Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Utbildning fšr demokratins alla medspelare

En av de viktigaste nycklarna till en utvecklad och vŠlfungerande demokrati Šr utbildning. Varje samhŠllsmedlem behšver utbilda sig fšr att kunna fšrsšrja sig, fŒ ett rikt liv och spela en aktiv och ansvarsfull roll i demokratin. Fšr sŒvŠl ekonomi som demokrati framstŒr utbildning som en av de bŠsta investeringar ett samhŠlle kan gšra.

Sverige har varit ett fšregŒngsland med sin stegvisa utbyggnad av skol- och utbildningssystemet till en fšr alla elever gemensam grundskola, en gymnasieskola som nŠstan alla elever fortsŠtter i och dŠrtill universitets- och hšgskoleutbildning pŒ mŒnga orter runt om i landet, allt avgiftsfritt. Men i dag misslyckas skolan med att fŒ alla elever att skaffa sig tillrŠckliga kunskaper.

TŠnk att hŠlften av alla fordon som tillverkas i Volvos fabrik inte gŒr att kšra och att den som bestŠllt en fungerande bil men inte fŒr nŒgon levererad ŠndŒ mŒste betala den.

NŒgot sŒdant vore sjŠlvfallet ohŒllbart fšr bilindustrin men Šr en realitet fšr en mycket stšrre och viktigare produktionsorganisation: den svenska skolan. Kunskapsresultaten i bŒde grund- och gymnasieskolan Šr uppseendevŠckande lŒga, har sjunkit under lŒng tid, Šr i sjŠlva verket Šnnu sŠmre Šn statistiken visar och Šr mer ojŠmnt fšrdelade Šn nŒgonsin. Mer Šn varannan gymnasieelev klarar inte utbildningen som han eller hon antagits till, och redan dessfšrinnan Šr det en fjŠrdedel av eleverna i grundskolan som inte nŒr kunskapskraven dŠr. Men skolorna fŒr lika mycket betalt av skattemedel oavsett hur dŒliga de Šr, eller snarare mer pengar ju sŠmre de presterar. Dessutom fŒr samhŠllet en kostbar reparationsnota fšr elever som drabbats av skolans misslyckande, och framfšr allt fŒr eleven sjŠlv en kringskuren frihet att forma sitt liv.

Skolans utbildningsuppdrag omfattar bŒde lŠrande fram till kunskaper som betygsŠtts och šverfšring av samhŠllets šnskvŠrda normer och vŠrden till den uppvŠxande generationen. Med denna fostrande funktion Šr det om mšjligt Šnnu sŠmre stŠllt Šn de undermŒliga kunskapsresultaten, med brister i sŒvŠl uppdrag som planering, genomfšrande, utfall och resultatsŠkring.

Utbildning Šr samhŠllsbyggets kanske viktigaste verktyg, avgšrande fšr allt ifrŒn vŠlstŒnd och demokrati till medmŠnsklighet och allas likvŠrdiga mšjligheter att fšrverkliga sina dršmmar. BestŠllningen till skolan Šr att alla elever ska tillŠgna sig de kunskaper som Šr utbildningens mŒl fšr nšdvŠndiga och likvŠrdiga livsfšrutsŠttningar. Fšr professionella pedagoger med tillrŠckliga redskap Šr det ett fullt mšjligt uppdrag. Allt annat Šn 100 procents leverans Šr ett svek mot varje beršrd elev och ett demokratiskt misslyckande.

Men det svenska skolmaskineriet har lŒg verkningsgrad, vilket Šr lŠtt att fšrstŒ nŠr man ser hur det Šr utformat. Alla steg i processen frŒn statens bestŠllning av utbildning till skolornas leverans fallerar. Politikerna saknar lšsningar pŒ problemen och Šr fixerade vid frŒgor om resurser och valfrihet. Nog fšrtjŠnar det att diskutera privat eller offentlig drift, vinstuttag, kšsystem och skolsegregation. Men oavsett vilken stŒndpunkt som dŒ segrar eller hur mŒnga ytterligare miljarder som tillfšrs systemet, sŒ kvarstŒr skolans grundproblem: den Šr inte byggd fšr att effektivt nŒ resultat.

Vi behšver konstruera en skola som levererar. Det kan bara gšras utifrŒn hur mŠnniskor agerar rationellt fšr att Œstadkomma vad som efterfrŒgas. Alla lŠnkar i produktionskedjan mŒste revideras frŒn grunden: behovsanalys, bestŠllning, produktionsfšrutsŠttningar, produktionsfaktorer, produktion, resultatkontroll, processkontroll och betalning.

1. Kunskap som framtidens mŠnniskor och samhŠlle behšver. OtillrŠckligheten i vad skolan levererar Šr till och med stšrre Šn att elevernas kunskaper inte nŒr upp till kursplanernas krav. Redan i utbildningens fšreskrivna innehŒll saknas viktig kunskap. Det fordras en Utbildningsberedning, liknande Fšrsvarsberedningen, dŠr parlamentariker och sakkunniga inom olika delar av samhŠllet fortlšpande analyserar utbildningsbehovet och fšreslŒr fšrŠndringar som riksdagen tar stŠllning till efter en šppen debatt. Det skulle innebŠra en ordinarie rutin i ett stabilt utbildningssystem med fšrmŒga att stŠndigt anpassa sig.

2. Tydlig bestŠllning vad skolan ska leverera. Statens uppdrag till skolorna Šr mycket oklart. Det Šr omšjligt fšr lŠrare, elever och fšrŠldrar att i de mŒnga styrdokumentens sammelsurium av abstrakta beskrivningar utlŠsa det sjŠlvklara: vad ska eleverna lŠra sig och vad krŠvs fšr ett visst betyg. Styreffekten Šr lŒg och chanserna att eleverna ska fŒ en likvŠrdig utbildning och rŠttvis bedšmning smŒ. Makten šver vilken kunskap de fšrvŠntas skaffa sig har i hšg grad šverlŒtits till lŠrares och lŠromedelsproducenters godtycke. I stŠllet mŒste staten klart och konkret ange vad eleven ska kunna efter genomgŒngen utbildning. Det stŒr inte i motsats till vare sig kunskap i olika former eller att elever ska ha mšjlighet att nŒ Šnnu lŠngre i sitt lŠrande.

3. Modernt ordningsbetyg och nolltolerans mot stšrd undervisning. Studiero Šr en fšrutsŠttning fšr framgŒngsrikt lŠrande. Alla ska kunna trivas i skolan, och det Šr rimligt att krŠva att ingen saboterar fšr andra och att var och en tar vara pŒ mšjligheten att fŒ lŠra sig det man behšver fšr att fungera i samhŠllet. I enlighet med skolans vŠrdegrundsuppdrag kunde de forna betygen i ordning och uppfšrande fŒ en modern efterfšljd i ett omdšme om elevens ansvarstagande fšr sig sjŠlv respektive sina medmŠnniskor, dŠr hŠnsyn Šr basnivŒn.

4. Skickliga skolhantverkare. Sverige satsar betydligt mer skattemedel pŒ utbildning Šn genomsnittet fšr vŠrldens hšginkomstlŠnder. Det finns pengar fšr att betala de produktionsfaktorer som behšvs, och varje krona som leder till avsett utbildningsresultat Šr en lšnsam investering. Avgšrande Šr hur resurserna anvŠnds. Dugliga lŠrare som genomfšr arbetet med eleverna och rektorer som leder verksamheten till bestŠllda kunskaper Šr A och O men inte enkelt att rekrytera. Hšjd status och attraktivitet hos pedagogernas profession kan Œstadkommas genom att skolan blir sŒ funktionell att den levererar resultat som gšr mŠrkbar skillnad fšr elever och samhŠlle.

5. LŠrobok som lŠrandets ledstŒng. Den borde vara sjŠlvklar i varje Šmne men saknas alltfšr ofta: en informativ, fšrklarande och aktiverande lŠrobok. Fšr lŠsning i egen takt samlar den kunskapen som eleven ska tillŠgna sig och ger tryggheten att ha kontroll šver kursens hela pensum.

6. Professionell kreativitet fram till resultat. Det gšrs omfattande insatser i skolan, men lŒngt ifrŒn alla nŒr fram till avsett resultat. En hel del gšrs ungefŠr som det alltid har gjorts och oavsett skillnader i elevernas fšrutsŠttningar och behov. Skolans uppdrag Šr dock mer krŠvande Šn sŒ. Fixpunkten mŒste alltid vara bestŠllningen av vad eleven ska kunna efter genomfšrd utbildning. I processen dit krŠvs att lŠrare och rektorer i hšgre grad uppfyller det stora friutrymme under resultatansvar som ges fšr att utforma och genomfšra de insatser som behšvs fšr full leverans. Skolans arbete mŒste alltsŒ tydligare inriktas pŒ att Œstadkomma resultat. FramgŒngen fšljer av lŠrarnas professionella kreativitet i utformning och genomfšrande av vad som behšvs fšr att eleverna ska nŒ utbildningens mŒl. Det innebŠr stŠndig ompršvning och fšrnyelse, dessutom utifrŒn varje elevs fšrutsŠttningar och behov.

7. Oberoende kunskapsbedšmning. Genom betygsŠttningen bedšmer lŠrarna indirekt hur vŠl de sjŠlva och skolan utfšrt sitt uppdrag, med rŠttsosŠkerhet och betygsinflation som fšljd. Detta mŒste ersŠttas av en fristŒende kunskapsbedšmning, som dessutom utfšrligare Šn en sammanfattande bokstav anger vad eleven har lŠrt sig enligt kraven fšr utbildningen. Lšsningen Šr att staten anordnar digitala skriftliga prov och muntlig examination med opartiska lŠrare frŒn andra skolor. Det leder ocksŒ till en intressegemenskap mellan elever och undervisande lŠrare att nŒ goda kunskapsresultat.

8. Utvecklingsdrivande kontroll. Sedan skolan kommunaliserades och privatiserades pŒ 1990-talet har det skett en kraftig byrŒkratisering fšr att fšrsška fšrmŒ skolorna att gšra det som de har fŒtt i uppdrag. Kommunernas skolfšrvaltningar har expanderat och nya statliga myndigheter inrŠttats, utan nŒgot synbart genomslag i kunskapsresultaten. Den rŒdande mŒl- och resultatstyrningen har ett centralt utvecklingsdrivande moment, som vore tacksamt att utnyttja i statens kontroll. Men Skolinspektionen bedriver tillsyn som om forna tiders regelstyrning funnes kvar. Inspektionen mŒste utveckla verksamma kontrollmetoder och flytta fokus frŒn formaliegranskning till att avkrŠva skolorna tillrŠckliga resultat och funktionsdugliga processer. Bevisbšrdan fšr att skoluppdragets krav Šr uppfyllda ska vila pŒ skolhuvudmannen, som Œtagit sig att bedriva utbildningen.

9. Betalning fšr levererad kunskap. Med staten som bestŠllare och kommunala och privata huvudmŠn som leverantšrer, dessutom konkurrerande med varandra, finns en ideal logik fšr att fŒ bŠsta utfall till lŠgsta pris. Men skolsystemet saknar koppling mellan leverans och betalning – staten pumpar in pengar men fšrmŒr inte utkrŠva resultat. SjŠlvfallet ska utfšraren fŒ fullt betalt fšrst efter att eleven har klarat hela sin utbildning enligt oberoende bedšmning. Dessutom bšr varje elev som skaffat sig fšreskrivna kunskaper, och dŠrmed gjort en viktig insats fšr sig sjŠlv och samhŠllet, ges en penningpremie efter grund- respektive gymnasieskolan. SŒ fŒr bŒde skolan och eleven ett starkt tillskott av incitament att lyckas.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson