Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Alla kan vŠlja och vŠljas till rikets ledare

Vare sig en stat bŠr prŠgel av demokratisk medlemsfšrening eller enrŒdigt familjefšretag brukar den ha en hšgsta ledare eller styresman med nŒgot slags helhetsansvar. Vidden av ledarens befogenheter kan variera allt ifrŒn total makt šver staten till endast en samordnande uppgift att ta de initiativ som behšvs fšr ett fungerande samhŠlle och administrera att folkviljan omsŠtts i ŠndamŒlsenliga lšsningar, utan att ledaren driver igenom sin egen uppfattning. Styrande makt, verkstŠllande makt och regeringsmakt Šr vanliga benŠmningar pŒ funktionen, och befattningshavaren kan exempelvis kallas kung, riksfšrestŒndare, statsminister, premiŠrminister eller president. Ledaren, vanligen tillsammans med sina rŒdgivare i en regering, fšretrŠder statsapparaten medan medborgarna representeras med sina ombud i ett parlament, en riksdag, ett ting eller liknande. Det innebŠr en dualism mellan stat och folk och mellan enhet och mŒngfald. I en demokrati Šr folket uppdragsgivare och statsapparaten med styresmannen vid rodret utfšrare av det som folket bestŠmmer.

Hur ska dŒ en ledare fšr ett politiskt system utses? I en ideal demokrati sker det genom val dŠr alla medborgare fritt och pŒ lika villkor fŒr kandidera och ršsta. Den som fŒr flest ršster vinner. SŒ Šr det exempelvis i Frankrike, dŠr det redan pŒ valdagen blir klart vem som folket valt. 2017 segrade Emmanuel Macron med 66 procent av ršsterna pŒ sina personliga meriter, inte som fšretrŠdare fšr nŒgot maktŠgande parti, och 2022 blev han omvald som president fšr ytterligare fem Œr. I Sverige Šr det annorlunda.

Frankrike Šr en demokratisk republik och Sverige en parlamentarisk monarki. Skillnaden Šr fundamental. VŒrt land har tvŒ ledare, en formell och en reell. Den fšrra tillsŠtts genom arv inom en familj med ensamrŠtt till befattningen och Šr bŒde arbets- och ansvarsbefriad frŒn uppdraget att styra landet, med bibehŒllen lšn och andra fšrmŒner. Den senare utses pŒ ett inte fšrutsŠgbart sŠtt av en eller flera privata fšreningar, utan att vŠljas eller ens kandidera till posten i allmŠnna val, och utšvar sedan den styrande statsmakten. BŒda, kungen och statsministern, innehar sina Šmbeten pŒ en demokratiskt diskutabel grund.

Parlamentarism, ett system dŠr parlamentet tillsŠtter regeringschefen eller Œtminstone kan fŒ den avsatt, Šr inte liktydigt med demokrati utan tvŠrtom ett uttryck fšr ofullbordad demokrati. Systemet infšrdes i Sverige som en provisorisk lšsning, en švergŒngsform och kompromiss i en kvardršjande monarki. Det skedde under trycket frŒn ryska revolutionen och med en riksdag som uteslutande bestod av mŠn, valda av enbart mŠn, dessutom lŒngt ifrŒn alla mŠn i riket och med fler ršster fšr mŠn som hade mer pengar. Parlamentarismen var konstruerad fšr att bevara monarkin, demokratins motsats.

Kungen beršvades uppgiften att "allena styra riket", i praktiken 1917 men formellt fšrst 1969. I stŠllet švertog hans rŒdgivare med statsministern i spetsen – enligt regeringsformen "kunnige, erfarne, redlige och allmŠnt aktade infšdde svenske mŠn" – regeringsmakten och underordnades den fšrst kapitalbaserade och sedan partibaserade riksdagen.

1800-talets debatt om rikets styrelseform kretsade mycket kring frŒgan om kungen eller riksdagen var den bŠsta fšretrŠdaren fšr folkets intressen. Svaret vore i dag sjŠlvklart, men ingen av de bŒda var dŒ folkvald. Medan riksdagsmŠnnen stred fšr sina egna och gelikars sŠrintressen var monarken ingjuten med sitt gudagivna uppdrag att gšra vŠl fšr hela sitt folk, om Šn han varken hade det produktionsšverskott att fšrdela som infann sig under 1900-talet eller avstod frŒn att underhŒlla sig sjŠlv och sin aristokrati, vars stšd han var beroende av, med privilegier pŒ folkets bekostnad.

Provisoriet parlamentarism blev kvar eftersom partimakten, som avlšste kungamakten, insŒg hur effektiv konstruktionen Šr fšr att i ett slag komma i besittning av hela statsmakten. Genom parlamentarismen fšrsvann den maktdelning som utvecklats fšr att motverka maktkoncentration och risk fšr maktmissbruk. I stŠllet blev hela staten understŠlld det styrande partiet. Det Šr innebšrden av vad som med en fšrskšnande term kallas folksuverŠnitetsprincipen men som bŠttre kan beskrivas som partisuverŠnitetsprincipen.

Fšljden Šr att Sveriges medborgare Šn i dag inte Šr betrodda att vare sig vŠlja sin ledare eller kandidera till posten. Det Šr inte tal om att alla nŠrmare Œtta miljoner tŠnkbara kandidater har en likvŠrdig mšjlighet att bli vald till statsminister, utan partimakten har minskat alternativen till endast tvŒ personer. Dessa Šr internt utsedda inom var sin av tvŒ privata fšreningar som fŒtt flest ršster i nu šverspelade val och som har mindre Šn en respektive en halv procent av medborgarna som medlemmar. Och Šven om en majoritet i riksdagsvalet ršstar pŒ partier som stšder den ena kandidaten sŒ kan mycket vŠl den andra bli statsminister. Till och med kan en person som inte ens funnits med som ett alternativ i valet bli statsminister.

Den svenska varianten av politiskt system innebŠr att allt medborgarinflytande koncentreras till en enda valhandling, vilket Šr en demokratisk orimlighet. Riksdagsvalet handlar i grunden om att medborgarna ska utse de individer som de vill ha som sina ombud i rikets hšgsta statsorgan, den lagstiftande fšrsamlingen. Fšrutom att partimakten kraftigt har begrŠnsat mšjligheten att ršsta pŒ valfri person i landet, Šr valet ett diffust hopkok av en rad stŠllningstaganden, med stor risk fšr att vara motstridiga och fšr ovisshet om vad man egentligen ršstar pŒ: riksdagsledamot, parti, partikonstellation fšr regeringsbildning, statsminister, stŒndpunkt i otaliga sakfrŒgor sammanfšrda i partipaket, godkŠnnande eller fšrkastande av vilande grundlagsfšrslag, ansvarsutkrŠvande frŒn fšregŒende mandatperiod med mera. Medborgarrollen har i praktiken reducerats till att med valsedeln vart fjŠrde Œr legitimera partimakten.

I ett lŒngt drivet partivalssystem som det svenska raserar parlamentarismen den klassiska dualismen mellan regeringen och riksdagen som fšretrŠdare fšr staten respektive folket och gšr bŒda organen till utlšpare av partimakten. Riksdagen, den sŒ kallade folkrepresentationen, bestŒr inte lŠngre primŠrt av medborgarnas ombud utan av partiernas funktionŠrer, precis som regeringen. Den fundamentala skiljelinjen mellan styrda och styrande Šr fšrskjuten och placerar numera medborgarna pŒ den ena sidan och politikerna i sŒvŠl riksdagen som regeringen pŒ den andra.

ProcentspŠrrar till riksdagen brukar motiveras med att parlamentarismen krŠver att antalet partier begrŠnsas fšr att kunna samla underlag fšr en regering, men snarare Šr deras funktion att utestŠnga konkurrenter till de etablerade partierna. SpŠrrar leder till att partier och personer som trots att de har vŠljarstšd till mandat inte blir invalda, att hundratusentals ršster blir bortkastade och att uppemot en femtedel av vŠljarna inte ršstar pŒ det parti som de tycker Šr bŠst.

Parlamentarism bygger pŒ konflikt, att ungefŠr hŠlften spelar rollen som opposition och Šr emot dem som har makten. Att i stŠllet efterstrŠva stšrsta mšjliga uppslutning i sakfrŒgor gŒr stick i stŠv med den parallella jakten pŒ regeringsmakten. Parlamentarism riskerar att bli majoritetens diktatur, dŠr 51 procent hŠrskar šver 49 procent som Šr konstant missnšjda. Samtidigt som majoritetsregeringar frŠmjar stabilitet innebŠr de en fšrskjutning av makten frŒn riksdagen till regeringen, som blir en riksdag i miniatyr dŠr de politiska avgšrandena sker i slutenhet. Parlamentarism kan ocksŒ leda till minoritetens diktatur, dŠr makten hamnar hos ett fŒtal eftersom den flertaliga oppositionen Šr splittrad. En tredje avart, marginalens diktatur, intrŠder nŠr inget av tvŒ alternativa partier eller block har majoritet men det ena skaffar sig det genom stšd frŒn ett mindre parti, som i gengŠld fŒr ett oproportionerligt stort inflytande pŒ politiken. Ett 2-procentsparti som fŒtt stšdršster upp till riksdagsspŠrren kan stŠlla sina fŒ mandat till en regeringsbildares fšrfogande och se sina unika hjŠrtefrŒgor upphšjda till lag, trots att 98 procent av vŠljarna Šr emot. Till och med en enda partilšs riksdagsledamot kan ršna liknande framgŒng. Alla dessa situationer Šr svŒrfšrenliga med den demokratiska grundsatsen om alla ršsters lika vŠrde.

Parlamentarismen innebŠr inte minst en sammanblandning av sak och person. I stŠllet fšr att de valda folkombuden i riksdagen rationellt lyfter samhŠllsproblem, fšr fram lšsningar, argumenterar i sak och fattar beslut genom omršstning, pŒgŒr en stŠndig kamp om att placera personer i regeringen. Infšr dumfšrklarade medborgare framfšrs ett sorglustigt spel i form av ett relationsdrama med uppdiktade symbolmotsŠttningar i regi av partiernas PR-maskinerier. MedievŠrlden inser underhŒllningsvŠrdet, spelar med och eldar pŒ, i stŠllet fšr att avslšja parlamentarismens avigsidor.

Den konstruktion och tillŠmpning som parlamentarismen har fŒtt i Sverige rymmer ytterligare komplikationer. I riksdagen anvŠnds tre olika metoder som kan ge motstridiga utfall vid omršstning om statsminister, budget respektive lagstiftning. Dessutom finns i varje omršstning inte bara alternativen ja och nej utan Šven ett tredje, avstŒr, som erbjuder partitaktiken en turboeffekt. Fšr att bli vald till statsminister behšver inte nŒgon enda i riksdagen ršsta ja, utan det rŠcker att inte fler Šn hŠlften av kammarens ledamšter ršstar nej. Ett parti som inte vill visa sig stšdja en kandidat men ŠndŒ vill se den vald kan trycka pŒ knappen fšr avstŒr, som i praktiken Šr ett nej som rŠknas som ett ja. Det Šr fullt mšjligt att ett regeringsalternativ med stšd av 174 ja-ršster besegras av ett annat med betydligt fŠrre – folkpartiregeringen 1979 hade bara 39 – eftersom det som rŠknas Šr om man har minst 175 emot sig eller inte.

Det politiska systemet Šr utformat i och fšr en nŠrmast statisk situation med tvŒ block, fem partier och ett dominerande S. Parlamentarismens dysfunktionalitet blottlŠggs fšrst nŠr den ordningen rubbas. TŠnjbar oklarhet om vem som egentligen har vunnit valet fšljs av en skrŠckinjagande insikt att den starkt koncentrerade statsmakten i ett slag kan komma i hŠnderna pŒ en tidigare oanad majoritetskonstellation under ett nytt stšrsta parti, exempelvis SD. De etablerade partiernas fšrsšk att hantera parlamentarismens tillkortakommanden blir knappast bokfšrt pŒ demokratins och det politiska omdšmets segerkonto.

Den svenska modellen fšr att utse en statsminister som tillsammans med švriga statsrŒd ska utgšra landets regering Šr ineffektiv, vilket bland annat visat sig i att den lŠmnat landet utan ordinarie regering i nŠrmare ett halvŒr och dŠrefter genererat en ohŒllbar lšsning som fšrorsakat fšrnyade regeringskriser. Modellen undergrŠver medborgarnas tillit till det politiska systemet genom svŒrbegripliga procedurregler, taktiskt spel och nyckfulla utfall pŒ bekostnad av en rationell hantering av samhŠllsproblem. Och modellen Šr odemokratisk eftersom den inte fšrmŒr att klart och tydligt omsŠtta den vilja som folket har uttryckt i val.

Den oreda i svensk politik som fšljt efter valet 2014 har kunnat uppfattas som en demokratisk fars eller tragedi, beroende pŒ perspektiv och tidpunkt. Orsaksbildens konturer Šr tecknade utifrŒn tre aktšrer: den švervintrade kungen, maktabonnenten S och uppstickaren SD. Avgšrande fšr utfallet har varit švriga partiers fšrhŒllningssŠtt till den sistnŠmnda.

Samtidigt som det politiska skeendet vŠckt frŒgor om hur demokratiskt Sverige egentligen Šr har landets makthavare paradoxalt nog fšrsškt fira att det var 100 Œr sedan demokrati infšrdes. Det har skett utan att vare sig politiker, journalister eller forskare nŠmnvŠrt hšjt sina ršster fšr att det demokratiska systemet faktiskt kan, bšr eller till och med mŒste fšrŠndras, om det ska fungera fšr sina syften och fšrtjŠna folkets fortsatta fšrtroende.

En enklare, tydligare och mer demokratisk konstruktion av det politiska systemet hade aldrig fšrsatt Sverige i en situation av fšrvirring kring hur valresultatet ska tolkas, informellt grundlagsstiftande genom Decemberšverenskommelsen fšr att utesluta ošnskade partier, en šver fyra mŒnader utdragen ofšrmŒga att bilda regering, brutna vallšften, partier som avstŒr frŒn att ršsta pŒ sina egna fšrslag fšr att nŒgon annan gšr det, vŠljare som fick veta att de inte visste vilken statsminister de ršstade pŒ, Alliansens dšd, genomršstad oppositionsbudget, Januariavtal om att regeringen ska genomfšra motstŒndarnas politik, pajkastning kring vem som fŒr tala med vem, hemliga och pŒstŒdda pakter mellan partier, yttersta vŠnstern och hšgern i ohelig oppositionsallians, misstroendefšrklaringsspel, riksdagens fšrsta statsministeravsŠttning, en sprucken regering, en statsminister som avgick fšre sitt tilltrŠde, en statsminister som folket aldrig fŒtt ta stŠllning till i val, en politisk vilde med makt att bestŠmma vilken regering och statsbudget landet ska ha, och sŒ vidare. Och aldrig skulle en etablissemangskritisk nykomling lŠngst ut pŒ hšgerkanten ha kunnat dominera och paralysera svensk politik den ena mandatperioden efter den andra, fšr att till sist avgšra ett maktšvertagande och diktera en stor del av regeringens politik i Tidšavtalets form.

En ny era med Œtta partier i Sveriges riksdag inleddes 2010 genom att SD ršstades in. Mandatperioden 2010–2014 ledde Fredrik Reinfeldt en minoritetsregering bestŒende av Alliansens fyra partier M, KD, L och C med 173 egna riksdagsmandat och stšdd av SD med 20, det vill sŠga tillsammans 193 mandat. De ršdgršna S, V och MP samlade 156. 2014–2018 hade Allianspartierna 141 och SD 49, innebŠrande 190 mot de ršdgršnas 159, och 2018–2022 hade Allianspartierna 143 och SD 62, alltsŒ 205 mot 144. Allianspartierna var dŠrmed under alla tre mandatperioderna i minoritet och hade samtidigt ihop med SD en stor majoritet i riksdagen, men regerade pŒ detta underlag bara under den fšrsta av de tre.

Det hade varit fullt mšjligt fšr Reinfeldt att regera vidare efter valet 2014, eftersom samma stšdkonstellation bestŒende av Alliansen och SD fortsatt hade majoritet. PŒ valdagens kvŠll meddelade han dock sin och regeringens avgŒng med motiveringen: "Svenska folket har fattat sitt beslut. De ršdgršna har nu fler mandat Šn Alliansen." Om den moderate statsministern 2014 och den moderate talmannen 2018 hade agerat annorlunda efter respektive val kunde Sverige ha haft en borgerlig regering Šven de Œtta Œren 2014–2022.

Svensk politik efter riksdagsvalet 2014 har varit talande fšr hur partivŠlde rŒder, alla ršster inte Šr lika mycket vŠrda, en majoritet inte Šr en majoritet och att parlamentarism kan komma pŒ kollisionskurs med demokrati. Sambandet mellan hur vŠljarna ršstar och vem som styr landet Šr inte givet.

I valet 2014 fick alla partier i huvudsak lika stort vŠljarstšd som i det fšregŒende valet 2010, med ett pŒtagligt undantag: en nettostršm av cirka 7 procent frŒn M till SD. Svenska folket hade alltsŒ ršstat fšr en klar hšgervridning. Men i stŠllet skiftades regeringsmakten vŠnsterut frŒn Alliansen till en S-MP-ministŠr under ledning av Stefan Lšfven, trots att bŒda dessa partier hade fšrlorat mandat i valet. Konststycket att ŠndŒ ta šver makten mšjliggjordes av att alla de riksdagspartier som nŒgon gŒng suttit i en regering, det vill sŠga alla utom V och SD, tillgrep ett inofficiellt grundlagsstiftande fšr att korrigera att alltfšr mŒnga vŠljare hade ršstat pŒ fel parti. Det formaliserades – under nyvalshot frŒn Lšfven – genom Decemberšverenskommelsen 2014, varmed mandaten fšr ett av riksdagens partier, SD, de facto ogiltigfšrklarades och parlamentarismen baserades pŒ en reducerad riksdag bestŒende av endast 300 ledamšter. StyrkefšrhŒllandet blev dŒ plštsligen helt omvŠnt: Alliansen utan SD 141 mot de ršdgršna med V 159. Endast det ena av de bŒda "ytterkantspartierna" som stod utanfšr Decemberšverenskommelsen rŠknades alltsŒ bort. Om Šven det andra, V, hade uteslutits skulle stŠllningen i stŠllet blivit 141–138 till Alliansens fšrdel. Under mandatperioden avstod Alliansen frŒn att genomfšra sin politik och i stŠllet ršstade riksdagen igenom fšrslag som den saknade majoritet fšr, trots att Decemberšverenskommelsen fšrklarades upphŠvd redan i oktober 2015.

Fšre valet 2014 hade den socialdemokratiska partikŠrnan internt utsett Stefan Lšfven, som aldrig stŠllt upp i ett val och dŠrmed inte heller satt i riksdagen, till sin nya ledare och automatiskt en av rikets tvŒ statsministerkandidater. Under regeringsbildningen efter valet utsŒg Lšfven Margot Wallstršm ur partikŠrnan till utrikesminister. Till den annars fšrutsedda kandidaten, den utrikespolitiska talespersonen Urban Ahlin, hade partiet under ordfšrande Lšfven som kompensation gett uppdraget som riksdagens talman, och i nŠsta šgonblick gjorde Ahlin Lšfven till statsminister. Sedan upphšjde Lšfven sin borttvingade fšretrŠdare som partiordfšrande, HŒkan Juholt, till ambassadšr, utan utlysning eller meritpršvning, liksom andra partitrogna till generaldirektšrer och landshšvdingar. Detta utspelade sig pŒ 2000-talet, inte 1600-talet, och i Sverige, som av bŒde sina egna makthavare och mŒnga i omvŠrlden har framhŒllits som ett av vŠrldens mest demokratiska lŠnder.

I valet 2018 backade S-MP ytterligare, med šver 5 procentenheter, motsvarande mer Šn ett helt MP efter valet, och stšdkonstellationen S-MP-V gick tillbaka med 3 procentenheter. MP fšrlorade mer Šn en tredjedel av sina mandat. Allianspartierna gick dŠremot framŒt och SD škade sitt vŠljarstšd med šver en tredjedel. Svenska folket hade Šnnu en gŒng och med fšrstŠrkt emfas ršstat fšr en fšrskjutning Œt hšger. Men den sittande regeringen Lšfven vann ŠndŒ regeringsmakten, fšr andra valet i rad med mandatfšrluster och utebliven majoritet. Denna gŒng var metoden Januariavtalet 2019, ingŒnget mellan S, MP, C och L samt accepterat av V, trots att partiet i avtalet uteslšts frŒn "inflytande šver den politiska inriktningen i Sverige under den kommande mandatperioden". Samtidigt hŠvdade V:s partiledare att han och Lšfven hade ingŒtt ett hemligt avtal, dock utan att dess existens kunde bekrŠftas. Januariavtalet innebar att S och MP fšrvŠrvade regeringsmakten mot likviden att genomfšra tvŒ av de borgerliga motstŒndarnas politik. TvŠrtemot ett av parlamentarismens bŠrande argument behšver alltsŒ regeringschefen inte ha samma politiska uppfattning som riksdagsmajoriteten utan det gŒr bra med en lyhšrd administrator som inte driver igenom sin egen vilja, i likhet med hur talmannen sedan lŠnge axlat sitt uppdrag.

2018 stod vŠljarna infšr tvŒ regeringsalternativ, vardera bestŒende av partier som tillsammans ville bilda regering ledd av en namngiven statsminister: M, KD, L och C i form av Alliansen under Ulf Kristersson och de ršd-gršna S och MP under Stefan Lšfven. De fšrra fick 143 mandat och de senare 116. De ŒterstŒende tvŒ partierna ingick inte i nŒgot av regeringsalternativen men stšdde var sitt, varmed Kristersson med SD nŒdde 205 mandat och Lšfven med V 144. Hur den nyvalda riksdagen stŠllde sig till de bŒda alternativen bekrŠftades tydligt i statsministeromršstningen den 25 september dŒ sittande statsminister Lšfven pršvades och ršstades ned, helt enligt de bŒda alternativ som vŠljarna tagit stŠllning till i valet: 204 nej (M, KD, L, C och SD), 142 ja (S, MP och V) samt 3 frŒnvarande. Partiernas stšd i talmansvalet dagen innan fšljde samma mšnster: 203 fšr moderaten Andreas NorlŽn och 145 fšr socialdemokraten sa Lindestam. Utfallet av medborgarnas val var alltsŒ en švervŠldigande majoritet fšr alternativet Kristersson och dessutom den stšrsta icke-socialistiska riksdagsmajoriteten sedan den allmŠnna ršstrŠtten infšrdes fšr hundra Œr sedan.

Men riksdagen valde ŠndŒ Lšfven, avsatte honom och valde honom Šnnu en gŒng. Efter att han sedan avgick tilltrŠdde en statsminister som inte ens pršvats i nŒgot val, Magdalena Andersson. Hon var utsedd internt i det socialdemokratiska partiet utan nŒgon motkandidat och fick ja-ršster i riksdagen bara frŒn partiets 100 egna ledamšter och en politisk vilde, det vill sŠga mindre Šn hŠlften av Kristerssons 205. I fem statsministeromršstningar pŒ fyra Œr hindrade C den borgerliga statsministerkandidaten, som partiet gŒtt till val med, att bilda regering, varje gŒng i samverkan med V. Den del av Alliansen som inte gŒtt šver till motstŒndarlaget sŒg demokratin avlšvas av Lšfven, Lšvin och Lššf genom Januariavtalet. Den fjŠrde avtalsparten, L, ŒtervŠnde senare till ursprungssidan. Innan mandatperioden var slut hade bŒde C och V ršstat emot sin egen respektive statsministerkandidat.

Det som utifrŒn hur vŠljarna ršstade kan ses som ett nederlag fšr demokratin har varit en seger fšr socialdemokratin. S har kunnat behŒlla makten pŒ grund av det politiska systemets ofšrmŒga att hantera marginalpartiet SD. Av de senaste 100 Œren har endast 19 varit utan en socialdemokratiskt ledd regering i Sverige. Landet Šr det i vŠrldshistorien med lŠngst tid av socialistiskt styre. FrŒn att ha haft egen majoritet i riksdagen har S dock nŠrmast halverat sitt vŠljarstšd och nŒdde i valet 2018 sitt sŠmsta resultat sedan partival infšrdes 1911. €ndŒ eršvrade partiet efter valet pŒ nytt statsministerposten – fyra gŒnger, pŒ fyra Œr.

Enligt filosofen Karl Popper skiljer sig ett demokratiskt samhŠlle frŒn motsatsen, tyranni, genom att det ger de styrda mšjlighet att avsŠtta de styrande och att den mšjligheten inte utan vidare kan sŠttas ur spel. €r Sverige dŒ en demokrati? HŠr har den socialdemokratiska hegemonin setts bestŒ oavsett hur mŒnga vŠljare som ršstat emot den.

I valet 2022 vŠnde det dock fšr S. Partiet gick pŒtagligt framŒt – men fšrlorade regeringsmakten. Rollerna blev ombytta och vŠnstersidans Januariavtal fšljdes av hšgersidans Tidšavtal, med Liberalerna som šverlappande part i bŒda. SD vann en lŠnge ŒtrŒdd seger och visade att Œtta Œrs fšrsšk att hŒlla partiet borta frŒn inflytande slutligen hade misslyckats.

En omršstning i riksdagen efter valet 2018 om att utse Sveriges statsminister, dŠr varje ledamot hade ršstat pŒ den av de tvŒ kandidaterna som han eller hon fšrklarat sig stšdja, pŒ samma sŠtt som i en vanlig fšrening som fšljer gŠngse demokratiska spelregler, skulle alltsŒ ha gett en mycket klar segrare och motsvarat hur vŠljarnas ršstat i riksdagsvalet: Ulf Kristersson med 205 ršster fšr och 144 emot.

Men folkviljan mštte sin šverman i Annie Lššf, ledare fšr 8-pro–centspartiet C, reducerat till en tredjedel av sin storhet under Thorbjšrn FŠlldin. Hon lyckades med stšd av V och L fŒ riksdagen att i stŠllet vŠlja den fšrlorande socialistiska sidans kandidat Lšfven till statsminister – trots att hon gŒtt till val pŒ att stšdja Kristersson, avsŠtta Lšfven och aldrig liera sig med V. Genom den negativa parlamentarismens beslutsregel, som bara fordrar att inte 175 eller fler ršstar nej, valdes Lšfven den 18 januari 2019 med endast 115 ja (S och MP) mot 153 nej (M, KD, SD och en ledamot fšr C), medan 77 avstod (V, C och L) och 4 var frŒnvarande. Det var alltsŒ betydligt fler som ršstade nej Šn ja, men det Šr absolut och inte relativ negativ majoritet som gŠller. NŠr regeringen vŠl tilltrŠtt tillŠmpas andra omršstningsregler fšr att fŒ igenom en budget. S, MP, C och L, som ingŒtt Januariavtalet, samlade 167 mandat och fšrutsatte stšd av V:s 28 mandat. Det innebar en majoritet om totalt 195 fšr den fempartivŠnster vars existens vŠljarna var ovetande om nŠr de gick till valurnorna.

Den avgšrande statsministeromršstningen hade fšregŒtts av en fšrsta omršstning den 14 november 2018 om Ulf Kristersson, som utfšll med 154 ja (M, KD, SD) och 195 nej (S, MP, V, C, L). Det var fšrsta gŒngen nŒgonsin som en talmans fšrslag till statsminister fšll i riksdagen. De bŒda allianspartierna C och L tog avstŒnd frŒn sin borgerliga statsministerkandidat, inte bara genom att avstŒ i omršstningen utan genom att fullt ut ršsta nej. I en andra omršstning den 14 december om Stefan Lšfven ršstade 116 ja (S, MP) och 200 nej (M, KD, C, L, SD) medan 28 avstod (V) och 5 var frŒnvarande. C och L ršstade alltsŒ nej till bŒde Kristersson och Lšfven.

Valresultatet 2018 innebar att svenska folket levererat en stor majoritet om 205 av 349 mandat, motsvarande 59 procent, fšr Kristersson som statsminister men riksdagen utsŒg ŠndŒ Lšfven. Varfšr blev det sŒ? Fyra statsvetare har pŒ bestŠllning av talmannen redovisat en gedigen analys i boken "134 dagar – Om regeringsbildningen efter valet 2018". Lššfs avgšrande sidbyte, som satte punkt fšr Alliansen, ges dock inte nŒgon fullt švertygande fšrklaring och det saknas ett centralt, om Šn svŒrfŒngat, moment i orsaksbilden: nyckelaktšrernas personliga karriŠrstrategier. Att Kristerssons och Lšfvens var att samla majoritet fšr att bli statsminister Šr sjŠlvklart. Men vad vŠgledde egentligen Lššfs handlande, som onekligen av mŒnga har betraktats som bŒde šverraskande och demokratiskt diskutabelt?

Att Lššf inte ville ingŒ i eller ens passivt stšdja en Alliansregering med motiveringen att den ocksŒ gillas av ett annat parti som hon ogillar, SD, kan vara grundat pŒ bŒde vŠrderingsmŠssig švertygelse och taktisk kalkyl att vinna sympati genom att stŒ upp mot det onda. Men Šr det verkligen hela fšrklaringen? Priset var ju hšgt i form av att bli betraktad som den som sprŠckt Alliansen, brutit tre av sina mest grundlŠggande vallšften och gjort Šrkefienden Lšfven till statsminister. €ven om C fick god utdelning i Januariavtalet kan den inte mŠta sig med vad partiet kunnat uppnŒ genom att sjŠlv ingŒ i en Alliansregering. Lššfs huvudargument fšr sin švergŒng till motstŒndarlaget, att inte gšra sig beroende av det ena ytterkantspartiet SD, motsŠgs av tre omstŠndigheter: hon gjorde sig i stŠllet beroende av det andra och likaledes beršringsuteslutna V, hon hade sjŠlv suttit i en regering som 2010–2014 var just beroende av SD:s mandat och hon fšrhandlade under den lŒnga regeringsbildningsprocessen parallellt med Lšfven och Kristersson, vilket visar att den senares regeringsalternativ inte var uteslutet trots att det skulle fordra Œtminstone samma passiva stšd frŒn SD som V sedan gav regeringen Lšfven. NŒgot saknas rimligen bland orsakerna till Annie Lššfs agerande.

Lššfs fšrstahandsalternativ var sŠkert det hon gick till val pŒ: en Kristerssonledd Alliansregering med alla fyra partier. DŠri skulle hon av allt att dšma bli vice statsminister, eftersom C fšrutsŒgs bli nŠst stšrsta parti. Men Alliansen fick inte tillrŠckligt mŒnga mandat fšr att bilda en regering som kunde tolereras utan stšd frŒn ett av de tvŒ partier som Lššf fšrbundit sig att utesluta, SD. Hon gjorde dŠrfšr fšrsšk med en Alliansregering utškad med MP, vilket parti dock krŠvde att inte Kristersson skulle bli statsminister i en sŒdan. Lššf stod dŒ infšr mšjligheten att gšra om fšregŒngaren FŠlldins bedrift frŒn 1979, dŒ han blev statsminister i en borgerlig regering trots att M var stšrsta parti i denna med 73 riksdagsmandat mot 64 fšr C, som tillsammans med 38 fšr FP samlade 102 mandat fšr en mittenbaserad statsminister. Men Kristersson avvisade en lšsning med Alliansen och MP under annan ledning Šn hans egen. Han hade dŠrmed hindrat Lššf frŒn att bli Sveriges fšrsta kvinnliga statsminister och gett henne personliga skŠl att stoppa honom frŒn att bilda regering nŠr han sedan lanserade alternativen Alliansen 4-3-2-1 utifrŒn hur mŒnga partier som ville ingŒ. Det hade knappast varit ett stšrre offer fšr Lššf av acceptera ett sŒdant alternativ, som hon faktiskt gŒtt till val pŒ, Šn en V-stšdd Lšfvenregering.

Fšrutom Kristersson och Lšfven fick Šven Lššf under de 134 dagarna talmannens uppdrag att sondera mšjligheterna att bilda regering. Men till skillnad frŒn de bŒda andra fšrdes Lššf aldrig av talmannen fram till omršstning i riksdagen, en avvikelse som lŒg i bŒde hennes och hans intresse. Hon besparades ett uttryckligt nederlag och han undvek att fšrbruka den tredje av totalt fyra omršstningar och dŠrmed risken att Šven den sista skulle misslyckas och extra val utlšsas automatiskt. I sŒdant fall skulle talmannen fŒ se sin mandatperiod upphšra med riksdagens och ha svŒrt att fŒ fšrnyat fšrtroende av den nyvalda riksdagen om han som fšrsta talman i historien misslyckats frambringa en regering. Men talmannen hade kunnat agera mer offensivt och lyckats fŒ Kristersson utsedd till statsminister. Om han lŒtit riksdagen ršsta Šven om Lššf och efter hennes fšrlust fšrt fram Kristersson i den fjŠrde och sista statsministeromršstningen, skulle pressen pŒ Lššf att fšrhindra ett extra val inte omšjligt kunnat fŒ C att trots allt acceptera Kristersson. DŠrmed hade det inte blivit aktuellt fšr Lššf att slŒ in pŒ den vŠg som ledde till Januariavtal, Lšfvenregering och ny regeringskris.

Det var tack vare den krŒngliga och utdragna regeringsbildningen som talman Andreas NorlŽn fick en framskjuten plats i statslivet och blev kŠnd bland svenskarna. Men bŒde 2007 och 2008 hade han motionerat i riksdagen om att Šndra grundlagen sŒ att kungen skulle šverta talmannens uppgifter vid regeringsbildningen. Han hŠvdade att "Om ett oklart parlamentariskt lŠge skulle uppstŒ, kan det finnas fšrdelar med att lŒta monarken, inte talmannen, leda samtalen i statsministerfrŒgan. Talmannen Šr en politiker och kan dŠrmed misstŠnkas fšr att favorisera sina egna partivŠnner." Som motiv anfšrde han ocksŒ att det "skulle ge monarken en nŒgot mer framskjuten plats i statslivet, vilket kan bidra till att lŒngsiktigt upprŠtthŒlla det folkliga stšdet fšr monarkin". Sedan han sjŠlv fŒtt regeringsbildningen pŒ sin lott drev han inte lŠngre sitt reformfšrslag. Det gjorde dŠremot den tidigare vice talmannen Bjšrn Sšder (SD), som sedan 2018 snuvats pŒ uppdragen som bŒde talman och vice talman. Han har Œr efter Œr frŒn just 2018 motionerat i riksdagen om att flytta ansvaret fšr regeringsbildningen frŒn talmannen till kungen. Och ingen kan beskylla Andreas NorlŽn fšr att "favorisera sina egna partivŠnner". Hans vŠgval blev sŒvŠl att inte utnyttja alla sina mšjligheter fšr att fŒ till stŒnd en borgerlig regering som att inte framhŠrda i att stŠrka monarkin pŒ talmannens bekostnad utan att i stŠllet slŒ vakt om sin egen position.

Knappt tvŒ och ett halvt Œr efter att regeringen Lšfven II tilltrŠtt med stšd av V, C och L briserade de spŠnningar som Januarikonstruktionen laddats med. V fšrklarade sig den 17 juni 2021 inte lŠngre ha fšrtroende fšr statsministern men nŒdde inte upp till fšreskrivna 35 mandat fšr att begŠra misstroendeomršstning, vilket i stŠllet gjordes av SD samma dag, och den 21 juni blev Lšfven den fšrste statsminister nŒgonsin att fŠllas genom misstroendefšrklaring. 181 ledamšter ršstade fšr misstroende (M, KD, SD och V), 109 emot (S och MP), 51 avstod (C och L) och 8 var frŒnvarande. L meddelade dŠrefter att Januariavtalet var hŠvt och švergick till att stšdja en borgerlig statsministerkandidat. V och SD, som pŒ olika sŠtt varit utsatta fšr švriga partiers exkludering, hade fŒtt revansch. V satte punkt fšr sin tid som vŠnstersidans "dšrrmatta" och en ny hšger inkluderande SD bšrjade ta form i Alliansens stŠlle.

I Januariavtalets spŒr fšljde en ny šverenskommelse genom vilken C skulle slŠppa fram Lšfven pŒ nytt med en S-MP-regering mot att den gick fram med fšrŠndringar i arbetsrŠtten, ett uppluckrat strandskydd och stŠrkt ŠganderŠtt fšr skogsŠgare. Avtalet namngavs aldrig och MP hŠvdade att det inte fanns. SprŒkršren fick i alla hŠndelser inte gehšr fšr det i sitt parti men valde ŠndŒ att ingŒ i regeringen, vilket fick C att utgŒ frŒn att vad som šverenskommits med Lšfven skulle fullfšljas. Fšr att hŒlla fast vid traditionen att uppkalla regeringsšverenskommelser efter tid pŒ Œret kunde Julideal ha passat fšr det nya avtalet, som ingicks i juli och omgavs av fšrhoppningar om att hŒlla Œtminstone till jul: Juli-deal och Jul-ideal.

Efter en ny talmansrunda hšlls ny omršstning om Lšfven den 7 juli, med utfallet 116 ja (S och MP), 173 nej (M, KD, SD samt L utom en ledamot) och 60 som avstod (V, C, en ledamot fšr L och en partilšs). Genom den negativa parlamentarismens fšrfarande valdes han dŠrmed Œter till statsminister, 16 dagar efter att han avsatts. C villkorade sitt stšd med fšrbud mot fšrhandlingar med V, som ŠndŒ lyckades kommunicera fram tillrŠcklig utdelning fšr att slŠppa fram Lšfven. Infšr omršstningen var stŠllningen mellan de bŒda nyformade partilŠgren 174–174. Avgšrandet lŒg hos den partilšsa tidigare vŠnsterpartisten Amineh Kakabaveh, som S med framgŒng Šgnade sŠrskilda fšrhandlingar.

Redan efter halvannan mŒnad med Lšfven III tog regeringsfrŒgan en ny och ofšrutsedd vŠndning genom att statsministern den 22 augusti aviserade sin avgŒng vid hšstens partikongress. Den 4 november valdes sŒ Magdalena Andersson till ny partiledare fšr S och den 10 november lŠmnade Lšfven in sin avskedsansškan som statsminister. €nnu en talmansrunda inleddes dagen efter. Redan den dagen gav talmannen uppdraget att sondera bildande av en ny regering till Andersson, som skulle rapportera den 16 november men senare begŠrde och fick fšrlŠngning till den 22 november.

Talmannen fšreslog Andersson till ny statsminister att bilda en S-MP-regering, och den 24 november hšlls statsministeromršstning klockan 9 och Šven budgetomršstning klockan 16. De bŒda omršstningarna genomfšrdes med var sin metod, varvid hon utsŒgs till statsminister men fick sin budget nedršstad. Statsministern valdes med minsta mšjliga marginal, en enda ršst frŒn de 175 som kunnat hindra henne frŒn att bli vald: 117 ja (S, MP och en partilšs), 174 nej (M, KD, SD och L), 57 avstod (V utom en ledamot samt C) och 1 frŒnvarande (V). Regeringens budget nŒdde endast 143 ršster (S, MP, V), dŒ stšdet uteblev frŒn inte bara L utan Šven C, som ansŒg att regeringen brutit mot villkoret att inte fšrhandla med V. I stŠllet segrade det gemensamma budgetalternativ som de tre partierna i hšgeroppositionen lagt fram, med 154 ršster (M, KD och SD). C stšdde alltsŒ regeringen men inte dess budget.

Enligt parlamentarismens grundlŠggande idŽ avgŒr en regering om den lider nederlag i en viktig frŒga, och statens budget har tveklšst betraktats som en sŒdan kabinettsfrŒga. Lšfven hade ocksŒ den 29 juni 2021 under regeringsbildningsprocessen meddelat att han skulle avgŒ om han inte fick igenom sitt budgetfšrslag senare under Œret. Hans eftertrŠdare Magdalena Andersson var dock av annan uppfattning och uttalade att fšrlusten den 24 november inte fšranledde hennes avgŒng. Senare samma dag fortsatte dramatiken med att MP meddelade sitt uttrŠde ur regeringen pŒ grund av att riksdagen antagit en annan budget. Innan dagen var slut hade Andersson begŠrt och av talmannen fŒtt beviljat sitt entledigande som statsminister, innan hon hunnit tilltrŠda och endast sju timmar efter att hon blivit vald.

Efter nya šverlŠggningar med partiledarna fšrde talmannen pŒ nytt fram Andersson som statsminister, denna gŒng fšr en socialdemokratisk enpartiregering. Den 29 november 2021 valdes hon av riksdagen med ršstsiffrorna 101 ja (S och en partilšs), 173 nej (M, KD, SD samt L utom en) och 75 avstod (MP, V, C och en L). Nina Lundstršm, invald fšr L, bršt partilinjen vid denna omršstning och vid det sista valet av Lšfven men inte vid det fšrsta av Andersson. Som Sveriges fšrsta kvinnliga statsminister tilltrŠdde Magdalena Andersson med sin regering vid konselj den 30 november, ett historiskt mŠrkesdatum som fortsŠttningsvis inte enbart minner om Karl XII:s dšd och stormaktstidens slut.

Efter att Sverige ansškt om medlemskap i Nato den 18 maj 2022 aktualiserades stšdet fšr regeringen pŒ nytt. Med 174 riksdagsmandat fšr M, KD, SD och L mot 174 fšr S, MP, V och C var regeringen beroende av partilšsa Kakabaveh. Fšr att ge sitt stšd till Andersson som statsminister hade hon ingŒtt ett avtal med regeringen om att den skulle fšrdjupa samarbetet med det kurdiska sjŠlvstyret i norra Syrien och stšdja den kurdiska organisationen YPG. Efter att Turkiet i kraft av sin vetorŠtt fšrklarat sig inte godkŠnna ett svenskt intrŠde i Nato, med hŠnvisning till bland annat Sveriges stšd till YPG som Turkiet terroriststŠmplat, uttalade Kakabaveh sitt missnšje med hur regeringen uppfyllt avtalet och avsŒg att dra tillbaka sitt stšd fšr Andersson: "Jag har inte fŒtt nŒgot gehšr", "Om inte de fullfšljer hela avtalet de kan inte rŠkna med min ršst" och "Jag kommer inte ge i avgšrande omršstningar mitt stšd", vari rimligen inbegreps statsministeromršstningar. Hon betonade sŠrskilt sitt missnšje med hur YPG-medlemmar behandlas i Sverige och nekas medborgarskap hŠr. Dilemmat att samtidigt tillfredsstŠlla Kakabaveh och Turkiet fick regeringen Anderssons fortbestŒnd att framstŒ som ofšrenligt med ett Natomedlemskap. En misstroendeomršstning utan Kakabavehs stšd kunde utfalla i att Andersson fŠlldes med 175 ršster och dŠrmed regeringsbildningen efter 2018 Œrs val skulle ta ny fart.

RegeringsfrŒgan fick nytt brŠnsle redan den 2 juni 2022 genom att SD begŠrde omršstning i riksdagen om misstroendefšrklaring mot justitieminister Morgan Johansson. M, KD och L deklarerade sitt stšd fšr SD:s begŠran. Statsministern fšrklarade dŒ att hon och dŠrmed hela regeringen skulle avgŒ om han fŠlldes, det vill sŠga hon gjorde misstroendeomršstning mot ett enskilt statsrŒd till kabinettsfrŒga, i motsats till vad regeringsformen stipulerar. I riksdagen ršstade den 7 juni 174 ledamšter ja (M, KD, SD och L) och 97 nej (S) medan 70 avstod (MP, V, C och en partilšs) och 8 var frŒnvarande. Andersson rŠddades av att Kakabaveh lade ned sin ršst och dŠrmed fšr tredje gŒngen avgav den avgšrande ršsten fšr en S-regerings existens. HŠrefter gick mandatperioden mot sitt slut och valršrelsen tog fart.

I riksdagsvalet den 11 september 2022 blev Annie Lššf och C valets stora fšrlorare. Partiet tappade en fjŠrdedel av sina vŠljare och minskade sitt stšd i 9 av 10 kommuner. C fšrlorade ocksŒ platsen som fjŠrde stšrsta riksdagsparti till V. Lššf annonserade sin avgŒng som partiledare fyra dagar efter valet. Den "breda mitt" som hon drivit som regeringsalternativ hade visat sig inte finnas och hennes fšrsšk att stoppa SD frŒn inflytande hade misslyckats. Men hon hade pŒ ett avgšrande sŠtt format utfallet av den svenska demokratin under flera Œr.

I valet gick alla fyra partier i den forna Alliansen tillbaka och nŒdde tillsammans endast 127 mandat, en minskning med 51 frŒn 178 i valet 2006. €ven V minskade, medan SD, S och MP škade sitt vŠljarstšd. S, MP, V och C, som tillsammans och inklusive den tidigare vŠnsterpartisten hade haft minsta mšjliga majoritet om 175 mandat under den fšregŒende mandatperioden, reducerades till 173. De fšrsvagade M, KD och L eršvrade med det kraftigt fšrstŠrkta SD sammanlagt 176 av riksdagens platser. Sedan dessa fyra partier ingŒtt Tidšavtalet godkŠnde riksdagen den 17 oktober 2022 Ulf Kristersson som statsminister i en M-KD-L-regering. Den avgŒende regeringens enda parti, S, hade škat med 7 mandat i valet och den tilltrŠdande regeringens tre partier hade alla minskat, totalt med 9. Det skifte vid regeringsmakten som ŠndŒ skedde fordrade de bŒda stšdjande ytterkantspartiernas tillbaka- respektive framgŒng. Kristersson valdes inte bara med avsaknad av en majoritet emot sig utan ocksŒ med ja-ršster frŒn mer Šn hŠlften av riksdagens ledamšter, att jŠmfšra med endast 101 ja fšr fšretrŠdaren Andersson. Hšgersidans švertag Šr dock litet och skulle kunna Šventyras om nŒgon av dess riksdagsledamšter blir partilšs eller att Tidšavtalet inte fullfšljs. Valet resulterade ovŠntat Šven i ytterligare en mšjlig majoritetskonstellation, som skulle kunna lanseras som ett regeringsalternativ och vars motsvarighet har praktiserats i exempelvis Finland och Tyskland: S och M med tillsammans 175 mandat.

Platsen som nŠst stšrsta parti, som M innehaft sedan 1979, fšrlorades i 2022 Œrs riksdagsval till SD. Sedan valet 2010 har M minskat med mer Šn en tredjedel. DŒ var partiet med 30,1 procent av ršsterna nŠstan lika stort som S med 30,7 procent. NedgŒngen med 0,7 procentenheter frŒn 2018 till 2022 kan fšrklaras med den omfattande taktikršstningen fšr att hŒlla KD och framfšr allt L šver fyraprocentsspŠrren. Varken L eller MP kom detta val in i riksdagen utan stšdršster, i det senare fallet frŒn S och V. De ršster pŒ L som reducerade M till tredje stšrsta parti var avgšrande fšr att Kristersson kunde bilda regering, och SD:s škning hade varit betydelselšs om L inte kommit in i riksdagen. SD har fŒtt ett škat antal ršster i varje riksdagsval sedan partiet fšrsta gŒngen stŠllde upp 1988. Partiet invaldes i riksdagen 2010 med 5,7 procent fšr att 2022 nŒ upp till 20,5 och bli stšrsta parti i regeringsunderlaget.

Riksdagens val av talman 2022 innebar en principfšrŠndring men resulterade i samma person som tidigare. S har drivit linjen att talmannen ska hŠmtas frŒn riksdagens stšrsta parti, medan M hŠvdat det stšrsta partiet i ett majoritetsblock, vilket den nŠrmast fšregŒende mandatperioden inneburit M men denna gŒng i stŠllet skulle ge SD talmansposten. Detta ville alla švriga partier undvika, och uppdraget gick till det numera tredje stšrsta partiets kandidat pŒ en bŒde meritokratisk och demokratisk grund; den sittande talmannen Andreas NorlŽn befanns vara mest lŠmpad och ha stšrst fšrtroende av de 349 ledamšterna och omvaldes med acklamation.

Diversifieringen av uppsŠttningen politiska alternativ, vilka inte lŠngre fšrdelar sig pŒ tvŒ tydliga block, innebŠr pŒtagliga svŒrigheter att forma stabila regeringsunderlag, inte endast i Sverige utan Šven i andra lŠnder med liknande statsskick, och parlamentarismen framstŒr som en alltmer uttjŠnt metod. Allehanda fšrslag med syfte att rŠdda och bevara den svenska parlamentariska modellen har fšrts fram, men de riskerar i stŠllet att urgršpa demokratin ytterligare: hšja riksdagsspŠrren, infšra enmansvalkretsar fšr att ge stora partier šverrepresentation, švergŒ till rullande mandatperioder, krŠva konstruktivt misstroendevotum, ška partiernas makt šver ledamšterna, fšrbjuda politiska vildar, Šndra riksdagens omršstningsregler, fšrŠndra "kulturen mellan partierna", fšra samman Šrkerivalerna S och M i samma regering, med mera.

Drygt 100 Œr har gŒtt sedan det demokratiska genombrottet i Sverige och det ungefŠr samtidiga skiftet frŒn maktdelning till parlamentarism, vilket skedde utan vare sig utredning eller grundlagsŠndring. De senaste Œrens tillŠmpning av systemet har tydliggjort att det finns skŠl att ompršva provisoriet parlamentarism och fullborda infšrandet av demokrati. I ett demokratiskt perspektiv talar mycket fšr en genomgripande fšrŠndring av statsskicket, med inriktning pŒ att flytta makt frŒn partierna till medborgarna och minska maktkoncentrationen.

En enkel och tydlig lšsning kan bestŒ av fšljande fyra huvudmoment. Den maximerar mšjligheterna till folklig delaktighet, kanaliserar folkviljan utan att den fšrvanskas av procentspŠrrar, taktikršstning eller marginalpartiers oproportionerliga inflytande, skiljer pŒ sak och person, motverkar konflikter och frŠmjar samarbete och konstruktiva lšsningar av samhŠllsproblem.

1. Folket vŠljer regeringschef. Den hšgsta och samlande politiska ledaren fšr landet utses av medborgarna genom direkt personval. Alla medborgare fŒr kandidera fritt pŒ lika villkor och utan partimandat. De tio med flest ršster gŒr vidare till en andra valomgŒng. Den som dŠr fŒr mer Šn hŠlften av ršsterna blir vald. Annars genomfšrs en avgšrande tredje omgŒng mellan de tvŒ som fŒtt flest ršster. Ledaren kallas riksfšrestŒndare i stŠllet fšr statsminister, som anger ett fšrŒldrat fšrhŒllande till kungen. I en demokrati Šger folket riket och ger uppgiften att skšta ruljansen till en fšrestŒndare, som en butiksfšrestŒndare pŒ butiksŠgarens uppdrag. RiksfšrestŒndaren utser sina nŠrmaste rŒdgivare, kallade riksrŒd, utifrŒn kompetens fšr uppdraget.

2. Riksdagen bestŠmmer. Folkets valda ombud i riksdagen bestŠmmer vad som ska gŠlla i landet, genom omršstning dŠr alla ršster vŠger lika tungt och det fšrslag som fŒr stšrst stšd vinner. RiksfšrestŒndarens uppgift Šr inte att fšrverkliga sin eller sin regerings egen vilja utan att fšr riksdagen lŠgga fram lšsningar pŒ samhŠllsproblem som kan samla ett sŒ stort stšd som mšjligt. RiksfšrestŒndaren och varje riksdagsledamot ska verka fšr att tillgodose alla medborgares likvŠrdiga och skŠliga behov, det vill sŠga det allmŠnna medborgarintresset och inte sŠrintressen.

3. Medborgarna deltar maximalt. Processen fram till beslut om vad som ska gŠlla Šr šppen fšr alla medborgare att delta i. I ett gemensamt digitalt Riksforum kan var och en pŒ lika villkor aktualisera samhŠllsproblem, fšreslŒ lšsningar och argumentera Šnda fram till avgšrande genom omršstning i riksdagen.

4. Personval till riksdagen. Riksdagens ledamšter utses ocksŒ genom direkt personval utan partimandat och utan spŠrrar. SŒdana inskrŠnkningar av medborgarnas fria val Šr omotiverade nŠr riksdagen inte utser regeringschef.

NŠr bemanningen av bŒde den styrande regeringsmakten och beslutande riksdagsmakten Šr avgjord av medborgarna vid en mandatperiods bšrjan kan all kraft Šgnas Œt att rationellt hantera samhŠllets utmaningar i sak. Medborgarna kan sedan utkrŠva personligt ansvar av de valda utifrŒn hur vŠl de lyckats att konstruktivt medverka till ŠndamŒlsenliga problemlšsningar.

Med en sŒdan utformning av demokratin hade de senaste Œrens politiska kaos undvikits. SD som den springande punkten hade hanterats enkelt genom att fšrslag som det partiet gillar men alla andra i riksdagen ogillar fŠllts i varje sakfrŒgeomršstning med omkring 80 procent av ršsterna emot, utan att Šventyra regeringsmakten, fordra kohandel eller skapa symboliska lŒsningar kring vem som tillŒts tala med vem.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson