Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Beslut om politikens huvudlinjer genom folkomršstning

Som den ultimata formen av demokrati framstŒr direktdemokrati, dŠr de politiska besluten fattas av folket med allmŠn och lika ršstrŠtt. Det lŒter sig gšra i mindre sammanhang, dŠr alla medborgare sŠtter sig in varje frŒga, Šr samtidigt nŠrvarande fšr šverlŠggningar och tar ansvar fšr sina stŠllningstaganden som identifierbara individer. SvŒrare Šr det i en stšrre samhŠllsgemenskap med mer omfattande verksamhet, Šven om en del tidigare ošverstigliga hinder kan hanteras med nutida informationsteknologi.

Inslag av direktdemokrati finns i mŒnga lŠnder, varav Schweiz Šr det mest framtrŠdande med sina frekventa folkomršstningar. Sverige Šr snarast motsatsen med sŒdana mycket sparsamt fšrekommande och numera inte heller nŒgot annat inslag av direktdemokrati. Fram till 1955 fick alla ršstberŠttigade delta i de politiska besluten i smŒ svenska kommuner. DŠr fanns inte nŒgon fullmŠktigefšrsamling utan i stŠllet samlades kommunmedlemmarna till kommunalstŠmma fšr att tillsammans argumentera och fatta beslut. Fšre Œr 2000 hade Sverige tvŒ typer av primŠrkommuner, fšrutom de Šnnu kvarvarande borgerliga Šven kyrkliga kommuner, och i mindre sŒdana fšrekom stŠmma i stŠllet fšr fullmŠktige, med fortsŠttning inom Svenska kyrkan till 2010.

NŠr det Šr omšjligt fšr varje medborgare att ha fullstŠndig information om alla beslutsŠrenden, nŠr inte alla medborgare ryms fšr mšte pŒ samma torg och nŠr de ršstande i skydd av sin anonymitet lockas att vŠlja mindre ansvarsfulla alternativ som att sŠnka skatten till noll, dŒ pŒkallas inslag av representativ demokrati, dŠr medborgarna lŒter sig fšretrŠdas av ombud som de vŠljer och utkrŠver ansvar av. Det innebŠr dock inte att medborgarna behšver ge upp all delaktighet i den politiska processen och i besluten om vad som ska gŠlla i landet.

I Sverige slŠpps medborgarna ogŠrna in i det politiska systemet annat Šn fšr att vart fjŠrde Œr šverlŠmna sin medborgarmakt till partimakthavarna. Det sker genom att vŠljaren lŠgger sin ršst pŒ en partidesignad paketlšsning bestŒende av personer, stŒndpunkter i otaliga sakfrŒgor och ett stort mŒtt av ovisshet om hur vŠljarmandatet kommer att anvŠndas. Vad varje parti salufšr Šr en politisk gris i en sŠck, vars innehŒll omšjligen kan stŠmma šverens med varje kšpares preferenser i alla avseenden.

Det finns en stor outnyttjad mšjlighet att lŒta folkets vilja komma till uttryck utšver de glesa och trubbiga valen till riksdag och fullmŠktige. Nationella folkomršstningar har hŒllits endast sex gŒnger i Sverige, om rusdrycksfšrbud 1922, hšgertrafik 1955, tillŠggspension 1957, kŠrnkraft 1980, medlemskap i EU 1994 och euro som valuta 2003. NŒgon folkomršstning om grundlagsŠndring, som regeringsformen reglerar sŠrskilt, har aldrig Šgt rum.

Representativ demokrati innebŠr att de valda ombuden fŒr ett uppdrag att fšretrŠda medborgarna i politiska fšrsamlingar. Det stŠrker demokratin om medborgarna fŒr konkretisera sina instruktioner till ombuden genom att besluta om politikens huvudlinjer i folkomršstningar. Fšr att ška medborgarnas delaktighet och ansvarstagande i folkstyret bšr sŒdana gšras obligatoriska i grundlŠggande och principiellt betydelsefulla frŒgor. Folkomršstning bšr ocksŒ kunna pŒkallas genom medborgarinitiativ som stšds av ett visst antal medborgare.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson