Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om strkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Varfr demokrati? Demokratins
utgngspunkt r en vrdering om alla mnniskors likstlldhet, demokratins ml
r ett s gott liv som mjligt fr var och en, och i den demokratiska resan
deltar varje individ. Men varfr ska alla
mnniskor vederfaras denna vlgng, nr det "naturliga" utfallet r
att vissa blir mer dugliga och lyckosamma, andra mindre? Jo, drfr att vi
har mjlighet att frst frutsttningarna fr ett mnniskoliv och drfr att
vi r utrustade med frmgan att frbttra tillvaron fr oss sjlva och
andra. Tv premisser, en
fysisk och en biologisk, r fundamentala fr frhllningssttet. Fr det frsta
rder ingen mnniska ytterst ver sin existens och sitt agerande. Allt r
betingat av bde samtida orsaker utom hennes kontroll och ett kausalt flde
som pgtt sedan lngt innan hon fddes. Det utesluter inte att mnniskor
agerar fr att pverka sig sjlva och andra. Fr det andra r varje mnniska
sjlvisk. Allt hon fretar sig har funktionen att gynna henne sjlv. Det
innebr inte ndvndigtvis en hnsynsls egoism, utan
behovstillfredsstllelsen kan lika vl best i ett inre vlbefinnande av att ha
utfrt grningar som varit till nytta och gldje fr andra mnniskor, i
medvetenhet om att ingen till sist vare sig har frtjnsten av eller br
skulden fr sitt livsde. Erfarenheten visar att
detta nrmast altruistiska alternativ faktiskt finns. Att hr framfra den
normativa utsagan att s br alla mnniskor kanalisera sin jakt p egennytta,
kan pverka en och annan att gra idealet till sitt och omstta det i
praktisk handling. Att uppmaningen kommit p plats i denna text r
naturligtvis ocks en funktion av den ondliga orsaksstrm som vi inte
frfogar ver. Att tygla den
organiska sjlviskheten till strsta mjliga gagn fr andra r en starkt
lysande ledstjrna svl fr relationer mellan enskilda individer som fr en
organiserad samhllsgemenskap. I praktisk tillmpning upplever vi goda
mnniskor och en vlfungerande demokrati. Att detta
levnadsideal, som p samhllsniv formeras till demokrati, finns i mnniskors
tankevrld r begripligt i skenet av den empatiska frmgan att stta sig in
i den smst lottades belgenhet. "Den gyllene regeln", med
innebrden att man ska behandla andra som man sjlv vill bli behandlad, har
en central plats i vrlds- och livsskdningar och finns i olika varianter i
bland annat alla de stora religionerna. I Sverige har mnniskorna det senaste
rtusendet mtts av bde gamla och nya testamentets uppmaning att "du
skall lska din nsta som dig sjlv" respektive "Allt vad ni vill
att mnniskorna skall gra fr er, det skall ni ocks gra fr dem". Med den metafysiska
dimensionen frikopplad r det inte lngskt att se Gud som en pedagogisk
personifiering av ett idealtillstnd till mnniskors vgledning. Ordlikheten,
om n inte etymologiskt grundad, mellan Gud och god r illustrativ. Att tro
p godheten, eller demokratin, fordrar inte vernaturliga moment utan kan
helt enkelt innebra att man vertygas av idn, gr den till sin och agerar i
enlighet med den. Ideal som r likartade
fr demokrati, kristendom och andra religioner anas ven i uttryck som de tio
budorden. Dessa kan f mening ocks i en demokratisk tappning: 1) Vgledande
fr mnniskors liv tillsammans ska, framfr allt annat, vara allas och envars
fulla vrdighet, frihet, likstlldhet och samverkan till gagn fr varandra
enligt demokratins principer. 2) Demokrati, med en fr alla mnniskor gynnsam
innebrd, ska inte frvanskas och missbrukas fr andra syften. 3) Varje
mnniska ska engagera sig fr att frverkliga demokratins ideal. 4) Var och
en ska frhlla sig respektfullt till alla andra mnniskor. 5) Ingen ska
skada ngon annan mnniska utan vara andra till hjlp och nytta. 6) Varje
mnniska ska ta ansvar fr sina handlingar och vara trogen mot sina
nrstende. 7) Alla ska respektera varandras rttmtiga egendom. 8) Mnniskor
och alla andra freteelser ska behandlas sakligt, sanningsenligt, lojalt,
vlmenande och genom att tyda till det bsta. 9) Ingen ska tillgna sig mer
n vad han gjort sig skligen frtjnt av eller mer n sin likvrdiga andel
av det som r gemensamt. 10) Alla ska respektera varje mnniskas frihet att
bestmma ver sitt liv. ven de sju dygderna,
motsatser till de sju ddssynderna, str i samklang med ett demokratiskt
samhlle dr individerna d efterstrvar medmnsklighet, generositet,
dmjukhet, flit, mttfullhet och tlamod, medan tiden fr omforma kyskhet
till trohet i vidare bemrkelse eller kanske tillit, som r en betydande
tillgng fr ett samhlle. Samtidigt som Sverige
hlls fr ett av vrldens mest demokratiska lnder anses det vara det allra
mest sekulariserade. Det leder tanken till att svenskarna ingalunda har
lmnat kristendomens budskap om mnniskokrleken utan att det fortlever i
demokratins form. Kyrkan var en brande
del av staten fram till sin privatisering vid millennieskiftet. Lngt in p
1900-talet fungerade kyrkan som ett av statsmaktens effektivaste instrument
fr att hlla understarna i schack, inte minst genom att socialisera varje
ny generation till att omfatta samhllets kristna vrderingar. Det
innefattade frvisso att lra sig lyda verheten men inte minst en
karaktrsdanande skolning i mnniskokrlekens anda som r hgst ndamlsenlig
fr ett demokratiskt samhlle. Den funktion som kyrkan hade i egenskap av ett
slags medmnsklighetens mbetsverk har nu staten avhnt sig. Skolvsendet,
som lnge ocks var en del av den kyrkliga sfren, r i dag ensamt om den
offentliga medborgarfostran. Skolans pverkansuppdrag upphr dock vid
ungdomsutbildningens slut medan kyrkans tagande var livslngt. Grundtemat i varje mnniskas
liv r hanteringen av hennes sjlviskhet. Demokrati r ett civiliserat
samhlles stt att, utifrn insikten att ingen ytterst rder ver sina
orsaker, exploatera medlemmarnas sjlviskhet till nytta fr dem alla. Huruvida en individ r
medveten om de bda sagda premisserna kan vara avgrande fr om han slr in
p den altruistiska och demokratiska vgen eller inte. Den som har den
uppenbart felaktiga uppfattningen, att en mnniska sjlv r yttersta orsak
till sina framgngar respektive motgngar, riskerar att hemfalla till bde
ffnga och frakt, i kontrast till mnniskors likstlldhet och demokrati.
Den ffnge, som r mn om sin status och hller skenet fr viktigare n
substansen, talar grna om stolthet. Detta implicerar just en bedrglig tillfredsstllelse
ver att frment vara upphov till ngot lyckosamt, trots att detta alltid
ytterst betingas av faktorer som han eller hon inte kunnat pverka. Motsatsen
r en inre frnjsamhet med att ha ftt utrtta ngot som innebr nytta fr
andra och frbttring av samhllet. Att den som r svag har sig sjlv att
skylla r exempel p en fraktfull hllning som ocks kan hrledas till
ofrstelse fr livspremisserna. Det gller ven hederskultur, rasism och
andra otvetydiga kontraster till demokratins ideal. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|