till kungamakten, genomgŒtt privatiseringar. Det gŠller stŒndsriksdagens alla fyra kamrar. Ridderskapet och adeln Šr sedan 2003 en privat fšrening med adelsmštet som beslutande fšrsamling. PrŠstestŒndet har kyrkomštet som efterfšljare i den sedan Œr 2000 frŒn staten avsšndrade Svenska kyrkan. BorgarstŒndets ledamšter representerade rikets stŠder, vilka 1971 ersattes med kommuner som i dag fšretrŠds av den mŠktiga men privatrŠttsliga ideella fšreningen Sveriges kommuner och regioner med en kongress som hšgsta beslutande organ. BondestŒndets kammare var den enda nŒgorlunda folkvalda och kan ses som nŠrmaste fšregŒngare till tvŒkammarriksdagens andra kammare och dagens enkammarriksdag, som helt behŠrskas av de privata fšreningar som partierna Šr. Efter den nya regeringsformens ikrafttrŠdande 1975, dŒ kungen frŒntogs all delaktighet i rikets styrelse, har kungahuset och dess hov alltmer framtrŠtt som en korporation av privat karaktŠr vid sidan av staten eller som en stat fšr sig, dŠr demokratins och rŠttsstatens principer inte gŠller pŒ samma sŠtt som i švriga Sverige, exempelvis avseende beslutsfattande, domstolspršvning, konstitutionell kontroll, offentlighet, mŠnskliga fri- och rŠttigheter och alla mŠnniskors lika vŠrde och likhet infšr lagen. En stor šverfšring av verksamheter frŒn offentlig till privat regi tog sin bšrjan pŒ 1980-talet med utfšrsŠljning av statliga fšretag, och frŒn 1990-talet har betydande delar av vŒrd, omsorg och skola flyttat frŒn regioner och kommuner till privata utfšrare betalda med allmŠnna medel. Till detta kommer offentliga organs omfattande upphandling av privata varor och tjŠnster.

Kritik mot offentligfinansierad verksamhet i sŒvŠl kommunal och regional som privat regi, ršrande exempelvis lŒga skolresultat, lŒnga vŒrdkšer och vinstuttag frŒn vŠlfŠrdsfšretag, har under 2000-talet lett till tilltagande krav pŒ fšrstatligande. UndermŒlighet i hur det allmŠnna lšser sina uppgifter tillskrivs ocksŒ brister i ledning, styrning och samordning nŠr flera aktšrer – statliga, regionala, kommunala och privata – ska vara involverade, sŒsom i krissituationer.

UppsŠttningen statliga myndigheter Šr en heterogen massa av verk, lŠnsstyrelser, kollegier, ombudsmŠn, inspektioner, institut, anstalter, centra, nŠmnder, rŒd, styrelser, Šmbeten, kanslier, kontor, sekretariat, beredningar, kommissioner, delegationer, nationella samordnare, fonder, museer, hšgskolor, domstolar och pŒ andra sŠtt benŠmnda myndigheter, vartill kommer statligt Šgda bolag med mera. Att myndigheter har till uppgift att tjŠna medborgarna och med respekt fšr dessa bšr ges informativa namn, utan behov av fšrkortning, synes med enstaka undantag ha gŒtt riksdag och regering fšrbi i namngivningen. I motsats till fšredšmliga Skatteverket stŒr svŒrbegripliga benŠmningar sŒsom IVO, MSB och Vinnova, som vid fšrsta anblicken inte ens klart framstŒr som myndigheter. Hellre kunde de heta VŒrdinspektionen, Skyddsverket respektive Innovationsverket. Alla olika delar av en myndighets verksamhet kan omšjligt framskymta i namnet, och inget vore vunnet om det koncisa myndighetsnamnet komplicerades till Skatte-, avgifts- och folkbokfšringsverket, SAFV.

Det finns tveklšst anledning att rensa i sŒvŠl namngivningen som den talrika uppsŠttningen av statliga myndigheter. Men den offentliga fšrvaltningens stšrsta problem Šr fšrknippade med kommuner och regioner.

Kommunal och regional sjŠlvstyrelse och beskattningsrŠtt, som framhŒllits som en av den svenska demokratins grundpelare, Šr en illusion och innebŠr i praktiken skyldighet att utfšra statligt beslutade uppgifter och skyldighet att betala fšr det genom att beskatta invŒnarna. Samtidigt prŠglas verksamheten av brister i demokrati, rŠttssŠkerhet, likvŠrdighet, effektivitet, styrning och finansiering.

Varfšr leds fšrsvaret, polisen, tullen och skattevŠsendet av professionella men rŠddningstjŠnsten, Šldreomsorgen och skolan av lekmŠn i form av lokalpolitiker? Om det finns ett demokratiskŠl ŒterstŒr att fšrklara varfšr det inte gŠller alla verksamheter och varfšr politiker inte behšvs i de tre sistnŠmnda om de bedrivs i privat regi.

Den demokratiska idealbilden av fšrtroendevalda som har personlig kontakt med sina vŠljare och agerar som deras ombud hšr till historien och Šr ersatt av ett oligopol av partier som det Šr svŒrt att se skillnad mellan och som snarast stŒr i gemensam motsatsstŠllning till medborgarna. Den kommunala och regionala demokratin fungerar dŒligt fšr medborgarnas pŒverkan sŒvŠl som ansvarsutkrŠvande. Att kommun- och regionpolitiker deltar i genomfšrandet av vad som beslutats politiskt pŒ nationell nivŒ kan dessutom komma pŒ kollisionskurs med bŒde demokratins och rŠttsstatens principer. Det innebŠr dels en politisk ompršvning av vad som redan reglerats i lag, dels att den fšr rŠttstillŠmpningen fundamentala Œtskillnaden mellan politiker och tjŠnstemŠn suddas ut. Organisatorisk vaghet finns bŒde i relationen mellan nŠmnd och fšrvaltning och mellan kommun- respektive regionstyrelsen och facknŠmnder, med konsekvenser Šven fšr hur effektivt verksamheten kan ledas och genomfšras. Till detta kommer att kommun- och regionrevisorer sjŠlva Šr politiker och knappast opartiskt kan granska sina kolleger. Ytterligare oklarhet mellan roller fšljer av att politiker Šven Šr arbetsgivare fšr vŠljare.

Ett symboltyngt exempel pŒ kommunal kompromiss med rŠttsstaten Šr att nŒgra av landets kommuner sjŠlvsvŒldigt kallar sig fšr det fšrment finare stad, trots att det saknas lagstšd fšr annat Šn att de Šr bara kommuner och jŠmstŠllda med alla andra sŒdana. Rangskillnaden mellan rikets kommunala enheter – de olika kommuntyperna stad, kšping och landskommun samt de inte sjŠlvstŠndiga formerna municipalsamhŠlle och municipalkšping – avskaffades i och med att en ny kommunallag trŠdde i kraft med ingŒngen av 1971. RŠtten att kalla sig stad fšljde av uttryckligt givna stadsprivilegier, som inte lŠngre finns. Trots detta betraktar sig i dag 14 kommuner som stad, nŠmligen de tre storstadskommunerna och i švrigt, med ett undantag, kommuner i deras nŠrhet: Stockholm med Lidingš, Solna, Sundbyberg, Vaxholm och VŠsterŒs, Gšteborg med BorŒs, Mšlndal och TrollhŠttan, Malmš med Landskrona och Helsingborg samt dŠrutšver Haparanda. Av dessa Šr det bara de fyra fšrsta och den sistnŠmnda dŠr hela kommunen nŒgonsin haft stadsprivilegier, varmed de švriga inte ens kan Œberopa nŒgot slags sedvanerŠtt fšr att upptrŠda som stad. Ett annat uttryck fšr kommunal fŒfŠnga Šr att vissa kommuner, likaledes utan laglig grund, har tilldelat en av sina politiker titeln borgmŠstare, oftast kommunfullmŠktiges ordfšrande och i annat fall kommunstyrelsens ordfšrande. NŠr riktiga borgmŠstare existerade var de ŠmbetsmŠn utnŠmnda av regeringen, och deras funktion av domare och statens ombud i staden stŒr i full kontrast till de i stŠllet av kommunmedlemmarna valda politiker som nu fšrsetts med titeln. I synnerhet gŠller det ordfšranden i fullmŠktige, den folkrepresentation som Šr statsmaktens motpol i kommunen.

Politikers mšjlighet, kanske till och med benŠgenhet, att anvŠnda offentliga medel till prestigeprojekt eller reformer som kan generera vŠljarstšd riskerar omotiverad expansion av verksamheten och stšrre skatteuttag Šn nšdvŠndigt.

Dysfunktionell Šr inte minst finansieringen av kommunal och regional verksamhet. Den egna beskattningen Šr i mŒngt en fiktion. Ett komplext system fšr kommunalekonomisk utjŠmning tar frŒn rika kommuner och regioner fšr att ge till andra som Šr fattigare. Fšr att fŒ uppgifter utfšrda tillfšr Šven staten stora summor, inte minst som generella bidrag med lŒg trŠffsŠkerhet. Trots all intervention Šr det stora skillnader i den service som invŒnarna i olika kommuner fŒr, bland annat mellan glesbygd och storstad. LikvŠrdighet och rŠttssŠkerhet kan ocksŒ Šventyras av att politiker pŒ skilda hŒll i landet fattar olika beslut om rŠttigheter fšr medborgarna.

Att 290 kommuner respektive 21 regioner ska finna var sin lšsning pŒ en stor mŠngd problem som i grunden Šr desamma fšr alla, Šr uppenbart ineffektivt. Samtidigt Šr samverkansorganisationen Sveriges kommuner och regioner demokratiskt problematisk genom att den har stor makt šver medlemmarnas verksamhetsomrŒden men Šr en privatrŠttslig fšrening som inte granskas pŒ samma sŠtt som myndigheter.

Det Šr hšg tid att avskaffa kommunerna, regionerna och Šven lŠnsstyrelserna, som Šr ett slags restmyndigheter som synes leva kvar fšr att de tillhandahŒller retrŠttposter som landshšvding fšr avdankade politiker.

I stŠllet bšr en modern fšrvaltning byggas utifrŒn funktionen – inte traditionen – med en enkel och tydlig organisation som lever upp till krav pŒ demokrati, rŠttssŠkerhet, likvŠrdighet, effektivitet och ansvarsutkrŠvande.

Riksdagen stiftar lag om vad som ska gŠlla i landet, lika fšr alla. Processen fram till riksdagens beslut kan gšras mer demokratisk genom att alla medborgare ges mšjlighet att delta pŒ lika villkor med fšrslag och argument.

Fšr att verkstŠlla det som riksdagen beslutar kan inrŠttas ett rikstŠckande verk fšr varje verksamhetsomrŒde. Sju nya sŒdana skulle šverta nŠstan all verksamhet frŒn kommuner och regioner: VŒrdverket (vŒrd, Šldreomsorg), Fšrbindelseverket (kollektivtrafik), Utbildningsverket (skola, bibliotek, fritidsverksamhet), Stšdverket (socialtjŠnst, fšrsšrjningsstšd, socialfšrsŠkring, arbetsfšrmedling, studiestšd, pension, konsumentvŠgledning, integration), Skyddsverket (rŠddningstjŠnst, krisberedskap, civilfšrsvar, miljšskydd), Markverket (fastighetsbildning, bygglov) och Husverket (offentligt Šgda bostŠder och lokaler).

Fšr tvŒ av statens allra mest fundamentala funktioner, att bevara den yttre och inre friden, har redan tvŒ riksomfattande myndigheter etablerats och deras namn kan modifieras till Fšrsvarsverket respektive Polisverket. I andra delar av den statliga organisationen kan beslŠktade sakomrŒden fšras samman i ett gemensamt verk fšr ett bŠttre helhetsperspektiv, exempelvis Minnesverket med samlat ansvar fšr kulturminnen, museer, arkiv och nationalbibliotek.

Inom verken ska verksamheten utfšras av opartiska tjŠnstemŠn som bšr ges stort professionellt friutrymme under ansvar i tydligt avgrŠnsade resultatenheter. Alla tjŠnster tillsŠtts pŒ saklig grund efter offentlig utlysning med tydlig kravspecifikation.

En ny och funktionell geografisk indelning av riket pŒ tvŒ nivŒer genomfšrs. Den ska gŠlla enhetligt fšr alla verk och Šr avgšrande fšr en effektiv samverkan mellan dessa. Med ŒteranvŠndning av gamla benŠmningar kallas de nyformade territorierna landskapsomrŒde respektive hŠradsomrŒde, i kontrast till det feodala lŠn och de sprŒkfrŠmmande region och kommun.

Den indelning i lŠn som funnits sedan 1600-talet och som baserats pŒ de medeltida landskapen stŠmmer inte šverens med det moderna samhŠllets geografi. I Gšteborgs och Malmšs omland har de gamla enheterna ersatts, med VŠstra Gštalands respektive SkŒne lŠn. Fšr resten av riket har flera statliga utredningar under lŒng tid utan framgŒng fšrsškt att finna nya lšsningar.

En ŠndamŒlsenlig ny indelning av Sverige skulle kunna bestŒ av sju nŠringsgeografiskt betingade landskapsomrŒden med sŒ lŒngt mšjligt en sammanhŒllande historisk identitet och orienterade mot var sin naturlig centralort, oberoende av nuvarande lŠnsgrŠnser, i en kompromiss mellan folkmŠngd och yta, dŠr var och en fŒr en bit av rikets kust med innanfšrliggande land:

1. Svealand (Stockholm): MŠlardalens landskap inklusive NŠrke samt Gotland

2. VŠstgštaland (Gšteborg): nuvarande regionen utvidgas med VŠrmland (som fšrr rŠknades till Gšta rike) och norra Halland (detta landskap var redan under 1200- och 1300-talen uppdelat pŒ Nšrrehalland och Sšnderhalland)

3. SkŒneland (Malmš): resten av de forna šstdanska provinserna (SkŒne, Blekinge och sšdra Halland) och delar av sšdra SmŒland

4. …stgštaland (Linkšping): den šstgštska sŒ kallade fjŠrde storstadsregionen och huvuddelen av SmŒland

5. Dalaland (GŠvle): GŠstrikland, HŠlsingland och Dalarna

6. Medelland (Sundsvall): Medelpad, ngermanland, HŠrjedalen och JŠmtland

7. Bottenland (UmeŒ): VŠsterbottens lŠn och Norrbottens lŠn

De fyra fšrsta har Šven historisk identitet kring medeltida kulturcentra: biskopssŠtena Uppsala-VŠsterŒs-StrŠngnŠs, Skara, Lund respektive Linkšping; stiften i sin tidigmedeltida utbredning sammanfaller vŠl med de fšreslagna enheterna. Dessa ansluter ocksŒ till de forna universitetsregionerna. Norr om DalŠlven rŠcker invŒnarantalet inte till landskapsomrŒden av jŠmfšrbar storlek men med mer Šn hŠlften av landets areal Šr det pŒkallat med tre dŠr. De bŒda nordligaste motsvarar HŠrnšsands respektive LuleŒ stift. Var och en av de sju landsdelarna kan ocksŒ samlas kring en dialektidentitet. Gotland har fšrvisso historiska band till …stgštaland men numera bŠst kommunikationer med Svealand. LandskapsomrŒdenas exakta avgrŠnsning bestŠms av de hŠradsomrŒden som kommer att ingŒ.

Namnen Šr viktiga och bšr vara korta med fšrankring i geografi och historia. Med fšrebild i de gamla landskapen, som under medeltiden konstituerade fšrbundsstaten Sverige, Šr efterleden land passande.

Som alla gemenskaper behšver landskapsomrŒdena inte bara namn utan Šven visuella kŠnnetecken, som en ny geografisk identitet hos invŒnarna kan knytas till. I Norden finns den unika traditionen av bildsymboler fšr statsbildningar och regioner i form av korsflaggor, till och med den gul-ršda fšr hela Norden. Med Dannebrogen som fšrebild har det ena omrŒdet efter det andra skaffat sig en sŒdan som tecken pŒ sin identitet och som fšrebud om sjŠlvbestŠmmande. Av svenska regioner var SkŒneland fšrst ut med sin ršd-gula. Under senare delen av 1900-talet kom korsflaggor i bruk fšr i tur och ordning Gštaland šster om VŠttern (gul-blŒ), Norrland (vit-blŒ-gul) samt VŠstra Gštaland (gul-blŒ-vit). En svart-gul flagga lanserades fšr HŠrjedalen och en blŒ-ršd-gul fšr HŠlsingland, och dessa skulle kunna komma till anvŠndning fšr Medelland respektive Dalaland, medan Norrlands tas i ansprŒk fšr Bottenland och de tvŒ švriga sjŠlvfallet fšr …st- respektive VŠstgštaland. Svealands flagga blir fšrslagsvis den svenska med tillŠgg av ett blŒtt innerkors.

HŠradsomrŒdena som efterfšljare till kommunerna formeras kring en fšr befolkningen naturlig centralort och oberoende av tidigare kommun- och Šven sockengrŠnser.

I varje hŠradsomrŒde inrŠttas en samfŠllighet, kallad hŠrad, som omfattar alla invŒnare och har till uppgift att svara fšr fysisk planering och skšta gemensamma anordningar inom omrŒdet, sŒsom gator, parker, vatten, avlopp, avfall, miljšvŒrd och begravningsplatser. I direkta personval vŠljs ett hŠradsting som beslutande organ och en hŠradsfšrestŒndare som ledare fšr hŠradets verksamhet.

TillŠmpning av den lagstiftning som reglerar de statliga verkens uppdrag garanterar likvŠrdighet i hela landet. I lŠmplighetsfrŒgor som beršr befolkningen i ett omrŒde, exempelvis var en skola ska byggas eller busslinje dras, ska samrŒd ske med hŠradet och sŒ lŒngt mšjligt dess šnskemŒl infrias. HŠradstinget formerar sig i utskott efter de olika verken och har ocksŒ en kontrollerande funktion gentemot dessa fšr att se till att deras verksamhet kommer medborgarna till del enligt vad riksdagen beslutat. Fšr behandling av frŒgor pŒ landskapsnivŒ vŠljer hŠradstingen bland sina ledamšter ett landskapsting och hŠradsfšrestŒndarna inom sin krets en landskapsfšrestŒndare.

Den generella kontrollen av all offentlig verksamhet fšrstŠrks genom inrŠttande av Rikskontrollen och kontrollombud (dŠrom nŠrmare lŠngre fram).

All skatt blir statlig. DŠrmed effektiviseras den ekonomiska styrningen av den offentliga sektorn. Det fŒr kosta olika runtom i landet att ge alla medborgare likvŠrdig service. Inkomstskatten kan gšras progressiv i sin helhet och dŠrmed bli ett mer trŠffsŠkert finanspolitiskt instrument.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson