Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om strkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Alla kan vlja och vljas till rikets
ledare Vare sig en stat br
prgel av demokratisk medlemsfrening eller enrdigt familjefretag brukar
den ha en hgsta ledare eller styresman med ngot slags helhetsansvar. Vidden
av ledarens befogenheter kan variera allt ifrn total makt ver staten till
endast en samordnande uppgift att ta de initiativ som behvs fr ett
fungerande samhlle och administrera att folkviljan omstts i ndamlsenliga
lsningar, utan att ledaren driver igenom sin egen uppfattning. Styrande
makt, verkstllande makt och regeringsmakt r vanliga benmningar p
funktionen, och befattningshavaren kan exempelvis kallas kung,
riksfrestndare, statsminister, premirminister eller president. Ledaren,
vanligen tillsammans med sina rdgivare i en regering, fretrder
statsapparaten medan medborgarna representeras med sina ombud i ett
parlament, en riksdag, ett ting eller liknande. Det innebr en dualism mellan
stat och folk och mellan enhet och mngfald. I en demokrati r folket
uppdragsgivare och statsapparaten med styresmannen vid rodret utfrare av det
som folket bestmmer. Hur ska d en ledare
fr ett politiskt system utses? I en ideal demokrati sker det genom val dr
alla medborgare fritt och p lika villkor fr kandidera och rsta. Den som
fr flest rster vinner. S r det exempelvis i Frankrike, dr det redan p
valdagen blir klart vem som folket valt. 2017 segrade Emmanuel Macron med 66
procent av rsterna p sina personliga meriter, inte som fretrdare fr
ngot maktgande parti, och 2022 blev han omvald som president fr
ytterligare fem r. I Sverige r det annorlunda. Frankrike r en
demokratisk republik och Sverige en parlamentarisk monarki. Skillnaden r
fundamental. Vrt land har tv ledare, en formell och en reell. Den frra
tillstts genom arv inom en familj med ensamrtt till befattningen och r
bde arbets- och ansvarsbefriad frn uppdraget att styra landet, med
bibehllen ln och andra frmner. Den senare utses p ett inte frutsgbart
stt av en eller flera privata freningar, utan att vljas eller ens
kandidera till posten i allmnna val, och utvar sedan den styrande
statsmakten. Bda, kungen och statsministern, innehar sina mbeten p en
demokratiskt diskutabel grund. Parlamentarism, ett
system dr parlamentet tillstter regeringschefen eller tminstone kan f den
avsatt, r inte liktydigt med demokrati utan tvrtom ett uttryck fr
ofullbordad demokrati. Systemet infrdes i Sverige som en provisorisk
lsning, en vergngsform och kompromiss i en kvardrjande monarki. Det
skedde under trycket frn ryska revolutionen och med en riksdag som
uteslutande bestod av mn, valda av enbart mn, dessutom lngt ifrn alla mn
i riket och med fler rster fr mn som hade mer pengar. Parlamentarismen var
konstruerad fr att bevara monarkin, demokratins motsats. Kungen bervades
uppgiften att "allena styra riket", i praktiken 1917 men formellt
frst 1969. I stllet vertog hans rdgivare med statsministern i spetsen
– enligt regeringsformen "kunnige, erfarne, redlige och allmnt
aktade infdde svenske mn" – regeringsmakten och underordnades
den frst kapitalbaserade och sedan partibaserade riksdagen. 1800-talets debatt om
rikets styrelseform kretsade mycket kring frgan om kungen eller riksdagen
var den bsta fretrdaren fr folkets intressen. Svaret vore i dag
sjlvklart, men ingen av de bda var d folkvald. Medan riksdagsmnnen stred
fr sina egna och gelikars srintressen var monarken ingjuten med sitt
gudagivna uppdrag att gra vl fr hela sitt folk, om n han varken hade det
produktionsverskott att frdela som infann sig under 1900-talet eller avstod
frn att underhlla sig sjlv och sin aristokrati, vars std han var beroende
av, med privilegier p folkets bekostnad. Provisoriet
parlamentarism blev kvar eftersom partimakten, som avlste kungamakten, insg
hur effektiv konstruktionen r fr att i ett slag komma i besittning av hela
statsmakten. Genom parlamentarismen frsvann den maktdelning som utvecklats
fr att motverka maktkoncentration och risk fr maktmissbruk. I stllet blev
hela staten understlld det styrande partiet. Det r innebrden av vad som
med en frsknande term kallas folksuvernitetsprincipen men som bttre kan
beskrivas som partisuvernitetsprincipen. Fljden r att
Sveriges medborgare n i dag inte r betrodda att vare sig vlja sin ledare
eller kandidera till posten. Det r inte tal om att alla nrmare tta
miljoner tnkbara kandidater har en likvrdig mjlighet att bli vald till
statsminister, utan partimakten har minskat alternativen till endast tv
personer. Dessa r internt utsedda inom var sin av tv privata freningar som
ftt flest rster i nu verspelade val och som har mindre n en respektive en
halv procent av medborgarna som medlemmar. Och ven om en majoritet i
riksdagsvalet rstar p partier som stder den ena kandidaten s kan mycket
vl den andra bli statsminister. Till och med kan en person som inte ens
funnits med som ett alternativ i valet bli statsminister. Den svenska varianten
av politiskt system innebr att allt medborgarinflytande koncentreras till en
enda valhandling, vilket r en demokratisk orimlighet. Riksdagsvalet handlar
i grunden om att medborgarna ska utse de individer som de vill ha som sina
ombud i rikets hgsta statsorgan, den lagstiftande frsamlingen. Frutom att
partimakten kraftigt har begrnsat mjligheten att rsta p valfri person i
landet, r valet ett diffust hopkok av en rad stllningstaganden, med stor
risk fr att vara motstridiga och fr ovisshet om vad man egentligen rstar
p: riksdagsledamot, parti, partikonstellation fr regeringsbildning,
statsminister, stndpunkt i otaliga sakfrgor sammanfrda i partipaket,
godknnande eller frkastande av vilande grundlagsfrslag, ansvarsutkrvande
frn fregende mandatperiod med mera. Medborgarrollen har i praktiken
reducerats till att med valsedeln vart fjrde r legitimera partimakten. I ett lngt drivet
partivalssystem som det svenska raserar parlamentarismen den klassiska
dualismen mellan regeringen och riksdagen som fretrdare fr staten
respektive folket och gr bda organen till utlpare av partimakten.
Riksdagen, den s kallade folkrepresentationen, bestr inte lngre primrt av
medborgarnas ombud utan av partiernas funktionrer, precis som regeringen.
Den fundamentala skiljelinjen mellan styrda och styrande r frskjuten och
placerar numera medborgarna p den ena sidan och politikerna i svl
riksdagen som regeringen p den andra. Procentsprrar till
riksdagen brukar motiveras med att parlamentarismen krver att antalet
partier begrnsas fr att kunna samla underlag fr en regering, men snarare
r deras funktion att utestnga konkurrenter till de etablerade partierna.
Sprrar leder till att partier och personer som trots att de har vljarstd
till mandat inte blir invalda, att hundratusentals rster blir bortkastade
och att uppemot en femtedel av vljarna inte rstar p det parti som de
tycker r bst. Parlamentarism bygger
p konflikt, att ungefr hlften spelar rollen som opposition och r emot dem
som har makten. Att i stllet efterstrva strsta mjliga uppslutning i
sakfrgor gr stick i stv med den parallella jakten p regeringsmakten.
Parlamentarism riskerar att bli majoritetens diktatur, dr 51 procent hrskar
ver 49 procent som r konstant missnjda. Samtidigt som majoritetsregeringar
frmjar stabilitet innebr de en frskjutning av makten frn riksdagen till
regeringen, som blir en riksdag i miniatyr dr de politiska avgrandena sker
i slutenhet. Parlamentarism kan ocks leda till minoritetens diktatur, dr
makten hamnar hos ett ftal eftersom den flertaliga oppositionen r
splittrad. En tredje avart, marginalens diktatur, intrder nr inget av tv
alternativa partier eller block har majoritet men det ena skaffar sig det
genom std frn ett mindre parti, som i gengld fr ett oproportionerligt
stort inflytande p politiken. Ett 2-procentsparti som ftt stdrster upp
till riksdagssprren kan stlla sina f mandat till en regeringsbildares
frfogande och se sina unika hjrtefrgor upphjda till lag, trots att 98
procent av vljarna r emot. Till och med en enda partils riksdagsledamot
kan rna liknande framgng. Alla dessa situationer r svrfrenliga med den
demokratiska grundsatsen om alla rsters lika vrde. Parlamentarismen
innebr inte minst en sammanblandning av sak och person. I stllet fr att de
valda folkombuden i riksdagen rationellt lyfter samhllsproblem, fr fram
lsningar, argumenterar i sak och fattar beslut genom omrstning, pgr en
stndig kamp om att placera personer i regeringen. Infr dumfrklarade
medborgare framfrs ett sorglustigt spel i form av ett relationsdrama med
uppdiktade symbolmotsttningar i regi av partiernas PR-maskinerier.
Medievrlden inser underhllningsvrdet, spelar med och eldar p, i stllet
fr att avslja parlamentarismens avigsidor. Den konstruktion och
tillmpning som parlamentarismen har ftt i Sverige rymmer ytterligare
komplikationer. I riksdagen anvnds tre olika metoder som kan ge motstridiga
utfall vid omrstning om statsminister, budget respektive lagstiftning.
Dessutom finns i varje omrstning inte bara alternativen ja och nej utan ven
ett tredje, avstr, som erbjuder partitaktiken en turboeffekt. Fr att bli
vald till statsminister behver inte ngon enda i riksdagen rsta ja, utan
det rcker att inte fler n hlften av kammarens ledamter rstar nej. Ett
parti som inte vill visa sig stdja en kandidat men nd vill se den vald kan
trycka p knappen fr avstr, som i praktiken r ett nej som rknas som ett
ja. Det r fullt mjligt att ett regeringsalternativ med std av 174
ja-rster besegras av ett annat med betydligt frre –
folkpartiregeringen 1979 hade bara 39 – eftersom det som rknas r om man
har minst 175 emot sig eller inte. Det politiska systemet
r utformat i och fr en nrmast statisk situation med tv block, fem partier
och ett dominerande S. Parlamentarismens dysfunktionalitet blottlggs frst
nr den ordningen rubbas. Tnjbar oklarhet om vem som egentligen har vunnit
valet fljs av en skrckinjagande insikt att den starkt koncentrerade
statsmakten i ett slag kan komma i hnderna p en tidigare oanad
majoritetskonstellation under ett nytt strsta parti, exempelvis SD. De
etablerade partiernas frsk att hantera parlamentarismens tillkortakommanden
blir knappast bokfrt p demokratins och det politiska omdmets segerkonto. Den svenska modellen
fr att utse en statsminister som tillsammans med vriga statsrd ska utgra
landets regering r ineffektiv, vilket bland annat visat sig i att den lmnat
landet utan ordinarie regering i nrmare ett halvr och drefter genererat en
ohllbar lsning som frorsakat frnyade regeringskriser. Modellen
undergrver medborgarnas tillit till det politiska systemet genom
svrbegripliga procedurregler, taktiskt spel och nyckfulla utfall p
bekostnad av en rationell hantering av samhllsproblem. Och modellen r
odemokratisk eftersom den inte frmr att klart och tydligt omstta den vilja
som folket har uttryckt i val. Den oreda i svensk
politik som fljt efter valet 2014 har kunnat uppfattas som en demokratisk
fars eller tragedi, beroende p perspektiv och tidpunkt. Orsaksbildens
konturer r tecknade utifrn tre aktrer: den vervintrade kungen,
maktabonnenten S och uppstickaren SD. Avgrande fr utfallet har varit vriga
partiers frhllningsstt till den sistnmnda. Samtidigt som det
politiska skeendet vckt frgor om hur demokratiskt Sverige egentligen r har
landets makthavare paradoxalt nog frskt fira att det var 100 r sedan
demokrati infrdes. Det har skett utan att vare sig politiker, journalister
eller forskare nmnvrt hjt sina rster fr att det demokratiska systemet
faktiskt kan, br eller till och med mste frndras, om det ska fungera fr
sina syften och frtjna folkets fortsatta frtroende. En enklare, tydligare
och mer demokratisk konstruktion av det politiska systemet hade aldrig
frsatt Sverige i en situation av frvirring kring hur valresultatet ska
tolkas, informellt grundlagsstiftande genom Decemberverenskommelsen fr att
utesluta onskade partier, en ver fyra mnader utdragen ofrmga att bilda
regering, brutna vallften, partier som avstr frn att rsta p sina egna
frslag fr att ngon annan gr det, vljare som fick veta att de inte visste
vilken statsminister de rstade p, Alliansens dd, genomrstad
oppositionsbudget, Januariavtal om att regeringen ska genomfra motstndarnas
politik, pajkastning kring vem som fr tala med vem, hemliga och pstdda
pakter mellan partier, yttersta vnstern och hgern i ohelig
oppositionsallians, misstroendefrklaringsspel, riksdagens frsta
statsministeravsttning, en sprucken regering, en statsminister som avgick
fre sitt tilltrde, en statsminister som folket aldrig ftt ta stllning
till i val, en politisk vilde med makt att bestmma vilken regering och
statsbudget landet ska ha, och s vidare. Och aldrig skulle en
etablissemangskritisk nykomling lngst ut p hgerkanten ha kunnat dominera
och paralysera svensk politik den ena mandatperioden efter den andra, fr att
till sist avgra ett maktvertagande och diktera en stor del av regeringens
politik i Tidavtalets form. En ny era med tta
partier i Sveriges riksdag inleddes 2010 genom att SD rstades in.
Mandatperioden 2010–2014 ledde Fredrik Reinfeldt en minoritetsregering
bestende av Alliansens fyra partier M, KD, L och C med 173 egna
riksdagsmandat och stdd av SD med 20, det vill sga tillsammans 193 mandat.
De rdgrna S, V och MP samlade 156. 2014–2018 hade Allianspartierna
141 och SD 49, innebrande 190 mot de rdgrnas 159, och 2018–2022 hade
Allianspartierna 143 och SD 62, allts 205 mot 144. Allianspartierna var
drmed under alla tre mandatperioderna i minoritet och hade samtidigt ihop
med SD en stor majoritet i riksdagen, men regerade p detta underlag bara
under den frsta av de tre. Det hade varit fullt
mjligt fr Reinfeldt att regera vidare efter valet 2014, eftersom samma
stdkonstellation bestende av Alliansen och SD fortsatt hade majoritet. P
valdagens kvll meddelade han dock sin och regeringens avgng med
motiveringen: "Svenska folket har fattat sitt beslut. De rdgrna har nu
fler mandat n Alliansen." Om den moderate statsministern 2014 och den
moderate talmannen 2018 hade agerat annorlunda efter respektive val kunde
Sverige ha haft en borgerlig regering ven de tta ren 2014–2022. Svensk politik efter
riksdagsvalet 2014 har varit talande fr hur partivlde rder, alla rster
inte r lika mycket vrda, en majoritet inte r en majoritet och att
parlamentarism kan komma p kollisionskurs med demokrati. Sambandet mellan
hur vljarna rstar och vem som styr landet r inte givet. I valet 2014 fick alla
partier i huvudsak lika stort vljarstd som i det fregende valet 2010, med
ett ptagligt undantag: en nettostrm av cirka 7 procent frn M till SD.
Svenska folket hade allts rstat fr en klar hgervridning. Men i stllet
skiftades regeringsmakten vnsterut frn Alliansen till en S-MP-ministr
under ledning av Stefan Lfven, trots att bda dessa partier hade frlorat
mandat i valet. Konststycket att nd ta ver makten mjliggjordes av att
alla de riksdagspartier som ngon gng suttit i en regering, det vill sga
alla utom V och SD, tillgrep ett inofficiellt grundlagsstiftande fr att
korrigera att alltfr mnga vljare hade rstat p fel parti. Det
formaliserades – under nyvalshot frn Lfven – genom
Decemberverenskommelsen 2014, varmed mandaten fr ett av riksdagens partier,
SD, de facto ogiltigfrklarades och parlamentarismen baserades p en
reducerad riksdag bestende av endast 300 ledamter. Styrkefrhllandet blev
d pltsligen helt omvnt: Alliansen utan SD 141 mot de rdgrna med V 159.
Endast det ena av de bda "ytterkantspartierna" som stod utanfr
Decemberverenskommelsen rknades allts bort. Om ven det andra, V, hade uteslutits
skulle stllningen i stllet blivit 141–138 till Alliansens frdel.
Under mandatperioden avstod Alliansen frn att genomfra sin politik och i
stllet rstade riksdagen igenom frslag som den saknade majoritet fr, trots
att Decemberverenskommelsen frklarades upphvd redan i oktober 2015. Fre valet 2014 hade
den socialdemokratiska partikrnan internt utsett Stefan Lfven, som aldrig
stllt upp i ett val och drmed inte heller satt i riksdagen, till sin nya
ledare och automatiskt en av rikets tv statsministerkandidater. Under
regeringsbildningen efter valet utsg Lfven Margot Wallstrm ur partikrnan
till utrikesminister. Till den annars frutsedda kandidaten, den
utrikespolitiska talespersonen Urban Ahlin, hade partiet under ordfrande
Lfven som kompensation gett uppdraget som riksdagens talman, och i nsta
gonblick gjorde Ahlin Lfven till statsminister. Sedan upphjde Lfven sin
borttvingade fretrdare som partiordfrande, Hkan Juholt, till ambassadr,
utan utlysning eller meritprvning, liksom andra partitrogna till
generaldirektrer och landshvdingar. Detta utspelade sig p 2000-talet, inte
1600-talet, och i Sverige, som av bde sina egna makthavare och mnga i
omvrlden har framhllits som ett av vrldens mest demokratiska lnder. I valet 2018 backade
S-MP ytterligare, med ver 5 procentenheter, motsvarande mer n ett helt MP
efter valet, och stdkonstellationen S-MP-V gick tillbaka med 3
procentenheter. MP frlorade mer n en tredjedel av sina mandat.
Allianspartierna gick dremot framt och SD kade sitt vljarstd med ver en
tredjedel. Svenska folket hade nnu en gng och med frstrkt emfas rstat
fr en frskjutning t hger. Men den sittande regeringen Lfven vann nd
regeringsmakten, fr andra valet i rad med mandatfrluster och utebliven
majoritet. Denna gng var metoden Januariavtalet 2019, ingnget mellan S, MP,
C och L samt accepterat av V, trots att partiet i avtalet uteslts frn
"inflytande ver den politiska inriktningen i Sverige under den kommande
mandatperioden". Samtidigt hvdade V:s partiledare att han och Lfven
hade ingtt ett hemligt avtal, dock utan att dess existens kunde bekrftas.
Januariavtalet innebar att S och MP frvrvade regeringsmakten mot likviden
att genomfra tv av de borgerliga motstndarnas politik. Tvrtemot ett av
parlamentarismens brande argument behver allts regeringschefen inte ha
samma politiska uppfattning som riksdagsmajoriteten utan det gr bra med en
lyhrd administrator som inte driver igenom sin egen vilja, i likhet med hur
talmannen sedan lnge axlat sitt uppdrag. 2018 stod vljarna
infr tv regeringsalternativ, vardera bestende av partier som tillsammans
ville bilda regering ledd av en namngiven statsminister: M, KD, L och C i
form av Alliansen under Ulf Kristersson och de rd-grna S och MP under
Stefan Lfven. De frra fick 143 mandat och de senare 116. De terstende tv
partierna ingick inte i ngot av regeringsalternativen men stdde var sitt,
varmed Kristersson med SD ndde 205 mandat och Lfven med V 144. Hur den
nyvalda riksdagen stllde sig till de bda alternativen bekrftades tydligt i
statsministeromrstningen den 25 september d sittande statsminister Lfven
prvades och rstades ned, helt enligt de bda alternativ som vljarna tagit
stllning till i valet: 204 nej (M, KD, L, C och SD), 142 ja (S, MP och V)
samt 3 frnvarande. Partiernas std i talmansvalet dagen innan fljde samma
mnster: 203 fr moderaten Andreas Norln och 145 fr socialdemokraten sa
Lindestam. Utfallet av medborgarnas val var allts en vervldigande
majoritet fr alternativet Kristersson och dessutom den strsta
icke-socialistiska riksdagsmajoriteten sedan den allmnna rstrtten infrdes
fr hundra r sedan. Men riksdagen valde
nd Lfven, avsatte honom och valde honom nnu en gng. Efter att han sedan
avgick tilltrdde en statsminister som inte ens prvats i ngot val,
Magdalena Andersson. Hon var utsedd internt i det socialdemokratiska partiet
utan ngon motkandidat och fick ja-rster i riksdagen bara frn partiets 100
egna ledamter och en politisk vilde, det vill sga mindre n hlften av
Kristerssons 205. I fem statsministeromrstningar p fyra r hindrade C den
borgerliga statsministerkandidaten, som partiet gtt till val med, att bilda
regering, varje gng i samverkan med V. Den del av Alliansen som inte gtt
ver till motstndarlaget sg demokratin avlvas av Lfven, Lvin och Lf
genom Januariavtalet. Den fjrde avtalsparten, L, tervnde senare till
ursprungssidan. Innan mandatperioden var slut hade bde C och V rstat emot
sin egen respektive statsministerkandidat. Det som utifrn hur
vljarna rstade kan ses som ett nederlag fr demokratin har varit en seger
fr socialdemokratin. S har kunnat behlla makten p grund av det politiska
systemets ofrmga att hantera marginalpartiet SD. Av de senaste 100 ren har
endast 19 varit utan en socialdemokratiskt ledd regering i Sverige. Landet r
det i vrldshistorien med lngst tid av socialistiskt styre. Frn att ha haft
egen majoritet i riksdagen har S dock nrmast halverat sitt vljarstd och ndde
i valet 2018 sitt smsta resultat sedan partival infrdes 1911. nd ervrade
partiet efter valet p nytt statsministerposten – fyra gnger, p fyra
r. Enligt filosofen Karl
Popper skiljer sig ett demokratiskt samhlle frn motsatsen, tyranni, genom
att det ger de styrda mjlighet att avstta de styrande och att den
mjligheten inte utan vidare kan sttas ur spel. r Sverige d en demokrati?
Hr har den socialdemokratiska hegemonin setts best oavsett hur mnga
vljare som rstat emot den. I valet 2022 vnde det
dock fr S. Partiet gick ptagligt framt – men frlorade
regeringsmakten. Rollerna blev ombytta och vnstersidans Januariavtal fljdes
av hgersidans Tidavtal, med Liberalerna som verlappande part i bda. SD
vann en lnge trdd seger och visade att tta rs frsk att hlla partiet
borta frn inflytande slutligen hade misslyckats. En omrstning i
riksdagen efter valet 2018 om att utse Sveriges statsminister, dr varje
ledamot hade rstat p den av de tv kandidaterna som han eller hon frklarat
sig stdja, p samma stt som i en vanlig frening som fljer gngse
demokratiska spelregler, skulle allts ha gett en mycket klar segrare och
motsvarat hur vljarnas rstat i riksdagsvalet: Ulf Kristersson med 205
rster fr och 144 emot. Men folkviljan mtte
sin verman i Annie Lf, ledare fr 8-pro–centspartiet C, reducerat
till en tredjedel av sin storhet under Thorbjrn Flldin. Hon lyckades med
std av V och L f riksdagen att i stllet vlja den frlorande socialistiska
sidans kandidat Lfven till statsminister – trots att hon gtt till val
p att stdja Kristersson, avstta Lfven och aldrig liera sig med V. Genom
den negativa parlamentarismens beslutsregel, som bara fordrar att inte 175
eller fler rstar nej, valdes Lfven den 18 januari 2019 med endast 115 ja (S
och MP) mot 153 nej (M, KD, SD och en ledamot fr C), medan 77 avstod (V, C
och L) och 4 var frnvarande. Det var allts betydligt fler som rstade nej
n ja, men det r absolut och inte relativ negativ majoritet som gller. Nr
regeringen vl tilltrtt tillmpas andra omrstningsregler fr att f igenom
en budget. S, MP, C och L, som ingtt Januariavtalet, samlade 167 mandat och
frutsatte std av V:s 28 mandat. Det innebar en majoritet om totalt 195 fr
den fempartivnster vars existens vljarna var ovetande om nr de gick till
valurnorna. Den avgrande
statsministeromrstningen hade fregtts av en frsta omrstning den 14
november 2018 om Ulf Kristersson, som utfll med 154 ja (M, KD, SD) och 195
nej (S, MP, V, C, L). Det var frsta gngen ngonsin som en talmans frslag
till statsminister fll i riksdagen. De bda allianspartierna C och L tog
avstnd frn sin borgerliga statsministerkandidat, inte bara genom att avst
i omrstningen utan genom att fullt ut rsta nej. I en andra omrstning den
14 december om Stefan Lfven rstade 116 ja (S, MP) och 200 nej (M, KD, C, L,
SD) medan 28 avstod (V) och 5 var frnvarande. C och L rstade allts nej
till bde Kristersson och Lfven. Valresultatet 2018
innebar att svenska folket levererat en stor majoritet om 205 av 349 mandat,
motsvarande 59 procent, fr Kristersson som statsminister men riksdagen utsg
nd Lfven. Varfr blev det s? Fyra statsvetare har p bestllning av
talmannen redovisat en gedigen analys i boken "134 dagar – Om
regeringsbildningen efter valet 2018". Lfs avgrande sidbyte, som
satte punkt fr Alliansen, ges dock inte ngon fullt vertygande frklaring
och det saknas ett centralt, om n svrfngat, moment i orsaksbilden:
nyckelaktrernas personliga karrirstrategier. Att Kristerssons och Lfvens
var att samla majoritet fr att bli statsminister r sjlvklart. Men vad
vgledde egentligen Lfs handlande, som onekligen av mnga har betraktats
som bde verraskande och demokratiskt diskutabelt? Att Lf inte ville
ing i eller ens passivt stdja en Alliansregering med motiveringen att den
ocks gillas av ett annat parti som hon ogillar, SD, kan vara grundat p bde
vrderingsmssig vertygelse och taktisk kalkyl att vinna sympati genom att
st upp mot det onda. Men r det verkligen hela frklaringen? Priset var ju
hgt i form av att bli betraktad som den som sprckt Alliansen, brutit tre av
sina mest grundlggande vallften och gjort rkefienden Lfven till
statsminister. ven om C fick god utdelning i Januariavtalet kan den inte
mta sig med vad partiet kunnat uppn genom att sjlv ing i en
Alliansregering. Lfs huvudargument fr sin vergng till motstndarlaget,
att inte gra sig beroende av det ena ytterkantspartiet SD, motsgs av tre
omstndigheter: hon gjorde sig i stllet beroende av det andra och likaledes
berringsuteslutna V, hon hade sjlv suttit i en regering som 2010–2014
var just beroende av SD:s mandat och hon frhandlade under den lnga
regeringsbildningsprocessen parallellt med Lfven och Kristersson, vilket
visar att den senares regeringsalternativ inte var uteslutet trots att det
skulle fordra tminstone samma passiva std frn SD som V sedan gav
regeringen Lfven. Ngot saknas rimligen bland orsakerna till Annie Lfs
agerande. Lfs
frstahandsalternativ var skert det hon gick till val p: en Kristerssonledd
Alliansregering med alla fyra partier. Dri skulle hon av allt att dma bli
vice statsminister, eftersom C frutsgs bli nst strsta parti. Men
Alliansen fick inte tillrckligt mnga mandat fr att bilda en regering som
kunde tolereras utan std frn ett av de tv partier som Lf frbundit sig
att utesluta, SD. Hon gjorde drfr frsk med en Alliansregering utkad med
MP, vilket parti dock krvde att inte Kristersson skulle bli statsminister i
en sdan. Lf stod d infr mjligheten att gra om fregngaren Flldins
bedrift frn 1979, d han blev statsminister i en borgerlig regering trots
att M var strsta parti i denna med 73 riksdagsmandat mot 64 fr C, som
tillsammans med 38 fr FP samlade 102 mandat fr en mittenbaserad
statsminister. Men Kristersson avvisade en lsning med Alliansen och MP under
annan ledning n hans egen. Han hade drmed hindrat Lf frn att bli
Sveriges frsta kvinnliga statsminister och gett henne personliga skl att
stoppa honom frn att bilda regering nr han sedan lanserade alternativen
Alliansen 4-3-2-1 utifrn hur mnga partier som ville ing. Det hade knappast
varit ett strre offer fr Lf av acceptera ett sdant alternativ, som hon
faktiskt gtt till val p, n en V-stdd Lfvenregering. Frutom Kristersson
och Lfven fick ven Lf under de 134 dagarna talmannens uppdrag att sondera
mjligheterna att bilda regering. Men till skillnad frn de bda andra frdes
Lf aldrig av talmannen fram till omrstning i riksdagen, en avvikelse som
lg i bde hennes och hans intresse. Hon besparades ett uttryckligt nederlag
och han undvek att frbruka den tredje av totalt fyra omrstningar och drmed
risken att ven den sista skulle misslyckas och extra val utlsas
automatiskt. I sdant fall skulle talmannen f se sin mandatperiod upphra
med riksdagens och ha svrt att f frnyat frtroende av den nyvalda
riksdagen om han som frsta talman i historien misslyckats frambringa en
regering. Men talmannen hade kunnat agera mer offensivt och lyckats f
Kristersson utsedd till statsminister. Om han ltit riksdagen rsta ven om
Lf och efter hennes frlust frt fram Kristersson i den fjrde och sista
statsministeromrstningen, skulle pressen p Lf att frhindra ett extra val
inte omjligt kunnat f C att trots allt acceptera Kristersson. Drmed hade
det inte blivit aktuellt fr Lf att sl in p den vg som ledde till
Januariavtal, Lfvenregering och ny regeringskris. Det var tack vare den
krngliga och utdragna regeringsbildningen som talman Andreas Norln fick en
framskjuten plats i statslivet och blev knd bland svenskarna. Men bde 2007
och 2008 hade han motionerat i riksdagen om att ndra grundlagen s att
kungen skulle verta talmannens uppgifter vid regeringsbildningen. Han
hvdade att "Om ett oklart parlamentariskt lge skulle uppst, kan det
finnas frdelar med att lta monarken, inte talmannen, leda samtalen i
statsministerfrgan. Talmannen r en politiker och kan drmed misstnkas fr
att favorisera sina egna partivnner." Som motiv anfrde han ocks att
det "skulle ge monarken en ngot mer framskjuten plats i statslivet,
vilket kan bidra till att lngsiktigt upprtthlla det folkliga stdet fr
monarkin". Sedan han sjlv ftt regeringsbildningen p sin lott drev han
inte lngre sitt reformfrslag. Det gjorde dremot den tidigare vice
talmannen Bjrn Sder (SD), som sedan 2018 snuvats p uppdragen som bde
talman och vice talman. Han har r efter r frn just 2018 motionerat i
riksdagen om att flytta ansvaret fr regeringsbildningen frn talmannen till
kungen. Och ingen kan beskylla Andreas Norln fr att "favorisera sina
egna partivnner". Hans vgval blev svl att inte utnyttja alla sina
mjligheter fr att f till stnd en borgerlig regering som att inte
framhrda i att strka monarkin p talmannens bekostnad utan att i stllet
sl vakt om sin egen position. Knappt tv och ett
halvt r efter att regeringen Lfven II tilltrtt med std av V, C och L
briserade de spnningar som Januarikonstruktionen laddats med. V frklarade
sig den 17 juni 2021 inte lngre ha frtroende fr statsministern men ndde
inte upp till freskrivna 35 mandat fr att begra misstroendeomrstning,
vilket i stllet gjordes av SD samma dag, och den 21 juni blev Lfven den
frste statsminister ngonsin att fllas genom misstroendefrklaring. 181
ledamter rstade fr misstroende (M, KD, SD och V), 109 emot (S och MP), 51
avstod (C och L) och 8 var frnvarande. L meddelade drefter att
Januariavtalet var hvt och vergick till att stdja en borgerlig
statsministerkandidat. V och SD, som p olika stt varit utsatta fr vriga
partiers exkludering, hade ftt revansch. V satte punkt fr sin tid som
vnstersidans "drrmatta" och en ny hger inkluderande SD brjade
ta form i Alliansens stlle. I Januariavtalets spr
fljde en ny verenskommelse genom vilken C skulle slppa fram Lfven p nytt
med en S-MP-regering mot att den gick fram med frndringar i arbetsrtten,
ett uppluckrat strandskydd och strkt gandertt fr skogsgare. Avtalet
namngavs aldrig och MP hvdade att det inte fanns. Sprkrren fick i alla
hndelser inte gehr fr det i sitt parti men valde nd att ing i
regeringen, vilket fick C att utg frn att vad som verenskommits med Lfven
skulle fullfljas. Fr att hlla fast vid traditionen att uppkalla regeringsverenskommelser
efter tid p ret kunde Julideal ha passat fr det nya avtalet, som ingicks i
juli och omgavs av frhoppningar om att hlla tminstone till jul: Juli-deal
och Jul-ideal. Efter en ny
talmansrunda hlls ny omrstning om Lfven den 7 juli, med utfallet 116 ja (S
och MP), 173 nej (M, KD, SD samt L utom en ledamot) och 60 som avstod (V, C,
en ledamot fr L och en partils). Genom den negativa parlamentarismens
frfarande valdes han drmed ter till statsminister, 16 dagar efter att han
avsatts. C villkorade sitt std med frbud mot frhandlingar med V, som nd
lyckades kommunicera fram tillrcklig utdelning fr att slppa fram Lfven.
Infr omrstningen var stllningen mellan de bda nyformade partilgren
174–174. Avgrandet lg hos den partilsa tidigare vnsterpartisten
Amineh Kakabaveh, som S med framgng gnade srskilda frhandlingar. Redan efter halvannan
mnad med Lfven III tog regeringsfrgan en ny och ofrutsedd vndning genom
att statsministern den 22 augusti aviserade sin avgng vid hstens
partikongress. Den 4 november valdes s Magdalena Andersson till ny
partiledare fr S och den 10 november lmnade Lfven in sin avskedsanskan
som statsminister. nnu en talmansrunda inleddes dagen efter. Redan den dagen
gav talmannen uppdraget att sondera bildande av en ny regering till
Andersson, som skulle rapportera den 16 november men senare begrde och fick
frlngning till den 22 november. Talmannen freslog
Andersson till ny statsminister att bilda en S-MP-regering, och den 24
november hlls statsministeromrstning klockan 9 och ven budgetomrstning
klockan 16. De bda omrstningarna genomfrdes med var sin metod, varvid hon
utsgs till statsminister men fick sin budget nedrstad. Statsministern
valdes med minsta mjliga marginal, en enda rst frn de 175 som kunnat
hindra henne frn att bli vald: 117 ja (S, MP och en partils), 174 nej (M,
KD, SD och L), 57 avstod (V utom en ledamot samt C) och 1 frnvarande (V).
Regeringens budget ndde endast 143 rster (S, MP, V), d stdet uteblev frn
inte bara L utan ven C, som ansg att regeringen brutit mot villkoret att
inte frhandla med V. I stllet segrade det gemensamma budgetalternativ som
de tre partierna i hgeroppositionen lagt fram, med 154 rster (M, KD och
SD). C stdde allts regeringen men inte dess budget. Enligt
parlamentarismens grundlggande id avgr en regering om den lider nederlag i
en viktig frga, och statens budget har tveklst betraktats som en sdan
kabinettsfrga. Lfven hade ocks den 29 juni 2021 under
regeringsbildningsprocessen meddelat att han skulle avg om han inte fick
igenom sitt budgetfrslag senare under ret. Hans eftertrdare Magdalena
Andersson var dock av annan uppfattning och uttalade att frlusten den 24
november inte franledde hennes avgng. Senare samma dag fortsatte dramatiken
med att MP meddelade sitt uttrde ur regeringen p grund av att riksdagen
antagit en annan budget. Innan dagen var slut hade Andersson begrt och av
talmannen ftt beviljat sitt entledigande som statsminister, innan hon hunnit
tilltrda och endast sju timmar efter att hon blivit vald. Efter nya
verlggningar med partiledarna frde talmannen p nytt fram Andersson som
statsminister, denna gng fr en socialdemokratisk enpartiregering. Den 29
november 2021 valdes hon av riksdagen med rstsiffrorna 101 ja (S och en
partils), 173 nej (M, KD, SD samt L utom en) och 75 avstod (MP, V, C och en
L). Nina Lundstrm, invald fr L, brt partilinjen vid denna omrstning och
vid det sista valet av Lfven men inte vid det frsta av Andersson. Som
Sveriges frsta kvinnliga statsminister tilltrdde Magdalena Andersson med
sin regering vid konselj den 30 november, ett historiskt mrkesdatum som
fortsttningsvis inte enbart minner om Karl XII:s dd och stormaktstidens
slut. Efter att Sverige
anskt om medlemskap i Nato den 18 maj 2022 aktualiserades stdet fr
regeringen p nytt. Med 174 riksdagsmandat fr M, KD, SD och L mot 174 fr S,
MP, V och C var regeringen beroende av partilsa Kakabaveh. Fr att ge sitt
std till Andersson som statsminister hade hon ingtt ett avtal med
regeringen om att den skulle frdjupa samarbetet med det kurdiska sjlvstyret
i norra Syrien och stdja den kurdiska organisationen YPG. Efter att Turkiet
i kraft av sin vetortt frklarat sig inte godknna ett svenskt intrde i
Nato, med hnvisning till bland annat Sveriges std till YPG som Turkiet
terroriststmplat, uttalade Kakabaveh sitt missnje med hur regeringen
uppfyllt avtalet och avsg att dra tillbaka sitt std fr Andersson:
"Jag har inte ftt ngot gehr", "Om inte de fullfljer hela
avtalet de kan inte rkna med min rst" och "Jag kommer inte ge i
avgrande omrstningar mitt std", vari rimligen inbegreps
statsministeromrstningar. Hon betonade srskilt sitt missnje med hur
YPG-medlemmar behandlas i Sverige och nekas medborgarskap hr. Dilemmat att
samtidigt tillfredsstlla Kakabaveh och Turkiet fick regeringen Anderssons
fortbestnd att framst som ofrenligt med ett Natomedlemskap. En
misstroendeomrstning utan Kakabavehs std kunde utfalla i att Andersson
flldes med 175 rster och drmed regeringsbildningen efter 2018 rs val
skulle ta ny fart. Regeringsfrgan fick
nytt brnsle redan den 2 juni 2022 genom att SD begrde omrstning i
riksdagen om misstroendefrklaring mot justitieminister Morgan Johansson. M,
KD och L deklarerade sitt std fr SD:s begran. Statsministern frklarade d
att hon och drmed hela regeringen skulle avg om han flldes, det vill sga
hon gjorde misstroendeomrstning mot ett enskilt statsrd till
kabinettsfrga, i motsats till vad regeringsformen stipulerar. I riksdagen
rstade den 7 juni 174 ledamter ja (M, KD, SD och L) och 97 nej (S) medan 70
avstod (MP, V, C och en partils) och 8 var frnvarande. Andersson rddades av
att Kakabaveh lade ned sin rst och drmed fr tredje gngen avgav den
avgrande rsten fr en S-regerings existens. Hrefter gick mandatperioden
mot sitt slut och valrrelsen tog fart. I riksdagsvalet den 11
september 2022 blev Annie Lf och C valets stora frlorare. Partiet tappade
en fjrdedel av sina vljare och minskade sitt std i 9 av 10 kommuner. C
frlorade ocks platsen som fjrde strsta riksdagsparti till V. Lf
annonserade sin avgng som partiledare fyra dagar efter valet. Den
"breda mitt" som hon drivit som regeringsalternativ hade visat sig
inte finnas och hennes frsk att stoppa SD frn inflytande hade misslyckats.
Men hon hade p ett avgrande stt format utfallet av den svenska demokratin
under flera r. I valet gick alla fyra
partier i den forna Alliansen tillbaka och ndde tillsammans endast 127
mandat, en minskning med 51 frn 178 i valet 2006. ven V minskade, medan SD,
S och MP kade sitt vljarstd. S, MP, V och C, som tillsammans och inklusive
den tidigare vnsterpartisten hade haft minsta mjliga majoritet om 175
mandat under den fregende mandatperioden, reducerades till 173. De
frsvagade M, KD och L ervrade med det kraftigt frstrkta SD sammanlagt 176
av riksdagens platser. Sedan dessa fyra partier ingtt Tidavtalet godknde
riksdagen den 17 oktober 2022 Ulf Kristersson som statsminister i en
M-KD-L-regering. Den avgende regeringens enda parti, S, hade kat med 7
mandat i valet och den tilltrdande regeringens tre partier hade alla
minskat, totalt med 9. Det skifte vid regeringsmakten som nd skedde
fordrade de bda stdjande ytterkantspartiernas tillbaka- respektive
framgng. Kristersson valdes inte bara med avsaknad av en majoritet emot sig
utan ocks med ja-rster frn mer n hlften av riksdagens ledamter, att
jmfra med endast 101 ja fr fretrdaren Andersson. Hgersidans vertag r
dock litet och skulle kunna ventyras om ngon av dess riksdagsledamter blir
partils eller att Tidavtalet inte fullfljs. Valet resulterade ovntat ven
i ytterligare en mjlig majoritetskonstellation, som skulle kunna lanseras
som ett regeringsalternativ och vars motsvarighet har praktiserats i
exempelvis Finland och Tyskland: S och M med tillsammans 175 mandat. Platsen som nst
strsta parti, som M innehaft sedan 1979, frlorades i 2022 rs riksdagsval
till SD. Sedan valet 2010 har M minskat med mer n en tredjedel. D var
partiet med 30,1 procent av rsterna nstan lika stort som S med 30,7
procent. Nedgngen med 0,7 procentenheter frn 2018 till 2022 kan frklaras
med den omfattande taktikrstningen fr att hlla KD och framfr allt L ver
fyraprocentssprren. Varken L eller MP kom detta val in i riksdagen utan
stdrster, i det senare fallet frn S och V. De rster p L som reducerade M
till tredje strsta parti var avgrande fr att Kristersson kunde bilda
regering, och SD:s kning hade varit betydelsels om L inte kommit in i
riksdagen. SD har ftt ett kat antal rster i varje riksdagsval sedan
partiet frsta gngen stllde upp 1988. Partiet invaldes i riksdagen 2010 med
5,7 procent fr att 2022 n upp till 20,5 och bli strsta parti i
regeringsunderlaget. Riksdagens val av
talman 2022 innebar en principfrndring men resulterade i samma person som
tidigare. S har drivit linjen att talmannen ska hmtas frn riksdagens
strsta parti, medan M hvdat det strsta partiet i ett majoritetsblock,
vilket den nrmast fregende mandatperioden inneburit M men denna gng i
stllet skulle ge SD talmansposten. Detta ville alla vriga partier undvika,
och uppdraget gick till det numera tredje strsta partiets kandidat p en
bde meritokratisk och demokratisk grund; den sittande talmannen Andreas
Norln befanns vara mest lmpad och ha strst frtroende av de 349
ledamterna och omvaldes med acklamation. Diversifieringen av
uppsttningen politiska alternativ, vilka inte lngre frdelar sig p tv
tydliga block, innebr ptagliga svrigheter att forma stabila
regeringsunderlag, inte endast i Sverige utan ven i andra lnder med
liknande statsskick, och parlamentarismen framstr som en alltmer uttjnt metod.
Allehanda frslag med syfte att rdda och bevara den svenska parlamentariska
modellen har frts fram, men de riskerar i stllet att urgrpa demokratin
ytterligare: hja riksdagssprren, infra enmansvalkretsar fr att ge stora
partier verrepresentation, verg till rullande mandatperioder, krva
konstruktivt misstroendevotum, ka partiernas makt ver ledamterna, frbjuda
politiska vildar, ndra riksdagens omrstningsregler, frndra "kulturen
mellan partierna", fra samman rkerivalerna S och M i samma regering,
med mera. Drygt 100 r har gtt
sedan det demokratiska genombrottet i Sverige och det ungefr samtidiga
skiftet frn maktdelning till parlamentarism, vilket skedde utan vare sig
utredning eller grundlagsndring. De senaste rens tillmpning av systemet
har tydliggjort att det finns skl att omprva provisoriet parlamentarism och
fullborda infrandet av demokrati. I ett demokratiskt perspektiv talar mycket
fr en genomgripande frndring av statsskicket, med inriktning p att flytta
makt frn partierna till medborgarna och minska maktkoncentrationen. En enkel och tydlig
lsning kan best av fljande fyra huvudmoment. Den maximerar mjligheterna
till folklig delaktighet, kanaliserar folkviljan utan att den frvanskas av
procentsprrar, taktikrstning eller marginalpartiers oproportionerliga
inflytande, skiljer p sak och person, motverkar konflikter och frmjar
samarbete och konstruktiva lsningar av samhllsproblem. 1. Folket vljer regeringschef. Den
hgsta och samlande politiska ledaren fr landet utses av medborgarna genom
direkt personval. Alla medborgare fr kandidera fritt p lika villkor och
utan partimandat. De tio med flest rster gr vidare till en andra valomgng.
Den som dr fr mer n hlften av rsterna blir vald. Annars genomfrs en avgrande
tredje omgng mellan de tv som ftt flest rster. Ledaren kallas
riksfrestndare i stllet fr statsminister, som anger ett frldrat
frhllande till kungen. I en demokrati ger folket riket och ger uppgiften
att skta ruljansen till en frestndare, som en butiksfrestndare p
butiksgarens uppdrag. Riksfrestndaren utser sina nrmaste rdgivare,
kallade riksrd, utifrn kompetens fr uppdraget. 2. Riksdagen bestmmer. Folkets valda
ombud i riksdagen bestmmer vad som ska glla i landet, genom omrstning dr
alla rster vger lika tungt och det frslag som fr strst std vinner.
Riksfrestndarens uppgift r inte att frverkliga sin eller sin regerings
egen vilja utan att fr riksdagen lgga fram lsningar p samhllsproblem som
kan samla ett s stort std som mjligt. Riksfrestndaren och varje
riksdagsledamot ska verka fr att tillgodose alla medborgares likvrdiga och
skliga behov, det vill sga det allmnna medborgarintresset och inte
srintressen. 3. Medborgarna deltar maximalt. Processen
fram till beslut om vad som ska glla r ppen fr alla medborgare att delta
i. I ett gemensamt digitalt Riksforum kan var och en p lika villkor
aktualisera samhllsproblem, fresl lsningar och argumentera nda fram till
avgrande genom omrstning i riksdagen. 4. Personval till riksdagen. Riksdagens
ledamter utses ocks genom direkt personval utan partimandat och utan
sprrar. Sdana inskrnkningar av medborgarnas fria val r omotiverade nr
riksdagen inte utser regeringschef. Nr bemanningen av bde
den styrande regeringsmakten och beslutande riksdagsmakten r avgjord av
medborgarna vid en mandatperiods brjan kan all kraft gnas t att rationellt
hantera samhllets utmaningar i sak. Medborgarna kan sedan utkrva personligt
ansvar av de valda utifrn hur vl de lyckats att konstruktivt medverka till
ndamlsenliga problemlsningar. Med en sdan
utformning av demokratin hade de senaste rens politiska kaos undvikits. SD
som den springande punkten hade hanterats enkelt genom att frslag som det
partiet gillar men alla andra i riksdagen ogillar fllts i varje
sakfrgeomrstning med omkring 80 procent av rsterna emot, utan att ventyra
regeringsmakten, fordra kohandel eller skapa symboliska lsningar kring vem
som tillts tala med vem. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|