Mjšlbyhistoria Den kungliga
kvarnbyn vid SvartŒn som fick jŠrnvŠg och blev sydvŠstra …stergštlands
centrum Per Anderssons
forskning och texter om Mjšlbys historia |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
Mjšlbys gatunamn genom tiderna –
D. SšdergŒrden och Centrum D 57 StrandvŠgen
1910 — M Med en fšrmodad
bakgrund i huvudstadens mest fashionabla gata fick Mjšlby pŒ Erik HŸbes
fšrslag sin egen StrandvŠgen invid SvartŒn. Den utgjordes av en av de gamla upptrampade
vŠgarna inom byn, och till skillnad frŒn sin nominella fšrebild blev den
aldrig nŒgon paradgata. I stŠllet sšnderstyckades den genom att dess
mellersta del inlemmades i Stadshusparken och blev kallad Strandpromenaden.
1994 uppdelades gatan till sist Šven formellt pŒ Norra StrandvŠgen och Sšdra
StrandvŠgen. Under 1913 Œrs stadsplan fšrband StrandvŠgen Hogstagatan med
BurenskšldsvŠgen, varifrŒn den fortsatte lŠngs Œn i en smal och slingrande
brukningsvŠg Šnda till TrŠngfšrrŒdet. Efter hand omformades bitar av denna
till gata. SŒ skedde bl a 1940 dŒ det schaktades fšr fšrlŠngning av
StrandvŠgen, men Šnnu saknades avsnittet mellan Fabriksgatan och
BlŒkullegrŠnd. Till sist blev gatan sammanhŠngande frŒn BurenskšldsvŠgen till
den planerade Nygatan, dŠr den švergick i en grusvŠg som numera Šr
fšrbehŒllen gŒng- och cykeltrafik. I 1934 Œrs stadsplan avsŒgs StrandvŠgen
fortsŠtta ytterligare sšderut, till den fšreslagna Tegelbruksgatan. NŠr
Stadshusparken – numera kallad Stadsparken – anlades efter att
Stadshuset uppfšrts 1939–1940, blev den norra delen av StrandvŠgen
ŒtervŠndsgata med infart frŒn KungsvŠgen. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. D 58 Norra
StrandvŠgen* 1994 — 595 30 M Sedan
StrandvŠgen redan pŒ 1940-talet blivit avdelad av den dŒ anlagda
Stadshusparken, innebar det praktiska olŠgenheter att tvŒ helt Œtskilda gator
bar samma namn. Inte sŠllan intrŠffade det att stšrre fordon sškte sig in pŒ
StrandvŠgen frŒn KungsvŠgen i norr, fšr att vid Stadshusparkens grŠns erfara
att industrierna vid gatans sšdra strŠckning inte kunde nŒs den vŠgen.
Lšsningen blev en uppdelning pŒ Norra och Sšdra StrandvŠgen. BN
1994-12-12 ¤ 196. D 59 Sšdra
StrandvŠgen* 1994 — 595 30 M NŠr den sedan
lŠnge rŒdande tudelningen av StrandvŠgen fick genomslag i namngivningen, blev
det avsnitt som tillhšr Centrums industriomrŒde kallat Sšdra StrandvŠgen. BN
1994-12-12 ¤ 196. D 60 stigen¡
1927 — M 1927 Œrs
namnkommittŽ fšreslog att "den lilla genvŠgen Œ StrandvŠgen benŠmnes
stigen". Den gata som avses faststŠlldes i 1934 Œrs stadsplan men blev
aldrig utlagd. Den var planerad att gŒ mellan StrandvŠgen och SvartŒn, frŒn
Snickaregatan och sšderut till i hšjd med lokstallarna nedanfšr omrŒdet
Bjšrkudden. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. D 61 Kyrktorget^
(1879) — M Innan Stora
Torget vid Stadshuset anlades pŒ den s k Kovallen, fanns invid Mjšlbys
huvudgata mitt emot kyrkan en šppen plats som kallades Kyrktorget eller
Kyrkotorget. Det var belŠget ungefŠr pŒ platsen fšr nordvŠstra hšrnet av det
nuvarande Centrumkomplexet och pŒ sin tid omgivet av KlockaregŒrden i šster
och annan bybebyggelse i vŠster ned mot Œn. PŒ hšsten 1879 skedde genom
kyrkorŒdets fšrsorg en total omlŠggning av torget, med bl a ny stensŠttning.
Torget var – Šven efter fšrŠndringen – Œtskilt frŒn den stora
landsvŠgen med ett dike. Ett annat namn pŒ Kyrktorget var Lilla Torget. Mjšlby
fšrsamlings kyrkorŒds protokoll 1879. D 62 Lilla
Torget^ — M I det gamla
Mjšlby fanns tvŒ torg, ett pŒ vardera sidan av Œn: GŠstistorget och
Kyrktorget. Efter skillnaden i storlek kallades de Šven Stora Torget
respektive Lilla Torget. Samtidigt som Lilla Torget till stšrsta delen
bebyggdes i bšrjan av 1940-talet, anlades frŒn dess vŠstra kant till Kyrkogatan
det nya Stora Torget. Inofficiellt
namnbruk. D 63 Kovallen^
— M PŒ det s k
SšdergŒrdsgŠrdet, sšder om kyrkan mellan TrŠnggatan (Magasinsgatan) och
KlostergŒrdsgatan (Kyrkogatan), hšlls med bšrjan 1913 kreatursmarknader.
DŠrav blev omrŒdet i folkmun kallat Kovallen. Tillsammans med en del av
platsen fšr Kyrktorget fick Kovallen bilda underlag fšr Stora Torget, som
bšrjade ta form i slutet av 1930-talet i samband med stadshusets uppfšrande. Inofficiellt
namnbruk. D 64 Stortorget
1910 — M Redan i 1913 Œrs
stadsplan avsŒg man flytta Mjšlbys kommersiella centrum šver Œn frŒn
GŠstistorget vid vŠgkorsningen till den stora šppna platsen sšder om
Hogstagatan vid kyrkan. DŠr lŒg vid Kovallen manbyggnaden till SšrgŒrden, som
blev Mjšlbys fšrsta stadshus, och vid Kyrktorget KlockaregŒrden, varifrŒn
kantor K A Anderson (1843–1910) pŒ sin tid skštte mycket av Mjšlby
sockens kommunala angelŠgenheter. HŠr invid huvudvŠgen genom Mjšlby hade
ocksŒ bl a BondegŒrdens byggningstomt legat, och omrŒdet var centralt i
jordbruksbyn Mjšlby. Fšrutom kyrkligt, agrart och administrativt nav skulle
omrŒdet ocksŒ bli ortens handelsplats, och man tŠnkte sig bl a en saluhall i
kanten av den nuvarande Stadsparken. Fšr ŠndamŒlet skulle Kovallen och en del
av Kyrktorget (Lilla Torget) fšrvandlas till Stortorget. Detta namn hade
upphovsmannen till 1910 Œrs namnfšrslag sŠkerligen hŠmtat frŒn sin hemstad
Stockholms motsvarande centralpunkt i Gamla stan. Till skillnad frŒn denna
namnform anvŠnds i sydligaste Sverige varianten Stora Torg, och i Mjšlby
valde man Stora Torget nŠr torget vŠl anlades. €nnu nŠr 1934 Œrs stadsplan
faststŠlldes kvarstod benŠmningen Stortorget, och i den planen inverkade
fortfarande byns gamla Šgoindelningar sŒ att det planerade torget inte
strŠckte sig Šnda fram till KungsvŠgen; hŠnsyn fšrefaller ha tagits till den
gamla raden av byggningstomter mitt emot kyrkan. FrŒn Œren nŠrmast innan det
stora šppna omrŒdet bšrjade exploateras 1939 finns exempel pŒ att namnet
Stortorget anvŠndes som adress fšr enstaka verksamheter som var fšrlagda till
Kovallens nŠrhet. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. D 65 Stora
Torget (2)* 1939 — 595 30 M Andra
vŠrldskriget Šr tiden fšr tillkomsten av Mjšlby stads nya centralpunkt pŒ och
omkring den gamla Kovallen: Stora Torget med dess bebyggelse i gult tegel.
1939 faststŠllde Kungl Maj:t stadsplan fšr omrŒdet. Mitt pŒ det blivande
torget bšrjade samma Œr det nya stadshuset, i dag kallat Gamla stadshuset,
byggas efter ritningar av den vŠlkŠnde arkitekten Cyrillus Johansson
(1884–1959) och stod klart Œret dŠrpŒ. Det stora Centrum-komplexet som
skulle inrama Stora Torget pŒ dess šstra och sšdra sidor byggdes dŠrefter i
fyra etapper, varav en blev fŠrdig varje Œr frŒn 1942 till 1945. Platsen fšr
det nya torget var reserverad redan i 1913 Œrs stadsplan och kallades dŠr
liksom i 1934 Œrs plan Stortorget. NŠr torget vŠl blev verklighet hade namnet
Šndrats till Stora Torget, vilken benŠmning fšrvillande nog tidigare anvŠnts
inofficiellt om det gamla torget vid vŠgkorsningen och GŠstgivaregŒrden. Det
nya Stora Torget avgrŠnsas i norr av KungsvŠgen och i vŠster av Kyrkogatan
samt tangerar i nordost platsen fšr det fšrutvarande Lilla Torget eller
Kyrktorget. Inom sig rymmer torget tvŒ gator, som bŒda innefattas i
gatunamnsbegreppet Stora Torget och mšter varandra vid Stadshusets sydšstra
hšrn: dels fšrbindelsen mellan Kyrkogatan och Magasinsgatan, dels den gata
som gŒr norrut frŒn denna och ursprungligen hade utfart pŒ KungsvŠgen men
numera slutar vid den egentliga torgplatsen. I dagligt tal sŠger mjšlbyborna
Torget om denna plats, dŠr alltjŠmt torghandel Šger rum regelbundet. Partiellt
reviderad stadsplan, faststŠlld av Kungl Maj:t 1939-06-15. D 66 KlostergŒrdsgatan
(1) 1910 — M Fram till
ikrafttrŠdandet av 1934 Œrs stadsplan var KlostergŒrdsgatan namnet pŒ den
nuvarande Kyrkogatan. I sšder strŠckte sig gatan fšrst till i hšjd med den
senare tillkomna Snickaregatan och med tiden Šnda till TrŠngfšrrŒdets grŠns,
medan den i norr inte var anlagd lŠngre Šn till den sšdra kanten av det
planerade Stortorget, som dŒ var SšrgŒrdens markomrŒde. Fšr att nŒ
Hogstagatan fick man fŠrdas den sista biten šver Kovallen. Gatan var
uppkallad efter Mjšlby klostergŒrd, som hade sin manbyggnad och kvarn pŒ
andra sidan Œn men ocksŒ ett markomrŒde pŒ šmse sidor av KlostergŒrdsgatans
sšdra del. I och med 1934 Œrs plan gavs det dŒ lediga gatunamnet Œt en ny
gata, som dock aldrig blev fšrverkligad, i nŠrheten av KlostergŒrden. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. D 67 Kyrkogatan*
1927 — 595 30 M Den
fšrutvarande KlostergŒrdsgatan, som gick i riktning mot Mjšlby kyrka, fick
namnet Kyrkogatan genom 1934 Œrs stadsplan. I denna fšrlŠngdes gatan utmed
det planerade torget Šnda fram till KungsvŠgen och kyrkan, vilken strŠcka i
senare tid blivit enkelriktad sšderut. 1938 utstakades avsnittet mellan
BurenskšldsvŠgen och KungsvŠgen, sedan man funnit "att bristande
šverensstŠmmelse fšrefanns mellan gŠllande stadsplan och fšrhŒllandena Œ
marken". Sšder om BurenskšldsvŠgen Šr Kyrkogatan huvudgata genom det
fšrsta industriomrŒde som anlades efter jŠrnvŠgens tillkomst. Till slut
švergŒr gatan i ett par grusvŠgar – med ursprung i sŒvŠl den gamla byns
som trŠng- och senare jŠrnvŠgsomrŒdets vildvuxna fšrbindelselŠnkar –
vilka bŒda leder fram till platsen fšr Mjšlbys nu nedlagda tegelbruk. I
samband med 1990-talets fšrŠndringar i trafikmiljšn har den annars rŠtlinjiga
Kyrkogatan fŒtt sina bŒda utfarter pŒ BurenskšldsvŠgen svŠngda en aning Œt
vŠster, ned mot Œn. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. D 68 Westra
JernvŠgsgatan (1897) — M PŒ en
"Plan šfver Byggnadstomter vid Mjšlby", som upprŠttades 1875 och
justerades 1897, fšrekommer pŒ Mjšlby munke- eller mŒnegŒrds mark šster om
GŒsholmen ett tiotal gator fšrdelade šster och vŠster om jŠrnvŠgen och med
stationsbyggnaden som centralpunkt. TvŒ gator lŠngs med stambanan, en pŒ
vardera sidan av denna, Šr namngivna …stra och Westra JernvŠgsgatan. De
motsvaras i dag av JŠrnvŠgsgatan respektive Magasinsgatan. Den senare fick i
1913 Œrs stadsplan namnet TrŠnggatan. Plan
šfver Byggnadstomter vid Mjšlby, upprŠttad 1875, renoverad 1897. D 69 Magasinsgatan
(1)^ — M Innan
TrŠnggatan 1913 blev det fšrsta faststŠllda namnet pŒ gatan, kallades den av
mjšlbyborna fšr Magasinsgatan efter jŠrnvŠgens dŠr belŠgna godsmagasin.
Mšjligen hade man ocksŒ i Œtanke det gamla sockenmagasinet, som uppfšrdes
1803 och revs 70 senare fšr att bereda plats fšr jŠrnvŠgen. Namnet
Magasinsgatan Œterupplivades i 1934 Œrs stadsplan och fick dŠrmed officiell
status. Westra JernvŠgsgatan var gatans namn enligt den Šldsta planen fšr
omrŒdet. Inofficiellt
namnbruk; …F 1915-05-17. D 70 TrŠnggatan
1910 — M I bšrjan av
1900-talet var Mjšlby pŒ vŠg att bli militŠrstad. Alldeles efter sekelskiftet
var lokalisering av Svea trŠngregementes fšregŒngare till den expanderande
jŠrnvŠgsorten riksdagsfrŒga. DŒ hade Andra armŽfšrdelningens trŠngfšrrŒd
redan fšrlagts till ett omrŒde alldeles sšder om municipalsamhŠllets stadsplanegrŠns
men pŒ Mjšlby bys gamla Šgor. 1901 utvidgades det ursprungliga omrŒdet kring
de nutida lokstallarna genom inlšsen av ytterligare mark šster om stambanan.
TrŠngomrŒdet utstrŠckte sig dŠrefter frŒn Œn till och med nuvarande
Vasaparken. I att fšrlŠgga ocksŒ truppfšrband till Mjšlby sŒg det nyblivna
municipalsamhŠllets kommunalmŠn en mšjlighet att pŒskynda stadsprivilegier
fšr orten. 1902 fšll dock avgšrandet till Mjšlbys nackdel, i det att den
tilltŠnkta Andra Gšta trŠngkŒr, som 1904 bytte namn till …stgšta trŠngkŒr, i
stŠllet uppsattes i Landskrona i anslutning till Wendes trŠngkŒr, frŒn 1904
SkŒnska trŠngkŒren. 1907 eftertrŠdde RŠnneslŠtt vid Eksjš som tillfŠllig
fristad, innan det slutliga marschmŒlet i form av nybyggda lokaler i
Linkšping nŒddes 1911. TrŠngfšrrŒdet kvarstannade i Mjšlby Šnnu en tid, och i
1913 Œrs stadsplan namngavs efter detta gatan lŠngs jŠrnvŠgen frŒn samhŠllets
huvudgata till trŠngomrŒdet. TrŠngens lokaliteter švertogs sedan av
jŠrnvŠgsstaten, som bl a tog i ansprŒk kasernbyggnaden fšr lokpersonalens
šverliggning. En av dem som ivrade fšr att fšrlŠgga trŠngkŒren till Mjšlby
var kronofogden och auditšren vid Andra livgrenadjŠrregementet Jakob
Cnattingius. Som ordfšrande i 1927 Œrs namnkommittŽ beseglade han nederlaget
i trŠngtruppsfrŒgan genom att fšreslŒ och fŒ gehšr fšr namnbyte till
Magasinsgatan, som redan fšre TrŠnggatans epok tjŠnat som inofficiell
benŠmning. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. D 71 Magasinsgatan
(2)* 1927 — 595 30 M Efter att
trŠngtrupperna spelat ut sin roll i Mjšlby blev den tidigare inofficiella
benŠmningen Magasinsgatan, som fšregŒtt namnet TrŠnggatan, nytt gatunamn
genom 1934 Œrs stadsplan. Gatans utstrŠckning i sšder har skiftat. Vid tiden
fšr namngivningen slutade den med en plan dŠr ocksŒ BlŒkullegrŠnd anslšt.
1962 fšrlŠngdes gatan och fick fšrbindelse med Kyrkogatans sydspets genom en
strŠckning ungefŠr som den planerade Nygatan. 1983 avyttrade kommunen den
sydligaste delen av Magasinsgatan – i likhet med tidigare den šstra
halvan av BlŒkullegrŠnd – som industrimark till AB Svenskt Mjšlksocker,
numera Semper Foods AB. Det allra Šldsta namnet pŒ Magasinsgatan var Westra
JernvŠgsgatan. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. D 72 gatan
(1) (1897) — M NŒgon gŒng
under Œren 1875–1897 Œsattes den nuvarande BurenskšldsvŠgen namnet
gatan, vilket framgŒr av en plan šver byggnadstomter, slutjusterad det
sistnŠmnda Œret. Vid den tiden strŠckte sig gatan endast frŒn Westra JernvŠgsgatan
(nuvarande Magasinsgatan) ned mot SvartŒn, och det skulle dršja Œrtionden
innan den fick en fortsŠttning med bro šver Œn. Plan
šfver Byggnadstomter vid Mjšlby, upprŠttad 1875, renoverad 1897. D 73 BurenskšldsvŠgen*
1910 — 595 30 (1–17, 2–20), 32
(nr 19–33,
22–36) M, S Namnet pŒ en av
de lŠngsta och viktigaste fšrbindelselŠnkarna inom tŠtorten – med bro
šver SvartŒn – innehŒller ett slŠktnamn, som mjšlbydialekten givit ett
sŠreget uttal: BurenskšldsvŠgen med huvudtrycket pŒ š. Gatunamnet tillkom genom
1913 Œrs stadsplan, vid vilken tid vŠgen endast existerade frŒn TrŠnggatan
(Magasinsgatan) till StrandvŠgen men planerades fortsŠtta via norra spetsen
av GŒsholmen šver Œn till Sšrbygatan (SmŒlandsvŠgen) och vidare till den
aldrig realiserade Hšgbygatan, som sammanfšll med den vŠstra
stadsplanegrŠnsen. I 1934 Œrs stadsplan var pŒ GŒsholmen sšder om vŠgen
tillfšrd en restaurang dŠr nu ortens minigolfbana finns. n šverbryggades med
Burenskšldsbron 1929 och vid mitten av 1940-talet hade gatan nŒtt sin nuvarande
utstrŠckning i vŠster, till KungshšgaŒsens fot. Om den brukningsvŠg, av
somliga kallad KolvŠgen, som var fšregŒngare till den senare tillkomna delen
av BurenskšldsvŠgen, ovanfšr Sšrbygatan, skriver Birgit Engberg f Malmroth (f
1918) utifrŒn sin barndoms minnen: "Det var endast en gŠrdesvŠg och dŠr
hade tydligen fraktats kol frŒn milor i skogen bakom Knektahagen, vilket
fŠrgen pŒ vŠgen skvallrade om. DŠr skulle man inte gŒ efter regn eller tidigt
pŒ vŒren, innan snšn gŒtt bort och vŠgen hunnit torka, fšr dŒ fastnade
galoscherna (!) och man fortsatte ett par steg till av bara farten, med
pŒfšljd att skorna blev svarta och aldrig mera som fšrut." Det
officiella gatunamnet bevarar fšr eftervŠrlden minnet av Jacob Burenskšld
(1655–1738) och hans dotter och arvtagerska Mariana (1694–1774).
Han tjŠnstgjorde som officer vid flera utlŠndska fšrband, bl a i Italien,
Spanien och Tyskland, innan han avancerade frŒn ryttmŠstare till šverste i
…stgšta kavalleriregemente. 1706 blev han utnŠmnd till friherre, generalmajor
och landshšvding i …stergštland, 1710 generallšjtnant och guvernšr i SkŒne,
samma Œr tillfšrordnad šverstŒthŒllare i Stockholm under pesten och slutligen
1711 kommenderande general i BohuslŠn. Han stiftade 1726 det stora
Burenskšldska fideikommisset i …stergštland, vari ingick bl a Hulterstads
sŠteri. Detta kom i hans besittning genom hans hustru och tillika kusinbarn
Elsa Appelgren (1665–1741), som var dotterdotter till sŠteriets
grundare, presidenten Anders Gyldenklou (1602–1665), och hans andra fru
biskopsdottern Anna Burea (d 1673), som var faster till Burenskšld. Mariana
Burenskšld, gift med generalmajoren friherre Claus Philip von Schwerin
(1689–1748) frŒn Pommern, blev Mjšlby pastorats fšrsta patronus i sin
egenskap av innehavare av Hulterstad. Denna egendom bršt hon 1773 ut ur
fideikommisset fšr att Šrvas bland efterkommande inom Štten Ehrenkrona. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. D 74 Stationsgatan
1910 — M I
industriomrŒdet vŠster om jŠrnvŠgen gick enligt 1913 Œrs stadsplan
Stationsgatan i riktning rakt mot stationsbyggnaden, uppfšrd till stambanans
šppnande 1873 och pŒbyggd med en andra vŒning 1918. Gatan avgrŠnsades fšrst
av TrŠnggatan (Magasinsgatan) och KlostergŒrdsgatan (Kyrkogatan), men
fšrlŠngdes snart till StrandvŠgen (Sšdra StrandvŠgen). 1927 Œrs namnkommittŽ
fšreslog Norra respektive Sšdra Stationsgatan som namn pŒ tvŒ planerade gator
pŒ andra sidan jŠrnvŠgen. Samtidigt fick det dittillsvarande namnet
Stationsgatan ge vika fšr Fabriksgatan. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. D 75 Fabriksgatan*
1927 — 595 30 M Den tidigare
Stationsgatan frŒn StrandvŠgen till Magasinsgatan namnŠndrades genom 1934 Œrs
stadsplan till Fabriksgatan, dock utan att 1927 Œrs namnkommittŽ framfšrt
fšrslaget. Namnets bakgrund Šr de fabriker som efter stambanans šppnande
bšrjade vŠxa upp i de omkringliggande industrikvarteren. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. D 76 Snickaregatan*
1927 — 595 30 M Som en
pŒminnelse om den trŠindustri som bšrjade etableras i det nya
jŠrnvŠgssamhŠllet och skulle bli en betydande del av Mjšlbys nŠringsliv fšr
lŒng tid, bŠr en av gatorna mellan StrandvŠgen och Kyrkogatan namnet
Snickaregatan. Den fick sitt hittills enda namn genom 1934 Œrs stadsplan.
Innan StrandvŠgen lades ut i sin fulla lŠngd, fortsatte Snickaregatans vŠstra
del i en bŒge sšderut. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. D 77 BlŒkullegatan
1910 — M I ett sammanhang
av kvartersnamn som HŠxan och BŒlet blev BlŒkullegatan i 1913 Œrs stadsplan
namnet pŒ den sydligaste gatan mellan TrŠnggatan och StrandvŠgen. 1927 Œrs
namnkommitŽ fšreslog byte till Pumphusgatan, men i stŠllet blev BlŒkullegrŠnd
SFs beslut. Till skillnad frŒn den realiserade strŠckningen av BlŒkullegrŠnd,
var BlŒkullegatan planerad att gŒ helt parallellt med de švriga tvŠrgatorna i
industriomrŒdet. BN
1910-10-03 ¤ 1, MS 1910-10-05 ¤ 4, BN 1910-10-19 ¤ 1, MS 1911-02-13 ¤ 2, BN
1911-11-22 ¤ 1. D 78 Pumphusgatan¡
1927 — M Efter det
pumphus vŠster om dagens BlŒkullegrŠnd, dŠr tŠtortens vatten hŠmtades ur
SvartŒn, fšreslog 1927 Œrs namnkommittŽ att nŠmnda gata, som dittills haft
namnet BlŒkullegatan, skulle benŠmnas Pumphusgatan. PŒ fšrslag av BU Šndrade
dock SF namnet till det nuvarande. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18. D 79 BlŒkullegrŠnd*
1927 — 595 30 M Den gata, som
1913 Œrs stadsplan angav som BlŒkullegatan, fšreslog 1927 Œrs namnkommittŽ
bli Pumphusgatan. Fšrslaget Šndrades dock av BU till BlŒkullegrŠnd fšre SFs
beslut. Namnets bakgrund Šr den motivkrets inom vilken intilliggande kvarter
givits namn. BlŒkullegrŠnd strŠckte sig frŒn bšrjan mellan StrandvŠgen och
Magasinsgatan, men pŒ 1960-talet fšrsŒldes som industrimark den halva som
gick frŒn Kyrkogatan i sydostlig riktning till Magasinsgatan. BlŒkullegrŠnds
fortsŠttning i vŠster ned mot Œn Šr belŠgen pŒ tomtmark tillhšrande det gamla
pumphuset. BU
1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. D 80 Nygatan*
1927 — 595 30 M, S En av de
ouppfyllda ambitionerna att šverbrygga SvartŒn bar i 1934 Œrs stadsplan det
innovativa namnet Nygatan. Denna skulle gŒ frŒn Magasinsgatans sšdra slut vid
BlŒkullegrŠnd via Kyrkogatans och StrandvŠgens sydspetsar rakt šver Œn och
genom det nuvarande Lundbybadet till SmŒlandsvŠgen. Av Nygatan finns i dag
endast en grusvŠg – utan uppsatta gatunamnsskyltar – mellan
Kyrkogatan och Sšdra StrandvŠgens fortsŠttning. Mellan Magasinsgatan och
Kyrkogatan ersattes 1962 Nygatans planerade strŠckning med en fšrlŠngning av
Magasinsgatan. NK
skr 1927-03-21, BU 1927-04-04 ¤ 18, SF 1927-04-05 ¤ 34. Mjšlbys gatunamn genom tiderna. Mjšlby, 1999. 208 sid, inb. ISBN 91-87784-10-6. |
|
slekt.se/mjolby Start Mjšlbyhistoria ➤ Start
slekt.se ➤ ©
2022 Per Andersson |
|