Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Demokrati Šr investering, inte konsumtion

Att vara medlem i en demokratisk samhŠllsgemenskap Šr stort. Vad innebŠr dŒ denna roll som medborgare eller invŒnare i en folkstyrd stat?

Den Šr vŠsensskild frŒn att vara undersŒte i en diktatur, autokrati eller monarki och dŠr utnyttjas fšr šverhetens maktprojekt. Den Šr ocksŒ nŒgot annat Šn att vara passiv mottagare av fšrmŒner i en vŠlfŠrdsstat. Demokrati fšrutsŠtter och innebŠr ansvarsfulla och likstŠllda medspelare och balans mellan skyldigheter och rŠttigheter.

Det som var och en behšver fšr sin šverlevnad och fšr ett gott liv mŒste frambringas genom arbetsinsatser, vare sig man sjŠlv odlar sin mat eller i nŒgon form av marknadsekonomi byter till sig den och annat šnskvŠrt mot andra varor eller tjŠnster som man producerar. I ett samhŠlle med likstŠllda medlemmar Šr det grundlŠggande att varje vuxen mŠnniska fšrsšrjer sig och sina minderŒriga barn genom arbete, om inte Œlderdom, sjukdom eller liknande hindrar.

DŠrutšver finns samhŠllsgemenskapen fšr att hantera gemensamma angelŠgenheter och Œstadkomma sŒdant som medlemmarna inte klarar bŠttre enskilt, till exempel fredliga relationer med omvŠrlden, inre ordning och skydd, mšjlighet fšr alla att fšrsšrja sig, vŒrd och stšd till dem som behšver, infrastruktur och utbildning. Gemenskapen kan liknas vid bŒde en fšrening eller samfŠllighet och en fšrsŠkring, med trygghet och vŠlstŒnd som švergripande tema.

Fšr att bedriva gemenskapens verksamhet bidrar varje vuxen medlem med dels en medlemsavgift och fšrsŠkringspremie i form av skatt frŒn vad han eller hon arbetat ihop, dels vissa arbetsuppgifter, exempelvis civil eller militŠr plikttjŠnst. PŒ var och en ankommer ocksŒ att skaffa sig den kunskap som behšvs fšr att fungera i samhŠllet. Medlemmarna har mšjlighet att delta i gemenskapens demokratiska processer genom att aktualisera problem, fšreslŒ lšsningar, argumentera, vŠlja och vŠljas till beslutsfattande ombud och att granska hur verksamheten genomfšrs. Som medlem har man att fšlja det som beslutats i demokratisk ordning. Man fullgšr sina fšrpliktelser och fŒr del av gemenskapens fšrdelar; man mŒste sŒ fšr att kunna skšrda. Demokrati Šr investering, inte konsumtion.

En avgšrande uppgift fšr gemenskapen, staten, Šr att se till att varje arbetsfšr mŠnniska har mšjlighet att fšrsšrja sig pŒ ett eget arbete med tillrŠcklig lšn – och krŠva att alla ocksŒ gšr det. Vars och ens arbete Šr en fšrutsŠttning Šven fšr sŒvŠl vŠlfŠrdens tjŠnster som individens frihet och verkliga likstŠlldhet i samhŠllsgemenskapen.

Jordytan rŠcker med rŒge till en lott fšr varje mŠnniska att producera det man behšver. I ett utvecklat samhŠlle sker sjŠlvfallet ett utbyte sŒ att de flesta inte Šr samlare eller jordbrukare utan specialiserar sig pŒ andra nyttiga arbetsuppgifter. Det ankommer pŒ staten, med den kraft som endast en stat har, att sprida utkomstmšjligheterna sŒ att de kommer alla till del.

Men trots goda intentioner och gynnsamma fšrutsŠttningar Šr en betydande andel av befolkningen lŒngt ifrŒn fullt delaktig i samhŠllsgemenskapen. Demokratins premiss om alla samhŠllsmedlemmars likstŠlldhet Šr dŠrmed inte tillnŠrmelsevis uppfylld.

Utanfšrskap, arbetslšshet, bidragsberoende, sociala klyftor, ojŠmlika livschanser, bostadsbrist, otillrŠckliga skolresultat, otrygghet, brottslighet, skjutningar, sprŠngningar och angrepp pŒ samhŠllets funktionŠrer som polis, rŠddningstjŠnst, sjukvŒrdspersonal, socialarbetare, Œklagare och domare. Det Šr fundamentala brister i ett demokratiskt samhŠlle och ett ofšrsvarligt misslyckande av det politiska systemet.

I Sverige Šr det šver 1,3 miljoner personer i arbetsfšr Œlder som inte livnŠr sig genom eget arbete. I stŠllet fšrsšrjs de helt eller delvis av andra invŒnare, som fŒr arbeta mer Šn fšr sin egen del. De som inte arbetar bidrar inte heller till finansieringen av det gemensamma men Œtnjuter dess fšrmŒner, och de representerar en enorm utebliven produktion. HŠrutšver lever en halv miljon pŒ studiemedel. Den som Šr fšrhindrad av sjukdom eller liknande ska sjŠlvfallet inte behšva arbeta, och utbildning Šr i allmŠnhet en lšnsam investering fšr bŒde individen och samhŠllet. Den ŒterstŒende mŠngden av personer som inte arbetar men skulle kunna och dŠrmed borde gšra det Šr dock oacceptabel.

Det finns olika anledningar till att arbetsfšra mŠnniskor inte arbetar. Det kan vara bekvŠmare att leva pŒ bidrag som man lŒter andra arbeta ihop till och som kanske inte Šr sŒ mycket mindre Šn den lšn efter skatt som ett arbete skulle ge. Att Šgna sig Œt brottslig verksamhet kan vara vŠl sŒ lukrativt som hederligt arbete. Men de allra flesta skulle fšrmodligen vilja ha ett arbete med en lšn att leva pŒ. Den allt šverskuggande fšrklaringen till den stora mŠngden icke-arbetande Šr att det politiska systemet inte har fšrmŒtt organisera samhŠllets utkomstmšjligheter sŒ att varje arbetsfšr invŒnare fŒr och tar sin andel. Det Šr inte tillrŠckligt att bara fyra av landets mer Šn tio miljoner invŒnare Šr helt sjŠlvfšrsšrjande, och arbetsuppgifter saknas inte.

Staten har inte hos samhŠllsmedlemmarna etablerat en tydlig insikt om sambandet mellan vad mŠnniskor producerar genom arbete och vad som finns att konsumera fšr det egna hushŒllet och fšr den gemensamma vŠlfŠrden. Staten, inklusive kommuner och regioner, framstŒr fšr somliga som en vŠlfŠrdsautomat dŠr man har rŠtt att utan kostnad fŒ vad man šnskar. Men sambandets osynlighet gšr sig ocksŒ pŒmint hos dem som betalar hŠlften av sin arbetsfšrtjŠnst i skatt utan att veta vad detta mšdosamt skapade kapital faktiskt anvŠnds till. Den representativa demokratins ršstjakt gynnar varken en politiker som stŠller krav pŒ vŠljarna eller en som fšrklarar att det Šr vŠljarnas egna pengar som utlovas som gŒva i utbyte mot stšd pŒ valdagen.

Parallellt med fripassagerare, som inte bidrar till finansieringen av vare sig samhŠllsgemenskapen eller sitt eget leverne men gŠrna Œtnjuter rŠttigheter och fšrmŒner, finns de som tjŠnar mycket pengar och dŠrmed ska betala mycket skatt men undrar vad man fŒr i gengŠld fšr det. Fšrutom skattens funktion att utjŠmna ekonomiska skillnader i samhŠllet, har den som Šger mycket en extra stor nytta av den skattefinansierade staten genom att den upprŠtthŒller exempelvis rŠtten att Šga och ett finansiellt system. Detta fšrutan skulle den rike behšva grŠva ned sina tillgŒngar i skogen, frakta runt guldtackor vid transaktioner och omge sig med en kostsam vaktstyrka fšr att med vŒld skydda sitt liv och sin egendom, under stŠndig risk att fšrlora allt.

Skatt anvŠnds ocksŒ fšr att motverka sŒdant som Šr ošnskat, exempelvis skadligt fšr hŠlsa, miljš och klimat. Det kan dŒ tyckas paradoxalt att det mest vŠrdefulla fšr att Œstadkomma ett vŠlmŒende samhŠlle, arbetsinsatser, Šr det som beskattas allra mest. Betydligt mindre skatt kommer den undan med som i stŠllet tjŠnar pengar pŒ att passivt Šga sŒdant som stiger i vŠrde, om Šn bara pŒ grund av att det rŒder brist. SŒ har mŒnga de senaste decennierna utan att behšva anstrŠnga sig blivit miljonŠrer av att Šga sin bostad, vilken dessutom vanligen kšpts med pengar som kšparen inte hade utan fick lŒna. MŒnga har tjŠnat mer pengar pŒ att bo Šn att arbeta.

Arbete och sparande Šr klassiska dygder som snarast bestraffas av staten. Den som arbetar fŒr se hŠlften av det han arbetat ihop tas i beslag som skatt och den som inte arbetar fŒr i stŠllet bidrag frŒn skattemedel. Att spara en del av arbetsinkomsten, fšr att med tiden kunna fšrverkliga nŒgot stšrre, har missgynnats av fšrst obefintlig rŠnta och sedan hšg inflation som urgršper vŠrdet pŒ det sparade. I stŠllet har staten frŠmjat skuldsŠttning, inte bara genom mycket lŒg rŠnta och att skuldbeloppet med inflationens hjŠlp minskar betydligt tills det ska betalas tillbaka, utan ocksŒ genom statliga bidrag i form av skatteavdrag fšr rŠntekostnaden. OfšrmŒgan att upprŠtthŒlla ett stabilt penningvŠrde har fšrst visat sig i exceptionella anstrŠngningar fšr att pressa upp inflationen, det vill sŠga ška priserna och minska vŠrdet pŒ sparade pengar, med extremt lŒg rŠnta, som samtidigt drivit fram en massiv tillgŒngsinflation med kraftig škning av bostadspriserna och dŠrmed hushŒllens skuldsŠttning. NŠr sedan inflationen och rŠntorna dramatiskt rusat i hšjden, har vŠrdet dykt pŒ det som Šr de flestas stšrsta tillgŒng, den med egna eller lŒnade pengar kšpta bostaden. Beroende pŒ nŠr man gjort sin entrŽ pŒ bostadsmarknaden, liksom eventuella sorti, har somliga blivit rika och andra fattiga, och de ekonomiska klyftorna i samhŠllet har škat. Inflation och osŠkerhet pŒ fastighetsmarknaden har ocksŒ fŒtt den svenska kronan att sjunka i vŠrde och dŠrmed gjort svenskarna generellt fattigare. Staten Šr inte alltid till hjŠlp fšr den som vill agera ansvarsfullt med arbete och privatekonomi.

Vid sidan av ett arbete Šr en bostad nŒgot fundamentalt i en mŠnniskas liv. Men det politiska systemet har lŒngt ifrŒn lyckats skapa mšjlighet fšr alla att skaffa sig en sŒdan. Bostadsbristen Šr dessutom en viktig faktor i den ekonomiska oredan. PŒ mindre Šn 20 Œr har Sveriges befolkning škat med drygt 25 procent eller mer Šn 2 miljoner mŠnniskor. Det fordrar sjŠlvfallet utbyggnad i motsvarande grad av bostadsbestŒndet, liksom av samhŠllsfunktioner som vŒrd, skola och polis, men de politiska strategierna har varit i hšg grad otillrŠckliga.

Ett flagrant sŠtt fšr en samhŠllsmedlem att svika sin roll i samhŠllsgemenskapen Šr att bryta mot lagen. Att begŒ brott Šr odemokratiskt. Fšrutom den skada som brottsoffer utsŠtts fšr, innebŠr ett brott att gŠrningsmannen sŠtter sig šver det som i demokratisk ordning har beslutats gŠlla och demonstrerar att han inte accepterar villkoren fšr att vara en del av gemenskapen. Utan att rŒda šver omstŠndigheterna kan en mŠnniska hamna i ett livssammanhang dŠr risken att begŒ brott Šr pŒtagligt stšrre Šn den Šr fšr andra. Men varje brott utfšrs av en mŠnniska som agerar pŒ ett oacceptabelt sŠtt. Brottslighet Šr inte ett abstrakt samhŠllsfenomen utan ett brustet personligt ansvar. Den som Šgnar sig Œt stšld, bedrŠgeri, inbrott, rŒn, hot, skadegšrelse, misshandel, mord, vŒldtŠkt, mŠnniskohandel och sŒ vidare gšr det inte av misstag eller i tro att det Šr tillŒtet eller medmŠnskligt. Han vet att det Šr fel. En stor del av statens kraft mŒste Šgnas Œt att hantera en mŠngd personer som inte lever upp till de grundlŠggande villkoren fšr att vara en del av en demokratisk samhŠllsgemenskap. Staten fullgšr denna rŠttsvŒrdande uppgift till enorma kostnader och med upprŠtthŒllen rŠttssŠkerhet, vilken med maximen att hellre fria Šn fŠlla kan vara brottslingens bŠsta bundsfšrvant vid brŠckligt bevislŠge. Den demokratiska rŠttsstaten Šr en tillgŒng Šven fšr kriminella.

I ett fungerande demokratiskt samhŠlle finns inte plats fšr kriminalitet. Med nolltolerans mot alla brott, vare sig de riktas mot person, egendom, samhŠlle eller miljš, kan en kriminell bana stoppas redan vid fšrsta smŒbrottet. Skillnaden mellan 0 och 1 Šr mycket stšrre Šn mellan 1 och 100.

Odemokratiskt Šr Šven att tillskansa sig mer Šn rŠttmŠtigt pŒ det allmŠnnas – och dŠrmed till sist enskildas – bekostnad genom privilegier som lyckats fŒ statens sanktion och dŠrmed inte formellt Šr nŒgot olagligt. Att uppbŠra skattebetalt apanage pŒ grund av sin bšrd eller miljonbelopp i avgŒngsvederlag efter att inte ha blivit omvald som riksdagsledamot, Šr inte nšdvŠndigtvis mindre omoraliskt Šn den arbets- och bostadslšses snatteri.

Fšr att en samhŠllsgemenskap med likstŠllda medlemmar ska fungera behšver rollerna vara tydliga och uppfyllda: staten ska gšra sitt och invŒnarna sitt. Det Šr inte oskŠligt att krŠva det av dem bŒda – det Šr demokrati.

Det borde vara en sjŠlvklarhet att staten ska se till att varje invŒnare i arbetsfšr Œlder fŒr mšjlighet till ett heltidsarbete med en lšn som man kan fšrsšrja sig pŒ, inklusive betala boende, skatt och avsŠttning till pension. Fšr dem som inte kan skaffa arbete pŒ den fria arbetsmarknaden bšr det vara en uppgift fšr staten att anordna arbeten inom den offentliga sektorn. En rikstŠckande myndighet, Arbetsverket, skulle kunna vara ansvarig och samarbeta med statliga, regionala och kommunala myndigheter dŠr arbetena kan utfšras. I stŠllet fšr att betala ut bidrag till mŠnniskor som kan arbeta men inte gšr det skulle samhŠllet kunna fŒ utfšrt en oerhšrd mŠngd nyttigt arbete, allt ifrŒn stšd och fšrstŠrkning i befintliga verksamheter till uppgifter som annars inte alls hade kunnat bli av. Det stŠlls stora krav pŒ ledarskap fšr att organisera och leda arbetet, sŒ att detta blir meningsfullt fšr bŒde den som arbetar och fšr produktionen. Kraven pŒ arbetstagaren ska motsvara arbetslivet i švrigt, men fšr den som har sŠrskilda behov anpassas arbetssituationen. Genom ett arbete i Arbetsverkets regi blir det mšjligt att fŒ vara del av en arbetsgemenskap och att visa sin duglighet med sikte pŒ att fŒ ett arbete pŒ den ordinarie arbetsmarknaden.

MotstŒnd mot denna form av offentliga arbetstillfŠllen kan finnas pŒ bŒde arbetstagar- och arbetsgivarhŒll. FrŒn fackligt perspektiv kan befaras att ett škat utbud av arbetskraft kan pressa ned lšner och att nya arbetstillfŠllen kan ta šver arbete som utfšrts av medlemmar. NŠringslivet kan hŠvda att statligt bedriven verksamhet riskerar konkurrera med och minska behovet av privat fšretagande. Mot detta ankommer det pŒ staten att hŠvda samhŠllsnyttan och alla medborgares rŠtt och skyldighet till egenfšrsšrjning.

PŒ varje invŒnare i arbetsfšr Œlder bšr stŠllas krav att utnyttja den av staten garanterade fšrsšrjningsmšjligheten och varje mŒnad redovisa beskattad inkomst av hederligt arbete pŒ heltid, alternativt fšrŠldrapenning, sjukpenning eller liknande ersŠttning.

Fšrutom att genom skatt bidra med sin del till finansieringen av det samhŠllsgemensamma och att betala till sin egen pension, skulle var och en kunna ŒlŠggas att sŠtta in ett visst belopp pŒ ett avkastningsgivande konto som reservmedel om man skulle bli skadestŒndsskyldig och inte har andra tillgŒngar. Det kapital som ŒterstŒr nŠr man uppnŒr riktŒldern fšr den allmŠnna pensionen fŒr dŒ tas ut stegvis som tillskott till den švriga pensionen.

AnstrŠngning ska lšna sig. Arbete, nytŠnkande och fšretagsamhet Šr grunden fšr vŠlstŒnd, bŒde fšr den enskilde och fšr samhŠllet. Det ankommer pŒ var och en att ta i ansprŒk sitt dygns 24 timmar pŒ bŠsta sŠtt. Omkring 8 gŒr bort i sšmn och utslaget pŒ alla dagar Šr 5 timmar reserverade fšr heltidsarbete, men i praktiken blir fšr en genomsnittssvensk endast 4 utfšrda. Ett par timmar behšvs fšr personliga nšdvŠndigheter. Resterande 10 timmar kan fšr en del reduceras av allt ifrŒn resor mellan bostad och arbete till fšrŠldraskap, men fšr de flesta finns en inte obetydlig mŠngd tid som man sjŠlv kan vŠlja hur man vill anvŠnda. Den ger mšjlighet till investering genom att fšrkovra sig och dŠrmed bana vŠg fšr bŒde bŠttre ekonomi och intressantare livsinnehŒll. Det Šr en avgšrande tillgŒng att samhŠllet erbjuder kostnadsfri utbildning. Men det Šr varken sjŠlvklart eller nšdvŠndigt att det allmŠnna ska stŒ fšr betald tid, nŠr man har ett utrymme utšver arbetstiden att ta i ansprŒk inom den egna dygnsresursen. Historien bjuder pŒ fšredšmen, inte minst alla dem som vid sidan av sitt heltidsarbete utbildade sig pŒ tekniska aftonskolor och Hermodskurser till ingenjšrer och dŠrmed lyfte bŒde sig sjŠlva och den svenska samhŠllsekonomin och vŠlfŠrden.

Proportionerna mellan olika skatteslag kan med fšrdel justeras sŒ att arbete frŠmjas och i stŠllet beskattningen av kapitalavkastning, konsumtion och miljšpŒverkan škas.

Den som fullgšr sina skyldigheter och tar tillvara de mšjligheter som ges, sŒsom till utbildning och arbete, ska givetvis fŒ del av samhŠllsgemenskapens fšrmŒner. Det gŠller ocksŒ den som pŒ grund av exempelvis sjukdom eller Œlder inte arbetar, i enlighet med en av huvudpoŠngerna med gemenskapen. Men Šr det lika sjŠlvklart nŠr det kommer till fripassagerare i form av bidragsfuskare, skattesmitare och livsstilskriminella, som inte accepterar gemenskapens premisser? Oavsett grymheten i deras gŠrningar Šr mŠnniskovŠrdet fšr var och en ofšrminskat och hundraprocentigt, och alla mŒste ha mšjlighet till fšrsšrjning motsvarande sin andel av jordytan. Men det Šr inte en naturgiven rŠttighet att fŒ njuta frukterna av vad andra i fšreningen mšdosamt arbetar samman, samtidigt som man sjŠlv inte betalar medlemsavgiften och fšrsŠkringspremien och dessutom bryter mot stadgarna och fšrstšr fšr andra medlemmar. Vill man vara en del av en demokratisk samhŠllsgemenskap fŒr man ta hela paketet med bŒde skyldigheter och rŠttigheter.

VŠljer man att avstŒ Šr det rimligt att bli anvisad sin fšrsšrjningsyta pŒ en avskild plats dŠr man sjŠlv fŒr arbeta med vad naturen kan ge och pŒ egen hand ombesšrja sjukvŒrd, rŠddningstjŠnst och annat som annars ett samhŠlle brukar Œstadkomma. Det saknas inte markomrŒden i Sveriges utkanter. Fšr att skydda den hederliga och demokratiskt sinnade huvuddelen av befolkningen, vore det lŠmpligt med en š med goda bevakningsmšjligheter lŒngt frŒn fastlandet, kanske Gotska sandšn. MŒlet mŒste vara att den nya šbefolkningen med tiden ska omvŠrdera sin syn pŒ samhŠllsgemenskapen och ŒtervŠnda till denna fšr att acceptera spelreglerna.

Arbete fšr alla framstŒr som en avgšrande nyckel till att lšsa en stor del av de problem som samhŠllet i dag brottas med, till att fšrverkliga en demokratisk samhŠllsgemenskap av likstŠllda medlemmar och till den enskildes frihet.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson