Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Riksforum dŠr alla medborgare kan delta

Hur ska samhŠllsgemenskapen hantera sina angelŠgenheter fšr att komma fram till beslut om hur samhŠllsproblem ska lšsas och vad som ska gŠlla i gemenskapen?

I en demokrati sker det i en šppen process dŠr alla samhŠllsmedlemmar har mšjlighet att delta med att aktualisera problem, fšreslŒ lšsningar och argumentera. Uppgiften fšr alla och envar Šr att tillgodose det allmŠnna medlemsintresset, inte sŠrintressen. Till sist fattas beslut av medlemmarna eller deras valda ombud genom omršstning dŠr alla ršster vŠger lika tungt och det fšrslag som fŒr stšrst stšd vinner.

Den stora hšjningen av befolkningens utbildningsnivŒ har liksom IT-revolutionen kraftigt fšrbŠttrat fšrutsŠttningarna fšr medborgerlig delaktighet i folkstyret. Det Šr nu mšjligt att lŒta alla samhŠllsmedlemmar vara fullvŠrdiga och likvŠrdiga aktšrer i demokratin. Att utreda fullbordade lšsningar och fatta varje beslut kan av praktiska skŠl inte alla delta i, men frŒn švriga moment i processen finns det inte anledning att exkludera nŒgon. Inte heller kan det motiveras att nŒgons deltagande favoriseras. Endast argumenten och deras styrka har relevans, oberoende av vem som framfšr dem.

Men verkligheten Šr en annan. Den politiska processen Šr i dag helt i hŠnderna pŒ de etablerade partiernas makthavare, under tryck frŒn sŠrintressen och med stšd av medievŠrlden. HŠr finns makten šver allt ifrŒn vilka frŒgor som kommer upp pŒ dagordningen till debatten och besluten.

I stŠllet fšr en rationell problemlšsning rŒder partipolitikens affŠrsmodell, dŠr konstruktiv argumentation Šr ersatt med taktiskt spel och pajkastning. Partival och partibaserad parlamentarism Šr jordmŒnen fšr denna avart, som Šr uppbyggd kring sammanblandning av sakfrŒgehantering och mandatjakt.

Partierna agerar som slipade makt- och PR-fšretag gentemot medborgarna, med metoder som dessa aldrig skulle fŒ utsŠttas fšr som konsumenter. PŒ den politiska marknaden rŒder ingen fri konkurrens utan oligopol, pŒ grund av privilegier som partierna skŠnkt sig sjŠlva genom att fšrfoga šver lagstiftningsmakten. Partiernas affŠrsidŽ har blivit att med statens beskattningsmakt lŠgga beslag pŒ ungefŠr hŠlften av vad medborgarna arbetat ihop, ge dem lšften om att anvŠnda statens sŒ inkasserade pengar till attraktiva ŠndamŒl, som om det vore en gŒva frŒn partiet till folket, fšr att i utbyte fŒ vŠljarnas gunst och ršst, allt utan skyldighet att leverera det som utlovats. Till och med samhŠllsfrŒgors plats pŒ den politiska dagordningen Šr en handelsvara i den jakt pŒ marknadsandelar som brukar kallas ršstfiske. HŠr gŠller inte den fšrnuftsbaserade modellen att samhŠllsproblem tas upp och hanteras nŠr de uppkommer eller vid en systematisk inventering, utan partiernas medietaktik avgšr om och nŠr det kan vara ršstmŠssigt lšnsamt att i ett utspel visa upp sig fšr vŠljarna med en frŒga. Ršster i nŠsta val Šr den likvid som partifšretagen tar emot frŒn vŠljarna. Den Šr utfŠrdad i en valuta som vid en lyckosam kurs kan vŠxlas in mot makt šver statens resurser.

Partiernas och deras fšretrŠdares agerande pŒ den politiska marknaden Šr ett stŠndigt varurmŠrkesbyggande, prŠglat av att glorifiera sig sjŠlv och fšrklena sina motstŒndare, med sikte pŒ nŠsta val eller opinionsmŠtning. Populism švertrumfar ansvarstagande i ett slags politikens motsvarighet till bšrsfšretagens kvartalskapitalism. Saklig argumentation, problemlšsning och lŒngsiktighet framstŒr som fjŠrran storheter. Retoriken Šr ofta naiv och teatral, med stor underskattning av publikens begŒvningsnivŒ. Meningsutbyten i politiska debatter fšr sŠllan samhŠllsproblem nŠrmare en lšsning, och en programteori fšr hur en framkastad lšsning ska uppnŒs lyssnar medborgarna fšrgŠves efter. I stŠllet fylls debatten av repliker som upprepar problembeskrivningen och betonar hur fšrfŠrligt det Šr, att motsatsen efterstrŠvas, att ŒtgŠrder mŒste vidtas, att resurserna mŒste ška, att det Šr motstŒndarnas fel, att problemet kommer att lšsas bara vŠljarna ršstar rŠtt, att en utredning kommer att tillsŠttas, och sŒ vidare.

Likt konkurrerande godisproducenter slŒss partierna numera till stor del om samma konsumenter och erbjuder likartade produkter. Ett partis sortiment har visat sig kunna Šndras hastigt fšr att lansera en motsvarighet till en pralin som blivit succŽ hos en konkurrent.

Det fšr en demokrati livsnšdvŠndiga meningsutbytet mellan personer med olika uppfattningar sker sŠllan som saklig och allsidig argumentation med inriktning pŒ att komma šverens och nŒ en lšsning som kan tillfredsstŠlla sŒ mŒnga som mšjligt. I stŠllet antar det formen av debatt, som sprŒkhistoriskt har den trŠffande betydelsen av ordstrid eller grŠl. Riksdagsdebatter och politikerdebatter i etermedia utmŠrks knappast av att deltagarna lŒter sig švertygas och Šndrar mening. Det Šr i stŠllet frŒga om att torgfšra sina egna stŒndpunkter och skjuta motstŒndarnas i sank eller kanske till och med om skšn- respektive svartmŒlning av deltagande personer och partier.

Redaktionella tidningar Šr alltjŠmt den demokratiska plattform dŠr vanliga medborgare har mšjlighet att delta i det offentliga samtalet genom att till allmŠnheten framfšra nŒgorlunda ingŒende resonemang i debattartiklar och insŠndare. Utrymmet Šr dock begrŠnsat, och sŠrskilt i de stšrre medierna Šr det viktigare vem som sŠger nŒgot Šn vad som sŠgs, med klar fšrdel fšr makthavare och kŠndisar som vill komma till tals. Den viktiga mŒngfalden av tidningar har som baksida att medborgarna lŠser olika tidningar. DŠrtill kommer att debattexter i flera tidningar finns bakom betalvŠgg och att mŒnga invŒnare inte lŠser nŒgon tidning alls. Ett inlŠgg i samhŠllsdebatten nŒr dŠrmed oftast bara en mindre del av befolkningen.

Det existerar alltsŒ inte nŒgot gemensamt politiskt samtal som alla samhŠllsmedlemmar kan ta del av eller delta i. Till skillnad frŒn andra lŠnder finns inte heller mšjlighet till folkinitiativ, dŠr ett visst antal medborgare kan fšra upp ett fšrslag pŒ dagordningen och fŒ det behandlat i riksdagen. SvŒrfunnen information frŒn riksdag och regering gšr det ocksŒ vanskligt fšr medborgare att kŠnna till och fšlja frŒgor som Šr under behandling och kanske leder till lagstiftning.

Den fšr den representativa demokratin grundlŠggande idŽn att vŠljare ska fŒ sina uppfattningar kanaliserade via de fullmŠktige-, riksdags- eller parlamentsledamšter som de valt fungerar knappast. Den starka partidominansen i det politiska systemet innebŠr att ledamšterna Šr partiernas ombud snarare Šn medborgarnas. Det demokratiskt anmŠrkningsvŠrda intrŠffar att medborgare tvingas fšra en kamp mot sina egna valda fšretrŠdare fšr att fŒ gehšr fšr sin vilja. AngelŠgna problem tas aldrig upp till behandling och fŒr Šn mindre en lšsning, eftersom politikerna inte bedšmer dem vara lšnsamma att engagera sig i. Att sjŠlv bli aktiv i ett parti Šr en lŒng och tršg vŠg som lockar allt fŠrre. Den som vŠl lyckas inta ett mandat i en beslutande fšrsamling mŒste finna sig i att partiet vill kontrollera bŒde hur ledamšterna ršstar och vad de motionerar om.

Den allt šverskuggande delen av alla beslut om vad som ska gŠlla i landet, i form av lagar och fšrordningar, fšregŒs av en process som Šr okŠnd bland medborgarna i allmŠnhet och Œtfšljs inte av nŒgon offentlig debatt. Endast ett litet antal frŒgor lyfts upp till ytan och blir en del av det politiska spelet, om nŒgon med tillrŠckligt stort inflytande ser nŒgot att vinna pŒ det. Mycket av det som behšver regleras och fšrŠndras fšr att riket ska fungera ombesšrjs av tjŠnstemŠn i regeringskansliet, eventuellt i samrŒd med beršrda sakintressen, under den mediala radarn. Annat tar form bland strateger pŒ partikanslier och blir fšremŒl fšr kohandel med andra partier innan ett fullbordat faktum presenteras i ett taktiskt vŠlavvŠgt utspel. SŒ har exempelvis sŒvŠl Januariavtal som Tidšavtal inhiberat den šppna demokratiska processen i en lŒng rad viktiga politiska frŒgor. Mšjligen Šnnu mer graverande exempel Šr fšrŠndringar av grundlagen, som i mŒnga lŠnder Šr fšremŒl fšr bŒde stor debatt och folkomršstning men i Sverige sker utan att de allra flesta medborgare ens kŠnner till det, sŒsom den senaste stora revisionen av regeringsformen 2010. Man kan jŠmfšra med hur arbetsgivare enligt medbestŠmmandelagen har informations- och fšrhandlingsskyldighet visavi arbetstagarna innan viktigare fšrŠndringar vidtas. Analogt borde det vara otŠnkbart att medborgarna stŠlls infšr fait accompli i ett medieutspel av de politiska makthavarna.

Fšr att medborgarna ska bli maximalt delaktiga i folkstyret bšr inrŠttas en stomme fšr den politiska processen i form av ett digitalt forum, kallat Riksforum, dŠr det fšrs ett fšr hela landet gemensamt offentligt samtal dit alla samhŠllsmedlemmar Šr inbjudna. HŠr ska vem som helst, pŒ lika villkor, kunna aktualisera samhŠllsproblem, fšreslŒ lšsningar och argumentera.

UtgŒngspunkt ska vara den demokratiska gemenskapens uppgift att tillgodose det allmŠnna medborgarintresset, i motsats till att gynna sŠrintressen, och samtalet ska bestŒ av konstruktiva lšsningsfšrslag och saklig argumentation, inte bara tyckande och kŠnslouttryck. Respekt fšr alla mŠnniskor och frŒnvaro av personangrepp Šr grundfšrutsŠttningar. Enkelhet och tydlighet Šr ledstjŠrnor fšr framstŠllningen, till gagn fšr bŒde den som ska uttrycka sina tankar och den som ska ta del av dem. Den som deltar redovisar sin identitet och eventuella bindningar till sŠrintressen.

Medborgarnas valda ombud i riksdagen och andra beslutande fšrsamlingar kan lyfta fšrslag frŒn Riksforum in till processen i de offentliga organen, med mšjlighet att gŒ hela vŠgen till att bli lag.

Man ska i Riksforum ocksŒ kunna fšlja alla Šrenden i riksdagen och motsvarande inom kommuner, regioner och Europeiska unionen. En given anledning till diskussion i Riksforum Šr fšrslag eller synpunkter som fšrs fram i olika steg i lagstiftningsprocessen, sŒsom kommittŽdirektiv, en utrednings kommittŽbetŠnkande, remissvar pŒ detta, lagrŒdsremiss, proposition, motion, utskottsbetŠnkande och inlŠgg i riksdagens kammardebatt.

Fšr att ytterligare rŒda bot pŒ att partier och andra makthavare sŠtter den politiska dagordningen utifrŒn sina intressen och att dŠrmed viktiga frŒgor riskerar att inte komma upp till behandling, kan riksdagsarbetet reformeras sŒ att det Œrligen sker en fšrutsŠttningslšs šversyn av alla samhŠllsomrŒden, vart och ett under en koncentrerad tid med riksdagsdebatt, motionsrŠtt och mšjlighet fšr medborgarna att engagera sig genom Riksforum.

Inom Riksforum bšr det Šven finnas mšjlighet fšr medborgarna att stŠlla frŒgor till, och fŒ svar frŒn, de fšrtroendevalda i fullmŠktige, riksdag och parlament, liknande de interpellationer och enkla frŒgor som riksdagsledamšter i dag kan stŠlla till statsrŒd.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson