Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

TjŠnst pŒ sakliga meriter

Ett uttryck fšr den demokratiska rŠttsstatens Œtskillnad mellan att stifta och att tillŠmpa lag Šr att de tvŒ funktionerna utšvas av separata kategorier av personer: medborgarnas politiskt valda ombud i den lagstiftande fšrsamlingen respektive opartiska tjŠnstemŠn, som i fri konkurrens anstŠllts pŒ saklig grund utifrŒn kompetens fšr uppdraget, i myndigheter. Politiker ska inte befatta sig med enskilda fall utan reglera generellt vad som ska gŠlla, och tjŠnstemŠn ska inte ompršva utan verkstŠlla det som slagits fast i demokratisk ordning.

Sverige avviker pŒ flera sŠtt frŒn idealet. Som ett arv frŒn kungamakten innehar regeringen utnŠmningsmakten, det vill sŠga privilegiet att tillsŠtta hšgre befattningar inom staten. Det innebŠr att chefstjŠnster i myndigheter som Šr betydelsefulla fšr att genomfšra regeringens politik kan gŒ till partilojala personer och att prestigefyllda och vŠlbetalda poster som ambassadšr, landshšvding eller generaldirektšr tilldelas avdankade politiker som belšning fšr lŒng och trogen tjŠnst, som plŒster pŒ sŒren eller som retrŠttpost i stŠllet fšr en position dŠr personen inte lŠngre Šr šnskvŠrd. Olika former av nepotism, sŒsom nŠr en chef anstŠller en vŠn eller slŠkting, fšrekommer pŒ alla nivŒer inom staten, regionerna och kommunerna. Regelverket fšr utlysning och tillsŠttning av offentliga tjŠnster Šr pŒtagligt bristfŠlligt, sŠrskilt nŠr det gŠller kommuner och regioner. I dessa bŒda delar av den allmŠnna sektorn Šr formerna fšr anstŠllning nŠstan lika fria som i det privata nŠringslivet. Dessutom Šr rŒgŒngen mellan politiker och tjŠnstemŠn otydlig i en tradition frŒn den tid dŒ fšrvaltningsuppgifter dŠr till stor del utfšrdes av fšrtroendevalda lekmŠn.

Det Šr uppenbart demokratiskt betŠnkligt att exempelvis de bŒda statsbŠrande partierna S och M har anvŠnt sin makt i regeringsstŠllning till att ge sin respektive kortvariga och borttvingade partiordfšrande ett statligt toppjobb, som professionella ŠmbetsmŠn inte ens kunnat sška: HŒkan Juholt som ambassadšr och Anna Kinberg Batra som landshšvding.

Det Šr angelŠget att alla slag av nepotism och politiska utnŠmningar elimineras. Fšr att sŠkerstŠlla att varje statlig, regional och kommunal tjŠnst kan sškas av alla intresserade och sedan tillsŠtts med den som Šr bŠst skickad, behšver Sverige en grundlagsfŠst ordning med hšgt stŠllda krav pŒ šppen, saklig och opartisk tillsŠttning av alla offentliga tjŠnster utifrŒn relevanta meriter. Erforderliga tjŠnster inrŠttas utifrŒn respektive myndighets lagfšrankrade uppdrag, arbetsuppgifter preciseras, kvalifikationskrav fšr innehavarna uppstŠlls, tjŠnsterna utlyses offentligt och med lagstadgad tillrŠcklig ansškningstid, de sškandes meriter pršvas objektivt och pŒ varje tjŠnst anstŠlls den som bŠst motsvarar kraven, allt under full insyn. SjŠlvklart och tekniskt enkelt Šr att information om alla ledigfšrklarade offentliga tjŠnster ska finnas lŠtt tillgŠnglig digitalt pŒ ett och samma stŠlle.

Regeringens utnŠmningsmakt bšr avskaffas fšr att ška myndigheternas sjŠlvstŠndighet i rŠttsstatens och maktdelningens anda. I stŠllet inrŠttas RikstillsŠttningen, som leds av fem frŒn den politiska makten oberoende rikstillsŠttare. De utses av medborgarna i direkta personval, dŠr alla fŒr kandidera utom de som under de senaste tvŒ mandatperioderna innehaft nŒgot politiskt uppdrag. De fem som fŒr flest ršster blir valda.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson