Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Oberoende allmŠnmedia med folkvald ledning

Massmedier som Šr oberoende av dem som utšvar den offentliga makten Šr en nšdvŠndig bestŒndsdel i en demokrati. Till uppgifterna hšr att fšrmedla saklig, opartisk och allsidig information om vad som hŠnder i samhŠllet, analysera och kommentera hŠndelser och skeenden, granska makthavare av alla slag, ge utrymme fšr samhŠllsdebatt och Šven tillhandahŒlla folkbildning, kultur och underhŒllning.

Den funktion som massmedierna ska fylla gynnas av bŒde mŒngfald och gemensamhet. En uppsŠttning av mŒnga tidningar och andra medier, som konkurrerar med varandra och tillsammans tŠcker alla geografiska omrŒden, ger mšjlighet till olika perspektiv. Samtidigt fordrar en ideal demokrati att alla samhŠllsmedlemmar kan ta del av – och delta i – ett gemensamt offentligt samtal och nŒs av ett brett grundutbud av information. Fšrutom en obegrŠnsad mŠngd fria redaktionella medier och dŠrtill sociala medier behšvs nŒgon form av allmŠnmedia som alla har tillgŒng till, vanligen kallad public service. Det framstŒr som en typisk funktion fšr staten, det vill sŠga nŒgot som inte Œstadkoms bŠttre privat. Men det Šr avgšrande att sŒdana allmŠnna medier inte Šr understŠllda den politiska makten utan Šr helt fristŒende och sŠrskilt upprŠtthŒller opartiskhet.

De massmedier som finns Šr pŒ olika sŠtt beroende av ekonomiska eller politiska intressen. Pressen, liksom privata versioner av radio, TV och webbkanaler, drivs kommersiellt och har inte sŠllan Šven en partipolitisk eller liknande koppling, synlig Œtminstone pŒ ledarsidorna.

Inte heller public service, i form av SR, SVT och UR, Šr oberoende av den politiska makten. I ett fšrsšk att skapa avstŒnd mellan denna och journalistiken bildades 1997 en fšrvaltningsstiftelse som Šgare till de tre programbolagen. Det Šr dock riksdagspartierna som nominerar ledamšter till stiftelsens styrelse, medan regeringen utser dem och dŠrtill beviljar sŠndningstillstŒnd, utser revisorer i bolagen och mŒste godkŠnna Šndringar i bolagsordningen.

Samtidigt som SR och SVT producerar nyhetsjournalistik av hšg kvalitet fungerar de bŒda medierna Šven som megafoner fšr bŒde politiska och ekonomiska intressen. Det rŒdet ett slags symbiotiskt fšrhŒllande, dŠr journalistiken har ett gemensamt intresse med politiker, artister och andra kŠndisar av att dessa medverkar i sŠndningar. Journalister fŒr tillfŠlle att intervjua intressanta personer som lockar lyssnare och tittare, medan de medverkande fŒr ett svŒrvŠrderligt tillfŠlle att nŒ ut till hela befolkningen med sina budskap och varumŠrken. Mot en halvtimmes okritisk kŠndisintervju i P4 kan inget betalt annonsutrymme mŠta sig.

Fšrutom vad som behšvs fšr att upprŠtthŒlla demokrati i samhŠllslivet har det ansetts att public service mŒste ha ett brett innehŒll fšr att alla i befolkningen ska hitta nŒgot av intresse och dŠrmed fšlja Šven kŠrnutbudet som nyhetsrapportering, maktgranskning och politisk debatt. GrŠnsen blir dŒ oprecis mot vad som i stŠllet borde hšra till den privata sfŠren. Exempelvis ifrŒgasŠtts om alla medborgare under tvŒng ska betala fšr en stor mŠngd underhŒllning och sport i public service.

Mindre av denna typ av innehŒll och mer av ingŒende maktkritik, systematiserad argumentation i samhŠllsfrŒgor och folkbildning skulle gynna den demokratiska funktionen. Fšrutom vissa betydelsefulla avslšjanden av grŠvande journalister bestŒr granskningen av makthavare ofta av antingen att plocka lŒgt hŠngande frukter, som dessutom ger makthavare ett extra tillfŠlle att lŠgga ut texten fšr sin sak, eller att fšrvandla ett scoop till underhŒllning. Kritik av makten nŒr sŠllan de grundlŠggande demokratiska strukturerna utan uppehŒller sig hellre vid personskandaler, som onekligen ocksŒ Šr kommersiellt mer gŒngbara Šn att nagelfara valsystemets demokratiska blottor.

En stor del av pressen, det vill sŠga nyhetsmedier med pappersutgivning eller pŒ nŠtet, Šr beroende av ekonomiska bidrag frŒn staten i form av mediestšd, totalt i miljardklassen Œrligen. Fšr den resterande finansieringen fordras annonsšrer och abonnenter. Den sistnŠmnda intŠktskŠllan fšranleder betalvŠggar som hindrar allmŠn tillgŒng, dock med skillnader mellan tidningar. Det vore skŠligt att den tidning som tar emot statligt mediestšd mŒste hŒlla Œtminstone visst grundlŠggande material av betydelse fšr demokratins funktionsduglighet olŒst pŒ nŠtet. Man kan exempelvis ifrŒgasŠtta att tidningar fŒr statsbidrag fšr att framfšra sina egna Œsikter samtidigt som de tar betalt av lŠsarna fšr att ta del av andras. Stšdet till nyhetsmedier skulle ocksŒ kunna utformas sŒ att varje medborgare fick vŠlja Œrsabonnemang pŒ tvŒ tidningar, som dŒ fŒr stšd med ett enhetligt belopp.

Public service-fšretagens beroende av den politiska makten Šr ett uttryck fšr den partibaserade statsmaktens koncentration. VŠljarna šverlŒter all offentlig makt pŒ riksnivŒ till partierna genom att vart fjŠrde Œr avge var sin ršst, och en konsekvens blir att riksdag och regering styr public service. I andra lŠnder har vŠljarna vanan att vid varje tillfŠlle ršsta flerfalt, i bŒde person- och sakfrŒgor.

Public service skulle kunna frikopplas helt frŒn politikerna genom en folkvald styrelse. Medborgarna utser dŒ genom direkt personval, samtidigt med de allmŠnna valen, en sŒdan bestŒende av de fem som fŒr flest ršster. Dessa fŒr inte ha eller under fšregŒende mandatperiod ha haft nŒgot politiskt uppdrag.

AllmŠnmedia gšrs till en sjŠlvstŠndig del av staten och uppdraget regleras i grundlag, bland annat med garantier fšr det journalistiska arbetets oberoende. Denna samlade organisation fšr public service i Sverige skulle med en svensk ordbildning kunna kallas Rikskanaliseringen.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson