Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Varfšr demokrati?

Demokratins utgŒngspunkt Šr en vŠrdering om alla mŠnniskors likstŠlldhet, demokratins mŒl Šr ett sŒ gott liv som mšjligt fšr var och en, och i den demokratiska resan deltar varje individ.

Men varfšr ska alla mŠnniskor vederfaras denna vŠlgŒng, nŠr det "naturliga" utfallet Šr att vissa blir mer dugliga och lyckosamma, andra mindre? Jo, dŠrfšr att vi har mšjlighet att fšrstŒ fšrutsŠttningarna fšr ett mŠnniskoliv och dŠrfšr att vi Šr utrustade med fšrmŒgan att fšrbŠttra tillvaron fšr oss sjŠlva och andra.

TvŒ premisser, en fysisk och en biologisk, Šr fundamentala fšr fšrhŒllningssŠttet. Fšr det fšrsta rŒder ingen mŠnniska ytterst šver sin existens och sitt agerande. Allt Šr betingat av bŒde samtida orsaker utom hennes kontroll och ett kausalt flšde som pŒgŒtt sedan lŒngt innan hon fšddes. Det utesluter inte att mŠnniskor agerar fšr att pŒverka sig sjŠlva och andra. Fšr det andra Šr varje mŠnniska sjŠlvisk. Allt hon fšretar sig har funktionen att gynna henne sjŠlv. Det innebŠr inte nšdvŠndigtvis en hŠnsynslšs egoism, utan behovstillfredsstŠllelsen kan lika vŠl bestŒ i ett inre vŠlbefinnande av att ha utfšrt gŠrningar som varit till nytta och glŠdje fšr andra mŠnniskor, i medvetenhet om att ingen till sist vare sig har fšrtjŠnsten av eller bŠr skulden fšr sitt livsšde.

Erfarenheten visar att detta nŠrmast altruistiska alternativ faktiskt finns. Att hŠr framfšra den normativa utsagan att sŒ bšr alla mŠnniskor kanalisera sin jakt pŒ egennytta, kan pŒverka en och annan att gšra idealet till sitt och omsŠtta det i praktisk handling. Att uppmaningen kommit pŒ plats i denna text Šr naturligtvis ocksŒ en funktion av den oŠndliga orsaksstršm som vi inte fšrfogar šver.

Att tygla den organiska sjŠlviskheten till stšrsta mšjliga gagn fšr andra Šr en starkt lysande ledstjŠrna sŒvŠl fšr relationer mellan enskilda individer som fšr en organiserad samhŠllsgemenskap. I praktisk tillŠmpning upplever vi goda mŠnniskor och en vŠlfungerande demokrati.

Att detta levnadsideal, som pŒ samhŠllsnivŒ formeras till demokrati, finns i mŠnniskors tankevŠrld Šr begripligt i skenet av den empatiska fšrmŒgan att sŠtta sig in i den sŠmst lottades belŠgenhet. "Den gyllene regeln", med innebšrden att man ska behandla andra som man sjŠlv vill bli behandlad, har en central plats i vŠrlds- och livsŒskŒdningar och finns i olika varianter i bland annat alla de stora religionerna. I Sverige har mŠnniskorna det senaste Œrtusendet mštts av bŒde gamla och nya testamentets uppmaning att "du skall Šlska din nŠsta som dig sjŠlv" respektive "Allt vad ni vill att mŠnniskorna skall gšra fšr er, det skall ni ocksŒ gšra fšr dem".

Med den metafysiska dimensionen frikopplad Šr det inte lŒngsškt att se Gud som en pedagogisk personifiering av ett idealtillstŒnd till mŠnniskors vŠgledning. Ordlikheten, om Šn inte etymologiskt grundad, mellan Gud och god Šr illustrativ. Att tro pŒ godheten, eller demokratin, fordrar inte švernaturliga moment utan kan helt enkelt innebŠra att man švertygas av idŽn, gšr den till sin och agerar i enlighet med den.

Ideal som Šr likartade fšr demokrati, kristendom och andra religioner anas Šven i uttryck som de tio budorden. Dessa kan fŒ mening ocksŒ i en demokratisk tappning: 1) VŠgledande fšr mŠnniskors liv tillsammans ska, framfšr allt annat, vara allas och envars fulla vŠrdighet, frihet, likstŠlldhet och samverkan till gagn fšr varandra enligt demokratins principer. 2) Demokrati, med en fšr alla mŠnniskor gynnsam innebšrd, ska inte fšrvanskas och missbrukas fšr andra syften. 3) Varje mŠnniska ska engagera sig fšr att fšrverkliga demokratins ideal. 4) Var och en ska fšrhŒlla sig respektfullt till alla andra mŠnniskor. 5) Ingen ska skada nŒgon annan mŠnniska utan vara andra till hjŠlp och nytta. 6) Varje mŠnniska ska ta ansvar fšr sina handlingar och vara trogen mot sina nŠrstŒende. 7) Alla ska respektera varandras rŠttmŠtiga egendom. 8) MŠnniskor och alla andra fšreteelser ska behandlas sakligt, sanningsenligt, lojalt, vŠlmenande och genom att tyda till det bŠsta. 9) Ingen ska tillŠgna sig mer Šn vad han gjort sig skŠligen fšrtjŠnt av eller mer Šn sin likvŠrdiga andel av det som Šr gemensamt. 10) Alla ska respektera varje mŠnniskas frihet att bestŠmma šver sitt liv.

€ven de sju dygderna, motsatser till de sju dšdssynderna, stŒr i samklang med ett demokratiskt samhŠlle dŠr individerna dŒ efterstrŠvar medmŠnsklighet, generositet, šdmjukhet, flit, mŒttfullhet och tŒlamod, medan tiden fŒr omforma kyskhet till trohet i vidare bemŠrkelse eller kanske tillit, som Šr en betydande tillgŒng fšr ett samhŠlle.

Samtidigt som Sverige hŒlls fšr ett av vŠrldens mest demokratiska lŠnder anses det vara det allra mest sekulariserade. Det leder tanken till att svenskarna ingalunda har lŠmnat kristendomens budskap om mŠnniskokŠrleken utan att det fortlever i demokratins form.

Kyrkan var en bŠrande del av staten fram till sin privatisering vid millennieskiftet. LŒngt in pŒ 1900-talet fungerade kyrkan som ett av statsmaktens effektivaste instrument fšr att hŒlla undersŒtarna i schack, inte minst genom att socialisera varje ny generation till att omfatta samhŠllets kristna vŠrderingar. Det innefattade fšrvisso att lŠra sig lyda šverheten men inte minst en karaktŠrsdanande skolning i mŠnniskokŠrlekens anda som Šr hšgst ŠndamŒlsenlig fšr ett demokratiskt samhŠlle. Den funktion som kyrkan hade i egenskap av ett slags medmŠnsklighetens Šmbetsverk har nu staten avhŠnt sig. SkolvŠsendet, som lŠnge ocksŒ var en del av den kyrkliga sfŠren, Šr i dag ensamt om den offentliga medborgarfostran. Skolans pŒverkansuppdrag upphšr dock vid ungdomsutbildningens slut medan kyrkans Œtagande var livslŒngt.

Grundtemat i varje mŠnniskas liv Šr hanteringen av hennes sjŠlviskhet. Demokrati Šr ett civiliserat samhŠlles sŠtt att, utifrŒn insikten att ingen ytterst rŒder šver sina orsaker, exploatera medlemmarnas sjŠlviskhet till nytta fšr dem alla.

Huruvida en individ Šr medveten om de bŒda sagda premisserna kan vara avgšrande fšr om han slŒr in pŒ den altruistiska och demokratiska vŠgen eller inte. Den som har den uppenbart felaktiga uppfattningen, att en mŠnniska sjŠlv Šr yttersta orsak till sina framgŒngar respektive motgŒngar, riskerar att hemfalla till bŒde fŒfŠnga och fšrakt, i kontrast till mŠnniskors likstŠlldhet och demokrati. Den fŒfŠnge, som Šr mŒn om sin status och hŒller skenet fšr viktigare Šn substansen, talar gŠrna om stolthet. Detta implicerar just en bedrŠglig tillfredsstŠllelse šver att fšrment vara upphov till nŒgot lyckosamt, trots att detta alltid ytterst betingas av faktorer som han eller hon inte kunnat pŒverka. Motsatsen Šr en inre fšrnšjsamhet med att ha fŒtt utrŠtta nŒgot som innebŠr nytta fšr andra och fšrbŠttring av samhŠllet. Att den som Šr svag har sig sjŠlv att skylla Šr exempel pŒ en fšraktfull hŒllning som ocksŒ kan hŠrledas till ofšrstŒelse fšr livspremisserna. Det gŠller Šven hederskultur, rasism och andra otvetydiga kontraster till demokratins ideal.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson