Maximal demokrati

Per Anderssons texter om stŠrkt demokrati

 

 

 

 

 

Personligt ansvar och tydliga uppdrag

Den som anstŠlls fšr att utfšra vissa arbetsuppgifter och fŒr lšn fšr det ska givetvis fullgšra de skyldigheter som hšr till tjŠnsten. Det Šr en sjŠlvklarhet som fšljer av bŒde anstŠndighet och avtalsrŠtt. Om det Šr frŒga om en offentlig tjŠnst inskŠrps angelŠgenheten genom att det Šr statsmakt šverordnad enskilda medborgare som utšvas, det Šr lag som ska tillŠmpas, det Šr demokratiskt fattade beslut som ska genomfšras, det Šr rŠttigheter och skyldigheter som ska fšrverkligas och det Šr medborgarna som genom tvingande skatt betalar.

En avgšrande komponent i en demokratisk rŠttsstat Šr dŠrmed att var och en som arbetar i offentligt beslutad och finansierad verksamhet Šr personligt ansvarig fšr att inte missbruka sina befogenheter, fšrsumma arbetsuppgifter, fšrslšsa allmŠnna resurser eller pŒ annat sŠtt begŒ fel i tjŠnsteutšvningen. Det gŠller att varken šver- eller underskrida det man Šr anstŠlld fšr utan att utfšra det man ska, rŠttsenligt och effektivt.

Till och med 1975 fanns i Sverige ett vidstrŠckt Šmbetsmannaansvar med kŠnnbara konsekvenser fšr den som bršt mot regelverket. Fšr att minska skillnaderna mellan den offentliga och privata sektorns arbetsvillkor infšrdes 1976 i stŠllet en betydligt mer begrŠnsad lagstiftning om myndighetsmissbruk och vŒrdslšs myndighetsutšvning. Genom en viss lagskŠrpning ersattes dessa 1989 med brottet tjŠnstefel (20 kap 1 ¤ brottsbalken): "Den som uppsŒtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutšvning genom handling eller underlŒtenhet ŒsidosŠtter vad som gŠller fšr uppgiften skall dšmas fšr tjŠnstefel till bšter eller fŠngelse i hšgst tvŒ Œr. Om gŠrningen med hŠnsyn till gŠrningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutšvningen i švrigt eller till andra omstŠndigheter Šr att anse som ringa, skall inte dšmas till ansvar." Grovt tjŠnstefel kan ge upp till sex Œrs fŠngelse. HŠrutšver finns ocksŒ brott mot tystnadsplikten, liksom brott som kan begŒs Šven utanfšr den offentliga sektorn, sŒsom tagande och givande av muta, bestickning, bedrŠgeri, fšrskingring och trolšshet mot huvudman.

Straffansvaret fšr tjŠnstefel har alltsŒ en begrŠnsning till den mindre del av all offentlig verksamhet som Šr myndighetsutšvning, det vill sŠga beslut eller andra ŒtgŠrder riktade mot en enskild, som dŒ befinner sig i en beroendestŠllning till det allmŠnna. RŠttspraxis fšr tjŠnstefel framstŒr som restriktiv med mycket fŒ Œtal och fŠllande domar. Samtidigt framtrŠder genom mediers kontinuerliga granskning och rapportering frekvent olika typer av missfšrhŒllanden i offentlig verksamhet. Till Riksdagens ombudsmŠn, vanligen omtalade som Justitieombudsmannen eller JO, inkommer varje Œr šver 10 000 anmŠlningar om brister i hur statliga och kommunala myndigheter skšter sina uppdrag. Endast 500 av dem resulterar i kritik frŒn JO, vilket i och fšr sig inte Šr ett fšrsumbart antal, men i praktiken inget fall leder ens till Œtal.

Det fšrefaller vara i stort sett riskfritt fšr offentligt anstŠllda i Sverige att begŒ fel i tjŠnsten. Det kan till och med visa sig vara lšnsamt, om man tillhšr det inte obetydliga antal chefer och understŠllda tjŠnstemŠn som varje Œr kšpts ut av sin offentliga arbetsgivare – eller befordrats snett uppŒt – efter att ha agerat pŒ ett inte fšrvŠntat sŠtt.

UtifrŒn kraven pŒ demokrati, rŠttssŠkerhet och effektivitet i den offentliga verksamheten Šr det skŠligt att alla som har en anstŠllning eller fšrtroendepost i stat, region, kommun eller annan skattefinansierad verksamhet har ett fullt straffrŠttsligt ansvar fšr hur han eller hon utfšr sitt uppdrag, oavsett om det gŠller myndighetsutšvning eller inte. Fšrutom att bŠttre skydda medborgarna och det allmŠnna mot missbruk av offentliga befogenheter och resurser skulle ett skŠrpt ansvar kunna ška medborgarnas fšrtroende fšr verksamheten, frŠmja effektiviteten i styrningen av den och stŠrka tjŠnstemŠnnen gentemot otillbšrlig politisk pŒtryckning.

Den offentliga verksamhetens škade omfattning och komplexitet, med en rad andra aktionsformer vid sidan av rŠttstillŠmpning, har inte minskat angelŠgenheten av att varje befattningshavare har ett personligt ansvar fšr hur uppdraget utfšrs. €ldre tiders tydligt inrŠttade tjŠnster, inplacerade i en strikt hierarkisk organisation, motsvaras i dag av stšrre flyktighet med bŒde otydligare uppdrag och inte alltid entydiga vŠgar fšr order och rapportering. Inte sŠllan hšrs tal om "delat" eller "gemensamt" ansvar, sŠrskilt i situationer dŠr nŒgot blivit fel eller den verkligt ansvarige inte lyckats leverera.

Ett kraftfullare och ŠndamŒlsenligare personligt ansvar fšr den som har att utfšra offentliga uppgifter, kallat riksstjŠnsteansvar, bšr infšras. Att avvika frŒn vad som gŠller fšr tjŠnsten ska kunna fŒ konsekvenser i form av straff, avsked och skadestŒnd till det allmŠnna och enskilda som blivit drabbade. Den felande kanske ocksŒ kunde avkrŠvas att offentligt be bŒde direkt beršrda och sina yttersta uppdragsgivare, det vill sŠga medborgarna, om ursŠkt.

Fšr den som ska ta ansvar och varifrŒn ansvar ska utkrŠvas Šr det avgšrande att fŒ tillrŠckliga fšrutsŠttningar fšr att gšra rŠtt. Varje offentlig tjŠnst mŒste vara tydligt definierad. Det ska framgŒ vad innehavaren ska Œstadkomma och under vilka omstŠndigheter. Uppdrag och befogenheter ska gŒ att hŠrleda i fšrfattningar obrutet till den hšgsta konstitutionella nivŒn. TjŠnsten inplaceras organisatoriskt med en likaledes obruten linje av steg fšr steg šverordnade ansvariga upp till myndighetens chef.

God utbildning Šr centralt fšr att befattningshavare ska lyckas. Som obligatorium fšr alla som Šr verksamma i offentligt beslutade och finansierade verksamheter bšr infšras en grundlŠggande utbildning med inriktning pŒ demokrati, rŠttsenlighet, effektivitet, offentlighetsprincip och andra fundamenta. Fšr chefer bšr dŠrutšver tillkomma en pŒbyggnadsutbildning. Utbildningarna skulle kunna integreras i vissa yrkesutbildningar med huvudsaklig inriktning pŒ offentligfinansierad verksamhet, sŒsom skola, vŒrd, polis och fšrsvar.

 

 

 

 

slekt.se/demokrati

Start Maximal demokrati

Start slekt.se

© 2024 Per Andersson