Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Sverige Šr inte en fullŠndad demokrati

Kungen, talmannen och statsministern Šr de tre hšgsta fšretrŠdarna fšr det politiska system som kallas Sverige. Ingen av dem har utsetts av folket i fria och allmŠnna val dŠr alla samhŠllsmedlemmar pŒ lika villkor kunnat ršsta och kandidera, vilket vore ett sjŠlvklart minimikrav i en demokrati. I stŠllet har alla tre sin befattning pŒ grund av taktiserande och kompromissande bland en handfull privata fšreningar, de politiska partierna. Dessa har tillsammans lagt beslag pŒ den svenska statsmakten, tilldelat sig sjŠlva privilegier och infšrt hinder fšr att utestŠnga oliktŠnkande konkurrenter. Trojkan – statschefen, parlamentsordfšranden och regeringschefen – har trots detta talat sig varm fšr att fira att det var 100 Œr sedan Sverige blev, med talmannens formulering, "demokratiskt i ordets rŠtta bemŠrkelse", nŒgot som historiker invŠnt emot och som haft svŒrt att vinna genklang i folkdjupet. Tredje statsmakten – medievŠrlden – stŒr till tjŠnst med att fšra ut kunga- och partimaktens budskap, och en kritisk genomlysning av svensk demokrati letar man fšrgŠves efter.

Fšr ett sekel sedan togs fšrvisso viktiga steg i demokratisk riktning med parlamentarism 1917 och ršstrŠtt utvidgad till kvinnor 1921 efter ett fšrsta beslut 1918 och med en nyvald riksdag som tilltrŠdde 1922. Men nŒgot fullfjŠdrat folkstyre innebar det inte, inte ens allmŠn och lika ršstrŠtt. Till den riksdag som frŒn 1917 fick utse eller snarare avsŠtta regering saknade alla kvinnor och en femtedel av alla vuxna mŠn ršstrŠtt. De som dšmts till ett straff fick inte ršsta fšrrŠn 1937, de som var fšrsatta i konkurs eller omhŠndertagna av fattigvŒrden fšrst 1945 och de omyndigfšrklarade slutligen 1989. Tidigare var Šven de som inte gjort sin vŠrnplikt eller inte betalat sin skatt uteslutna frŒn att ršsta. Man hade fler ršster ju mer man tjŠnade och Šgde, och Šnda till 1933 mŒste man nŒ upp till viss inkomst eller fšrmšgenhet fšr att kunna bli vald till riksdagens fšrsta kammare, dŠr ocksŒ krav pŒ att ha fyllt 35 Œr kvarstod till 1953. Fortfarande Šr valsystemet medvetet utformat sŒ att varken alla ršster Šr lika mycket vŠrda eller alla medborgare fritt kan stŠlla upp i valen. Demokrati fordrar dessutom mycket mer av mšjligheter till folklig delaktighet Šn att vŠlja funktionŠrer. Men i Sverige framstŒr medborgarens roll i folkstyret snarare som ŒskŒdarens Šn medspelarens.

Sverige rangordnas som ett av de allra mest demokratiska lŠnderna i vŠrlden, tillsammans med švriga Norden. Men Sverige Šr inte en fullŠndad demokrati. Det finns bŒde mšjlighet och behov att gšra det politiska systemet Šnnu mer demokratiskt.

Demokratibrister fšrekommer i systemets alla grundfunktioner och gŠller statens tillkomst, alla medborgares likstŠlldhet, hur den offentliga makten fšrdelas eller koncentreras, vilka intressen staten tillgodoser, medborgarnas ansvarstagande, hur politikens spelregler antas, hur statschef, regering och folkrepresentation utses, medborgarnas delaktighet i den politiska processen och i politiska beslut, lagars utformning och tillŠmpning, den offentligt beslutade verksamhetens organisation och genomfšrande, tillsŠttning av offentliga tjŠnster, offentliga befattningshavares personliga ansvar, domstolars sjŠlvstŠndighet, kontroll av den offentliga maktutšvningen, allmŠnmedias oberoende, offentlig tillgŒng till allmŠn information, utbildning fšr att kunna uppfylla medborgarrollen, med mera.

Demokrati Šr det odiskutabla idealet i hšgtidstalen. Men det Šr lŒngt ifrŒn sjŠlvklart fšr var och en vad demokrati Šr och varfšr det Šr den efterstrŠvansvŠrda formen av samhŠllsgemenskap. Alla hŒller inte demokrati fšr ett kompromisslšst fundament, utan somliga kan se fšreteelsen som bara ett bland andra medel fšr att fŒ sina intressen tillgodosedda. Det Šr kanske inte givet att svensken innerst inne Šr demokrat. Innebšrden av demokrati kan modifieras sŒ att det passar egna syften, vare sig man Šr makthavare som vŠrnar sin position eller medborgare som anvŠnder samhŠllsorganisationen som fšrsšrjningsautomat. DŒ kan ett demokratibegrepp ses fyllt med nŠrmast valfritt innehŒll, med demokratins kŠrnvŠrden fšrvanskade till oigenkŠnnlighet. Demokratin, med en fšr alla mŠnniskor meningsfull innebšrd, Šr hotad frŒn fler hŒll Šn de som oftast nŠmns.

Fšrutom tillkortakommanden som visar sig vid spegling mot demokratins ideal, brister det politiska systemet ocksŒ i effektivitet fšr att med tillrŠckligt hšg standard leverera vad staten har till uppgift att Œstadkomma. Det ršr bland annat Šldreomsorg, hŠlso- och sjukvŒrd, tandvŒrd, socialtjŠnst, pensionssystem, bostadsbyggande, utbildningsresultat, arbetslšshet, arbetskraftstillgŒng, integration, bidragsberoende, skuldsŠttning, drogmissbruk, brottslighet, kriminalvŒrd, fšrsvarsfšrmŒga, krisberedskap, nationell sjŠlvfšrsšrjning, trafikinfrastruktur, energiproduktion, miljšskydd, administrativa hinder fšr fšretagande, nŠringslivsoligopol, privata bankers vinster av det statliga penningsystemet, stabilt penningvŠrde, offentlig finansiering av regional, kommunal och privat vŠlfŠrdsverksamhet, geografiska skillnader i vŠlfŠrdstillgŒng, skŠlig fšrdelning av ekonomiska resurser och ŠndamŒlsenlig utformning av skattesystemet.

HundraŒrsminnet av det demokratiska genombrottet firades officiellt 2017–2022. DŒ hade man kunnat fšrvŠnta att en demokratiskt sinnad riksledning tagit tillfŠllet till ett initiativ att gšra den svenska demokratin Šnnu mer robust och dŒ ocksŒ bjudit in alla medborgare att komma med fšrslag pŒ hur folkstyret kan fšrbŠttras. Men i ett nollsummespel mellan makthavare och medborgare skulle det riskera mindre makt Œt de fšrra och mer Œt de senare. Det hela stannade i stŠllet vid att politikerna hyllade den svenska demokratin och sitt egendesignade politiska system, kritiserade andra lŠnder fšr demokratibrister och beslutade att begrŠnsa yttrandefriheten och stŠrka monarkin genom att Œterinfšra det kungliga ordensvŠsendet. Makten att driva fram ett mer demokratiskt tillstŒnd finns dock alltid ytterst hos folket, vare sig den fšr tillfŠllet vilar eller anvŠnds.

NŠr makthavarna talar om demokrati bšr medborgarna vara pŒ sin vakt. NŠr medborgarna talar om demokrati har i stŠllet makthavarna anledning att vara pŒ sin vakt.

JubileumsŒren infšll under mandatperioderna 2014–2018 och 2018–2022, dŒ svagheter i det demokratiska systemet blottlades pŒ ett inte tidigare skŒdat sŠtt. I det fšrsta av de tvŒ riksdagsvalen blev en kvarts miljon vŠljares ršster bortkastade pŒ grund av valsystemets konstruktion. I bŒda valen fšrflyttade sig vŠljarna markant hšgerut men parlamentarismens tillŠmpning ledde till att Alliansregeringen fšljdes av vŠnsterstyre under hela ŒttaŒrsperioden, med hjŠlp av Decemberšverenskommelsen och Januariavtalet. NŠr medborgarna gick till valurnorna visste de inte vad de ršstade pŒ i den viktigaste valfrŒgan: vilken regering landet ska ha. 2018–2019 stŠlldes landet utan ordinarie regering i nŠrmare ett halvŒr och hela Œterstoden av mandatperioden prŠglades av regeringskriser, misstroendefšrklaringar, regeringsavgŒngar och nyvalshot. 2021 fick Sverige till och med en statsminister som inte ens pršvats i nŒgot val och dessutom avgick innan hon tilltrŠtt, fšr att sedan Œterkomma som regeringschef nŒgra dagar senare.

Demokratijubileet avlšstes av Šnnu ett jubileumsŒr 2023, dŒ demokratins motsats monarkin firades med lŒngt mer pompa och stŒt. 500 Œr hade gŒtt sedan Gustav Vasas maktšvertagande, dŒ han stšrtade den urgamla och gemensamt nordiska kungaŠtten frŒn Sveriges tron och lŠt sig sjŠlv utses till kung den 6 juni 1523. Samma jubileumsŒr hade hans 91-faldiga Šttling Carl XVI Gustaf varit kung under en tiondel av det halva Œrtusendet och hyllades fšr sina 50 Œr pŒ tronen. Den utrikespolitiska splittring av Norden som Gustav Vasa fšrorsakade reparerades fšrst fem Œrhundraden senare, strax efter kungajubileet, i och med Sveriges anslutning till Nato den 7 mars 2024.

Det stora demokratijubileet 2023 gick spŒrlšst fšrbi: 300-Œrsminnet av frihetstidens riksdagsordning 1723. Det var den grundlag dŠr fšr fšrsta gŒngen demokratiska val i Sverige stadgades och likaledes fšr fšrsta gŒngen riksdagens beslutsmakt šverordnades monarkens. Dagen fšre intrŠdet i Nato infšll 50-Œrsjubileet – utan mŠrkbart folkligt jubel – av att riksdagen den 6 mars 1974 antog den nuvarande regeringsformen, varmed partimakten Šven formellt avlšste kungamakten.

Med blick mot framtiden stŒr det klart att Sverige Šr illa rustat infšr ytterligare urholkning av demokratin. Det svenska statsskickets utformning innebŠr en kraftig maktkoncentration. Det eller de partier som lyckas eršvra en riksdagsmajoritet kommer i besittning av den samlade statsmakten šver allt ifrŒn grundlag, lag, statsbudget, utrikespolitik och utnŠmning av myndighetschefer och domare till offentlighetsprincip, maktkontroll, public service och vilka som fŒr mšjlighet att bli invalda i riksdagen, ja ytterst šver samhŠllets fundament som demokrati, rŠttsstat och mŠnniskors frihet. Det Šr anmŠrkningsvŠrt enkelt att Šndra grundlagen och dŒ till och med helt avskaffa demokratin.

Sverige behšver givetvis mer demokrati, inte mindre.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson