Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om stŠrkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Medborgarmakt i stŠllet fšr partimakt Fšr hundra Œr sedan
avgjordes den lŒnga kampen mellan kungamakt och folkmakt i Sverige. Segrare
blev partimakten. Den svenska demokratin antog formen av partival till
riksdagen och partibaserad parlamentarism fšr att utse regeringen. DŠrefter
har partierna flyttat fram sina positioner och blivit šverordnade
statsorganen, med den offentliga makten i dag koncentrerad till partiernas
maktkŠrnor. En šverhet har avlšst en annan, och demokratiutvecklingen har
sedan lŠnge avstannat. I en demokrati Šr det
omistligt att medborgarna kan fšrena sig med meningsfrŠnder i valfria
konstellationer. NŒgot helt annat Šr att privatisera den offentliga makten
genom att lŠgga statens funktioner i hŠnderna pŒ enskilda fšreningar, som
partierna Šr, med numera bara 2,5 procent av medborgarna som medlemmar. Partierna har
fšrŠndrats frŒn samverkan mellan likasinnade vŠljare eller valda till att
utgšra egna maktintressen. Sverige avviker i olika grad frŒn alla bŠrande
moment i idealbilden av en demokrati, och till stor del beror bristerna pŒ
att partierna har tillskansat sig makt som i en mer demokratisk ordning
skulle tillkomma medborgarna. Genom att sŒ inskrŠnka folkstyret har
partimakthavarna ersatt kung, adel och kapitalŠgare som motpol till ett
verkligt medborgarinflytande. Folkets dom Šr hŒrd: endast knappt 18 procent
av svenskarna har ganska eller mycket stort fšrtroende fšr partierna, i
botten bland alla samhŠllsinstitutioner, enligt Fšrtroendebarometern
(genomsnitt sedan mŠtningarna bšrjade 1998). I dag framstŠlls
partierna som ett axiom, men deras roll som maktŠgare Šr ingalunda given
eller nšdvŠndig. Fram till 1969 stod inte ett ord om partier i
regeringsformen. I en demokrati Šr medborgaren den grundlŠggande
bestŒndsdelen, omšjlig att ersŠtta med partier som hans eller hennes fšrmyndare.
Genom utbildnings- och IT-revolutionerna skulle samhŠllsmedlemmarna nu kunna
ha bŠttre mšjligheter Šn nŒgonsin att delta i folkstyret. Men partierna, som
sjŠlva betraktar sig som bŠrare av demokratin, fungerar i fasthŒllandet av
sina maktpositioner snarast som hinder mellan medborgarna och statens
strukturer. Sverige Šr en
partistat, fšrvisso inte en enpartistat men vŠl en fŒpartistat. Steget Šr
sjŠlvfallet lŒngt till partibaserade diktaturer som Nazityskland,
Sovjetunionen och Kina, men det Šr tŠnkvŠrt att partimakten švertrumfar
medborgarmakten Šven hos oss. Mšnsterbildande fšr den svenska partimakten
blev det parti som varit riksdagens stšrsta allt sedan ršstrŠttsreformen fšr
drygt hundra Œr sedan: Socialdemokraterna. Partiet har dessutom skapat
nŠrmast en stat i staten med en rad anslutna organisationer pŒ olika
samhŠllsomrŒden och en kollektivanslutning av fackfšreningsmedlemmar till
partiet som pŒgick Šnda till 1991 och fšljdes av en organisationsanslutning
av fackliga avdelningar. Mot en socialistisk partikollektivism stod lŠnge en
borgerlig individualism med bland annat krav pŒ personval. Men numera har
alla partier en likartad skepnad av stark maktorganisation, vars ledamšter i
riksdag och fullmŠktige framfšr allt Šr partiets agenter, inte medborgarnas
ombud. De etablerade
partierna i Sverige har skaffat sig beslutsrŠtt šver staten, fšrsett sig med
privilegier och rest hinder fšr att exkludera konkurrenter. Denna
partioligarki anvŠnder statens befogenheter och resurser fšr att vinna
vŠljarnas gunst och hŒlla sig kvar vid makten. Fšr ŠndamŒlet utformar de
sjŠlva politikens spelregler, genom att stifta grundlag och vid behov
komplettera med inofficiellt grundlagsstiftande sŒsom
Decemberšverenskommelsen. De som har makten i partierna bestŠmmer vilka som
fŒr kandidera till riksdag och fullmŠktige och vilka som hamnar pŒ valbar
plats. VŠl invalda i riksdagen eller fullmŠktige styrs ledamšternas ršstande
och švriga agerande med hŒrd hand av partiet. Genom procentspŠrrar och
mandatfšrdelningsmetoder straffas de medborgare som vŠljer ett nytt och litet
parti med att deras ršst kastas bort. De begrŠnsningar av
den fria konkurrensen pŒ ršstmarknaden som partierna uppnŒtt Šr gynnsamma fšr
dem sjŠlva och fšr status quo i uppsŠttningen av partier. Denna kan ses som
en efterfšljare till de fyra stŒnden, som representerade var sin
befolkningskategori i samhŠllet och šverlade var fšr sig i riksdagen. Adel,
prŠster, borgare och bšnder avlšstes med tiden av ett parti fšr kapitalstarka
fšretagare, stšrre jordŠgare och hšgre tjŠnstemŠn (M), ett annat fšr lŠgre
tjŠnstemŠn och mindre fšretagare (L) och ett tredje fšr bšnder (C). DŠrtill
kom arbetare uppdelade pŒ socialister (S) och kommunister (V). Senare har nya
partier bildats med tyngdpunkt i nŒgot sŠrskilt sakomrŒde, sŒsom moral (KD),
miljš (MP) och migration (SD). Stora samhŠllsfšrŠndringar under de senaste
hundra Œren har gjort partiernas gamla roll som fšretrŠdare fšr
klassintressen alltmer uttjŠnt. Vart och ett av partierna finns kvar som ett
organisatoriskt skal som kan fyllas med nytt innehŒll fšr att locka ršster
frŒn en stor del av vŠljarkŒrens hela bredd. Det drar partierna mot mitten
och gšr dem svŒrare att skilja frŒn varandra. TvŒ av partierna har
de facto ensamrŠtt att utse var sin av endast tvŒ verkliga
statsministerkandidater. Den som sedan blir landets regeringschef behšver
inte vara den som flest riksdagsledamšter hade stštt i valet utan i stŠllet
den andra, om partierna kommer fram till det. Till statsminister kan till och
med utses nŒgon som medborgarna aldrig fŒtt ta stŠllning till i val utan
endast utsetts av partiet. NŠr sedan regeringen ska bildas Šr det ocksŒ
partiernas innersta maktkrets som i en sluten process utser statsrŒd. Den offentliga
debatten och vilka frŒgor som hamnar pŒ dagordningen behŠrskas till stor del
av partierna, i symbios med medierna. Beslutsfattandet, sŒsom om lag och
budget i riksdagen, Šr ocksŒ en angelŠgenhet fšr partierna, med inslag av
kohandel och andra fšrhandlingar dem emellan utan allmŠnhetens nŠrmare insyn.
I Sverige har partierna inte šppnat fšr att medborgarna mer aktivt ska delta
i den politiska processen, exempelvis genom folkinitiativ och
folkomršstningar, som spelar en viktig demokratisk roll i andra lŠnder. Av den skatt som
medborgarna betalar ger partierna sig sjŠlva mŒngmiljonbidrag och livslŒnga
ersŠttningar till partifunktionŠrer, till och med riksdagsledamšter som
vŠljarna avsatt genom att inte ge dem fortsatt fšrtroende. Partitrogna
utnŠmns till generaldirektšrer, landshšvdingar och ambassadšrer. Fšr att dšma
i domstolarna fšrordnas partifolk till nŠmndemŠn och tillsŠtts juristdomare
av partipolitikerna i regeringen. Den kontrollmakt som ska granska
makthavarna lyder ocksŒ under partierna; riksdagspolitiker utser
riksrevisorer och justitieombudsmŠn, och kommunalpolitiker utser partivŠnner
till kommunrevisorer. Till och med public service-medierna Šr underordnade
partierna, bland annat genom en komplicerad organisation med styrelser i
olika steg. Genom att ha skapat en
offentlig organisation med en stor mŠngd fšrtroendevalda kan partierna fšrse
sina politiker med vŠlarvoderade uppdrag, inte minst i kommuner och regioner.
DŠr leds verksamheten fortfarande pŒ 1860-talsmanŽr av dessa lekmŠn i stŠllet
fšr professionella tjŠnstemŠn som i den statliga delen av den offentliga
fšrvaltningen. Den svenska riksdagen Šr exceptionellt stor med sina 349
ledamšter, just av anledningen att mŒnga partipolitiker ska fŒ en plats dŠr.
Det stora antalet Šr inte bara kostsamt utan bidrar ocksŒ till att en stor
del av ledamšterna blir okŠnda fšr allmŠnheten och dŠrmed svŒra att utkrŠva
ansvar av. Danmark klarar sig bra med 179 ledamšter, Norge 169 och Island
endast 63. Om Sveriges riksdag skulle ha samma antal ledamšter i fšrhŒllande
till folkmŠngden som USA:s kongress, skulle det finnas endast 17 politiker i
kammaren pŒ Helgeandsholmen. Partiernas starka
grepp om sina politiker i beslutande fšrsamlingar, nŠmnder och styrelser kan
vara en fšrklaring till svŒrigheter att rekrytera fšrtroendevalda, inte minst
dugliga sŒdana. Om rollen uppfattas innebŠra att vara en knapptryckare i
mŠngden Œt partiet, blir uppdragen rimligen mindre attraktiva. Partisystemet
befordrar knappast starka individualister, och skštseln av
samhŠllsgemenskapen riskerar att gŒ miste om kompetenta krafter. Det Šr inte
svŒrt att notera systematiska skillnader mellan ledamšter av Œ ena sidan
exempelvis det brittiska parlamentet och den amerikanska kongressen och Œ den
andra den svenska riksdagen. Partiernas stŠndiga
kamp om marknadsandelar i vŠljarkŒren skŠnker det politiska arbetet en stark
prŠgel av konflikt, taktiserande och kortsiktighet. MotsŠttning framstŒr som
ett sjŠlvŠndamŒl, och termen parti, som betecknar nŒgot splittrat, blir
trŠffande. En stor del av partiernas energi gŒr Œt till att bekŠmpa varandra,
och det partibaserade systemet har svŒrt att leverera faktiska lšsningar pŒ
samhŠllsproblem. Insatser blir viktigare Šn resultat, och partinyttan ses
inte sŠllan komma fšre samhŠllsnyttan. I den andan Šr en bra politiker den
som lyckas bli omvald, inte den som lŒngsiktigt Œstadkommer
samhŠllsfšrbŠttringar. DŠrav kan fšlja att politiker inte har den kompetens
som krŠvs fšr att leda staten, regionerna och kommunerna till att effektivt
uppnŒ det som behšvs och efterfrŒgas. Politiska partier har
hŠvdats ha olika positiva eller till och med nšdvŠndiga funktioner i ett demokratiskt
system, men detta vederlŠggs av erfarenheter frŒn bŒde Sverige och andra
lŠnder. Att partival inte behšvs fšr att rŠttvist omvandla ršster till mandat
visar system med personval dŠr vŠljaren ocksŒ fŒr ange en andrahandskandidat,
som kan fŒ del av šverskottsršster efter att ett mandat har blivit tillsatt.
Fšr att kunna delta i demokratin och ta tillvara sina politiska rŠttigheter
har medborgarna hŠnvisats till att engagera sig i ett parti. Men i dagens
befolkning Šr alltsŒ endast 2,5 procent partimedlemmar, aktiva eller passiva,
att jŠmfšra med uppemot 20 procent kring 1980. Partierna har inte heller
nŒgra andra sŠtt av betydelse fšr att kanalisera medborgarnas šnskningar och
omsŠtta dem i politiska beslut, utan snarare fŒr en vŠljare kŠmpa med att fšrsška
pŒverka sitt valda ombud, som om de vore varandras motstŒndare. Uppgiften fšr
partierna att aktivera medborgarna till fri och kreativ diskussion och
argumentation, bland annat fšr att komma fram till lšsningar pŒ
samhŠllsproblem, tonas ned infšr risken att vara kontraproduktiv nŠr partier
satsar pŒ marknadsfšring av vad partistrateger redan utmejslat. Den mest
karaktŠristiska funktionen fšr ett parti, att aggregera en vŠlavvŠgd
helhetslšsning pŒ samhŠllets mŒnga och komplexa problem, stŠlls pŒ Šnda av
att partier dels rakt motsatt ofta koncentrerar sig pŒ nŒgon eller nŒgra fŒ
frŒgor fšr att vinna vŠljarnas sympati, dels visat sig kunna byta stŒndpunkt
hastigt om det skulle visa sig vara taktiskt gynnsamt. Att ledamšterna i de
beslutande fšrsamlingarna utses genom val pŒ parti har medfšrt en stark
partidisciplin – partipiska – innebŠrande att ett partis alla
ledamšter i riksdagen respektive fullmŠktige fšrvŠntas ršsta enligt partiets
linje. Det kan leda till att besluten inte avspeglar vare sig ledamšternas
eller folkets vilja. I ett švertydligt exempel dŠr riksdagen bestŒr av tvŒ
partier har det ena 51 procent av mandaten och det andra 49. I en viss frŒga
ršstar alla ledamšter frŒn det stšrre partiet ja eftersom en majoritet om 51
procent av dem stšder fšrslaget, vilket motsvarar 26 procent av hela
riksdagen. Det mindre partiet ršstar genomgŒende nej eftersom alla ledamšter
dŠr tycker sŒ. Ja stšds alltsŒ egentligen av endast 26 procent och nej av
hela 74, men riksdagens beslut blir ŠndŒ ja. I stŠllet fšr ett
fšrment demokratiskt ideal framstŒr partierna efter sin fšrvandling till
maktfšretag som det frŠmsta hindret fšr medborgarnas delaktighet i
demokratin. Partiernas dominans šver det politiska systemets alla
bestŒndsdelar passiviserar medborgarna och reducerar dem till att enbart
legitimera partimakten en gŒng vart fjŠrde Œr genom att avge sin partiršst i
valet. Partierna vill
sjŠlvfallet inte ge upp den maktposition som de har eršvrat. Eftersom
partierna sjŠlva, genom att fšrfoga šver lagstiftningen, har makten šver sin
egen maktstŠllning, befinner sig medborgarna i ett partivŠldets moment 22.
Vilket parti ska den ršsta pŒ som vill bryta partiernas makt? Den som vill se stŠrkt
demokrati med škad medborgarmakt kan ŠndŒ med visst hopp blicka tillbaka pŒ 1865,
dŒ stŒndsriksdagen avskaffade sig sjŠlv och dŠrmed de hšgre stŒnden sina
privilegier. SŒ skulle ocksŒ partierna kunna gšra i dag. MŠrk att Œtskilliga
av de dugligaste inom stŒndsriksdagen fick plats i den nya tvŒkammarriksdagen
och blev Šnnu mer inflytelserika dŠr. PartivŠlde saknar
berŠttigande i vŒr tids samhŠlle med habilare medborgare Šn nŒgonsin. Det
finns goda mšjligheter att demokratisera det politiska systemet genom att
knyta alla politiska funktioner nŠrmare medborgarna, utan partier som hindrande
mellanhand men sjŠlvfallet med orubbad fšreningsfrihet. Skštseln av det
allmŠnna kan ske i full šppenhet, i offentliga organ och med alla
samhŠllsmedlemmar inbjudna att delta som individer. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|