Maximal
demokrati Per Anderssons
texter om stŠrkt demokrati |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Personligt ansvar och tydliga uppdrag Den som anstŠlls fšr
att utfšra vissa arbetsuppgifter och fŒr lšn fšr det ska givetvis fullgšra de
skyldigheter som hšr till tjŠnsten. Det Šr en sjŠlvklarhet som fšljer av bŒde
anstŠndighet och avtalsrŠtt. Om det Šr frŒga om en offentlig tjŠnst inskŠrps angelŠgenheten
genom att det Šr statsmakt šverordnad enskilda medborgare som utšvas, det Šr
lag som ska tillŠmpas, det Šr demokratiskt fattade beslut som ska genomfšras,
det Šr rŠttigheter och skyldigheter som ska fšrverkligas och det Šr
medborgarna som genom tvingande skatt betalar. En avgšrande komponent
i en demokratisk rŠttsstat Šr dŠrmed att var och en som arbetar i offentligt
beslutad och finansierad verksamhet Šr personligt ansvarig fšr att inte
missbruka sina befogenheter, fšrsumma arbetsuppgifter, fšrslšsa allmŠnna
resurser eller pŒ annat sŠtt begŒ fel i tjŠnsteutšvningen. Det gŠller att
varken šver- eller underskrida det man Šr anstŠlld fšr utan att utfšra det
man ska, rŠttsenligt och effektivt. Till och med 1975
fanns i Sverige ett vidstrŠckt Šmbetsmannaansvar med kŠnnbara konsekvenser
fšr den som bršt mot regelverket. Fšr att minska skillnaderna mellan den
offentliga och privata sektorns arbetsvillkor infšrdes 1976 i stŠllet en
betydligt mer begrŠnsad lagstiftning om myndighetsmissbruk och vŒrdslšs
myndighetsutšvning. Genom en viss lagskŠrpning ersattes dessa 1989 med
brottet tjŠnstefel (20 kap 1 ¤ brottsbalken): "Den som uppsŒtligen eller
av oaktsamhet vid myndighetsutšvning genom handling eller underlŒtenhet
ŒsidosŠtter vad som gŠller fšr uppgiften skall dšmas fšr tjŠnstefel till
bšter eller fŠngelse i hšgst tvŒ Œr. Om gŠrningen med hŠnsyn till
gŠrningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med
myndighetsutšvningen i švrigt eller till andra omstŠndigheter Šr att anse som
ringa, skall inte dšmas till ansvar." Grovt tjŠnstefel kan ge upp till
sex Œrs fŠngelse. HŠrutšver finns ocksŒ brott mot tystnadsplikten, liksom
brott som kan begŒs Šven utanfšr den offentliga sektorn, sŒsom tagande och
givande av muta, bestickning, bedrŠgeri, fšrskingring och trolšshet mot
huvudman. Straffansvaret fšr
tjŠnstefel har alltsŒ en begrŠnsning till den mindre del av all offentlig
verksamhet som Šr myndighetsutšvning, det vill sŠga beslut eller andra
ŒtgŠrder riktade mot en enskild, som dŒ befinner sig i en beroendestŠllning
till det allmŠnna. RŠttspraxis fšr tjŠnstefel framstŒr som restriktiv med
mycket fŒ Œtal och fŠllande domar. Samtidigt framtrŠder genom mediers
kontinuerliga granskning och rapportering frekvent olika typer av
missfšrhŒllanden i offentlig verksamhet. Till Riksdagens ombudsmŠn, vanligen
omtalade som Justitieombudsmannen eller JO, inkommer varje Œr šver 10 000
anmŠlningar om brister i hur statliga och kommunala myndigheter skšter sina
uppdrag. Endast 500 av dem resulterar i kritik frŒn JO, vilket i och fšr sig
inte Šr ett fšrsumbart antal, men i praktiken inget fall leder ens till Œtal. Det fšrefaller vara i
stort sett riskfritt fšr offentligt anstŠllda i Sverige att begŒ fel i
tjŠnsten. Det kan till och med visa sig vara lšnsamt, om man tillhšr det inte
obetydliga antal chefer och understŠllda tjŠnstemŠn som varje Œr kšpts ut av
sin offentliga arbetsgivare – eller befordrats snett uppŒt –
efter att ha agerat pŒ ett inte fšrvŠntat sŠtt. UtifrŒn kraven pŒ
demokrati, rŠttssŠkerhet och effektivitet i den offentliga verksamheten Šr det
skŠligt att alla som har en anstŠllning eller fšrtroendepost i stat, region,
kommun eller annan skattefinansierad verksamhet har ett fullt straffrŠttsligt
ansvar fšr hur han eller hon utfšr sitt uppdrag, oavsett om det gŠller
myndighetsutšvning eller inte. Fšrutom att bŠttre skydda medborgarna och det
allmŠnna mot missbruk av offentliga befogenheter och resurser skulle ett
skŠrpt ansvar kunna ška medborgarnas fšrtroende fšr verksamheten, frŠmja
effektiviteten i styrningen av den och stŠrka tjŠnstemŠnnen gentemot
otillbšrlig politisk pŒtryckning. Den offentliga
verksamhetens škade omfattning och komplexitet, med en rad andra
aktionsformer vid sidan av rŠttstillŠmpning, har inte minskat angelŠgenheten
av att varje befattningshavare har ett personligt ansvar fšr hur uppdraget
utfšrs. €ldre tiders tydligt inrŠttade tjŠnster, inplacerade i en strikt
hierarkisk organisation, motsvaras i dag av stšrre flyktighet med bŒde
otydligare uppdrag och inte alltid entydiga vŠgar fšr order och rapportering.
Inte sŠllan hšrs tal om "delat" eller "gemensamt" ansvar,
sŠrskilt i situationer dŠr nŒgot blivit fel eller den verkligt ansvarige inte
lyckats leverera. Ett kraftfullare och
ŠndamŒlsenligare personligt ansvar fšr den som har att utfšra offentliga
uppgifter, kallat riksstjŠnsteansvar, bšr infšras. Att avvika frŒn vad som
gŠller fšr tjŠnsten ska kunna fŒ konsekvenser i form av straff, avsked och
skadestŒnd till det allmŠnna och enskilda som blivit drabbade. Den felande
kanske ocksŒ kunde avkrŠvas att offentligt be bŒde direkt beršrda och sina
yttersta uppdragsgivare, det vill sŠga medborgarna, om ursŠkt. Fšr den som ska ta
ansvar och varifrŒn ansvar ska utkrŠvas Šr det avgšrande att fŒ tillrŠckliga
fšrutsŠttningar fšr att gšra rŠtt. Varje offentlig tjŠnst mŒste vara tydligt
definierad. Det ska framgŒ vad innehavaren ska Œstadkomma och under vilka
omstŠndigheter. Uppdrag och befogenheter ska gŒ att hŠrleda i fšrfattningar
obrutet till den hšgsta konstitutionella nivŒn. TjŠnsten inplaceras
organisatoriskt med en likaledes obruten linje av steg fšr steg šverordnade
ansvariga upp till myndighetens chef. God utbildning Šr
centralt fšr att befattningshavare ska lyckas. Som obligatorium fšr alla som
Šr verksamma i offentligt beslutade och finansierade verksamheter bšr infšras
en grundlŠggande utbildning med inriktning pŒ demokrati, rŠttsenlighet,
effektivitet, offentlighetsprincip och andra fundamenta. Fšr chefer bšr
dŠrutšver tillkomma en pŒbyggnadsutbildning. Utbildningarna skulle kunna
integreras i vissa yrkesutbildningar med huvudsaklig inriktning pŒ
offentligfinansierad verksamhet, sŒsom skola, vŒrd, polis och fšrsvar. |
|
slekt.se/demokrati Start Maximal demokrati ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2024 Per Andersson |
|