Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Ovillkorlig offentlighet

Demokrati fšrutsŠtter ett fritt flšde av information. I den andan tillfšrsŠkrar regeringsformen varje samhŠllsmedlem yttrandefrihet och informationsfrihet: "frihet att i tal, skrift eller bild eller pŒ annat sŠtt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, Œsikter och kŠnslor" respektive "frihet att inhŠmta och ta emot upplysningar samt att i švrigt ta del av andras yttranden". Till de grundlagsfŠsta opinionsfriheterna hšr ocksŒ mštes-, demonstrations-, fšrenings- och religionsfriheterna. Tryckfriheten och friheten att yttra sig via andra medier regleras nŠrmare i de sŠrskilda grundlagarna tryckfrihetsfšrordningen respektive yttrandefrihetsgrundlagen.

En fšr demokratin och rŠttsstaten central del av informationsfriheten Šr offentlighetsprincipen. Den innebŠr att alla har rŠtt att ta del av allmŠnna handlingar och att nŠrvara vid fšrhandlingar i domstol och sammantrŠden med beslutande fšrsamlingar, det vill sŠga riksdagen och fullmŠktige. Huvudregeln Šr offentlighet, men det finns mšjlighet att med stšd i lag begrŠnsa den genom sekretess respektive stŠngda dšrrar.

Offentlighetsprincipen stadgades fšrsta gŒngen i 1766 Œrs tryckfrihetsfšrordning men blev dŠrefter i olika perioder satt pŒ undantag av kungamakten. Varje inskrŠnkning innebŠr en fšrsvagning av demokratin, exempelvis genom att det blir svŒrare fšr medier och medborgare att granska hur offentlig makt utšvas och allmŠnna resurser anvŠnds. "Democracy Dies in Darkness", som The Washington Post's motto lyder.

Transparens kan vara besvŠrande fšr makthavare. Till och med i yttrandefrihetens och offentlighetsprincipens fšrlovade land Sverige fšrekommer att personer som utšvar offentlig makt inskrŠnker tillgŒngen till information som ska vara offentlig. Det kan ske fšr att skydda politiska eller ekonomiska intressen, dšlja egna fel eller bara slippa besvŠret att lŠmna ut handlingar eller uppgifter. Det fšrekommer ocksŒ att skattefinansierade kommunikatšrer som fšretrŠder politiker, myndigheter eller kommuner fšrsšker styra vilken information som ska nŒ ut.

Ett sŠrskilt problem Šr att offentlighetsprincipen inte gŠller i den betydande del av den offentligt finansierade verksamheten som bedrivs av privata utfšrare.

Det enda acceptabla tillstŒndet Šr att full offentlighet ovillkorligen rŒder inom allt som stat och kommun betalar, med undantag endast fšr personlig integritet, brottsbekŠmpning och rikets sŠkerhet – men aldrig fšr att skydda makt- eller affŠrsintressen. Vill man som privat fšretag vara med och sŠlja till det allmŠnna sŒ fŒr man finna sig i šppenhet.

Fšr att den fria tillgŒngen till information ska vara meningsfull fšrutsŠtts att alla beslut och andra ŒtgŠrder ocksŒ dokumenteras och att det sker pŒ ett fullstŠndigt och informativt sŠtt.

Den offentliga informationen behšver ocksŒ vara vŠlordnad och lŠtt tillgŠnglig, sŒ att medborgarna utan svŒrighet kan sška och finna upplysningar om exempelvis fattade beslut och hur skattemedel har anvŠnts. Staten, regionerna, kommunerna med flera borde aktivt vinnlŠgga sig om bŠsta mšjliga informationstillgŒng fšr allmŠnheten. Till skillnad frŒn andra lŠnder finns inte i Sverige en central ingŒng till hela den offentligfinansierade verksamheten i form av en webbplats med landsnamnet. HŠr blir man frŒn sverige.se omdirigerad till sweden.se, som drivs av den statliga PR-organisationen Svenska institutet, som "builds interest and trust in Sweden around the world". I stŠllet skulle sverige.se kunna gšras till den plats dit invŒnarna naturligt vŠnder sig fšr offentlig information, allt ifrŒn fšr att fŒ krisinformation till att lŠsa allmŠnna handlingar, fšlja politiska processer i sŒvŠl riksdag och regering som kommuner och regioner, fŒ samlad tillgŒng till alla bestŠmmelser som gŠller i landet och ta del av alla myndigheters information inom respektive ansvarsomrŒden.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson