Mjšlbyhistoria Den kungliga
kvarnbyn vid SvartŒn som fick jŠrnvŠg och blev sydvŠstra …stergštlands
centrum Per Anderssons
forskning och texter om Mjšlbys historia |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Mjšlbys gatunamn genom tiderna –
E. NorrgŒrden E 81 Stufrumsgatan^
(1901) — M En av de gamla
gatorna i kvarnbyn blev fšre den kommunala namngivningens tid kallad
Stufrumsgatan, eftersom den ledde frŒn byns huvudgata till Stufverums kvarn vid
ŒfŒrans šstra sida. Kvarnen, som ocksŒ kallades MunkegŒrds eller MŒnegŒrds
kvarn efter sin gŒrdstillhšrighet i byn – har i tur och ordning Šgts
inom tre gamla mjšlbyslŠkter: Gyldenklou, Sundstršm och Salomonsson. I bšrjan
av 1900-talet inrymdes i lokalerna en mšbelfabrik, som senare flyttade till
Fšreningsgatan (se denna gata). DŒ hade Stufrumsgatan hunnit bli Holmgatan,
som med tiden namnŠndrades till NorrgŒrdsgatan. Handlingar
angŒende byggnadsplan šfver Mjšlby stationssamhŠlle, upprŠttade Œr 1901, sid
32. E 82 Holmgatan
1910 — M Fšr bŒda de
viktigaste faktorerna i Mjšlbys utveckling – kommunikationer och
kvarnar – har SvartŒns holmar haft stor betydelse. Via den s k Mjšlby
holme eller Holmen gick – och gŒr alltjŠmt – den centrala
vŠgfšrbindelsen šver de tvŒ smala ŒfŒror som holmen Œtskiljer. Fšre
1900-talets omregleringar av Œns flšde, dŒ fallen togs i bruk fšr
elproduktion i stŠllet fšr drift av vattenkvarnar, fanns flera holmar
nedstršms. TvŒ av dem, den stšrsta Tallholmen och sšder dŠrom Alholmen,
fšrenades i samband med vattenregleringen vid kraftverkets byggande 1927 till
en enda š, kallad NorrgŒrds holme eller i dagligt tal Holmen, med risk fšr
fšrvŠxling med sin Šldre namne. Gatan till och ut pŒ NorrgŒrds holme med
bšrjan vid Mjšlbys huvudgata Šr i grunden en av kvarnbyns gamla byvŠgar och
fick genom stadsplanen 1913 namnet Holmgatan, efter att tidigare ha kallats
Stufrumsgatan. Namnet Šndrades med den nya stadsplanen 1934 till
NorrgŒrdsgatan. Innan Mjšlby hembygdsgŒrd anlades pŒ NorrgŒrds holme var
Holmgatan planerad att fortsŠtta rakt šver šn i hela dess lŠngd, fšr att pŒ
den nordšstra udden mšta en eventuell fšrbindelselŠnk mellan SvartŒns sšdra
och norra strŠnder. Fšre tillkomsten av NorrgŒrds holme bar tvŒ broar
Holmgatan frŒn NorrgŒrdens fastland till fšrst Alholmen och dŠrefter
Tallholmen. PŒ dessa šar fanns bl a smedja och brŠnneri. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. E 83 NorrgŒrdsgatan
(2)* 1927 — 595 41 M 1927 Œrs
namnkommittŽ fick gehšr fšr sitt fšrslag att Šndra namnet pŒ gatan mellan
Hogstagatan (KungsvŠgen) och NorrgŒrds holme frŒn Holmgatan till
NorrgŒrdsgatan. BŒda namnen anknyter till den š i SvartŒn som hyser Mjšlby
hembygdsgŒrd (šppnad 1940) och Mjšlby hembygdsfšrening (bildad 1935). Det nya
namnet, som fram till den stora namnrevisionen pŒ 1930-talet hade betecknat
den nuvarande …stgštagatan, erinrar dessutom om Mjšlby norrgŒrd, vars
manbyggnad gatan passerar och vartill holmen hšrde. FrŒn 1776 till samhŠllets
mark- och vattenfšrvŠrv pŒ 1900-talet innehades egendomen av slŠkten
Salomonsson, som under lŠngre tid Šn veterligen nŒgon annan varit bosatt i
tŠtorten Mjšlby; den sista slŠktmedlemmen avled hŠr 1992. Till slŠkten, som
var den dominerande Šgaren av fall och jord pŒ hšgra Œstranden och vars mest
kŠnde medlem var godsŠgare Frans Salomonsson (1821–1890), hšrde Šven
NorrgŒrds kvarn, €le kvarn, MŒne kvarn och Hulterstads kvarn samt sŒg,
smedja, brŠnneri m m. Stadsplanen frŒn 1934 fšrestŠllde sig en helt rak fortsŠttning
av NorrgŒrdsgatan frŒn mštet med Industrigatan och nedfšr backen mot Œn till
en planerad vŠg lŠngs denna, men detta avsnitt av gatan liksom det pŒ holmen
har alltjŠmt sin spontant framvŠxta strŠckning. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. E 84 Svartmansgatan
1910 — M En av de gator
som fanns redan innan kvarnbyn mštte sitt šde i jŠrnvŠgens framdragning Šr
den som i tur och ordning haft de officiella namnen Svartmansgatan,
Kvarngatan och Axel TrŠffs gata. Den strŠckte sig ursprungligen mellan de
gator som nu benŠmns KungsvŠgen och NorrgŒrdsgatan, šster och norr om kyrkan
och NorrgŒrdens mangŒrdsbyggnad. NŠr gatan fick sitt nuvarande namn 1959 hade
dess strŠckning Šndrats sŒ att den i norr slutade med utfart pŒ
Industrigatan, vilket alltjŠmt Šr fallet. Det i 1913 Œrs stadsplan
faststŠllda namnet Svartmansgatan – med de ibland fšrekommande
avvikelserna Svartmangatan och Svartmannagatan – liksom dess nŠrmaste
efterfšljare Kvarngatan i 1934 Œrs stadsplan inbegrep sŒlunda Šven den
vŠstligaste delen av vad som senare blev Industrigatan. Det intilliggande
kvarteret Munken ger vŠgledning om att gatunamnet vill erinra om klostren som
betydande kvarnŠgare i Mjšlby under medeltiden, i detta fall de s k
svartbršderna, dvs dominikanorden. Denna tiggarorden, inom vilken Norden
bildade en sŠrskild ordensprovins med namnet Dacia, stadfŠstes Œr 1216 och
anlade 1305 kloster i SkŠnninge, dŠr fšrutom bŒde munk- och nunnekloster
ocksŒ provinsens undervisningsanstalt fanns. Att dominikanerna kallats
svartmŠn Šr inte belagt, och gatunamnets sammansŠttning skiljer sig frŒn
GrŒbršdragatan inom samma motivkrets. Fšrklaringen till gatunamnets mellanled
torde finnas i att Erik HŸbe pŒ Kommunaltekniska byrŒn i Stockholm, som 1910
utarbetade detta och švriga namnfšrslag till stadsplanen, sneglade pŒ det
namn som en av huvudstadens Šldsta gator fŒtt med anledning av ordens kloster
dŠr, nŠmligen den sšdra av de ursprungliga huvudgatorna utgŒende frŒn
Stortorget. Den omtalas Œr 1437 som gatan "som man gaar aff stora torghit
til suartbršdhra". Sedan mitten av detta Œrhundrade kallades den
omvŠxlande Svartmunkagatan och Svartbršdragatan, fšr att pŒ 1600-talet
benŠmnas med det Šnnu gŠllande namnet Svartmangatan. Denna Šndring fšrklaras
med att namnet ombildats i analogi med Kšpmangatan, som betecknar huvudgatan
šsterut frŒn Stortorget. SŒ resulterade en halvtusenŒrig process i ett av
Mjšlbys gatunamn, vilket dock undanršjdes efter blott tvŒ decenniers bruk. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. E 85 Kvarngatan
1927 — M Det mest
karaktŠristiska inslaget i Mjšlbys nŠringsliv genom tiderna, dominerande
orten fram till den omdaning som fšljde i jŠrnvŠgens spŒr, gav vid den stora
namnrevisionen i samband med 1934 Œrs stadsplan upphov till namnet Kvarngatan
pŒ den dittillsvarande Svartmansgatan. Denna manifestation blev dock inte
bestŒende, eftersom namnet Axel TrŠffs gata avlšste efter ett kvartssekel.
NŠr vŠstra delen av Industrigatan pŒ 1950-talet antog sin nuvarande form, avkortades
Kvarngatan och fick nordlig utfart pŒ Industrigatan efter att tidigare ha
svŠngt av vŠsterut och nŒtt NorrgŒrdsgatan. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. E 86 Axel
TrŠffs gata (2)* 1959 — 595 41 M r 1959
behandlade SF ett fšrslag om att namnge en av stadens gator efter den
framtrŠdande kommunalmannen, riksdagsmannen och fabrikšren Axel TrŠff
(1875–1958), som avlidit fšregŒende Œr. Han var innehavare av Mjšlby
kristallglassliperi och deltog under nŠrmare ett halvsekel i municipalsamhŠllets
och stadens styrelse, bl a som stadsfullmŠktigeordfšrande. Fšrst fšreslogs
som lŠmplig gata dagens StjŠrngatan, en av LundbyomrŒdets huvudgator som dŒ
var aktuell fšr anlŠggning och namngivning. En av TrŠffs socialdemokratiska
partibršder, ombudsman Manne Karlsson (1899–1964), framfšrde dock i SF
som alternativ att ersŠtta Kvarngatans namn med Axel TrŠffs gata, vilket
ocksŒ blev beslutet. Bakgrunden var att TrŠff varit bosatt vid denna gata i
Villa Granlunden – en gŒng uppfšrd av och fšr en medlem av slŠkten
Salomonsson i den intilliggande Mjšlby norrgŒrd – och donerat
fastigheten till Mjšlby fšrsamling att tjŠna som prŠstgŒrd fšr Mjšlbys
kyrkoherde. Gatan fick hŠrigenom sitt tredje officiella namn i ordningen; det
fšrsta var Svartmansgatan. Till skillnad frŒn Dag Hammarskjšlds gata har
namnet Axel TrŠffs gata inte i allmŠnt tal blivit hopdraget och satt i
bestŠmd form, Šven om tillverkaren av gatunamnsskylten vid kyrkogŒrdshšrnet
gjort ett halvhjŠrtat fšrsšk i den riktningen med formen "Axel
TrŠffs-gata". Som trivialnamn anvŠnds bland mjšlbyborna "Axel
TrŠff", utan ordet gata. Numera har gatan tillfart endast frŒn
Industrigatan i norr, sedan den sšdra delen lŠngs kyrkogŒrdsmuren stŠngts av
fšr biltrafik i syfte att undvika utfart pŒ KungsvŠgen. SF
1959-01-19 ¤ 12, DK 1959-03-13 ¤ 78, SF 1959-03-16 ¤ 44. E 87 GrŒbršdragatan^
— M Inom en
motivkrets av religišst prŠglade gatu- och kvartersnamn har bŒde svartbršder
och grŒbršder, benŠmnda efter sin klŠdedrŠkt, givit upphov till gatunamn.
Invid Svartmangatan strŠckte sig den numera fšrsvunna GrŒbršdragatan. Gatans
exakta lŠge Šr oklart – namnet fšrekommer inte pŒ nŒgon stadsplanekarta
och tjŠnade inte som adress fšr nŒgra hushŒll, men gatans och namnets
existens omvittnas av Šldre mjšlbybor. GrŒbršderna tillhšrde franciskanorden,
som i likhet med svartbršdernas dominikanorden var en tiggarorden. Orden, som
hade namn efter stiftaren den helige Franciscus (Frans frŒn Assisi),
stadfŠstes 1223 och kom till Sverige pŒ 1230-talet. Den hade flera kloster i
Sverige, bl a i Linkšping och Stockholm, men inget med kŠnd anknytning till
Mjšlby. Muntliga
uppgifter om gatans befintlighet. E 88 David
Kohlgatan 1910 — M Industrigatan
fick sin nuvarande strŠckning mellan NorrgŒrdsgatan och prŠstgŒrden Duvelund fšrst
kring skiftet mellan 1950- och 1960-talen, men gatunamnet hade infšrts med
1934 Œrs stadsplan. Det avlšste dŒ David Kohlgatan frŒn 1913 Œrs plan som
benŠmning pŒ det befintliga gatuavsnittet mellan Kvarngatan (tidigare kallad
Svartmansgatan och senare Axel TrŠffs gata) och Novisgatan; redan 1913 tŠnkte
man sig en fortsŠttning šsterut ungefŠr som nuvarande Industrigatan till den
samtidigt planerade men aldrig utlagda Biskopsgatan. Ett tecken pŒ att David
Kohlgatan aldrig anlades enligt planen Šr att de enstaka fastigheter som hade
gatunamnet i sin adress saknade gatunummer. Gatans namn kan Œterfšras till
fšljande sentens i Broocmans šstgštabeskrivning frŒn 1760 ršrande ett
inventarium i Mjšlby kyrka: "Edle och W¾lborne Herr David Kohl til
HywanewŠlla, …fwerste-Lieutenant fšr Artolleriet, fšddes i Sšderkšping Œr
1621, och afsomnade pŒ Hulterstad d 24 Dec 1682". Kohl begravdes i
sockenkyrkan och dŠr uppsattes hans vapen, vilket inte finns bevarat efter
branden 1771. David Davidsson Kohl var veterligen aldrig verksam i Mjšlby
utan hans anknytning till orten inskrŠnkte sig till slŠktskap med Šgarna till
Hulterstad, dŠr han avled. Hans mor Maria Rijk (d 1631) blev 1628 omgift med
Anders Gylle (1602–1665), Œr 1639 adlad Gyldenklou och 1654 utnŠmnd
till landshšvding i …stergštland. Gylle var fšdd pŒ Slomarp och genom honom
kom Hulterstad i slŠktens Šgo. Vid Kohls dšd innehades bŒda dessa gods av
sonen šverstelšjtnant David Gyldenklou (1629–1686); de tvŒ
šverstelšjtnanterna med fšrnamnet David var alltsŒ halvkusiner. r 1661 gifte
sig Kohl, utan att brudens slŠktingar blivit tillfrŒgade, med friherrinnan
Gšrvel Nilsdotter Gyllenstierna (1637–1693), brorsdotter till
riksrŒdet, presidenten och landshšvdingen i …stergštland friherre Johan
Gyllenstierna (1617–1690). Gšrvels kusin Gšrvel Christina Carlsdotter
Gyllenstierna (1646–1708) lŠr ha utmanat Kohl pŒ duell fšr att denne
vŒgat sig pŒ sitt frieri och Šktenskap. David Kohls far med samma fšrnamn (d
1625) kom i sin ungdom till Sverige och blev myntmŠstare i Sšderkšping. Han
tillhšrde en tysk Štt von Kohlen, som adlats av kejsar Ferdinand I 1551, och
hans Šldre son Reinhold adlades med namnet Kohl av drottning Christina 1641
men slšt sjŠlv sin Štt i fŠlt Œret dŠrpŒ. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. E 89 Industrigatan*
1927 — 595 41 M I 1934 Œrs
stadsplan fšrlŠngdes David Kohlgatan med fortsŠttning ocksŒ pŒ andra sidan av
den planerade PrŠstgatan och gavs samtidigt det nya namnet Industrigatan.
Detta anknyter dels till de smŒindustrier som redan i slutet av 1800-talet
bredde ut sig i kvarnbyns fšrlŠngning i omrŒdet šster om gatans ursprungliga
avsnitt, dels till det nya industriomrŒde som skulle komma att anlŠggas pŒ
šmse sidor av Industrigatans šstra hŠlft mellan jŠrnvŠgen och Œn. Denna
gatudel bšrjade vid Novisgatan och lades ut i slutet av 1940-talet. Dess
Šndpunkt, som har formen av en plan, gavs 1995 namnet Duvelundsplan. I vŠster
lšpte gatan ursprungligen ut pŒ Kvarngatan, dŠr dennas efterfšljare Axel TrŠffs
gata nu har sitt norra slut. PŒ 1950-talet drogs Industrigatan vidare till
NorrgŒrdsgatan, en fšrlŠngning som i stora drag svarade mot Kvarngatans
samtidiga avkortning. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. E 90 Novisgatan
1910 — M I omrŒdet
mellan kyrkan och prŠstgŒrden Duvelund med kvartersnamn som Biskopen,
Prosten, Korgossen, Abbedissan, Priorn, Munken och Novisen gick denna numera
fšrsvunna gata. BenŠmningen pŒ den som genomgŒr sin pršvotid fšr intrŠde i
ett kloster fick av mjšlbyborna ett lokalt uttal i gatunamnet, med
huvudtrycket fšrlagt till fšrsta stavelsen. Gatan utgick frŒn Hogstagatan
(KungsvŠgen) ungefŠr vid samma punkt som senare SvartŒliden, vilken kan
betraktas som en efterfšljare till Novisgatan. Den Šldre gatan hade dock en
rŠtare vinkel mot huvudgatan och strŠckte sig i en sydligare riktning, rakt
ned mot Œn. I bŒde 1913 och 1934 Œrs stadsplaner var det fšrberett fšr
Novisgatan att šverbrygga Œn via den nordšstra udden pŒ NorrgŒrds holme till
Hšgbyliden respektive KŠllgatan. Dessa planer fšrverkligades aldrig och i
stŠllet fick Novisgatan skatta Œt fšrgŠngelsen nŠr omrŒdet lŠngs
Industrigatan exploaterades omkring 1960. Under en švergŒngstid existerade
Novisgatan och SvartŒliden sida vid sida, vilket var avsikten i 1934 Œrs
stadsplan, och tillsammans med Industrigatan bildade de en triangel. I 1927
Œrs namnfšrslag skrev Cnattingius att "Novisgatan strŠcker sig frŒn
SvartŒliden till Œn". Varken bšrjan eller slutet av gatan enligt denna
beskrivning stŠmmer dock sŠrskilt vŠl med verkligheten. SvartŒliden fanns dŒ
endast pŒ stadsplanekartan och nŠr den senare anlades var de bŒda gatornas
utfart pŒ stadens huvudgata gemensam, och Šnda till SvartŒn nŒdde Novisgatan
aldrig. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. E 91 SvartŒliden*
1927 — 595 41 M Som en
reminiscens av de mŒnga storslagna ambitionerna att fšrena SvartŒns bŒda
strŠnder har till eftervŠrlden lŠmnats denna gata, vilken i likhet med
RingvŠgen har ett fšga beskrivande namn sedan de ursprungliga planerna kommit
pŒ skam. "SvartŒliden mŒ benŠmnas den gata som bšrjar vid KungsvŠgen
invid jernvŠgsporten och strŠcker sig šfver SvartŒn till Norra Skolan",
heter det i namnfšrslaget till 1934 Œrs stadsplan. Utan att namnet Šndrades
fick gatan i stŠllet den mera begrŠnsade funktionen att fšrbinda KungsvŠgen
och Industrigatan och som sŒdan eftertrŠda Novisgatan. Detta fšrverkligades
redan under 1940-talets senare del, medan Novisgatan Šnnu fanns kvar. Senare
anlades som fšrlŠngning vŠster om Industrigatan Šnnu en mindre del av den
planerade SvartŒliden. FrŒn dess slut i sluttningen mot SvartŒn gŒr sšderut
en grusvŠg lŠngs Œn till NorrgŒrdsgatan. Norrut švergŒr SvartŒliden i en
gŒng- och cykelvŠg med fortsŠttning šver Œn till PrŠstgŒrdsgŠrdet – i
mindre skala ungefŠr vad som en gŒng var avsikten med gatan. I samband med
Kungsportens tillkomst 1995 blev SvartŒliden nŒgot avkortad och fšrsedd med
en justerad utfart pŒ KungsvŠgen. Gatunamnet manifesterar den fšr kvarnbyn
livsavgšrande naturtillgŒng, som Šven kallats Mjšlby Šlv (sŒ t ex i Per
Brahes kršnika; jŠmfšr ortnamnet €lvkulla pŒ en gŒrd med kvarn i Mjšlbys
norra utkant). Fšr mjšlbyborna Šr vattendraget som delar staden kort och gott
n eller dialektalt na eller a, vilket kan medfšra fšljande vokaliska
beskrivning pŒ mjšlbymŒl av exempelvis hembygdsgŒrdens lŠge, pŒ NorrgŒrds
holme i SvartŒn: "DŠ Š e Œ o i Œa Š e š". NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. E 92 Bangatan¡
1910 — M Bangatan var
namnet pŒ en aldrig utlagd gata, som enligt 1913 Œrs stadsplan skulle strŠcka
sig frŒn Hogstagatan (KungsvŠgen) – ungefŠr vid den nuvarande
SvartŒlidens utfart – i nordostlig riktning lŠngs med jŠrnvŠgen –
"banan" – pŒ dess norra sida till municipalsamhŠllets grŠns. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. E 93 NŠckens
grŠnd¡ 1927 — M En aldrig
anlagd tvŠrgata šsterut frŒn SvartŒliden nŠra Œn och invid kvarteret NŠcken
gavs i 1934 Œrs stadsplan namnet NŠckens grŠnd. En asfalterad yta som
inbegriper grŠndens avsedda strŠckning finns nu pŒ tomtmark. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. E 94 Behmgatan¡
1910 — M Behmgatan var
en av gatorna i det aldrig fšrverkligade bebyggelseomrŒde som i 1913 Œrs
stadsplan fšrutskickades mellan jŠrnvŠgen och SvartŒn sšder om Duvelund.
Gatan var planerad att utgŒ norrut, snett ned mot Œn, frŒn David Kohlgatan,
fšregŒngare till Industrigatan, ungefŠr vid dennas nuvarande korsning med
SvartŒliden, fšr att fortsŠtta mellan Œn och dagens Industrigatan parallellt
med denna och till sist lšpa ut pŒ den planerade Gyldenklougatan, som skulle
gŒ frŒn SyavŠgen (KungsvŠgen), fšrbi Duvelund och šver jŠrnvŠgen och Œn.
Gatunamnets fšrled tillhšr ryttmŠstaren vid …stgšta kavalleri Carl Behm
(1645–1729). Han begravdes den 6 november 1729 i Mjšlby kyrka, dŠr ett
epitafium uppsattes šver honom och hans fru Margaretha Beckerfelt, "som
pŒ thes 80 Œlders Œr afsomnade then 6 Martii 1726". Detta kunde namnets
fšrslagsstŠllare Erik HŸbe lŠsa i Broocmans verk om …stergštland frŒn 1760.
Behm, som tog avsked efter 40 Œrs krigstjŠnst 1714, var med i slagen vid
Fehrbellin, Halmstad, Landskrona, Klissow, Lakovitz, Warschau och
Helsingborg, varvid han blev sŒrad i hšgra lŒret och i huvudet. Efter att
under 1700-talets fšrsta decennium ha varit bosatt pŒ Alvastra i VŠstra
Tollstad, avled han i Mjšlby pŒ Eldslšsa, dŠr det berŠttas att han av sin
regementschef Jacob Burenskšld – Šgare till bl a Hulterstad –
skall ha fŒtt en gŒrd. Hustrun var dotter till Carl Becker, som adlades 1654
och blev generalinspektšr šver alla Sveriges krutbruk och salpetersjuderier.
Han hade tolv sšner som alla hette Carl och alla utom en dog som barn. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. E 95 Biskopsgatan¡
1910 — M Till den
klerikala kretsen av gatu- och kvartersnamn i 1913 Œrs stadsplan hšrde
Biskopsgatan, som var en – endast planerad – tvŠrgata till David Kohlgatan
(nu Industrigatan), ett stycke norr om dagens SvartŒliden. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. E 96 Duvelundsgatan¡
1910 — M En av
fšrbindelserna šver jŠrnvŠgen i 1913 Œrs stadsplan var Duvelundsgatan, som
utgick vinkelrŠtt frŒn SyavŠgen (KungsvŠgen), mellan Finnstugugatans och S:t
Persgatans utfarter, fšr att pŒ andra sidan stambanan strŠcka sig till den
planerade Behmgatan. Lika litet som denna blev Duvelundsgatan byggd.
Gatunamnet Šr bildat efter det egennamn som anvŠndes om Mjšlbys
kyrkoherdebostŠlle, prŠstgŒrden Duvelund, belŠgen vid slutet av nuvarande
Industrigatan och den dŠr befintliga Duvelundsplan. PrŠstgŒrden lŒg pŒ denna
plats redan fšre den stora branden 1771 och skonades frŒn denna. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. E 97 PrŠstgŒrdsplan¡
1995 — M Duvelundsplan
vid Industrigatans slut – intill prŠstgŒrden Duvelund – fšreslogs
fšrst i BN fŒ namnet PrŠstgŒrdsplan. BN
1995-12-18 ¤ 257. E 98 Duvelundsplan*
1995 — 595 41 M Den tidigare
namnlšsa planen i slutet av Industrigatan namngavs 1995 fšr att ge Mjšlby
pastorats forna kyrkoherdebostŠlle, den numera privatŠgda prŠstgŒrden
Duvelund, en gatuadress – och dŠrvid undvika en anakronism med namnet
Industrigatan. Fšrst hade namnet PrŠstgŒrdsplan fšreslagits, men detta
Šndrades vid BNs mšte. BN
1995-12-18 ¤ 257. E 99 Gyldenklougatan¡
1910 — M Enligt 1913 Œrs
stadsplan avsŒg municipalsamhŠllet uppfšra tvŒ ytterligare vŠgbroar šver
SvartŒn, en pŒ vardera sidan av den dittills enda mitt i kvarnbyn. De bŒda
nya vŠgarna, parallella med Hogstagatan (KungsvŠgen), skulle bli viktiga
huvudgator i det vŠxande samhŠllet och fšrbinda den hšgra Œstranden med nya
omrŒden pŒ den vŠnstra, anlagda pŒ LundbygŠrdet respektive PrŠstgŒrdsgŠrdet.
VŠgarna gavs namn ur den stormaktstida slŠktkrets som dominerade Mjšlby och
vars efterkommande alltjŠmt Šr socknens stšrsta jordŠgare. Vardera gatunamnet
anknyter till ett av Mjšlbys tvŒ sŠterier, Hulterstad i sšder och Slomarp i
norr. Fšljdriktigt fick den sšdra vŠgen namnet BurenskšldsvŠgen och den norra
Gyldenklougatan. Den senare avsŒgs ocksŒ korsa jŠrnvŠgen genom att bšrja vid
SyavŠgen och lšpa vŠster om prŠstgŒrden Duvelund. I 1934 Œrs stadsplan avlšstes
Gyldenklougatan av PrŠstgatan, men av fšrbindelserna fšrverkligades endast
BurenskšldsvŠgen med tillhšrande bro. Gyldenklougatans namngivare,
regeringspresidenten Anders Gyldenklou (1602–1665), Šr fšrmodligen den
infšdda ortsbo – han fšddes pŒ Slomarp som dŒ fšrvisso rŠknades till
Hšgby socken men senare šverfšrdes till Mjšlby – som haft stšrst
inflytande bŒde i Mjšlby och i Sverige. Han var frŒn 1646 den fšrste Šgaren
till Hulterstad inom den slŠktkrets, som allt sedan dess besitter godset, och
innehade ett flertal andra jordegendomar pŒ olika hŒll i riket, till stšrsta
delen fšrvŠrvade under 1640-talet. I hans Šgo var ocksŒ merparten av
kvarnarna och marken i Mjšlby by, sŒsom KlostergŒrdens, GravgŒrdens,
MunkegŒrdens, NorrgŒrdens, HŒlans och €le kvarnar, SŒgarekvarnen, Mjšlby sŒg
samt GŠstgivaregŒrden. I Stockholm Šgde Gyldenklou ett palats, som han 1654
sŒlde till Per Brahe. Son till kamreraren MŒns Persson, som ocksŒ fšreslogs
fŒ en gata i Mjšlby, anlade den unge Anders MŒnsson namnet Gylle, vilket Šndrades
till Gyldenklou nŠr han adlades 1639. Han studerade vid Uppsala och flera
tyska universitet innan han 1628 blev lektor i historia och filosofi vid
Linkšpings gymnasium och dŠrefter professor i poesi i Uppsala. 1635 intrŠdde
han som sekreterare i det kungliga kansliet, fšregŒngaren till dagens
departementsindelade regeringskansli. DŠr anfšrtroddes han betydande
arbetsuppgifter, inte minst pŒ utrikespolitikens omrŒde. Han handlade Šven
ekonomiska Šrenden och pŒ skolomrŒdet uppgjorde han exempelvis 1641 en
framsynt plan fšr gymnasiet i Stockholm. Den stŠllning han uppnŒdde i
kansliet, varpŒ utnŠmning till statssekreterare Šr ett tecken, mšjliggjordes
genom stšd frŒn Axel Oxenstierna. Efter tvŒ decennier i kansliet, dŒ han
samtidigt innehaft olika hŠradshšvdingeŠmbeten, utnŠmndes han 1654 till
landshšvding i …stergštland. 1657–1661 var han president i regeringen
och hovrŠtten šver Pommern och fungerade Šven som Sveriges legat vid
fredsfšrhandlingar pŒ olika hŒll i Europa. Han dog pŒ sin upplŠndska egendom
SkŒnellaholm och begravdes i Jakobs kyrka i Stockholm, i vilken hans vapen
uppsattes och den Œr 1735 utslocknade Štten hade sin familjegrav. Gyldenklou
var en produkt av den svenska stormaktstiden. Han var en av de mest
framgŒngsrika i den stora grupp som rekryterades frŒn universitets- och
skolvŠrlden till fšrvaltningen, fšr att med tiden adlas. Hans bana utgjorde
en inte ovanlig blandning av lŠrd och administrativ karriŠr, som Šven ledde
honom till en mycket stark ekonomisk stŠllning, tillrŠcklig fšr att exempelvis
ge lŒn bŒde till kronan och till konung Karl X Gustav infšr hans kršning.
Gyldenklou var en i olika sammanhang omstridd person, och han drog sig inte
fšr att driva process kring sitt omfattande godsinnehav, som ocksŒ utsattes
fšr reduktionen. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. E 100 PrŠstgatan¡
1927 — M Efterfšljaren i
1934 Œrs stadsplan till Gyldenklougatan som šstlig fšrbindelse šver SvartŒn
kallades PrŠstgatan, av Cnattingius i fšrslaget 1927 skrivet Prestgatan.
Gatan med tillhšrande bro, som skulle fšrena KungsvŠgen med Brunnsgatan,
PrŠstgŒrdsgŠrdets huvudgata, blev aldrig byggd. Gatunamnet anknyter till
Mjšlby prŠstgŒrd – kyrkoherdebostŠllet Duvelund – pŒ vars vŠstra
sida gatan skulle dras. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. E 101 €lvkullagatan¡
1927 — M €lvkulla var en
lŠgenhet under gŒrden Mjšlkulla. Ortnamnet anknyter till SvartŒn, som ocksŒ
kallades Mjšlby Šlv. 1927 Œrs namnkommittŽ angav i sitt namnfšrslag infšr
1934 Œrs stadsplan "att Elfkullagatan gŒr utmed KrylbojernvŠgen frŒn
Prestgatan šfver Fogdegatan Œt Egebylund". I stadsplanen, vars avsikter
aldrig fšrverkligades nŠr det gŠller denna gata, anvŠndes stavningen
€lvkullagatan. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. E 102 Sšdra
Stršmgatan¡ 1927 — M FrŒn den
planerade PrŠstgatan – med bro šver SvartŒn – avsŒgs tvŒ gator
strŠcka sig šsterut lŠngs Œn, den ena pŒ den sšdra stranden och den andra pŒ
den norra. Efter sitt lŠge i fšrhŒllande till stršmfŒran kallades de Sšdra
respektive Norra Stršmgatan; 1927 Œrs namnkommittŽ hade fšreslagit formen
Stršmsgatan, vilken dock pŒ BUs fšrslag Šndrades av SF. Den fšrstnŠmnda
beskrev ordfšranden i 1927 Œrs namnkommittŽ, kronofogde Cnattingius pŒ
Egebylund, som "den gata, som pŒ sšdra sidan om Œn gŒr utmed denna Œt
Egebylund till". NŒgon gata anlades inte, men den brukningsvŠg som
skulle ligga till grund fšr gatan Šr i dag cykelvŠg. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. E 103 Fogdegatan
(1)¡ 1927 — M 1927 Œrs
namnkommittŽ fšrŠrade sin ordfšrande kronofogde Jakob Cnattingius Šmbete en
egen gata genom att fšreslŒ "att Fogdegatan benŠmnes den gata, som
kommer frŒn Sšdra Stršmsgatan och gŒr mot Egebylund". SŒ blev det ocksŒ
i 1934 Œrs stadsplan, men gatan fšrverkligades aldrig. 1950 beslutade SF att
ge samma namn till en annan gata, som anlades och alltjŠmt kallas sŒ. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. Mjšlbys gatunamn genom tiderna. Mjšlby, 1999. 208 sid, inb. ISBN 91-87784-10-6. |
|
slekt.se/mjolby Start Mjšlbyhistoria ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2022 Per Andersson |
|