Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om stŠrkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
TjŠnst pŒ sakliga meriter Ett uttryck fšr den
demokratiska rŠttsstatens Œtskillnad mellan att stifta och att tillŠmpa lag
Šr att de tvŒ funktionerna utšvas av separata kategorier av personer:
medborgarnas politiskt valda ombud i den lagstiftande fšrsamlingen respektive
opartiska tjŠnstemŠn, som i fri konkurrens anstŠllts pŒ saklig grund utifrŒn
kompetens fšr uppdraget, i myndigheter. Politiker ska inte befatta sig med
enskilda fall utan reglera generellt vad som ska gŠlla, och tjŠnstemŠn ska
inte ompršva utan verkstŠlla det som slagits fast i demokratisk ordning. Sverige avviker pŒ
flera sŠtt frŒn idealet. Som ett arv frŒn kungamakten innehar regeringen
utnŠmningsmakten, det vill sŠga privilegiet att tillsŠtta hšgre befattningar
inom staten. Det innebŠr att chefstjŠnster i myndigheter som Šr
betydelsefulla fšr att genomfšra regeringens politik kan gŒ till partilojala
personer och att prestigefyllda och vŠlbetalda poster som ambassadšr,
landshšvding eller generaldirektšr tilldelas avdankade politiker som belšning
fšr lŒng och trogen tjŠnst, som plŒster pŒ sŒren eller som retrŠttpost i
stŠllet fšr en position dŠr personen inte lŠngre Šr šnskvŠrd. Olika former av
nepotism, sŒsom nŠr en chef anstŠller en vŠn eller slŠkting, fšrekommer pŒ
alla nivŒer inom staten, regionerna och kommunerna. Regelverket fšr utlysning
och tillsŠttning av offentliga tjŠnster Šr pŒtagligt bristfŠlligt, sŠrskilt
nŠr det gŠller kommuner och regioner. I dessa bŒda delar av den allmŠnna
sektorn Šr formerna fšr anstŠllning nŠstan lika fria som i det privata
nŠringslivet. Dessutom Šr rŒgŒngen mellan politiker och tjŠnstemŠn otydlig i
en tradition frŒn den tid dŒ fšrvaltningsuppgifter dŠr till stor del utfšrdes
av fšrtroendevalda lekmŠn. Det Šr uppenbart
demokratiskt betŠnkligt att exempelvis de bŒda statsbŠrande partierna S och M
har anvŠnt sin makt i regeringsstŠllning till att ge sin respektive
kortvariga och borttvingade partiordfšrande ett statligt toppjobb, som
professionella ŠmbetsmŠn inte ens kunnat sška: HŒkan Juholt som ambassadšr
och Anna Kinberg Batra som landshšvding. Det Šr angelŠget att alla
slag av nepotism och politiska utnŠmningar elimineras. Fšr att sŠkerstŠlla
att varje statlig, regional och kommunal tjŠnst kan sškas av alla
intresserade och sedan tillsŠtts med den som Šr bŠst skickad, behšver Sverige
en grundlagsfŠst ordning med hšgt stŠllda krav pŒ šppen, saklig och opartisk
tillsŠttning av alla offentliga tjŠnster utifrŒn relevanta meriter.
Erforderliga tjŠnster inrŠttas utifrŒn respektive myndighets lagfšrankrade
uppdrag, arbetsuppgifter preciseras, kvalifikationskrav fšr innehavarna
uppstŠlls, tjŠnsterna utlyses offentligt och med lagstadgad tillrŠcklig
ansškningstid, de sškandes meriter pršvas objektivt och pŒ varje tjŠnst
anstŠlls den som bŠst motsvarar kraven, allt under full insyn. SjŠlvklart och
tekniskt enkelt Šr att information om alla ledigfšrklarade offentliga
tjŠnster ska finnas lŠtt tillgŠnglig digitalt pŒ ett och samma stŠlle. Regeringens
utnŠmningsmakt bšr avskaffas fšr att ška myndigheternas sjŠlvstŠndighet i
rŠttsstatens och maktdelningens anda. I stŠllet inrŠttas RikstillsŠttningen,
som leds av fem frŒn den politiska makten oberoende rikstillsŠttare. De utses
av medborgarna i direkta personval, dŠr alla fŒr kandidera utom de som under
de senaste tvŒ mandatperioderna innehaft nŒgot politiskt uppdrag. De fem som
fŒr flest ršster blir valda. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|