Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om stŠrkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Demokrati Šr inte sjŠlvklart fšr alla Demokrati har mŒnga
motsatser, kallade diktatur, autokrati, tyranni, despoti, totalitarism,
absolutism, monarki, oligarki, aristokrati, teokrati, hierokrati, plutokrati,
militŠrvŠlde, partivŠlde och sŒ vidare. Gemensamt fšr dem Šr att alla
mŠnniskor inte Šr likstŠllda till frihet, inflytande och rŠttigheter. I
stŠllet har en eller ett fŒtal personer fšrsett sig med privilegier –
politiska, ekonomiska och sociala – pŒ folkflertalets bekostnad. En
fšrkrossande majoritet av jordens invŒnare lever i lŠnder som inte nŒr upp
till ens lŒgt stŠllda krav pŒ att vara nŒgon form av demokrati. VŠrlden och
vŠrldshistorien rymmer otaliga exempel pŒ att det finns personer som har allt
att vinna pŒ frŒnvaro av demokrati. Fšr de allra flesta mŠnniskor Šr i
stŠllet demokrati – ihop med arbete och nytŠnkande – vŠgen till
vŠlstŒnd och trygghet. En helgjuten demokrat fšrsvarar ocksŒ demokrati som
ett egenvŠrde, inte bara som nyttigt instrument fšr sina privata syften nŠr
det passar utan som permanent garant fšr alla mŠnniskors vŠlgŒng under Šven
ofšrutsedda och pršvande omstŠndigheter. En monark som mutat in
ett landomrŒde som sin privategendom, liksom varje diktator, tyrann och
despot som tillskansat sig makten i en stat, Šr švertydliga fall av
icke-demokrati. LŠngre kan avstŒndet knappast vara till en demokratisk
samhŠllsgemenskap dŠr politikerna Šr medborgarnas tjŠnare i stŠllet fšr deras
herrar. Fšrutom artskilda motsatser finns ocksŒ avarter av demokrati med
olika grad av brister, knutna till utformningen eller tillŠmpningen av det
politiska systemet. IdealtillstŒndet
demokrati utmanas stŠndigt av sŠrintressen som vill utnyttja det allmŠnnas
makt och resurser fšr att nŒ egna fšrdelar. Det kan ske genom allt ifrŒn att
fŒ till stŒnd en gynnande lagstiftning till att ge och ta muta fšr att ett
šnskat fšrvaltningsbeslut ska fattas. Att missbruka sin stŠllning i eget
intresse, oavsett metod, kallas korruption, av det latinska ordet fšr att
fšrdŠrva. Frestelse dŠrtill hos den som fŒr makt i sina hŠnder har gett
upphov till det ingalunda obestyrkta pŒstŒendet att makt korrumperar. En
revolutionsledare som besegrat diktaturen och infšrt demokrati riskerar att
med tiden bli nŠste diktator. Privilegier kan ses som institutionaliserad
korruption, vare sig fšrmŒnstagaren Šr ett kungahus eller ett politiskt
parti. BŒda dessa har ocksŒ visat sig kunna utdela privilegier, fšr att kšpa
lojalitet genom godsfšrlŠningar, adelskap och ordensutmŠrkelser respektive
generšsa utfŠstelser om offentliga medel till potentiella vŠljare, det vill
sŠga valflŠsk. €ven i ett vŠldesignat demokratiskt system gŠller det fšr
makthavarna att lŠgga band pŒ sina svaga sidor fšr att vŠrna sŒvŠl folkstyret
och rŠttsstaten som mŠnniskors frihet och intjŠnade tillgŒngar. Fšr att bedšma graden
av demokrati Šr det angelŠget att utgŒ frŒn en norm som Šr oberoende av
sŠrintressen. De som har makten i ett politiskt system beskriver gŠrna detta
som demokratiskt. I utbildningen av barn och ungdomar kan en oklar bodelning
mellan skolans socialisationsuppdrag och den vetenskapligt grundade
