Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Demokrati Šr inte sjŠlvklart fšr alla

Demokrati har mŒnga motsatser, kallade diktatur, autokrati, tyranni, despoti, totalitarism, absolutism, monarki, oligarki, aristokrati, teokrati, hierokrati, plutokrati, militŠrvŠlde, partivŠlde och sŒ vidare. Gemensamt fšr dem Šr att alla mŠnniskor inte Šr likstŠllda till frihet, inflytande och rŠttigheter. I stŠllet har en eller ett fŒtal personer fšrsett sig med privilegier – politiska, ekonomiska och sociala – pŒ folkflertalets bekostnad. En fšrkrossande majoritet av jordens invŒnare lever i lŠnder som inte nŒr upp till ens lŒgt stŠllda krav pŒ att vara nŒgon form av demokrati.

VŠrlden och vŠrldshistorien rymmer otaliga exempel pŒ att det finns personer som har allt att vinna pŒ frŒnvaro av demokrati. Fšr de allra flesta mŠnniskor Šr i stŠllet demokrati – ihop med arbete och nytŠnkande – vŠgen till vŠlstŒnd och trygghet. En helgjuten demokrat fšrsvarar ocksŒ demokrati som ett egenvŠrde, inte bara som nyttigt instrument fšr sina privata syften nŠr det passar utan som permanent garant fšr alla mŠnniskors vŠlgŒng under Šven ofšrutsedda och pršvande omstŠndigheter.

En monark som mutat in ett landomrŒde som sin privategendom, liksom varje diktator, tyrann och despot som tillskansat sig makten i en stat, Šr švertydliga fall av icke-demokrati. LŠngre kan avstŒndet knappast vara till en demokratisk samhŠllsgemenskap dŠr politikerna Šr medborgarnas tjŠnare i stŠllet fšr deras herrar. Fšrutom artskilda motsatser finns ocksŒ avarter av demokrati med olika grad av brister, knutna till utformningen eller tillŠmpningen av det politiska systemet.

IdealtillstŒndet demokrati utmanas stŠndigt av sŠrintressen som vill utnyttja det allmŠnnas makt och resurser fšr att nŒ egna fšrdelar. Det kan ske genom allt ifrŒn att fŒ till stŒnd en gynnande lagstiftning till att ge och ta muta fšr att ett šnskat fšrvaltningsbeslut ska fattas. Att missbruka sin stŠllning i eget intresse, oavsett metod, kallas korruption, av det latinska ordet fšr att fšrdŠrva. Frestelse dŠrtill hos den som fŒr makt i sina hŠnder har gett upphov till det ingalunda obestyrkta pŒstŒendet att makt korrumperar. En revolutionsledare som besegrat diktaturen och infšrt demokrati riskerar att med tiden bli nŠste diktator. Privilegier kan ses som institutionaliserad korruption, vare sig fšrmŒnstagaren Šr ett kungahus eller ett politiskt parti. BŒda dessa har ocksŒ visat sig kunna utdela privilegier, fšr att kšpa lojalitet genom godsfšrlŠningar, adelskap och ordensutmŠrkelser respektive generšsa utfŠstelser om offentliga medel till potentiella vŠljare, det vill sŠga valflŠsk. €ven i ett vŠldesignat demokratiskt system gŠller det fšr makthavarna att lŠgga band pŒ sina svaga sidor fšr att vŠrna sŒvŠl folkstyret och rŠttsstaten som mŠnniskors frihet och intjŠnade tillgŒngar.

Fšr att bedšma graden av demokrati Šr det angelŠget att utgŒ frŒn en norm som Šr oberoende av sŠrintressen. De som har makten i ett politiskt system beskriver gŠrna detta som demokratiskt. I utbildningen av barn och ungdomar kan en oklar bodelning mellan skolans socialisationsuppdrag och den vetenskapligt grundade Šmnesundervisningen fŒ det egna landets tappning av demokrati att framstŒ som ideal.

Demokrati Šr inte entydigt nŒgot som ett land antingen har eller inte har. Av alla existerande politiska system Šr inget demokratiskt komplett och de flesta rymmer Œtminstone spŒr av demokrati. Maktsystemens skala Šr inte dikotom sŒ att man exempelvis kan hŠvda att Sverige blev demokratiskt vid en viss tidpunkt. I stŠllet har vi haft varierande inslag av demokrati Šnda sedan medeltiden, och trots det demokratiska genombrottet fšr drygt hundra Œr sedan har vi Šnnu i dag en del brister i demokratin. Ett politiskt systems utformning, funktionssŠtt och grad av demokrati Šr vid varje tidpunkt ett uttryck fšr de positioner som rŒdande maktfšrhŒllanden resulterat i. Den som lyckats skaffa sig makt tenderar att hŒlla fast vid den, vare sig innehavaren Šr kung, adelsman, kapitalŠgare eller partimakthavare. Samtidigt har undersŒtarna eller medborgarna alltid en potential att flytta fram demokratins frontlinje.

Populism skulle utifrŒn bŒde term och begreppsinnehŒll kunna vara den optimala formen av demokrati. Likt pšbel har benŠmningen sitt ursprung i latinets ord fšr folk, och sŒvŠl vŠnster- som hšgerpopulism Šr politiska riktningar som sŠger sig sŠrskilt fšretrŠda de oprivilegierade medborgarnas intressen gentemot eliten och ha ambitionen att kanalisera ett folkligt missnšje. Det Šr vŠl precis det som Šr demokrati? Nja, demokrati i sin fšredšmliga form rymmer Šven en lŒngsiktig och en brett ansvarstagande dimension, medan populismen brukar klandras fšr sina kortsiktiga och enkla lšsningar utan hŠnsyn till konsekvenser i ett vidare perspektiv. Populism framstŒr dŠrmed snarare som en avart av demokrati. €ven alla partiers stŠndiga jakt pŒ bekrŠftelse i inte endast val utan Šven opinionsundersškningar har lett till en alltmer sammanpressad tidshorisont. Det innebŠr att politiker i stŠllet fšr att fullborda nšdvŠndigt komplexa lšsningar pŒ samhŠllets problem hellre demonstrerar avsikter och anslŒr penningbelopp fšr att nŒ omedelbar sympati hos vŠljarna.

Demokratins raka vŠg Šr kantad av diken till bŒde vŠnster och hšger. De flesta politiska riktningar gšr ansprŒk pŒ att ge form Œt demokratin, men det ideologiska spektrumet har grŠnser fšr nŠr demokratins kŠrnvŠrden trŠds fšr nŠr. Exempelvis framstŒr kommunism, fascism och nazism som ofšrenliga med ett demokratiideal byggt pŒ frihet, inflytande och rŠttigheter i lika mŒtt fšr alla mŠnniskor. Innanfšr ytterligheterna finns utrymme fšr att sška en utformning av det politiska systemet som pŒ bŠsta sŠtt fšrverkligar demokratins idŽ.

Allt oftare har hšrts varningsrop om att demokratin Šr hotad. Det Šr den nog dessvŠrre, frŒn minst fem olika hŒll. Extremhšger, extremvŠnster och religišs fundamentalism brukar framhŒllas. DŠremot talas numera sŠllan om den klassiska motkraften till medborgarnas inflytande: de etablerade makthavarna, som genom historien nŠrmast undantagslšst tenderat att anvŠnda sitt švertag till att stŠrka den egna positionen. Det femte hotet kommer frŒn medborgarna sjŠlva. Av demokratins medspelare krŠvs mer engagemang och ansvarstagande Šn att vara passiva mottagare av fšrmŒner frŒn det allmŠnna.

Det framstŒr nŠrmast som givet att alla invŒnare i lŠnder som Sverige Šr švertygade demokrater. Men olika undersškningar har visat att inte fšrsumbara delar av befolkningen kan tŠnka sig att begrŠnsa yttrandefriheten fšr dem som har "fel" Œsikter och pausa demokratin fšr att hantera vissa samhŠllsproblem. Dessutom Šr det bland ungdomar en škande andel som inte anser att demokrati Šr det bŠsta statsskicket.

I demokratiskt prŠglade lŠnder som kommit lŒngt pŒ vŠgen till ett gott liv fšr alla mŠnniskor kan demokrati reflektionslšst tas fšr nŒgot sjŠlvklart, och det framtrŠder inte ett tydligt behov av att kŠmpa fšr eller befŠsta demokrati som ett egenvŠrde. NŠr demokrati ŠndŒ aktualiseras kan det vara med innebšrden "det som Šr bra fšr mig". Om man inte fŒr som man vill Šr det odemokratiskt.

Svenskarna har bakom sig en lŠngre tid prŠglad av demokrati och fred Šn de flesta andra lŠnder i vŠrlden. Till skillnad frŒn vŒra nŠrmaste grannar i Finland, Norge och Danmark finns det inte lŠngre nŒgon kvar med egna erfarenheter av ofred och icke-demokrati i vŒrt land. Som fšrklaring till svenskarnas fšrment distanserade relation till demokrati har framfšrts att vi Šr "fredsskadade", alltsŒ inte i mannaminne har behšvt kŠmpa fšr att fred, frihet och demokrati ska rŒda.

Det fanns en tid dŒ svenskarna ansŒgs vara fšr omogna fšr demokrati, pŒ grund av deras bristande utbildning. I dag tycks de i stŠllet vara švermogna. De har god ekonomi, trygghet, fred och det mesta man kan šnska. Varfšr ska de dŒ bry sig om nŒgot sŒ abstrakt som demokrati?

Med ett demokratiskt fšrhŒllningssŠtt fšljer en kritisk – och konstruktiv – hŒllning till sŒdant som kan och bšr fšrbŠttras i demokratisk riktning. Men de flesta svenskar accepterar en rad demokratibrister i det politiska systemet. Kan man vara demokrat om man inte protesterar mot avsteg frŒn demokratins ideal, sŒsom fšljande?

I Sverige Šr statsmakten privatiserad till ett fŒtal ideella fšreningar, partier, dŠr bara ett par procent av medborgarna Šr medlemmar. Partierna bestŠmmer sjŠlva om spelreglerna i det politiska systemet och har bland annat konstruerat mekanismer fšr att hŒlla motstŒndare borta. Medborgarnas deltagande i politiska processer Šr minimalt och inskrŠnker sig fšr de flesta till att en gŒng vart fjŠrde Œr šverlŠmna sitt inflytande genom att i val legitimera partimakten. Den maktdelning som en gŒng rŒdde i landet har ersatts av en stark koncentration av den offentliga makten till det eller de partier som eršvrat stšrst mandatstšd i riksdagen. Medborgarna kan inte vŠlja eller vŠljas till landets hšgsta Šmbete, utan det tillsŠtts genom arv inom en privilegierad familj. Till landets folkrepresentation, riksdagen, kan medborgarna varken ršsta eller kandidera fritt. I stŠllet styrs valet i hšg grad av de etablerade partierna, och alla ršster Šr inte lika mycket vŠrda. Medborgarna fŒr inte heller vŠlja regeringschef och Šn mindre stŠlla upp som kandidat till posten. NŠr de ršstar till riksdagen vet de inte vilken regering som de dŒ kommer att stšdja, och nŒgon som aldrig fšrekommit som alternativ i ett val kan bli statsminister. Det politiska systemet saknar former fšr att involvera medborgarna i folkstyret med att aktualisera problem, fšreslŒ lšsningar och argumentera. Till skillnad frŒn andra lŠnder fšrekommer nŠstan aldrig att folket fŒr vara med och bestŠmma genom folkomršstningar. Beslut i politiska frŒgor fattas i praktiken utanfšr riksdagen och utan medborgarnas insyn vid šverlŠggningar mellan majoritetens partifšretrŠdare. Den politiska debatten bestŒr inte av ett sakligt och konstruktivt meningsutbyte fšr att i stšrsta mšjliga samfšrstŒnd lšsa samhŠllsproblem utan av ett politiskt spel dŠr konflikten har ett egenvŠrde. GrundlŠggande mŠnskliga och medborgerliga fri- och rŠttigheter kan avskaffas genom en relativt enkel Šndring av grundlagen. Lagar prŠglas inte sŠllan av politisk otydlighet, som bŒde skapar osŠkerhet fšr medborgare som ska fšlja dem och fšrskjuter makt till domstolarna. Inom stat, regioner och kommuner fšrekommer svagheter i tillŠmpningen av lagar. En fšrŒldrad och splittrad offentlig fšrvaltning, som till stor del bestŒr av lekmannastyrda kommuner och regioner, innebŠr brister i effektivitet, rŠttssŠkerhet, demokrati och likvŠrdighet šver landet. Offentliga tjŠnster tillsŠtts inte alltid pŒ sakliga grunder utan till och med utifrŒn politiska preferenser. Politiker utser domare och politiker utses till domare. Ett svagt och oklart personligt ansvar fšr offentliga befattningshavare gšr det i hšg grad riskfritt fšr dem att begŒ fel. Kontrollen av den offentliga maktutšvningen Šr understŠlld politikerna sjŠlva. Public service-medierna Šr inte oberoende av den politiska makten, bland annat genom att deras ledning ytterst utses av politiker. AllmŠnna handlingars offentlighet inskrŠnks fšr att skydda makthavare och ekonomiska intressen. Staten brister i sin fšrmŒga att avkrŠva medborgarna deras insatser i det demokratiska systemet och att ge dem tillrŠcklig utbildning fšr att fullt ut spela medborgarrollen. Det pŒgŒr inte heller nŒgon kontinuerlig ompršvning fšr att fšrbŠttra demokratin.

InstŠllningen till monarki – demokratins motsats och med privilegier fšr en viss familj ett klart avsteg frŒn principen om alla mŠnniskors lika vŠrde – Šr ett lackmustest fšr att avgšra om nŒgon Šr demokrat eller inte. I SOM-institutets senaste undersškning av fšrtroendet fšr kungahuset, publicerad 2023, ville 54 procent av svenskarna behŒlla monarkin och endast 20 procent avskaffa den. Bara 11 procent ansŒg det som ett bra fšrslag att infšra republik med vald president, medan 68 procent tyckte det var dŒligt. 80 procent av svenskarna tog alltsŒ inte stŠllning fšr att avskaffa monarkin och 89 procent inte fšr att infšra en vald statschef. (Det finns samtidigt anledning att reflektera šver vad som egentligen mŠttes i undersškningen. Som jŠmfšrelse har Medieakademins fšrtroendebarometer redovisat betydligt lŠgre fšrtroende fšr kungahuset, sŒ lŒgt som 35 procent 2011. Under en stor del av den senaste hundraŒrsperioden har vŠljarna ocksŒ ršstat fram en riksdagsmajoritet med infšrande av republik i partiprogrammet, nŒgot som av partitaktiska skŠl dock inte har realiserats, och i alla partier utom SD finns riksdagsledamšter som Œterkommande motionerar om att slopa monarkin. I de tvŒ nordiska lŠnder som har švergŒtt till republik Šr andelen som vill ha monarki sŒ gott som obefintlig.)

Var det ett tillrŠckligt demokratiskt genombrott som skedde i Sverige fšr hundra Œr sedan?

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson