Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Medborgarmakt i stŠllet fšr partimakt

Fšr hundra Œr sedan avgjordes den lŒnga kampen mellan kungamakt och folkmakt i Sverige. Segrare blev partimakten. Den svenska demokratin antog formen av partival till riksdagen och partibaserad parlamentarism fšr att utse regeringen. DŠrefter har partierna flyttat fram sina positioner och blivit šverordnade statsorganen, med den offentliga makten i dag koncentrerad till partiernas maktkŠrnor. En šverhet har avlšst en annan, och demokratiutvecklingen har sedan lŠnge avstannat.

I en demokrati Šr det omistligt att medborgarna kan fšrena sig med meningsfrŠnder i valfria konstellationer. NŒgot helt annat Šr att privatisera den offentliga makten genom att lŠgga statens funktioner i hŠnderna pŒ enskilda fšreningar, som partierna Šr, med numera bara 2,5 procent av medborgarna som medlemmar.

Partierna har fšrŠndrats frŒn samverkan mellan likasinnade vŠljare eller valda till att utgšra egna maktintressen. Sverige avviker i olika grad frŒn alla bŠrande moment i idealbilden av en demokrati, och till stor del beror bristerna pŒ att partierna har tillskansat sig makt som i en mer demokratisk ordning skulle tillkomma medborgarna. Genom att sŒ inskrŠnka folkstyret har partimakthavarna ersatt kung, adel och kapitalŠgare som motpol till ett verkligt medborgarinflytande. Folkets dom Šr hŒrd: endast knappt 18 procent av svenskarna har ganska eller mycket stort fšrtroende fšr partierna, i botten bland alla samhŠllsinstitutioner, enligt Fšrtroendebarometern (genomsnitt sedan mŠtningarna bšrjade 1998).

I dag framstŠlls partierna som ett axiom, men deras roll som maktŠgare Šr ingalunda given eller nšdvŠndig. Fram till 1969 stod inte ett ord om partier i regeringsformen. I en demokrati Šr medborgaren den grundlŠggande bestŒndsdelen, omšjlig att ersŠtta med partier som hans eller hennes fšrmyndare. Genom utbildnings- och IT-revolutionerna skulle samhŠllsmedlemmarna nu kunna ha bŠttre mšjligheter Šn nŒgonsin att delta i folkstyret. Men partierna, som sjŠlva betraktar sig som bŠrare av demokratin, fungerar i fasthŒllandet av sina maktpositioner snarast som hinder mellan medborgarna och statens strukturer.

Sverige Šr en partistat, fšrvisso inte en enpartistat men vŠl en fŒpartistat. Steget Šr sjŠlvfallet lŒngt till partibaserade diktaturer som Nazityskland, Sovjetunionen och Kina, men det Šr tŠnkvŠrt att partimakten švertrumfar medborgarmakten Šven hos oss. Mšnsterbildande fšr den svenska partimakten blev det parti som varit riksdagens stšrsta allt sedan ršstrŠttsreformen fšr drygt hundra Œr sedan: Socialdemokraterna. Partiet har dessutom skapat nŠrmast en stat i staten med en rad anslutna organisationer pŒ olika samhŠllsomrŒden och en kollektivanslutning av fackfšreningsmedlemmar till partiet som pŒgick Šnda till 1991 och fšljdes av en organisationsanslutning av fackliga avdelningar. Mot en socialistisk partikollektivism stod lŠnge en borgerlig individualism med bland annat krav pŒ personval. Men numera har alla partier en likartad skepnad av stark maktorganisation, vars ledamšter i riksdag och fullmŠktige framfšr allt Šr partiets agenter, inte medborgarnas ombud.

De etablerade partierna i Sverige har skaffat sig beslutsrŠtt šver staten, fšrsett sig med privilegier och rest hinder fšr att exkludera konkurrenter. Denna partioligarki anvŠnder statens befogenheter och resurser fšr att vinna vŠljarnas gunst och hŒlla sig kvar vid makten. Fšr ŠndamŒlet utformar de sjŠlva politikens spelregler, genom att stifta grundlag och vid behov komplettera med inofficiellt grundlagsstiftande sŒsom Decemberšverenskommelsen. De som har makten i partierna bestŠmmer vilka som fŒr kandidera till riksdag och fullmŠktige och vilka som hamnar pŒ valbar plats. VŠl invalda i riksdagen eller fullmŠktige styrs ledamšternas ršstande och švriga agerande med hŒrd hand av partiet. Genom procentspŠrrar och mandatfšrdelningsmetoder straffas de medborgare som vŠljer ett nytt och litet parti med att deras ršst kastas bort.

De begrŠnsningar av den fria konkurrensen pŒ ršstmarknaden som partierna uppnŒtt Šr gynnsamma fšr dem sjŠlva och fšr status quo i uppsŠttningen av partier. Denna kan ses som en efterfšljare till de fyra stŒnden, som representerade var sin befolkningskategori i samhŠllet och šverlade var fšr sig i riksdagen. Adel, prŠster, borgare och bšnder avlšstes med tiden av ett parti fšr kapitalstarka fšretagare, stšrre jordŠgare och hšgre tjŠnstemŠn (M), ett annat fšr lŠgre tjŠnstemŠn och mindre fšretagare (L) och ett tredje fšr bšnder (C). DŠrtill kom arbetare uppdelade pŒ socialister (S) och kommunister (V). Senare har nya partier bildats med tyngdpunkt i nŒgot sŠrskilt sakomrŒde, sŒsom moral (KD), miljš (MP) och migration (SD). Stora samhŠllsfšrŠndringar under de senaste hundra Œren har gjort partiernas gamla roll som fšretrŠdare fšr klassintressen alltmer uttjŠnt. Vart och ett av partierna finns kvar som ett organisatoriskt skal som kan fyllas med nytt innehŒll fšr att locka ršster frŒn en stor del av vŠljarkŒrens hela bredd. Det drar partierna mot mitten och gšr dem svŒrare att skilja frŒn varandra.

TvŒ av partierna har de facto ensamrŠtt att utse var sin av endast tvŒ verkliga statsministerkandidater. Den som sedan blir landets regeringschef behšver inte vara den som flest riksdagsledamšter hade stštt i valet utan i stŠllet den andra, om partierna kommer fram till det. Till statsminister kan till och med utses nŒgon som medborgarna aldrig fŒtt ta stŠllning till i val utan endast utsetts av partiet. NŠr sedan regeringen ska bildas Šr det ocksŒ partiernas innersta maktkrets som i en sluten process utser statsrŒd.

Den offentliga debatten och vilka frŒgor som hamnar pŒ dagordningen behŠrskas till stor del av partierna, i symbios med medierna. Beslutsfattandet, sŒsom om lag och budget i riksdagen, Šr ocksŒ en angelŠgenhet fšr partierna, med inslag av kohandel och andra fšrhandlingar dem emellan utan allmŠnhetens nŠrmare insyn. I Sverige har partierna inte šppnat fšr att medborgarna mer aktivt ska delta i den politiska processen, exempelvis genom folkinitiativ och folkomršstningar, som spelar en viktig demokratisk roll i andra lŠnder.

Av den skatt som medborgarna betalar ger partierna sig sjŠlva mŒngmiljonbidrag och livslŒnga ersŠttningar till partifunktionŠrer, till och med riksdagsledamšter som vŠljarna avsatt genom att inte ge dem fortsatt fšrtroende. Partitrogna utnŠmns till generaldirektšrer, landshšvdingar och ambassadšrer. Fšr att dšma i domstolarna fšrordnas partifolk till nŠmndemŠn och tillsŠtts juristdomare av partipolitikerna i regeringen. Den kontrollmakt som ska granska makthavarna lyder ocksŒ under partierna; riksdagspolitiker utser riksrevisorer och justitieombudsmŠn, och kommunalpolitiker utser partivŠnner till kommunrevisorer. Till och med public service-medierna Šr underordnade partierna, bland annat genom en komplicerad organisation med styrelser i olika steg.

Genom att ha skapat en offentlig organisation med en stor mŠngd fšrtroendevalda kan partierna fšrse sina politiker med vŠlarvoderade uppdrag, inte minst i kommuner och regioner. DŠr leds verksamheten fortfarande pŒ 1860-talsmanŽr av dessa lekmŠn i stŠllet fšr professionella tjŠnstemŠn som i den statliga delen av den offentliga fšrvaltningen. Den svenska riksdagen Šr exceptionellt stor med sina 349 ledamšter, just av anledningen att mŒnga partipolitiker ska fŒ en plats dŠr. Det stora antalet Šr inte bara kostsamt utan bidrar ocksŒ till att en stor del av ledamšterna blir okŠnda fšr allmŠnheten och dŠrmed svŒra att utkrŠva ansvar av. Danmark klarar sig bra med 179 ledamšter, Norge 169 och Island endast 63. Om Sveriges riksdag skulle ha samma antal ledamšter i fšrhŒllande till folkmŠngden som USA:s kongress, skulle det finnas endast 17 politiker i kammaren pŒ Helgeandsholmen.

Partiernas starka grepp om sina politiker i beslutande fšrsamlingar, nŠmnder och styrelser kan vara en fšrklaring till svŒrigheter att rekrytera fšrtroendevalda, inte minst dugliga sŒdana. Om rollen uppfattas innebŠra att vara en knapptryckare i mŠngden Œt partiet, blir uppdragen rimligen mindre attraktiva. Partisystemet befordrar knappast starka individualister, och skštseln av samhŠllsgemenskapen riskerar att gŒ miste om kompetenta krafter. Det Šr inte svŒrt att notera systematiska skillnader mellan ledamšter av Œ ena sidan exempelvis det brittiska parlamentet och den amerikanska kongressen och Œ den andra den svenska riksdagen.

Partiernas stŠndiga kamp om marknadsandelar i vŠljarkŒren skŠnker det politiska arbetet en stark prŠgel av konflikt, taktiserande och kortsiktighet. MotsŠttning framstŒr som ett sjŠlvŠndamŒl, och termen parti, som betecknar nŒgot splittrat, blir trŠffande. En stor del av partiernas energi gŒr Œt till att bekŠmpa varandra, och det partibaserade systemet har svŒrt att leverera faktiska lšsningar pŒ samhŠllsproblem. Insatser blir viktigare Šn resultat, och partinyttan ses inte sŠllan komma fšre samhŠllsnyttan. I den andan Šr en bra politiker den som lyckas bli omvald, inte den som lŒngsiktigt Œstadkommer samhŠllsfšrbŠttringar. DŠrav kan fšlja att politiker inte har den kompetens som krŠvs fšr att leda staten, regionerna och kommunerna till att effektivt uppnŒ det som behšvs och efterfrŒgas.

Politiska partier har hŠvdats ha olika positiva eller till och med nšdvŠndiga funktioner i ett demokratiskt system, men detta vederlŠggs av erfarenheter frŒn bŒde Sverige och andra lŠnder. Att partival inte behšvs fšr att rŠttvist omvandla ršster till mandat visar system med personval dŠr vŠljaren ocksŒ fŒr ange en andrahandskandidat, som kan fŒ del av šverskottsršster efter att ett mandat har blivit tillsatt. Fšr att kunna delta i demokratin och ta tillvara sina politiska rŠttigheter har medborgarna hŠnvisats till att engagera sig i ett parti. Men i dagens befolkning Šr alltsŒ endast 2,5 procent partimedlemmar, aktiva eller passiva, att jŠmfšra med uppemot 20 procent kring 1980. Partierna har inte heller nŒgra andra sŠtt av betydelse fšr att kanalisera medborgarnas šnskningar och omsŠtta dem i politiska beslut, utan snarare fŒr en vŠljare kŠmpa med att fšrsška pŒverka sitt valda ombud, som om de vore varandras motstŒndare. Uppgiften fšr partierna att aktivera medborgarna till fri och kreativ diskussion och argumentation, bland annat fšr att komma fram till lšsningar pŒ samhŠllsproblem, tonas ned infšr risken att vara kontraproduktiv nŠr partier satsar pŒ marknadsfšring av vad partistrateger redan utmejslat. Den mest karaktŠristiska funktionen fšr ett parti, att aggregera en vŠlavvŠgd helhetslšsning pŒ samhŠllets mŒnga och komplexa problem, stŠlls pŒ Šnda av att partier dels rakt motsatt ofta koncentrerar sig pŒ nŒgon eller nŒgra fŒ frŒgor fšr att vinna vŠljarnas sympati, dels visat sig kunna byta stŒndpunkt hastigt om det skulle visa sig vara taktiskt gynnsamt.

Att ledamšterna i de beslutande fšrsamlingarna utses genom val pŒ parti har medfšrt en stark partidisciplin – partipiska – innebŠrande att ett partis alla ledamšter i riksdagen respektive fullmŠktige fšrvŠntas ršsta enligt partiets linje. Det kan leda till att besluten inte avspeglar vare sig ledamšternas eller folkets vilja. I ett švertydligt exempel dŠr riksdagen bestŒr av tvŒ partier har det ena 51 procent av mandaten och det andra 49. I en viss frŒga ršstar alla ledamšter frŒn det stšrre partiet ja eftersom en majoritet om 51 procent av dem stšder fšrslaget, vilket motsvarar 26 procent av hela riksdagen. Det mindre partiet ršstar genomgŒende nej eftersom alla ledamšter dŠr tycker sŒ. Ja stšds alltsŒ egentligen av endast 26 procent och nej av hela 74, men riksdagens beslut blir ŠndŒ ja.

I stŠllet fšr ett fšrment demokratiskt ideal framstŒr partierna efter sin fšrvandling till maktfšretag som det frŠmsta hindret fšr medborgarnas delaktighet i demokratin. Partiernas dominans šver det politiska systemets alla bestŒndsdelar passiviserar medborgarna och reducerar dem till att enbart legitimera partimakten en gŒng vart fjŠrde Œr genom att avge sin partiršst i valet.

Partierna vill sjŠlvfallet inte ge upp den maktposition som de har eršvrat. Eftersom partierna sjŠlva, genom att fšrfoga šver lagstiftningen, har makten šver sin egen maktstŠllning, befinner sig medborgarna i ett partivŠldets moment 22. Vilket parti ska den ršsta pŒ som vill bryta partiernas makt?

Den som vill se stŠrkt demokrati med škad medborgarmakt kan ŠndŒ med visst hopp blicka tillbaka pŒ 1865, dŒ stŒndsriksdagen avskaffade sig sjŠlv och dŠrmed de hšgre stŒnden sina privilegier. SŒ skulle ocksŒ partierna kunna gšra i dag. MŠrk att Œtskilliga av de dugligaste inom stŒndsriksdagen fick plats i den nya tvŒkammarriksdagen och blev Šnnu mer inflytelserika dŠr.

PartivŠlde saknar berŠttigande i vŒr tids samhŠlle med habilare medborgare Šn nŒgonsin. Det finns goda mšjligheter att demokratisera det politiska systemet genom att knyta alla politiska funktioner nŠrmare medborgarna, utan partier som hindrande mellanhand men sjŠlvfallet med orubbad fšreningsfrihet. Skštseln av det allmŠnna kan ske i full šppenhet, i offentliga organ och med alla samhŠllsmedlemmar inbjudna att delta som individer.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson