Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om stŠrkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Maktkontroll i medborgarnas hŠnder Den offentliga
maktutšvningen blir inte alltid demokratisk, rŠttssŠker och effektiv. Det gŠller
bŒde nŠr sŒ Šr uppsŒtet och nŠr politiker eller tjŠnstemŠn missbrukar sin
stŠllning genom att šver- eller underskrida sitt uppdrag. DŠrfšr behšvs
funktioner i statsskicket fšr att kontrollera makten. I en demokrati Šr det
ytterst medborgarna som ska fšrfoga šver kontroll och ansvarsutkrŠvande av
dem som utšvar offentlig makt. Fšr ŠndamŒlet kan finnas mekanismer pŒ olika
hŒll i det offentliga systemet som medverkar till att maktutšvningen stŠmmer
šverens med vad som Šr avsett. Funktionen Šr att
undersška och eventuellt Šven sŠkerstŠlla att nŒgot Šr som det ska vara.
Ordet kontroll har sitt ursprung i franskans contr™le, bildat av contre
(emot) och r™le (fšrteckning). Det Šr alltsŒ frŒga om en jŠmfšrelse av ett
utfall mot ett beskrivet ideal. Synonymer eller termer fšr begrepp snarlika
kontroll Šr bland annat granskning, tillsyn, inspektion och revision.
BeslŠktade men mindre sammanfallande Šr exempelvis undersškning, besiktning,
syn, avsyning, avstŠmning, visering, uppsikt och švervakning. (Att ha
kontroll och kontrollera kan ocksŒ ha en helt annan betydelse: att behŠrska
eller att ha mšjlighet att styra nŒgot.) Maktkontroll verkar
bŒde som ett skydd mot godtycklig maktutšvning och som en fullbordan av den demokratiska
processen, med sŠkring av effektiv leverans av vad som beslutats och
betalats. I det offentliga
systemet finns inte minst former fšr juridisk kontroll med fokus pŒ
šverensstŠmmelse med lagar och andra fšrfattningar. Hit hšr šverklagande och
šverpršvning av myndighetsbeslut och den granskning som Justitiekanslern (JK)
och Justitieombudsmannen (JO) utfšr. Ekonomisk kontroll, som kan omfatta bŒde
korrekta rŠkenskaper och verksamhetens effektivitet, utfšrs som olika former
av revision, dels inom myndigheter, kommuner och regioner, dels av
Riksrevisionen, som bildades 2003 genom sammanslagning av Riksrevisionsverket
och Riksdagens revisorer. JK utses av regeringen medan JO (fyra till antalet)
och en riksrevisor som chef fšr Riksrevisionen vŠljs av riksdagen.
Kommunernas och regionernas revisorer, varav en del sjŠlva Šr politiker,
utses av fullmŠktige. Inom ramen fšr parlamentarismen finns former fšr
riksdagens kontrollmakt gentemot regeringen, sŒsom konstitutionsutskottets
granskning, Œtal mot statsrŒd, misstroendefšrklaring samt interpellationer
och frŒgor till statsrŒd. LagrŒdet, bestŒende av domare i de bŒda hšgsta
domstolarna, fšrhandsgranskar lagfšrslag med hŠnsyn bland annat till
šverensstŠmmelse med grundlagarna. Myndigheter har sŒ kallad lagpršvningsrŠtt,
innebŠrande att de inte fŒr tillŠmpa en fšreskrift som stŒr i strid med en
bestŠmmelse i grundlag eller annan šverordnad fšrfattning. Vidare finns
sŠrskilda myndigheter som har tillsynsuppgifter som kan rikta sig mot
offentliga organ, exempelvis Skolinspektionen och Inspektionen fšr vŒrd och
omsorg. Av betydelse fšr att kontrollera och utkrŠva ansvar i det offentliga
systemet Šr ocksŒ offentlighetsprincipen och tjŠnstemŠnnens straffrŠttsliga
ansvar. JO, som enligt
regeringsformen "ska utšva tillsyn šver tillŠmpningen i offentlig
verksamhet av lagar och andra fšreskrifter", inrŠttades 1809 som ett
inslag i maktdelningen. Som ombudsman fšr riksdagen med en funktion som
Œklagare skulle JO švervaka lagligheten hos rikets myndigheter, lydande under
regeringen. Med parlamentarismens infšrande blev bŒde riksdagen och
regeringen understŠllda samma partimakt. DŠrmed Šr kontrollen sedan dess inte
fristŒende frŒn dem som ska granskas, utan en utlšpare av partimakten
kontrollerar en annan. Detsamma gŠller Riksrevisionen och revisorerna i
kommuner och regioner. Det Šr sjŠlvfallet inte tillfredsstŠllande att
maktkontrollen vilar i hŠnderna pŒ makthavarna i stŠllet fšr medborgarna,
Šven om bŒde JO och Riksrevisionen hittills har lyckats vŠrja sig mot att
politiseras. Den offentliga
verksamheten och styrningen av den Šr i dag komplexare Šn fšrr. Vid sidan av
regelstyrning Šr Šven exempelvis mŒlstyrning och anslagsstyrning avgšrande
fšr utfallet. Uppdelningen pŒ laglighets- och effektivitetsgranskning
framstŒr dŠrmed inte som ŠndamŒlsenlig. FšrŒldrad Šr ocksŒ avgrŠnsningen av
tillsynsomrŒdet till "offentlig verksamhet", varmed de numera
frekventa privata utfšrare som finansieras offentligt exkluderas. Fšr en samlad kontroll
av lagenlighet och effektivitet i all offentligt beslutad och finansierad
verksamhet bšr inrŠttas en fristŒende funktion i statsskicket, kallad
Rikskontrollen, som Šr direkt understŠlld medborgarna och oberoende av den
politiska makten. Rikskontrollen, som ersŠtter JO och Riksrevisionen, leds av
tre rikskontrollšrer, som utses av medborgarna genom direkt personval och
inte fŒr ha eller under fšregŒende mandatperiod ha haft nŒgot politiskt
uppdrag. De tre som fŒr flest ršster blir valda, och om nŒgon avgŒr sŒ
intrŠder nŠsta efter ršstetal. Rikskontrollen ska utfšra granskningar bŒde pŒ
eget initiativ och efter anmŠlan frŒn medborgare samt ska kunna vŠcka Œtal.
Eventuellt kan Rikskontrollen ocksŒ šverta en del av den granskning som i dag
utšvas av andra myndigheter med tillsynsuppgifter. Medborgarna, som hela
den offentliga verksamhetens uppdragsgivare, skulle ocksŒ kunna involveras
direkt i granskningen av makten, utan mellanhŠnder. Det kan ske genom att det
fšr varje myndighet tillsŠtts ett antal kontrollombud, som Šr vanliga
medborgare, alla lika meriterade genom att vara just det. De utses genom
lottning bland dem som anmŠlt sitt intresse och inte har eller under
fšregŒende mandatperiod har haft nŒgot politiskt uppdrag. Deras uppgift Šr
att granska verksamheten i ett medborgarperspektiv, och de kan vŠcka Šrenden
hos Rikskontrollen, som fŒr det administrativa ansvaret fšr kontrollombuden. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|