Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om strkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Oberoende allmnmedia med folkvald
ledning Massmedier som r
oberoende av dem som utvar den offentliga makten r en ndvndig bestndsdel
i en demokrati. Till uppgifterna hr att frmedla saklig, opartisk och
allsidig information om vad som hnder i samhllet, analysera och kommentera
hndelser och skeenden, granska makthavare av alla slag, ge utrymme fr
samhllsdebatt och ven tillhandahlla folkbildning, kultur och
underhllning. Den funktion som
massmedierna ska fylla gynnas av bde mngfald och gemensamhet. En
uppsttning av mnga tidningar och andra medier, som konkurrerar med varandra
och tillsammans tcker alla geografiska omrden, ger mjlighet till olika
perspektiv. Samtidigt fordrar en ideal demokrati att alla samhllsmedlemmar
kan ta del av – och delta i – ett gemensamt offentligt samtal och
ns av ett brett grundutbud av information. Frutom en obegrnsad mngd fria
redaktionella medier och drtill sociala medier behvs ngon form av
allmnmedia som alla har tillgng till, vanligen kallad public service. Det
framstr som en typisk funktion fr staten, det vill sga ngot som inte
stadkoms bttre privat. Men det r avgrande att sdana allmnna medier inte
r understllda den politiska makten utan r helt fristende och srskilt
upprtthller opartiskhet. De massmedier som
finns r p olika stt beroende av ekonomiska eller politiska intressen.
Pressen, liksom privata versioner av radio, TV och webbkanaler, drivs
kommersiellt och har inte sllan ven en partipolitisk eller liknande
koppling, synlig tminstone p ledarsidorna. Inte heller public
service, i form av SR, SVT och UR, r oberoende av den politiska makten. I
ett frsk att skapa avstnd mellan denna och journalistiken bildades 1997 en
frvaltningsstiftelse som gare till de tre programbolagen. Det r dock
riksdagspartierna som nominerar ledamter till stiftelsens styrelse, medan
regeringen utser dem och drtill beviljar sndningstillstnd, utser revisorer
i bolagen och mste godknna ndringar i bolagsordningen. Samtidigt som SR och
SVT producerar nyhetsjournalistik av hg kvalitet fungerar de bda medierna
ven som megafoner fr bde politiska och ekonomiska intressen. Det rdet ett
slags symbiotiskt frhllande, dr journalistiken har ett gemensamt intresse
med politiker, artister och andra kndisar av att dessa medverkar i sndningar.
Journalister fr tillflle att intervjua intressanta personer som lockar
lyssnare och tittare, medan de medverkande fr ett svrvrderligt tillflle
att n ut till hela befolkningen med sina budskap och varumrken. Mot en
halvtimmes okritisk kndisintervju i P4 kan inget betalt annonsutrymme mta
sig. Frutom vad som behvs
fr att upprtthlla demokrati i samhllslivet har det ansetts att public
service mste ha ett brett innehll fr att alla i befolkningen ska hitta
ngot av intresse och drmed flja ven krnutbudet som nyhetsrapportering,
maktgranskning och politisk debatt. Grnsen blir d oprecis mot vad som i
stllet borde hra till den privata sfren. Exempelvis ifrgastts om alla
medborgare under tvng ska betala fr en stor mngd underhllning och sport i
public service. Mindre av denna typ av
innehll och mer av ingende maktkritik, systematiserad argumentation i
samhllsfrgor och folkbildning skulle gynna den demokratiska funktionen.
Frutom vissa betydelsefulla avsljanden av grvande journalister bestr
granskningen av makthavare ofta av antingen att plocka lgt hngande frukter,
som dessutom ger makthavare ett extra tillflle att lgga ut texten fr sin
sak, eller att frvandla ett scoop till underhllning. Kritik av makten nr
sllan de grundlggande demokratiska strukturerna utan uppehller sig hellre
vid personskandaler, som onekligen ocks r kommersiellt mer gngbara n att
nagelfara valsystemets demokratiska blottor. En stor del av
pressen, det vill sga nyhetsmedier med pappersutgivning eller p ntet, r
beroende av ekonomiska bidrag frn staten i form av mediestd, totalt i
miljardklassen rligen. Fr den resterande finansieringen fordras annonsrer
och abonnenter. Den sistnmnda intktskllan franleder betalvggar som
hindrar allmn tillgng, dock med skillnader mellan tidningar. Det vore
skligt att den tidning som tar emot statligt mediestd mste hlla
tminstone visst grundlggande material av betydelse fr demokratins
funktionsduglighet olst p ntet. Man kan exempelvis ifrgastta att
tidningar fr statsbidrag fr att framfra sina egna sikter samtidigt som de
tar betalt av lsarna fr att ta del av andras. Stdet till nyhetsmedier
skulle ocks kunna utformas s att varje medborgare fick vlja rsabonnemang
p tv tidningar, som d fr std med ett enhetligt belopp. Public
service-fretagens beroende av den politiska makten r ett uttryck fr den
partibaserade statsmaktens koncentration. Vljarna verlter all offentlig
makt p riksniv till partierna genom att vart fjrde r avge var sin rst,
och en konsekvens blir att riksdag och regering styr public service. I andra
lnder har vljarna vanan att vid varje tillflle rsta flerfalt, i bde
person- och sakfrgor. Public service skulle
kunna frikopplas helt frn politikerna genom en folkvald styrelse.
Medborgarna utser d genom direkt personval, samtidigt med de allmnna valen,
en sdan bestende av de fem som fr flest rster. Dessa fr inte ha eller
under fregende mandatperiod ha haft ngot politiskt uppdrag. Allmnmedia grs till
en sjlvstndig del av staten och uppdraget regleras i grundlag, bland annat
med garantier fr det journalistiska arbetets oberoende. Denna samlade
organisation fr public service i Sverige skulle med en svensk ordbildning
kunna kallas Rikskanaliseringen. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|