Šmnesundervisningen fŒ det egna landets tappning av demokrati att framstŒ som
ideal. Demokrati Šr inte
entydigt nŒgot som ett land antingen har eller inte har. Av alla existerande
politiska system Šr inget demokratiskt komplett och de flesta rymmer
Œtminstone spŒr av demokrati. Maktsystemens skala Šr inte dikotom sŒ att man
exempelvis kan hŠvda att Sverige blev demokratiskt vid en viss tidpunkt. I
stŠllet har vi haft varierande inslag av demokrati Šnda sedan medeltiden, och
trots det demokratiska genombrottet fšr drygt hundra Œr sedan har vi Šnnu i
dag en del brister i demokratin. Ett politiskt systems utformning,
funktionssŠtt och grad av demokrati Šr vid varje tidpunkt ett uttryck fšr de
positioner som rŒdande maktfšrhŒllanden resulterat i. Den som lyckats skaffa
sig makt tenderar att hŒlla fast vid den, vare sig innehavaren Šr kung,
adelsman, kapitalŠgare eller partimakthavare. Samtidigt har undersŒtarna
eller medborgarna alltid en potential att flytta fram demokratins frontlinje. Populism skulle
utifrŒn bŒde term och begreppsinnehŒll kunna vara den optimala formen av
demokrati. Likt pšbel har benŠmningen sitt ursprung i latinets ord fšr folk,
och sŒvŠl vŠnster- som hšgerpopulism Šr politiska riktningar som sŠger sig
sŠrskilt fšretrŠda de oprivilegierade medborgarnas intressen gentemot eliten
och ha ambitionen att kanalisera ett folkligt missnšje. Det Šr vŠl precis det
som Šr demokrati? Nja, demokrati i sin fšredšmliga form rymmer Šven en
lŒngsiktig och en brett ansvarstagande dimension, medan populismen brukar
klandras fšr sina kortsiktiga och enkla lšsningar utan hŠnsyn till konsekvenser
i ett vidare perspektiv. Populism framstŒr dŠrmed snarare som en avart av
demokrati. €ven alla partiers stŠndiga jakt pŒ bekrŠftelse i inte endast val
utan Šven opinionsundersškningar har lett till en alltmer sammanpressad
tidshorisont. Det innebŠr att politiker i stŠllet fšr att fullborda
nšdvŠndigt komplexa lšsningar pŒ samhŠllets problem hellre demonstrerar
avsikter och anslŒr penningbelopp fšr att nŒ omedelbar sympati hos vŠljarna. Demokratins raka vŠg
Šr kantad av diken till bŒde vŠnster och hšger. De flesta politiska
riktningar gšr ansprŒk pŒ att ge form Œt demokratin, men det ideologiska
spektrumet har grŠnser fšr nŠr demokratins kŠrnvŠrden trŠds fšr nŠr.
Exempelvis framstŒr kommunism, fascism och nazism som ofšrenliga med ett
demokratiideal byggt pŒ frihet, inflytande och rŠttigheter i lika mŒtt fšr
alla mŠnniskor. Innanfšr ytterligheterna finns utrymme fšr att sška en
utformning av det politiska systemet som pŒ bŠsta sŠtt fšrverkligar
demokratins idŽ. Allt oftare har hšrts
varningsrop om att demokratin Šr hotad. Det Šr den nog dessvŠrre, frŒn minst
fem olika hŒll. Extremhšger, extremvŠnster och religišs fundamentalism brukar
framhŒllas. DŠremot talas numera sŠllan om den klassiska motkraften till
medborgarnas inflytande: de etablerade makthavarna, som genom historien
nŠrmast undantagslšst tenderat att anvŠnda sitt švertag till att stŠrka den
egna positionen. Det femte hotet kommer frŒn medborgarna sjŠlva. Av
demokratins medspelare krŠvs mer engagemang och ansvarstagande Šn att vara
passiva mottagare av fšrmŒner frŒn det allmŠnna. Det framstŒr nŠrmast
som givet att alla invŒnare i lŠnder som Sverige Šr švertygade demokrater.
Men olika undersškningar har visat att inte fšrsumbara delar av befolkningen
kan tŠnka sig att begrŠnsa yttrandefriheten fšr dem som har "fel"
Œsikter och pausa demokratin fšr att hantera vissa samhŠllsproblem. Dessutom
Šr det bland ungdomar en škande andel som inte anser att demokrati Šr det
bŠsta statsskicket. I demokratiskt
prŠglade lŠnder som kommit lŒngt pŒ vŠgen till ett gott liv fšr alla
mŠnniskor kan demokrati reflektionslšst tas fšr nŒgot sjŠlvklart, och det
framtrŠder inte ett tydligt behov av att kŠmpa fšr eller befŠsta demokrati
som ett egenvŠrde. NŠr demokrati ŠndŒ aktualiseras kan det vara med
innebšrden "det som Šr bra fšr mig". Om man inte fŒr som man vill
Šr det odemokratiskt. Svenskarna har bakom
sig en lŠngre tid prŠglad av demokrati och fred Šn de flesta andra lŠnder i
vŠrlden. Till skillnad frŒn vŒra nŠrmaste grannar i Finland, Norge och
Danmark finns det inte lŠngre nŒgon kvar med egna erfarenheter av ofred och
icke-demokrati i vŒrt land. Som fšrklaring till svenskarnas fšrment
distanserade relation till demokrati har framfšrts att vi Šr
"fredsskadade", alltsŒ inte i mannaminne har behšvt kŠmpa fšr att
fred, frihet och demokrati ska rŒda. Det fanns en tid dŒ
svenskarna ansŒgs vara fšr omogna fšr demokrati, pŒ grund av deras bristande
utbildning. I dag tycks de i stŠllet vara švermogna. De har god ekonomi,
trygghet, fred och det mesta man kan šnska. Varfšr ska de dŒ bry sig om nŒgot
sŒ abstrakt som demokrati? Med ett demokratiskt
fšrhŒllningssŠtt fšljer en kritisk – och konstruktiv – hŒllning
till sŒdant som kan och bšr fšrbŠttras i demokratisk riktning. Men de flesta
svenskar accepterar en rad demokratibrister i det politiska systemet. Kan man
vara demokrat om man inte protesterar mot avsteg frŒn demokratins ideal,
sŒsom fšljande? I Sverige Šr
statsmakten privatiserad till ett fŒtal ideella fšreningar, partier, dŠr bara
ett par procent av medborgarna Šr medlemmar. Partierna bestŠmmer sjŠlva om
spelreglerna i det politiska systemet och har bland annat konstruerat
mekanismer fšr att hŒlla motstŒndare borta. Medborgarnas deltagande i
politiska processer Šr minimalt och inskrŠnker sig fšr de flesta till att en
gŒng vart fjŠrde Œr šverlŠmna sitt inflytande genom att i val legitimera
partimakten. Den maktdelning som en gŒng rŒdde i landet har ersatts av en
stark koncentration av den offentliga makten till det eller de partier som
eršvrat stšrst mandatstšd i riksdagen. Medborgarna kan inte vŠlja eller
vŠljas till landets hšgsta Šmbete, utan det tillsŠtts genom arv inom en
privilegierad familj. Till landets folkrepresentation, riksdagen, kan
medborgarna varken ršsta eller kandidera fritt. I stŠllet styrs valet i hšg grad
av de etablerade partierna, och alla ršster Šr inte lika mycket vŠrda.
Medborgarna fŒr inte heller vŠlja regeringschef och Šn mindre stŠlla upp som
kandidat till posten. NŠr de ršstar till riksdagen vet de inte vilken
regering som de dŒ kommer att stšdja, och nŒgon som aldrig fšrekommit som
alternativ i ett val kan bli statsminister. Det politiska systemet saknar
former fšr att involvera medborgarna i folkstyret med att aktualisera
problem, fšreslŒ lšsningar och argumentera. Till skillnad frŒn andra lŠnder
fšrekommer nŠstan aldrig att folket fŒr vara med och bestŠmma genom
folkomršstningar. Beslut i politiska frŒgor fattas i praktiken utanfšr
riksdagen och utan medborgarnas insyn vid šverlŠggningar mellan majoritetens
partifšretrŠdare. Den politiska debatten bestŒr inte av ett sakligt och
konstruktivt meningsutbyte fšr att i stšrsta mšjliga samfšrstŒnd lšsa
samhŠllsproblem utan av ett politiskt spel dŠr konflikten har ett egenvŠrde.
GrundlŠggande mŠnskliga och medborgerliga fri- och rŠttigheter kan avskaffas
genom en relativt enkel Šndring av grundlagen. Lagar prŠglas inte sŠllan av
politisk otydlighet, som bŒde skapar osŠkerhet fšr medborgare som ska fšlja
dem och fšrskjuter makt till domstolarna. Inom stat, regioner och kommuner
fšrekommer svagheter i tillŠmpningen av lagar. En fšrŒldrad och splittrad
offentlig fšrvaltning, som till stor del bestŒr av lekmannastyrda kommuner
och regioner, innebŠr brister i effektivitet, rŠttssŠkerhet, demokrati och
likvŠrdighet šver landet. Offentliga tjŠnster tillsŠtts inte alltid pŒ
sakliga grunder utan till och med utifrŒn politiska preferenser. Politiker
utser domare och politiker utses till domare. Ett svagt och oklart personligt
ansvar fšr offentliga befattningshavare gšr det i hšg grad riskfritt fšr dem
att begŒ fel. Kontrollen av den offentliga maktutšvningen Šr understŠlld
politikerna sjŠlva. Public service-medierna Šr inte oberoende av den
politiska makten, bland annat genom att deras ledning ytterst utses av
politiker. AllmŠnna handlingars offentlighet inskrŠnks fšr att skydda
makthavare och ekonomiska intressen. Staten brister i sin fšrmŒga att avkrŠva
medborgarna deras insatser i det demokratiska systemet och att ge dem
tillrŠcklig utbildning fšr att fullt ut spela medborgarrollen. Det pŒgŒr inte
heller nŒgon kontinuerlig ompršvning fšr att fšrbŠttra demokratin. InstŠllningen till
monarki – demokratins motsats och med privilegier fšr en viss familj
ett klart avsteg frŒn principen om alla mŠnniskors lika vŠrde – Šr ett
lackmustest fšr att avgšra om nŒgon Šr demokrat eller inte. I SOM-institutets
senaste undersškning av fšrtroendet fšr kungahuset, publicerad 2023, ville 54
procent av svenskarna behŒlla monarkin och endast 20 procent avskaffa den.
Bara 11 procent ansŒg det som ett bra fšrslag att infšra republik med vald
president, medan 68 procent tyckte det var dŒligt. 80 procent av svenskarna
tog alltsŒ inte stŠllning fšr att avskaffa monarkin och 89 procent inte fšr
att infšra en vald statschef. (Det finns samtidigt anledning att reflektera
šver vad som egentligen mŠttes i undersškningen. Som jŠmfšrelse har Medieakademins
fšrtroendebarometer redovisat betydligt lŠgre fšrtroende fšr kungahuset, sŒ
lŒgt som 35 procent 2011. Under en stor del av den senaste hundraŒrsperioden
har vŠljarna ocksŒ ršstat fram en riksdagsmajoritet med infšrande av republik
i partiprogrammet, nŒgot som av partitaktiska skŠl dock inte har realiserats,
och i alla partier utom SD finns riksdagsledamšter som Œterkommande
motionerar om att slopa monarkin. I de tvŒ nordiska lŠnder som har švergŒtt
till republik Šr andelen som vill ha monarki sŒ gott som obefintlig.) Var det ett
tillrŠckligt demokratiskt genombrott som skedde i Sverige fšr hundra Œr
sedan? |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|