Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Folket reglerar samhŠllsgemenskapen

I en demokrati Šr folket statens uppdragsgivare. Det kommer till uttryck i att medborgarna vŠljer de personer som de vill ha som sina ombud i styrelsen av det gemensamma men ocksŒ i att folket beslutar om det politiska systemets uppdrag, begrŠnsningar, organisation och spelregler, det vill sŠga har den fšrfattningsgivande makten. I autokratiska stater bestŠmmer i stŠllet makthavarna sjŠlva sina villkor.

Fšrfattningens, konstitutionens eller grundlagens funktion och innehŒll varierar mellan stater. Det kan vara frŒga om den akt varmed staten bildas eller endast en samling formbestŠmmelser fšr statslivet. Fšrutom sŒdana finns i bland annat Sveriges frŠmsta grundlag, regeringsformen, Šven grundlŠggande vŠrden fastslagna, sŒsom demokrati, lagstyre och olika fri- och rŠttigheter. Grundlagens roll Šr dŒ bŒde att tilldela staten behšvlig makt och att skydda medborgarna frŒn att denna missbrukas.

I lŠnder dŠr folket reglerar samhŠllsgemenskapen sker det i allmŠnhet genom att medborgarna i folkomršstning beslutar om att anta och Šndra grundlag. I Sverige skšter politikerna det pŒ egen hand. Grundlagen Šr partimakthavarnas redskap och utformas efter deras intressen. Svenska folket har inte varit delaktigt i vare sig att bilda staten, anta grundlag eller gšra Šndringar dŠri. Att ett grundlagsfšrslag ska antas en gŒng fšre och en gŒng efter ett riksdagsval, fšr att vŠljarna ska kunna byta ut politiker vars uppfattning i grundlagsfrŒgan de inte delar, Šr en demokratisk fiktion, eftersom grundlagsŠndringar i allmŠnhet šverskuggas av otaliga andra stŠllningstaganden som ska vŠgas in i valet. Den mšjlighet som riksdagen har att hŒlla folkomršstning om ett grundlagsfšrslag har aldrig anvŠnts och innebŠr inte heller att medborgarna fŒr anta, Šndra eller upphŠva grundlag. Det krŠvs att minst 35 ledamšter begŠr och minst 117 ršstar fšr att hŒlla en folkomršstning. Medborgarnas enda chans att dŠrigenom pŒverka en grundlagsfrŒga Šr om en majoritet av dem som ršstar i folkomršstningen sŠger nej till fšrslaget och dessa samtidigt Šr fler Šn hŠlften av de ršstande i det riksdagsval som hŒlls samtidigt. DŒ faller grundlagsfšrslaget och den nyvalda riksdagen fŒr inte ta upp det en andra gŒng. Om vŠljarmajoriteten inte ršstar emot avgšr den nyvalda riksdagen om grundlagsfšrslaget ska antas eller inte. Folket kan alltsŒ i folkomršstning sŠga ja till en grundlagsŠndring men riksdagen ŠndŒ vŠgra att anta den.

Den svenska regeringsformen, som trŠdde i kraft pŒ nyŒret 1975, bŠr prŠgeln av att kodifiera positioner som de politiska makthavarna uppnŒtt, i kontrast till bŒde att med konstitutionen etablera en stat och att bygga ett statsskick frŒn grunden. Den svenska staten har švertagits av partimakten frŒn kungamakten och modifierats i demokratisk riktning. Staten Sverige existerar alltsŒ fšre grundlagen, av vars formuleringar det ocksŒ framgŒr att detsamma gŠller statsorgan som riksdagen, konungen och regeringen. Genom att inte definiera centrala konstitutionella begrepp har grundlagsstiftaren lŒtit andra utanfšr den demokratiska processen ge innebšrd Œt exempelvis "representativt och parlamentariskt statsskick", "kommunal sjŠlvstyrelse" och "statschef".

Av konstitutionens funktion som stabil grund fšr staten och politiken fšljer en strŠvan efter bestŠndighet. Grundlagar brukar dŠrfšr vara svŒrare att Šndra Šn andra lagar. Det har inte hindrat att politikerna i Sveriges riksdag gjort otaliga Šndringar i regeringsformen sedan den infšrdes. Det har skett utan folkets medverkan och till och med utan de flesta medborgares medvetande. En nŠrmast total revision av regeringsformen gjordes 2010 men gick nŠrmast spŒrlšst fšrbi bŒde vŠljare och medier, trots att endast den fšrsta paragrafen lŠmnades oršrd och resultatet inofficiellt har blivit kallat 2010 Œrs regeringsform. Skillnaden Šr stor mot exempelvis USA:s konstitution frŒn 1787 nŠr det gŠller permanens, medborgarnas kŠnnedom och juridisk och symbolisk stŠllning som fundament fšr det politiska systemet.

Svenska politikers pragmatiska hŒllning till grundlagen visade sig sŠrskilt under det sŒ kallade fšrfattningslšsa halvseklet, frŒn parlamentarismens genombrott till dess grundlagsfŠstning vid fšrfattningsreformerna kring 1970. Under den tiden gŠllde 1809 Œrs regeringsform, som stadgade att kungen skulle "allena styra riket" och utse statsrŒden i regeringen, men verkligheten var en helt annan. 2014 beslutade sex av riksdagens Œtta partier, utan nŒgon demokratisk process fšr grundlagsŠndring, att informellt stifta ett slags kompletterande grundlag i form av Decemberšverenskommelsen. Den šverpršvade vad vŠljarna sagt i det nyss genomfšrda riksdagsvalet och infšrde en ny ordning fšr parlamentarismen med underlaget fšr att bilda regering berŠknat pŒ endast en utvald del av riksdagen. Sverige saknar en fšrfattningsdomstol som kan avgšra om riksdagen, dŠr intressegemenskapen mellan partierna kan švertrŠffa de fšrtroendevaldas lojalitet mot sina vŠljare, verkligen fšljer grundlagen.

Det kan gŒ snabbt att Šndra svensk grundlag och dŠrmed avskaffa Šven grundlŠggande fri- och rŠttigheter, ja till och med hela demokratin och rŠttsstaten. Fšr Šndring behšvs endast enkel majoritet i riksdagen vid tvŒ tillfŠllen med ett val, som kan vara ett extra val, emellan. Ett Šrende om grundlagsŠndring mŒste ocksŒ vara anmŠlt i riksdagens kammare minst nio mŒnader fšre valet, men konstitutionsutskottet kan besluta om undantag. PŒ mindre Šn ett Œr kan alltsŒ demokrati ersŠttas med diktatur i Sverige.

Den koncentration av statsmakten som fšljde med kungamaktens kapitulation fšr parlamentarismen har varit en stor tillgŒng fšr det eller de partier som bildat regering. Den sŒlunda starka maktposition som kŠnnetecknade Socialdemokraternas regeringsinnehav under en stor del av den senaste dryga hundraŒrsperioden kritiserades av de borgerliga partierna men švertogs med stor acceptans av dessa nŠr de sjŠlva fick tillfŠlle att bilda regering. SŒ lŠnge bŒda dessa regeringsalternativ sett en konstant mšjlighet att avlšsa varandra vid statsrodret har inget av partierna aktualiserat begrŠnsningar av den politiska makten. Men infšr hotet att ett nytt och snabbt vŠxande parti, Sverigedemokraterna, skulle kunna rubba maktordningen kom S, MP, C och L som den sista av de 73 punkterna i Januariavtalet 2019 šverens om att tillsŠtta en utredning fšr att "stŠrka grundskyddet fšr de demokratiska strukturerna". Det var knappast frŒga om att fšrstŠrka demokratin genom att ška medborgarnas makt utan i fšrsta hand att ta tillvara egna partiintressen. Den S-ledda regeringen tillsatte 2020 en sŒdan utredning med direktiv som frŠmst verkar ha vŠgletts av demokrati- och rŠttsstatsbrister i Polen och Ungern. NŒgon bred och fšrutsŠttningslšs inventering av vad som skulle kunna gšras mer demokratiskt i det svenska politiska systemet gjordes inte.

Utredningen, 2020 Œrs grundlagskommittŽ, fšreslog 2023 att det ska krŠvas tvŒ tredjedels majoritet vid riksdagens andra beslut om att anta en grundlagsŠndring. Men ett sŒdant krav kan paradoxalt nog i sig innebŠra en inskrŠnkning av demokratin genom att det ger vetorŠtt fšr en minoritet om 34 procent. Denna skulle alltsŒ kunna stoppa ett fšrslag om att stŠrka demokratin – exempelvis infšra direkt personval med fri kandidatur fšr alla medborgare till riksdagen och till stats- och regeringschefsbefattningen – trots att det stšds av hela 66 procent av riksdagens ledamšter. En annan situation skulle kunna vara att det blŒst extrem vŠnster- eller hšgervind och riksdagen fŒtt en majoritet som avskaffat yttrandefriheten. NŠr vinden sedan mojnat och de antidemokratiska krafterna nedkŠmpats till 34 procent, skulle det vara omšjligt fšr en demokratiskt sinnad riksdagsmajoritet om 66 procent att Œterinfšra yttrandefriheten. GrundlagskommittŽn saknar lšsningar pŒ de tvŒ avgšrande demokratiska problemen: dels att det Šr politikerna sjŠlva som beslutar om grundlag och dŠrmed sin egen maktstŠllning, dels att demokratins fundamentala vŠrden kan Šndras lika lŠtt som tekniska detaljer i grundlagen.

I likhet med bland annat Danmark och Schweiz bšr Sverige infšra att grundlag kan antas, Šndras och upphŠvas endast med medborgarnas godkŠnnande i folkomršstning. Dessutom bšr konstitutionen skiktas i tvŒ nivŒer: fšrutom grundlagarna ett šverordnat folkfšrdrag varmed staten inrŠttas och dess yttersta grund slŒs fast i form av alla mŠnniskors likstŠlldhet, fri-, rŠttig- och skyldigheter, demokratiska beslutsformer, lagstyre etcetera. Grundlag bšr antas och Šndras med minst 50 procents majoritet i tvŒ folkomršstningar, dŠr den andra ska hŒllas tidigast 11 och senast 12 mŒnader efter den fšrsta. Fšr folkfšrdraget bšr dessutom krŠvas ett tredje beslut efter Šnnu en lika lŒng fšrdršjning samt att minst hŠlften av alla ršstberŠttigade stšder fšrslaget i varje folkomršstning.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson