Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om stŠrkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Ovillkorlig offentlighet Demokrati fšrutsŠtter
ett fritt flšde av information. I den andan tillfšrsŠkrar regeringsformen
varje samhŠllsmedlem yttrandefrihet och informationsfrihet: "frihet att
i tal, skrift eller bild eller pŒ annat sŠtt meddela upplysningar samt
uttrycka tankar, Œsikter och kŠnslor" respektive "frihet att
inhŠmta och ta emot upplysningar samt att i švrigt ta del av andras
yttranden". Till de grundlagsfŠsta opinionsfriheterna hšr ocksŒ mštes-,
demonstrations-, fšrenings- och religionsfriheterna. Tryckfriheten och friheten
att yttra sig via andra medier regleras nŠrmare i de sŠrskilda grundlagarna
tryckfrihetsfšrordningen respektive yttrandefrihetsgrundlagen. En fšr demokratin och
rŠttsstaten central del av informationsfriheten Šr offentlighetsprincipen.
Den innebŠr att alla har rŠtt att ta del av allmŠnna handlingar och att
nŠrvara vid fšrhandlingar i domstol och sammantrŠden med beslutande
fšrsamlingar, det vill sŠga riksdagen och fullmŠktige. Huvudregeln Šr
offentlighet, men det finns mšjlighet att med stšd i lag begrŠnsa den genom
sekretess respektive stŠngda dšrrar. Offentlighetsprincipen
stadgades fšrsta gŒngen i 1766 Œrs tryckfrihetsfšrordning men blev dŠrefter i
olika perioder satt pŒ undantag av kungamakten. Varje inskrŠnkning innebŠr en
fšrsvagning av demokratin, exempelvis genom att det blir svŒrare fšr medier
och medborgare att granska hur offentlig makt utšvas och allmŠnna resurser
anvŠnds. "Democracy Dies in Darkness", som The Washington Post's
motto lyder. Transparens kan vara
besvŠrande fšr makthavare. Till och med i yttrandefrihetens och
offentlighetsprincipens fšrlovade land Sverige fšrekommer att personer som
utšvar offentlig makt inskrŠnker tillgŒngen till information som ska vara
offentlig. Det kan ske fšr att skydda politiska eller ekonomiska intressen,
dšlja egna fel eller bara slippa besvŠret att lŠmna ut handlingar eller
uppgifter. Det fšrekommer ocksŒ att skattefinansierade kommunikatšrer som
fšretrŠder politiker, myndigheter eller kommuner fšrsšker styra vilken
information som ska nŒ ut. Ett sŠrskilt problem
Šr att offentlighetsprincipen inte gŠller i den betydande del av den
offentligt finansierade verksamheten som bedrivs av privata utfšrare. Det enda acceptabla
tillstŒndet Šr att full offentlighet ovillkorligen rŒder inom allt som stat
och kommun betalar, med undantag endast fšr personlig integritet,
brottsbekŠmpning och rikets sŠkerhet – men aldrig fšr att skydda makt-
eller affŠrsintressen. Vill man som privat fšretag vara med och sŠlja till
det allmŠnna sŒ fŒr man finna sig i šppenhet. Fšr att den fria
tillgŒngen till information ska vara meningsfull fšrutsŠtts att alla beslut
och andra ŒtgŠrder ocksŒ dokumenteras och att det sker pŒ ett fullstŠndigt
och informativt sŠtt. Den offentliga
informationen behšver ocksŒ vara vŠlordnad och lŠtt tillgŠnglig, sŒ att
medborgarna utan svŒrighet kan sška och finna upplysningar om exempelvis
fattade beslut och hur skattemedel har anvŠnts. Staten, regionerna,
kommunerna med flera borde aktivt vinnlŠgga sig om bŠsta mšjliga
informationstillgŒng fšr allmŠnheten. Till skillnad frŒn andra lŠnder finns
inte i Sverige en central ingŒng till hela den offentligfinansierade
verksamheten i form av en webbplats med landsnamnet. HŠr blir man frŒn
sverige.se omdirigerad till sweden.se, som drivs av den statliga
PR-organisationen Svenska institutet, som "builds interest and trust in
Sweden around the world". I stŠllet skulle sverige.se kunna gšras till den
plats dit invŒnarna naturligt vŠnder sig fšr offentlig information, allt
ifrŒn fšr att fŒ krisinformation till att lŠsa allmŠnna handlingar, fšlja
politiska processer i sŒvŠl riksdag och regering som kommuner och regioner,
fŒ samlad tillgŒng till alla bestŠmmelser som gŠller i landet och ta del av
alla myndigheters information inom respektive ansvarsomrŒden. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|