Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Domstolar fria frŒn politiker

Fšr att avgšra hur politiskt beslutade generella bestŠmmelser om vad som gŠller i samhŠllet ska tolkas och tillŠmpas pŒ konkreta fall finns domstolar. I en demokrati och rŠttsstat Šr det avgšrande att domstolarna och de domare som dšmer dŠr Šr fristŒende frŒn och oberoende av den politiska makten, fšr att sŠkerstŠlla opartiska domar.

Men i Sverige utser politiker domare och utses politiker till domare. Regeringen utnŠmner rikets alla ordinarie domare, sŒsom i de bŒda hšgsta domstolarna och švriga allmŠnna domstolar och fšrvaltningsdomstolar, šverrŠtter sŒvŠl som underrŠtter. Visserligen lŠmnar den statliga DomarnŠmnden namnfšrslag till regeringen, men regeringen Šr inte bunden dŠrav och nŠmnden utses ocksŒ av politiker. I tingsrŠtterna, fšrvaltningsrŠtterna, hovrŠtterna och kammarrŠtterna dšmer Šven icke-jurister i form av nŠmndemŠn, som nomineras uteslutande av politiska partier och utses av de politiska fšrsamlingarna kommun- respektive regionfullmŠktige. Dessa domarbefattningar Šr alltsŒ politiska fšrtroendeuppdrag. Domstolar dŠr politikerutnŠmnda domare och till och med politiker dšmer framstŒr som fullkomligt ofšrenligt med grundlŠggande rŠttsstatsprinciper.

NŠmndemŠn fanns som domare i hŠradsrŠtten redan under medeltiden och tills denna domstolstyp ersattes med tingsrŠtt 1971. Under loppet av 35 Œr minskades antalet nŠmndemŠn i de allmŠnna underrŠtterna frŒn tolv via nio och fem till att sedan 1983 vara endast tre. I domstolen vŠger en sŒdan lekmannadomares ršst lika tungt som en juristdomares. Det Šnnu bestŒende systemet med nŠmndemŠn syftar bland annat till att ge insyn i dšmandet fšr allmŠnheten och bidra med dess perspektiv.

Politikens inblandning i domstolsvŠsendet har inte lett till omfattande rŠttssŠkerhetsproblem i Sverige, men det har fšrekommit situationer dŠr nŠmndemŠns politiska grund fŒtt betydelse. Exempelvis har en tingsrŠtts dom kritiserats mot bakgrund av att alla tre nŠmndemŠn hade hŠmtats frŒn ett och samma parti och mŒlet gŠllde en politiskt konfliktfylld frŒga. €ven politisk pŒverkan utifrŒn har pŒtalats, sŒsom i ett uppmŠrksammat rŠttsfall dŠr hovrŠttens utslag blev starkt och brett ifrŒgasatt och dŠrmed besvŠrande fšr det parti som nominerat bŒda nŠmndemŠnnen. Dessa meddelade dŠrefter att de lŠmnade sina uppdrag, och det framkom att partiet hade agerat gentemot dem. Regeringens utnŠmningar av ordinarie domare har knappast renderat kritik fšr att vara politiskt prŠglade, exempelvis sŒ att domare skulle bli befordrade om de dšmde pŒ ett fšr regeringen fšrdelaktigt sŠtt. Domare med sin sakkunskap tas inte sŠllan i ansprŒk fšr att utreda ny lagstiftning, men inte heller detta politiska samršre har framstŒtt som nŒgot stort problem. Framfšr allt uppmŠrksammas de potentiella riskerna med oklar rŒgŒng mellan politik och domstolar, exempelvis mšjlighet fšr partimakten i regering och fullmŠktige att inom det nuvarande systemets ram utšva politisk pŒverkan pŒ domstolarna.

TvŒ lšsningar skulle kunna undanršja politikens samršre med domstolarna. RikstillsŠttningen, vars ledning utses i direkta val av folket, tar šver regeringens utnŠmning av domare, liksom myndighetschefer. TillsŠttningen av nŠmndemŠn frikopplas helt frŒn de politiska partierna och fullmŠktige i kommuner och regioner. NŠmndemŠnnens funktion Šr att fšretrŠda allmŠnhetens perspektiv och fšr den uppgiften Šr i princip alla medborgare lika meriterade. DŠrfšr kan de utses genom en ordning dŠr personer som Šr intresserade av att tjŠnstgšra som nŠmndeman anmŠler sig fram till en angiven tidpunkt, varefter lottning sker upp till erforderligt antal personer som uppfyller behšrighets- och lŠmplighetskraven, sŒsom medborgarskap och laglydighet.

Den fšrŒldrade terminologi som anvŠnds fšr att beteckna olika domstolar Šr inte funktionell. De allmŠnna domstolarnas fšrsta instans fick 1971 benŠmningen tingsrŠtt, vars bŒda i grunden medeltida ordbestŒndsdelar har snarlik innebšrd. NŠsta instans, hovrŠtt, bŠr tydlig prŠgel av kungens sedan lŠnge avskaffade domsrŠtt men har av prestigeskŠl undanhŒllit sig namnuppdatering. Fšrvaltningsdomstolarna Šr av betydligt senare datum men har ocksŒ prŠglats av nŠrheten till den politiska eller administrativa delen av statsorganisationen. Fšr att dšma i fšrsta instans inrŠttades 1979 i varje lŠn en lŠnsrŠtt, som 2010 ersattes av en ny organisation med ungefŠr hŠlften sŒ mŒnga nya domstolar kallade fšrvaltningsrŠtt, varmed ursprunget i lŠnsfšrvaltningen suddades ut. Den hšgsta instansen, RegeringsrŠtten, som bildats 1909 genom utbrytning av fšrvaltningsmŒlen frŒn Hšgsta domstolen, bytte 2011 namn till Hšgsta fšrvaltningsdomstolen och undgick att fortsatt associeras med landets politiska styrelse. Termen kammarrŠtt fšr mellaninstansen har rštter i den kungliga kammaren, som var central fšr Gustav Vasas skatteindrivning, men upplyser i dag fšga om domstolens uppgifter. BenŠmningen domstol i namnet pŒ de respektive hšgsta instanserna framstŒr som mer passande Šn det flertydiga rŠtt.

Beršringspunkterna mellan de bŒda domstolsslagen Šr mŒnga, och det finns skŠl att švervŠga ett sammanhŒllet domstolssystem, dŠr varje instans handlŠgger sŒvŠl brottmŒl och tvistemŒl som fšrvaltningsmŒl. De tre instanserna skulle dŒ informativt kunna kallas grunddomstol, šverdomstol och Riksdomstolen. Fšrutom Hšgsta domstolens och Hšgsta fšrvaltningsdomstolens roll kunde Riksdomstolen ocksŒ šverta LagrŒdets uppgifter och ges funktionen av fšrfattningsdomstol. En sŒdan har hittills saknats i Sverige, fšr att pršva Šven de hšgsta statsorganens agerande i fšrhŒllande till grundlagarna och skydda medborgarna frŒn exempelvis inskrŠnkning av grundlŠggande fri- och rŠttigheter eller ŒsidosŠttande av demokratins och rŠttsstatens principer.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson