Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om stŠrkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Utbildning fšr demokratins alla
medspelare En av de viktigaste
nycklarna till en utvecklad och vŠlfungerande demokrati Šr utbildning. Varje samhŠllsmedlem
behšver utbilda sig fšr att kunna fšrsšrja sig, fŒ ett rikt liv och spela en
aktiv och ansvarsfull roll i demokratin. Fšr sŒvŠl ekonomi som demokrati
framstŒr utbildning som en av de bŠsta investeringar ett samhŠlle kan gšra. Sverige har varit ett
fšregŒngsland med sin stegvisa utbyggnad av skol- och utbildningssystemet
till en fšr alla elever gemensam grundskola, en gymnasieskola som nŠstan alla
elever fortsŠtter i och dŠrtill universitets- och hšgskoleutbildning pŒ mŒnga
orter runt om i landet, allt avgiftsfritt. Men i dag misslyckas skolan med
att fŒ alla elever att skaffa sig tillrŠckliga kunskaper. TŠnk att hŠlften av
alla fordon som tillverkas i Volvos fabrik inte gŒr att kšra och att den som bestŠllt
en fungerande bil men inte fŒr nŒgon levererad ŠndŒ mŒste betala den. NŒgot sŒdant vore
sjŠlvfallet ohŒllbart fšr bilindustrin men Šr en realitet fšr en mycket
stšrre och viktigare produktionsorganisation: den svenska skolan.
Kunskapsresultaten i bŒde grund- och gymnasieskolan Šr uppseendevŠckande
lŒga, har sjunkit under lŒng tid, Šr i sjŠlva verket Šnnu sŠmre Šn
statistiken visar och Šr mer ojŠmnt fšrdelade Šn nŒgonsin. Mer Šn varannan
gymnasieelev klarar inte utbildningen som han eller hon antagits till, och
redan dessfšrinnan Šr det en fjŠrdedel av eleverna i grundskolan som inte nŒr
kunskapskraven dŠr. Men skolorna fŒr lika mycket betalt av skattemedel
oavsett hur dŒliga de Šr, eller snarare mer pengar ju sŠmre de presterar.
Dessutom fŒr samhŠllet en kostbar reparationsnota fšr elever som drabbats av
skolans misslyckande, och framfšr allt fŒr eleven sjŠlv en kringskuren frihet
att forma sitt liv. Skolans
utbildningsuppdrag omfattar bŒde lŠrande fram till kunskaper som betygsŠtts
och šverfšring av samhŠllets šnskvŠrda normer och vŠrden till den uppvŠxande
generationen. Med denna fostrande funktion Šr det om mšjligt Šnnu sŠmre
stŠllt Šn de undermŒliga kunskapsresultaten, med brister i sŒvŠl uppdrag som
planering, genomfšrande, utfall och resultatsŠkring. Utbildning Šr
samhŠllsbyggets kanske viktigaste verktyg, avgšrande fšr allt ifrŒn vŠlstŒnd
och demokrati till medmŠnsklighet och allas likvŠrdiga mšjligheter att
fšrverkliga sina dršmmar. BestŠllningen till skolan Šr att alla elever ska
tillŠgna sig de kunskaper som Šr utbildningens mŒl fšr nšdvŠndiga och
likvŠrdiga livsfšrutsŠttningar. Fšr professionella pedagoger med tillrŠckliga
redskap Šr det ett fullt mšjligt uppdrag. Allt annat Šn 100 procents leverans
Šr ett svek mot varje beršrd elev och ett demokratiskt misslyckande. Men det svenska
skolmaskineriet har lŒg verkningsgrad, vilket Šr lŠtt att fšrstŒ nŠr man ser
hur det Šr utformat. Alla steg i processen frŒn statens bestŠllning av
utbildning till skolornas leverans fallerar. Politikerna saknar lšsningar pŒ
problemen och Šr fixerade vid frŒgor om resurser och valfrihet. Nog fšrtjŠnar
det att diskutera privat eller offentlig drift, vinstuttag, kšsystem och
skolsegregation. Men oavsett vilken stŒndpunkt som dŒ segrar eller hur mŒnga
ytterligare miljarder som tillfšrs systemet, sŒ kvarstŒr skolans
grundproblem: den Šr inte byggd fšr att effektivt nŒ resultat. Vi behšver konstruera
en skola som levererar. Det kan bara gšras utifrŒn hur mŠnniskor agerar
rationellt fšr att Œstadkomma vad som efterfrŒgas. Alla lŠnkar i
produktionskedjan mŒste revideras frŒn grunden: behovsanalys, bestŠllning,
produktionsfšrutsŠttningar, produktionsfaktorer, produktion,
resultatkontroll, processkontroll och betalning. 1. Kunskap som framtidens mŠnniskor och
samhŠlle behšver. OtillrŠckligheten i vad skolan levererar Šr till och
med stšrre Šn att elevernas kunskaper inte nŒr upp till kursplanernas krav.
Redan i utbildningens fšreskrivna innehŒll saknas viktig kunskap. Det fordras
en Utbildningsberedning, liknande Fšrsvarsberedningen, dŠr parlamentariker
och sakkunniga inom olika delar av samhŠllet fortlšpande analyserar
utbildningsbehovet och fšreslŒr fšrŠndringar som riksdagen tar stŠllning till
efter en šppen debatt. Det skulle innebŠra en ordinarie rutin i ett stabilt
utbildningssystem med fšrmŒga att stŠndigt anpassa sig. 2. Tydlig bestŠllning vad skolan ska
leverera. Statens uppdrag till skolorna Šr mycket oklart. Det Šr omšjligt
fšr lŠrare, elever och fšrŠldrar att i de mŒnga styrdokumentens sammelsurium
av abstrakta beskrivningar utlŠsa det sjŠlvklara: vad ska eleverna lŠra sig
och vad krŠvs fšr ett visst betyg. Styreffekten Šr lŒg och chanserna att
eleverna ska fŒ en likvŠrdig utbildning och rŠttvis bedšmning smŒ. Makten
šver vilken kunskap de fšrvŠntas skaffa sig har i hšg grad šverlŒtits till
lŠrares och lŠromedelsproducenters godtycke. I stŠllet mŒste staten klart och
konkret ange vad eleven ska kunna efter genomgŒngen utbildning. Det stŒr inte
i motsats till vare sig kunskap i olika former eller att elever ska ha mšjlighet
att nŒ Šnnu lŠngre i sitt lŠrande. 3. Modernt ordningsbetyg och nolltolerans mot
stšrd undervisning. Studiero Šr en fšrutsŠttning fšr framgŒngsrikt
lŠrande. Alla ska kunna trivas i skolan, och det Šr rimligt att krŠva att
ingen saboterar fšr andra och att var och en tar vara pŒ mšjligheten att fŒ
lŠra sig det man behšver fšr att fungera i samhŠllet. I enlighet med skolans
vŠrdegrundsuppdrag kunde de forna betygen i ordning och uppfšrande fŒ en
modern efterfšljd i ett omdšme om elevens ansvarstagande fšr sig sjŠlv
respektive sina medmŠnniskor, dŠr hŠnsyn Šr basnivŒn. 4. Skickliga skolhantverkare. Sverige
satsar betydligt mer skattemedel pŒ utbildning Šn genomsnittet fšr vŠrldens
hšginkomstlŠnder. Det finns pengar fšr att betala de produktionsfaktorer som behšvs,
och varje krona som leder till avsett utbildningsresultat Šr en lšnsam
investering. Avgšrande Šr hur resurserna anvŠnds. Dugliga lŠrare som genomfšr
arbetet med eleverna och rektorer som leder verksamheten till bestŠllda
kunskaper Šr A och O men inte enkelt att rekrytera. Hšjd status och
attraktivitet hos pedagogernas profession kan Œstadkommas genom att skolan
blir sŒ funktionell att den levererar resultat som gšr mŠrkbar skillnad fšr
elever och samhŠlle. 5. LŠrobok som lŠrandets ledstŒng. Den
borde vara sjŠlvklar i varje Šmne men saknas alltfšr ofta: en informativ,
fšrklarande och aktiverande lŠrobok. Fšr lŠsning i egen takt samlar den
kunskapen som eleven ska tillŠgna sig och ger tryggheten att ha kontroll šver
kursens hela pensum. 6. Professionell kreativitet fram till
resultat. Det gšrs omfattande insatser i skolan, men lŒngt ifrŒn alla nŒr
fram till avsett resultat. En hel del gšrs ungefŠr som det alltid har gjorts
och oavsett skillnader i elevernas fšrutsŠttningar och behov. Skolans uppdrag
Šr dock mer krŠvande Šn sŒ. Fixpunkten mŒste alltid vara bestŠllningen av vad
eleven ska kunna efter genomfšrd utbildning. I processen dit krŠvs att lŠrare
och rektorer i hšgre grad uppfyller det stora friutrymme under resultatansvar
som ges fšr att utforma och genomfšra de insatser som behšvs fšr full
leverans. Skolans arbete mŒste alltsŒ tydligare inriktas pŒ att Œstadkomma
resultat. FramgŒngen fšljer av lŠrarnas professionella kreativitet i
utformning och genomfšrande av vad som behšvs fšr att eleverna ska nŒ
utbildningens mŒl. Det innebŠr stŠndig ompršvning och fšrnyelse, dessutom
utifrŒn varje elevs fšrutsŠttningar och behov. 7. Oberoende kunskapsbedšmning. Genom
betygsŠttningen bedšmer lŠrarna indirekt hur vŠl de sjŠlva och skolan utfšrt
sitt uppdrag, med rŠttsosŠkerhet och betygsinflation som fšljd. Detta mŒste
ersŠttas av en fristŒende kunskapsbedšmning, som dessutom utfšrligare Šn en
sammanfattande bokstav anger vad eleven har lŠrt sig enligt kraven fšr
utbildningen. Lšsningen Šr att staten anordnar digitala skriftliga prov och
muntlig examination med opartiska lŠrare frŒn andra skolor. Det leder ocksŒ
till en intressegemenskap mellan elever och undervisande lŠrare att nŒ goda
kunskapsresultat. 8. Utvecklingsdrivande kontroll. Sedan
skolan kommunaliserades och privatiserades pŒ 1990-talet har det skett en
kraftig byrŒkratisering fšr att fšrsška fšrmŒ skolorna att gšra det som de
har fŒtt i uppdrag. Kommunernas skolfšrvaltningar har expanderat och nya
statliga myndigheter inrŠttats, utan nŒgot synbart genomslag i
kunskapsresultaten. Den rŒdande mŒl- och resultatstyrningen har ett centralt
utvecklingsdrivande moment, som vore tacksamt att utnyttja i statens
kontroll. Men Skolinspektionen bedriver tillsyn som om forna tiders
regelstyrning funnes kvar. Inspektionen mŒste utveckla verksamma
kontrollmetoder och flytta fokus frŒn formaliegranskning till att avkrŠva
skolorna tillrŠckliga resultat och funktionsdugliga processer. Bevisbšrdan
fšr att skoluppdragets krav Šr uppfyllda ska vila pŒ skolhuvudmannen, som
Œtagit sig att bedriva utbildningen. 9. Betalning fšr levererad kunskap. Med
staten som bestŠllare och kommunala och privata huvudmŠn som leverantšrer,
dessutom konkurrerande med varandra, finns en ideal logik fšr att fŒ bŠsta
utfall till lŠgsta pris. Men skolsystemet saknar koppling mellan leverans och
betalning – staten pumpar in pengar men fšrmŒr inte utkrŠva resultat.
SjŠlvfallet ska utfšraren fŒ fullt betalt fšrst efter att eleven har klarat
hela sin utbildning enligt oberoende bedšmning. Dessutom bšr varje elev som
skaffat sig fšreskrivna kunskaper, och dŠrmed gjort en viktig insats fšr sig
sjŠlv och samhŠllet, ges en penningpremie efter grund- respektive
gymnasieskolan. SŒ fŒr bŒde skolan och eleven ett starkt tillskott av
incitament att lyckas. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|