Mjšlbyhistoria Den kungliga
kvarnbyn vid SvartŒn som fick jŠrnvŠg och blev sydvŠstra …stergštlands
centrum Per Anderssons
forskning och texter om Mjšlbys historia |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Mjšlbys gatunamn genom tiderna –
N. Lundby, Sšrby, Skrukeby och Hulje industriomrŒden N 330 Svarvargatan*
1964 — 595 35 S, V Svarvargatan
tillkom 1964 som en lokalgata inom Lundby industriomrŒde men har efter hand
utvecklats till en av tŠtortens stora trafikleder. Den utgick fšrst frŒn
Hallevadsgatan, som dŒ fortsatte norrut i en bŒge till SmŒlandsvŠgen, och
drogs med tiden fšrbi SvŠnggatan och anslšts rŠtvinkligt till Dag
Hammarskjšlds gata, mellan Ekgatan och Birgittagatan. Denna anslutning togs
bort nŠr Svarvargatan fšrlŠngdes till den nya Ryttarhagsleden. I dag Šr
Svarvargatans vŠstliga slutpunkt rondellen sšder om den nya planskilda
korsningen mellan E 4 och riksvŠg 32, och den har sŒledes inkorporerat en del
av SŒgverksgatan. Fšr trafik pŒ E 4 sšderifrŒn Šr Svarvargatan numera
infartsled till centrala Mjšlby. I šster utstrŠcktes gatan 1979 till
SmŒlandsvŠgen fšr att dŠr švergŒ i den samtidigt fšrlŠngda JŠrnvŠgsgatan.
Under en kortare period tjŠnade Svarvargatan som riksvŠg 32, mellan i sšder
SmŒlandsvŠgen och i norr Ryttarhagsleden, innan denna hunnit fšrlŠngas till
SmŒlandsvŠgens nya sydpunkt. NB
skr 1964-08-28, DK 1964-10-01 ¤ 292, SF 1964-10-19 ¤ 170, NB 1979-01-25 ¤ 5,
KS 1979-04-04 ¤ 148, KF 1979-04-24 ¤ 65. N 331 Hallevadsgatan*
1962 — 595 35 S, V Den fšrsta
gatan som anlades pŒ Lundby industriomrŒde var Hallevadsgatan. Den bestod
fšrst av den nuvarande gatustrŠckan lŠngs med SmŒlandsvŠgen och hade tillfart
frŒn denna, norr om Svarvargatans nuvarande Šndpunkt i šster. I och med att
Svargargatan fick karaktŠren av stšrre trafikled Šndrades Hallevadsgatans
strŠckning till att utgŒ frŒn den. Efter hand som industriomrŒdet byggdes ut
fšrlŠngdes gatan – vinkelrŠtt frŒn sin sydspets – vŠsterut, dŠr
den slutligen nŒtt Truckgatan. Med samma bšrjan vid SmŒlandsvŠgen som
ursprungligen Hallevadsgatan strŠckte sig den gamla grusvŠgen till Hallevadet
i vŠstlig riktning snett šver industriomrŒdet. VŠgen bevarades lŠngst som en
diagonal i det kvarter som rymmer Lundbyskolan. Gatunamnet Hallevadsgatan
anknyter till jord- och skogsbruksfastigheten Hallevadet i Hšgby
(ursprungligen VŠstra Skrukeby) socken, dit HallevadsvŠgen ledde. NB
motiverade namnvalet med att det "liksom en del andra gatunamn Œ
LundbyomrŒdet har historisk anknytning till omrŒdet". NB
skr 1962-01-25, DK 1962-02-09 ¤ 70, SF 1962-02-19 ¤ 36. N 332 SvŠnggatan*
1962 — 595 35 S SvŠnggatan fick
sitt namn efter strŠckningen "runt omkring kv[arteret] Borret", med
vinkelrŠta "svŠngar" frŒn en rakstrŠcka till nŠsta. Ursprungligen
utgjordes gatan av en U-formad strŠckning pŒ sšdra sidan av Hallevadsgatan.
DŠrutšver inbegreps fortsŠttningen sšderut frŒn gatans sydšstra hšrn till
HŠstholmsbanan. Invid jŠrnvŠgen fanns fšrst en vŠndplan, men nŠr Sšrby
industriomrŒde exploaterades fick gatan en fortsŠttning sšderut šver banan.
Den strŠckningen blev senare Transformatorgatan. Dessfšrinnan hade 1964
SvŠnggatans vŠstra arm fšrlŠngts norrut frŒn Hallevadsgatan till
Svarvargatan. NB
skr 1962-01-25, DK 1962-02-09 ¤ 70, SF 1962-02-19 ¤ 36, NB skr 1964-08-28, DK
1964-10-01 ¤ 292, SF 1964-10-19 ¤ 170. N 333 Transformatorgatan*
1974 — 595 35 S I samband med
stadsplanelŠggningen av Sšrby industriomrŒde gavs 1974 gatan mellan
HŠstholmsbanan och riksvŠg 32 namnet Transformatorgatan. Grunden fšr denna
gata var dels norrifrŒn en fortsŠttning pŒ SvŠnggatan, dels i sšder ett
šst-vŠstligt avsnitt av den gamla grusvŠgen frŒn Sšrby till Miskarp. FrŒn
mštet mellan dessa bŒda delar fortsatte vŠgen till Miskarp, innan riksvŠg 32
fick sin nuvarande strŠckning vŠster om Mjšlby. I norr betraktades gatan
tidigare som en fortsŠttning pŒ SvŠnggatan. Denna avsŒgs dock stŠngas fšr
trafik šver jŠrnvŠgen, vilket pŒkallade ett sŠrskilt namn pŒ strŠckningen
sšder dŠrom. NŠr planerna Šndrades sŒ att trafik Œter skulle ledas šver
spŒren, fšreslog stadsarkitekten 1975 att namnet Transformatorgatan skulle
utstrŠckas till att gŠlla Šven fortsŠttningen till Hallevadsgatan i form av
en del av den dittillsvarande SvŠnggatan. Ursprunget till gatunamnet Šr
fšretaget Union Securus, numera ABB Transformers, med tillverkning av bl a
transformatorer i sina lokaler vid gatan. SI
skr 1974-02-04, BN 1974-09-16 ¤ 401, KN 1974-08-12 ¤ 179, KS 1974-10-16 ¤
887, KF 1974-10-29 ¤ 246. N 334 Lockarpsgatan*
1979 — 595 35 S Denna gata
mellan Hallevadsgatan och HŠstholmsbanan var tidigare en del av vŠgen till
Hallevadet – den icke stadsplanelagda s k HallevadsvŠgen – med
fortsŠttning šver jŠrnvŠgen. Fšrleden syftar pŒ en av gŒrdarna lŠngs
HallevadsvŠgen i Hšgby (tidigare VŠstra Skrukeby) socken. NB
1979-08-22 ¤¤ 10–15, KS 1979-11-28 ¤ 536, KF 1979-12-18 ¤ 212. N 335 Truckgatan*
1977 — 595 35 V En nyanlagd
fšrbindelse mellan Hallevadsgatan och SvŠnggatan, som utgšr vŠstgrŠns fšr BT
Industries vidstrŠckta industriomrŒde. Fšretaget Šr den stšrsta privata
arbetsgivaren i kommunen, och efter dess karaktŠristiska och internationellt
vŠlkŠnda produkttyp fick gatan namnet Truckgatan, i likhet med den tidigare
namngivningen av det intilliggande kvarteret Trucken. NB
1977-04-04 ¤ 12, KS 1977-04-13 ¤ 310, KF 1977-04-26 ¤ 156. N 336 SŒgverksvŠgen¡
1979 — V FrŒn Œr 1544 Šr
det kŠnt att material till slottsbygget i Vadstena fšrŠdlades vid en
vattendriven sŒg i Mjšlby. SŒgarna vid SvartŒns fall var ett viktigt
komplement till mjšlkvarnarna i det lokala nŠringslivet. Efter jŠrnvŠgens
tillkomst blev trŠindustrin en av ortens mest framtrŠdande branscher. NŠr
Mjšlby trŠfšrŠdling lŠmnade kvarteret Oljekrukan vid KungsvŠgen fšr att
bereda plats fšr ett nytt bostadsomrŒde, flyttade verksamheten till en tomt
vid HŠstholmsbanan i Mjšlbys vŠstra utkant. I samband med stadsplanen fšr
sŒgverkstomten fšreslog NB kvartersnamnet SŒgverket och gatunamnet
SŒgverksvŠgen. Genom en felskrivning i KSs protokoll beslutade emellertid KF
att ge vŠgen namnet SŒgverksgatan. NB
1979-01-25 ¤ 3, KS 1979-04-04 ¤ 149, KF 1979-04-24 ¤ 66. N 337 SŒgverksgatan*
1979 — 595 35 V Den gata som
genom ett misstag fick namnet SŒgverksgatan – inte SŒgverksvŠgen som NB
fšreslagit – strŠckte sig ursprungligen genom ett skogsparti frŒn
Svarvargatans slut vid RyttarhagsvŠgen (Ryttarhagsleden) och fram till det
samtidigt med gatan tillkomna sŒgverket invid HŠstholmsbanan. Efter
dragningen av riksvŠg 32 vŠster om tŠtorten med en rondell sšder om
riksvŠgens korsning med E 4, justerades SŒgverksgatan sŒ att den numera
bšrjar vid Brahegatan invid rondellen. Enligt gŠllande plan skall tillfart
till sŒgverket ske via den Šnnu ej utlagda Trollegatan och dŠrmed
SŒgverksgatan upphšra. NB
1979-01-25 ¤ 3, KS 1979-04-04 ¤ 149, KF 1979-04-24 ¤ 66. N 338 Brahegatan*
1997 — 595 35 V N 339 Sparregatan*
1997 — 595 35 V N 340 Trollegatan¡
1997 — V Infšr
anlŠggande av Skrukeby industriomrŒde invid den nya korsningen mellan
motorvŠgen E 4 och riksvŠg 32 fšreslog Per Andersson och Gšran Sparrlšf,
ordfšrande respektive sekreterare i Mjšlbyhistoriska sŠllskapet, pŒ
byggnadschefens fšrfrŒgan gatu- och kvartersnamn med anknytning till
drabbningen mellan Nils Dackes bondehŠr och de kungliga trupperna – det
s k slaget vid Mjšlby eller Skrukeby – Œr 1543 under Dackefejden. BN
antog tre gatunamn som bildats av slŠktnamn tillhšrande fŠltherrar som deltog
pŒ den kungliga sidan: Brahegatan, Sparregatan och Trollegatan. Striden stod
pŒ KungshšgaŒsen och i anslutning till hŒlvŠgen …stra HolavedsvŠgen. Kungens
styrka, ledd av Lars Siggesson (Sparre) (d 1554), kom frŒn sitt lŠger i
Vadstena till stridsomrŒdet via Skrukeby, varfšr det inte Šr osannolikt att
just marken fšr industriomrŒdet betrŠtts av trupperna. Innan de gick till
anfall, delades skyttarna i tvŒ grupper, den ena anfšrd av Arvid Trolle
(1503–1549) och den andra av Lars Siggesson. I den senare fanns ocksŒ
kung Gustavs systerson Per Brahe d Š (1520–1590). NŠr striden vŠl
inleddes intrŠffade det fatala att Trolles grupp avancerade fšr snabbt och
kom i skottlinjen fšr den andra. Av fŠltherrarna hade Per Brahe blivit
riksrŒd 1542 och Œret dŠrpŒ šverste fšr krigsfolket mot Dacke. Han blev
rikshovmŠstare och Sveriges fšrste greve 1561 med Visingsborg som grevskap,
šverbefŠlhavare fšr den svenska hŠren i …stergštland 1568 (dŒ danskarna
anfšrda av Daniel Rantzau hŠrjade i Mjšlbytrakten under nordiska
sjuŒrskriget) och senare riksdrots och stŒthŒllare pŒ Stockholms slott.
Mycket av den kunskap som finns om striden 1543 hŠrršr frŒn Per Brahes
bevarade kršnika. Riddaren, riksrŒdet och riksmarsken Lars Siggesson fick
ocksŒ erfara ett hŠndelserikt liv. Han var jŠmte Gustav Eriksson (Vasa) en av
de sex svenska herrar som Sten Sture d y 1518 lŠmnade som gisslan Œt Kristian
II. Han stod vidare i spetsen fšr den lŸbska undsŠttningsflottan 1522, deltog
i expeditionen 1523 mot sšdra Norge och intog stšrsta delen av BohuslŠn, bar
rikssvŠrdet och slogs till riddare vid kung Gustavs kršning 1528 och
bevistade mštet i Bršmsebro mellan Gustav I och Kristian III. 1537 hšll han
konungarŠfst i det oroliga SmŒland med sŒdan hŒrdhet att den anses som en av
anledningarna till Dackeupproret, vilket han alltsŒ fick hantera utanfšr
Mjšlby. Lars Siggesson blev stamfader fšr hela den talrika kretsen av adliga,
friherrliga och grevliga Štter Sparre. DŠrigenom finns kvarvarande Šttlingar
till honom i Mjšlby, inom Štten Ehrenkrona. Arvid Trolle, varefter den Šnnu
ej utlagda Trollegatan lŠngs HŠstholmsbanan har sitt namn, var amiral pŒ
flottan mot lŸbeckarna 1534 och fŠltšverste under Dackefejden. Lars Siggesson
var gift med en kusin till Trolle, Brita Trolle (d 1566). Per Brahes dotter
Ebba (1555–1635) giftes bort med Lars Siggessons son, riksrŒdet och
rikskanslern Erik Larsson Sparre (1550–1600), som blev halshuggen vid
Linkšpings blodbad. BN
1997-06-16 ¤ 69. N 341 Huljegatan
(2)* 1976 — 595 94 V Inom Hulje bys
omrŒde i Hšgby socken etablerades efter hand smŒindustrier vid den stora
grusŒsstrŠckningens fot, bl a en betongindustri. Den ursprungliga vŠgen genom
industriomrŒdet har senare avdelats, och den sšdra delen gavs 1976 namnet
Huljegatan. Detta hade redan i 1913 Œrs stadsplan fšreslagits fšr en annan,
aldrig utlagd gata i municipalsamhŠllet. NB
1976-02-12 ¤ 5, NB 1976-04-29 ¤ 10, KS 1976-06-09 ¤ 597, KF 1976-08-24 ¤ 166. N 342 LundŒsgrŠnd*
1976 — 595 94 V LŠgenhetsnamnet
LundŒs ingŒr som fšrled i namnet pŒ en kortare gata som utgšr infart till
bostadsfastigheter inom Hulje industriomrŒde. NB
1976-02-12 ¤ 5, NB 1976-04-29 ¤ 10, KS 1976-06-09 ¤ 597, KF 1976-08-24 ¤ 166. N 343 Hagalundsgatan*
1976 — 595 94 V I Huljegatans
fšrlŠngning norrut lšper Hagalundsgatan, som ursprungligen var en del av
vŠgen genom det omrŒde av smŒindustrier som fick namnet Hulje efter byn.
Fšrutom gatans huvudstrŠcka innefattas i gatunamnet Šven anslutningen mellan
denna och KungsvŠgens fšrlŠngning fram till den nya strŠckningen av riksvŠg
32. I samband med den Šndrade dragningen av riksvŠgen justerades ocksŒ
Hagalundsgatans utfart. Hagalund Šr namnet pŒ en lŠgenhet, som Šr avsšndrad
frŒn en av HuljegŒrdarna. NB
1976-02-12 ¤ 5, NB 1976-04-29 ¤ 10, KS 1976-06-09 ¤ 597, KF 1976-08-24 ¤ 166. N 344 OmlastarevŠgen*
1981 — 595 94 V Kvarteren i
Hulje industriomrŒde har givits namn med anknytning till verksamheten dŠr. En
utvidgning av omrŒdet medfšrde att kvarteret Betongen delades genom
framdragning av en ny gata norrut frŒn Hagalundsgatan. Det nya kvarter som
uppkom fick namnet Omlastaren och den nya gatan OmlastarevŠgen. Bakgrunden
var den dŒ nya ordningen fšr sophantering, som innebar att mjšlbybornas
avfall hŠr omlastades fšr vidare transport till GŠrstadverket i Linkšping. NB
1981-05-27 ¤ 8, NB 1982-04-07 ¤ 4, KS 1982-05-26 ¤ 239, KF 1982-06-22 ¤ 111. N 345 JordbergsvŠgen¡
1981 — V En planerad gata
vid Hulje industriomrŒde, vŠster om dagens strŠckning av riksvŠg 32,
fšreslogs av NB fŒ namnet JordbergsvŠgen efter det lokala ortnamnet
Jordberget. Emellertid Šndrades stadsplanen och namnfšrslaget fšrlorade sin
aktualitet. NB
1981-05-27 ¤ 8. Mjšlbys gatunamn genom tiderna. Mjšlby, 1999. 208 sid, inb. ISBN 91-87784-10-6. |
|
slekt.se/mjolby Start Mjšlbyhistoria ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2022 Per Andersson |
|