Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om strkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Rttsenlighet och begriplighet En demokratisk stat
mste ocks vara en rttsstat. Det innebr en ordning dr den offentliga maktutvningen
sker genom allmngiltiga bestmmelser om vad som ska glla i landet, det vill
sga lagar som tillmpas lika p lika fall. Principen uttrycktes redan i
medeltida landskapslagar som "Land skall med lag byggas" och
upptrder i den nuvarande regeringsformens portalparagraf med formuleringen
"Den offentliga makten utvas under lagarna". Den engelska termen
r rule of law, som ocks verstts med lagstyre. Legalitetsprincipen har en
liknande innebrd och avser att offentliga organ bara fr vidta tgrder som
har std i lag. I samma anda innebr konstitutionalism att makten i en stat
r reglerad i en grundlag eller liknande, till skillnad frn exempelvis
oreglerade former av envlde eller absolut monarki. I en rttsstat, dr
makten utvas rttsenligt genom lagstyre och rttsordningen skyddar individen
mot vergrepp frn staten och andra individer, rder rttsskerhet och
rttstrygghet fr samhllsmedlemmarna. Faststllda regler som gller lika fr
alla syftar till att frhindra godtycke i maktutvningen och garantera allas
likhet infr lagen. Ingen tillts st ovanfr eller utanfr lagen. Till rttsstatsidealet
hr att lagarna stiftas politiskt – i en demokrati av medborgarna eller
oftast deras valda ombud – och tillmpas sakligt och opartiskt av sjlvstndiga
frvaltningsmyndigheter och domstolar, med lagen som enda frbindelselnk
till den politiska makten. Med lagstyrets
funktion att skydda den enskilde mot den mktiga staten och dess eventuellt
maktfullkomliga och korrumperade politiker och tjnstemn fljer att
rttsstatens principer ocks brukar omfatta krav p ppenhet i svl muntliga
som skriftliga frfaranden vid myndigheterna samt garantier fr att
upprtthlla rttsskerheten, exempelvis genom mjlighet att verklaga och
frekomst av andra kontrollmekanismer. En rttsstat frutstter i princip
inte demokrati, men bda dessa har som en gemensam utgngspunkt individernas
likstlldhet, och vanligen inkluderas ven grundlggande fri- och rttigheter
i rttsstatsbegreppet. Rttsstatens funktionsuppdelning
p lagstiftning och rttstillmpning framhvs srskilt i statsskick prglade
av maktdelning, exempelvis den klassiska separationen av verkstllande,
lagstiftande och dmande makt. Den r framtrdande i flera lnder, med USA
som ett av de tydligaste fallen, medan Sverige sedan parlamentarismens
infrande i stllet prglas av folksuvernitetsprincipen med den politiska
makten koncentrerad till det parti eller de partier som behrskar svl
riksdagen som regeringen. Samtidigt har Sverige, frutom relativt
sjlvstndiga domstolar, en karaktristisk tudelning av statsfrvaltningen
mellan ena sidan regeringskansliet med dess departement och den andra
sjlvstndiga frvaltningsmyndigheter. Sverige, tillsammans med Finland,
utskiljer sig ocks internationellt med tydligt frbud mot ministerstyre och
mot att regeringen bestmmer hur myndigheter ska besluta i enskilda renden. En av rttsstatens
grundpelare r frutsebarhet, det vill sga att medborgarna p frhand ska
veta vad som gller enligt lag fr att kunna flja den. Det krver dels
tydliga och begripliga lagar, dels att lagar inte stiftas med
tillbakaverkande kraft, s kallad retroaktiv lagstiftning, varmed man
exempelvis skulle kunna bli straffad fr en handling som inte var straffbar
nr den gde rum. I en demokrati r lagar inte bara tekniska redskap fr
statens maktutvning utan de frvntas ocks ge mjlighet fr medborgarna att
frst vad som i demokratisk ordning beslutats glla i samhllet. En medborgare som
vnder sig till lagtexten fr att frst vad som gller fr en viss situation
blir inte sllan besviken. Fr att nrma sig ett svar kan behvas tillgng
till bde frarbeten till lagstiftningen och domar som visar hur rttspraxis
utbildats. Till svrigheten att f klart besked kan ha bidragit att
lagstiftarna av politiska skl byggt in otydlighet i regleringen, exempelvis
fr att kunna samla en majoritet fr att f en lag antagen. Det medfr bde
oskerhet fr medborgare som ska efterleva lagen och att makt frskjuts frn
de folkvalda i riksdagen till domstolarna, som fr ta ver normgivningen dr
politikerna stannat. Oklarheter finns ocks i frfattningar p lgre niv,
ssom regeringens frordningar och myndigheters freskrifter. Bland annat
frekommer oprecisa regleringar med stort inslag av mlangivelser, exempelvis
p skolomrdet. Rttsskerheten r uppenbart hotad om eleverna av kurs- och
mnesplaner och dessas betygskriterier inte kan f en tydlig uppfattning om
vad de ska kunna fr att f ett visst betyg. Den offentliga
maktutvningen genom budskap i frfattningar samsas ocks med andra
styrinstrument, ssom budgetanslag och tjnstetillsttningar.
Rttstillmpning r inte givet den verordnade metoden inom alla delar av den
offentliga verksamheten. S dyker emellant i kommuner upp hemsnickrade
lsningar som lokalpolitiker funnit bde smidigare och billigare n det
byrkratiska omak som fljer av diverse lagregleringar. P annat hll avstr
en myndighet frn att tillmpa lag med hnvisning till otillrckliga
resurser, till exempel polisens bortprioritering av betydande mngder
anmlningar frn brottsoffer. Att sl vakt om
demokratin fordrar att ocks rttsstatens principer vrnas. Fr att
upprtthlla allmnhetens respekt fr lagstyrets primat krvs dels att
riksdagen och vriga normgivare vinnlgger sig om tydliga frfattningar som
r begripliga fr medborgarna, dels att lagarna verkligen tillmpas av
myndigheterna och att dessa ges frutsttningar att gra det. Vl fungerande
lagar r till gagn fr svl demokrati som rttsskerhet och effektivitet
genom att det som utifrn folkviljan beslutats glla blir frverkligat
trffskert och med alla berrda likvrdigt behandlade. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|