Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Fritt personval till folkrepresentationen

I en demokrati utser medborgarna fritt de personer som de vill ha som sina ombud i beslutande fšrsamlingar, sŒsom riksdag och fullmŠktige. Det sker genom val dŠr alla samhŠllsmedlemmars ršster Šr lika mycket vŠrda och alla fŒr kandidera pŒ lika villkor. Ingen annan bestŠmmer, ingen ršst Šr bortkastad och inga begrŠnsningar finns fšr den som vill stŠlla upp. Endast vŠljarnas vilja i valet avgšr vem som ršstas in.

SŒ Šr det inte i Sverige. HŠr har partimakten kraftigt begrŠnsat medborgarnas inflytande och utškat sitt eget. De etablerade partierna har sjŠlva utformat valsystemet och gett sig privilegier fšr att sŠkra sina maktpositioner. DŠrigenom utestŠnger de bŒde partier och personer som kunde ha blivit valda om folket fŒtt vŠlja fritt. Det svenska valsystemet har grundlŠggande demokratiska brister, som pŒtagligt riskerar att valresultatet inte šverensstŠmmer med vad folket egentligen vill.

Den kraftfullaste metoden fšr att hindra konkurrerande partier Šr olika spŠrrar, som infšrdes 1970. Exempelvis innebŠr 4-procentsspŠrren att ett parti inte kommer in i riksdagen om det fŒr 3,9 procent av ršsterna, trots att det motsvarar 13 mandat. Det Šr mer Šn 250 000 ršster som i ett slag blir bortkastade och lika mŒnga medborgare som blir helt orepresenterade i riksdagen. Alla ršster Šr alltsŒ inte lika mycket vŠrda. De senaste decennierna har alla riksdagspartier utom S och M vid olika tillfŠllen varit i spŠrrens riskzon. DŠrtill finns mŒnga partier som hittills aldrig har lyckats ta sig šver riksdagsspŠrren, sŒsom FI med 3,1 procent 2014. I det valet ršstade šver en kvarts miljon vŠljare pŒ partier som inte kom in i riksdagen, men tillsammans motsvarade deras ršster ett parti med mer Šn 4 procent.

Fšrutom ett enormt antal bortkastade ršster innebŠr systemet med spŠrrar att mŒnga ytterligare vŠljare inte ršstar pŒ det parti som de tycker Šr bŠst. Undersškningar visar att upp till 20 procent av vŠljarna taktikršstar pŒ ett annat parti, antingen fšr att fšrstahandspartiet befaras hamna under spŠrren eller fšr att hjŠlpa ett nŠrstŒende parti att komma šver den och dŠrmed bidra med mandat till det block man fšredrar. Systemet fšrvrŠnger alltsŒ kraftigt folkviljans Œterspegling i riksdagen och fullmŠktige. Samtidigt har det vanligaste argumentet fšr spŠrrar, att hŒlla smŒpartier utanfšr fšr att kunna bilda stabila regeringar, fallit i och med att det inte lŠngre finns tvŒ tydliga blockalternativ. I stŠllet kan ett litet partis mandat vara lšsningen fšr att Œstadkomma en riksdagsmajoritet.

Medan en regerings roll Šr att styra landet som en helhet Šr idŽn med en folkrepresentation att den mŒngfald av synsŠtt som finns hos medborgarna ska vara maximalt representerad dŠr. Sveriges riksdag har vŠldigt mŒnga ledamšter och skulle kunna rymma 349 olika perspektiv. Men valsystemet och hŒrda partipiskor gšr att den i praktiken bestŒr av endast Œtta viktade ršster, en fšr varje parti.

Partiernas makt šver vilka personer som fŒr kandidera och dŠrmed vŠljarna fŒr ršsta pŒ Šr nŠrmast total. I Sverige Šr det inte frŒga om ett fritt val dŠr alla medborgare kan stŠlla upp pŒ lika villkor och man kan ršsta pŒ valfri person. Valsystemet Šr dessutom krŒngligt och mŒnga vŠljare vet inte ens vem eller vilka de har ršstat in i riksdagen och fullmŠktige.

Fšrsta gŒngen demokratiska val till Sveriges riksdag grundlagsreglerades var i frihetstidens riksdagsordning 1723: "Allmogen i varje hŠrad vŠljer sin riksdagsman, varvid dem fritt val lŠmnas bšr utan nŒgon annans intrŒng." Detta framstŒr som ett under av demokrati i jŠmfšrelse med hur dagens partimakthavare gšr sitt brutala intrŒng i medborgarnas mšjlighet till ett fritt val.

Det svenska valsystemet brukar framstŠllas som fšredšmligt rŠttvisande och dŠrmed demokratiskt genom sin lŒngtgŒende proportionalitet. Men idealet att varje ršst ska vara lika mycket vŠrd kommer pŒ skam. Det visar bland annat mandatfšrdelningen i val till Europaparlamentet dŠr en viss andel av ršsterna inte nšdvŠndigtvis leder till samma andel av mandaten. Valsystemet manipulerar nŠmligen folkviljans utslag genom mekanismer som de maktŠgande partierna har infšrt fšr att stŠnga ute konkurrenter och behŒlla kontrollen šver sina kandidater. Lagstiftarens mŒnande om fri konkurrens och konsumentskydd pŒ kommersiella marknader saknar motsvarighet pŒ den politiska ršstmarknaden utan nŒgot vŠljarskydd.

Ett tillkrŒnglat regelverk har tagit form med spŠrrar pŒ 2, 3, 4 och 12 procent, mandatfšrdelningsmetoder med modifierade divisorer, valkretsindelning med betŠnkliga implikationer, olika listor fšr ett och samma parti och en svŒrbegriplig modell fšr att kunna kryssa fšr – men inte lŠngre stryka – kandidater.

Infšr 2018 Œrs val till riksdag och fullmŠktige hade partierna genom Šnnu mer begrŠnsande och komplicerade regler flyttat fram sina positioner ytterligare, bland annat fler procentspŠrrar och byrŒkratiska tršsklar fšr att kandidera. Och fšrst mŒste den som vill bli vald gšra karriŠr som lojal partimedlem i den privata fšrening som ett parti Šr – eller ta genvŠgen som kŠndis. NŒgon rŠtt fšr alla medborgare att pŒ lika villkor stŠlla upp i val Šr det inte frŒga om, trots att det vore bŒde demokratiskt rimligt och fullt mšjligt men kraftigt skulle inskrŠnka partiernas makt.

Det sofistikerat designade valsystemet Šr inte lŠtt att begripa, vare sig fšr medborgare eller journalister. I medierapporteringen om resultatet av valet till Europaparlamentet 2019 upprepades samfŠllt och okritiskt att L nŒtt šver fyraprocentsspŠrren och dŠrmed kommit in i parlamentet. Partiet fick fšrvisso 4,13 procent av ršsterna, men att nŒ šver 4 Šr bara ett nšdvŠndigt och inte ett tillrŠckligt krav fšr att fŒ tilldelning av mandat. Vart och ett av Sveriges dŒ 20 mandat motsvarade 5 procent av landets representation eller 202 385 ršster. Men L fick endast 171 419 ršster och saknade dŠrmed stšd frŒn hela 30 966 vŠljare fšr att ta plats i parlamentet. Att L ŠndŒ tilldelades ett mandat beror pŒ att andra partier hade fŒtt ett šverskott av ršster som inte fyllt upp till ytterligare hela mandat fšr dem och att storleksordningen mellan šverskotten rŒkade utfalla till L:s fšrdel. Det var bara 6 372 ršsters marginal till att det mandatet i stŠllet hade gŒtt till S. Om šverskottsršsterna hade varit annorlunda uppdelade mellan švriga partier, men fortfarande lika mŒnga, kunde L mycket vŠl ha hamnat utanfšr parlamentet.

Efter att 19 av de 20 mandaten i EU-valet 2014 hade fšrdelats var C det parti med flest outnyttjade ršster, 60 758. Men det sista mandatet gick i stŠllet till MP med 31 561, trots att C hade nŠstan dubbelt sŒ mŒnga och Šven V och KD hade fler ršster kvar. Detta uppseendevŠckande fšrhŒllande som visade att varje ršst i valet inte var lika mycket vŠrd – inte ens sŒ lika som det vore praktiskt mšjligt vid en proportionell mandatfšrdelning – nŠmndes inte i medierapporteringen.

Det demokratiskt diskutabla utfallet berodde pŒ den komplicerade sŒ kallade jŠmkade uddatalsmetoden, som genom tillrŠttalagda divisioner av ršstetalen missgynnar de minsta partierna. Metoden infšrdes 1954 fšr att fšrsvŒra fšr VŠnsterpartiets fšregŒngare Kommunisterna. I ett riksdagsval kan effekten mildras genom systemet med utjŠmningsmandat, men eftersom sŒdana inte finns i EU-valet gick alltsŒ mandatet till fel parti. C blev offer fšr efterkrigstidens kommunistskrŠck och MP blev vinnare.

SŠrskilt intressant blev C:s fšrlust av ett av de tvŒ mandat som det faktiskt fŒtt ršster till, om man betraktar att partiet var det enda dŠr personkryss slog ut toppkandidaten. Om mandaten fšrdelats i proportion till vŠljarnas ršster skulle bŒde valsedelns etta Kent Johansson och tvŒa Fredrick Federley ha tagit plats. Den senare fick endast 32 844 personršster av partiets totalt 241 101 ršster, men eftersom det var drygt fyratusen fler Šn toppkandidaten blev denne slagen. Att mŒnga centervŠljare kanske hade detta fšrstanamn pŒ valsedeln i tanken utan att framhŠva det med ett kryss, tar valsystemet inte hŠnsyn till. Partiets uppsving pŒ slutet med Kent Johansson som frontfigur under parollen "klimatet, krŒnglet och knorren" gav i stŠllet utdelning fšr Federley under inverkan av oklarhet bland vŠljarna om hur ett fšrstanamn pŒ valsedlar rŠknas i fšrhŒllande till personkryssade. Valsystemet gjorde C till fšrlorare och Federley till vinnare.

Sverige Šr fšrvisso inte det enda landet dŠr alla ršster inte Šr lika mycket vŠrda. I det amerikanska presidentvalet 2016 fick Hillary Clinton flest ršster, nŠrmare tre miljoner fler Šn Trump, som ŠndŒ blev president till fšljd av valsystemets konstruktion. €ven Œr 2000 valde USA en president med en minoritet av ršsterna, dŒ George W Bush fick drygt en halv miljon fŠrre ršster Šn Al Gore. Det Šr lŠtt att fšrestŠlla sig att vŠrlden skulle ha sett annorlunda ut i dag om USA hade haft ett valsystem som nŒtt det grundlŠggande demokratiska kravet om alla ršsters lika vŠrde.

Ett fšrŒldrat inslag i det svenska valsystemet Šr att landet Šr indelat i valkretsar. VŠljaren fŒr bara ršsta i den valkrets som han eller hon Šr folkbokfšrd i och pŒ kandidater som stŠller upp just dŠr. Det finns i dag sŠkert andra tillhšrigheter som uppfattas som viktigare Šn den geografiska hemvisten. Dessutom har partierna sedan lŠnge missbrukat valkretsarna fšr att placera personer ur partikŠrnan pŒ listor ute i landet dŠr de aldrig varit bosatta, fšr att sŠkra deras inval i riksdagen. Exempelvis valdes Olof Palme alltid in i riksdagen fšr Jšnkšpings lŠn, utan att nŒgonsin ha bott dŠr. I riksdagsvalet 2022 hade SD pŒ sina valsedlar i alla valkretsar satt partiledarens namn šverst och dŠrefter kandidater frŒn hela landet som man ville sŠkra inval av. Fšljden blev att flera av partiets riksdagsledamšter nu representerar en annan valkrets Šn sin egen.

Det finns ytterligare exempel pŒ hur valsystemet har utformats fšr att tillgodose partimakthavarnas intressen och blivit svŒrbegripligt fšr vŠljarna. Partierna har skaffat sig kontroll šver ordningsfšljden mellan kandidaterna pŒ valsedlarna fšr att fšrhindra vŠljarna att pŒverka vem eller vilka som blir valda. Detta har fšrsvŒrats ytterligare genom dels att partiet kan lŒsa listan sŒ att vŠljaren inte som tidigare kan lŠgga till en kandidat, dels att rŠtten att stryka namn har tagits bort. Mšjligheten fšr vŠljaren att flytta upp en kandidat genom att kryssa fšr den har visat sig vara bŒde svŒrtolkad och ytterst sŠllan avgšra vem som blir vald. Partierna kan ocksŒ stŠlla upp med flera listor i samma valkrets. NŠr sedan ršsterna rŠknas, mandaten fšrdelas pŒ partierna och kandidater placeras pŒ mandaten, Šr det fŒ vŠljare som kan fšlja med i turerna med exempelvis divisorer enligt jŠmkade uddatalsmetoden och utjŠmningsmandat. Det kan alltsŒ till och med leda till att ett mandat tilldelats ett parti trots att ett annat fŒtt fler ršster.

Till komplikationerna med partival hšr ocksŒ att kraftig eller ovŠntad škning av sympatierna fšr ett parti kan fšra med sig ofšrberedda ledamšter som placerats lŒngt ned pŒ en valsedel utan avsikt att bli invalda, sŒsom FP 1985 och 2002, KD och V 1998, M 2006 och SD 2014. I flera kommuner har ršstning pŒ parti medfšrt att fullmŠktigestolar stŒtt tomma i brist pŒ kandidater eller till och med att vŠljare ršstat pŒ ett parti som inte alls stŠllt upp i valet dŠr. Samtidigt som det finns partier som har svŒrt att hitta personer till sina mandat utestŠnger valsystemet kandidater som har fŒtt fler ršster Šn vad ett mandat motsvarar men rŒkar tillhšra ett parti som inte nŒtt šver partispŠrren.

Det kan ifrŒgasŠttas om det svenska valsystemet, som infšrdes infšr valet i september 1970 till den fšrsta enkammarriksdagen som šppnades i januari 1971, ens šverensstŠmde med kraven i den nya regeringsformen som trŠdde i kraft pŒ nyŒret 1975. DŠr stadgas "allmŠn och lika ršstrŠtt" och "fria, hemliga och direkta val". Man skulle kunna hŠvda att ingen av dessa fem premisser dŒ var helt uppfyllda, medan tvŒ har blivit det senare och tre fortfarande ŒterstŒr.

RšstrŠtt som Šr allmŠn, det vill sŠga tillkommer alla medborgare som uppnŒtt vuxen Œlder, infšrdes 1989 och tillŠmpades fšrsta gŒngen 1991, dŒ Šven personer som hade omyndigfšrklarats fick ršsta fšr fšrsta gŒngen. Lika ršstrŠtt, innebŠrande att alla ršster Šr lika mycket vŠrda, Šr Šnnu inte realiserad eftersom en del vŠljares ršster rŠknas bort trots att antalet ršster pŒ deras alternativ skulle rŠcka till ett eller flera mandat. Inte heller har vi fria val, dŠr vŠljaren sjŠlv utan pŒverkan av nŒgon annan fŒr bestŠmma vem han eller hon ska ršsta pŒ, utan partierna har stort inflytande šver vilka kandidater som man kan ršsta pŒ och vilka som faktiskt har chans att bli invalda. I direkta val utser vŠljarna ofšrmedlat dem som ska sitta i riksdagen respektive fullmŠktige, men i Sverige agerar partierna alltsŒ mellanhand. Att inte behšva avslšja vem man ršstar pŒ Šr innebšrden av hemliga val. Kritik har riktats mot att valhemligheten inte har upprŠtthŒllits i och med att valsedlarna varit placerade ute i vallokalen dŠr andra personer kunnat se vad en vŠljare fšrsett sig med. FrŒn valet 2022 har valsedlarna dŠrfšr flyttats in i det avskŠrmade valbŒset.

Den demokratiskt tvivelaktiga maktposition som partierna tillskansat sig fšr att kringskŠra vŠljarnas fria val genom att bestŠmma vilka som fŒr finnas med som kandidater pŒ valsedlarna och i vilken ordning medfšr ocksŒ en negativ miljš- och klimatpŒverkan. Systemet innebŠr att det till valet 2022 trycktes 673 miljoner valsedlar, tillverkade av en stor mŠngd fŠllda trŠd och transporterade med en sammanlagd pappersvikt av nŠrmare tusen ton till otaliga vallokaler, partikanslier och vŠljares brevlŒdor. Knappt 20 miljoner eller mindre Šn 3 procent av valsedlarna anvŠndes vid ršstningen. Det skulle rŠcka med en enda valsedel per vŠljare, som i andra lŠnder. I exempelvis Finland skriver man bara numret – inte ens namn eller parti – pŒ den kandidat som man vill ršsta pŒ. Men att šverge de tillrŠttalagda och kostsamma svenska valsedlarna skulle innebŠra en enorm maktfšrlust fšr partimakthavarna – och en mšjlighet till ett fritt val fšr vŠljarna.

Det nuvarande valsystemet borde sjŠlvfallet Šndras, sŒ att det lever upp till det oeftergivliga kravet pŒ demokratiska val att alla ršster ska vara lika mycket vŠrda och alla ska fŒ kandidera pŒ lika villkor. Men ytterligare en demokratibrist sŠtter stopp fšr detta: partierna lagstiftar sjŠlva om politikens spelregler och vill inte slŠppa ifrŒn sig inflytande till medborgarna. Flera andra vŠstlŠnder har betydligt mer demokratiska konstruktioner, utan bŒde partimakt och spŠrrar.

Lšsningen Šr att ledamšterna i kommun- och regionfullmŠktige, riksdagen och Europaparlamentet utses genom direkt personval utan partimandat och utan spŠrrar, fšr att den mŒngfald av synsŠtt som finns bland medborgarna ska bli maximalt representerad. Indelning i valkretsar slopas, sŒ att exempelvis hela riket utgšr en enda valkrets i riksdagsvalet, fšr att vŠljarna fritt ska kunna ršsta pŒ vem som helst av alla som stŠller upp i respektive val. Genom att vŠljaren fŒr ange en andrahandskandidat fšrdelas de šverskottsršster som inte anvŠnds fšr ett mandat. Folkrepresentationernas ledamšter skulle bli folkombud i stŠllet fšr partiombud.

I vŠntan pŒ en Šndring av valsystemet erbjuder den svenska vallagen faktiskt redan nu en framkomlig vŠg som gšr det mšjligt fšr alla som Šr ršstberŠttigade att fritt stŠlla upp och bli valda, utan godkŠnnande av nŒgot parti. Om alla ršster som riskerar att bli bortkastade och alla taktikršster i stŠllet avges med en gemensam beteckning pŒ valsedlarna, nŒr de tillsammans klart šver spŠrren och varje ršst rŠknas in vid fšrdelning av mandaten. VŠljaren kan dŒ ocksŒ helt fritt fŒ ange sin eller sina kandidater pŒ valsedeln, och endast antalet ršster avgšr vilka som blir invalda.

Det som behšvs Šr att nŒgon av alla medborgare anmŠler till Valmyndigheten en sŒdan gemensam beteckning fšr att delta i valet med sŒ kallad šppen lista, varmed det Šr fritt fram fšr alla ršstberŠttigade att kandidera under beteckningen. Myndigheten har sŒlunda pŒ min anmŠlan godkŠnt beteckningen Fritt val, som stŒr šppen fšr var och en som vill kandidera till Europaparlamentet, riksdagen och fullmŠktige i alla regioner och kommuner. Genom att alla ršster med den beteckningen pŒ valsedeln rŠknas ihop kan de tillsammans komma šver spŠrren och vara med i fšrdelningen av mandat, som dŒ tillfaller kandidaterna efter antalet ršster. Beteckningen Šr i lagens mening en partibeteckning. Det finns dock inga formkrav pŒ ett parti. I detta fall bestŒr det enbart av en gemensam beteckning som Šr šppen fšr alla.

Den som vill stŠlla upp i valet behšver bara skriftligen till sin lŠnsstyrelse senast fredagen fšre valet samtycka till att kandidera i det eller de val som man anger. Adress och blankett fšr samtycke finns pŒ val.se. DŠr kan man ocksŒ elektroniskt till Valmyndigheten meddela samtycke fšr kandidatur i EU-valet.

Den som vill ršsta i valet tar helt enkelt en blank valsedel (gul fšr riksdag, blŒ fšr region, vit fšr kommun och Europaparlamentet), skriver "Fritt val" och dŠrunder namnet pŒ en eller flera kandidater i den ordning som man vill se dem invalda.

Fritt val kan fšr mŒnga vara den enda chansen att komma in Europaparlamentet, riksdagen eller fullmŠktige: 1) partier som riskerar att ramla ur, 2) partier som aldrig nŒtt šver spŠrren, 3) personer, oavsett parti, som inte hamnat pŒ valbar plats pŒ sitt partis lista, 4) grupper i samhŠllet som upplever sig inte vara representerade, 5) enskilda aktšrer i samhŠllslivet med mycket att tillfšra men som inte vill inordna sig i ett traditionellt parti, och inte minst 6) vanliga medborgare som med kunskap, erfarenhet och omdšme vill stŠlla sig till demokratins fšrfogande.

Varje person som genom Fritt val fŒr vŠljarnas ršster till ett mandat stŠrker demokratin med ytterligare ett medborgarperspektiv. Som minst behšvs bara omkring 50 ršster fšr en plats i fullmŠktige, enligt utfallet av tidigare val i landets minsta kommuner.

Olika former av valsamverkan, fšr att kandidater och partier som har vŠljarstšd inte ska bli utestŠngda av valsystemet, har fšrekommit tidigare. Exempelvis invaldes den fšrsta socialdemokraten i riksdagen, Hjalmar Branting, pŒ en liberal lista och den fšrsta kristdemokraten, Alf Svensson, pŒ en centerlista.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson