Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om stŠrkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Riksforum dŠr alla medborgare kan
delta Hur ska
samhŠllsgemenskapen hantera sina angelŠgenheter fšr att komma fram till beslut
om hur samhŠllsproblem ska lšsas och vad som ska gŠlla i gemenskapen? I en demokrati sker
det i en šppen process dŠr alla samhŠllsmedlemmar har mšjlighet att delta med
att aktualisera problem, fšreslŒ lšsningar och argumentera. Uppgiften fšr
alla och envar Šr att tillgodose det allmŠnna medlemsintresset, inte
sŠrintressen. Till sist fattas beslut av medlemmarna eller deras valda ombud
genom omršstning dŠr alla ršster vŠger lika tungt och det fšrslag som fŒr
stšrst stšd vinner. Den stora hšjningen av
befolkningens utbildningsnivŒ har liksom IT-revolutionen kraftigt fšrbŠttrat
fšrutsŠttningarna fšr medborgerlig delaktighet i folkstyret. Det Šr nu
mšjligt att lŒta alla samhŠllsmedlemmar vara fullvŠrdiga och likvŠrdiga
aktšrer i demokratin. Att utreda fullbordade lšsningar och fatta varje beslut
kan av praktiska skŠl inte alla delta i, men frŒn švriga moment i processen
finns det inte anledning att exkludera nŒgon. Inte heller kan det motiveras
att nŒgons deltagande favoriseras. Endast argumenten och deras styrka har
relevans, oberoende av vem som framfšr dem. Men verkligheten Šr en
annan. Den politiska processen Šr i dag helt i hŠnderna pŒ de etablerade
partiernas makthavare, under tryck frŒn sŠrintressen och med stšd av
medievŠrlden. HŠr finns makten šver allt ifrŒn vilka frŒgor som kommer upp pŒ
dagordningen till debatten och besluten. I stŠllet fšr en
rationell problemlšsning rŒder partipolitikens affŠrsmodell, dŠr konstruktiv
argumentation Šr ersatt med taktiskt spel och pajkastning. Partival och
partibaserad parlamentarism Šr jordmŒnen fšr denna avart, som Šr uppbyggd
kring sammanblandning av sakfrŒgehantering och mandatjakt. Partierna agerar som
slipade makt- och PR-fšretag gentemot medborgarna, med metoder som dessa
aldrig skulle fŒ utsŠttas fšr som konsumenter. PŒ den politiska marknaden
rŒder ingen fri konkurrens utan oligopol, pŒ grund av privilegier som
partierna skŠnkt sig sjŠlva genom att fšrfoga šver lagstiftningsmakten.
Partiernas affŠrsidŽ har blivit att med statens beskattningsmakt lŠgga beslag
pŒ ungefŠr hŠlften av vad medborgarna arbetat ihop, ge dem lšften om att
anvŠnda statens sŒ inkasserade pengar till attraktiva ŠndamŒl, som om det
vore en gŒva frŒn partiet till folket, fšr att i utbyte fŒ vŠljarnas gunst
och ršst, allt utan skyldighet att leverera det som utlovats. Till och med
samhŠllsfrŒgors plats pŒ den politiska dagordningen Šr en handelsvara i den
jakt pŒ marknadsandelar som brukar kallas ršstfiske. HŠr gŠller inte den
fšrnuftsbaserade modellen att samhŠllsproblem tas upp och hanteras nŠr de
uppkommer eller vid en systematisk inventering, utan partiernas medietaktik
avgšr om och nŠr det kan vara ršstmŠssigt lšnsamt att i ett utspel visa upp
sig fšr vŠljarna med en frŒga. Ršster i nŠsta val Šr den likvid som
partifšretagen tar emot frŒn vŠljarna. Den Šr utfŠrdad i en valuta som vid en
lyckosam kurs kan vŠxlas in mot makt šver statens resurser. Partiernas och deras
fšretrŠdares agerande pŒ den politiska marknaden Šr ett stŠndigt
varurmŠrkesbyggande, prŠglat av att glorifiera sig sjŠlv och fšrklena sina
motstŒndare, med sikte pŒ nŠsta val eller opinionsmŠtning. Populism
švertrumfar ansvarstagande i ett slags politikens motsvarighet till
bšrsfšretagens kvartalskapitalism. Saklig argumentation, problemlšsning och
lŒngsiktighet framstŒr som fjŠrran storheter. Retoriken Šr ofta naiv och
teatral, med stor underskattning av publikens begŒvningsnivŒ. Meningsutbyten
i politiska debatter fšr sŠllan samhŠllsproblem nŠrmare en lšsning, och en
programteori fšr hur en framkastad lšsning ska uppnŒs lyssnar medborgarna
fšrgŠves efter. I stŠllet fylls debatten av repliker som upprepar
problembeskrivningen och betonar hur fšrfŠrligt det Šr, att motsatsen
efterstrŠvas, att ŒtgŠrder mŒste vidtas, att resurserna mŒste ška, att det Šr
motstŒndarnas fel, att problemet kommer att lšsas bara vŠljarna ršstar rŠtt,
att en utredning kommer att tillsŠttas, och sŒ vidare. Likt konkurrerande
godisproducenter slŒss partierna numera till stor del om samma konsumenter
och erbjuder likartade produkter. Ett partis sortiment har visat sig kunna
Šndras hastigt fšr att lansera en motsvarighet till en pralin som blivit
succŽ hos en konkurrent. Det fšr en demokrati
livsnšdvŠndiga meningsutbytet mellan personer med olika uppfattningar sker
sŠllan som saklig och allsidig argumentation med inriktning pŒ att komma
šverens och nŒ en lšsning som kan tillfredsstŠlla sŒ mŒnga som mšjligt. I
stŠllet antar det formen av debatt, som sprŒkhistoriskt har den trŠffande
betydelsen av ordstrid eller grŠl. Riksdagsdebatter och politikerdebatter i
etermedia utmŠrks knappast av att deltagarna lŒter sig švertygas och Šndrar
mening. Det Šr i stŠllet frŒga om att torgfšra sina egna stŒndpunkter och
skjuta motstŒndarnas i sank eller kanske till och med om skšn- respektive
svartmŒlning av deltagande personer och partier. Redaktionella
tidningar Šr alltjŠmt den demokratiska plattform dŠr vanliga medborgare har
mšjlighet att delta i det offentliga samtalet genom att till allmŠnheten
framfšra nŒgorlunda ingŒende resonemang i debattartiklar och insŠndare.
Utrymmet Šr dock begrŠnsat, och sŠrskilt i de stšrre medierna Šr det
viktigare vem som sŠger nŒgot Šn vad som sŠgs, med klar fšrdel fšr makthavare
och kŠndisar som vill komma till tals. Den viktiga mŒngfalden av tidningar
har som baksida att medborgarna lŠser olika tidningar. DŠrtill kommer att
debattexter i flera tidningar finns bakom betalvŠgg och att mŒnga invŒnare
inte lŠser nŒgon tidning alls. Ett inlŠgg i samhŠllsdebatten nŒr dŠrmed
oftast bara en mindre del av befolkningen. Det existerar alltsŒ
inte nŒgot gemensamt politiskt samtal som alla samhŠllsmedlemmar kan ta del
av eller delta i. Till skillnad frŒn andra lŠnder finns inte heller mšjlighet
till folkinitiativ, dŠr ett visst antal medborgare kan fšra upp ett fšrslag
pŒ dagordningen och fŒ det behandlat i riksdagen. SvŒrfunnen information frŒn
riksdag och regering gšr det ocksŒ vanskligt fšr medborgare att kŠnna till
och fšlja frŒgor som Šr under behandling och kanske leder till lagstiftning. Den fšr den
representativa demokratin grundlŠggande idŽn att vŠljare ska fŒ sina
uppfattningar kanaliserade via de fullmŠktige-, riksdags- eller
parlamentsledamšter som de valt fungerar knappast. Den starka partidominansen
i det politiska systemet innebŠr att ledamšterna Šr partiernas ombud snarare
Šn medborgarnas. Det demokratiskt anmŠrkningsvŠrda intrŠffar att medborgare
tvingas fšra en kamp mot sina egna valda fšretrŠdare fšr att fŒ gehšr fšr sin
vilja. AngelŠgna problem tas aldrig upp till behandling och fŒr Šn mindre en
lšsning, eftersom politikerna inte bedšmer dem vara lšnsamma att engagera sig
i. Att sjŠlv bli aktiv i ett parti Šr en lŒng och tršg vŠg som lockar allt
fŠrre. Den som vŠl lyckas inta ett mandat i en beslutande fšrsamling mŒste
finna sig i att partiet vill kontrollera bŒde hur ledamšterna ršstar och vad
de motionerar om. Den allt šverskuggande
delen av alla beslut om vad som ska gŠlla i landet, i form av lagar och
fšrordningar, fšregŒs av en process som Šr okŠnd bland medborgarna i
allmŠnhet och Œtfšljs inte av nŒgon offentlig debatt. Endast ett litet antal
frŒgor lyfts upp till ytan och blir en del av det politiska spelet, om nŒgon
med tillrŠckligt stort inflytande ser nŒgot att vinna pŒ det. Mycket av det
som behšver regleras och fšrŠndras fšr att riket ska fungera ombesšrjs av
tjŠnstemŠn i regeringskansliet, eventuellt i samrŒd med beršrda sakintressen,
under den mediala radarn. Annat tar form bland strateger pŒ partikanslier och
blir fšremŒl fšr kohandel med andra partier innan ett fullbordat faktum
presenteras i ett taktiskt vŠlavvŠgt utspel. SŒ har exempelvis sŒvŠl
Januariavtal som Tidšavtal inhiberat den šppna demokratiska processen i en
lŒng rad viktiga politiska frŒgor. Mšjligen Šnnu mer graverande exempel Šr
fšrŠndringar av grundlagen, som i mŒnga lŠnder Šr fšremŒl fšr bŒde stor
debatt och folkomršstning men i Sverige sker utan att de allra flesta
medborgare ens kŠnner till det, sŒsom den senaste stora revisionen av
regeringsformen 2010. Man kan jŠmfšra med hur arbetsgivare enligt
medbestŠmmandelagen har informations- och fšrhandlingsskyldighet visavi
arbetstagarna innan viktigare fšrŠndringar vidtas. Analogt borde det vara
otŠnkbart att medborgarna stŠlls infšr fait accompli i ett medieutspel av de
politiska makthavarna. Fšr att medborgarna
ska bli maximalt delaktiga i folkstyret bšr inrŠttas en stomme fšr den
politiska processen i form av ett digitalt forum, kallat Riksforum, dŠr det
fšrs ett fšr hela landet gemensamt offentligt samtal dit alla
samhŠllsmedlemmar Šr inbjudna. HŠr ska vem som helst, pŒ lika villkor, kunna
aktualisera samhŠllsproblem, fšreslŒ lšsningar och argumentera. UtgŒngspunkt ska vara
den demokratiska gemenskapens uppgift att tillgodose det allmŠnna
medborgarintresset, i motsats till att gynna sŠrintressen, och samtalet ska
bestŒ av konstruktiva lšsningsfšrslag och saklig argumentation, inte bara
tyckande och kŠnslouttryck. Respekt fšr alla mŠnniskor och frŒnvaro av
personangrepp Šr grundfšrutsŠttningar. Enkelhet och tydlighet Šr ledstjŠrnor
fšr framstŠllningen, till gagn fšr bŒde den som ska uttrycka sina tankar och
den som ska ta del av dem. Den som deltar redovisar sin identitet och
eventuella bindningar till sŠrintressen. Medborgarnas valda
ombud i riksdagen och andra beslutande fšrsamlingar kan lyfta fšrslag frŒn
Riksforum in till processen i de offentliga organen, med mšjlighet att gŒ
hela vŠgen till att bli lag. Man ska i Riksforum
ocksŒ kunna fšlja alla Šrenden i riksdagen och motsvarande inom kommuner,
regioner och Europeiska unionen. En given anledning till diskussion i
Riksforum Šr fšrslag eller synpunkter som fšrs fram i olika steg i
lagstiftningsprocessen, sŒsom kommittŽdirektiv, en utrednings
kommittŽbetŠnkande, remissvar pŒ detta, lagrŒdsremiss, proposition, motion,
utskottsbetŠnkande och inlŠgg i riksdagens kammardebatt. Fšr att ytterligare
rŒda bot pŒ att partier och andra makthavare sŠtter den politiska
dagordningen utifrŒn sina intressen och att dŠrmed viktiga frŒgor riskerar
att inte komma upp till behandling, kan riksdagsarbetet reformeras sŒ att det
Œrligen sker en fšrutsŠttningslšs šversyn av alla samhŠllsomrŒden, vart och
ett under en koncentrerad tid med riksdagsdebatt, motionsrŠtt och mšjlighet
fšr medborgarna att engagera sig genom Riksforum. Inom Riksforum bšr det
Šven finnas mšjlighet fšr medborgarna att stŠlla frŒgor till, och fŒ svar
frŒn, de fšrtroendevalda i fullmŠktige, riksdag och parlament, liknande de
interpellationer och enkla frŒgor som riksdagsledamšter i dag kan stŠlla till
statsrŒd. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|