Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Maktkontroll i medborgarnas hŠnder

Den offentliga maktutšvningen blir inte alltid demokratisk, rŠttssŠker och effektiv. Det gŠller bŒde nŠr sŒ Šr uppsŒtet och nŠr politiker eller tjŠnstemŠn missbrukar sin stŠllning genom att šver- eller underskrida sitt uppdrag. DŠrfšr behšvs funktioner i statsskicket fšr att kontrollera makten. I en demokrati Šr det ytterst medborgarna som ska fšrfoga šver kontroll och ansvarsutkrŠvande av dem som utšvar offentlig makt. Fšr ŠndamŒlet kan finnas mekanismer pŒ olika hŒll i det offentliga systemet som medverkar till att maktutšvningen stŠmmer šverens med vad som Šr avsett.

Funktionen Šr att undersška och eventuellt Šven sŠkerstŠlla att nŒgot Šr som det ska vara. Ordet kontroll har sitt ursprung i franskans contr™le, bildat av contre (emot) och r™le (fšrteckning). Det Šr alltsŒ frŒga om en jŠmfšrelse av ett utfall mot ett beskrivet ideal. Synonymer eller termer fšr begrepp snarlika kontroll Šr bland annat granskning, tillsyn, inspektion och revision. BeslŠktade men mindre sammanfallande Šr exempelvis undersškning, besiktning, syn, avsyning, avstŠmning, visering, uppsikt och švervakning. (Att ha kontroll och kontrollera kan ocksŒ ha en helt annan betydelse: att behŠrska eller att ha mšjlighet att styra nŒgot.)

Maktkontroll verkar bŒde som ett skydd mot godtycklig maktutšvning och som en fullbordan av den demokratiska processen, med sŠkring av effektiv leverans av vad som beslutats och betalats.

I det offentliga systemet finns inte minst former fšr juridisk kontroll med fokus pŒ šverensstŠmmelse med lagar och andra fšrfattningar. Hit hšr šverklagande och šverpršvning av myndighetsbeslut och den granskning som Justitiekanslern (JK) och Justitieombudsmannen (JO) utfšr. Ekonomisk kontroll, som kan omfatta bŒde korrekta rŠkenskaper och verksamhetens effektivitet, utfšrs som olika former av revision, dels inom myndigheter, kommuner och regioner, dels av Riksrevisionen, som bildades 2003 genom sammanslagning av Riksrevisionsverket och Riksdagens revisorer. JK utses av regeringen medan JO (fyra till antalet) och en riksrevisor som chef fšr Riksrevisionen vŠljs av riksdagen. Kommunernas och regionernas revisorer, varav en del sjŠlva Šr politiker, utses av fullmŠktige. Inom ramen fšr parlamentarismen finns former fšr riksdagens kontrollmakt gentemot regeringen, sŒsom konstitutionsutskottets granskning, Œtal mot statsrŒd, misstroendefšrklaring samt interpellationer och frŒgor till statsrŒd. LagrŒdet, bestŒende av domare i de bŒda hšgsta domstolarna, fšrhandsgranskar lagfšrslag med hŠnsyn bland annat till šverensstŠmmelse med grundlagarna. Myndigheter har sŒ kallad lagpršvningsrŠtt, innebŠrande att de inte fŒr tillŠmpa en fšreskrift som stŒr i strid med en bestŠmmelse i grundlag eller annan šverordnad fšrfattning. Vidare finns sŠrskilda myndigheter som har tillsynsuppgifter som kan rikta sig mot offentliga organ, exempelvis Skolinspektionen och Inspektionen fšr vŒrd och omsorg. Av betydelse fšr att kontrollera och utkrŠva ansvar i det offentliga systemet Šr ocksŒ offentlighetsprincipen och tjŠnstemŠnnens straffrŠttsliga ansvar.

JO, som enligt regeringsformen "ska utšva tillsyn šver tillŠmpningen i offentlig verksamhet av lagar och andra fšreskrifter", inrŠttades 1809 som ett inslag i maktdelningen. Som ombudsman fšr riksdagen med en funktion som Œklagare skulle JO švervaka lagligheten hos rikets myndigheter, lydande under regeringen. Med parlamentarismens infšrande blev bŒde riksdagen och regeringen understŠllda samma partimakt. DŠrmed Šr kontrollen sedan dess inte fristŒende frŒn dem som ska granskas, utan en utlšpare av partimakten kontrollerar en annan. Detsamma gŠller Riksrevisionen och revisorerna i kommuner och regioner. Det Šr sjŠlvfallet inte tillfredsstŠllande att maktkontrollen vilar i hŠnderna pŒ makthavarna i stŠllet fšr medborgarna, Šven om bŒde JO och Riksrevisionen hittills har lyckats vŠrja sig mot att politiseras.

Den offentliga verksamheten och styrningen av den Šr i dag komplexare Šn fšrr. Vid sidan av regelstyrning Šr Šven exempelvis mŒlstyrning och anslagsstyrning avgšrande fšr utfallet. Uppdelningen pŒ laglighets- och effektivitetsgranskning framstŒr dŠrmed inte som ŠndamŒlsenlig. FšrŒldrad Šr ocksŒ avgrŠnsningen av tillsynsomrŒdet till "offentlig verksamhet", varmed de numera frekventa privata utfšrare som finansieras offentligt exkluderas.

Fšr en samlad kontroll av lagenlighet och effektivitet i all offentligt beslutad och finansierad verksamhet bšr inrŠttas en fristŒende funktion i statsskicket, kallad Rikskontrollen, som Šr direkt understŠlld medborgarna och oberoende av den politiska makten. Rikskontrollen, som ersŠtter JO och Riksrevisionen, leds av tre rikskontrollšrer, som utses av medborgarna genom direkt personval och inte fŒr ha eller under fšregŒende mandatperiod ha haft nŒgot politiskt uppdrag. De tre som fŒr flest ršster blir valda, och om nŒgon avgŒr sŒ intrŠder nŠsta efter ršstetal. Rikskontrollen ska utfšra granskningar bŒde pŒ eget initiativ och efter anmŠlan frŒn medborgare samt ska kunna vŠcka Œtal. Eventuellt kan Rikskontrollen ocksŒ šverta en del av den granskning som i dag utšvas av andra myndigheter med tillsynsuppgifter.

Medborgarna, som hela den offentliga verksamhetens uppdragsgivare, skulle ocksŒ kunna involveras direkt i granskningen av makten, utan mellanhŠnder. Det kan ske genom att det fšr varje myndighet tillsŠtts ett antal kontrollombud, som Šr vanliga medborgare, alla lika meriterade genom att vara just det. De utses genom lottning bland dem som anmŠlt sitt intresse och inte har eller under fšregŒende mandatperiod har haft nŒgot politiskt uppdrag. Deras uppgift Šr att granska verksamheten i ett medborgarperspektiv, och de kan vŠcka Šrenden hos Rikskontrollen, som fŒr det administrativa ansvaret fšr kontrollombuden.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson