Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om strkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Domstolar fria frn politiker Fr att avgra hur
politiskt beslutade generella bestmmelser om vad som gller i samhllet ska tolkas
och tillmpas p konkreta fall finns domstolar. I en demokrati och rttsstat
r det avgrande att domstolarna och de domare som dmer dr r fristende
frn och oberoende av den politiska makten, fr att skerstlla opartiska
domar. Men i Sverige utser
politiker domare och utses politiker till domare. Regeringen utnmner rikets
alla ordinarie domare, ssom i de bda hgsta domstolarna och vriga allmnna
domstolar och frvaltningsdomstolar, verrtter svl som underrtter.
Visserligen lmnar den statliga Domarnmnden namnfrslag till regeringen, men
regeringen r inte bunden drav och nmnden utses ocks av politiker. I
tingsrtterna, frvaltningsrtterna, hovrtterna och kammarrtterna dmer
ven icke-jurister i form av nmndemn, som nomineras uteslutande av
politiska partier och utses av de politiska frsamlingarna kommun- respektive
regionfullmktige. Dessa domarbefattningar r allts politiska
frtroendeuppdrag. Domstolar dr politikerutnmnda domare och till och med
politiker dmer framstr som fullkomligt ofrenligt med grundlggande
rttsstatsprinciper. Nmndemn fanns som
domare i hradsrtten redan under medeltiden och tills denna domstolstyp
ersattes med tingsrtt 1971. Under loppet av 35 r minskades antalet nmndemn
i de allmnna underrtterna frn tolv via nio och fem till att sedan 1983
vara endast tre. I domstolen vger en sdan lekmannadomares rst lika tungt
som en juristdomares. Det nnu bestende systemet med nmndemn syftar bland
annat till att ge insyn i dmandet fr allmnheten och bidra med dess
perspektiv. Politikens inblandning
i domstolsvsendet har inte lett till omfattande rttsskerhetsproblem i
Sverige, men det har frekommit situationer dr nmndemns politiska grund
ftt betydelse. Exempelvis har en tingsrtts dom kritiserats mot bakgrund av
att alla tre nmndemn hade hmtats frn ett och samma parti och mlet gllde
en politiskt konfliktfylld frga. ven politisk pverkan utifrn har
ptalats, ssom i ett uppmrksammat rttsfall dr hovrttens utslag blev
starkt och brett ifrgasatt och drmed besvrande fr det parti som nominerat
bda nmndemnnen. Dessa meddelade drefter att de lmnade sina uppdrag, och
det framkom att partiet hade agerat gentemot dem. Regeringens utnmningar av
ordinarie domare har knappast renderat kritik fr att vara politiskt
prglade, exempelvis s att domare skulle bli befordrade om de dmde p ett
fr regeringen frdelaktigt stt. Domare med sin sakkunskap tas inte sllan i
ansprk fr att utreda ny lagstiftning, men inte heller detta politiska
samrre har framsttt som ngot stort problem. Framfr allt uppmrksammas de
potentiella riskerna med oklar rgng mellan politik och domstolar,
exempelvis mjlighet fr partimakten i regering och fullmktige att inom det nuvarande
systemets ram utva politisk pverkan p domstolarna. Tv lsningar skulle
kunna undanrja politikens samrre med domstolarna. Rikstillsttningen, vars
ledning utses i direkta val av folket, tar ver regeringens utnmning av
domare, liksom myndighetschefer. Tillsttningen av nmndemn frikopplas helt
frn de politiska partierna och fullmktige i kommuner och regioner.
Nmndemnnens funktion r att fretrda allmnhetens perspektiv och fr den
uppgiften r i princip alla medborgare lika meriterade. Drfr kan de utses
genom en ordning dr personer som r intresserade av att tjnstgra som
nmndeman anmler sig fram till en angiven tidpunkt, varefter lottning sker
upp till erforderligt antal personer som uppfyller behrighets- och
lmplighetskraven, ssom medborgarskap och laglydighet. Den frldrade
terminologi som anvnds fr att beteckna olika domstolar r inte funktionell.
De allmnna domstolarnas frsta instans fick 1971 benmningen tingsrtt, vars
bda i grunden medeltida ordbestndsdelar har snarlik innebrd. Nsta
instans, hovrtt, br tydlig prgel av kungens sedan lnge avskaffade
domsrtt men har av prestigeskl undanhllit sig namnuppdatering.
Frvaltningsdomstolarna r av betydligt senare datum men har ocks prglats
av nrheten till den politiska eller administrativa delen av
statsorganisationen. Fr att dma i frsta instans inrttades 1979 i varje
ln en lnsrtt, som 2010 ersattes av en ny organisation med ungefr hlften
s mnga nya domstolar kallade frvaltningsrtt, varmed ursprunget i
lnsfrvaltningen suddades ut. Den hgsta instansen, Regeringsrtten, som
bildats 1909 genom utbrytning av frvaltningsmlen frn Hgsta domstolen,
bytte 2011 namn till Hgsta frvaltningsdomstolen och undgick att fortsatt
associeras med landets politiska styrelse. Termen kammarrtt fr
mellaninstansen har rtter i den kungliga kammaren, som var central fr
Gustav Vasas skatteindrivning, men upplyser i dag fga om domstolens
uppgifter. Benmningen domstol i namnet p de respektive hgsta instanserna framstr
som mer passande n det flertydiga rtt. Berringspunkterna
mellan de bda domstolsslagen r mnga, och det finns skl att vervga ett
sammanhllet domstolssystem, dr varje instans handlgger svl brottml och
tvisteml som frvaltningsml. De tre instanserna skulle d informativt kunna
kallas grunddomstol, verdomstol och Riksdomstolen. Frutom Hgsta domstolens
och Hgsta frvaltningsdomstolens roll kunde Riksdomstolen ocks verta
Lagrdets uppgifter och ges funktionen av frfattningsdomstol. En sdan har
hittills saknats i Sverige, fr att prva ven de hgsta statsorganens
agerande i frhllande till grundlagarna och skydda medborgarna frn
exempelvis inskrnkning av grundlggande fri- och rttigheter eller
sidosttande av demokratins och rttsstatens principer. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|