Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om stŠrkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Sverige Šr inte en fullŠndad demokrati Kungen, talmannen och
statsministern Šr de tre hšgsta fšretrŠdarna fšr det politiska system som
kallas Sverige. Ingen av dem har utsetts av folket i fria och allmŠnna val
dŠr alla samhŠllsmedlemmar pŒ lika villkor kunnat ršsta och kandidera, vilket
vore ett sjŠlvklart minimikrav i en demokrati. I stŠllet har alla tre sin
befattning pŒ grund av taktiserande och kompromissande bland en handfull
privata fšreningar, de politiska partierna. Dessa har tillsammans lagt beslag
pŒ den svenska statsmakten, tilldelat sig sjŠlva privilegier och infšrt
hinder fšr att utestŠnga oliktŠnkande konkurrenter. Trojkan –
statschefen, parlamentsordfšranden och regeringschefen – har trots
detta talat sig varm fšr att fira att det var 100 Œr sedan Sverige blev, med
talmannens formulering, "demokratiskt i ordets rŠtta bemŠrkelse",
nŒgot som historiker invŠnt emot och som haft svŒrt att vinna genklang i
folkdjupet. Tredje statsmakten – medievŠrlden – stŒr till tjŠnst
med att fšra ut kunga- och partimaktens budskap, och en kritisk genomlysning
av svensk demokrati letar man fšrgŠves efter. Fšr ett sekel sedan
togs fšrvisso viktiga steg i demokratisk riktning med parlamentarism 1917 och
ršstrŠtt utvidgad till kvinnor 1921 efter ett fšrsta beslut 1918 och med en
nyvald riksdag som tilltrŠdde 1922. Men nŒgot fullfjŠdrat folkstyre innebar
det inte, inte ens allmŠn och lika ršstrŠtt. Till den riksdag som frŒn 1917
fick utse eller snarare avsŠtta regering saknade alla kvinnor och en femtedel
av alla vuxna mŠn ršstrŠtt. De som dšmts till ett straff fick inte ršsta
fšrrŠn 1937, de som var fšrsatta i konkurs eller omhŠndertagna av
fattigvŒrden fšrst 1945 och de omyndigfšrklarade slutligen 1989. Tidigare var
Šven de som inte gjort sin vŠrnplikt eller inte betalat sin skatt uteslutna
frŒn att ršsta. Man hade fler ršster ju mer man tjŠnade och Šgde, och Šnda
till 1933 mŒste man nŒ upp till viss inkomst eller fšrmšgenhet fšr att kunna
bli vald till riksdagens fšrsta kammare, dŠr ocksŒ krav pŒ att ha fyllt 35 Œr
kvarstod till 1953. Fortfarande Šr valsystemet medvetet utformat sŒ att
varken alla ršster Šr lika mycket vŠrda eller alla medborgare fritt kan
stŠlla upp i valen. Demokrati fordrar dessutom mycket mer av mšjligheter till
folklig delaktighet Šn att vŠlja funktionŠrer. Men i Sverige framstŒr
medborgarens roll i folkstyret snarare som ŒskŒdarens Šn medspelarens. Sverige rangordnas som
ett av de allra mest demokratiska lŠnderna i vŠrlden, tillsammans med švriga
Norden. Men Sverige Šr inte en fullŠndad demokrati. Det finns bŒde mšjlighet
och behov att gšra det politiska systemet Šnnu mer demokratiskt. Demokratibrister
fšrekommer i systemets alla grundfunktioner och gŠller statens tillkomst,
alla medborgares likstŠlldhet, hur den offentliga makten fšrdelas eller
koncentreras, vilka intressen staten tillgodoser, medborgarnas
ansvarstagande, hur politikens spelregler antas, hur statschef, regering och
folkrepresentation utses, medborgarnas delaktighet i den politiska processen
och i politiska beslut, lagars utformning och tillŠmpning, den offentligt
beslutade verksamhetens organisation och genomfšrande, tillsŠttning av
offentliga tjŠnster, offentliga befattningshavares personliga ansvar,
domstolars sjŠlvstŠndighet, kontroll av den offentliga maktutšvningen,
allmŠnmedias oberoende, offentlig tillgŒng till allmŠn information,
utbildning fšr att kunna uppfylla medborgarrollen, med mera. Demokrati Šr det
odiskutabla idealet i hšgtidstalen. Men det Šr lŒngt ifrŒn sjŠlvklart fšr var
och en vad demokrati Šr och varfšr det Šr den efterstrŠvansvŠrda formen av
samhŠllsgemenskap. Alla hŒller inte demokrati fšr ett kompromisslšst
fundament, utan somliga kan se fšreteelsen som bara ett bland andra medel fšr
att fŒ sina intressen tillgodosedda. Det Šr kanske inte givet att svensken
innerst inne Šr demokrat. Innebšrden av demokrati kan modifieras sŒ att det
passar egna syften, vare sig man Šr makthavare som vŠrnar sin position eller
medborgare som anvŠnder samhŠllsorganisationen som fšrsšrjningsautomat. DŒ
kan ett demokratibegrepp ses fyllt med nŠrmast valfritt innehŒll, med
demokratins kŠrnvŠrden fšrvanskade till oigenkŠnnlighet. Demokratin, med en
fšr alla mŠnniskor meningsfull innebšrd, Šr hotad frŒn fler hŒll Šn de som
oftast nŠmns. Fšrutom
tillkortakommanden som visar sig vid spegling mot demokratins ideal, brister
det politiska systemet ocksŒ i effektivitet fšr att med tillrŠckligt hšg
standard leverera vad staten har till uppgift att Œstadkomma. Det ršr bland
annat Šldreomsorg, hŠlso- och sjukvŒrd, tandvŒrd, socialtjŠnst,
pensionssystem, bostadsbyggande, utbildningsresultat, arbetslšshet,
arbetskraftstillgŒng, integration, bidragsberoende, skuldsŠttning,
drogmissbruk, brottslighet, kriminalvŒrd, fšrsvarsfšrmŒga, krisberedskap,
nationell sjŠlvfšrsšrjning, trafikinfrastruktur, energiproduktion,
miljšskydd, administrativa hinder fšr fšretagande, nŠringslivsoligopol,
privata bankers vinster av det statliga penningsystemet, stabilt
penningvŠrde, offentlig finansiering av regional, kommunal och privat
vŠlfŠrdsverksamhet, geografiska skillnader i vŠlfŠrdstillgŒng, skŠlig
fšrdelning av ekonomiska resurser och ŠndamŒlsenlig utformning av
skattesystemet. HundraŒrsminnet av det
demokratiska genombrottet firades officiellt 2017–2022. DŒ hade man
kunnat fšrvŠnta att en demokratiskt sinnad riksledning tagit tillfŠllet till
ett initiativ att gšra den svenska demokratin Šnnu mer robust och dŒ ocksŒ
bjudit in alla medborgare att komma med fšrslag pŒ hur folkstyret kan
fšrbŠttras. Men i ett nollsummespel mellan makthavare och medborgare skulle
det riskera mindre makt Œt de fšrra och mer Œt de senare. Det hela stannade i
stŠllet vid att politikerna hyllade den svenska demokratin och sitt
egendesignade politiska system, kritiserade andra lŠnder fšr demokratibrister
och beslutade att begrŠnsa yttrandefriheten och stŠrka monarkin genom att
Œterinfšra det kungliga ordensvŠsendet. Makten att driva fram ett mer
demokratiskt tillstŒnd finns dock alltid ytterst hos folket, vare sig den fšr
tillfŠllet vilar eller anvŠnds. NŠr makthavarna talar
om demokrati bšr medborgarna vara pŒ sin vakt. NŠr medborgarna talar om
demokrati har i stŠllet makthavarna anledning att vara pŒ sin vakt. JubileumsŒren infšll
under mandatperioderna 2014–2018 och 2018–2022, dŒ svagheter i
det demokratiska systemet blottlades pŒ ett inte tidigare skŒdat sŠtt. I det
fšrsta av de tvŒ riksdagsvalen blev en kvarts miljon vŠljares ršster bortkastade
pŒ grund av valsystemets konstruktion. I bŒda valen fšrflyttade sig vŠljarna
markant hšgerut men parlamentarismens tillŠmpning ledde till att
Alliansregeringen fšljdes av vŠnsterstyre under hela ŒttaŒrsperioden, med
hjŠlp av Decemberšverenskommelsen och Januariavtalet. NŠr medborgarna gick
till valurnorna visste de inte vad de ršstade pŒ i den viktigaste valfrŒgan:
vilken regering landet ska ha. 2018–2019 stŠlldes landet utan ordinarie
regering i nŠrmare ett halvŒr och hela Œterstoden av mandatperioden prŠglades
av regeringskriser, misstroendefšrklaringar, regeringsavgŒngar och nyvalshot.
2021 fick Sverige till och med en statsminister som inte ens pršvats i nŒgot
val och dessutom avgick innan hon tilltrŠtt, fšr att sedan Œterkomma som
regeringschef nŒgra dagar senare. Demokratijubileet
avlšstes av Šnnu ett jubileumsŒr 2023, dŒ demokratins motsats monarkin
firades med lŒngt mer pompa och stŒt. 500 Œr hade gŒtt sedan Gustav Vasas
maktšvertagande, dŒ han stšrtade den urgamla och gemensamt nordiska kungaŠtten
frŒn Sveriges tron och lŠt sig sjŠlv utses till kung den 6 juni 1523. Samma
jubileumsŒr hade hans 91-faldiga Šttling Carl XVI Gustaf varit kung under en
tiondel av det halva Œrtusendet och hyllades fšr sina 50 Œr pŒ tronen. Den
utrikespolitiska splittring av Norden som Gustav Vasa fšrorsakade reparerades
fšrst fem Œrhundraden senare, strax efter kungajubileet, i och med Sveriges
anslutning till Nato den 7 mars 2024. Det stora
demokratijubileet 2023 gick spŒrlšst fšrbi: 300-Œrsminnet av frihetstidens
riksdagsordning 1723. Det var den grundlag dŠr fšr fšrsta gŒngen demokratiska
val i Sverige stadgades och likaledes fšr fšrsta gŒngen riksdagens
beslutsmakt šverordnades monarkens. Dagen fšre intrŠdet i Nato infšll
50-Œrsjubileet – utan mŠrkbart folkligt jubel – av att riksdagen
den 6 mars 1974 antog den nuvarande regeringsformen, varmed partimakten Šven
formellt avlšste kungamakten. Med blick mot
framtiden stŒr det klart att Sverige Šr illa rustat infšr ytterligare
urholkning av demokratin. Det svenska statsskickets utformning innebŠr en
kraftig maktkoncentration. Det eller de partier som lyckas eršvra en
riksdagsmajoritet kommer i besittning av den samlade statsmakten šver allt
ifrŒn grundlag, lag, statsbudget, utrikespolitik och utnŠmning av myndighetschefer
och domare till offentlighetsprincip, maktkontroll, public service och vilka
som fŒr mšjlighet att bli invalda i riksdagen, ja ytterst šver samhŠllets
fundament som demokrati, rŠttsstat och mŠnniskors frihet. Det Šr
anmŠrkningsvŠrt enkelt att Šndra grundlagen och dŒ till och med helt avskaffa
demokratin. Sverige behšver
givetvis mer demokrati, inte mindre. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|