Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

RŠttsenlighet och begriplighet

En demokratisk stat mŒste ocksŒ vara en rŠttsstat. Det innebŠr en ordning dŠr den offentliga maktutšvningen sker genom allmŠngiltiga bestŠmmelser om vad som ska gŠlla i landet, det vill sŠga lagar som tillŠmpas lika pŒ lika fall. Principen uttrycktes redan i medeltida landskapslagar som "Land skall med lag byggas" och upptrŠder i den nuvarande regeringsformens portalparagraf med formuleringen "Den offentliga makten utšvas under lagarna". Den engelska termen Šr rule of law, som ocksŒ šversŠtts med lagstyre. Legalitetsprincipen har en liknande innebšrd och avser att offentliga organ bara fŒr vidta ŒtgŠrder som har stšd i lag. I samma anda innebŠr konstitutionalism att makten i en stat Šr reglerad i en grundlag eller liknande, till skillnad frŒn exempelvis oreglerade former av envŠlde eller absolut monarki.

I en rŠttsstat, dŠr makten utšvas rŠttsenligt genom lagstyre och rŠttsordningen skyddar individen mot švergrepp frŒn staten och andra individer, rŒder rŠttssŠkerhet och rŠttstrygghet fšr samhŠllsmedlemmarna. FaststŠllda regler som gŠller lika fšr alla syftar till att fšrhindra godtycke i maktutšvningen och garantera allas likhet infšr lagen. Ingen tillŒts stŒ ovanfšr eller utanfšr lagen.

Till rŠttsstatsidealet hšr att lagarna stiftas politiskt – i en demokrati av medborgarna eller oftast deras valda ombud – och tillŠmpas sakligt och opartiskt av sjŠlvstŠndiga fšrvaltningsmyndigheter och domstolar, med lagen som enda fšrbindelselŠnk till den politiska makten.

Med lagstyrets funktion att skydda den enskilde mot den mŠktiga staten och dess eventuellt maktfullkomliga och korrumperade politiker och tjŠnstemŠn fšljer att rŠttsstatens principer ocksŒ brukar omfatta krav pŒ šppenhet i sŒvŠl muntliga som skriftliga fšrfaranden vid myndigheterna samt garantier fšr att upprŠtthŒlla rŠttssŠkerheten, exempelvis genom mšjlighet att šverklaga och fšrekomst av andra kontrollmekanismer. En rŠttsstat fšrutsŠtter i princip inte demokrati, men bŒda dessa har som en gemensam utgŒngspunkt individernas likstŠlldhet, och vanligen inkluderas Šven grundlŠggande fri- och rŠttigheter i rŠttsstatsbegreppet.

RŠttsstatens funktionsuppdelning pŒ lagstiftning och rŠttstillŠmpning framhŠvs sŠrskilt i statsskick prŠglade av maktdelning, exempelvis den klassiska separationen av verkstŠllande, lagstiftande och dšmande makt. Den Šr framtrŠdande i flera lŠnder, med USA som ett av de tydligaste fallen, medan Sverige sedan parlamentarismens infšrande i stŠllet prŠglas av folksuverŠnitetsprincipen med den politiska makten koncentrerad till det parti eller de partier som behŠrskar sŒvŠl riksdagen som regeringen. Samtidigt har Sverige, fšrutom relativt sjŠlvstŠndiga domstolar, en karaktŠristisk tudelning av statsfšrvaltningen mellan Œ ena sidan regeringskansliet med dess departement och Œ den andra sjŠlvstŠndiga fšrvaltningsmyndigheter. Sverige, tillsammans med Finland, utskiljer sig ocksŒ internationellt med tydligt fšrbud mot ministerstyre och mot att regeringen bestŠmmer hur myndigheter ska besluta i enskilda Šrenden.

En av rŠttsstatens grundpelare Šr fšrutsebarhet, det vill sŠga att medborgarna pŒ fšrhand ska veta vad som gŠller enligt lag fšr att kunna fšlja den. Det krŠver dels tydliga och begripliga lagar, dels att lagar inte stiftas med tillbakaverkande kraft, sŒ kallad retroaktiv lagstiftning, varmed man exempelvis skulle kunna bli straffad fšr en handling som inte var straffbar nŠr den Šgde rum. I en demokrati Šr lagar inte bara tekniska redskap fšr statens maktutšvning utan de fšrvŠntas ocksŒ ge mšjlighet fšr medborgarna att fšrstŒ vad som i demokratisk ordning beslutats gŠlla i samhŠllet.

En medborgare som vŠnder sig till lagtexten fšr att fšrstŒ vad som gŠller fšr en viss situation blir inte sŠllan besviken. Fšr att nŠrma sig ett svar kan behšvas tillgŒng till bŒde fšrarbeten till lagstiftningen och domar som visar hur rŠttspraxis utbildats. Till svŒrigheten att fŒ klart besked kan ha bidragit att lagstiftarna av politiska skŠl byggt in otydlighet i regleringen, exempelvis fšr att kunna samla en majoritet fšr att fŒ en lag antagen. Det medfšr bŒde osŠkerhet fšr medborgare som ska efterleva lagen och att makt fšrskjuts frŒn de folkvalda i riksdagen till domstolarna, som fŒr ta šver normgivningen dŠr politikerna stannat. Oklarheter finns ocksŒ i fšrfattningar pŒ lŠgre nivŒ, sŒsom regeringens fšrordningar och myndigheters fšreskrifter. Bland annat fšrekommer oprecisa regleringar med stort inslag av mŒlangivelser, exempelvis pŒ skolomrŒdet. RŠttssŠkerheten Šr uppenbart hotad om eleverna av kurs- och Šmnesplaner och dessas betygskriterier inte kan fŒ en tydlig uppfattning om vad de ska kunna fšr att fŒ ett visst betyg.

Den offentliga maktutšvningen genom budskap i fšrfattningar samsas ocksŒ med andra styrinstrument, sŒsom budgetanslag och tjŠnstetillsŠttningar. RŠttstillŠmpning Šr inte givet den šverordnade metoden inom alla delar av den offentliga verksamheten. SŒ dyker emellanŒt i kommuner upp hemsnickrade lšsningar som lokalpolitiker funnit bŒde smidigare och billigare Šn det byrŒkratiska omak som fšljer av diverse lagregleringar. PŒ annat hŒll avstŒr en myndighet frŒn att tillŠmpa lag med hŠnvisning till otillrŠckliga resurser, till exempel polisens bortprioritering av betydande mŠngder anmŠlningar frŒn brottsoffer.

Att slŒ vakt om demokratin fordrar att ocksŒ rŠttsstatens principer vŠrnas. Fšr att upprŠtthŒlla allmŠnhetens respekt fšr lagstyrets primat krŠvs dels att riksdagen och švriga normgivare vinnlŠgger sig om tydliga fšrfattningar som Šr begripliga fšr medborgarna, dels att lagarna verkligen tillŠmpas av myndigheterna och att dessa ges fšrutsŠttningar att gšra det. VŠl fungerande lagar Šr till gagn fšr sŒvŠl demokrati som rŠttssŠkerhet och effektivitet genom att det som utifrŒn folkviljan beslutats gŠlla blir fšrverkligat trŠffsŠkert och med alla beršrda likvŠrdigt behandlade.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson