Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om strkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Folket reglerar samhllsgemenskapen I en demokrati r
folket statens uppdragsgivare. Det kommer till uttryck i att medborgarna
vljer de personer som de vill ha som sina ombud i styrelsen av det
gemensamma men ocks i att folket beslutar om det politiska systemets
uppdrag, begrnsningar, organisation och spelregler, det vill sga har den
frfattningsgivande makten. I autokratiska stater bestmmer i stllet
makthavarna sjlva sina villkor. Frfattningens,
konstitutionens eller grundlagens funktion och innehll varierar mellan
stater. Det kan vara frga om den akt varmed staten bildas eller endast en
samling formbestmmelser fr statslivet. Frutom sdana finns i bland annat
Sveriges frmsta grundlag, regeringsformen, ven grundlggande vrden
fastslagna, ssom demokrati, lagstyre och olika fri- och rttigheter.
Grundlagens roll r d bde att tilldela staten behvlig makt och att skydda
medborgarna frn att denna missbrukas. I lnder dr folket
reglerar samhllsgemenskapen sker det i allmnhet genom att medborgarna i
folkomrstning beslutar om att anta och ndra grundlag. I Sverige skter
politikerna det p egen hand. Grundlagen r partimakthavarnas redskap och
utformas efter deras intressen. Svenska folket har inte varit delaktigt i
vare sig att bilda staten, anta grundlag eller gra ndringar dri. Att ett
grundlagsfrslag ska antas en gng fre och en gng efter ett riksdagsval,
fr att vljarna ska kunna byta ut politiker vars uppfattning i
grundlagsfrgan de inte delar, r en demokratisk fiktion, eftersom
grundlagsndringar i allmnhet verskuggas av otaliga andra
stllningstaganden som ska vgas in i valet. Den mjlighet som riksdagen har
att hlla folkomrstning om ett grundlagsfrslag har aldrig anvnts och
innebr inte heller att medborgarna fr anta, ndra eller upphva grundlag.
Det krvs att minst 35 ledamter begr och minst 117 rstar fr att hlla en
folkomrstning. Medborgarnas enda chans att drigenom pverka en
grundlagsfrga r om en majoritet av dem som rstar i folkomrstningen sger
nej till frslaget och dessa samtidigt r fler n hlften av de rstande i
det riksdagsval som hlls samtidigt. D faller grundlagsfrslaget och den
nyvalda riksdagen fr inte ta upp det en andra gng. Om vljarmajoriteten
inte rstar emot avgr den nyvalda riksdagen om grundlagsfrslaget ska antas
eller inte. Folket kan allts i folkomrstning sga ja till en
grundlagsndring men riksdagen nd vgra att anta den. Den svenska
regeringsformen, som trdde i kraft p nyret 1975, br prgeln av att
kodifiera positioner som de politiska makthavarna uppntt, i kontrast till
bde att med konstitutionen etablera en stat och att bygga ett statsskick
frn grunden. Den svenska staten har vertagits av partimakten frn
kungamakten och modifierats i demokratisk riktning. Staten Sverige existerar
allts fre grundlagen, av vars formuleringar det ocks framgr att detsamma
gller statsorgan som riksdagen, konungen och regeringen. Genom att inte
definiera centrala konstitutionella begrepp har grundlagsstiftaren ltit
andra utanfr den demokratiska processen ge innebrd t exempelvis
"representativt och parlamentariskt statsskick", "kommunal
sjlvstyrelse" och "statschef". Av konstitutionens
funktion som stabil grund fr staten och politiken fljer en strvan efter
bestndighet. Grundlagar brukar drfr vara svrare att ndra n andra lagar.
Det har inte hindrat att politikerna i Sveriges riksdag gjort otaliga
ndringar i regeringsformen sedan den infrdes. Det har skett utan folkets
medverkan och till och med utan de flesta medborgares medvetande. En nrmast
total revision av regeringsformen gjordes 2010 men gick nrmast sprlst
frbi bde vljare och medier, trots att endast den frsta paragrafen
lmnades orrd och resultatet inofficiellt har blivit kallat 2010 rs
regeringsform. Skillnaden r stor mot exempelvis USA:s konstitution frn 1787
nr det gller permanens, medborgarnas knnedom och juridisk och symbolisk
stllning som fundament fr det politiska systemet. Svenska politikers
pragmatiska hllning till grundlagen visade sig srskilt under det s kallade
frfattningslsa halvseklet, frn parlamentarismens genombrott till dess
grundlagsfstning vid frfattningsreformerna kring 1970. Under den tiden
gllde 1809 rs regeringsform, som stadgade att kungen skulle "allena
styra riket" och utse statsrden i regeringen, men verkligheten var en
helt annan. 2014 beslutade sex av riksdagens tta partier, utan ngon
demokratisk process fr grundlagsndring, att informellt stifta ett slags
kompletterande grundlag i form av Decemberverenskommelsen. Den verprvade
vad vljarna sagt i det nyss genomfrda riksdagsvalet och infrde en ny
ordning fr parlamentarismen med underlaget fr att bilda regering berknat
p endast en utvald del av riksdagen. Sverige saknar en frfattningsdomstol
som kan avgra om riksdagen, dr intressegemenskapen mellan partierna kan
vertrffa de frtroendevaldas lojalitet mot sina vljare, verkligen fljer
grundlagen. Det kan g snabbt att
ndra svensk grundlag och drmed avskaffa ven grundlggande fri- och
rttigheter, ja till och med hela demokratin och rttsstaten. Fr ndring
behvs endast enkel majoritet i riksdagen vid tv tillfllen med ett val, som
kan vara ett extra val, emellan. Ett rende om grundlagsndring mste ocks
vara anmlt i riksdagens kammare minst nio mnader fre valet, men
konstitutionsutskottet kan besluta om undantag. P mindre n ett r kan
allts demokrati ersttas med diktatur i Sverige. Den koncentration av
statsmakten som fljde med kungamaktens kapitulation fr parlamentarismen har
varit en stor tillgng fr det eller de partier som bildat regering. Den
slunda starka maktposition som knnetecknade Socialdemokraternas
regeringsinnehav under en stor del av den senaste dryga hundrarsperioden
kritiserades av de borgerliga partierna men vertogs med stor acceptans av
dessa nr de sjlva fick tillflle att bilda regering. S lnge bda dessa
regeringsalternativ sett en konstant mjlighet att avlsa varandra vid
statsrodret har inget av partierna aktualiserat begrnsningar av den
politiska makten. Men infr hotet att ett nytt och snabbt vxande parti,
Sverigedemokraterna, skulle kunna rubba maktordningen kom S, MP, C och L som
den sista av de 73 punkterna i Januariavtalet 2019 verens om att tillstta
en utredning fr att "strka grundskyddet fr de demokratiska
strukturerna". Det var knappast frga om att frstrka demokratin genom
att ka medborgarnas makt utan i frsta hand att ta tillvara egna
partiintressen. Den S-ledda regeringen tillsatte 2020 en sdan utredning med
direktiv som frmst verkar ha vgletts av demokrati- och rttsstatsbrister i
Polen och Ungern. Ngon bred och frutsttningsls inventering av vad som
skulle kunna gras mer demokratiskt i det svenska politiska systemet gjordes
inte. Utredningen, 2020 rs
grundlagskommitt, freslog 2023 att det ska krvas tv tredjedels majoritet
vid riksdagens andra beslut om att anta en grundlagsndring. Men ett sdant
krav kan paradoxalt nog i sig innebra en inskrnkning av demokratin genom
att det ger vetortt fr en minoritet om 34 procent. Denna skulle allts
kunna stoppa ett frslag om att strka demokratin – exempelvis infra
direkt personval med fri kandidatur fr alla medborgare till riksdagen och
till stats- och regeringschefsbefattningen – trots att det stds av
hela 66 procent av riksdagens ledamter. En annan situation skulle kunna vara
att det blst extrem vnster- eller hgervind och riksdagen ftt en majoritet
som avskaffat yttrandefriheten. Nr vinden sedan mojnat och de
antidemokratiska krafterna nedkmpats till 34 procent, skulle det vara
omjligt fr en demokratiskt sinnad riksdagsmajoritet om 66 procent att
terinfra yttrandefriheten. Grundlagskommittn saknar lsningar p de tv
avgrande demokratiska problemen: dels att det r politikerna sjlva som
beslutar om grundlag och drmed sin egen maktstllning, dels att demokratins
fundamentala vrden kan ndras lika ltt som tekniska detaljer i grundlagen. I likhet med bland
annat Danmark och Schweiz br Sverige infra att grundlag kan antas, ndras
och upphvas endast med medborgarnas godknnande i folkomrstning. Dessutom
br konstitutionen skiktas i tv niver: frutom grundlagarna ett verordnat
folkfrdrag varmed staten inrttas och dess yttersta grund sls fast i form
av alla mnniskors likstlldhet, fri-, rttig- och skyldigheter, demokratiska
beslutsformer, lagstyre etcetera. Grundlag br antas och ndras med minst 50
procents majoritet i tv folkomrstningar, dr den andra ska hllas tidigast
11 och senast 12 mnader efter den frsta. Fr folkfrdraget br dessutom
krvas ett tredje beslut efter nnu en lika lng frdrjning samt att minst
hlften av alla rstberttigade stder frslaget i varje folkomrstning. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|