Mjšlbyhistoria Den kungliga
kvarnbyn vid SvartŒn som fick jŠrnvŠg och blev sydvŠstra …stergštlands
centrum Per Anderssons
forskning och texter om Mjšlbys historia |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Mjšlbys gatunamn genom tiderna –
O. PrŠstgŒrdsgŠrdet och Egebybacken O 346 Ekšgatan
1910 — M Det sena
1800-talets kvarn- och jordŠgare i Mjšlby lŠt uppfšra nya och stŒndsmŠssiga
bostŠder med distans till det Œlderdomliga gyttret i den egentliga kvarnbyn, dŠr
respektive gŒrds byggningstomt av hŠvd legat. SŒ var fallet med patron Axel
Svensson (1858–1939), en av Mjšlbykungen Carl Gšran Hagelins svŠrsšner.
Svensson Šgde gŒrdar inom Sšrby, Lundby och Mjšlby byar och var en
framtrŠdande kommunalman, bl a ledamot av kommunalnŠmnd och municipalnŠmnd,
en av Mjšlby stads fšrsta rŒdmŠn samt landstingsman. Som residens byggde han
den Šnnu bevarade Villa Ekš pŒ Mjšlby pilgŒrds mark. Efter den namngavs i
1913 Œrs stadsplan en tŠnkt gata med i stort sett samma strŠckning som dagens
PrŠstgŒrdsliden, dock med infart frŒn SkŠnningevŠgen norr om Ekš. UngefŠr vid
slutet av nuvarande PrŠstgŒrdsliden planerades en šppen plats, dŠr
Gyldenklougatan skulle ansluta efter att frŒn Hogstagatan ha šverbryggat bŒde
jŠrnvŠgen och Œn. FrŒn den korsningen fortsatte Ekšgatan till
municipalsamhŠllets šstra grŠns. €ven om gatan aldrig blev anlagd enligt
stadsplanen, anvŠndes gatunamnet som adress till nŒgra hus lŠngs den
planerade strŠckningen. I stadsplanen 1934 ersattes Ekšgatan av Brunnsgatan. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. O 347 Brunnsgatan
1927 — M Med en
belŠgenhet ungefŠr som Ekšgatan i 1913 Œrs stadsplan fšrekom i 1934 Œrs plan
Brunnsgatan som huvudgata šver PrŠstgŒrdsgŠrdet. PŒ samma sŠtt som sin
fšregŒngare sammanfšll Brunnsgatan med en liten stickvŠg frŒn SkŠnningevŠgen
norr om Villa Ekš. Denna befintliga del av gatan ledde till fastigheterna
bylund och Stršmmen. Anledningen till gatunamnet Šr en brunn, som uppges ha
varit en hŠlsokŠlla, pŒ PrŠstgŒrdsgŠrdet. Flera ytterligare naturliga
vattenhŒl fanns i Mjšlbys nŠrhet, t ex Starrbrunn i nŠrheten av Skyttegatan,
KattkŠllan vid RingvŠgen och VinterkŠllan vid Eldslšsaleden. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. O 348 PrŠstgŒrdsliden*
1969 — 595 42 M Allt ifrŒn
Mjšlbys fšrsta stadsplan har ortens kommunalmŠn tŠnkt sig en exploatering av
PrŠstgŒrdsgŠrdet, men fšrst i slutet av 1960-talet bšrjade omrŒdet bebyggas.
Hela omrŒdet togs dŒ i ansprŒk fšr en enhetlig hyreshusbebyggelse lŠngs en
enda gata, som fick namnet PrŠstgŒrdsliden. Fšrleden anspelar sjŠlvfallet pŒ
markomrŒdet och pŒ prŠstgŒrden Duvelund dit detta hšrde. Mellan gŒrden och
dess odlingsomrŒde pŒ andra sidan av SvartŒn ledde en nu riven trŠbro.
Gatunamnets efterled anknyter till likartade namn, sŒsom SvartŒliden och
Hšgliden. Ordet lid med betydelsen av backe eller sluttning fšrefaller
emellertid mindre lŠmpat fšr PrŠstgŒrdsgŠrdets gata, som Šr en av Mjšlbys
allra planaste. De bŒda andra nŠmnda liderna ocksŒ Šr behŠftade med samma
"fel" men dŠr till fšljd av att respektive gatas ursprungliga
strŠckning inte realiserades. Fšrklaringen i fallet PrŠstgŒrdsliden Šr att
kommunalmŠnnen hade en medveten strŠvan att arbeta bort namnet PrŠstgŒrdsgŠrdet.
Det enda gatunamn som stadsdelen fšrsŒgs med fick dŒ karaktŠren av
omrŒdesnamn, och dess efterled formades till en anspelning pŒ den kraftiga
sluttning i vars nedre del den enhetliga bebyggelsen uppfšrdes. NB
1969-09-22 ¤ 4, BN 1969-10-01, DK 1969-10-14 ¤ 885, SF 1969-10-27 ¤ 178. O 349 SvartŒgatan¡
1910 — M LŠngs SvartŒn,
ungefŠr som en nu befintlig cykelvŠg mellan Œn och PrŠstgŒrdsliden, skulle
enligt 1913 Œrs stadsplan anlŠggas en gata med namnet SvartŒgatan. I bŒde
šster och vŠster avslutades gatan med en vinkel till Ekšgatan,
PrŠstgŒrdsgŠrdets aldrig fullbordade huvudgata. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. O 350 Hšgbyliden¡
1910 — M En av liderna i
det aldrig fšrverkligade bebyggelseomrŒde, som i 1913 Œrs stadsplan var
utritat pŒ PrŠstgŒrdsgŠrdet och sluttningen upp mot Egebybacken, gavs namn
efter den Šnnu befintliga socken som lŒg nŠrmast Mjšlby by – och
smŒningom skulle inkorporeras med Mjšlby stad. Hšgby nŠmns i bevarade
skriftliga urkunder fšrsta gŒngen 1283 och skrivs dŒ pŒ samma sŠtt som i dag.
Emellertid fšrekommer ortnamnet redan pŒ en runsten, som nu finns rest i
parken till Hšgby prŠstgŒrd. Gatan till grannsocknens Šra tŠnktes slingra sig
ned frŒn det vŠgskŠl vid Skeningegatan (SkŠnningevŠgen), dŠr Vetagatan
(Egebygatan) bšrjade, och fortsŠtta till den planerade Ekšgatan, dvs
PrŠstgŒrdslidens planerade fšregŒngare. I nŠsta stadsplan var Hšgbyliden
ersatt med den delvis sammanfallande KŠllgatan. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. O 351 KŠllgatan¡
1927 — M PŒ
PrŠstgŒrdsgŠrdet fanns en av Mjšlbys flera naturliga brunnar. Vattnet i denna
kŠlla ansŒgs ha lŠkande kraft, och dit kom mŠnniskor i bygden fšr att dricka
brunn. HŠrefter uppkallades en av de planerade gatorna i 1934 Œrs stadsplan,
en efterfšljare till den fšregŒende planens Hšgbyliden. Till skillnad frŒn
denna skulle dock KŠllgatan – som aldrig blev utlagd – inte
strŠcka sig Šnda upp till SkŠnningevŠgen utan ansluta till €ngsliden. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. O 352 Slomarpsliden¡
1910 — M En knutpunkt i
gatunŠtet pŒ PrŠstgŒrdsgŠrdet, som 1913 Œrs stadsplan framstŠllde det, var en
plan ungefŠr vid den nuvarande PrŠstgŒrdslidens slut. DŠrifrŒn utgick bl a Œt
ena hŒllet en fšrbindelse šver Œn. I en annan riktning skulle man slingrande
pŒ Slomarpsliden kunna ta sig upp till Egebybacken och det vŠgskŠl dŠr
Vetagatan (nu Egebygatan) utgick frŒn Skeningegatan (SkŠnningevŠgen), fšr
vidare fŠrd till exempelvis Slomarp. Detta ortnamn Šr kŠnt sedan 1440, dŒ det
skrevs Slambatšrpe. I 1934 Œrs stadsplan efterfšljdes den aldrig utlagda
Slomarpsliden delvis av €ngsliden. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. O 353 Mjšlkullagatan
1910 — M PŒ sluttningen
frŒn Egebybacken ned mot PrŠstgŒrdsgŠrdet skulle enligt 1913 Œrs stadsplan
Mjšlkullagatan – Šven formen Mjšlkullegatan fšrekommer – gŒ frŒn Sandgatans
sydpunkt i sydvŠstlig riktning, ungefŠr parallellt med Vetagatan
(Egebygatan), fšr anslutning till PrŠstgŒrdsgŠrdets planerade huvudgata,
Ekšgatan. Ett mindre avsnitt av Mjšlkullagatan existerade i praktiken, och
dŠr anvŠndes namnet som adress. Gatunamnet ŒtergŒr pŒ gŒrden Mjšlkulla
– Œr 1684 omtalad som Mišhlekulla – som lŒg vid det nuvarande
reningsverket fšr avloppsvatten vid Backgatans nedre slut. Av infšdda Šldre
mjšlbybor uttalas ortnamnet med kort š-ljud. Den nordostligaste delen av
Mjšlkullagatan efterfšljdes i 1934 Œrs stadsplan av den motsvarande delen av
€ngsliden. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. O 354 €ngsliden
1927 — M Den i 1934 Œrs
stadsplan fšrekommande €ngsliden motsvarades i den fšregŒende stadsplanen
frŒn 1913 ungefŠr av den nordšstra delen av Mjšlkullagatan och den nordvŠstra
delen av Slomarpsliden, dvs frŒn vŠgskŠlet av SkŠnningevŠgen och Egebygatan
gŒende i en svŠng sšderut och dŠrefter parallellt med Egebygatan šsterut till
Sandgatan. Varken de bŒda Šldre eller den yngre av gatorna blev utlagda
enligt plan. Emellertid fšrekom under andra hŠlften av 1930-talet €ngsliden
som adress pŒ en fastighet – Šven kallad Carlslund och med gatunumret
10 – vid korsningen mellan den planerade gatan och Runšgatan. PŒ
platsen fšr €ngsliden fanns just dŠr en stig eller brukningsvŠg. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. O 355 Norra
Stršmgatan¡ 1927 — M Av de tvŒ Stršmsgatorna,
som 1927 Œrs namnkommittŽ fšreslog pŒ vardera sidan Œn, avsŒgs den norra vara
"den gata, som strŠcker sig frŒn Prestgatan utmed Œn Œt Elfkulla
till". I šster planerades Norra Stršmgatan – SF Šndrade namnformen
pŒ fšrslag av BU – mšta Backgatan, vilket dock aldrig fšrverkligades. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. O 356 …jebrovŠgen^
(1899) — M LandsvŠgsfšrbindelsen
mellan de bŒda kvarnbyarna Mjšlby och …jebro gick fšrr via den gata som i dag
har namnet Egebygatan. En naturlig benŠmning pŒ denna var …jebrovŠgen. Detta
Šr det Šldsta kŠnda av gatans olika namn, men det har aldrig haft officiell
status. Andra namn pŒ gatan Šr SpŒngsholmsvŠgen, EgebyvŠgen, VetavŠgen och
Vetagatan. I begreppet …jebrovŠgen innefattades ocksŒ den fortsŠttning mot
…jebro som numera utgšr Vetagatans strŠckning šster om Egebygatan. SŒlunda
talade BN sŒ sent som 1933 om "Vetagatan/…jebrovŠgen". Handlingar
angŒende byggnadsplan šfver Mjšlby stationssamhŠlle, upprŠttade Œr 1899, sid
54, 62, 64 ff; BN 1933-02-11. O 357 SpŒngsholmsvŠgen^
— M Efter kyrkbyn,
tingsplatsen och stationssamhŠllet Sya Šr SpŒngsholm den tŠtort som ligger
nŠrmast Mjšlby. Vid SpŒngsholm, belŠget intill SvartŒn nedstršms frŒn Mjšlby,
fanns en kvarn, som utvecklades till ett bruk med trŒd- och spiktillverkning.
Till denna bruksort fŠrdades mjšlbyborna via nuvarande Egebygatan, som fšrr
kallades SpŒngsholmsvŠgen, omvŠxlande med …jebrovŠgen, EgebyvŠgen, VetavŠgen
och Vetagatan. BKs
register šver gatunamn. O 358 EgebyvŠgen^
(1904) — M Vid 1900-talets
bšrjan, innan nŒgra gatunamn faststŠllts, anvŠndes EgebyvŠgen som benŠmning
pŒ den gata – ursprungligen en del av landsvŠgen till Egeby, …jebro,
Veta och SpŒngsholm – som senare officiellt skulle ges namnet Vetagatan
och dŠrefter Egebygatan. Fšrslag
till Šndringar i stadsplan 1904-06-18. O 359 Vetagatan
(1) 1910 — M Huvudgatan
genom Egebybackens bebyggelseomrŒde utgšr den gamla landsvŠgen frŒn
SkŠnningevŠgen mot Veta via Egeby. I 1913 Œrs stadsplan fick gatan sŒledes
namnet Vetagatan, vilket i 1934 Œrs plan Šndrades till Egebygatan. De bŒda
namnen fšrekommer ocksŒ senare respektive tidigare som officiell benŠmning pŒ
var sin annan gata pŒ Egebybacken. Innan namnskicket stabiliserat sig fšrekom
ocksŒ namnen EgebyvŠgen, …jebrovŠgen, SpŒngsholmsvŠgen och VetavŠgen fšr
Egebybackens huvudstrŒk. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. O 360 VetavŠgen^
(1912) — M LandsvŠgen till
Veta genom stadsdelen Egebybacken bar det officiella namnet Vetagatan innan
detta Šndrades till Egebygatan. Under 1910-talet fšrekom dock namnet
VetavŠgen pŒ en karta beskrivande samhŠllets faktiska bebyggelse. Under
fšrutsŠttning att det inte Šr frŒga om en felskrivning, kan denna gata i
likhet med andra som Šr spontant uppkomna ha haft denna av ortsbefolkningen
anvŠnda beskrivande benŠmning – vŠgen till Veta – innan samhŠllet
faststŠllde egentliga gatunamn. Denna vŠg hade i Šldre tid sŠrskild betydelse
fšr mjšlbyborna, eftersom den ledde till deras tingsstŠlle vid Ljunga by i
Veta socken. BrandfšrsŠkringskarta
šver Mjšlby municipalsamhŠlle 1912. O 361 Egebygatan
(2)* 1927 — 595 43 M 1934 Œrs
stadsplan ersatte namnet Vetagatan med Egebygatan som benŠmning pŒ
Egebybackens huvudgata, vilken inofficiellt ocksŒ kallades EgebyvŠgen,
…jebrovŠgen, SpŒngsholmsvŠgen och VetavŠgen. Det nuvarande namnet hade
dessfšrinnan betecknat dagens Runšgatan. I sšder hade Egebygatan tidigare
fšrbindelse med SkŠnningevŠgen, men av trafiksŠkerhetsskŠl tillŒts dŠr nu
endast cykeltrafik. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. O 362 Egebygatan
(1) 1910 — M, H Efter den gŒrd,
pŒ vars utmarker huvuddelen av stadsdelen Egebybacken Šr anlagd, bar den
nuvarande Runšgatan namnet Egebygatan fram till dess att detta genom 1934 Œrs
stadsplan šverfšrdes pŒ den dittillsvarande Vetagatan. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. O 363 Runšgatan*
1927 — 595 43 M, H Den Šldsta av
tvŠrgatorna pŒ Egebybacken gavs fšrst namnet Egebygatan, men detta Šndrades i
1934 Œrs stadsplan till Runšgatan. Vid gatans sšdra slut ligger ned mot Œn
fastigheten Runš, som ursprungligen var grenadjŠrtorp fšr en av de tvŒ
soldater som Egeby hšll vid StŒngebro kompani av Fšrsta
livgrenadjŠrregementet. Kring de bŒda soldattorpen pŒ Egeby bys utmarker
invid grŠnsen till Mjšlby by utbredde sig en torpbebyggelse som kom att bli
stadsdelen Egebybacken. I nŠmnda stadsplan avsŒgs Runšgatan fortsŠtta ned till
den planerade Brunnsgatan. Av de omfattande planerna fšr Egebybacken och
PrŠstgŒrdsgŠrdet i var och en av stadsplanerna under 1900-talets fšrsta hŠlft
blev dock sŒ gott som inget, och Šnnu i dag Šr Runšgatan sšder om Egebygatan
oasfalterad. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. O 364 SŠtergatan*
1910 — 595 43 M, H I det norra
hšrnet av SŠtergatan och SkŠnningevŠgen ligger en fastighet med namnet SŠter,
varefter gatan fick sitt namn redan vid municipalsamhŠllets fšrsta
namngivning. Ibland ses namnet avvika frŒn den officiellt faststŠllda formen
och i stŠllet skrivas SŠtersgatan, bl a i kyrkobokfšringen under vissa tider. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. O 365 Sandgatan*
1910 — 595 43 M Inte pŒ grund
av sin Šnnu bevarade grusbelŠggning utan efter fastigheten Sandlyckan pŒ
Sandgatans sšdra sida fick denna gata sitt namn i och med att stadsplanen
faststŠlldes 1913. Gatan Šr en av dem som egentligen inte Šr anlagda –
i bemŠrkelsen utlagda och belagda – utan bevarar den spontana karaktŠr
som fšljt av att mŠnniskor anvŠnt sig av utrymmet mellan tomter fšr att ta
sig fram. 1934 Œrs plan fšr stadsbebyggelsen fšreslog att Sandgatan skulle
utstrŠckas till den planerade Norra Stršmgatan, men varken fšrlŠngningen
eller den sistnŠmnda gatan kom till stŒnd. Sandgatans mest kŠnda invŒnare var
SkŒnska Lasse, artisten Theodor Larsson (1880–1937), som kom till
Mjšlby som mšbelsnickare 1904. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. O 366 …jarsliden*
1910 — 595 43 M, H Efterleden i
namnet pŒ den lutande gatan gšr skŠl fšr sig, men vem den namngivande …jar
var hšr till gatunamnshistoriens mysterier. En mšjlig fšrklaring Šr att Erik
HŸbe, nŠr han 1910 uppgjorde sina namnfšrslag, hŠr hade det nŠrbelŠgna …jebro
i tanken. …jarsliden var den sista tvŠrgatan till den vŠg som ledde frŒn
Mjšlby till denna konkurrerande kvarnort nedstršms SvartŒn. Folketymologin
talar om …jebro som …jars bro. I sjŠlva verket Šr dock fšrleden en
bšjningsform av ordet š, som har sitt Šldsta belŠgg i ortnamnets skrivning Œr
1337: …iabro. Enligt 1913 Œrs stadsplan skulle …jarsliden fortsŠtta via
Sandgatans sydspets till Ekšgatan, strax šster om en plan pŒ denna som var
avsedd dŠr nu PrŠstgŒrdsliden slutar. Lika litet som detta fšrverkligades,
drogs Sandgatan ned till den planerade Brunnsgatan, som 1934 Œrs stadsplan i
sin tur skisserade. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. O 367 Backgatan*
1932 — 595 43 M Den backiga
vŠgen frŒn Egebygatan till Vattenverket vid Mjšlkulla lŒg fšrst utanfšr
stadsplanelagt omrŒde. €ven om 1934 Œrs stadsplan tŠnkte sig en anlagd gata med
ungefŠr samma strŠckning, ned till den planerade Norra Stršmgatan, och gav
den namnet Backgatan, fšrblev vŠgavsnittet i praktiken namnlšst till 1991. DŒ
uppstod behov av ett gatunamn, varfšr NB tog upp frŒgan till behandling och
konstaterade att gatans rŠtta namn var Backgatan. PŒ ett fšrslag till
tomtindelning av kvarteret Lansen frŒn 1953 fšrekommer nŠmligen den
felskrivna varianten BŠckgatan. Utan att nŒgonsin ha vare sig innefattats i
namnbegreppet Backgatan eller fšrekommit i nŒgon stadsplan, fanns tidigare en
smal fortsŠttning pŒ gatan frŒn Egebygatan till SkŠnningevŠgen, parallellt
med och mellan …jarsliden och nuvarande Vetagatan. Gatunamnet fšrekom inte i
det fšrslag som 1927 Œrs namnkommittŽ lade fram. Karta
1932 infšr 1934 Œrs stadsplan, NB 1991-10-23 ¤ 6. O 368 Vetagatan
(2)* 1932 — 595 43 M, H Namnet
Vetagatan, som under 1913 Œrs stadsplan betecknat den nuvarande Egebygatan,
togs genom 1934 Œrs stadsplan i ansprŒk fšr den nordligaste av tvŠrgatorna
mellan SkŠnningevŠgen och Egebygatan. Den lades ut pŒ 1950-talet med rak
fortsŠttning i vŠgen mot Egeby, …jebro, SpŒngsholm och Veta. Denna
tillkommande del av Vetagatan var tidigare inbegripen i de olika Šldre namn
som i folkmun anvŠndes om dagens Egebygatan: EgebyvŠgen, …jebrovŠgen,
SpŒngsholmsvŠgen och VetavŠgen. I šster kom gatan att fšrlŠngas šver Œn och
nŒ LinkšpingsvŠgen, efter att den landsvŠg som gjordes till namngiven gata
tidigare hade svŠngt vinkelrŠtt norrut vid Egeby. VŠgavsnittet frŒn
LinkšpingsvŠgen med bro šver Œn byggdes som en del i E 4 norr om Mjšlby,
vilken šppnades 1963. NŠr senare denna fšrbifart fick sin fortsŠttning i den
nyanlagda motorvŠgen till Mantorp, fšrenades Vetagatans fšrlŠngning vid Egeby
med den švergivna delen av E 4 frŒn LinkšpingsvŠgen. Fšrst genom beslut 1983
blev Vetagatan namnet pŒ hela strŠckningen frŒn SkŠnningevŠgen till
LinkšpingsvŠgen. Trots att den Šr en av Mjšlbys stšrre fšrbindelselŠnkar
– och dessutom inte kantas av hus – har den behŒllit efterleden
gata. Karta
1932 infšr 1934 Œrs stadsplan, NB 1982-10-28 ¤¤ 12–15, KS 1982-12-15 ¤
554, KF 1983-01-25 ¤ 2. O 369 Florettgatan*
1986 — 595 43 M, H Den enda gatan
i Egeby industriomrŒde fick sitt namn genom att fšrst ett kvartersnamn,
Floretten, genererades frŒn de intilliggande VŠrjan och Lansen och dŠrefter
gatan uppkallades efter det nya kvarteret. Inom detta Šr gatan utlagd pŒ
kvartersmark. Vid namnfrŒgans behandling hšjdes ršster bland kommunens
fšrtroendevalda mot det tilltŠnkta namnets krigiska prŠgel. NBs och KFs
beslut blev dock opŒverkade. NB
1986-12-01 ¤ 20, KS 1987-01-14 ¤ 20, KF 1987-02-24 ¤ 24. Mjšlbys gatunamn genom tiderna. Mjšlby, 1999. 208 sid, inb. ISBN 91-87784-10-6. |
|
slekt.se/mjolby Start Mjšlbyhistoria ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2022 Per Andersson |
|