Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om stŠrkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Demokrati Šr investering, inte
konsumtion Att vara medlem i en
demokratisk samhŠllsgemenskap Šr stort. Vad innebŠr dŒ denna roll som
medborgare eller invŒnare i en folkstyrd stat? Den Šr vŠsensskild
frŒn att vara undersŒte i en diktatur, autokrati eller monarki och dŠr
utnyttjas fšr šverhetens maktprojekt. Den Šr ocksŒ nŒgot annat Šn att vara
passiv mottagare av fšrmŒner i en vŠlfŠrdsstat. Demokrati fšrutsŠtter och
innebŠr ansvarsfulla och likstŠllda medspelare och balans mellan skyldigheter
och rŠttigheter. Det som var och en
behšver fšr sin šverlevnad och fšr ett gott liv mŒste frambringas genom
arbetsinsatser, vare sig man sjŠlv odlar sin mat eller i nŒgon form av
marknadsekonomi byter till sig den och annat šnskvŠrt mot andra varor eller
tjŠnster som man producerar. I ett samhŠlle med likstŠllda medlemmar Šr det
grundlŠggande att varje vuxen mŠnniska fšrsšrjer sig och sina minderŒriga
barn genom arbete, om inte Œlderdom, sjukdom eller liknande hindrar. DŠrutšver finns
samhŠllsgemenskapen fšr att hantera gemensamma angelŠgenheter och Œstadkomma
sŒdant som medlemmarna inte klarar bŠttre enskilt, till exempel fredliga
relationer med omvŠrlden, inre ordning och skydd, mšjlighet fšr alla att
fšrsšrja sig, vŒrd och stšd till dem som behšver, infrastruktur och
utbildning. Gemenskapen kan liknas vid bŒde en fšrening eller samfŠllighet
och en fšrsŠkring, med trygghet och vŠlstŒnd som švergripande tema. Fšr att bedriva
gemenskapens verksamhet bidrar varje vuxen medlem med dels en medlemsavgift
och fšrsŠkringspremie i form av skatt frŒn vad han eller hon arbetat ihop,
dels vissa arbetsuppgifter, exempelvis civil eller militŠr plikttjŠnst. PŒ
var och en ankommer ocksŒ att skaffa sig den kunskap som behšvs fšr att
fungera i samhŠllet. Medlemmarna har mšjlighet att delta i gemenskapens
demokratiska processer genom att aktualisera problem, fšreslŒ lšsningar,
argumentera, vŠlja och vŠljas till beslutsfattande ombud och att granska hur
verksamheten genomfšrs. Som medlem har man att fšlja det som beslutats i
demokratisk ordning. Man fullgšr sina fšrpliktelser och fŒr del av
gemenskapens fšrdelar; man mŒste sŒ fšr att kunna skšrda. Demokrati Šr
investering, inte konsumtion. En avgšrande uppgift
fšr gemenskapen, staten, Šr att se till att varje arbetsfšr mŠnniska har
mšjlighet att fšrsšrja sig pŒ ett eget arbete med tillrŠcklig lšn – och
krŠva att alla ocksŒ gšr det. Vars och ens arbete Šr en fšrutsŠttning Šven
fšr sŒvŠl vŠlfŠrdens tjŠnster som individens frihet och verkliga likstŠlldhet
i samhŠllsgemenskapen. Jordytan rŠcker med
rŒge till en lott fšr varje mŠnniska att producera det man behšver. I ett
utvecklat samhŠlle sker sjŠlvfallet ett utbyte sŒ att de flesta inte Šr
samlare eller jordbrukare utan specialiserar sig pŒ andra nyttiga
arbetsuppgifter. Det ankommer pŒ staten, med den kraft som endast en stat
har, att sprida utkomstmšjligheterna sŒ att de kommer alla till del. Men trots goda
intentioner och gynnsamma fšrutsŠttningar Šr en betydande andel av
befolkningen lŒngt ifrŒn fullt delaktig i samhŠllsgemenskapen. Demokratins
premiss om alla samhŠllsmedlemmars likstŠlldhet Šr dŠrmed inte
tillnŠrmelsevis uppfylld. Utanfšrskap, arbetslšshet,
bidragsberoende, sociala klyftor, ojŠmlika livschanser, bostadsbrist,
otillrŠckliga skolresultat, otrygghet, brottslighet, skjutningar,
sprŠngningar och angrepp pŒ samhŠllets funktionŠrer som polis,
rŠddningstjŠnst, sjukvŒrdspersonal, socialarbetare, Œklagare och domare. Det
Šr fundamentala brister i ett demokratiskt samhŠlle och ett ofšrsvarligt
misslyckande av det politiska systemet. I Sverige Šr det šver
1,3 miljoner personer i arbetsfšr Œlder som inte livnŠr sig genom eget
arbete. I stŠllet fšrsšrjs de helt eller delvis av andra invŒnare, som fŒr
arbeta mer Šn fšr sin egen del. De som inte arbetar bidrar inte heller till
finansieringen av det gemensamma men Œtnjuter dess fšrmŒner, och de
representerar en enorm utebliven produktion. HŠrutšver lever en halv miljon
pŒ studiemedel. Den som Šr fšrhindrad av sjukdom eller liknande ska
sjŠlvfallet inte behšva arbeta, och utbildning Šr i allmŠnhet en lšnsam
investering fšr bŒde individen och samhŠllet. Den ŒterstŒende mŠngden av
personer som inte arbetar men skulle kunna och dŠrmed borde gšra det Šr dock
oacceptabel. Det finns olika
anledningar till att arbetsfšra mŠnniskor inte arbetar. Det kan vara
bekvŠmare att leva pŒ bidrag som man lŒter andra arbeta ihop till och som
kanske inte Šr sŒ mycket mindre Šn den lšn efter skatt som ett arbete skulle
ge. Att Šgna sig Œt brottslig verksamhet kan vara vŠl sŒ lukrativt som
hederligt arbete. Men de allra flesta skulle fšrmodligen vilja ha ett arbete
med en lšn att leva pŒ. Den allt šverskuggande fšrklaringen till den stora
mŠngden icke-arbetande Šr att det politiska systemet inte har fšrmŒtt
organisera samhŠllets utkomstmšjligheter sŒ att varje arbetsfšr invŒnare fŒr
och tar sin andel. Det Šr inte tillrŠckligt att bara fyra av landets mer Šn
tio miljoner invŒnare Šr helt sjŠlvfšrsšrjande, och arbetsuppgifter saknas
inte. Staten har inte hos
samhŠllsmedlemmarna etablerat en tydlig insikt om sambandet mellan vad
mŠnniskor producerar genom arbete och vad som finns att konsumera fšr det
egna hushŒllet och fšr den gemensamma vŠlfŠrden. Staten, inklusive kommuner
och regioner, framstŒr fšr somliga som en vŠlfŠrdsautomat dŠr man har rŠtt
att utan kostnad fŒ vad man šnskar. Men sambandets osynlighet gšr sig ocksŒ
pŒmint hos dem som betalar hŠlften av sin arbetsfšrtjŠnst i skatt utan att
veta vad detta mšdosamt skapade kapital faktiskt anvŠnds till. Den
representativa demokratins ršstjakt gynnar varken en politiker som stŠller
krav pŒ vŠljarna eller en som fšrklarar att det Šr vŠljarnas egna pengar som
utlovas som gŒva i utbyte mot stšd pŒ valdagen. Parallellt med
fripassagerare, som inte bidrar till finansieringen av vare sig
samhŠllsgemenskapen eller sitt eget leverne men gŠrna Œtnjuter rŠttigheter
och fšrmŒner, finns de som tjŠnar mycket pengar och dŠrmed ska betala mycket
skatt men undrar vad man fŒr i gengŠld fšr det. Fšrutom skattens funktion att
utjŠmna ekonomiska skillnader i samhŠllet, har den som Šger mycket en extra
stor nytta av den skattefinansierade staten genom att den upprŠtthŒller
exempelvis rŠtten att Šga och ett finansiellt system. Detta fšrutan skulle
den rike behšva grŠva ned sina tillgŒngar i skogen, frakta runt guldtackor
vid transaktioner och omge sig med en kostsam vaktstyrka fšr att med vŒld
skydda sitt liv och sin egendom, under stŠndig risk att fšrlora allt. Skatt anvŠnds ocksŒ
fšr att motverka sŒdant som Šr ošnskat, exempelvis skadligt fšr hŠlsa, miljš
och klimat. Det kan dŒ tyckas paradoxalt att det mest vŠrdefulla fšr att
Œstadkomma ett vŠlmŒende samhŠlle, arbetsinsatser, Šr det som beskattas allra
mest. Betydligt mindre skatt kommer den undan med som i stŠllet tjŠnar pengar
pŒ att passivt Šga sŒdant som stiger i vŠrde, om Šn bara pŒ grund av att det
rŒder brist. SŒ har mŒnga de senaste decennierna utan att behšva anstrŠnga
sig blivit miljonŠrer av att Šga sin bostad, vilken dessutom vanligen kšpts
med pengar som kšparen inte hade utan fick lŒna. MŒnga har tjŠnat mer pengar
pŒ att bo Šn att arbeta. Arbete och sparande Šr
klassiska dygder som snarast bestraffas av staten. Den som arbetar fŒr se
hŠlften av det han arbetat ihop tas i beslag som skatt och den som inte
arbetar fŒr i stŠllet bidrag frŒn skattemedel. Att spara en del av
arbetsinkomsten, fšr att med tiden kunna fšrverkliga nŒgot stšrre, har
missgynnats av fšrst obefintlig rŠnta och sedan hšg inflation som urgršper
vŠrdet pŒ det sparade. I stŠllet har staten frŠmjat skuldsŠttning, inte bara
genom mycket lŒg rŠnta och att skuldbeloppet med inflationens hjŠlp minskar
betydligt tills det ska betalas tillbaka, utan ocksŒ genom statliga bidrag i
form av skatteavdrag fšr rŠntekostnaden. OfšrmŒgan att upprŠtthŒlla ett
stabilt penningvŠrde har fšrst visat sig i exceptionella anstrŠngningar fšr
att pressa upp inflationen, det vill sŠga ška priserna och minska vŠrdet pŒ
sparade pengar, med extremt lŒg rŠnta, som samtidigt drivit fram en massiv
tillgŒngsinflation med kraftig škning av bostadspriserna och dŠrmed
hushŒllens skuldsŠttning. NŠr sedan inflationen och rŠntorna dramatiskt rusat
i hšjden, har vŠrdet dykt pŒ det som Šr de flestas stšrsta tillgŒng, den med
egna eller lŒnade pengar kšpta bostaden. Beroende pŒ nŠr man gjort sin entrŽ
pŒ bostadsmarknaden, liksom eventuella sorti, har somliga blivit rika och
andra fattiga, och de ekonomiska klyftorna i samhŠllet har škat. Inflation
och osŠkerhet pŒ fastighetsmarknaden har ocksŒ fŒtt den svenska kronan att
sjunka i vŠrde och dŠrmed gjort svenskarna generellt fattigare. Staten Šr
inte alltid till hjŠlp fšr den som vill agera ansvarsfullt med arbete och
privatekonomi. Vid sidan av ett
arbete Šr en bostad nŒgot fundamentalt i en mŠnniskas liv. Men det politiska
systemet har lŒngt ifrŒn lyckats skapa mšjlighet fšr alla att skaffa sig en
sŒdan. Bostadsbristen Šr dessutom en viktig faktor i den ekonomiska oredan.
PŒ mindre Šn 20 Œr har Sveriges befolkning škat med drygt 25 procent eller
mer Šn 2 miljoner mŠnniskor. Det fordrar sjŠlvfallet utbyggnad i motsvarande
grad av bostadsbestŒndet, liksom av samhŠllsfunktioner som vŒrd, skola och
polis, men de politiska strategierna har varit i hšg grad otillrŠckliga. Ett flagrant sŠtt fšr
en samhŠllsmedlem att svika sin roll i samhŠllsgemenskapen Šr att bryta mot
lagen. Att begŒ brott Šr odemokratiskt. Fšrutom den skada som brottsoffer
utsŠtts fšr, innebŠr ett brott att gŠrningsmannen sŠtter sig šver det som i
demokratisk ordning har beslutats gŠlla och demonstrerar att han inte
accepterar villkoren fšr att vara en del av gemenskapen. Utan att rŒda šver
omstŠndigheterna kan en mŠnniska hamna i ett livssammanhang dŠr risken att
begŒ brott Šr pŒtagligt stšrre Šn den Šr fšr andra. Men varje brott utfšrs av
en mŠnniska som agerar pŒ ett oacceptabelt sŠtt. Brottslighet Šr inte ett
abstrakt samhŠllsfenomen utan ett brustet personligt ansvar. Den som Šgnar
sig Œt stšld, bedrŠgeri, inbrott, rŒn, hot, skadegšrelse, misshandel, mord,
vŒldtŠkt, mŠnniskohandel och sŒ vidare gšr det inte av misstag eller i tro
att det Šr tillŒtet eller medmŠnskligt. Han vet att det Šr fel. En stor del
av statens kraft mŒste Šgnas Œt att hantera en mŠngd personer som inte lever
upp till de grundlŠggande villkoren fšr att vara en del av en demokratisk
samhŠllsgemenskap. Staten fullgšr denna rŠttsvŒrdande uppgift till enorma
kostnader och med upprŠtthŒllen rŠttssŠkerhet, vilken med maximen att hellre
fria Šn fŠlla kan vara brottslingens bŠsta bundsfšrvant vid brŠckligt
bevislŠge. Den demokratiska rŠttsstaten Šr en tillgŒng Šven fšr kriminella. I ett fungerande
demokratiskt samhŠlle finns inte plats fšr kriminalitet. Med nolltolerans mot
alla brott, vare sig de riktas mot person, egendom, samhŠlle eller miljš, kan
en kriminell bana stoppas redan vid fšrsta smŒbrottet. Skillnaden mellan 0
och 1 Šr mycket stšrre Šn mellan 1 och 100. Odemokratiskt Šr Šven
att tillskansa sig mer Šn rŠttmŠtigt pŒ det allmŠnnas – och dŠrmed till
sist enskildas – bekostnad genom privilegier som lyckats fŒ statens
sanktion och dŠrmed inte formellt Šr nŒgot olagligt. Att uppbŠra skattebetalt
apanage pŒ grund av sin bšrd eller miljonbelopp i avgŒngsvederlag efter att
inte ha blivit omvald som riksdagsledamot, Šr inte nšdvŠndigtvis mindre omoraliskt
Šn den arbets- och bostadslšses snatteri. Fšr att en
samhŠllsgemenskap med likstŠllda medlemmar ska fungera behšver rollerna vara
tydliga och uppfyllda: staten ska gšra sitt och invŒnarna sitt. Det Šr inte
oskŠligt att krŠva det av dem bŒda – det Šr demokrati. Det borde vara en
sjŠlvklarhet att staten ska se till att varje invŒnare i arbetsfšr Œlder fŒr
mšjlighet till ett heltidsarbete med en lšn som man kan fšrsšrja sig pŒ,
inklusive betala boende, skatt och avsŠttning till pension. Fšr dem som inte
kan skaffa arbete pŒ den fria arbetsmarknaden bšr det vara en uppgift fšr
staten att anordna arbeten inom den offentliga sektorn. En rikstŠckande
myndighet, Arbetsverket, skulle kunna vara ansvarig och samarbeta med
statliga, regionala och kommunala myndigheter dŠr arbetena kan utfšras. I
stŠllet fšr att betala ut bidrag till mŠnniskor som kan arbeta men inte gšr
det skulle samhŠllet kunna fŒ utfšrt en oerhšrd mŠngd nyttigt arbete, allt
ifrŒn stšd och fšrstŠrkning i befintliga verksamheter till uppgifter som
annars inte alls hade kunnat bli av. Det stŠlls stora krav pŒ ledarskap fšr
att organisera och leda arbetet, sŒ att detta blir meningsfullt fšr bŒde den
som arbetar och fšr produktionen. Kraven pŒ arbetstagaren ska motsvara
arbetslivet i švrigt, men fšr den som har sŠrskilda behov anpassas
arbetssituationen. Genom ett arbete i Arbetsverkets regi blir det mšjligt att
fŒ vara del av en arbetsgemenskap och att visa sin duglighet med sikte pŒ att
fŒ ett arbete pŒ den ordinarie arbetsmarknaden. MotstŒnd mot denna
form av offentliga arbetstillfŠllen kan finnas pŒ bŒde arbetstagar- och
arbetsgivarhŒll. FrŒn fackligt perspektiv kan befaras att ett škat utbud av
arbetskraft kan pressa ned lšner och att nya arbetstillfŠllen kan ta šver
arbete som utfšrts av medlemmar. NŠringslivet kan hŠvda att statligt bedriven
verksamhet riskerar konkurrera med och minska behovet av privat fšretagande.
Mot detta ankommer det pŒ staten att hŠvda samhŠllsnyttan och alla
medborgares rŠtt och skyldighet till egenfšrsšrjning. PŒ varje invŒnare i
arbetsfšr Œlder bšr stŠllas krav att utnyttja den av staten garanterade
fšrsšrjningsmšjligheten och varje mŒnad redovisa beskattad inkomst av
hederligt arbete pŒ heltid, alternativt fšrŠldrapenning, sjukpenning eller
liknande ersŠttning. Fšrutom att genom
skatt bidra med sin del till finansieringen av det samhŠllsgemensamma och att
betala till sin egen pension, skulle var och en kunna ŒlŠggas att sŠtta in
ett visst belopp pŒ ett avkastningsgivande konto som reservmedel om man
skulle bli skadestŒndsskyldig och inte har andra tillgŒngar. Det kapital som
ŒterstŒr nŠr man uppnŒr riktŒldern fšr den allmŠnna pensionen fŒr dŒ tas ut
stegvis som tillskott till den švriga pensionen. AnstrŠngning ska lšna
sig. Arbete, nytŠnkande och fšretagsamhet Šr grunden fšr vŠlstŒnd, bŒde fšr
den enskilde och fšr samhŠllet. Det ankommer pŒ var och en att ta i ansprŒk
sitt dygns 24 timmar pŒ bŠsta sŠtt. Omkring 8 gŒr bort i sšmn och utslaget pŒ
alla dagar Šr 5 timmar reserverade fšr heltidsarbete, men i praktiken blir
fšr en genomsnittssvensk endast 4 utfšrda. Ett par timmar behšvs fšr
personliga nšdvŠndigheter. Resterande 10 timmar kan fšr en del reduceras av
allt ifrŒn resor mellan bostad och arbete till fšrŠldraskap, men fšr de
flesta finns en inte obetydlig mŠngd tid som man sjŠlv kan vŠlja hur man vill
anvŠnda. Den ger mšjlighet till investering genom att fšrkovra sig och dŠrmed
bana vŠg fšr bŒde bŠttre ekonomi och intressantare livsinnehŒll. Det Šr en
avgšrande tillgŒng att samhŠllet erbjuder kostnadsfri utbildning. Men det Šr
varken sjŠlvklart eller nšdvŠndigt att det allmŠnna ska stŒ fšr betald tid,
nŠr man har ett utrymme utšver arbetstiden att ta i ansprŒk inom den egna
dygnsresursen. Historien bjuder pŒ fšredšmen, inte minst alla dem som vid
sidan av sitt heltidsarbete utbildade sig pŒ tekniska aftonskolor och
Hermodskurser till ingenjšrer och dŠrmed lyfte bŒde sig sjŠlva och den
svenska samhŠllsekonomin och vŠlfŠrden. Proportionerna mellan
olika skatteslag kan med fšrdel justeras sŒ att arbete frŠmjas och i stŠllet
beskattningen av kapitalavkastning, konsumtion och miljšpŒverkan škas. Den som fullgšr sina
skyldigheter och tar tillvara de mšjligheter som ges, sŒsom till utbildning
och arbete, ska givetvis fŒ del av samhŠllsgemenskapens fšrmŒner. Det gŠller
ocksŒ den som pŒ grund av exempelvis sjukdom eller Œlder inte arbetar, i
enlighet med en av huvudpoŠngerna med gemenskapen. Men Šr det lika sjŠlvklart
nŠr det kommer till fripassagerare i form av bidragsfuskare, skattesmitare
och livsstilskriminella, som inte accepterar gemenskapens premisser? Oavsett
grymheten i deras gŠrningar Šr mŠnniskovŠrdet fšr var och en ofšrminskat och
hundraprocentigt, och alla mŒste ha mšjlighet till fšrsšrjning motsvarande
sin andel av jordytan. Men det Šr inte en naturgiven rŠttighet att fŒ njuta
frukterna av vad andra i fšreningen mšdosamt arbetar samman, samtidigt som
man sjŠlv inte betalar medlemsavgiften och fšrsŠkringspremien och dessutom
bryter mot stadgarna och fšrstšr fšr andra medlemmar. Vill man vara en del av
en demokratisk samhŠllsgemenskap fŒr man ta hela paketet med bŒde
skyldigheter och rŠttigheter. VŠljer man att avstŒ
Šr det rimligt att bli anvisad sin fšrsšrjningsyta pŒ en avskild plats dŠr
man sjŠlv fŒr arbeta med vad naturen kan ge och pŒ egen hand ombesšrja
sjukvŒrd, rŠddningstjŠnst och annat som annars ett samhŠlle brukar
Œstadkomma. Det saknas inte markomrŒden i Sveriges utkanter. Fšr att skydda
den hederliga och demokratiskt sinnade huvuddelen av befolkningen, vore det
lŠmpligt med en š med goda bevakningsmšjligheter lŒngt frŒn fastlandet,
kanske Gotska sandšn. MŒlet mŒste vara att den nya šbefolkningen med tiden
ska omvŠrdera sin syn pŒ samhŠllsgemenskapen och ŒtervŠnda till denna fšr att
acceptera spelreglerna. Arbete fšr alla
framstŒr som en avgšrande nyckel till att lšsa en stor del av de problem som
samhŠllet i dag brottas med, till att fšrverkliga en demokratisk
samhŠllsgemenskap av likstŠllda medlemmar och till den enskildes frihet. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|